Jani426 kirjoitti:Yksin mittaillessa vaikka noin. Jos löytyy apumies niin ei tarvita kun rullamitta. Eli mitataan renkaan etu ja takapuolelta pitkittäis uran kohdalta ja lasketaan erotus. Yleensä n. 2mm auraus on hyvä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Olen tehny kokeeksi myös näin mutta ainakaan itte en ole päässy tilanteeseen jossa mittatulokset toistaa kovinkaan hyvin itteään. Eli kun on mitannu kerran ja laittanu tulokset ylös niin mittaa uudelleen ja kattoo saako saman tuloksen kuin ekalla kerralla.
Tässä on myös sellainen ongelma että joutuu mittaamaan aika alhaalta kun lootan suojamuovit sun muut on tiellä jollon mittapisteet on aikalähellä renkaan keskipistettä. Siitä taas seuraa se että on vaikea sanoa milloin aurausta on minkäkin verran.
Ajoin jo koelenkin tuolla 0 aurauksella ja ainakaan vielä en lähde muuttelemaan mihinkään. Esim 2mm auraus tarkoittaa sitä että renkaitten kulkureitit ovat menneet ristiin ja pikkasen ohikin jo 300m päässä
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Siis renkaatitten kulkureittien leikkauspiste on noin 300 metrissä. Rengas siis vyöryy sivuttaissuunnassa paljon Tietty runko joustaa suurimmaksi osaksi mutta se vaatii energiaa.
Olisikin hupaisaa koittaa lentokenttätasaisella työntää kärryä jossa on painoa 700kg ja aurausta renkaissa 2mm ja sit muuttaa niin että on 0-auraus ja koittaa uudelleen
Nyt kun leveät renkaat on tullu jäädäkseen niin olen sitä mieltä että kannattaisi kokeilla mitä muutoksia ajo-ominaisuuksiin tulee jos aurauksen muuttaa lähelle nollaa ja toisaalta millälailla ko muutos näkyy polttoaineen kulutuksessa? Leveä rengas on usein rungolleen jäykkä joka ei ole etu p-ainekulutuksen kantilta ajateltuna varsinkin jos aurausta on reilusti. Ajo-ominaisuudet ei ekakomusten perusteella noilla kapeillakaan renkailla huonone nimeksikään niin olen valmis sietämään pienen muutoksen jos p-ainekulutus tippuu selvästi.
Mutta nyt rullaa kyllä aivan toisella tavalla tämä johon jätin sen 0.8mm puolelleen aurausta rengastuksena tuliterät misukat 195 65 15. Oikeastaan paremmin kuin tuo missä on nollassa ja jossa rengastus 205 60 15. Taka-akseliauraukset pitää vielä kattoa tarkemmin tästä paremminrullaavasta. Rengaspaineet on kohdillaan kummissakin autoissa.
Tämä kaikki lähti liikkeelle siitä kun yritin pukata tuota toista lankkua tallissa. Jäin ihmettelemään että ompas se raskas pukata verrattuna toiseen vieressäolevaan. No tutkimaan ajonjälkeen että onko levyt kuumat. Eipä ollu. No sit kun kiskaisin 225 alta käsiin slvisi syy. Euakselin aurausta liikaa ja mittaus kuittasi tämän.
Tässä voisikin olla yksi osasyy nopeuden ja mittarivirheiden isäksi siihen kun monilla kesäkulutus on selvästi suurempi kuin talvikulutus? Kesärenkaat ovat leveät, jäykkärunkoiset, matalaprofiiliset ja tiet kuivat. Talvikumit on kapeammat, korkeampiprofiiliset, rungolleen pehmeämmät ja tiet märät tai liukkaat?