voiko maffin poistaa dieselistä ?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
orhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 22.01.2004 20:40
Paikkakunta: Lehtimäki / kauhajoki

voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja orhi »

Elikkäs voiko maf anturin poistaa imuputkesta jos egr on poistettu käytöstä ??.
niin ja pirssihän on w210 2,9td vm-97.
Lähinnä uteliaasuuttani kysääsen , sais vaan tuosta imupuolesta palijon yksinkertaasemman :).
Mb w210 2,9tdi -96 ja mb w201 2,0 automatic -84
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Koita otaa se pois niin näet meneekö vikatiilaan vai ei itteläni ei tuo maffin johtojen irroitus vaikuttanut mitään .
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

orhi kirjoitti:Elikkäs voiko maf anturin poistaa imuputkesta jos egr on poistettu käytöstä ??.
niin ja pirssihän on w210 2,9td vm-97.
Lähinnä uteliaasuuttani kysääsen , sais vaan tuosta imupuolesta palijon yksinkertaasemman :).

Ihan vanhimmista voi.
Sitten seuraavassa "sukupolvessa", eli 300td vaatii egr,n deaktivoimisen.
Cdi,ssäkin voi, kaikista muista, mutta ei 3,0 AMG,stä.
Kun auto nuortuu, niin homma vaikeutuu - periaatteella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
orhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 22.01.2004 20:40
Paikkakunta: Lehtimäki / kauhajoki

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja orhi »

eli tuon johdon voi irrottaa , ja jos menee vikatilaan niin asia hoituu vain johdon takaisin laitolla ??. eikä tarvitse sen kummempaa toimenpidettä ??.
Mb w210 2,9tdi -96 ja mb w201 2,0 automatic -84
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Ei lähde käyntiin ilman liitintä maffissa, ja jos maffi hajoaa (iteltä katkesi se keraaminen mittapää) niin ecu ei ohjaa hukkikselle alipainetta lainkaan = ei ahda.

Näin ainakin omassa -97 290td.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
orhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 22.01.2004 20:40
Paikkakunta: Lehtimäki / kauhajoki

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja orhi »

Johnain topikis kerrottiin että jos egr on ohjelmoitu toimimattomaksi , niin tuon kikottimen voisi poistaa.
Paree vissihin jos ei sitä enämpää "käpälöi". Muuten voiko tuon katalysaattorin tyhjätä ilman että päästöt sekuaa ???.
Mb w210 2,9tdi -96 ja mb w201 2,0 automatic -84
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Itse kun tossa jokunen viikko takaperin vaihtelin 606 turboa paikoilleen nappasin rälläkällä katin kyljestä sopivan siivun pois, ja ajattelin tyhjätä sen samalla kun uutta downpipea alko vääntämään.

Taitanu olla katti jo viimeset 10v tyhjillään kun mitään ei löytynyt sieltä. :lol:
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
orhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 22.01.2004 20:40
Paikkakunta: Lehtimäki / kauhajoki

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja orhi »

eli ei muuta ku tölökin avaaja kätehen :D , laitoon muuten ahtomittarin paikoollensa ja aharot oli johonain 0,5 /2000rpm. sitte ku vähä yritti polokaasta niin pikkuusen nousi. mikä tuommoses vakiona on ahto paine??.
Mb w210 2,9tdi -96 ja mb w201 2,0 automatic -84
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Kyllä se siinä puol kiloa n. 2000rpm ja vähän alle kierroksilla kakkosella vedättäessä (manuaali) on. 2500rpm ylöspäin pitäisi olla siinä 0.8-0.9kg johonka tuo on rajattu ilmeisesti ecun toimesta. Aika paljon kyllä tuntuu vatkaavan 0.6-0.9 välillä tosin.

Tuolla 606 hyrskyttimellä on se 0.9kg 2500rpm ylöspäin ja pysyy siinä kokoajan. Syöttöjen kera tohtii nousta tuonne 1.4kg ja ainakin märällä kiihdyttäessä perä on puolelta toiselle 100kmh asti. :D

Syötöt vaan tuntuu loppuvan 1kg kohdalla ja savu häviää kokonaan. :|

Putkena on tällä hetkellä vaan 3" downpipe joten pakopaineista ei pitäisi olla pelkoa noilla ahdoilla. Vakio ahtimella ja putkella ei kannata kikkailla yhtään lisä paineilla.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mutta ,mutta eikös ilmamassamittarissa ole myös imuilman sisään tulevan lämmön anturi?
Vai olenko väärässä?
ahtopaineen lämpöanturi on kaiketi eri juttu vai toimiiko turbon haluama tieto pelkästään ahdetun no ,eli imuilman lämpö tieto ennen imusarjaa?
Järjellä ajatellen kyllä yksi anturi turbon jälkeen riittäisi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja w211E »

poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Parempaa systeemiä? Meinasitko paljonkin yli 400hv ottaa?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

w211E kirjoitti: Ma 08.05.2023 00:21 ärsyttävät anturit on joo ku pitää olla imuputkessa ei voi oikee mitää tehä rakentaa parempaa systeemiä. map ja maf kummatki w211 alkupään diisseleissä.
Millä tavalla parempi systeemi?
mitä se on mihin nykyinen ei toimi
ja mikähän se nykyinen on versioltaan joku mekaaninen ?

jos sähköinen niin vaikea kuvitella
paremin toimivaa systeemiä missä ei jompaakumpaa noista olisi,
esim pelkällä kaasun asenolla tomivassa tupaa tulemaan johonkin kohdin kierrosaluetta aina jotain karkeutta olosuhteiden vaihdellassa vaikka olisi vielä lambdakin mukan

ilman ilmamassamittaria olevia cr1. cr2 ja cr3 ainkin on tehtaan toimesta monissa maleissa
niissä ei myöskään ole egrää, kattia, hiukkas loukkua
Mökkillä
'
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja w211E »

poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jotta polttoaineen syöttöjärjestelmät dieselissä nyt edes jollain lailla kunnollisesti toimisivat, niin jotenkin se syötettävän polttoaineen määrä pitäisi saada suhteutettua siihen eri tilanteissa mootttoriin tulevan hapen määrään ja sen muutoksiin. Tässä ei ole eroa, olipa sähköinen, tai täysin mekaaninen järjestelmä kyseessä. Sähköiset järjestelmä ovat ylivoimaisia suhteessa mekaanisiin.

Perinteisesti, lähes poikkeuksitta, mersun syöyönsäätö perustuu paineanturin antamaan tietoon imusarjan paineesta, olipa vanha, tai uudempi moottori. Moottorin ohjain käsittelee painetietoa monelta kantilta ja päättelee ja arvioi siitä moottoriin tulevan ilman(hapen) määrän. Vanhemmissa saman asian hoitaa kumikalvo. Mitä tarkemmaksi syötönsäätöä halutaan, sen monimutkaisemmaksi tälläinen järjestelmä tulee. Muttei mersulla siitä välitetä.

Toinen, lähes kaikkien muiden valmistajien dieseleissä syötönsäätö perustuu yksinkertaisesti moottoriin menevän ilmamäärän mittaamiseen. Tämä on, varsinkin vakioautoissa parempi tapa. Moottorin läpivirtaavan ilman todellinen määrä lopulta määrittää syötettävän polttoaineen max määrän. Ilmamassamittari kertoo suoraan sen, mitä paineohjattu järjestelmä kuutioi monelta kantilta.

Ironiaa tässä on se, että merussakin on ilmamäärämittari, muttei sitä käytetä siihen tarkoitukseen, mihin se on alunpitäen tehty.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
w211E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ti 27.12.2022 22:27

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja w211E »

poistoon
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: voiko maffin poistaa dieselistä ?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

om646CDI kirjoitti: Pe 15.12.2023 01:50 https://www.tiktok.com/@cdijursi/video/ ... 2894237984

näistähän poistettu maffi

Avauttuu vain joku kirjautumis sivu

Ja kyllähän sen
Ohjelman muutoksen
(semoisen missä se on poistetu ohjelmasta )
jälkeen voi poistaa,
sitähän ei ole kaikssa cdi maleissa edes tehtaan jäljiltä
kuten tuli jo tuolla mainituakin
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin