Ventiilien varsien suojakumien vaihto
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Minkähän homma on noiden kumien vaihto ovat varmaan jo murusina tuolla 320 TE vm. 1993 koneessa? Olisko hyviä vinkkejä homman suoritukseen? Jenkki koneisiin olen niitä vaihdellut, mutta nyt olisi suunitelmissa vaihtaa tähän Meseen ne.
Meseillään
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Samantapainen hommahan toi nyt on jos olet johonkin ennenkin vaihdellut.
Adapteri vaan tulpan paikalle ja paineilmaa pytyyn ja normi toimen piteet.
Adapteri vaan tulpan paikalle ja paineilmaa pytyyn ja normi toimen piteet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Täytyy tehdä uusi adapteri, kun se entinen on jäänyt lainaajalle. Varmaan samalla kannattaa vaihtaa nuo ventiilikopan tiivisteet ?
Meseillään
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Kopantiivisteet on kumia ja aina on pitänyt kun on joutunut avaamaan kopan mutta milloin lie vaihdeltu viimeksi..kovettuhan toikin.
Muistan kun omaani vaihdoin..turhaan .
Muistan kun omaani vaihdoin..turhaan .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Syökö moottori öljyä?
Muutenhan noita ei vaikuta vaihtaa.
Muutenhan noita ei vaikuta vaihtaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
No syö suurin vuoto on koneen taka stefa ja se vaihdetaan. Jonkun verran tihkuu ventiilikopan tiivisteistä, ne asettui kiristämällä.
Noissa päästömittuksissa on arvot kohonneet sinne huonompaan suuntaan siitä arvelin öljyä pääsevän ventiivarsien kautta pakokaasuihin.
Noissa päästömittuksissa on arvot kohonneet sinne huonompaan suuntaan siitä arvelin öljyä pääsevän ventiivarsien kautta pakokaasuihin.
Meseillään
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Ei vaikuta päästömittauksiin,sulla on jotain muuta vikaa.
Jos suojakumit on paskana niin kyllä pölläyttelee sinistä esim. liikennevaloissa kun lähdet ja painat kaasua.
Jos suojakumit on paskana niin kyllä pölläyttelee sinistä esim. liikennevaloissa kun lähdet ja painat kaasua.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
No miten niin, ei se vaikuta kun öljy käryää pakosarjassa? No kyllä sieltä haikua tulee putkesta eikä vain valkeaa höyryä.
Meseillään
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
jos venttiilivarren kumit tai männänrenkaat on kulunut niin huohottaa ja käryttää putkesta sinistä kun öljy palaa ja ei pitäisi minunkaan mielestä näkyä päästöis, Kun se on aika pieni määrä mitä kerralla pääsee.
Valkeaa höyryä/ harmaata tulee jos on kansi rikki ja polttaa jäähdytysnestettä.
Valkeaa höyryä/ harmaata tulee jos on kansi rikki ja polttaa jäähdytysnestettä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
No olkoon miten tahansa, kun se on aika vaikeaa katsoa minkä väristä sieltä omasta putkesta tupruaa. Ei ainakaan näkyvyys häviä takana ajaviin, ei se silloin paljon savuta. Jo oman mielen rauhan vuoksi ne vaihdan.
Meseillään
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Kuluneilla kumeillahan sinistä tupruaa vasta kun päästää kaasun.
Kuluneet kumit vaikuttavat polttoaine-ilmaseokseen päässeen öljyn lisäksi myös ilmamäärämittarin ohi vuotavana ilmana.
Kuluneet kumit vaikuttavat polttoaine-ilmaseokseen päässeen öljyn lisäksi myös ilmamäärämittarin ohi vuotavana ilmana.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Kyllähän se nyt on häviävän pieni ilmamäärä joka venttiilivarren kumien ja venttiiliohjareiden ohi pääsee.
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Terve,
En ole koskaan tehnyt venttiilinkumien vaihtoa kansi paikallaan.. Paljonko pitää olla painetta letkussa eli sylinterissä, jotta jousen saa painettua kasaan ja venttiilistä lukituspalat pois? Entä pysyykö paine männän päällä, vai vuotaako havaittavasti pois? Pitääkö männän päälle kaataa öljyä "tiivisteeksi" ennen operaatiota?
Ihan uteliaisuudesta kysyn, voipi olla että en koskaan kokeile tuota itse. Paitsi jos aakkoseen pitää kumminkin jossain vaiheessa vaihtaa kumit... Siinä on tällä haavaa joku ventiilinpainajista sökö, tahtoo lämpimänä joskus jäädä venttiilinvälys isoksi ja sitten tikittää. Mutta siinä voi mennä se venttiilikin vaihtoon, kun alan sitä ääntä poistamaan, riippuu kuinka taottu se pää on.
