Ei niistä rinnankytkennöistä tule hyvää, isompi rupeaa lataamaan sitä pienempää, muodostavat keskenään virtapiirin ja sehän ei ole akkujen tarkoitus. Eivätkä ne kumpikaan akut koskaan lataudu riittävän hyvin.Siekkinen kirjoitti:En kyllä pysty kun olet oikeassa tuossa asiassa. Eikö akkujen pitäis olla myös suunnilleen saman ikäisiä?Jani R-K kirjoitti:Pystytkö perustelemaan tuon väitteen? En näin autosähköasentajana keksi kyllä mitään syytä miksei saisi, Molempien pitää olla rakenteeltaan vastaavia eli agm ei sovellu "normaalien" kanssa rinnan enkä kyllä voi suositella vanhoja korkillisia huoltovapaiden rinnallekaan. Sarjaan kytkentää ei sitten missään tapauksessa keskenään erilaisilla akuilla.Siekkinen kirjoitti: Eri ampeerisia akkuja ei saa kytkeä rinnan. Tuo 100ah akku ei lataa täyteen jos ne on kytketty rinnan.
Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
SprinterW903 kirjoitti:Tuossa kun mietti.....siis kun ei vikaa tunnu löytyvään.....oletko kekeillut mita virrankulutuksen sillä pihtivirtamittarilla startille menevästä paksusta plus johdosta (kielis palaneista laturin diodeista tai yksikin riittää) ja samoin startin johdosta.....kielis kuluneista puslista ja sen myötä startin ankkuri ottas maihin.
Akkuhan on helppo kokeilla......lataa laturilla se täyteen......ota jännite mittari ja laita kuormaa sellasen sata amppeeria (lämpimän moottorin starttaus).....mittaa jännite aluksi ja kymmenen sekunnin jälkeen......onko alle 11.5V lämmin akku 11V kylmä akku kymmenen sekunnin jälkeen.....jos pysyy tuon yli niin akku kunnossa jos alle niin sökö......
Helpointa ajaa oikeaan akku kauppaan josta löytyy syöksyvirta testeri jolla näkee akun antaman syöksyvirran.......tässä vaan tulee helposti vääriä tuloksia......siis jos akku on lämmin niin antaa enemmän virtaa ulos kun esim. -30 asteessa.....
Ens viikoolla menen akku liikkeeseen ja testautan akun. Siinä se vika mielestäni nyt on. Kaikkia testejä on tehty ja mittarit tarkastettu oikein ammattilaisten toimesta ja kaikki ok. Pihtimittareilla kyllä mittasin hieman huolimattomasti sen lepovirran joten se oli yläkanttiin. Nyt neuvot saatu ja uusinta mittaus noin 0,09-0,16A Entiselle omistajalle soitettuja ja kyselty miten viime talvena toiminut. Akku ostettu viime keväänä ja aluksi toiminut hyvin ja sit syksyllä jo edelliselle tehny temput ekan kerran. Kuormitin akkua vähän aikaa autolla ja jännite tippui aika äkkiä alle 10V. Eli akku on mielestäni sökö.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Off topikia mutta jospa tuo threadin ongelma olisi jo ratkennut niin lähdin vaan komppaamaan tuota Janin kommenttia. Miten ihmeessä se kahden rinnankytketyn akun virtapiiri sekoilee jos kummakin akun navassa on sama latausjännite niin mistä se toinen akku edes tietää että siinä on toinen rinnalla? Tietenkin latauksen kestäessä alkuperäinen akku latautuu eri tahtia kuin silloin jos sen rinnalle on laitettu toinen akku mutta väliäkö sillä on kumpi niistä akuista ottaa sen laturin tarjoaman latausvirran kunhan sitten lopulta molemmat latautuvat täyteen?Zinovjev kirjoitti:Ei niistä rinnankytkennöistä tule hyvää, isompi rupeaa lataamaan sitä pienempää, muodostavat keskenään virtapiirin ja sehän ei ole akkujen tarkoitus. Eivätkä ne kumpikaan akut koskaan lataudu riittävän hyvin.Siekkinen kirjoitti:En kyllä pysty kun olet oikeassa tuossa asiassa. Eikö akkujen pitäis olla myös suunnilleen saman ikäisiä?Jani R-K kirjoitti:Pystytkö perustelemaan tuon väitteen? En näin autosähköasentajana keksi kyllä mitään syytä miksei saisi, Molempien pitää olla rakenteeltaan vastaavia eli agm ei sovellu "normaalien" kanssa rinnan enkä kyllä voi suositella vanhoja korkillisia huoltovapaiden rinnallekaan. Sarjaan kytkentää ei sitten missään tapauksessa keskenään erilaisilla akuilla.Siekkinen kirjoitti: Eri ampeerisia akkuja ei saa kytkeä rinnan. Tuo 100ah akku ei lataa täyteen jos ne on kytketty rinnan.
