Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää...)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

timodeus kirjoitti:
Seuraava arvoitus koskee tätä kuvaa, mikä tämä jumittunut laite on:
[ https://dl.dropbox.com/u/74308661/Viano/IMG_1443.jpg ]
Tämähän oli tietenkin polttoainepumppu, joka kököttää tankissa. Tankkiin oli vaan päässyt huohotusputken kautta jonkin verran vettä ja kuraa, se taas oli aiheuttanut pumpun jämppäämisen. Pumppu oli normaalia irroita ja vaihda mallia, eli kiinni kuin säilyketölkki. Aikani kun sitä ihmettelin, sain sen auki ja puhdistettua. Ihan hyvin alkoi pelaamaan, toivottavasti pelaa vielä tositoimissakin. Tankki on nyt pesty ja jo paikallaan.
Sitten varsinaiseen asiaan:
Tässä hajanaisten päivien hajanaisina tunteina olen vähä vähältä päivittänyt projektia, päivitetään nyt tännekin. Moottoristahan laskin vedet pois heti kun auton sain, siellä oli vähän toista litraa kirkasta vettä, mistä lie kautta tullut, kun oli niin hyvin suodattunut. Imupuolen kautta en usko, koska turbonkin siivet olivat aivan puhtaat, kuten myös kaikki putket. No, otin kuitenkin öljypohjan pois, sehän vaati raidetangon irroituksen ja konettakin piti nostaa muutamia senttejä, mutta yllättävän kivuttomasti lähti.
Alkuun se näytti tällaiselta:
Kuva
Sitten puhdistuksen jälkeen tällaiselta:
Kuva

Todellakin oli aika pahan näköinen, mutta loppujen lopuksi tuo kaikki oli vaan pehmeätä, veden kanssa kiinnittynyttä öljyä. Ei ollut sellaista kovaa pikikerrosta, kuin jossain paljon ajettujen koneitten öljypohjissa joskus näkee. Vesi ei ollut tehnyt mitään jälkiä minnekään mihin pääsin katsomaan, joten saatoin hyvillä mielin laittaa pohjan takaisin paikoilleen uuden tiivisteen kera.
Samalla tuli tyhjennettyä ohjaustehostinkin öljystä, siellä ei onneksi vettä ollut. Kuka osaa sanoa, mitä öljyä sinne pitäisi laittaa, vai käynkö ostamassa marmoritiskiltä?
Nyt on kone kutakuinkin nipussa, turbo vielä on irti. Laitoin uuden öljynsuodattimen ja öljyä, pyörittelin startilla niin kauan, että turbon öljynsyöttöputkesta tuli kirkasta öljyä.
Kunhan Suomesta saapuisi sulake/releboxi, niin pääsisi kasailemaan sähköjä. Sisältä on vielä lähes kaikki irti, kun en viitsi laittaa kiinni, ennenkuin on varmaa että kaikki toimii.
Vielä loppuun kuva viime maanantaisesta sateesta, tai oikeammin sen raikastavasta vaikutuksesta... Aika kiva siivoaminen pihassa ja autoissa ja ja ja.... Onneksi tuota sadetta ei saatu kun osat oli pihalla kuivumassa.
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 00:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KassuPeki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 03.01.2011 17:32
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja KassuPeki »

Erittäin mielenkiintoinen ja varmasti haastava projekti! Toivottavasti auto toimii noin ison työn jälkeen. Joutuu varmaan aika paljon mielikuvitusta käyttämään kun miettii paikkoja mihin vesi on voinut päästä. Oletko alustankoteloiden tulppia aukonut? Kun kaikkia ei taida olla tehty hengittäviksi. Samankaltainen projekti oli tutulla uudehkon traktorin kanssa, johon vaihdettiin vakuutuksen piikkiin kaikki mahd. sähköt. Se toimi noin puoli vuotta hyvin, kunnes pakkaset tuli ja traktori muutti AVK:lle.
Mercedes-Benz
C180 w202
GD250 w460
Vito 115CDI 4X4 w639
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

KassuPeki kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen ja varmasti haastava projekti! Toivottavasti auto toimii noin ison työn jälkeen. Joutuu varmaan aika paljon mielikuvitusta käyttämään kun miettii paikkoja mihin vesi on voinut päästä. Oletko alustankoteloiden tulppia aukonut? Kun kaikkia ei taida olla tehty hengittäviksi. Samankaltainen projekti oli tutulla uudehkon traktorin kanssa, johon vaihdettiin vakuutuksen piikkiin kaikki mahd. sähköt. Se toimi noin puoli vuotta hyvin, kunnes pakkaset tuli ja traktori muutti AVK:lle.
Sehän siinä on, että aina tulee uusia paikkoja vastaan, jonne on vesi päässyt. Tai jotka pitää ainakin tarkastaa. Tulppia olen yrittänyt aukoa aina auton alla rymytessäni, niistä ei kovin monesta ole mitään tullut. Mutta kun tunkilla eri puolilta nostelee, niin välillä jostain vähän tiputtaa, eli kyllä siellä vielä jotain on.
Pakkasiin en meinaa tätä autoa päästää, jos se noin vaikuttaa. Ihmetyttää vaan että jos kaikki mahdolliset sähköt vaihdettiin, niin mikä paikka siinä voi sitten pakkasista hermostua?
KassuPeki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 03.01.2011 17:32
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja KassuPeki »

timodeus kirjoitti:
KassuPeki kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen ja varmasti haastava projekti! Toivottavasti auto toimii noin ison työn jälkeen. Joutuu varmaan aika paljon mielikuvitusta käyttämään kun miettii paikkoja mihin vesi on voinut päästä. Oletko alustankoteloiden tulppia aukonut? Kun kaikkia ei taida olla tehty hengittäviksi. Samankaltainen projekti oli tutulla uudehkon traktorin kanssa, johon vaihdettiin vakuutuksen piikkiin kaikki mahd. sähköt. Se toimi noin puoli vuotta hyvin, kunnes pakkaset tuli ja traktori muutti AVK:lle.
Sehän siinä on, että aina tulee uusia paikkoja vastaan, jonne on vesi päässyt. Tai jotka pitää ainakin tarkastaa. Tulppia olen yrittänyt aukoa aina auton alla rymytessäni, niistä ei kovin monesta ole mitään tullut. Mutta kun tunkilla eri puolilta nostelee, niin välillä jostain vähän tiputtaa, eli kyllä siellä vielä jotain on.
Pakkasiin en meinaa tätä autoa päästää, jos se noin vaikuttaa. Ihmetyttää vaan että jos kaikki mahdolliset sähköt vaihdettiin, niin mikä paikka siinä voi sitten pakkasista hermostua?
Sitä ne merkkiliikkeessäkin miettivät, mutta olisko CAN-väylään jäänyt joitain antureita/piirejä vaihtamatta. Sitten taisi tulla korjauskustannuksessa katto vastaan ja lunastivat...
Tuossa sinun projektissa on lohtuna että se on makeaa vettä. Kauhulla ajatella jos olis merivettä :)
Mercedes-Benz
C180 w202
GD250 w460
Vito 115CDI 4X4 w639
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Sittenpä taas pitkästä aikaa ehti vähän projektin kimppuun. Suomesta saapui uusi releboxi, joten vihdoin pääsi kytkemään vähän sähköjä kiinni. Tietenkin piti heti laittaa niin paljon kiinni, että vähän näkisi, että alkaako alkuunkaan pelaamaan. virta- ja rattilukko, mittaristo, valokatkaisin srs systeemit ja akku. Kun näytti siltä, että kaikki tarpeellinen oli kiinni, niin akun navat paikoilleen.... Mittaristo piti hetken viisareiden väpätystä, sitten hiljaista. Valokatkaisijaa vääntämällä mittaristoon tuli valot ja km ja trippi-lukema, avainta virtalukkoon laittaessa taas oli aivan hiljaista. Ei käänny, ei.
Kysymysten vuoro:
Jollei virtalukkoa pysty käyttämään, niin pystyykö starillakaan mitään tekemään?(T30:kin kärähti juuri muutama päivä sitten, kun kolmannen osapuolen virtalähde teki oikkarin ja antoi piikin koneeseen.) Entä miten ihmeessä pystyn varmistumaan, mikä on hajalla ja vaatii vaihtamista, onko se virtalukko, rattilukko, vai joku muu. Entä sitten, jos joudun vaihtamaan nuo edellä mainitut osat, miten siitä pääsee eteenpäin? Ilmeisesti ecu ei tykkää niidenkään vaihdosta?
Kyllä tuon mekaniikan vielä korjasi, mutta tämä elektroniikka....
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Nyt on T30 kunnossa, ei vaatinut kuin emon vaihdon ja uusi emo oli tietenkin lukittu salasanalla. Ei auttanut kuin kaivaa sekin ATMEL-piirin tiedoistoista. No nyt kuitenkin vanha työjuhta toimii taas ja DASsit ym. on taas aktivoitu. Sitten auton kimppuun.
Virta-avain ei siis suostu kääntymään, virtalukon sisällä oleva rele ei vedä, eli siis luultavasti virtalukko ei tunnista avainta.
No kun releelle antaa maita, niin silloin vetää ja avaimen saa kääntymään. Näin siis saan virrat "pakkopäälle" mittaristoon syttyy valot, hehkukin taitaa toimia, kun ottaa niin rajusti virtaa alussa, kunnes joku rele päästää konehuoneessa.
Tietenkään ei starttaa. Mutta starin saa kiinni ja jotakin katseltua. Mutta ilmeisesti CAN-väylä on alhaalla, kun juuri mihinkään ohjainlaitteeseen ei saada yhteyttä. Cdi-ohjainlaitteesta pystyy lukemaan vikakoodit, jotka ovat kaikki "tuntemattomia"
Nyt sitten vaan kovaa etsintä ja dokumenttejen lukua, että pääsis vähän kärryille mistä kenkä puristaa. En löytänyt ohjeista että mikä on noiden virtalukon pistokkeiden järjestys, kun pitäis päästäniistäkin mittailemaan "liittimen b 2-napa" mikä se noista on?
Sitten vähän säikäytti, kun etsin tietoa jos hakis romikselta uuden virtalukon: http://mbworld.org/forums/w211-amg/4629 ... stion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taidakaan olla ihan niin helppo juttu, jollei tuolla vanhalla saa toimimaan...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti:Nyt on T30 kunnossa, ei vaatinut kuin emon vaihdon ja uusi emo oli tietenkin lukittu salasanalla. Ei auttanut kuin kaivaa sekin ATMEL-piirin tiedoistoista. No nyt kuitenkin vanha työjuhta toimii taas ja DASsit ym. on taas aktivoitu. Sitten auton kimppuun.
Virta-avain ei siis suostu kääntymään, virtalukon sisällä oleva rele ei vedä, eli siis luultavasti virtalukko ei tunnista avainta.
No kun releelle antaa maita, niin silloin vetää ja avaimen saa kääntymään. Näin siis saan virrat "pakkopäälle" mittaristoon syttyy valot, hehkukin taitaa toimia, kun ottaa niin rajusti virtaa alussa, kunnes joku rele päästää konehuoneessa.
Tietenkään ei starttaa. Mutta starin saa kiinni ja jotakin katseltua. Mutta ilmeisesti CAN-väylä on alhaalla, kun juuri mihinkään ohjainlaitteeseen ei saada yhteyttä. Cdi-ohjainlaitteesta pystyy lukemaan vikakoodit, jotka ovat kaikki "tuntemattomia"
Nyt sitten vaan kovaa etsintä ja dokumenttejen lukua, että pääsis vähän kärryille mistä kenkä puristaa. En löytänyt ohjeista että mikä on noiden virtalukon pistokkeiden järjestys, kun pitäis päästäniistäkin mittailemaan "liittimen b 2-napa" mikä se noista on?
Sitten vähän säikäytti, kun etsin tietoa jos hakis romikselta uuden virtalukon: http://mbworld.org/forums/w211-amg/4629 ... stion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taidakaan olla ihan niin helppo juttu, jollei tuolla vanhalla saa toimimaan...
Käytetyn virtalukon uudellen käyttö
Ei se kyllä niin hankalaa ole... ;)
Vaikka englnin kielisillä palstoilla niin väitäisivät

(E: noita jokusen tehnnyt)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

CDI203 kirjoitti:
timodeus kirjoitti: Ei taidakaan olla ihan niin helppo juttu, jollei tuolla vanhalla saa toimimaan...
Käytetyn virtalukon uudellen käyttö
Ei se kyllä niin hankalaa ole... ;)
Vaikka englnin kielisillä palstoilla niin väitäisivät