En ole koskaan tehnyt venttiilinkumien vaihtoa kansi paikallaan.. Paljonko pitää olla painetta letkussa eli sylinterissä, jotta jousen saa painettua kasaan ja venttiilistä lukituspalat pois? Entä pysyykö paine männän päällä, vai vuotaako havaittavasti pois? Pitääkö männän päälle kaataa öljyä "tiivisteeksi" ennen operaatiota?
Ihan uteliaisuudesta kysyn, voipi olla että en koskaan kokeile tuota itse. Paitsi jos aakkoseen pitää kumminkin jossain vaiheessa vaihtaa kumit... Siinä on tällä haavaa joku ventiilinpainajista sökö, tahtoo lämpimänä joskus jäädä venttiilinvälys isoksi ja sitten tikittää. Mutta siinä voi mennä se venttiilikin vaihtoon, kun alan sitä ääntä poistamaan, riippuu kuinka taottu se pää on.
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Hydrauli nostajat ainakin kylmänä käynnistäessä nakuttaa ja lämpimänä pikku kierroksilla joka sitten häviää.
Itse olen työntänyt sylinteriin täyden paineen mitä kompurasta saa ja tiivis konehan vähän päästää läpi mutta ei ole vaarallista.Öljyä en ole tiivistykseen käyttänyt kun männässä voi olla monttukin ja öljy jää sinne.
Itse olen työntänyt sylinteriin täyden paineen mitä kompurasta saa ja tiivis konehan vähän päästää läpi mutta ei ole vaarallista.Öljyä en ole tiivistykseen käyttänyt kun männässä voi olla monttukin ja öljy jää sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Joskus aikoininaan kun noita kompuroita ei, ollut joka taloudessa niin tungettiin narua tulpan reiäjästä sisään ja pyöritettiin mäntä ykk kohtaan niin hyvin toimi. Vaihto onnistui helposti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Tota narua ei vaan saa sinne niin tiukkaan ja kun painaa venttiileitä ..riippuen tieten koneesta ja palotilasta niin tahtoo venttiili sen verran avautua että lukkojen saaminen pois paikaltaan on tuskaa..molempia on kokeiltu.arska10 kirjoitti:Joskus aikoininaan kun noita kompuroita ei, ollut joka taloudessa niin tungettiin narua tulpan reiäjästä sisään ja pyöritettiin mäntä ykk kohtaan niin hyvin toimi. Vaihto onnistui helposti
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Siihen aikaan naru oli vielä narua ei mitään nailonia vaan kunnon hamppua joka ei painu kasaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Jep, narua sitten vaan
Hydraulipainajan tikitykseksi sen äänen olen tulkinnut. Tässä on niinpäin, että hyvin harvoin se alkaa kylmänä tikkaamaan. Toki käynnistäessä kuuluu aika rallatus koneesta, mutta mikä kone olisi hiljainen ennekun öljynpaine ehtii joka paikkaan? Ei sen väliä mitä kylmä kone ääntelee kunhan ääntelee, ei sitä kumminkaan kannata rasittaa ennenkun käynti on hetken tasaantunut.
Mutta sitten kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi, niin että öljykin on lämmintä, niin kun sammuttaa ja käynnistää hetken päästä uudelleen. Silloin jää tikkaus päälle. Sen kuulee hyvin että se tikkaus on yksitahtista, eli tulee vain yhdestä paikasta. Seurailee justiinsa koneen kierrosten muutoksia, muttei sitä että onko kone kuormitettu vai ei. Joskus ääni häviää ajaessa, ja joskus se taas pysyy ja voi vähän muutaa sävyäkin.
Veikkaisin että siinä on jossain painajassa sisuskalut sillailla kuluneet, että lämpimänä alkaa takelella, eikä siten säädä välystä pois. Tein tuohon vempaimeen laakeriremontin reilu vuos sitten, ja silloin jo ihmettelin niitä painajiakin, mutta kun ei niissä päällepäin mitään näkynyt, niin en tehnyt muuta kun huljuttelin liuottimessa. Jos olisin tiennyt, niin olisin vaihtanut koko rivin saman tien uusiin..... kele.
Hydraulipainajan tikitykseksi sen äänen olen tulkinnut. Tässä on niinpäin, että hyvin harvoin se alkaa kylmänä tikkaamaan. Toki käynnistäessä kuuluu aika rallatus koneesta, mutta mikä kone olisi hiljainen ennekun öljynpaine ehtii joka paikkaan? Ei sen väliä mitä kylmä kone ääntelee kunhan ääntelee, ei sitä kumminkaan kannata rasittaa ennenkun käynti on hetken tasaantunut.
Mutta sitten kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi, niin että öljykin on lämmintä, niin kun sammuttaa ja käynnistää hetken päästä uudelleen. Silloin jää tikkaus päälle. Sen kuulee hyvin että se tikkaus on yksitahtista, eli tulee vain yhdestä paikasta. Seurailee justiinsa koneen kierrosten muutoksia, muttei sitä että onko kone kuormitettu vai ei. Joskus ääni häviää ajaessa, ja joskus se taas pysyy ja voi vähän muutaa sävyäkin.
Veikkaisin että siinä on jossain painajassa sisuskalut sillailla kuluneet, että lämpimänä alkaa takelella, eikä siten säädä välystä pois. Tein tuohon vempaimeen laakeriremontin reilu vuos sitten, ja silloin jo ihmettelin niitä painajiakin, mutta kun ei niissä päällepäin mitään näkynyt, niin en tehnyt muuta kun huljuttelin liuottimessa. Jos olisin tiennyt, niin olisin vaihtanut koko rivin saman tien uusiin..... kele.
-
- Mersumies
- Viestit: 2379
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Paineeksi riittää hyvin 6-8bar eli se mikä tavallisesta valovirtakompurasta (1,5hp-2hp) tulee. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen ettei kampiakaseli pääse missään tapauksessa pyörähtämään paineen ollessa sisällä koska siihen sisältyy osien rikkoutumisen lisäksi suuri tapaturmavaara.MÖsteri kirjoitti:Terve,
En ole koskaan tehnyt venttiilinkumien vaihtoa kansi paikallaan.. Paljonko pitää olla painetta letkussa eli sylinterissä, jotta jousen saa painettua kasaan ja venttiilistä lukituspalat pois? Entä pysyykö paine männän päällä, vai vuotaako havaittavasti pois? Pitääkö männän päälle kaataa öljyä "tiivisteeksi" ennen operaatiota?
Ihan uteliaisuudesta kysyn, voipi olla että en koskaan kokeile tuota itse. Paitsi jos aakkoseen pitää kumminkin jossain vaiheessa vaihtaa kumit... Siinä on tällä haavaa joku ventiilinpainajista sökö, tahtoo lämpimänä joskus jäädä venttiilinvälys isoksi ja sitten tikittää. Mutta siinä voi mennä se venttiilikin vaihtoon, kun alan sitä ääntä poistamaan, riippuu kuinka taottu se pää on.
Parhaiten tuon riskin eliminoi kun mäntä kulloinkin paineenalaisessa sylinterissä on alakuolokohdassa jolloin kampiakseli ei missään tilanteessa edes voi pyörähtää.
Mercedeksen suoran kutosen kampiakselia en ole livenä nähnyt mutta voisin kuvitella siinä olevan kolme paria kiertokangen kauloja samassa asteluvussa joten kampiakselia pitää pyöräyttää kolme kertaa jotta kaksi sylinteriä kerrallaan saa tehtyä.
Oma lukunsa on kuinka syvällä venttiilijouset/-lukot ovat sylinterikannessa ja on paljon mahdollista ettei ahtaaseen väliin mahdu minkäänlaista erikoistyökalua vaan lukot on temppuiltava auki käsivaraisesti lenkillä tms. painamalla.
Venttiilipainimet (nostajat) tulee ehdottomasti pitää järjestyksessä.
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Ja kannattaa tukkia kaikki kannesta alasmenevät aukot. Se nimittäin naurattaa nurkkaanpäin kun hyppysistä karkaa venttiililukko ja iloisesti pomppien häviää kannessa olevaan aukkoon.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Itsellä kyllä on alakuolokohtaan pyörähtänyt paineilmalla mäntä mutta paine kun on kova niin venttiili ei kyllä tipahda.
Pyörähtää muuten nopeasti kone kun mäntä laskeutuu tolla paineilmalla.
Pyörähtää muuten nopeasti kone kun mäntä laskeutuu tolla paineilmalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2379
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Ventiilien varsien suojakumien vaihto
Venttiili varmaankin pysyy ylhäällä mutta ketjukoneessa jakoketju voi vaurioitua koska se on kuitenkin todennäköisesti kampiakselin rattaalla työn aikana eikä varmasti pääse liikkumaan puolta kierrosta tökkäämättä johonkin. Puhumattakaan siitä, että sormet olisivat siinä ketjun lähistöllä pyörähdyksen aikana...atlas kirjoitti:Itsellä kyllä on alakuolokohtaan pyörähtänyt paineilmalla mäntä mutta paine kun on kova niin venttiili ei kyllä tipahda.
Pyörähtää muuten nopeasti kone kun mäntä laskeutuu tolla paineilmalla.
Venttiilikiiloja irroitettessa olen perinteisesti napauttanut kevyesti venttiillilautasta hylsyllä ja vasaralla. Tuossa vaiheessa yleensä kuuluu suhahdus kun venttiili raottuu sekunnin murto-osaksi.
Ei kuitenkaan tipahda. Kuten siis sanoitkin tuon kampiakselinkin pyörähdyksen kohdalla.