Ja vastaavasti purkusuunnassa isompi varmasti antaa enemmän virtaa tietyllä napajännitteellä mutta onhan siellä enemmän annettavaakin. Kun akkuja on purettu "rajoille" niin onhan ne molemmat tyhjiä.
Tässä varmaan sotketaan akkujen sarjaan kytkentä, joku 24 Voltin kuorma-auto jossa kaksi 12 Voltin akkua sarjassa ei varmasti toimi hyvin jos akut on ihan eri kokoisia. Tosin tämäkin oli jo aiemmin tuossa mainittu.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
"Ei niistä rinnankytkennöistä tule hyvää, isompi rupeaa lataamaan sitä pienempää, muodostavat keskenään virtapiirin ja sehän ei ole akkujen tarkoitus. "
Kommentti kuulostaa siltä,että kommentoija ei ymmärrä virran ja jännitteen eroa
Kommentti kuulostaa siltä,että kommentoija ei ymmärrä virran ja jännitteen eroa
Harrastan kun töiltäni kerkiän
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
No käännetään asia toisinpäin.
Mitä helvetin hyötyä on laittaa rinnan eri sähkövarauksen ottavat akut?
Laitetaan oikein oppikirjasta lause mitä Zinovjev tarkoitti.
"Rinnan kytkettyjen jännitelähteiden lähdejännitteiden ollessa erisuuruisia jännitelähteiden muodostamissa virtapiireissä kiertää kiertovirtoja, vaikka kytkentää ei kuormiteta"... eli niinkauan kierretään että ollaan huonoimman tai pienimmän akun tasolla ! ( kiertovirta=kokonaisjännitelähteiden erotus/jännitelähteiden sisäisten resistanssien summa)
Lisääkin viisauksia löytyy mutta olisi suotavaa jos jokainen kaivaisi omat opiskelukirjansa esiin tai etsisi Internetistä tietoa esim. Googlen avulla.
Mitä helvetin hyötyä on laittaa rinnan eri sähkövarauksen ottavat akut?
Laitetaan oikein oppikirjasta lause mitä Zinovjev tarkoitti.
"Rinnan kytkettyjen jännitelähteiden lähdejännitteiden ollessa erisuuruisia jännitelähteiden muodostamissa virtapiireissä kiertää kiertovirtoja, vaikka kytkentää ei kuormiteta"... eli niinkauan kierretään että ollaan huonoimman tai pienimmän akun tasolla ! ( kiertovirta=kokonaisjännitelähteiden erotus/jännitelähteiden sisäisten resistanssien summa)
Lisääkin viisauksia löytyy mutta olisi suotavaa jos jokainen kaivaisi omat opiskelukirjansa esiin tai etsisi Internetistä tietoa esim. Googlen avulla.
