alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Tenavatähden alatukivarsien puslat ovat vaihtokunnossa, esim. kuskinpuolen takalatukivarren ulompipusla (ns. narinapusla) on väljä, Etupään alatukivarsien säädöt ovat ruostuneet liikkumattomiksi. joten säätöpultit joutuu rälläköimään poikki, mutta miten puslien poisoton ja uusien asennuksen kanssa kannattaa menetellä, onnistuuko kotikonstein vai onko ainut keino viedä ne korjaamolle jossa on hydrauliprässi. Tänään yritettiin irrottaa takapään ulompaa puslaa, mutta jäi ainakin toistaiseksi yritykseksi.
Viimeksi muokannut tompson, Su 19.05.2013 20:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihto
Itse kans jouduin ne vaihtamaan. Etummaisia pultteja pyöritti, niin pusla pyöri mukana ja ulkokehä oli paikoillaan.
Pultiti rälläkällä poikki ja sitte se puslan ulkokehä on pellistä, niin sinne alatukivarren ja puslan pellin väliin jotaki ja venkslata, Niin ainakin itsellä lähti.
Prässillä sitte jos ei muuten.
Pultiti rälläkällä poikki ja sitte se puslan ulkokehä on pellistä, niin sinne alatukivarren ja puslan pellin väliin jotaki ja venkslata, Niin ainakin itsellä lähti.
Prässillä sitte jos ei muuten.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: alatukivarsien puslien vaihto
ne puslat menee ihan normi ruustukilla paikalleen, ei tarvii prässiä.
Re: alatukivarsien puslien vaihto
Mikälainen työkalu on ruustuki? Me värkättiin tuon takapuslan irrotukseen 10 mm kierretangosta isoista prikoista, putken pätkistä ja muttereista ulosvetäjä - mutta ulkokehä ei liikahtanutkaan, paksukin prikka anto periksi kun pulttipyssyllä vedätettiin.epk kirjoitti:ne puslat menee ihan normi ruustukilla paikalleen, ei tarvii prässiä.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihto
Ruustukki on ruuvipenkki
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Re: alatukivarsien puslien vaihto
tompson kirjoitti:Mikälainen työkalu on ruustuki? Me värkättiin tuon takapuslan irrotukseen 10 mm kierretangosta isoista prikoista, putken pätkistä ja muttereista ulosvetäjä - mutta ulkokehä ei liikahtanutkaan, paksukin prikka anto periksi kun pulttipyssyllä vedätettiin.epk kirjoitti:ne puslat menee ihan normi ruustukilla paikalleen, ei tarvii prässiä.
Kannattaa käyttää kierretankoa ja hylsyjä. Esim 3/4" hylsyissä on tarpeeksi suuri keskireikä sille 10mm kierretangolle... ja sitten pari prikkaa molempiin päihin niin irtoaa kun tykillä ampuu...
Re: alatukivarsien puslien vaihto
Just tuolla menetelmällä se lähtee. Laita iso hylsy sinne puolelle minne sen puslan pitää tulla tai sitten leikkaat jousenlatista pätkän ja poraat reiän Johan kestää sen putkenkin nokassa Isot korialuslaatat ja monta päällekkäin niin toimii sekin.tompson kirjoitti:Mikälainen työkalu on ruustuki? Me värkättiin tuon takapuslan irrotukseen 10 mm kierretangosta isoista prikoista, putken pätkistä ja muttereista ulosvetäjä - mutta ulkokehä ei liikahtanutkaan, paksukin prikka anto periksi kun pulttipyssyllä vedätettiin.epk kirjoitti:ne puslat menee ihan normi ruustukilla paikalleen, ei tarvii prässiä.
Kun vetäjä on veivattu tiukkaan kalautat terävästi vasaralla niin auttaa kummasti
E: Ja rasvaa se uusi nivel kunnolla sillä se on kuitenkin aivan kuiva nm. kL;tä kin saa kuivia niveliä Poistat sen kumin molemmilta puolilta niveltä ja pistät vaseliiniöljyseosta tai ihan vaseliinia. Tuikkaat sit lopuksi toppineulalla pienen reiän siihen kumiin ettei pullahda pois jos lian täyteen menee rasvaa.
