vapari dieselin alakerran muokkaus turboa varten

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12601
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

vapari dieselin alakerran muokkaus turboa varten

Viesti Kirjoittaja epk »

eli nyt ollaan siinä vaiheessa että tarttis päättää mitä tuolle alakerralle tekee ennen niputtamista.

Vaihtoehtoina on pyörinyt turbo koneen laakerit ja ehkö lisäksi turbokoneen öljysuihkut .


kysymys kuuluukin että onko joku nyt koneistanut turbolaakeriin sen reiän muualle kuin keskellä ja myös kankeen koneistettu "lisäkanavia" ?

vai tekeekö perinteiset vaan ja lyö turbon laakerit ja niihen normipaikkaan sen reiän.

Öljysuihkuista ei vielä vissiin ole fakta tietoa?

Kiertokangen laakerit tulee siis ainakin turbosta, mutta kannattaa runkolaakerit ja välilevyt vaihtaa turbokoneen omiin, vai ovatko ne turbokoneessa myös ei-punametallia ?


Joku tuossa tarjoili kuukausia sitten valmiita turbokoneen laakereita, mutta en enää muista ketä, joten jos otat uudestaan yhteyttä!!!
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Laatudieselissä Kangasalalla oli myytävänä valmiit kiertokanget 4 kappaletta, joissa on koneistettu öljykanava sivuun. Kaverilla oli myös muistaakseni öljynsuodattimenjalka, johon oli tehty lähtö öljynjäähdyttäjälle. Firmalla on keltaisessa pörssissä usein mainos autovaraosapuolella. Korjailee turboja työkseen.

Laakerinreiän poraaminen ei ole vaikea homma. Merkkaa vaan hyvin kohdan mihin poraa ja painaa pylväsporakoneella vaikkapa puuta vasten reiän. Kannattaa porata liukupinnan puolelta, koska jäysteet on helpompi poistaa takapuolelta pikkurälläkällä tai smirkelillä. Liukupinnan puolen reiän voi siistiä isommalla poranterällä käsin pyörättämällä tasaiseksi. Itse tein viime lauantaina juuri näin.

KL-varaosien filmien mukaan runkolaakerit on samat kaikissa 200d-300turbod koneissa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12601
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Laatudieselissä Kangasalalla oli myytävänä valmiit kiertokanget 4 kappaletta, joissa on koneistettu öljykanava sivuun. Kaverilla oli myös muistaakseni öljynsuodattimenjalka, johon oli tehty lähtö öljynjäähdyttäjälle. Firmalla on keltaisessa pörssissä usein mainos autovaraosapuolella. Korjailee turboja työkseen.
muistatko hintaa ? , aika suolaiset varmaan, entäpä koneistus omaan kankeen kysyitkö sitä ?

Laakerinreiän poraaminen ei ole vaikea homma. Merkkaa vaan hyvin kohdan mihin poraa ja painaa pylväsporakoneella vaikkapa puuta vasten reiän. Kannattaa porata liukupinnan puolelta, koska jäysteet on helpompi poistaa takapuolelta pikkurälläkällä tai smirkelillä. Liukupinnan puolen reiän voi siistiä isommalla poranterällä käsin pyörättämällä tasaiseksi. Itse tein viime lauantaina juuri näin.
ok
KL-varaosien filmien mukaan runkolaakerit on samat kaikissa 200d-300turbod koneissa.
eli samat runkolaakerit riippumatta siitä onko turbo tai vapari kone, selvä :)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En kysellyt hintoja, mutta käytetyt kangethan ne oli. Tuskin urien jyrsiminen kovin kallis homma olisi omiin kankiin, senhän voi tehdä jyrsinkoneella kuka vaan koneistamo. Kotikonstein taitaa olla tekemätön paikka.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12601
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JP74 kirjoitti:En kysellyt hintoja, mutta käytetyt kangethan ne oli. Tuskin urien jyrsiminen kovin kallis homma olisi omiin kankiin, senhän voi tehdä jyrsinkoneella kuka vaan koneistamo. Kotikonstein taitaa olla tekemätön paikka.

jep, no onkos tietoa sitten mihin ne ajetaan, niin voi sanoa koneistajalla miten ja mihin :?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Noi öljysuihkut vois olla kova sana kestävyyden kannalta turbokoneissa. Onko kukaan tutkinut onko vaparin lohkossa "paikat valmiina". Varmaan aika kääkmäinen homma toteuttaa
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

turbon laakerit ovat punametallia ja siten ovat paljon kestävempiä, kannataa vaihtaa, olen nähnyt semmosen mihin oli laitettu turbon tarvike laakerit ja nekin oli kulunut loppuun , näissä alkuperäisissä turbolaakereissa ei ole ollut koskaan mitään vikaa
Tälläisen tekstin oli kirjoittanut nimimerkki stonehead, tossa aijemmin. Lieneekö KL-varaosien laakerit mallia tarvike vaiko alkuperäiset.
So long and thanks for all the fish
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Lieneekö KL-varaosien laakerit mallia tarvike vaiko alkuperäiset.
KL-varaosien laakerit olivat ainakin minun tapauksessa alkuperäiset 250 turbodieselinlaakerit. Tilasivat varta vasten Saksasta. Laatikossa on mersun merkit ja varaosanumerot.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12601
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JP74 kirjoitti:Lieneekö KL-varaosien laakerit mallia tarvike vaiko alkuperäiset.
KL-varaosien laakerit olivat ainakin minun tapauksessa alkuperäiset 250 turbodieselinlaakerit. Tilasivat varta vasten Saksasta. Laatikossa on mersun merkit ja varaosanumerot.
mitäs maksoi ?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En muista mitä laakerit maksoivat. Ostin ne keväällä heti ekana, vaikka viimeisenä ne tuli vaihdettua. Oisko ollut jotain 120-130 euroa sarja. Siinähän on yksi ylimääräinen pari "harjoituskappaleeksi", koska sarja on tarkoitettu viisisylinteriseen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12601
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

urbolaakerit ostettu @ kl, maksoi 131, 5pyttysyn laakerit.


mites tarttis nyt tuo alakerta saada taiottua kondikseen, mahtaako ukot laatudieselissä kertoa mihin urat koneistetaan ? :?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Soita sinne Laatudieseliin, niin varmasti kertoo. Vanhemmalla miehellä on itsellään turbotettu 123 diesel ja nuorempikin on touhunut 124 turboprojektien kanssa. Ainakin mulle riitti hyvin tarinaa, kun kyselin "tyhmiä".

Periaatteessahan siinä ei kai ole niin justiinsa minkälaisen uran sinne kiertokangen pohjaan koneistaa. Kunhan öljy mahtuu kulkemaan ja laakeriliuskaan tulee reikä uran päätepisteeseen. Meinaa itse tulla vainoharhaiseksi ton moottorin kanssa, kun koko ajan on kuulevinaan uusia naputuksia yms. ääniä koneesta. Olenkin henkisesti valmistautunut siihen, että kone voi levitä, niin pääseepähän tekemään kunnon konerempan..
Avatar
Look Like ?
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 21.01.2004 16:11
Paikkakunta: Savossa

Viesti Kirjoittaja Look Like ? »

On niissä kiertokangen laakereissa eroja onko turbon vai ei. Mecklinin kautta
tilasin joskus markka aikaan 4paria turbon kiertokangen laakereita nii ne makso
jotain vähän reilu 1200 markkaa. ja ne katottiin jostain kuvastosta 300 turbotiisselin kohalta.
Vastaa Viestiin