Viimeksi muokannut etrade, Pe 13.01.2012 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Huvittava kommenti sinänsä, koska en puhunut jännitteestä enkä virrasta. Tosin maallikoille saattaa virtapiiri olla sama kuin virta, joten annettakoon erehdyksesi anteeksi.harrip kirjoitti:"Ei niistä rinnankytkennöistä tule hyvää, isompi rupeaa lataamaan sitä pienempää, muodostavat keskenään virtapiirin ja sehän ei ole akkujen tarkoitus. "
Kommentti kuulostaa siltä,että kommentoija ei ymmärrä virran ja jännitteen eroa
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Ei tässä muu nyt auta kun katsoa peiliin ja todeta että vika on käyttäjässä. Autoa ja akkua nyt mittailtu harvase päivä ja ei ainakaan mittarit näyttäs mitään vikaa. Yks muuttaja tässä nyt oli jonka huomasin tän viikon alussa. Työpaikalla ei toimi lähellekkän kaikki lämpötolpan ajastimet vaan ovat jumissa. Nyt oli viikon ajan joka päivä 8h lämmityksessä ja aamulla 4h. Akku täyttyy todella hitaasti tuolla defan laturilla. Nyt alkas vasta näyttään vihreää valoa laturi kun jatkuvasti ollut latauksessa. Pätkä ajossa ja pakkasella tuo akku vaan kuluu niin vähän virtaiseksi ettei kestä webastoa pitkään. Akussa hyvin virtaa nyt kun jatkuvasti ollut laturissa. Jatkan tarkkailua mutta kyllä tässä niin kävi että kokemattomuus webaston käytöstä johti tähän säätämiseen. Jotain hyvääkin mittauksista sun muista säädöstä seurasi koska opin ainakin missä kaikki sulakkeet sijaitsee
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Yks minkä voit tehdä omalle mielen rauhalle vielä on.......varsinkin jos akussa on takuu umpeutumassa......
Eli kun oletetaan että akku on täydessä latingissa........pitkä pakkasjakso.....yli 25....mielellään kolmen kympin nurkilla pakkasta ja sitten akkuliikkeen kuormitus mittarilla minkä antaa kylmänä ulos....hankalinta on......kun se akku pitäs irrottaa autosta ja kuskata sinne kauppaan testattavaksi......
Itse aikanaan taistelin takuu akun kanssa......aamulla auto ei käynnistynyt....pyörähti kerran ja sanoi vou.....vou.....pakkasta oli muistaakseni 36....ja töihin oli mentävä.....siinäs sitten pelti auki ja sisätila lämppäri akkua lämmittämään....20min ja kas....sehän pyöri jälleen kun singeri.....ajelin suoraan akkuliikkeeseen ja testerihän anto hyvät arvot.....eiku töihin ja illasta kotia....
Sen verran alko akkuliikkeen ukon vi......tuilu ottamaan päähän että......otin autosta akun illalla pois ja jätin yöksi siihen portaille ja yöllähän kävi pakkanen siinä melkein neljässäkymmenessä......aamulla työkaverin kyydillä suoraan akku liikkeeseen......se akkuliikkeen ukon ilme oli maksamisen arvoinen.......joutu takuuseen antamaan vajaan neljän sedan euron akun......kahden vuoden takuu oli umpeutumassa lähikuukausina.....
Kylläkin jälkeen kuulleena kyseisen (jakeluautoakuksi mainostettu) akku on poistunut markkinoilta......väärin käytöksien ja takuuseen vaihtojen myötä......valmistajan mukaan akku on tarkotettu jakeluautoihin joissa paljon starttauksia ja wedasto käyttöä....wedbaston käyttö kautena (talvella) pitäs akku kytkeä ylläpitolataukseen ja laturin on oltava AGM laturi.....
Eli kun oletetaan että akku on täydessä latingissa........pitkä pakkasjakso.....yli 25....mielellään kolmen kympin nurkilla pakkasta ja sitten akkuliikkeen kuormitus mittarilla minkä antaa kylmänä ulos....hankalinta on......kun se akku pitäs irrottaa autosta ja kuskata sinne kauppaan testattavaksi......
Itse aikanaan taistelin takuu akun kanssa......aamulla auto ei käynnistynyt....pyörähti kerran ja sanoi vou.....vou.....pakkasta oli muistaakseni 36....ja töihin oli mentävä.....siinäs sitten pelti auki ja sisätila lämppäri akkua lämmittämään....20min ja kas....sehän pyöri jälleen kun singeri.....ajelin suoraan akkuliikkeeseen ja testerihän anto hyvät arvot.....eiku töihin ja illasta kotia....
