Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Minkähän homma on noiden kumien vaihto ovat varmaan jo murusina tuolla 320 TE vm. 1993 koneessa? Olisko hyviä vinkkejä homman suoritukseen? Jenkki koneisiin olen niitä vaihdellut, mutta nyt olisi suunitelmissa vaihtaa tähän Meseen ne. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Samantapainen hommahan toi nyt on jos olet johonkin ennenkin vaihdellut.
Adapteri vaan tulpan paikalle ja paineilmaa pytyyn ja normi toimen piteet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Täytyy tehdä uusi adapteri, kun se entinen on jäänyt lainaajalle. Varmaan samalla kannattaa vaihtaa nuo ventiilikopan tiivisteet ? :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kopantiivisteet on kumia ja aina on pitänyt kun on joutunut avaamaan kopan mutta milloin lie vaihdeltu viimeksi..kovettuhan toikin.
Muistan kun omaani vaihdoin..turhaan .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Syökö moottori öljyä?

Muutenhan noita ei vaikuta vaihtaa.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No syö suurin vuoto on koneen taka stefa ja se vaihdetaan. Jonkun verran tihkuu ventiilikopan tiivisteistä, ne asettui kiristämällä.
Noissa päästömittuksissa on arvot kohonneet sinne huonompaan suuntaan siitä arvelin öljyä pääsevän ventiivarsien kautta pakokaasuihin. :thumbup:
Meseillään
Patakukko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 12.01.2013 09:41

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Patakukko »

Ei vaikuta päästömittauksiin,sulla on jotain muuta vikaa.
Jos suojakumit on paskana niin kyllä pölläyttelee sinistä esim. liikennevaloissa kun lähdet ja painat kaasua.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No miten niin, ei se vaikuta kun öljy käryää pakosarjassa? No kyllä sieltä haikua tulee putkesta eikä vain valkeaa höyryä. :thumbup:
Meseillään
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

jos venttiilivarren kumit tai männänrenkaat on kulunut niin huohottaa ja käryttää putkesta sinistä kun öljy palaa ja ei pitäisi minunkaan mielestä näkyä päästöis, Kun se on aika pieni määrä mitä kerralla pääsee.

Valkeaa höyryä/ harmaata tulee jos on kansi rikki ja polttaa jäähdytysnestettä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No olkoon miten tahansa, kun se on aika vaikeaa katsoa minkä väristä sieltä omasta putkesta tupruaa. Ei ainakaan näkyvyys häviä takana ajaviin, ei se silloin paljon savuta. Jo oman mielen rauhan vuoksi ne vaihdan. :D :thumbup:
Meseillään
Mohmelo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 05.04.2012 23:47

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mohmelo »

Kuluneilla kumeillahan sinistä tupruaa vasta kun päästää kaasun.
Kuluneet kumit vaikuttavat polttoaine-ilmaseokseen päässeen öljyn lisäksi myös ilmamäärämittarin ohi vuotavana ilmana.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.

W638 112CDI A4

Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllähän se nyt on häviävän pieni ilmamäärä joka venttiilivarren kumien ja venttiiliohjareiden ohi pääsee.
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Terve,

En ole koskaan tehnyt venttiilinkumien vaihtoa kansi paikallaan.. Paljonko pitää olla painetta letkussa eli sylinterissä, jotta jousen saa painettua kasaan ja venttiilistä lukituspalat pois? Entä pysyykö paine männän päällä, vai vuotaako havaittavasti pois? Pitääkö männän päälle kaataa öljyä "tiivisteeksi" ennen operaatiota?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, voipi olla että en koskaan kokeile tuota itse. Paitsi jos aakkoseen pitää kumminkin jossain vaiheessa vaihtaa kumit... Siinä on tällä haavaa joku ventiilinpainajista sökö, tahtoo lämpimänä joskus jäädä venttiilinvälys isoksi ja sitten tikittää. Mutta siinä voi mennä se venttiilikin vaihtoon, kun alan sitä ääntä poistamaan, riippuu kuinka taottu se pää on.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hydrauli nostajat ainakin kylmänä käynnistäessä nakuttaa ja lämpimänä pikku kierroksilla joka sitten häviää.
Itse olen työntänyt sylinteriin täyden paineen mitä kompurasta saa ja tiivis konehan vähän päästää läpi mutta ei ole vaarallista.Öljyä en ole tiivistykseen käyttänyt kun männässä voi olla monttukin ja öljy jää sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Joskus aikoininaan kun noita kompuroita ei, ollut joka taloudessa niin tungettiin narua tulpan reiäjästä sisään ja pyöritettiin mäntä ykk kohtaan niin hyvin toimi. Vaihto onnistui helposti :D
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

arska10 kirjoitti:Joskus aikoininaan kun noita kompuroita ei, ollut joka taloudessa niin tungettiin narua tulpan reiäjästä sisään ja pyöritettiin mäntä ykk kohtaan niin hyvin toimi. Vaihto onnistui helposti :D
Tota narua ei vaan saa sinne niin tiukkaan ja kun painaa venttiileitä ..riippuen tieten koneesta ja palotilasta niin tahtoo venttiili sen verran avautua että lukkojen saaminen pois paikaltaan on tuskaa..molempia on kokeiltu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Siihen aikaan naru oli vielä narua ei mitään nailonia vaan kunnon hamppua joka ei painu kasaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Jep, narua sitten vaan :)

Hydraulipainajan tikitykseksi sen äänen olen tulkinnut. Tässä on niinpäin, että hyvin harvoin se alkaa kylmänä tikkaamaan. Toki käynnistäessä kuuluu aika rallatus koneesta, mutta mikä kone olisi hiljainen ennekun öljynpaine ehtii joka paikkaan? Ei sen väliä mitä kylmä kone ääntelee kunhan ääntelee, ei sitä kumminkaan kannata rasittaa ennenkun käynti on hetken tasaantunut.

Mutta sitten kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi, niin että öljykin on lämmintä, niin kun sammuttaa ja käynnistää hetken päästä uudelleen. Silloin jää tikkaus päälle. Sen kuulee hyvin että se tikkaus on yksitahtista, eli tulee vain yhdestä paikasta. Seurailee justiinsa koneen kierrosten muutoksia, muttei sitä että onko kone kuormitettu vai ei. Joskus ääni häviää ajaessa, ja joskus se taas pysyy ja voi vähän muutaa sävyäkin.

Veikkaisin että siinä on jossain painajassa sisuskalut sillailla kuluneet, että lämpimänä alkaa takelella, eikä siten säädä välystä pois. Tein tuohon vempaimeen laakeriremontin reilu vuos sitten, ja silloin jo ihmettelin niitä painajiakin, mutta kun ei niissä päällepäin mitään näkynyt, niin en tehnyt muuta kun huljuttelin liuottimessa. Jos olisin tiennyt, niin olisin vaihtanut koko rivin saman tien uusiin..... kele.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2379
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MÖsteri kirjoitti:Terve,

En ole koskaan tehnyt venttiilinkumien vaihtoa kansi paikallaan.. Paljonko pitää olla painetta letkussa eli sylinterissä, jotta jousen saa painettua kasaan ja venttiilistä lukituspalat pois? Entä pysyykö paine männän päällä, vai vuotaako havaittavasti pois? Pitääkö männän päälle kaataa öljyä "tiivisteeksi" ennen operaatiota?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, voipi olla että en koskaan kokeile tuota itse. Paitsi jos aakkoseen pitää kumminkin jossain vaiheessa vaihtaa kumit... Siinä on tällä haavaa joku ventiilinpainajista sökö, tahtoo lämpimänä joskus jäädä venttiilinvälys isoksi ja sitten tikittää. Mutta siinä voi mennä se venttiilikin vaihtoon, kun alan sitä ääntä poistamaan, riippuu kuinka taottu se pää on.
Paineeksi riittää hyvin 6-8bar eli se mikä tavallisesta valovirtakompurasta (1,5hp-2hp) tulee. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen ettei kampiakaseli pääse missään tapauksessa pyörähtämään paineen ollessa sisällä koska siihen sisältyy osien rikkoutumisen lisäksi suuri tapaturmavaara.
Parhaiten tuon riskin eliminoi kun mäntä kulloinkin paineenalaisessa sylinterissä on alakuolokohdassa jolloin kampiakseli ei missään tilanteessa edes voi pyörähtää.

Mercedeksen suoran kutosen kampiakselia en ole livenä nähnyt mutta voisin kuvitella siinä olevan kolme paria kiertokangen kauloja samassa asteluvussa joten kampiakselia pitää pyöräyttää kolme kertaa jotta kaksi sylinteriä kerrallaan saa tehtyä.
Oma lukunsa on kuinka syvällä venttiilijouset/-lukot ovat sylinterikannessa ja on paljon mahdollista ettei ahtaaseen väliin mahdu minkäänlaista erikoistyökalua vaan lukot on temppuiltava auki käsivaraisesti lenkillä tms. painamalla.

Venttiilipainimet (nostajat) tulee ehdottomasti pitää järjestyksessä.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja kannattaa tukkia kaikki kannesta alasmenevät aukot. Se nimittäin naurattaa nurkkaanpäin kun hyppysistä karkaa venttiililukko ja iloisesti pomppien häviää kannessa olevaan aukkoon.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itsellä kyllä on alakuolokohtaan pyörähtänyt paineilmalla mäntä mutta paine kun on kova niin venttiili ei kyllä tipahda.
Pyörähtää muuten nopeasti kone kun mäntä laskeutuu tolla paineilmalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2379
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Itsellä kyllä on alakuolokohtaan pyörähtänyt paineilmalla mäntä mutta paine kun on kova niin venttiili ei kyllä tipahda.
Pyörähtää muuten nopeasti kone kun mäntä laskeutuu tolla paineilmalla.
Venttiili varmaankin pysyy ylhäällä mutta ketjukoneessa jakoketju voi vaurioitua koska se on kuitenkin todennäköisesti kampiakselin rattaalla työn aikana eikä varmasti pääse liikkumaan puolta kierrosta tökkäämättä johonkin. Puhumattakaan siitä, että sormet olisivat siinä ketjun lähistöllä pyörähdyksen aikana...

Venttiilikiiloja irroitettessa olen perinteisesti napauttanut kevyesti venttiillilautasta hylsyllä ja vasaralla. Tuossa vaiheessa yleensä kuuluu suhahdus kun venttiili raottuu sekunnin murto-osaksi.
Ei kuitenkaan tipahda. Kuten siis sanoitkin tuon kampiakselinkin pyörähdyksen kohdalla.
Vastaa Viestiin