Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Koetin erilaisilla hakusanoilla etsiä vinkkiä, mutta en juuri vastaavasta oireesta löytänyt mainintaa. Eli moottori (M103) käynnistyy hyvin, kylmänä ja kuumana, myös haaleana ilman kaasun painamista ja lyhyellä startilla. Moottori käy tasaisesti hetken, lämmettyään alkaa pakoputken päästä kuunneltuna ääni muuttumaan tuputtavaksi. Jos painaa hieman kaasua, sen verran, että kaasuläpän vipu hieman liikahtaa, niin ääni tasoittuu. Samaten jos tässä kuvassa: http://img69.imageshack.us/img69/2746/25ke014.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; näkyvän kolminapaisen töpselin nyppää irti. Töpseli auki kierrokset nousee n.100rpm korkeammaksi, mittarin näyttäessä n.750rpm. Mitä tuosta nyt pitäisi päätellä??? Voisiko olla seoksen perussäätö vaan liian laimealla, sitä meinaan on ennen viimekatsastusta korjaamolla säädetty. Kaasuläpällä tarkoitan tuota kuvassa näkyvää, joka on ilmamäärämittarin lautasen alapuolella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun otat sen kolmi johtpoisen pistokkeen irti tai oikeastaan minkä vain jetin toimintaan vaikuttavan pistokkeen irti niin ruisku menee mekaaniselle ja tällöin käykin nätimmin..mutta siitä hyvä että ruiskun sähköpuoli pelaa.
Voit koettaa tinata yj-releen ja puhdistaa potentiometrin .
Joku muukin voisi aiheuttaa ton mutta oikeastaan jos tyhjäkäynti asetukset lähtee päältä kun painat kaasua niin voisi olla ihan lisäilmaluistin puhdistuksen paikka ja auto taas toimii....seoskin kyllä vaikuttaa paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Mikäli ylijänniterele olisi rikki ei kai pitäisi käynnistyä moitteetta pakkasessa ja käydä tyhjäkäyntiä? Ainakin neloskoneessa yj-rele vika ilmeni sillä, että ei tahtonut käydä tyhjäkäyntiä ja käynnistyi huonosti kylmänä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla yksi auto,mersu niin käynnistyi hyvin mutta humppasi kierroksia häiritsevästi ja vika poistui kun tinailin yj ja bensa releen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ilmeisesti automaatti kyseessä?Oletko vilkaissut tulppia minkä värisiä ovat,jos kovin vaaleat voisi kone käydä hiukan laihalla,eteenkin jos ajelet 95sella?
Tietty nuo perusjutut kannattaa katsoa kohdilleen,virranjakajan kansi+pyöriä ja mitä tuolla edellä jo mainittiinkin!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Manuaalivaihteinen on. Outoa se kun periaatteessa kaikki muu on ok, mutta tyhjäkäynti muuttuu oudoksi tuputukseksi moottorin lämmettyä, kone ei silti ei heilu tai ravista. Välillä saattaa myös economy-mittari lämpimänä tyhjäkäynnillä hieman heilahdella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voisi olla ihan imuvuotoa tai lisäilmaluisti ei toimi kunnolla
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: Tyhjäkäynnin hienosäätöä, 300E vm.-88

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Sen verran eilen kokeilin, että kun lisäilmaluistin töpselin avaa kylmällä koneella, niin käynti hidastuu ja lämpimällä ei vaikuta mitään. Ilmavuotoja pitää tutkia, voiko ilmavuoto vaikuttaa vaan lämpimän moottorin käyntiin?.

Mitkä tulpat muuten tuommoiseen sopii parhaiten? Jakajankansi ja pyörijä pitää nyt ainakin tilata...

Lisäksi kokeilin, että -15 pakkasessa yön yli seisottua käynnistyy kaasua painamatta välittömästi, ja käy erittäin tasaisesti ja kauniisti, pikku hiljaa koneen lämmettyä muuttuu pakoääni tupsuttavaksi.
Vastaa Viestiin