Sen verran alko akkuliikkeen ukon vi......tuilu ottamaan päähän että......otin autosta akun illalla pois ja jätin yöksi siihen portaille ja yöllähän kävi pakkanen siinä melkein neljässäkymmenessä......aamulla työkaverin kyydillä suoraan akku liikkeeseen......se akkuliikkeen ukon ilme oli maksamisen arvoinen.......joutu takuuseen antamaan vajaan neljän sedan euron akun......kahden vuoden takuu oli umpeutumassa lähikuukausina.....
Kylläkin jälkeen kuulleena kyseisen (jakeluautoakuksi mainostettu) akku on poistunut markkinoilta......väärin käytöksien ja takuuseen vaihtojen myötä......valmistajan mukaan akku on tarkotettu jakeluautoihin joissa paljon starttauksia ja wedasto käyttöä....wedbaston käyttö kautena (talvella) pitäs akku kytkeä ylläpitolataukseen ja laturin on oltava AGM laturi.....
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
No niin pakkaset tuli ja akku sen ku hiipuu. Liikkeen Bosch testerillä näytti päivän latauksen jälkeen 66% ja vaihto kunnossa. Takuuseen lupasivat uuden jos vaan kuitin vielä löytäsin...
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Keskustelussa on jäänyt huomioimatta akun varauksen vastaanottokyky pakkasella. Akun ollessa kylmä saattaa akun varauksenotto olla jopa vain 7 A ja allekin. Eli mitä kylmempi sitä vahemmän akku ottaa latausvirtaa vastaan ja latausaika pitenee. Tämähän tarkoittaa sitä että kylmää akkua saa ladata tuntitolkulla jotta siihen saisi täyden varauksen. Eli jos 70 amppeeritunnin akku on melkein tyhjä niin latausaika seitsemällä amppeerilla kestää vähintään 10 tuntia. Tähän ei vaikuta laturin teho vaikka siitä saisi ulos 200 A koska akku ei pysty ottamaan virtaa suuremmalla määrällä kuin mitä pakkanen on alentanut akussa tapahtuvaa kemiallista reaktiota joka määrää virran vastaanottokyvyn.
Yli 25 vuotta mersuilua
- putukiffeli
- Vakiokalustoa
- Viestit: 241
- Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Crea kirjoitti:No niin pakkaset tuli ja akku sen ku hiipuu. Liikkeen Bosch testerillä näytti päivän latauksen jälkeen 66% ja vaihto kunnossa. Takuuseen lupasivat uuden jos vaan kuitin vielä löytäsin...
Takuukuitin esittäminen ei ole sinun ongelmasi vaan myyjän.
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/b20 ... d8b03.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Takuukuitin katoava teksti yrityksen vastuulla
Jos osto- tai takuukuitin materiaalina on lämpöpaperi, teksti voi hävitä ennen kuin takuuaika on päättynyt. Takuusta olisi kuitenkin käytävä ilmi mm. takuunantaja ja takuun voimassaoloaika. Ostajan pyynnöstä takuu on annettava kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tieto säilyy ostajan saatavilla. Tärkeää on tieto siitä, milloin tuotteen takuu päättyy.
Jos kuluttaja valittaa yritykselle laitteen rikkoutumisesta, yritys ei voi kieltäytyä korjaamisesta vain sen perusteella, ettei takuun voimassaoloa ole näytettävissä.
Jos yritys antaa kuluttajalle ainoastaan lämpöpaperikuitin, se ei voi torjua kuluttajan korjausvaatimusta pelkästään kuitin tekstin häviämisen vuoksi. Yksi vaihtoehto voisi olla se, että yrityksen atk-järjestelmään jää ostajasta ja takuusta merkintä ja siitä annettaisiin tuloste ostajalle.
Takuukuitin olemassaolo ei ole ratkaiseva tekijä arvioitaessa, kuuluuko vian korjaaminen yrityksen vastuulle vai ei. Myyjällä, maahantuojalla ja/tai valmistajalla on vastuu tavaran virheestä siitä riippumatta, onko tavaralle annettu takuuta. Lakisääteinen vastuu virheistä voi myös kestää kauemmin kuin takuuajan.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
ja tuo esimerkin 70 Ah akku ja 7 tuntia latausta pätee lämpöiselle akulle, kylmällä akulla puhutaan aina vuorokausista... en nyt muista enää ulkoa, mutta olikohan niin, että -20 C oli akun kapasiteetista jäljellä enää ½- 1/3 verrattuna + 20 C lämpötilaan (varauksen vastaanottokyky menee samassa suhteessa) ja -30 C ollaan jo todella onnettomissa lukemissa, nämä siis terveellä akulla, hieman kulahtaneella akulla noihin saa laittaa hieman vielä lisää...RSU kirjoitti:Eli jos 70 amppeeritunnin akku on melkein tyhjä niin latausaika seitsemällä amppeerilla kestää vähintään 10 tuntia. Tähän ei vaikuta laturin teho vaikka siitä saisi ulos 200 A koska akku ei pysty ottamaan virtaa suuremmalla määrällä kuin mitä pakkanen on alentanut akussa tapahtuvaa kemiallista reaktiota joka määrää virran vastaanottokyvyn.
mutta jos pakkasessa joutuu akkua lataamaan, saa siihen varata aikaa sellaisen vuorokauden tai 2, jos kyse jostain 100 Ah akusta ja se on sahattu tyhjäksi... jollakin uudella "älylaturilla" tuohon taas saa menemään aikaa ehkä viikonkin, jos laturi edes suostuu noin suurta akkua lähteä lataamaan
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Akku jos on vajaa niin sehän aluksi latautuu hyvinkin nopeasti mutta sitte se viimenen 10% ottaaki aikaa huomattavasti enemmän. Eli jos nyt on esim. 70Ah:n akku ja 7A:n laturi niin akku ei kyllä 10 tunnin latauksella tule täyteen. Sehän näissä älylatureissa onkin juuri hyvä että se "älyää" sitä virtamäärää pienentää loppulatauksessa ja pitää jännitteen oikealla tasolla. Akku ei kiehu ja tulee täyteen.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Ja vaikka olisi lämmin akku, niin mitä suuremmalla virralla sitä lataa, sen tyhjemmäksi se jää. Parhaan tuloksen varauksen kanssa saa kun mahdollisimman pienitehoisesti lataa.RSU kirjoitti:Keskustelussa on jäänyt huomioimatta akun varauksen vastaanottokyky pakkasella. Akun ollessa kylmä saattaa akun varauksenotto olla jopa vain 7 A ja allekin. Eli mitä kylmempi sitä vahemmän akku ottaa latausvirtaa vastaan ja latausaika pitenee. Tämähän tarkoittaa sitä että kylmää akkua saa ladata tuntitolkulla jotta siihen saisi täyden varauksen. Eli jos 70 amppeeritunnin akku on melkein tyhjä niin latausaika seitsemällä amppeerilla kestää vähintään 10 tuntia. Tähän ei vaikuta laturin teho vaikka siitä saisi ulos 200 A koska akku ei pysty ottamaan virtaa suuremmalla määrällä kuin mitä pakkanen on alentanut akussa tapahtuvaa kemiallista reaktiota joka määrää virran vastaanottokyvyn.
Aivan, jos pystyy jotenkin osoittamaan että on ostanut sen siitä liikkeestä. Liikehän on velvollinen huolehtimaan vain itse myymistään tuotteista, muiden myymien tuotteiden kanssa on sitten liikkeenomistajan goodwil. (esim. jos on iso brändi ja sitä myy useampi ketju).putukiffeli kirjoitti:Takuukuitin esittäminen ei ole sinun ongelmasi vaan myyjän.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Jep tässä kyseessä aivan eri liikkeestä ostettu akku pohjosesta 600km päästä mutta aikovat laittaa sen takuuseen täältä Salosta jos vaan kuitti löytyy. Hyvää palvelua kun ei oikeasti kuulu heille mitenkään mutta auttaisivat kuitenkin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 66
- Liittynyt: To 24.02.2011 00:24
- Paikkakunta: helsinki
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Itsellä W211 -05 ja siinä varashälytin ja kEY LESS GO avaimeton systeemi, lisäksi bluetooth. Ne syö akkua myös silloi kun auto seisoo, itseasiassa bluetootista en ole ihan varma.