Re: alatukivarsien puslien vaihto
eikös ne puslat oo kaksi osaisia? Et molemmin puolin painettiin puslat ja sitte keskelle holkki väliin, niin eihän se vetämällä tuu.
vai oonko sekottanu jonku toisen auton pusliin.
vai oonko sekottanu jonku toisen auton pusliin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: alatukivarsien puslien vaihto
juurikin niin, iten oon ampunut paineilma"täryllä" pois ne puslat. Lähtee iloiseen jollei oo keskipultti kiinni muurautuneena.
Re: alatukivarsien puslien vaihto
niinpä tietysti - lienee rootsianh1131 kirjoitti:Ruustukki on ruuvipenkki
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihto
etualatukivarsien puslat on kaksiosasia joissa pelti ulommaisena.TUUTTERO kirjoitti:eikös ne puslat oo kaksi osaisia? Et molemmin puolin painettiin puslat ja sitte keskelle holkki väliin, niin eihän se vetämällä tuu.
vai oonko sekottanu jonku toisen auton pusliin.
taka-alatukivarsien puslat on yksiosaisia - uloimmat metallirunkoisia, sisempien puslien sisäosa metallia päällysosa kumia tms...
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihto
Puhutko nyt etualatukivarrenpuslista? Ehkä tuo taka-alatukivarren ulompi pusla on se vaikeampi tapaus.epk kirjoitti:juurikin niin, iten oon ampunut paineilma"täryllä" pois ne puslat. Lähtee iloiseen jollei oo keskipultti kiinni muurautuneena.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihto
En tiedä onko vaikea mutta LUJAS ne pakkaa olemaan.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: alatukivarsien puslien vaihto
tarkennus tosiaan, ite oon puhunut ETU pään puslista.
Re: alatukivarsien puslien vaihto
Tosi on, mutta tarkotus on sorvauttaa hieman ulkokehää pienempi holkki jolla se vedetään kierretangon ja hieman ulkokehää suuremman hylsyn avulla pois. Tarpeeksi vahvat lätkät molempiin päihin muttereitten alle ja sitten vain pulttipyssyä. Homma jää kylläkin vähän myöhemmäksi, ehkä ens viikolla jo hymyilyttää!TUUTTERO kirjoitti:En tiedä onko vaikea mutta LUJAS ne pakkaa olemaan.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Löysin nyt KL - varaosien sivuilta vaihtotyökalun, mutta hinta kyllä hirvitää 106 €
Taka-alatukivarren ulomman helan vaihtotyökalu "NARINAHELA" 522
Kaikkiin malleihin missä hela 522.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 48117/1718" onclick="window.open(this.href);return false;
Taka-alatukivarren ulomman helan vaihtotyökalu "NARINAHELA" 522
Kaikkiin malleihin missä hela 522.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 48117/1718" onclick="window.open(this.href);return false;
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Eikös se lähde ihan jollain bilteman yleissarjalla, semmosen justiin ostin ~90€ mutta en mittaillut onko siinä tuohon hommaan sopivaa holkkia...itse otin pätkällä pakoputkea, vähän hitsauskonetta ja neuvoanatavaa juomaa Muuten oli kyllä ilo käyttää tuota sarjaa takapyörän laakerin laittoon...
KL:n työkalulla onnistuu mutta se on sitten vain sitä yhtä hommaa varten, eli ei sitä mielestäni kannata ostaa ellei näitä hommia tee jokavuosi...
KL:n työkalulla onnistuu mutta se on sitten vain sitä yhtä hommaa varten, eli ei sitä mielestäni kannata ostaa ellei näitä hommia tee jokavuosi...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Tällaiset työkalut tein kerran itselle.
Toisella saa puslan pois ja toisella paikalleen.
Kustannus 0€ kun keräilin osat nurkista:Vanhat alatukivarrenpultit, vähän putkea, vanhasta nivelakselista pätkät ja vähän hitsausta ja rälläkkää.
Toisella saa puslan pois ja toisella paikalleen.
Kustannus 0€ kun keräilin osat nurkista:Vanhat alatukivarrenpultit, vähän putkea, vanhasta nivelakselista pätkät ja vähän hitsausta ja rälläkkää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Eipä oo tarkotuskaan ostaa noin kallista ja harvoin tarvittavaa työkalua. Laitoinkin KL varaopsien linkin sitävarten, että periaatteen vempeleestä näkee kuvasta. Me tehtiin samalla mallilla, mutta se osittautui heikoksi kun käytössä oli liian ohut putkenpätkä ja ohkaset prikat, antovat periksi, sopiva holkki teetetään sorvarilla ja prikat tarpeeksi paksua.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Tuota sarjaa olis tarvittu tuossa vähän aiemmin, kun vaihettiin takapyörien laakerit, oli kohtalaisen työläshomma. Jarrukilvet olivat kans ihan tohjot ja niistä katkesi molemmilta puolilta vielä yksi ruuvi niitä pois ottaessa, ei kun poraile ja tee uudet kierteet. Säätötanko ja ylätukitanko vaihettiin samalla, mutta ei jostakin käsittämättömästä syystä tajuttu vaihtaa alatukivarren puslaa sillon samantien kun pyörännapa oli irtiveskola kirjoitti:Eikös se lähde ihan jollain bilteman yleissarjalla, semmosen justiin ostin ~90€ mutta en mittaillut onko siinä tuohon hommaan sopivaa holkkia...itse otin pätkällä pakoputkea, vähän hitsauskonetta ja neuvoanatavaa juomaa Muuten oli kyllä ilo käyttää tuota sarjaa takapyörän laakerin laittoon...
KL:n työkalulla onnistuu mutta se on sitten vain sitä yhtä hommaa varten, eli ei sitä mielestäni kannata ostaa ellei näitä hommia tee jokavuosi...
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
...mutta kyllä minun nyt sitten kelpaa patsastella
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Onkos kuvissa Viton "huolto" menossa?veskola kirjoitti:...mutta kyllä minun nyt sitten kelpaa patsastella
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Kyllä on, sellainen kuuden kuukauden huolto, kuudenkuukauden mittainen. Tänään toivottavasti saa kiertää renkaat paikalleen ja peruuttaa sen vihdoinkin pois tallista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Joko sait Viton baanalle ja mitäs kaikkee sinä siihen muuten puolenvuoden aikana laittelit?veskola kirjoitti:Kyllä on, sellainen kuuden kuukauden huolto, kuudenkuukauden mittainen. Tänään toivottavasti saa kiertää renkaat paikalleen ja peruuttaa sen vihdoinkin pois tallista.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
No niin, sitten se alatukivarren "narinapusla" saatiin viimein vaihdettua, kylläkin jo viikko sitten maanantaina, en vain ole saanut aikasiseksi sitä tänne kirjottaa. Elikkä, omatekosella, samalla periaatteelle olevalla ulosvetäjällä kuin esim. Kari_L tälle viestiketjulle on kuvan laittanut tai KL:n myymä ulosvetäjä.
Ja autohan muuttu jo paljon paremmaksi ajaa, ei enää luikertele sillälailla, vielä kun takapään toinen ulompi ja sisemmät puslat, etupäänpuslat, alapallot ja raidetangon päät ja jouset saadaan joskus vaihdettua ja nelipyöräsuuntaus tehtyä niin voipi olla jo melko hyvä. - ehkä?
Takapään sisempienpuslien pultit on kylläkin niin ruostuneet, että ne on pantava rälläkällä poikki. Uusia pultteja vain ei taida saada muualta kuin merkkiliikkeestä. Koko taka-alatukivarren pulttisarja siellä 25 €/puoli, elikkä 50 € uppoaa siihen, hintaahan tälle hommalle taas tullee. Nii ja toinen takajousi oli poikki alapäästä, kun uutta ei ollut tilalle laittaa niin oikastiin vaan pää rälläkällä - oli vain kierroksen pätkä katkennut - onneksi ja toiselle puolelle sama temppu.
No, muutamanpäivän päästä kylläkin ilmaantui uusi ongelma, kun montuissa takapäästä alkoi kuulua kolinaa. Asiaa tutkittuani huomasin, että takavakaajan kiinnikehhän se on ruostunut toiselta puolen poikki ja vakaajatanko iskee pohjaan. Motonetistä sain kylläkin helasarjan, mutta siinäpä ei olekkaan noita kiinnikkeitä, on vain nuo kumit 2 kpl ja kiinnikkeitten pultit. Jospa merkkiliikkeestä sais pelkästään kiinnikkeet, ettei tarviis ostaa jotakin muutakin, tai sitten on yritettävä värkätä ne itse, muutenhan se ei oo kummanen tehä, mutta kun siinä on tuo ura jottei kumi pääse liikkumaan sivusuunnassa.
Et silleen, riittää sitä mesessä pikku virkinettä taas - näköjään!
Ja autohan muuttu jo paljon paremmaksi ajaa, ei enää luikertele sillälailla, vielä kun takapään toinen ulompi ja sisemmät puslat, etupäänpuslat, alapallot ja raidetangon päät ja jouset saadaan joskus vaihdettua ja nelipyöräsuuntaus tehtyä niin voipi olla jo melko hyvä. - ehkä?
Takapään sisempienpuslien pultit on kylläkin niin ruostuneet, että ne on pantava rälläkällä poikki. Uusia pultteja vain ei taida saada muualta kuin merkkiliikkeestä. Koko taka-alatukivarren pulttisarja siellä 25 €/puoli, elikkä 50 € uppoaa siihen, hintaahan tälle hommalle taas tullee. Nii ja toinen takajousi oli poikki alapäästä, kun uutta ei ollut tilalle laittaa niin oikastiin vaan pää rälläkällä - oli vain kierroksen pätkä katkennut - onneksi ja toiselle puolelle sama temppu.
No, muutamanpäivän päästä kylläkin ilmaantui uusi ongelma, kun montuissa takapäästä alkoi kuulua kolinaa. Asiaa tutkittuani huomasin, että takavakaajan kiinnikehhän se on ruostunut toiselta puolen poikki ja vakaajatanko iskee pohjaan. Motonetistä sain kylläkin helasarjan, mutta siinäpä ei olekkaan noita kiinnikkeitä, on vain nuo kumit 2 kpl ja kiinnikkeitten pultit. Jospa merkkiliikkeestä sais pelkästään kiinnikkeet, ettei tarviis ostaa jotakin muutakin, tai sitten on yritettävä värkätä ne itse, muutenhan se ei oo kummanen tehä, mutta kun siinä on tuo ura jottei kumi pääse liikkumaan sivusuunnassa.
Et silleen, riittää sitä mesessä pikku virkinettä taas - näköjään!
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Hitaastihhan se tapahtuu tämä remontti. Kaverilla, jonka tallissa sitä tehään, on ollut niin työntäyteinen kesä, että ehtii vain sillon tällön jonkun tunnin tekemään. Vaihettiin nyt oikean puoleinenkin narinapusla ja rälläköitiin samalla kertaa sisemmän puslan pultti poikki. Porakonella paineltiin entinen kuminkohdalta tohjoksi ja saatiinkin se pois suhtkoht hyvin lyömällä. Putsattiin reikä hyvin ja rasvan kans uusi paikalleen, mutta eipä menny kovin helposti. Ruuvipenkissä puristettiin, mutta lopussa leikkas hieman puslan kumiosaa kun se pullistui ihan väkisin.
Vakaajan kannattimen vanhat ruostuneet pultitkin saatiin kunnialla pois, vaikka olivatpa kyllä tiukassa. Uusi koiranluu ja vakaajan kumi, sekä uusi ehjä kannake sitten vain paikalleen. Ja ajohan parani entisestään, vakaampi on - täytyy myöntää. Joku jyrinä kuitenkin määrätyssä nopeudessa kuuluu, oisko kardaanin kannatinlaakeri tms... Vasemmalle puolellle johon aiemmin vaihettiin narinapusla, täytyy vielä joku päivä vaihtaa sisempipusla, koiranluu ja vakaajankumi kiinikkeineen. Taitaapa se mesen peräpää sitten jo olla lähes uusissa puissa...
Vakaajan kannattimen vanhat ruostuneet pultitkin saatiin kunnialla pois, vaikka olivatpa kyllä tiukassa. Uusi koiranluu ja vakaajan kumi, sekä uusi ehjä kannake sitten vain paikalleen. Ja ajohan parani entisestään, vakaampi on - täytyy myöntää. Joku jyrinä kuitenkin määrätyssä nopeudessa kuuluu, oisko kardaanin kannatinlaakeri tms... Vasemmalle puolellle johon aiemmin vaihettiin narinapusla, täytyy vielä joku päivä vaihtaa sisempipusla, koiranluu ja vakaajankumi kiinikkeineen. Taitaapa se mesen peräpää sitten jo olla lähes uusissa puissa...
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: alatukivarsien puslien vaihtoon työkalu
Jos teet ns. narinapuslan ulosvetäjän itse, niin siihen kannattaa laittaa tiheäkierteinenpultti, joka on tehokkaampi ja kierre kestää.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!