W124 300TD -95, johtosarjaa(fix), ilmaa(fix)
W124 300TD -95, johtosarjaa(fix), ilmaa(fix)
E: Otsikkoa muokattu!
Tervehdys arvon foorumin väki!
Ensimmäiseksi kiitoksia siitä aivan mahtavasta tietomäärästä, mitä täältä löytyy. Helpottaa kummasti vanhan johtotähden hankinnassa ja ylläpidossa. Pari tiivistä viikkoa on tullut vietettyä tiedon lahteellä.
Tänään siis rantautui elämäni ensimmäinen 410 tkm rullannut yksilö pihaan:
vin WDB1241911F326695
whc WDB
chassbm 124191
chass_ident 1F326695
type 124
subbm1 191
engine 606910 12 020378
front_axle1
front_axle2 BE1150S2007782344111
heater 0-24759274
interior 001
lights HELLA
model_idx 3
odometer
order_num1 0524770545
paint1 744
retarder 1 950615
transmission 722435 03 805000
wiper BOSCH
Code Текст
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 Unknown
340 ADDITIONAL 3RD STOP LAMP
412 Unknown
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
515 MB RADIO CLASSIC WITH TRAFF. MESS., RDS
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
591 Unknown
620 AIR POLLUTION CONTROL
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
885 HIGHTEN THEFT PROTECTION
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
001 Unknown
Kyseessä on työkaverin Saksan tuonti ja kotimaassa se on rullannut ainakin 150 tkm. Tyypilliseen tapaan etulokasuojat ja repsikan takaoven alakaari ruosteessa, ei toki missään pahassa kunnossa. Alla kitkat 8-reikäsillä vanteilla ja kesäkumit samanlaisilla aluilla.
Maalipinta hieman huonossa kunnossa, naarmuja, pieniä ruostepilkkuja etc, mutta mielestäni ei mitään sellaista vakavaa, mitä hioma-aineella ja vahalla ei paikkaisi. Nesteiden ja suotimien vaihto, pumpun säädättäminen ja hehkujen ja suuttimien tsekkaus pitäis saada tehtyä ennen pakkasia. Alustaan on just tehty jarruremppa laikkoineen ja takapallot on uusittu.
Vakavin puute/vika on tällä hetkellä koneen johtosarja, joka ilmenee ilmastoinnin toimimattomuutena (todettu korjaamolla).
Sitten niitä aloittelijan kysymyksiä:
- Uusinko koko johtosarjan kerralla (V*ho) vai johto ja liitin kerrallaan?
- Öljynpaine kojelaudan mittarissa on tasaisesti kolmosessa koko ajan. Pitääkö paineen vaihdella vai liittyykö tämäkin johtosarjaan?
- Onko perässä lukko, ASD? Mistä sen tietää? Kojetaulussa on SRS-valo…
- Voiko/kannattaako peräöljyn joukkoon lisätä esim. X1R:ää? Haittaako lisäaine mahdollisen lukon toimintaa?
Näillä aloitellaan. Pesun jälkeen oli jo niin pimeää, ettei järkevää kuvaa saanut aikaiseksi.
Jatkakaa samaa asiantuntevaa linjaa foorumilla, mä jatkan tyhmillä kysymyksillä.
PS. Pihaan pitäis saada tilaa. Lähdössä olis 307SW vm. 2004. (nimim. mieluummin mersulla )
Tervehdys arvon foorumin väki!
Ensimmäiseksi kiitoksia siitä aivan mahtavasta tietomäärästä, mitä täältä löytyy. Helpottaa kummasti vanhan johtotähden hankinnassa ja ylläpidossa. Pari tiivistä viikkoa on tullut vietettyä tiedon lahteellä.
Tänään siis rantautui elämäni ensimmäinen 410 tkm rullannut yksilö pihaan:
vin WDB1241911F326695
whc WDB
chassbm 124191
chass_ident 1F326695
type 124
subbm1 191
engine 606910 12 020378
front_axle1
front_axle2 BE1150S2007782344111
heater 0-24759274
interior 001
lights HELLA
model_idx 3
odometer
order_num1 0524770545
paint1 744
retarder 1 950615
transmission 722435 03 805000
wiper BOSCH
Code Текст
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 Unknown
340 ADDITIONAL 3RD STOP LAMP
412 Unknown
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
515 MB RADIO CLASSIC WITH TRAFF. MESS., RDS
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
591 Unknown
620 AIR POLLUTION CONTROL
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
885 HIGHTEN THEFT PROTECTION
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
001 Unknown
Kyseessä on työkaverin Saksan tuonti ja kotimaassa se on rullannut ainakin 150 tkm. Tyypilliseen tapaan etulokasuojat ja repsikan takaoven alakaari ruosteessa, ei toki missään pahassa kunnossa. Alla kitkat 8-reikäsillä vanteilla ja kesäkumit samanlaisilla aluilla.
Maalipinta hieman huonossa kunnossa, naarmuja, pieniä ruostepilkkuja etc, mutta mielestäni ei mitään sellaista vakavaa, mitä hioma-aineella ja vahalla ei paikkaisi. Nesteiden ja suotimien vaihto, pumpun säädättäminen ja hehkujen ja suuttimien tsekkaus pitäis saada tehtyä ennen pakkasia. Alustaan on just tehty jarruremppa laikkoineen ja takapallot on uusittu.
Vakavin puute/vika on tällä hetkellä koneen johtosarja, joka ilmenee ilmastoinnin toimimattomuutena (todettu korjaamolla).
Sitten niitä aloittelijan kysymyksiä:
- Uusinko koko johtosarjan kerralla (V*ho) vai johto ja liitin kerrallaan?
- Öljynpaine kojelaudan mittarissa on tasaisesti kolmosessa koko ajan. Pitääkö paineen vaihdella vai liittyykö tämäkin johtosarjaan?
- Onko perässä lukko, ASD? Mistä sen tietää? Kojetaulussa on SRS-valo…
- Voiko/kannattaako peräöljyn joukkoon lisätä esim. X1R:ää? Haittaako lisäaine mahdollisen lukon toimintaa?
Näillä aloitellaan. Pesun jälkeen oli jo niin pimeää, ettei järkevää kuvaa saanut aikaiseksi.
Jatkakaa samaa asiantuntevaa linjaa foorumilla, mä jatkan tyhmillä kysymyksillä.
PS. Pihaan pitäis saada tilaa. Lähdössä olis 307SW vm. 2004. (nimim. mieluummin mersulla )
Viimeksi muokannut ek170, Ke 03.07.2013 17:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
tervetuloa foorumille, maailma tarvitsee esikuvia
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Sen tietää siitä, että nopeusmittarissa keskellä ylhäällä on on keltainen valo, jossa kolmio ja kolmion sisällä huutomerkki. Jos renkaat lyö joutilasta, tämä valo syttyy. Lisäksi varoitusvaloista kuuluisi löytyä valo, jossa lukee ASD.ek170 kirjoitti:Onko perässä lukko, ASD? Mistä sen tietää? Kojetaulussa on SRS-valo…
SRS on turvatyynyn merkkivalo.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Normiperällä ilman lukkoa on näemmä lähtenyt tehtaalta.
Tuskin nyt koko koneen johtosarja on viallinen jos ilmastointi ei toimi, olisko aineet karanneet systeemistä tai kompura jumissa.Vakavin puute/vika on tällä hetkellä koneen johtosarja, joka ilmenee ilmastoinnin toimimattomuutena (todettu korjaamolla).
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
jumetsap kirjoitti:Normiperällä ilman lukkoa on näemmä lähtenyt tehtaalta.
Tuskin nyt koko koneen johtosarja on viallinen jos ilmastointi ei toimi, olisko aineet karanneet systeemistä tai kompura jumissa.Vakavin puute/vika on tällä hetkellä koneen johtosarja, joka ilmenee ilmastoinnin toimimattomuutena (todettu korjaamolla).
Lukko olis ollut kiva.
Tarkennus tuohon ilmastointiin. Auto oli pajalla vajaa pari viikkoa ja kaikki osat käytiin läpi, kunnes paikannettiin sähköjohto ongelmaksi. Foorumilta olen ymmärtänyt, että mersun -90-luvun johdot ovat biohajoavia. Oma pelko on että koko johtosarja on valmis.
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Jeesjees, onnitteluja uudesta kärrystä; hyvä hankinta varmasti. Tai hyvä ainakin suurella todennäköisyydellä.ek170 kirjoitti:jumetsap kirjoitti:Normiperällä ilman lukkoa on näemmä lähtenyt tehtaalta.
Tuskin nyt koko koneen johtosarja on viallinen jos ilmastointi ei toimi, olisko aineet karanneet systeemistä tai kompura jumissa.Vakavin puute/vika on tällä hetkellä koneen johtosarja, joka ilmenee ilmastoinnin toimimattomuutena (todettu korjaamolla).
Lukko olis ollut kiva.
Tarkennus tuohon ilmastointiin. Auto oli pajalla vajaa pari viikkoa ja kaikki osat käytiin läpi, kunnes paikannettiin sähköjohto ongelmaksi. Foorumilta olen ymmärtänyt, että mersun -90-luvun johdot ovat biohajoavia. Oma pelko on että koko johtosarja on valmis.
Mutta tuosta johtosarjasta. Itse olen lukenut monesti noista W124E -malleista, että niissä isompien bensamoottorien yhteydessä on ollut johtosarjaongelmia. En äkkiä muista kuulleeni enkä lukeneeni, että dieseleissä olisi mennyt johtosarjat itsekseen piloille tai että niitä olisi joutunut uusimaan. En sitten tiedä, miten sen kanssa tarkalleen on.
Omassa autossa (-94 E300 Turbodiesel) oli kyllä sitten sellainen juttu, että kuskin puolen etulampun tuntumassa yksi ilmastointiin liittyvä piuha oli hajonnut. Kuivaimella olevalle anturille se meni, en muista kummalle niistä. Se johto oli alun perin suojasukan sisällä, mutta sekä suojasukka että se piuhan eriste olivat kovettuneet ja murentuneet. Vähän niinku hiiri olisi syönyt, mutta se eriste oli kyllä niin haurasta, että kai se oli itsekseen mennyt palasiksi. Johtimet olivat kyllä about ehjät, vaikkakin hapettuneet. Korjasin tuon pätkän uudella johdolla + suojasukalla, mutta vastaavaa murenemista en ole muualla autossa tavannut. Ilmeisesti ainakin, jos ilmastoinnin paineanturin johto on rikki, niin ilmastointi ei käynnisty. En tiedä, oliko tämä johto juuri paineanturille vai sille toiselle, olikohan se lämpöanturi sitten siinä. Ei muista... Mutta en ihan vielä tuon tiedon perusteella alkaisi koko sarjaa uusiksi laittamaan. Se lienee sitten ihan omasta mielenkiinnosta kiinni, haluaako siihen askarrella itse irtojohdoista sarjan vai hankkia uuden alkuperäisen setin ja laittaa sen. Molempia vaihtoehtoja on tehty foorumilaisten (bensa-)autoihin.
Niin joo, se öljynpainemittari. Normaalissa ajossa, jolloin moottorissa on enemmän kierroksia, sen kuuluu olla koko ajan kolmosessa. Kylmällä moottorilla se on kolmosessa myös tyhjäkäynnillä, ja lämpimällä moottorilla on ok, että se putoaa selvästi tyhjäkäynnillä. Mikähän se suositeltu minimi olikaan - varmaan yhden barin luokkaa tai jotain sinne päin. Jos se lämpimälläkin moottorilla näyttää myös tyhjäkäynnillä kolmosta, niin jossain joku on eri tavalla kuin pitäisi. Kun virrat on pois, mittarin pitäis olla nollilla.
Jos on selvää, että öljy on normaalia kunnollista, eikä jotakin mahdottoman paksua tahnaa, niin sitten voisi vaikka tarkastella mittariston kuntoa. Niissä on maadoitusvikoja ollut aika usein, varsinkin juuri siinä kolmen mittarin yhdistelmässä. Voihan tietty viallinen paineanturikin olla syyllinen, ja miksei sitten se johtokin, tosin niin tarkkaan en tiedä, että mikä vastusarvo näyttää paineeksi nollaa ja mikä kolmosta tai enemmän. Sen vois tietty ilmaista myös niin, että en osaa sanoa, aiheuttaako irronnut vai rungossa kiinni oleva johto sen, että mittari luulee koko ajan, että paine on nollassa. Kai joku täällä tuohonkin osaa vastata.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Kiitoksia rohkaisevista kommenteista ja toivottavasti johto-ongelmat pysyykin bensapuolellaNozki kirjoitti:Mutta tuosta johtosarjasta. Itse olen lukenut monesti noista W124E -malleista, että niissä isompien bensamoottorien yhteydessä on ollut johtosarjaongelmia. En äkkiä muista kuulleeni enkä lukeneeni, että dieseleissä olisi mennyt johtosarjat itsekseen piloille tai että niitä olisi joutunut uusimaan. En sitten tiedä, miten sen kanssa tarkalleen on.
Omassa autossa (-94 E300 Turbodiesel) oli kyllä sitten sellainen juttu, että kuskin puolen etulampun tuntumassa yksi ilmastointiin liittyvä piuha oli hajonnut. Kuivaimella olevalle anturille se meni, en muista kummalle niistä. Se johto oli alun perin suojasukan sisällä, mutta sekä suojasukka että se piuhan eriste olivat kovettuneet ja murentuneet. Vähän niinku hiiri olisi syönyt, mutta se eriste oli kyllä niin haurasta, että kai se oli itsekseen mennyt palasiksi. Johtimet olivat kyllä about ehjät, vaikkakin hapettuneet. Korjasin tuon pätkän uudella johdolla + suojasukalla, mutta vastaavaa murenemista en ole muualla autossa tavannut. Ilmeisesti ainakin, jos ilmastoinnin paineanturin johto on rikki, niin ilmastointi ei käynnisty. En tiedä, oliko tämä johto juuri paineanturille vai sille toiselle, olikohan se lämpöanturi sitten siinä. Ei muista... Mutta en ihan vielä tuon tiedon perusteella alkaisi koko sarjaa uusiksi laittamaan. Se lienee sitten ihan omasta mielenkiinnosta kiinni, haluaako siihen askarrella itse irtojohdoista sarjan vai hankkia uuden alkuperäisen setin ja laittaa sen. Molempia vaihtoehtoja on tehty foorumilaisten (bensa-)autoihin.
Niin joo, se öljynpainemittari. Normaalissa ajossa, jolloin moottorissa on enemmän kierroksia, sen kuuluu olla koko ajan kolmosessa. Kylmällä moottorilla se on kolmosessa myös tyhjäkäynnillä, ja lämpimällä moottorilla on ok, että se putoaa selvästi tyhjäkäynnillä. Mikähän se suositeltu minimi olikaan - varmaan yhden barin luokkaa tai jotain sinne päin. Jos se lämpimälläkin moottorilla näyttää myös tyhjäkäynnillä kolmosta, niin jossain joku on eri tavalla kuin pitäisi. Kun virrat on pois, mittarin pitäis olla nollilla.
Jos on selvää, että öljy on normaalia kunnollista, eikä jotakin mahdottoman paksua tahnaa, niin sitten voisi vaikka tarkastella mittariston kuntoa. Niissä on maadoitusvikoja ollut aika usein, varsinkin juuri siinä kolmen mittarin yhdistelmässä. Voihan tietty viallinen paineanturikin olla syyllinen, ja miksei sitten se johtokin, tosin niin tarkkaan en tiedä, että mikä vastusarvo näyttää paineeksi nollaa ja mikä kolmosta tai enemmän. Sen vois tietty ilmaista myös niin, että en osaa sanoa, aiheuttaako irronnut vai rungossa kiinni oleva johto sen, että mittari luulee koko ajan, että paine on nollassa. Kai joku täällä tuohonkin osaa vastata.
Öljyt on vaihdettu kuukausi sitten, täytyypä kysäistä edelliseltä omistajalta mitä sinne on tungettu. Opettelua tuntuu olevan, heti ensimmäisillä liukkailla ja meikäläisen ekoilla kitkoilla. Laatikko vaihtaa pintakaasulla jossain kahden tonnin kohdalla ja kun haluaa enemmän liikettä, niin jossain alle neljän tonnin paikkeilla. Täytyy jatkaa kaasujalan käytön opettelua, edelleen. Laatikkoon uudet öljyt ja filtteri ja katsotaan miten vaihtaminen sujuu...
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Kyllä se johtosarja hajoaa myös W124E dieseleistäkin.Ei ole sen paremmat johdot mitä bensa vehkeissä.
Itselläni on myös 1995 E300TD.Sai sitä ihmetellä kun kovalla pakkasella ilmastointi oli kokoajan päällä.
Kiekkamittari eikä myöskään sähköinen tyhjäkäynnin säätö toiminut ollenkaan.
D-KLI-rele irti 003 545 51 06, niin sitten toimi perinteisenä lämmityslaitteena.
Vaihdoin lopulta koko johtosarjan ja siihen loppui ongelmat.
Akun takaa lähtee ja sisältää piuhat hehkuille,kompuralle,pumpulle ja tais mennä muutama piuha imusarjan alle.
Varaosanumero tarra löytyy sieltä johtosarjan lähdöstä.
Veholla tais kustantaa semmoiset 600€ jokunen vuosi sitten kun sitä kyselin.
Itselläni on myös 1995 E300TD.Sai sitä ihmetellä kun kovalla pakkasella ilmastointi oli kokoajan päällä.
Kiekkamittari eikä myöskään sähköinen tyhjäkäynnin säätö toiminut ollenkaan.
D-KLI-rele irti 003 545 51 06, niin sitten toimi perinteisenä lämmityslaitteena.
Vaihdoin lopulta koko johtosarjan ja siihen loppui ongelmat.
Akun takaa lähtee ja sisältää piuhat hehkuille,kompuralle,pumpulle ja tais mennä muutama piuha imusarjan alle.
Varaosanumero tarra löytyy sieltä johtosarjan lähdöstä.
Veholla tais kustantaa semmoiset 600€ jokunen vuosi sitten kun sitä kyselin.
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Tervetuloa foorumille minunkin puolesta.
Itelläki nyt kuukauden päivät ollu tuo E300TD, niin johtosarjat siinäkin on vaihtokunnossa. Tekasinki jo joitakin johtoja sinne uusiksi. Ei tarvi välttämättä edes liittimiä uusia, ku ne johdot on juotettu niihin, tai ainakin niihin missä on ne pyöreät liittimet. Mulla ilmeni tuo johtosarjavika ilmastoinnin flektin outona toimintana, eli pyöri millon sattuu.
Itelläki nyt kuukauden päivät ollu tuo E300TD, niin johtosarjat siinäkin on vaihtokunnossa. Tekasinki jo joitakin johtoja sinne uusiksi. Ei tarvi välttämättä edes liittimiä uusia, ku ne johdot on juotettu niihin, tai ainakin niihin missä on ne pyöreät liittimet. Mulla ilmeni tuo johtosarjavika ilmastoinnin flektin outona toimintana, eli pyöri millon sattuu.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Ostitko Veholta vai löysitkö maittavan vaihtoehdonDB605A kirjoitti:Kyllä se johtosarja hajoaa myös W124E dieseleistäkin.Ei ole sen paremmat johdot mitä bensa vehkeissä.
...
Veholla tais kustantaa semmoiset 600€ jokunen vuosi sitten kun sitä kyselin.
Omasta olen korjaillut johtoja lähinnä moottorin päältä
Kuori kuoriutuu irti. Joskus kirjoittelin forumillekkin...http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 869#p83869
autodidakti
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
No kiitoksia vaan tästä infosta . Kaikkien noiden ruosteiden lisäksi vielä odotettavissa johtooooooongelmaakin. No, tässä konkurssissa ei enää 600 e piuhat tunnu missään...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Raision vehossa 700 euroa, ei 600. Elämä on...Timo L. kirjoitti:No kiitoksia vaan tästä infosta . Kaikkien noiden ruosteiden lisäksi vielä odotettavissa johtooooooongelmaakin. No, tässä konkurssissa ei enää 600 e piuhat tunnu missään...
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
2004 olin minä vähän parannellut johdotusta, kuten viestistä näkee. Sen jälkeen on menty vaan
ei kannata liikaa säikähtää,
silti kannattaa tiedostaa, jos on ihme vikaa, että se voi olla virransyöttö
ei kannata liikaa säikähtää,
silti kannattaa tiedostaa, jos on ihme vikaa, että se voi olla virransyöttö
autodidakti
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Ei mutta hetkonen. Onkos tuossa OM606:ssa sähköpumppu? Mullahan on vanha 603, mutta sähköjohdothan tietty voi olla sitä samaa mallista riippumatta, mutta mulla niitä on ehkä vähemmän...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Perinteinen,
eiköhän ne löydy vasta W210
eiköhän ne löydy vasta W210
autodidakti
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Jäi silloin Veho väliin kun johtosarjaa olin ostamassa.Kaveri hoiteli Saksan maalta ja oli se muutaman satasen halvempi.
Minulla oli johtosarja ihan rapea alusta lähtien.Pelkkää kuparisäiettä.Kuoret mureni sitämukaa kun johtonippua avasin.
Varmasti tulee halvemmaksi itse tehden.Vanhaahan pystyy käyttämään mallina.
Ne sitten kestääkin auton elämänkaaren loppuun asti.
Nuo johdotukset todellakin teettää mitä ihmeellisempiä häiriöitä.Yli 30v olen erimerkkisiä autoja omistanut,eikä missään
ole ollut noin huonolaatusia johtoja.Noh joka merkissä omat heikkoutensa.
Minulla oli johtosarja ihan rapea alusta lähtien.Pelkkää kuparisäiettä.Kuoret mureni sitämukaa kun johtonippua avasin.
Varmasti tulee halvemmaksi itse tehden.Vanhaahan pystyy käyttämään mallina.
Ne sitten kestääkin auton elämänkaaren loppuun asti.
Nuo johdotukset todellakin teettää mitä ihmeellisempiä häiriöitä.Yli 30v olen erimerkkisiä autoja omistanut,eikä missään
ole ollut noin huonolaatusia johtoja.Noh joka merkissä omat heikkoutensa.
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
No niin, nyt on viikko ajeltu ja nesteet vaihdettu. Ja kyllä olikin melkoinen operaatio. Piti ainoastaan odotella muutama hetki ja jutella mukavia öljyjen valuessa, mutta mutta.. Laatikko- ja peräöljyt Jarin toimesta ammattilaisen ottein, mutta naftafiltteriä ei ollut hyllyssä. Ei muuta kuin kone tulille ja filtteriä hakemaan, samalla tuli koeajo laatikon K1-venttiilikorjausarjalle. Maksaa Vehossa 6,90 ja vaihto laatikkoöljyn yhteydessä ottaa noin 5 min. Suosittelen.
Takaisin pajalle, filtteri vaihtoon ja juuri ennen konepellin sulkemista se viimeinen kysymys: "hei voitko vielä katsoa mitä syylarinesteet kestää pakkasta?" Pipetti paisuntasäiliöön, puristus ja pipetti täynnä tummanharmaata öljyä... WTF??? Ja siitä se operaatio alkoi, nesteet pihalle, pesulitkut kahteen kertaan, vedet kahteen kertaan ja pakkasnesteet lopuksi. Nesteiden vaihtojen välillä kunnon ajoreissu että ehtii kiertää. Eipä ole ennen tullut noin paljoa kilometrejä huollon aikana mittariin. Öljyä, ei ainakaan vielä, näyttänyt tulevan enempää, mutta seuraillaan. Parhaassa tapauksessa kansipahvi vaihtoon. Tällä hetkellä epäillään että joku on lisännyt joskus öljyä väärän korkin aukosta.
Muuta auton alta bongattua: välipöntön putket valmiit, edessä heti umpioiden takana kaksi läpireikää, tunkin reikien ympäristö ei lupaa hyvää ja kardaanin laatikon puoleinen välikumi sopivasti väljä. Kyllä tästä vielä harrasteauton saa.
Turun Mersuhuollolle kiitoksia pitkästä päivästä.
Takaisin pajalle, filtteri vaihtoon ja juuri ennen konepellin sulkemista se viimeinen kysymys: "hei voitko vielä katsoa mitä syylarinesteet kestää pakkasta?" Pipetti paisuntasäiliöön, puristus ja pipetti täynnä tummanharmaata öljyä... WTF??? Ja siitä se operaatio alkoi, nesteet pihalle, pesulitkut kahteen kertaan, vedet kahteen kertaan ja pakkasnesteet lopuksi. Nesteiden vaihtojen välillä kunnon ajoreissu että ehtii kiertää. Eipä ole ennen tullut noin paljoa kilometrejä huollon aikana mittariin. Öljyä, ei ainakaan vielä, näyttänyt tulevan enempää, mutta seuraillaan. Parhaassa tapauksessa kansipahvi vaihtoon. Tällä hetkellä epäillään että joku on lisännyt joskus öljyä väärän korkin aukosta.
Muuta auton alta bongattua: välipöntön putket valmiit, edessä heti umpioiden takana kaksi läpireikää, tunkin reikien ympäristö ei lupaa hyvää ja kardaanin laatikon puoleinen välikumi sopivasti väljä. Kyllä tästä vielä harrasteauton saa.
Turun Mersuhuollolle kiitoksia pitkästä päivästä.
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Pitää jatkaa uusilla tyhmillä kysymyksillä, kun kerran ekassa postauksessa uhosin.
Kone käynnistyy kylmänä vajailla pytyillä, vaaputtaa ja vapisee n.15-30 sek ennenkuin tasaantuu normikäynniksi. Katsoin hehkujen vastukset johdon kautta ja kaikki olivat välillä 0.87 - 0.92. Ymmärtääkseni kunnossa? Jatketaanko tutkimuksia?
Lisää foorumia tutkittuani katselin suodattimeen meneviä ja tulevia naftaletkuja ja niissä porisee ilmakuplia aika iloisesti. Korjatkaa jos olen väärässä: 1. Tankilta tuleva kirkasletku tulee karkeasuodattimeen (ilmaa) 2. pumpun alle sellaiseen lieriöön menee ja tulee letkut (ilmaa molemmissa). Polttoainelämmitin? 3. pumpun etupäähän menee yksi letku (ei ilmaa ) ja filtteriltä lähtee jonnekin alas paksu musta kumiletku (eikä tiedä onko ilmaa kun on musta). Paluuletku? Miten hemmetissä muissa letkuissa on ilmaa ja pumpun letkussa ei?
Olenko ymmärtänyt oikein että ilman aiheuttamat ongelmat pahenevat ilmojen viilentyessä? Letkuja mennee vaihtoon x kappaletta ja vino pino O-renkaita. Osaako joku sanoa mitä kokoa o-renkaat ovat ja montako menee? Vai otanko irti ja kävelen vanhat kourassa varaosatiskille?
Toistaiseksi lähtee käyntiin ja pörisee, joten jatkan rullaamista!
Kone käynnistyy kylmänä vajailla pytyillä, vaaputtaa ja vapisee n.15-30 sek ennenkuin tasaantuu normikäynniksi. Katsoin hehkujen vastukset johdon kautta ja kaikki olivat välillä 0.87 - 0.92. Ymmärtääkseni kunnossa? Jatketaanko tutkimuksia?
Lisää foorumia tutkittuani katselin suodattimeen meneviä ja tulevia naftaletkuja ja niissä porisee ilmakuplia aika iloisesti. Korjatkaa jos olen väärässä: 1. Tankilta tuleva kirkasletku tulee karkeasuodattimeen (ilmaa) 2. pumpun alle sellaiseen lieriöön menee ja tulee letkut (ilmaa molemmissa). Polttoainelämmitin? 3. pumpun etupäähän menee yksi letku (ei ilmaa ) ja filtteriltä lähtee jonnekin alas paksu musta kumiletku (eikä tiedä onko ilmaa kun on musta). Paluuletku? Miten hemmetissä muissa letkuissa on ilmaa ja pumpun letkussa ei?
Olenko ymmärtänyt oikein että ilman aiheuttamat ongelmat pahenevat ilmojen viilentyessä? Letkuja mennee vaihtoon x kappaletta ja vino pino O-renkaita. Osaako joku sanoa mitä kokoa o-renkaat ovat ja montako menee? Vai otanko irti ja kävelen vanhat kourassa varaosatiskille?
Toistaiseksi lähtee käyntiin ja pörisee, joten jatkan rullaamista!
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
jos haluaa kerralla kuntoon,
uusii kaikki kirkkaat letkut. Niissä tulee uudet O-renkaat mukana ja samalla uudet kynnet
vaihtaa karkeasuotimen O-renkaineen
tarkistaa /vaihtaa paluuletkut
tarkistaa /vaihtaa kumiletkut
entä syöpymät rautaputkissa?
tarkistaa /vaihtaa lämmitin osan
uusii kaikki kirkkaat letkut. Niissä tulee uudet O-renkaat mukana ja samalla uudet kynnet
vaihtaa karkeasuotimen O-renkaineen
tarkistaa /vaihtaa paluuletkut
tarkistaa /vaihtaa kumiletkut
entä syöpymät rautaputkissa?
tarkistaa /vaihtaa lämmitin osan
autodidakti
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Taitaa olla sittenkin ne hehkut. Kylmänä ottaa sen 15-20 sek ennenkuin kaikki pytyt tulee mukaan. Aamulla lohkon päästä vajaan kahden tunnin lämmön jälkeen lähtee kuin palmun alta. Ilmavika taitais olla kylmänä ja kuumana...
Ilmeisesti naftafiltterin letkujen kuvaukset (ja ymmärrys) meni oikein vai eikö kukaan jaksa korjata?
Ja sitten vielä kyssäri: miten tota otsikkoa vois editoida jälkeenpäin? Vois olla jotain kuvaavampaa hakuja ajatellen.
Ilmeisesti naftafiltterin letkujen kuvaukset (ja ymmärrys) meni oikein vai eikö kukaan jaksa korjata?
Ja sitten vielä kyssäri: miten tota otsikkoa vois editoida jälkeenpäin? Vois olla jotain kuvaavampaa hakuja ajatellen.
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Tämän ketjun ensimmäiseen viestiin kun menet ja klikkaat "Muokkaa viestiä", niin pääset muuttamaan otsikkoa(kin). Tai siis pääsee sitä muissakin ketjun viesteissä samalla tavalla muokkaamaan, mutta ensimmäisen viestin otsikko on se, joka näkyy ketjun otsikkona.ek170 kirjoitti: ...
Ja sitten vielä kyssäri: miten tota otsikkoa vois editoida jälkeenpäin? Vois olla jotain kuvaavampaa hakuja ajatellen.
Niin joo, mun korvaan kuulostaisi kanssa hehkuongelmalta tuo. Joskus hehku kuulemma näyttää ihan normaalin oloista vastusta, kun sitä yleismittarilla mittaa, vaikka ei olekaan kunnossa. Silloin lienee niin, että vika ei näy, koska yleismittari ei lykkää virtaa läpi tuosta juuri lainkaan. Ei siinä kovin hirveästi menetä, jos vaihtaa hehkut vaikka ihan varmuuden vuoksi. En tosin tiedä, mimmoinen homma se tuossa OM606:ssa on; muistan lukeneeni - taisi olla Felmitin kirjoitus - siitä, kuinka hehku oli katkennut ja aiheuttanut vähemmän mukavan jumpan ennen kuin se oli saatu pois. Mahtoiko olla oikea muistikuva tämä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Lukkoperä näkyisi lisävarusteluettelossakin koodilla 211. Tervetuloa foorumille!ek170 kirjoitti:Tervehdys arvon foorumin väki!
Ensimmäiseksi kiitoksia siitä aivan mahtavasta tietomäärästä, mitä täältä löytyy. Helpottaa kummasti vanhan johtotähden hankinnassa ja ylläpidossa. Pari tiivistä viikkoa on tullut vietettyä tiedon lahteellä.
Tänään siis rantautui elämäni ensimmäinen 410 tkm rullannut yksilö pihaan:
vin WDB1241911F326695
whc WDB
chassbm 124191
chass_ident 1F326695
type 124
subbm1 191
engine 606910 12 020378
front_axle1
front_axle2 BE1150S2007782344111
heater 0-24759274
interior 001
lights HELLA
model_idx 3
odometer
order_num1 0524770545
paint1 744
retarder 1 950615
transmission 722435 03 805000
wiper BOSCH
Code Текст
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 Unknown
340 ADDITIONAL 3RD STOP LAMP
412 Unknown
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
515 MB RADIO CLASSIC WITH TRAFF. MESS., RDS
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
591 Unknown
620 AIR POLLUTION CONTROL
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
885 HIGHTEN THEFT PROTECTION
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
001 Unknown
- Onko perässä lukko, ASD? Mistä sen tietää? Kojetaulussa on SRS-valo…
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Kiitos vinkistä, muokataan otsikkoa.Nozki kirjoitti: Niin joo, mun korvaan kuulostaisi kanssa hehkuongelmalta tuo. Joskus hehku kuulemma näyttää ihan normaalin oloista vastusta, kun sitä yleismittarilla mittaa, vaikka ei olekaan kunnossa. Silloin lienee niin, että vika ei näy, koska yleismittari ei lykkää virtaa läpi tuosta juuri lainkaan. Ei siinä kovin hirveästi menetä, jos vaihtaa hehkut vaikka ihan varmuuden vuoksi. En tosin tiedä, mimmoinen homma se tuossa OM606:ssa on; muistan lukeneeni - taisi olla Felmitin kirjoitus - siitä, kuinka hehku oli katkennut ja aiheuttanut vähemmän mukavan jumpan ennen kuin se oli saatu pois. Mahtoiko olla oikea muistikuva tämä?
OM606:ssa lähtee imusarja irti, että kaikkiin hehkuihin pääsisi käsiksi. Menee sitten samalla tiiviste uusiksi. Tässä toteutuu taas tää Murphyn laki; ei ole juuri nyt aikaa eikä paikkaa veivata hehkuja itse, joten joudun ulkoistamaan homman, varsinkin kun ens viikon sunnuntaina pitää päästä mamman kanssa pois hki-vantaalta. (Ensin ostaa harrasteauton ja sitten ei ehdi harrastaa)
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Hmmm. Olenko sokea? En näe tuossa listassa koodia 211. Vai onko se jossain "piilossa"...?JarkkoN kirjoitti:Lukkoperä näkyisi lisävarusteluettelossakin koodilla 211. Tervetuloa foorumille!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Niin siis, sitä ei ole. Kyselin vaan asiasta aiemmin. Nyt kun saatiin talven makua tänne eteläänkin, niin kyllä huomaa ettei lukkoa olePakardinen kirjoitti:Hmmm. Olenko sokea? En näe tuossa listassa koodia 211. Vai onko se jossain "piilossa"...?JarkkoN kirjoitti:Lukkoperä näkyisi lisävarusteluettelossakin koodilla 211. Tervetuloa foorumille!
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 300TD -95, johtosarjaa, hehkuja yms. pientä
Joo, eilen illalla juuri ennen nukahtamista koin valaistuksen. Eli tajusin siis Jarkon tarkoittaneen, että mikäli olisi ASD, niin se näkyisi koodina 211. Eilen ei ollu hyvä päivä, mitähän lienen ajatellutkaan...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 300TD -95, johtosarjaa, hehkuja yms. pientä
Miten farkussa toimii tuo takaluukun aukipysymiskoneisto? Perinteinen ratkaisu on iskarityyppinen ratkaisu, mutta mikä on mercedeksen tapa toteuttaa? ja miten se fiksataan?
Terv nimim. kauppakassin ulosottaminen jännittää joka kerta.
Terv nimim. kauppakassin ulosottaminen jännittää joka kerta.
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, johtosarjaa, hehkuja yms. pientä
Iskarityyppinenhän se tässäki on. Iskarot on vain kivasti kattoverhoilun sisällä. Suht simppeli oli vaihtaa. Kattoverhoilun takaosa irti ja sieltä pumput löytyy. Ensin luukku ylös, iskarin sisempi pää irti (sokkatappi) ja sitten luukku alas ja toinen pää irti. Sitte muutaku uus tilalle.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: W124 300TD -95, uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan
Vihdoin ja viimein hehkut vaihdettu. Aamulla -2 ja ilman lohkoa käymään, niin eikö ...kele sama hyrskytys ja vapina jatku ennenkuin kaikki pytyt ehtii mukaan. Ei sitten ollut hehkutulppien vika.ek170 kirjoitti:Taitaa olla sittenkin ne hehkut. Kylmänä ottaa sen 15-20 sek ennenkuin kaikki pytyt tulee mukaan. Aamulla lohkon päästä vajaan kahden tunnin lämmön jälkeen lähtee kuin palmun alta. Ilmavika taitais olla kylmänä ja kuumana...
Mikä neuvoksi Niskavuori? Releen tarkempi tutkimus? Vai onko kylmän koneen vapina ja epätasainen käynti vanhaan lankkuun kuuluva ominaisuus?
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: W124 300TD -95, johtosarjaa, hehkuja yms. pientä
jos siellä vilistää niitä ilmakuplia naftalinjoissa, niin laittaisin sen ekana kondikseen. voi aiheuttaa hyvinkin kaiken näköstä startti ja käynti ongelmaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E