Mercedes-Benz - itäautoista pahin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Mercedes-Benz - itäautoista pahin

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Oletteko muuten tulleet koskaan ajatelleeksi, että jos Daimler-Benz AG:n tehtaat olisivat suuressa maailmankahakassa jääneet NL:n miehitysvyöhykkeeseen (eli myöhemmin DDR:ään), olisi Mersukin itäauto. Millainenkohan sen maine siis nykyään olisi?

Juttu ei ole sikäli fantasiaa, että osa BMW:n tuotantolaitoksista jäikin itäpuolelle, jossa homma jatkui surutta EMW-merkillä. Mallit olivat sekä itä- että länsisaksassa samoja mutta eri merkillä. Homma tietysti kaatui siihen, että BMW jatkoi tuotekehitystä, EMW ei.

Ja esimerkiksi Opelin "itätehtaat" siirrettiin sellaisenaan NL:n puolelle ja niissä alettiin valmistaa Mosseja. Mutta yllätys ei liene kenellekään, että tuo ensimmäinen Mosse sattui ihan vahingossa olemaan 100 % kopio sotaa edeltäneestä Opel Kadett/Olympiasta.

Mutta entäs se Mersu? Olisiko se siirretty Neuvostoliittoon vai jäänyt DDR:n autoteollisuuden ylpeydeksi. Olisiko Mersukin siirtynyt kaksitahtikoneisiin? Olisiko koko merkki lopetettu? Olisiko se saanut Skodan kohtalon (vanha edustusautomerkki sekin) ja tullut 1990-luvulla VW:n tai BMW:n ostamaksi?

Esitä näkemyksesi tällä palstalla. Kirjoituskilpailun palkintona Zastavan kardaani.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

...ja palstan nimi olisi volgaforum.net, tuning palstalla ihmiset kyselisivät, että miten saa tehtyä konepeltiin sirpin ja vasaran :shock:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13287
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

...toisenlainen fantasia

Viesti Kirjoittaja karra »

Eräs fantasiahan puettiin elokuvan muotoon, filmin nimi oli Das Vatherland tms. Pääosassa Rutger Hauer Gestapo-virkailijana. Joka tapauksessa fantasia oli se että Saksa oli voittanut Toisen Maailmansodan ja luurankoja alettiin kolistella kaapeista ulos 60-luvulla "Suur-Saksassa".

Filmissä näkyi runsaasti Heckflosse-kalustoa, mustia - kuten Gestapon nahkatakit. Kuriositeettinä mieleen jäi juliste, jossa ilmoitettiin että "Die Beatles" konsertoi kaupungissa.

Yhtä hurja fantasia kuin tuo Daazin esittämäkin :shock:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: ...toisenlainen fantasia

Viesti Kirjoittaja Daaz »

karra kirjoitti:Eräs fantasiahan puettiin elokuvan muotoon, filmin nimi oli Das Vatherland tms.
Muistan nähneeni väläyksen tuosta, mieleen jäivät (arvatenkin) ne mustat Heckflosset. Pitäisi katsoa se leffa oikein ajan kanssa, tuskin on kuitenkaan Makuunin valikoimassa? :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
SLC-Sam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.05.2003 22:11

Viesti Kirjoittaja SLC-Sam »

Mikäli spekulointi Saksan voitosta viime kapinoissa kiinnostaa, kannattaa vilkaista -Valtakunta, kokonaisvaltainen ratkaisu - sivusto:

http://www.taivaansusi.net/reich/frame.html

Saitilta löytyy melkosesti tutkittavaa, joten asiaan on kyllä paneuduttu.

Esim. pätkä Suur-Suomen rautatieverkon kehityksestä...
Maamme taloudellisten olojen vakiinnuttua rakennettiin 1950-luvulla Itä- Karjalan ja muun Suomen välisten liikenneyhteyksien parantamiseksi rautatie Naistenjärveltä (Suojärvestä koilliseen) Porajärven, Lentieran ja Repolan kautta Kostamukseen. Täältä rataa jatkettiin Louheen, jossa se yhtyy Muurmannin rataan. Petsamon satama ja Kolosjoen nikkelikaivokset saatiin liitettyä VR:n rataverkkoon rakentamalla rata Muurmanniin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13287
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

SLC kirjoitti:Esim. pätkä Suur-Suomen rautatieverkon kehityksestä...
Maamme taloudellisten olojen vakiinnuttua rakennettiin 1950-luvulla Itä- Karjalan ja muun Suomen välisten liikenneyhteyksien parantamiseksi rautatie Naistenjärveltä (Suojärvestä koilliseen) Porajärven, Lentieran ja Repolan kautta Kostamukseen. Täältä rataa jatkettiin Louheen, jossa se yhtyy Muurmannin rataan. Petsamon satama ja Kolosjoen nikkelikaivokset saatiin liitettyä VR:n rataverkkoon rakentamalla rata Muurmanniin.
Kostamuksessa oli kylä jo 50-luvulla. Kuitenkin rautamalmio löydettiin kait myöhemmin, en ole varma milloin mutta siellä asuivat geologit 1974-1977 ja sen kaivoksen/rikastamon rakentaminen aloitettiin sitten sen jälkeen. Eikös se Kekkonenkin ollut osallisena/siunanneena siihen kaupungin rakentamiseeen. On vaan tullut tutuksi tuokin "lähiö".

Pitäisi joskun ajaa tuo Pietari-Murmansk -tie, ihan huvin vuoksi - kesällä tosin :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tämä karkailee jo vähän OT:ksi, mutta kokekaa vapauden palata koska vaan itse aiheeseen. Mutta:
karra kirjoitti:Kostamuksessa oli kylä jo 50-luvulla. Kuitenkin rautamalmio löydettiin kait myöhemmin, en ole varma milloin mutta siellä asuivat geologit 1974-1977 ja sen kaivoksen/rikastamon rakentaminen aloitettiin sitten sen jälkeen. Eikös se Kekkonenkin ollut osallisena/siunanneena siihen kaupungin rakentamiseeen. On vaan tullut tutuksi tuokin "lähiö".
Kostamushan on sikäli hauska kaivoskaupunki, että kun sitä alettiin rakentamaan, oli NL:ssa odottamassa kymmeniä parempiakin louhoskohteita. Kostamuksen tarkoitus oli pääasiassavain sitoa Suomi ns. suomettumispolitiikkaan. Mahdollisen kaivostuotteet olivat sitten vain iloinen lisä tuohon. :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Luultavasti maailma olisi rauhallisempi paikka, jos Saksa olisiollut heikompi valtio siihen aikaan. Se kaatui omaan vahvuutensa. Jos Saksa olisi hävittänyt jotain vähemmän arvokasta rotua kuin juutalaisia, luultavasti USA ei olisi edes sotkeutunut euroopan sotaan. Mutta kun juutalaiset ylläpitävät suurinta osaa sen aikaisesta pankkitoiminnasta yms. tärkeästä talouden alueesta.
Vastaa Viestiin