(E: noita jokusen tehnnyt)
Jaa meinaatko ettei enkunkieliset tiedäkään kaikkea? :o
Vitsit sikseen, toinen Viano ehti seistä sen aikaa tänään, että irroitin siitä virta- ja rattilukon. Sitten ne kiinni ja tadaa, rattilukko veti, avain kääntyi ja virrat menivät päälle ilman kepulikonsteja. Tietenkin toisen auton avaimella myös. Nyt kun sain "virallisesti" sähköt päälle, niin alkoivat ikkunat toimimaan (peilit eivät) Puhaltimet sekä edessä että takana, sekä läppämoottorit. Mittariston valotkin näyttivät järkevämmiltä. Keskuslukitus ei toiminut, johtui ainakin siitä, että etuovien lukitukset olivat vielä jumissa. Korjasin sitten nekin. Moottori ei yrittänytkään inahtaa, mutta sehän on selvää, kun on väärät roippeet kiinni. Voipi joutua CDI203 vähän auttamaan, kunhan saan uudet (käytetyt) osat hommattua.
Sitten *:lla testiä. Eipä edelleenkään lue juuri mitään, esim. cdi ohjainyksikköön yhdistettäessä valittaa jotain sellaista, että tietoalueita on liian vähän, eikä voida tarjota kaikkia toimintoja. Sitten antaa vain vikakoodit, joita on 3 ja joissa lukee vain "tuntematon vikakoodi".
Ajoneston puolella päästi pidemmälle, avaimien tarkastukseen ym. Johtuneeko sitten juuri siitä, että ajonesto on aktiivinen?

Sitten kymysys, johon tarvitsisin vastauksen aamuun mennessä, koska aamulla lähden läheiseen miljoonakaupunkiin etsimään virta- ja rattilukkoa.
Mitä ilmeisimmin kannattaa ottaa sellainen paketti, että nuo edellä mainitut osat ja avain/avaimet ovat samasta autosta? Saako vanhoista avaimista tehtyä tuohon käypiä myöhemmin?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
timodeus kirjoitti: Ei taidakaan olla ihan niin helppo juttu, jollei tuolla vanhalla saa toimimaan...
Käytetyn virtalukon uudellen käyttö
Ei se kyllä niin hankalaa ole... ;)
Vaikka englnin kielisillä palstoilla niin väitäisivät

(E: noita jokusen tehnnyt)
Jaa meinaatko ettei enkunkieliset tiedäkään kaikkea? :o
Vitsit sikseen, toinen Viano ehti seistä sen aikaa tänään, että irroitin siitä virta- ja rattilukon. Sitten ne kiinni ja tadaa, rattilukko veti, avain kääntyi ja virrat menivät päälle ilman kepulikonsteja. Tietenkin toisen auton avaimella myös. Nyt kun sain "virallisesti" sähköt päälle, niin alkoivat ikkunat toimimaan (peilit eivät) Puhaltimet sekä edessä että takana, sekä läppämoottorit. Mittariston valotkin näyttivät järkevämmiltä. Keskuslukitus ei toiminut, johtui ainakin siitä, että etuovien lukitukset olivat vielä jumissa. Korjasin sitten nekin. Moottori ei yrittänytkään inahtaa, mutta sehän on selvää, kun on väärät roippeet kiinni. Voipi joutua CDI203 vähän auttamaan, kunhan saan uudet (käytetyt) osat hommattua.
Sitten *:lla testiä. Eipä edelleenkään lue juuri mitään, esim. cdi ohjainyksikköön yhdistettäessä valittaa jotain sellaista, että tietoalueita on liian vähän, eikä voida tarjota kaikkia toimintoja. Sitten antaa vain vikakoodit, joita on 3 ja joissa lukee vain "tuntematon vikakoodi".
Ajoneston puolella päästi pidemmälle, avaimien tarkastukseen ym. Johtuneeko sitten juuri siitä, että ajonesto on aktiivinen?

Sitten kymysys, johon tarvitsisin vastauksen aamuun mennessä, koska aamulla lähden läheiseen miljoonakaupunkiin etsimään virta- ja rattilukkoa.
Mitä ilmeisimmin kannattaa ottaa sellainen paketti, että nuo edellä mainitut osat ja avain/avaimet ovat samasta autosta? Saako vanhoista avaimista tehtyä tuohon käypiä myöhemmin?
JepKukaan tiedä kaikkea :)
testeri varmasti kunnossa
(tuolla aiemin kun luki jotain että oli hajonnut)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Pitääpä laittaa muutama kuva, kun sellaisia on pyydetty. Tosin paljoa ei ole tapahtunut, mutta ainakin umpioita tuli putsattua erikoisvalmisteisella "harjalla". Takalyhtyjä putsatessa huomasin, että heijastinpinta lähtee todella helposti harjauksen mukana, joten etulyhtyihin piti kehittää ihan oma työkalu. Ostin superpehmeän vauvan pesusienen, sitten kiersin muutaman 1,2mm rautalangan yhteen ja kieritin ympärille kangassuikaleen. Sillä sitten joka nurkkaan johon sain sen yltämään, niin tuli ainakin puhtaamman näköiset. Tuo savimömmö on kummallista, kun vaikka kuinka laitat vettä ja ravistat, niin ei lähde millään, mutta kun vähän koskee, niin sitten lähtee. Paitsi kumista. Vararengas on aivan ruskea, ihan kuin olisi maalattu, eikä irtoa millään, ei paineella, eikä harjalla.
Kuva

Sitten kuva keulasta, ilman turhia koristuksia.
Kuva

Sisällä on vielä aika keskeneräisen näköistä, kun en ole viitsinyt (ehtinyt) laittamaan mitään paikalleen, ennenkuin vähän osien toiminnasta on tullut varmuutta.
Virta- ja rattilukko ovat tulossa Suomesta, kun paikallisessa miljoonakaupungissa ei ollut sellaisia. Alueen suurimmalla romiksella on muuten mielenkiintoinen tapa toimia. Puitteet ovat todella hienot, komea lasiseinäinen rakennus, johon mennään kyselemään. Ensin vuoronumero. Sitten eka heppu ottaa sut vastaan, kysyy mitä haluat ja mihin autoon. Ottaa nimesi ylös ja pyytää odottamaan. Sitten toinen heppu kohta kailottaa nimeäsi ja kyselee tarkentavia kysymyksiä. Se taas antaa paperisi kolmannelle kaverille, joka vie sen neljännelle kaverille seinän taakse. Sieltä sitten joku lähtee trukilla hakemaan autoa, josta osasi olisi tarjoitus irroittaa. Minun tapauksessani oli liikaa parametrejä, joiden olisi pitänyt osua yhteen, joten ei haettu mitään autoja, käytiin vaan valtavalla kentällä katselemassa täyttyvätkö ehdot. Siis he kävivät, asiakkaalla ei sinne ole mitään asiaa.
Siinä odotteli samaan aikaan joku paikallisen vehon korjaamopäällikkö 124:sen öljypohjaa, toivat sille jo yhden, mutta ei kiinnityspulttien määrä osunut yhteen, joten kaveri sai odotella aika kauan... Aika lailla työvoimaa tarvitaan tuollaisessa firmassa, mutta se ei täällä ihan niin paljon maksakaan kuin kotomaassa.

Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 00:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Sitten toden teolla sähköjen kimppuun.
Nyt autossa olevat uudet (käytetyt osat):
Rele/SAM boxi (täysin samoilla numeroilla ja versioilla, mitä oli pintaan painettu, 2 vuotta uudemmasta autosta vaan).
Virta- ja rattilukko + 2 avainta (vuoden uudemmasta autosta).
Kummankin puolen oviohjainlaitteet. (Ei tietoa mistä autosta, mutta samoilla numeroilla).
CDI boxi on alkuperäinen, se kun ei ollut kastunut. Avasin varmuuden vuoksi senkin, mutta oli täysin puhdas ja kuiva.

Seuraavanlainen ilmoitus tulee, kun yrittää yhteyttä starilla:
Kuva

Oikeastaan mihinkään ei siis pääse käsiksi. Huom. Testeri toimii täysin toisen vastaavan auton kanssa, joten siinä ei liene vikaa.

Muuten aika moni juttu toimii, sisäpuhallin, pyyhkijät, valot (silloin kun on virrat päällä), vilkut, ikkunat (kuskin ikkuna väärin päin, apukuskin oikein, mutta kuskin nappulasta ei toimi muut ikkunat. Nyt muuten toimii myös keskuslukitus avaimen nappulasta. Ei ota kovin kaukaa, mutta toimii. Sisävalo on päällä koko ajan, ei saa pois muuta kuin lamput irroittamalla. Takatilan valot toimivat kojetaulun nappulasta.

Ilmeisesti tässä on nyt suurimpana vikana se, että on osia monesta autosta ja ilmeisesti ainakin SAM, CDI, ja virta/rattilukko muistavat FIN-koodin, mikä niihin on joskus tehtaalla syötetty. Uusi koodi pitäisi luultavasti nyt saada kerrottua näille laitteille. Olenko pahasti hakoteillä?
Mutta mitenkä SE tapahtuu? Seuraavassa kuvia, kun starilla ihmettelin paikkoja, mihin pääsin. Nämä kaikki siis CDI:n puolella.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä viimeisessä kuvassa on mielenkiintoinen tuo "Suorita ohjainlaitteiden nollaus". Mitähän se tarkoittaa? Tuskin se niitä niin nollaa, että pystyisi uuden FIN-koodin syöttämään.
Erikoista ja vähän ristiriitaista tuntuu olevan se, että CAN väylään ei tunnu pääsevän mitenkään käsiksi, mutta silti pystyy luomaan kommunikaatioyhteyden CDI boxiin. Lisäksi sieltä pystyy lukemaan koodauksen, että voisi vaihtaa uuden ja kopioida sitten ne sinne. Hmm.
Mutta samanlaista yhteyttä en saanut EZS:n kanssa. (Virtalukko).
Vähän tuntuu, että tässä voisi tarvita viisaampien apua. Tai sitten nuo kaikki osat mitä olen vaihtanut plus CDI-boxi, pitäisi olla samasta autosta. Niinkuin joku taisi tuolla heti ensimmäisissä kommenteissa heittää.
Nyt ei ole taas aikaa ennen ensi viikon puoliväliä tuohon paljoa paneutua, mutta sovitaan niin, että kun minä nään unta ohjainlaitteiden ohjelmoinnista, niin te heitätte hyviä kommentteja tänne, hyvät lukijat. Kiitos, jatkakaa :P
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siis ECU:un onnistui yhteys,
mutta virta lukkon eil siihen syytä kannatta hakeea tuolla yhdessä kuvassa näkyvvän can/ezs koodin perustella

E: per*** paha näppäily virhe varsinain asija muuttui(hands frinä kun näppäille... ;) )
Viimeksi muokannut CDI203, La 04.05.2013 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

CDI203 kirjoitti:Siis ECU:un onnistui yhteys,
mutta virta lukkon ei siihen syytä kannatta hakeea tuolla yhdessä kuvassa näkyvvän can/ezs koodin perustella
Nyt on taas pakko kysyä, että mitä tuo sitten meinaa? Sitä, että gateway ei lähde pelittämään? Mutta miksi, mulle se ei ainakaan tuolla koodilla aukea, mutta se ei nyt mikään ihme olekaan. :?:
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Lamppujen korkeudensäätö oli myös ottanut vähän siipeensä, mistähän näitä saisi uusia. (Marmoritiskiltä tietty) Tai eihän tässä tarvitsisi kuin tuon liukupotikan, mutta niitä tuskin on missään myytävänä. Ei kenellekään ole jäänyt ylimääräisiä säätömoottoreita?
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Nyt kun painiskelen tuon CAN-väylän kanssa, niin tuli mieleen, että kun auto oli jäänyt veden alle, niin keskuslukitus oli auennut, kuskin ja saman puolen takaikkuna olivat auenneet, sekä rattilukko oli vapauttanut. Mikä järjestelmä tämän oli saanut aikaiseksi? Mikä mittari tajuaa, että nyt tulee vettä autoon?? Jospa se onkin se laite, joka on vielä löytymättä...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ainakin jos kolhii auliikuvaa autoa keskus lukkoaukeaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Palataanpa projektiin... Viimeisen kuukauden aikana on ollut jopa pari päivää aikaa paneutua tähän. Ne olivat toissapäivä ja tänään. Ja heti alkoi tulosta tulemaan.
Minulle tuli pikainen Suomen reissu tuossa alkukuusta, kolme päivää perillä, mutta ehdin siinäkin ajassa monenlaista. Nimittäin löysin R.Aaltoselta kolari-Viton osia. Hommasin samalla samasta autosta virtalukon kahdella avaimella, rattilukon, CDI-boxin ja SAM-boxin (joka osoittautui turhaksi).
Ihan bolt on ei alkanut pelaamaan, joten torstaina kävin sähkökaavioiden kanssa läpi jokaisen liitoksen, joka tuli ja lähti em. osista. Virtalukon ja rattilukon välille piti laittaa yksi lisäjohto, lisäksi OBD-liittimeen lisätä pari johtoa, niin sain siihen suoraan CAN-väylän.
No siltikään ei vielä alkanut pelaamaan, joten lisää ihmettelyä.
Starilla ei edelleenkään päässyt sisään, mutta kun virrat päällä annoin solenoidille lähtevälle johdolle vähän virtaa, niin että kone pyöri, niin johan alkoi tapahtumaan.
Sitten vaan koodailua ja koodailua, yksi pitkähkö puhelu erittäin avuliaalle CDI203:lle ja kappas, auto alkoi pyörittämään konetta ihan avaimesta käskemällä. Tietenkin hetki piti sahailla ja ilmata, mutta niinpä se sitten hörähti rytkyttäen käyntiin. Sitten oli pakko ottaa tämä heikko video (valoa oli tähän aikaan yöstä aika vähän):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gBxsyJSwzuo[/youtube]

Pieni kolina tuli ohjaustehostimesta, kun oli liian vähän öljyä. Käynti tasaantu kummasti, kun kerroin eculle, että autossa on eri suuttimet ja muut vermeet kuin aikaisemmin.
Vielä jäi muutama valo mittaristoon palamaan, lisäksi kilometrien paikalla on pelkkää viivaa. Kaippa tuon mittaristonkin saa jotenkin koodailtua tuohon kombinaatioon sopivaksi.

Sitten ei muuta kuin kasailemaan ja kokeilemaan, miten toimii. Uusi ecu on 150Hp autosta, tämä kun oli se kesympi malli, 110 tai jotain sinne päin oli heppoja ennen.

Mutta tässä välissä nukkumaan, eiköhän se ole nyt jo ansaittu :lol:
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Ja onneksi olkoon,saatu peli käymään.
Mielenkiintoinen projekti.

Tervesin jamppa
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Loistava homma, että sait laitteet tulille, tuntuu käyvänki mukavasti. :thumbup:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti:Palataanpa projektiin... Viimeisen kuukauden aikana on ollut jopa pari päivää aikaa paneutua tähän. Ne olivat toissapäivä ja tänään. Ja heti alkoi tulosta tulemaan.
Minulle tuli pikainen Suomen reissu tuossa alkukuusta, kolme päivää perillä, mutta ehdin siinäkin ajassa monenlaista. Nimittäin löysin R.Aaltoselta kolari-Viton osia. Hommasin samalla samasta autosta virtalukon kahdella avaimella, rattilukon, CDI-boxin ja SAM-boxin (joka osoittautui turhaksi).
Ihan bolt on ei alkanut pelaamaan, joten torstaina kävin sähkökaavioiden kanssa läpi jokaisen liitoksen, joka tuli ja lähti em. osista. Virtalukon ja rattilukon välille piti laittaa yksi lisäjohto, lisäksi OBD-liittimeen lisätä pari johtoa, niin sain siihen suoraan CAN-väylän.
No siltikään ei vielä alkanut pelaamaan, joten lisää ihmettelyä.
Starilla ei edelleenkään päässyt sisään, mutta kun virrat päällä annoin solenoidille lähtevälle johdolle vähän virtaa, niin että kone pyöri, niin johan alkoi tapahtumaan.
Sitten vaan koodailua ja koodailua, yksi pitkähkö puhelu erittäin avuliaalle CDI203:lle ja kappas, auto alkoi pyörittämään konetta ihan avaimesta käskemällä. Tietenkin hetki piti sahailla ja ilmata, mutta niinpä se sitten hörähti rytkyttäen käyntiin. Sitten oli pakko ottaa tämä heikko video (valoa oli tähän aikaan yöstä aika vähän):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gBxsyJSwzuo[/youtube]

Pieni kolina tuli ohjaustehostimesta, kun oli liian vähän öljyä. Käynti tasaantu kummasti, kun kerroin eculle, että autossa on eri suuttimet ja muut vermeet kuin aikaisemmin.
Vielä jäi muutama valo mittaristoon palamaan, lisäksi kilometrien paikalla on pelkkää viivaa. Kaippa tuon mittaristonkin saa jotenkin koodailtua tuohon kombinaatioon sopivaksi.

Sitten ei muuta kuin kasailemaan ja kokeilemaan, miten toimii. Uusi ecu on 150Hp autosta, tämä kun oli se kesympi malli, 110 tai jotain sinne päin oli heppoja ennen.

Mutta tässä välissä nukkumaan, eiköhän se ole nyt jo ansaittu :lol:
Hyvä juttu että yhteydestä kuusenalle... ;) oli hyötyä
ja alkoi pitämään pörinää :)
Siis siinä sivu tuoteena tehotkin nousi

kyllä se mittaristokin siitä onnistunee
mittaristoja/virtalukkojen km lukemia noihin koodaillut jokusen... ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Kun kerran on tällaisen blogin aloittanut, niin kaippa sitä täytyy päivittää loppuun asti, vaikka kauhea kiire olisi jo autolla tien päälle päästä. Perjantaina pitäis olla siinä kunnossa, että pystyy porukkaa kuljettamaan.
ABS ja ESP yksikköihin ei saa yhteyttä, ABS ei ollut edes paljoa kastunut, mutta taitaa olla sitten kuitenkin sökö... :cry:
ESP lootaa en ole edes irroittanut, kun ajattelin että konehuoneen sähkövermeet olis suojattu riittävästi vedeltä. Ei auta, pitänee sekin sitten irroitella.
Tässä lopuksi pari kuvaa tältä päivältä. Sadepäivän puhdetöitä. Suomessa +26, täällä päivän maksimi oli +14 C :crazy:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

ESP aiheuttaa päänvaivaa... Elinten luovuttajana toiminut auto oli ihan 2010 vuoden alusta toimitettu malli, jossa oli päivitetty ESP yksikkö. Tässä taas on sitten se vanha, eli yhteistyö ei suju. Saakohan tuon kerrottua EZS:lle, vai onkohan siinä jotain muutakin muuttunut? Nyt ei ole enää aikaa ennen viikonloppua käydä kaikkia sähkökaavioita läpi, pitää lähteä reissuun ilman ESP:tä, ABS:ää, Tempomatia ym. hienouksia.. :cry:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti:ESP aiheuttaa päänvaivaa... Elinten luovuttajana toiminut auto oli ihan 2010 vuoden alusta toimitettu malli, jossa oli päivitetty ESP yksikkö. Tässä taas on sitten se vanha, eli yhteistyö ei suju. Saakohan tuon kerrottua EZS:lle, vai onkohan siinä jotain muutakin muuttunut? Nyt ei ole enää aikaa ennen viikonloppua käydä kaikkia sähkökaavioita läpi, pitää lähteä reissuun ilman ESP:tä, ABS:ää, Tempomatia ym. hienouksia.. :cry:
Vilkaise sieltä onko esp1 vai2 joissakin sen on saanut siitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Jahas, pieni päivitys paikallaan. Autolla ajettu nyt n. 2000 km.
Joku moniurahihnan laakereista pitää laahaavaa ääntä, pitää ottaa irti kun on aikaa. Myös kardaanin taaimmainen kannatinlaakeri vollotti, otin kardaanin irti ja kappas, myös siellä oli vettä vähän sisällä. Laakeri oli varmaankin jo valmiiksi kulunut, koska piti ääntä aika lailla myös puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen. Ja tietenkin juuri tässä mallissa on laakerin sisäkoko 32mm, kun kaikissa muissa 30mm. Kukaan ei myy tähän uusia laakereita, marmoritiski kylläkin kokonaan uuden kardaanin. Että joutuu tässäkin turvautumaan pielavetiseen ja sorviin...

EPS ei toimi edelleenkään, virtalukosta ei löydy sellaista koodausta, jolla saisin sen pelaamaan. CAN tarkastus menee läpi, muttei laitteisto pysty lukemaan mitään EPS:stä. Mutta jos heti suoraan käynnistyksen jälkeen lähdet liikkeelle, niin ESP täryyttää ja lukitsee etupyöriä hetken aikaa. Eli jotain elämää on, tietäis vaan mitä tekohengitystä pitäis antaa, että heräis kunnolla.

Myöskään kattoyksikkö ei suostu yhteistyöhön. Valot palavat jatkuvasti, jos antaa niiden olla paikallaan. Starilla pystyy testaamaan ja tekemään kaiken sille, kaikki menee läpi ja lamputkin toimivat oikein sitä kautta, muttei nappuloilla tai ovien avauksella.

SRS on myös pimeänä, tiedä sitten johtuuko kastumisesta, vaiko uudemman mallin virtalukosta. Siihen en ole vielä enempää ehtinyt perehtyä, kun noiden muidenkin kanssa on ollut riittävästi tekemistä.

Tässä vielä muutama kuva valmistumispäivältä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Aika jälleen palata projektin pariin, kylläpä Suomessa olikin mukava, lämmin ja kiireinen kesä ja lämpö kuulemma jatkuu vaan.
Olen tullut siihen tulokseen, että Airbag-yksikkö on mykkä, vaikka päällisin puolin näyttääkin tosi hyvältä. Ehkäpä se on sitten käräyttänyt jonkin piirin sieltä sisältä.
Noitahan näyttäisi olevan varsinkin saksassa tarjolla vaikka kuinka ja paljon, mutta kaikissa on tietenkin eri numerot. Kuinkahan tarkka tuo laitteisto on oikeasta numerosta? Onko jollain kokemusta? Suomestakin löytyi kyllä yksi, jossa oli sama boschin numero, mutta se oli purettu VW Crafterista ja hintaa oli aika paljon.
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ArtoL
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 11.03.2009 11:39
Paikkakunta: Kutemajärvi

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Kyl mun 05 vm 115 cdi malliin ainakin sai erikseen ne kannatin laakerit(raskoneelta hain) tosin itse tein sellaisen jutun että pistin matkahuollossa kardaanin kolmeksille vantaalle jossa gardaania vahvistettiin ja vaihdettiin jämäkämmät ristikot. Nyt ei ravista kun veto päällä ja kuormaa enemmän(huom 183 hv)normi ohjelmalla ei tietenkään ravista. SPrinterissä ongelma suurempi, paska gardaani ja hentoset ristikot) Mulla muuten yksi ylimääräinen gardaani täydellisenä jos joku tarvii. Toinen vinkki tuli mieleen kanssa että jos jollain vitossa ratti heiluu niin marmoritiskillä sanotaan että menee koko rattiakseli uusiksi muistaakseni 600e mutta sen saa kirittyä, on vaan vähän ketkussa paikassa ne pultit
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

ArtoL kirjoitti:Kyl mun 05 vm 115 cdi malliin ainakin sai erikseen ne kannatin laakerit(raskoneelta hain) tosin itse tein sellaisen jutun että pistin matkahuollossa kardaanin kolmeksille vantaalle jossa gardaania vahvistettiin ja vaihdettiin jämäkämmät ristikot. Nyt ei ravista kun veto päällä ja kuormaa enemmän(huom 183 hv)normi ohjelmalla ei tietenkään ravista. SPrinterissä ongelma suurempi, paska gardaani ja hentoset ristikot) Mulla muuten yksi ylimääräinen gardaani täydellisenä jos joku tarvii. Toinen vinkki tuli mieleen kanssa että jos jollain vitossa ratti heiluu niin marmoritiskillä sanotaan että menee koko rattiakseli uusiksi muistaakseni 600e mutta sen saa kirittyä, on vaan vähän ketkussa paikassa ne pultit
Joo kyllä niitä kannatinlaakereita saakin erikseen, mutta oliko se nyt 7/07 vaihtui ainakin Vianoihin paksumpi kardaani. Ratkaisin asian nyt nii, että ostin tuon vanhemman mallin kannattimen, prässäsin laakerin ulos, sorvasin vähän lisää tilaa ja isompi laakeri tilalle. Avot, nyt toimii. (Näitä saa sitten allekirjoittaneelta tilattua, jos on tarvis, kun on työkalu niitten muokkaamiseen jo tehty!)

Lisäksi mulla on nyt yksi ylimääräinen rattiakselikin, jos joku kaipaa. Niitä muuten saa tosi edullisesti romiksilta, eikä ole mikää kauhea homma vaihtaa, jollei pelkää osien irroittamista.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Sitten itse itselleni vastaten, EPS tuli kuntoon vaihtamalla uuteen virtalukkoon sopivan uudemman mallin EPS-ABS yksikön. Sekin tuli saksasta erittäin sopuhintaan. Vanha joutaa sitten myyntiin, lähtee edullisesti :lol:
Lisäksi vaihdoin kaikki moniurahihnan laakerit, moottori hiljeni siltä osin, tosin laturi vielä pikkuisen hiertää, pitää sekin avata kun ehtii. Kytkimen painelaakeri alkoi myös huutamaan, näköjään nuo laakerit eivät ole suunniteltu ollenkaan upotettavaksi kuraveteen, teettävät ylimääräistä työtä mokomat.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja timodeus »

timodeus kirjoitti:Sitten itse itselleni vastaten, EPS tuli kuntoon vaihtamalla uuteen virtalukkoon sopivan uudemman mallin EPS-ABS yksikön. Sekin tuli saksasta erittäin sopuhintaan. Vanha joutaa sitten myyntiin, lähtee edullisesti :lol:
Lisäksi vaihdoin kaikki moniurahihnan laakerit, moottori hiljeni siltä osin, tosin laturi vielä pikkuisen hiertää, pitää sekin avata kun ehtii. Kytkimen painelaakeri alkoi myös huutamaan, näköjään nuo laakerit eivät ole suunniteltu ollenkaan upotettavaksi kuraveteen, teettävät ylimääräistä työtä mokomat.
Tähän onkin hyvä jatkaa, piitkästä aikaa. Eipä ole ollut aikaa muuta kuin käyttää autoja, kaikenlainen "turha" huoltaminen ja siivoaminen on jäänyt parempaan hetkeen. Ja nyt se hetki on vihdoin koittanut.

Olen nyt remontin jälkeen ajanut tällä autolla n. 15 tkm ja kohtuullisen hyvin on toiminut, seuraavaksi vielä asioita, mitkä hiertävät.

-sisävalot (sain nämä ihan yllättäen toimimaan, piti koodata EDW1, mistäpä tuonkin olisi tiennyt, muuta kuin kokeilemalla. Nyt talven hämärissä sisävalot ovat enemmän kuin tarpeen.)

-SRS, vanha kastunut keskusyksikkö ei lähtenyt toimimaan, metsästin pitkään kahdelle tyynylle sopivaa versiota ja kun sen löysin (kallis mokoma), niin eihän sekään käynyt. Se oli ilmeisesti Vitosta, jossa on ollut 3 penkkiä edessä, niiden turvavyökatkaisijoita yksikkö kaipailee, kuten myös oikeaa runkonumeroa. Jollain ideaa tähän? Koodasin kaikki valot pois, kun piti katsastaakin auto välillä. Nyt ajelen yksikkö irtikytkettynä, muuten turvavyövaroitin huutaisi koko ajan.

-vakionopeudensäädin, autossahan ei sellaista ollut, mutta samalla kun hommasin noita muita sähköosia, niin ostin viiksenkin. (50€) Luovuttaja autossa, mistä on ecu, virtalukko ym. on ollut vakkari. Olen yrittänyt sitä koodata myös mittaristoon, mutta kun ei. Joskus alussa vipua käyttämällä sain kuulumaan piippauksen ja mittaristoon tuli hetkeksi trippimittarin paikalle viivaa, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään, eikä myöskään jää mitään vikakoodia. En ole varma, oliko tämä ennen edellisen EPS-yksikön aikaan. Tässä uudessa eps:ssä on valikossa liikkeellelähtöavustin ja tempomat, tuon ensimmäisen sain koodattua toimivaksi, mutta tempomatin kohdalle tulee vaan "Talvinopeusrajoitus". Mitä pitäisi tehdä?

-moottorin tehonpudotus, joka tapahtuu yleensä isolla vaihteella täyskaasukiihdytyksessä, tai vaihdetta vaihtaessa kun nostaa kaasua. Yleensä vikakoodina on 2671-002 Imuilmanoton valvonta. Adaption raja-arvo. Pari kolme kertaa olen saanut toisenkin vikakoodin tulemaan, joka vaatii sitten jo staaria, että saa tehot takaisin. Tuossa edellisessä riittää, että käyttää virtaa pois ja laittaa heti takaisin. Liitteenä kuva vikakoodeista:
Kuva
Ja olosuhdetiedot:
Kuva

Sitten se painelaakerin ja laturin huutaminen, otin ne irti tänään, olipahan laakerit jo kauheassa kunnossa. Kytkimessäkin oli ruostepölyä oikein kunnolla.
Löysin saksan eBaysta käytetyn painelaakerin, vaihdettu lähes uudesta autosta, josta oli kytkin poltettu ja tietenkin laitettu uusi osa tilalle. Postikuluineen 42€, ja on ihan kuin uusi.
Lisäksi hommasin R. Aaltoselta Pirkkalasta, josta olen paljon muitakin osia hommanut, 9 tkm ajetun vauhtipyörä/kytkin paketin. Hyvä paikka, täytyy oikein mainostaa.
Siinä pari kuvaa aiheesta:
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten ikävämpi ongelma, vaihteisto on kovin tarkka varsinkin kakkoselle ja kolmoselle vaihdettaessa, meinaa rusahdella. No nyt kun se kerran on irti, niin pitihän sekin aukaista ja katsoa, ettei vaan ole kura päässyt tekemään tepposiaan. Siistiltähän se näytti, pari huuhtelua taisi kohtuullisen hyvin sen puhdistaa. 6-vaihteen synkro lähti ilman ulosvetäjiä irti. Aika erikoisen värinen, voisiko joku mesen manuaaleja aukonut kertoa, että pitääkö tuon olla tuollainen, vai onko sille käynyt jotain ikävää? Jos tuon pitäisi olla kirkas, kuten yleensä, niin pitää varmaan vaihdella kaikki synkrot, huoh, rahanmenoa ei voi estää.
Kuva
Muiden synkrojen irroittaminen vaatii sitten jo voimaa, onko jollain tietoa, että kuinka paljon? Pitääkö mennä ulosvetäjäkauppaan??
Kuva
Kuva

Siinäpä tämänkertaiset, olisi kiva jos jollakin olisi edes yhteen kysymykseen noista monista vastaus :crazy:
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano (HUOM. paljon kuvia, lataus saattaa kestää..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti:
timodeus kirjoitti:Sitten itse itselleni vastaten, EPS tuli kuntoon vaihtamalla uuteen virtalukkoon sopivan uudemman mallin EPS-ABS yksikön. Sekin tuli saksasta erittäin sopuhintaan. Vanha joutaa sitten myyntiin, lähtee edullisesti :lol:
Lisäksi vaihdoin kaikki moniurahihnan laakerit, moottori hiljeni siltä osin, tosin laturi vielä pikkuisen hiertää, pitää sekin avata kun ehtii. Kytkimen painelaakeri alkoi myös huutamaan, näköjään nuo laakerit eivät ole suunniteltu ollenkaan upotettavaksi kuraveteen, teettävät ylimääräistä työtä mokomat.
Tähän onkin hyvä jatkaa, piitkästä aikaa. Eipä ole ollut aikaa muuta kuin käyttää autoja, kaikenlainen "turha" huoltaminen ja siivoaminen on jäänyt parempaan hetkeen. Ja nyt se hetki on vihdoin koittanut.

Olen nyt remontin jälkeen ajanut tällä autolla n. 15 tkm ja kohtuullisen hyvin on toiminut, seuraavaksi vielä asioita, mitkä hiertävät.

-sisävalot (sain nämä ihan yllättäen toimimaan, piti koodata EDW1, mistäpä tuonkin olisi tiennyt, muuta kuin kokeilemalla. Nyt talven hämärissä sisävalot ovat enemmän kuin tarpeen.)

-SRS, vanha kastunut keskusyksikkö ei lähtenyt toimimaan, metsästin pitkään kahdelle tyynylle sopivaa versiota ja kun sen löysin (kallis mokoma), niin eihän sekään käynyt. Se oli ilmeisesti Vitosta, jossa on ollut 3 penkkiä edessä, niiden turvavyökatkaisijoita yksikkö kaipailee, kuten myös oikeaa runkonumeroa. Jollain ideaa tähän? Koodasin kaikki valot pois, kun piti katsastaakin auto välillä. Nyt ajelen yksikkö irtikytkettynä, muuten turvavyövaroitin huutaisi koko ajan.

-vakionopeudensäädin, autossahan ei sellaista ollut, mutta samalla kun hommasin noita muita sähköosia, niin ostin viiksenkin. (50€) Luovuttaja autossa, mistä on ecu, virtalukko ym. on ollut vakkari. Olen yrittänyt sitä koodata myös mittaristoon, mutta kun ei. Joskus alussa vipua käyttämällä sain kuulumaan piippauksen ja mittaristoon tuli hetkeksi trippimittarin paikalle viivaa, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään, eikä myöskään jää mitään vikakoodia. En ole varma, oliko tämä ennen edellisen EPS-yksikön aikaan. Tässä uudessa eps:ssä on valikossa liikkeellelähtöavustin ja tempomat, tuon ensimmäisen sain koodattua toimivaksi, mutta tempomatin kohdalle tulee vaan "Talvinopeusrajoitus". Mitä pitäisi tehdä?

-moottorin tehonpudotus, joka tapahtuu yleensä isolla vaihteella täyskaasukiihdytyksessä, tai vaihdetta vaihtaessa kun nostaa kaasua. Yleensä vikakoodina on 2671-002 Imuilmanoton valvonta. Adaption raja-arvo. Pari kolme kertaa olen saanut toisenkin vikakoodin tulemaan, joka vaatii sitten jo staaria, että saa tehot takaisin. Tuossa edellisessä riittää, että käyttää virtaa pois ja laittaa heti takaisin. Liitteenä kuva vikakoodeista:
Kuva
Ja olosuhdetiedot:
Kuva

Sitten se painelaakerin ja laturin huutaminen, otin ne irti tänään, olipahan laakerit jo kauheassa kunnossa. Kytkimessäkin oli ruostepölyä oikein kunnolla.
Löysin saksan eBaysta käytetyn painelaakerin, vaihdettu lähes uudesta autosta, josta oli kytkin poltettu ja tietenkin laitettu uusi osa tilalle. Postikuluineen 42€, ja on ihan kuin uusi.
Lisäksi hommasin R. Aaltoselta Pirkkalasta, josta olen paljon muitakin osia hommanut, 9 tkm ajetun vauhtipyörä/kytkin paketin. Hyvä paikka, täytyy oikein mainostaa.
Siinä pari kuvaa aiheesta:
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten ikävämpi ongelma, vaihteisto on kovin tarkka varsinkin kakkoselle ja kolmoselle vaihdettaessa, meinaa rusahdella. No nyt kun se kerran on irti, niin pitihän sekin aukaista ja katsoa, ettei vaan ole kura päässyt tekemään tepposiaan. Siistiltähän se näytti, pari huuhtelua taisi kohtuullisen hyvin sen puhdistaa. 6-vaihteen synkro lähti ilman ulosvetäjiä irti. Aika erikoisen värinen, voisiko joku mesen manuaaleja aukonut kertoa, että pitääkö tuon olla tuollainen, vai onko sille käynyt jotain ikävää? Jos tuon pitäisi olla kirkas, kuten yleensä, niin pitää varmaan vaihdella kaikki synkrot, huoh, rahanmenoa ei voi estää.
Kuva
Muiden synkrojen irroittaminen vaatii sitten jo voimaa, onko jollain tietoa, että kuinka paljon? Pitääkö mennä ulosvetäjäkauppaan??
Kuva
Kuva

Siinäpä tämänkertaiset, olisi kiva jos jollakin olisi edes yhteen kysymykseen noista monista vastaus :crazy:
Kovin ajatuksella en ehtinyt lukea mutta
ainkin
tuohon
SRS
kysymykseen vois olla ratkisu samassa paikassa kuin muutamaan muuhunkin "piene"
onkelma on aiemmin ollut ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin