200d:n turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

200d:n turbotus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

mistähän vois kysellä 2.0dieseliin pako ja imusarjaa et vois
turbon asentaa kun tuostahan ei ole orkkis turbo versiota tehty ja
minkähänlainen turbo ois sopiva.
pitäis saada sellainen tehon lisäys et huomais kulkupuolellakin.
ei varmaan hirveitä tehoja kannata ottaa et kone kuitenkin kestäis aj350tkm
ja varmaan pakoputkikin pitäis vaihtaa
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hommaa jostakin 300turbodieselin pakosarja ja turbo. Toinen vaihtoehto on teetättää pakosarja, esim tähtiklubin sponsorilla. Imusarja käy alkuperäinen, teet / teetät painekotelon metallista ilmanputsarin tilalle. Öljynkierto kannesta turbolle ja paluu öljypohjaan, esim öljymäärämittarinlaipalle, tarvikkeet hydrauliliikkestä. Paineletkut jostain kumiliikkeestä ja vesijohtomutkia rautakaupasta mutkiin.

Pakoputki avarammaksi, ainakin alkukäyrä. Pumppu säädettäväksi PP-dieseliin. Cooleri nokille. Käytännössä lisäksi melkoinen säätäminen ja rakentaminen, mutta ei mahdoton homma.

Tehoa tulee selvästi lisää, mutta katsastus on luku sinänsä. Auton vuosimalli voi olla ongelma, lisäksi savutus ei täytä määräyksiä.

Pääpiirteittäin näin....

Katso alempaa lisää, nimimerkki EPK:n projektista.
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

mut kun auto on -86 niin eiks katsastus pitäis olla helpompi
vai olenko käsittänyt väärin ja entäs minkäslainen ois
3.0 koneen vaihto dieseli sopiiko saako leimattua
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Mikke.K kirjoitti:mut kun auto on -86 niin eiks katsastus pitäis olla helpompi
vai olenko käsittänyt väärin ja entäs minkäslainen ois
3.0 koneen vaihto dieseli sopiiko saako leimattua
****Tämä mm. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7722
tossa alempana tällä samalla sivulla....

Eikä todellakaan kannata alkaa vaihtamaan ellei kokemusta,tiloja,aikaa ym. Tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa...

Turbotus ihan kannatettava ajatus.
Löytys varmasti foorumin lukijoiltakin valmiita turbokoneitakin muutaku heittää paikalleen,se vain vaati sitä mitä on vaikka kuinka paljon muttakun on niin pirun epätasaisesti jakaantunut eli rahaa :lol:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

On helpompaa kun auto vm.86,ja myöskin huomattavasti halvempaa.Katsastuskonttorille pitäisi kelvata tehomittaustoditus jossa on auton tiedot+tehomittauksen tehneen yrityksen leima.korkeintaan 20% saa tehot nousta alkuperäisestä,näin ei autolle tarvitse tehdä muutoksia esim.jarruihin eikä alustaan.

300D:n asennuskin onnistuu,muutosprosentteja tulee vaan enemmän rekisteriotteeseen.Lisäksi tehot nousevat yli 20% joten auton on vastattava alustan ja jarrujen osalta 300D mallia.Eroinahan ei tainnut olla kuin etukallistuksen vakaaja,mutta mersuja tuntematon tai muuten vaan virallinen katsastusmies voi vaatia vastaavuustodistuksen(vai mikähän olikaan nimeltään).Eli kaikkien alustan+jarrujen osien osanumerot,200D vs. 300D... :?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voin sanoa, että vähintään toimintatonni palaa, vaikka koneelle ei tekis muutaku turbottaa. Sitä putkea ja letkua ja klemmaria menee yllättävän paljon.
Ym. pientä varsinki jos auto olisi bensa kuten minulla.

Helpoin varmaan olisi siihen 200D:hen vaihtaa joku 2.5/ 3.0D. Oliko korimalli 124?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

190 koppanenhan tuo ois eli mites se kolmilitranen sopis
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Voi olla tekemätön paikka tavalliselle tallaajalle toi kutosdieselin sovitus w201:een. Laittaahan sen sinne, mutta tupakkia ja asennusoluita menee varmasti paljon, rahasta puhumattakaan. Epäilisin, että jos koneen vaihtoon alkaa, niin hommaa 2.5 turbodieselin tekniikan jarruineen, vaihdelaatikkoineen yms. päivineen. Myös katsastus on varmasti oma lukunsa kutoskoneen kanssa. Halvin ja helpoin tapa mielestäni on kiristää vakiota olemassa olevaa konetta.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Juuri kävin katsastaan oman projektin ja voin sanoa, että kuutosen katsastus voi olla vaikeaakin..... saati sitten sen rakentaminen äkkinäiselle.

Kustannuspuolta varovaisesti sen verran tästä tavallisesta 2.5TD muutoksesta:
-Toimiva kone ilman apulaitteita n. 1500-2000€
-Koneeseen pientä huoltoa 300€----->
-Turbosarja 500€--------->
-Putket letkut klemmarit ym. kilkkeet 200€
-vapaavirtaus suodatin 100€
- isommat etujarrut n.200€
-Pumpun säätö 250€---->
-Isompaa syyläriä 150€
-Paperit ja katsastukset 100€
Semmosta noin aluksi.....
Että ei missään nimessä ole kannattavaa. mutta harrastuksia ei lasketa!
Vastaa Viestiin