Jaguar XJS-HE V12 -83
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
- putukiffeli
- Vakiokalustoa
- Viestit: 241
- Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Zinovjev kirjoitti: Aivan, jos pystyy jotenkin osoittamaan että on ostanut sen siitä liikkeestä. Liikehän on velvollinen huolehtimaan vain itse myymistään tuotteista, muiden myymien tuotteiden kanssa on sitten liikkeenomistajan goodwil. (esim. jos on iso brändi ja sitä myy useampi ketju).
Ei tarvitse sitäkään pystyä osoittamaan. Kuten sanoin, se on myyjän ongelma, jos hän ei ole merkinnyt asiakasta ja ostosta järjestelmiinsä.
Juuri kävin vaihtamssa rikki menneen pro-lumikolan uuteen. En muistanut mistä sen ostin, mutta kävin vaihtamassa sen uuteen lähimmässä rautakaupassa. Sanoin vaan että "teiltä ostettu vajaa vuos sitten!"
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
- Hakkapeliitta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
- Paikkakunta: Tampere
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
RSU kirjoitti:Keskustelussa on jäänyt huomioimatta akun varauksen vastaanottokyky pakkasella. Akun ollessa kylmä saattaa akun varauksenotto olla jopa vain 7 A ja allekin. Eli mitä kylmempi sitä vahemmän akku ottaa latausvirtaa vastaan ja latausaika pitenee. Tämähän tarkoittaa sitä että kylmää akkua saa ladata tuntitolkulla jotta siihen saisi täyden varauksen. Eli jos 70 amppeeritunnin akku on melkein tyhjä niin latausaika seitsemällä amppeerilla kestää vähintään 10 tuntia. Tähän ei vaikuta laturin teho vaikka siitä saisi ulos 200 A koska akku ei pysty ottamaan virtaa suuremmalla määrällä kuin mitä pakkanen on alentanut akussa tapahtuvaa kemiallista reaktiota joka määrää virran vastaanottokyvyn.
En tiedä josko on mainittu myös, että kylmässä akun napajännite laskee vaikkei varaus sinänsä pienenisikään absoluuttisesti. Jännite nousee sitten taas lämpötilan nousun myötä. Tämän takia akku ei välttämättä jaksa kovalla pakkasella pyörittää starttia mutta akun lämmitys herättää auton henkiin. Ei akku silti viallinen välttämättä ole.
ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
ex-W203 200T CDI 2005
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Nyt on akku saatu takuuseen uus. Vielä paikalleen laitto ja auton opetus uudelle akulle.
"Vanha" akku alkaakin oleen todella heikossa kunnossa kun startin jälkeen kaikki lisälaitteet mykistyy vähäksi aikaa. Jos ei koko aikaa roikassa latauksessa ei virtaa ole juuri ollenkaan. Äkkiä se toi Bosch hyyty kun akulla on ikää 1vuosi ja 2kuukautta.
"Vanha" akku alkaakin oleen todella heikossa kunnossa kun startin jälkeen kaikki lisälaitteet mykistyy vähäksi aikaa. Jos ei koko aikaa roikassa latauksessa ei virtaa ole juuri ollenkaan. Äkkiä se toi Bosch hyyty kun akulla on ikää 1vuosi ja 2kuukautta.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Jos ei ole ostanut, niin eihän sitä silloin ole merkitty mihinkään. Ei ole myyjän velvollisuus tarkistaa 10 vuoden kirjanpitoa, jos asiakas ei pysty yhtään kertomaan suurinpirtein ostoaikaa.putukiffeli kirjoitti:Ei tarvitse sitäkään pystyä osoittamaan. Kuten sanoin, se on myyjän ongelma, jos hän ei ole merkinnyt asiakasta ja ostosta järjestelmiinsä.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Akku vaihdettu ja virtaa tuntuu olevan ihan erinlailla niin ku pitääkin. Startti pyörähtää ilosesti. Huomenna webaston testiä sit. Omalla akku testerillä näytti toi vanha akku 14,8V ja 550Ah. Uus 12,8V ja 980Ah. Miten tuo jännite voi nousta rikkinäisessä akussa? Ennenkin huomannut saman kun akku kaput ni jännite nousee.
Mites muuten tuon akun vaihto. Pitääkö kuitata tai "opettaa" testerillä? Kattelin noita akkuohjainlaitteen tietoja mut siellä mitään ihmeellistä ollu. En myöskään muualta löytänyt muutettavaa tai kuitattavaa. Auto oli kyllä laturissa vaihdon ajan ja samanlainen akku sinne tuli tilallekkin.
Mites muuten tuon akun vaihto. Pitääkö kuitata tai "opettaa" testerillä? Kattelin noita akkuohjainlaitteen tietoja mut siellä mitään ihmeellistä ollu. En myöskään muualta löytänyt muutettavaa tai kuitattavaa. Auto oli kyllä laturissa vaihdon ajan ja samanlainen akku sinne tuli tilallekkin.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Eipä nuo nykyakut kestä mitkään vuotta pidempään, jos lisälämmitintä käyttää talvella jatkuvasti.Crea kirjoitti:Nyt on akku saatu takuuseen uus. Vielä paikalleen laitto ja auton opetus uudelle akulle.
"Vanha" akku alkaakin oleen todella heikossa kunnossa kun startin jälkeen kaikki lisälaitteet mykistyy vähäksi aikaa. Jos ei koko aikaa roikassa latauksessa ei virtaa ole juuri ollenkaan. Äkkiä se toi Bosch hyyty kun akulla on ikää 1vuosi ja 2kuukautta.
Omassa -08 Vitossa nyt kolmas akku menossa ja neljänen vuoro tulee ensi viikon alussa. Kokemuksia Boschin, Vartan ja nyt viimeisimpänä Sznajder AGM-akusta. Kaikki kestivät suunnilleen saman, eli vuoden päivät.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Nyt oli 20min päällä -23 pakkasta. Ei mitään ongelmia virtojen riittävyyden kanssa. Tälle jutulle tuli vihdoin loppu . Mittasin vielä vanhan akun kun se oli yön pihalla. 12,8V ja (EN) 256Ah pakkasessa näyttää hyytyvän ihan lopullisesti.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Pikkasen sivuaa aiheesta.....kaveri soitteli eilen ja nyt on tullut ctekiltä viisaampi laturi......siis nyky akkuille ja varsinkin huomioi akun lattaamisen kylmässä.....tarkkaa en nyt muista mutta jopa jänniteenkin voi määritellä jollain lailla....oranssi oli väriltään ja mikä parasta.....silikooniset piuhat tuo mukavuutta pakkasessa käyttämistä.....vinkkinä niiille jotka harkitsee ylläpitolaturia....
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Minun 212:ssa myös usein weba lämmityksen jälkeen ollut battery low taulussa ja lämmitys katkaistu. Silti nöyrästi käyntiin näissä etelän pakkasissa -25 enimmillään. Vaihdoin tuosta johtuen uuden banner agm akun, lähipäivinä näkee auttoiko. Auto kun oli seisonut 7kk saksassa jolloin akku käynyt tyhjänä varmasti. Akku ei selvästi kestänyt kuormaa normaalisti.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Vito ½v vanha, 100ah(ilmeiseti halvin ensiasennusakku, nyt myyjä suositteli hyytelyakkua, sekä lokilämmitintä) akku, webasto päällä ½h, niin akku finaalissa, mittaristossa syttyy vikavalot. Nyt ladattu n. 14h, niin vieläkin Cetekin pakkaslaturi 4 vaiheessa, pakkasta reipas -30. Jotenkin tuntuu että "joku" vetää virtaset yöllä tai sitten akku hyytyy totaalisesti yöllä, paska akku, suomeksi, hyytelö kuulemma maksaisi taas 300€
ps. onko totta että tuota ctekin laturia ei saisi laittaa "kiinteäksi", myyjä kertoi.
ps. onko totta että tuota ctekin laturia ei saisi laittaa "kiinteäksi", myyjä kertoi.
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Tuosta olisi kannattanut aloittaa testeri on aika lailla erehtymätön, meillä on myös Bosch käytössä.Liikkeen Bosch testerillä näytti päivän latauksen jälkeen 66% ja vaihto kunnossa.
Milloin voidaan "kohtuudella ajatella" ?Kuluttajavirasto kirjoitti:Esimerkiksi pankkikorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voivat näyttää ostopaikan. Jollei niitäkään ole jäljellä, valitusoikeutta ei ole menetetty. Jos voidaan kohtuudella ajatella, että virheellinen tuote on ostettu liikkeestä, johon kuluttaja valittaa virheestä, erityistä näyttöä ei tarvita.
oulaistenliikenne.fi
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Itellä kävi tuos kans kepposet... Eli Boschin S5 100ah akku löytyy ja torstai aamuna ei jaksanut edes yrittää Noh syynä on varmastikkin webaston käyttö, yllätys yllätys.. Tähän asti lähteny ihan normaalisti joka aamu ja nyt kun oli taas 45min webasto aamulla käynnis niin lopputulos oli sitten tuo.
Ei siinä mitään, otin akun sisälle ja latasin sitä kolmisen tuntia laturilla niin että laturi antoi "max" -asennolla enää noin 5a akulle.. Sitten autoon kiinni ja normaalisti 1-2 pyöräytystä ja tulilla on.
Kaks päivää sen jälkeen jo menty normaalilla about 30min webaston käytöllä ja pelittää vielä toistaseks! Sikäli on kyllä uskomatonta että toi akku on jo 4-5vuotta vanha ja joka talvi on käytetty webastoa ahkerasti.. Että kyllä kai ne akut pelittää jos vaan osaa ajaakkin sitten kunnolla että ehtii latautumaan Täytyy kyllä silti katella ehkäpä uus akku piakkoin, ettei tulis yllätyksiä jatkossa.
Ei siinä mitään, otin akun sisälle ja latasin sitä kolmisen tuntia laturilla niin että laturi antoi "max" -asennolla enää noin 5a akulle.. Sitten autoon kiinni ja normaalisti 1-2 pyöräytystä ja tulilla on.
Kaks päivää sen jälkeen jo menty normaalilla about 30min webaston käytöllä ja pelittää vielä toistaseks! Sikäli on kyllä uskomatonta että toi akku on jo 4-5vuotta vanha ja joka talvi on käytetty webastoa ahkerasti.. Että kyllä kai ne akut pelittää jos vaan osaa ajaakkin sitten kunnolla että ehtii latautumaan Täytyy kyllä silti katella ehkäpä uus akku piakkoin, ettei tulis yllätyksiä jatkossa.
W210 E320cdi
Re: Webasto 45min päällä akku tyhjä?
Piti tehdä tuohon napajännitteeseen liittyvä "poikkitieteellinen koe
kun näitä akun jännitteitä saa olla mittailemassa päntiönään kun on tämä mese.
On ollut kolmisen vuotta Hankook- akku muuten vaan varalle.
Oikein hyvin on toiminut kun ei ole koskaan mesen takakontissa tarvinnut käyttää.
Mittasin akun jännitteen +5°C asteen lämpötilassa joka ollut sen säilytystilassa.
Vein kahdeksi vrk:si ulos n. -30°C lämpötilaan joka on ollut nyt vallitsevana.
Mittasin samalla mittarilla saman akun jännitteeksi täsmälleen saman 12,8v.
kun näitä akun jännitteitä saa olla mittailemassa päntiönään kun on tämä mese.
On ollut kolmisen vuotta Hankook- akku muuten vaan varalle.
Oikein hyvin on toiminut kun ei ole koskaan mesen takakontissa tarvinnut käyttää.
Mittasin akun jännitteen +5°C asteen lämpötilassa joka ollut sen säilytystilassa.
Vein kahdeksi vrk:si ulos n. -30°C lämpötilaan joka on ollut nyt vallitsevana.
Mittasin samalla mittarilla saman akun jännitteeksi täsmälleen saman 12,8v.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +