Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja epk »

mielestäni asia ei ole niin. Täälläpäin vain hyviä kokemuksia arnotteista, ts. ei minkäänlaisia ongelmia. 211 airmatic / normi tasonsäätö osia ollut.
-Mustanaamio-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 06.12.2019 21:28

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja -Mustanaamio- »

epk kirjoitti:mielestäni asia ei ole niin. Täälläpäin vain hyviä kokemuksia arnotteista, ts. ei minkäänlaisia ongelmia. 211 airmatic / normi tasonsäätö osia ollut.
211 etupää olisi työjonossa, jos hommaan ryhdyn, mutta kun ei ole *, niin ei oikein viitsisi ryhtyä. Joatain saatanallista ongelmaa kuitenkin pukkaa? Airmatic, jos haluat menettää kaikki rahasi? 4maticissa tietyski jotain lisää harmia.
Ex-Nastamuumio
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja harriba »

-Mustanaamio- kirjoitti:
epk kirjoitti:mielestäni asia ei ole niin. Täälläpäin vain hyviä kokemuksia arnotteista, ts. ei minkäänlaisia ongelmia. 211 airmatic / normi tasonsäätö osia ollut.
211 etupää olisi työjonossa, jos hommaan ryhdyn, mutta kun ei ole *, niin ei oikein viitsisi ryhtyä. Joatain saatanallista ongelmaa kuitenkin pukkaa? Airmatic, jos haluat menettää kaikki rahasi? 4maticissa tietyski jotain lisää harmia.
4matic etutolpat hiukan kalliimpia mutta ero ei ole kokonaiskustannuksissa olennainen. Bilstein on OEM. Jos talvella ajaa niin 4matic on ihan eri planeetalta (oma kokemus 4matic E500 airmatic vs. W220 takaveto). Autojen yksilöerot on suurempia kuin tekkiserot. Mun S211 ei meinannut pysyä nipussa, ässän kanssa ei vielä mitään ongelmia. Kyydin laatu on kuitenkin niin eri luokkaa talouskauppakasseihin verrattuna. Tosin rautajousi E39 bemukin löi laudalta kaikki mahdolliset korollat ja ooppelit ja volkkarit. A8:ssa, phaetoneissa, X350 jageissa sit samat ilmajousihaasteet, niistä ei omakohtaista kokemusta.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Millaiselta kunnossaolevan Airmaticin kuuluis tuntua jousituksen pinta-alueella?

Tuli hankittua s205 farkku airmaticcina ja vaikka jousitus tuntuu pelaavan muuten hyvin niin aivan pinnassa se on ihmeen epävakaan oloinen. Eli ajaessa kahtakymppiä vaikkapa liikenneympyrään jossa pientä epätasaista heittoa tiessä, auto jonkin verran keinuttaa sivuttain. Liike ei ole suurta, eli varsinaista kallistamista ja painonsiirtoa yhteen suuntaan ei synny, vaan sellaista pientä sivuttain vaappumista kuin pingviinin kävely, ihan jousituksen pinnassa. Sama on itse asiassa huomattavissa pituussuunnassa tiellä jossa on paljon ylösalas heittoa, eli keula ikäänkuin nopeasti niiailee aina heiton jälkeen. Korostan että liike on erittäin pientä mutta silti hieman häiritsevää, eikä auto tunnu varsinaisesti hyvältä ajaa tältä osin. Eräällä tavalla halvan tuntuinen käytökseltään.

Katsastuksessa tänään iskaritesti näytti 73/74 taka-akselille ja 50/65 etuakselille. Kuulemma vasemmassa etuiskarissa olis sillä perusteella siis selkeästi jotain häikkää, ero 23%. Voisko tämä yksi iskari yksinään aiheuttaa kuvailemaani vaappumista vai onko vaan airmaticin "ominaisuus" tuollainen pinnasta levoton käytös.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5229
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: Ke 17.05.2023 22:19 Millaiselta kunnossaolevan Airmaticin kuuluis tuntua jousituksen pinta-alueella?

Tuli hankittua s205 farkku airmaticcina ja vaikka jousitus tuntuu pelaavan muuten hyvin niin aivan pinnassa se on ihmeen epävakaan oloinen. Eli ajaessa kahtakymppiä vaikkapa liikenneympyrään jossa pientä epätasaista heittoa tiessä, auto jonkin verran keinuttaa sivuttain. Liike ei ole suurta, eli varsinaista kallistamista ja painonsiirtoa yhteen suuntaan ei synny, vaan sellaista pientä sivuttain vaappumista kuin pingviinin kävely, ihan jousituksen pinnassa. Sama on itse asiassa huomattavissa pituussuunnassa tiellä jossa on paljon ylösalas heittoa, eli keula ikäänkuin nopeasti niiailee aina heiton jälkeen. Korostan että liike on erittäin pientä mutta silti hieman häiritsevää, eikä auto tunnu varsinaisesti hyvältä ajaa tältä osin. Eräällä tavalla halvan tuntuinen käytökseltään.

Katsastuksessa tänään iskaritesti näytti 73/74 taka-akselille ja 50/65 etuakselille. Kuulemma vasemmassa etuiskarissa olis sillä perusteella siis selkeästi jotain häikkää, ero 23%. Voisko tämä yksi iskari yksinään aiheuttaa kuvailemaani vaappumista vai onko vaan airmaticin "ominaisuus" tuollainen pinnasta levoton käytös.
Voi olla iskareista johtuvaa etumaiset varsinkin alkaa olla vaihto kunnossa tuon mukaan,
tarkista myös takakelkan kiinitys, sen puslat ja tukivaret,
usein oudot tuntemukset tulee sieltä
Mökkillä
'
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Jos en ihan väärässä ole niin etu ja taka-akseleiden prosentit ei ole suoraan verrannollisia keskenään kun niissä on eri mekaniikka ja säädöt. Saman auton aikaisemmassa katsastusraportissa 2v sitten näkyy vastaava ero etu ja takapään välillä, mutta prosentit oli 36/30 ja 51/51. Ei tunnu olevan noissa mitään järkeä jos miettii satkua parhaana tuloksena.

Noi mittalaitteet on kuulemma ihan arpakoneita katsurin itsensäkin mielestä ja sanoikin ettei näytä kuin korkeintaan viitteitä siitä jos iskari on selvästi huonompi kuin toinen samalla akselilla, kuten tässä tapauksessa. Kuulemma hän ei voi tarkasti arvioida iskarien kuntoa paljoakaan sen kummemmin kuin meneekö läpi vai ei. Renkaiden paineetkin vaikuttaa. No auto testattiin kahteen kertaan ja vielä kahdella eri kaistalla varuiksi ja toi etupään ero tuli joka kerta ilmi eli jotain siinä toisessa on pielessä.

Noh annoin nyt autolle ensimmäistä kertaa oikein kyytiä tänään mutkapätkällä 2 ihmistä kyydissä, ja ihan uskomattoman hyvähän toi on ajaa ottaen lastin huomioon. Voi olla että on tullut oltua taas kerran uuden ostoksen kanssa vähän turhan kriittinen ja pistettyä merkille kaikenlaista väpinää, erityisesti kun hyppää tällaisen auton rattiin jonka alustan ongelmilla on peloteltu. Tietysti alustaan on nyt alkanut tottumaan ja sen käytöstä myös ymmärtää paremmin. Ehdottomasti paras auto tähän mennessä jolla ajanut nyt kun vähän enemmän tutustui. Nimenomaan ohjaustuntuma ja alusta on auton paras puoli mielestäni, mitä ei mersusta kyllä yleensä kuule vaan päinvastoin. Ja 3-sarjan bemareita olen myös ajanut viimeaikoina useampia verrokiksi.

Vaimennushan tässä säätyy myös ilmatoimisesti, voihan se olla niinkin että matalissa nopeuksissa systeemi löystää vähän alustaa ja siitä tulee sitten enemmän vaappumistakin. Kovempaa ajaessa ei kuitenkaan huomaa mitään kummallisuuksia.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Accord kirjoitti: To 18.05.2023 19:54 ...
Vaimennushan tässä säätyy myös ilmatoimisesti, voihan se olla niinkin että matalissa nopeuksissa systeemi löystää vähän alustaa ja siitä tulee sitten enemmän vaappumistakin. Kovempaa ajaessa ei kuitenkaan huomaa mitään kummallisuuksia.
Vaimennus ei kyllä säädy ilmatoimisesti mutta yleensä kuitenkin säätyy Airmatic-autoissa. Jousituksen kovuus (mikähän on oikea termi) säätyy vaikkapa 211:ssä ilmajousen tilavuutta valitsemalla (kaksi vaihtoehtoa).
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3869
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Iskaritesteri näytti hyvää autolle missä oli iskari poikki, mutta rengas oli vähän vajaa.
Ne on tosiaan aivan lottoa mitä näyttää. Se kone kun ei mittaa muuta kuin jousituksen taajutta.
Joissakin se on tarkempi mutta toisissa autoissa saa olla iskarit aivan kuollut ja kone on tyytyväinen.

Suosittelen vaihtamaan iskarit ja tarkistamaan puslat kuten jo edellä finland mercedes totesi.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

DBFI kirjoitti: To 18.05.2023 21:57 Vaimennus ei kyllä säädy ilmatoimisesti mutta yleensä kuitenkin säätyy Airmatic-autoissa. Jousituksen kovuus (mikähän on oikea termi) säätyy vaikkapa 211:ssä ilmajousen tilavuutta valitsemalla (kaksi vaihtoehtoa).
Luulin tosiaan että ne on ilmanipat siinä iskarin kyljessä, mutta kaiketi sähköllä toimii. Hyvä niin ei tarvitse ettiä vuotoja ainakaan sieltä. :D

En nyt lähtis tuhansien eurojen edestä iskareita vaihtamaan jos en ensin tiedä onko tällainen käytös autossa ominaisuus vai vika. Pitäis varmaan käydä näyttämässä jossain tota että kuulisi asiantuntijan mielipiteen, parin muunkin asian takia. Ja ehkä koeajamassa jotain lähes uutta vastaavaa. Vehoko se ehdoton paikka on missä kannattaa näyttää vai onko muualla luotettavaa diagnosointia? Mersut on mulle ihan uusi asia vielä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3869
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hetkinen jos toi sun nimimerkki korreloi edelliseen autoon niin japanin kivireen jälkeen kyllä mersu tuntuu hivenen kallistelevan.
Noi japsipulkat on aivan saakelin pintakovia verrattuna mersuun.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Accord kirjoitti: Ke 17.05.2023 22:19 Katsastuksessa tänään iskaritesti näytti 73/74 taka-akselille ja 50/65 etuakselille. Kuulemma vasemmassa etuiskarissa olis sillä perusteella siis selkeästi jotain häikkää, ero 23%. Voisko tämä yksi iskari yksinään aiheuttaa kuvailemaani vaappumista vai onko vaan airmaticin "ominaisuus" tuollainen pinnasta levoton käytös.
Tarkista se vasen etuiskari. Tarkista onko pölysuojan alaosa öljyinen/märkä. Jos on niin irrota pölysuoja varoivaisesti ja tarkista onko sisältäkin märkä. Jos on, niin etutolppaa vaihtoon.

Mulla oli tuollainen vika, ei mennykkää enää leimasta läpi. Hommasin romikselta toisen tolpan, siinä oli sama vika. Sitten soittelin romikset läpi tolppien osalta ja samaa vikaa oli muissakin, eli siis märkänä, öljyt oli vuotanu. Lopulta ostin uudet Bilsteinin tolpat JM Tech Oy:lta joka oli edullisempi kuin saksalaiset verkkokaupat, tavara löyty heti hyllystä ja palvelu oli loistava. Rahaa tosin palo silti 1900€, eli ihan ilmanen ei ollu se vuoto..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

MJPfin kirjoitti: La 20.05.2023 08:15 Hetkinen jos toi sun nimimerkki korreloi edelliseen autoon niin japanin kivireen jälkeen kyllä mersu tuntuu hivenen kallistelevan.
Noi japsipulkat on aivan saakelin pintakovia verrattuna mersuun.
Juu, neljän eri Accordin jälkeen vaihdoin Mersuun :D Hondat, varsinkin se viimeisin Accord mitä eurooppaan enää tuotiin, on todellakin pintakova mutta muuten taas löysän oloinen, osui kerran vetokoukku kivetykseen kun laskeuduin jalkakäytävän kynnykseltä ja ketään/mitään ei ollut takapenkillä. Aiemmat oli taas koko joustomatkalta kivirekiä siihen verrattuna. Mutta Hondat ei tosiaan heiluttaneet liikenneympyrässä jousituksen pinnasta kuin jenkkilaiva, mitä tämä mersu taas aavistuksen tekee, eilenkin tuli asia taas todettua (myös sport+ modessa, vaikka auto on muuten tosi jämäkkä silloin). Käyn huomenna vaihtamassa koneeseen öljyt niin tarkistelen niitä puslia samalla jos vaan niitä pystyy jotenkin näkemään helposti, työtilat ei ole mitkään kummoiset. En kyllä välttämättä usko että puslissa olis vikaa kun auto ei kuitenkaan heittelehdi perästä sivusuuntaan tai mitään siihen viittaavaa. Perstuntumalla oireet viittaa 100% iskareihin ja mielestäni joka kulmassa aika tasaväkisesti, siksi epäilisin että olis vaan ilmajousituksen luonne tai sitten on kaikki kepit menossa pian.
amatoori kirjoitti: La 20.05.2023 10:34 Tarkista se vasen etuiskari. Tarkista onko pölysuojan alaosa öljyinen/märkä. Jos on niin irrota pölysuoja varoivaisesti ja tarkista onko sisältäkin märkä. Jos on, niin etutolppaa vaihtoon.

Mulla oli tuollainen vika, ei mennykkää enää leimasta läpi. Hommasin romikselta toisen tolpan, siinä oli sama vika. Sitten soittelin romikset läpi tolppien osalta ja samaa vikaa oli muissakin, eli siis märkänä, öljyt oli vuotanu. Lopulta ostin uudet Bilsteinin tolpat JM Tech Oy:lta joka oli edullisempi kuin saksalaiset verkkokaupat, tavara löyty heti hyllystä ja palvelu oli loistava. Rahaa tosin palo silti 1900€, eli ihan ilmanen ei ollu se vuoto..
Kuulin myös katsastuksessa että näitä menee usein.. Täytyy ehdottomasti tarkistaa. Eli ilmajousen leviämistä ei niin tarvitsekaan pelätä vaan niinkin perusasiaa kuin iskunvaimenninta, ja koko paketti tietenkin uusiksi :clap:
Eikös toi olis selkeästi vuotaessaan sellainen asia johon liike joutuu osallistumaan? Ensimmäistä kertaa ostin auton liikkeestä (viikko sitten) niin ei ole tullut taisteltua niiden kanssa.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Accord kirjoitti: La 20.05.2023 11:47 Kuulin myös katsastuksessa että näitä menee usein.. Täytyy ehdottomasti tarkistaa. Eli ilmajousen leviämistä ei niin tarvitsekaan pelätä vaan niinkin perusasiaa kuin iskunvaimenninta, ja koko paketti tietenkin uusiksi :clap:
Eikös toi olis selkeästi vuotaessaan sellainen asia johon liike joutuu osallistumaan? Ensimmäistä kertaa ostin auton liikkeestä (viikko sitten) niin ei ole tullut taisteltua niiden kanssa.
Kyllä mielestäni tämä on sellainen vika joka menee myyjäliikkeen piikkiin jos auto kerran myyty liikennekelpoisena. Tappelua se voi tietää. Jos siellä on märkää niin mä melkein veisin sen Veholle vielä tarkistettavaksi että saa aiheesta mustaa valkoisella, sitten voikin mennä neuvottelee liikkeen kanssa. Veholla korjaus on älyttömän kallis ja niiden tolppien vaihto ei ole rakettitiedettä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Katsaus iskareihin riitti eikä tarvinnu edes raotella niitä suojakumeja kun molemmalla puolella keulaa ovat selvästi märkiä jo ulkopuolelta. Eli pidemmän aikaa vuotanut tai ehkä tötterö on täynnä öljyä, jos noin märäksi kumin alta pääsee. Sateessa ei ole ajeltu yhtään minun aikanani. Ei muuta kuin Veholle toteamaan asia paperille.

Nyt kun autolla taas asian tiedostaen ajellut niin tajuaa ettei tuollainen lyllertävä kulku välttämättä ole ainakaan siinä määrin normaalia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Kuis paljon kilsoja vehkeellä ja mikä vuosmalli?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

130000km ja 2015 lopulla käyttöönotettu. Huoltohistoria näyttää ihan loogiselta, 2019 tuotu saksasta.
Juttelin yhden aikaisemman omistajan kanssa ja hän ei uskoisi että kilsoja olis sörkitty, olivat kuulemma tarkistaneet ne jotenkin.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3869
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Star ja katsoo näkyykö kilsat virtalukolta oikein, jos näkyy 1.6miljoonaa tai nollaa niin kilometrit on varmasti ronkittu jossain vaiheessa.
Muutaman tarkistellut kun kysytty ja pari tullut vastaan missä virtalukko näyttänyt miljoonia.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Tämän aikaisemman omistajan kaveri oli autoliikkeessä duunissa ja asia kuulemma siellä tarkistettiin, tarkemmin en tiedä miten. Mutta n. 7 vuodessa 130tkm eli n. 18,5tkm per vuosi on aika uskottava tuollaiselle bensavehkeelle ja alkais jopa epäilyttämään jos enemmän olis ajettu. Vähän ajavathan näitä ostelee enimmäkseen. Itse ajan hädin tuskin 10tkm vuodessa vaikka tuntuu että auto on joka päivä käynnissä.

Mutta mielenkiintoistahan toi olis tarkistaa vielä. Voin kyllä hyvin uskoa kun näiden uusien autojen laadun tietää että iskarit tuossa ajassa menis, varsinkin nykyisellä tieverkoston kunnolla.

Jossain Airmaticia koskevassa artikkelissa näin maininnan että vastaavasti ilmajousen ikä olis arviolta noin 105000mi eli 168tkm. Joillain selvästi kestänyt moninkertaisesti pidempäänkin juttujen perusteella, ota sit selvää.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 900
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Aikaisemman omistajan kaveri oli autoliikkeessä duunissa ja kuulemma tarkistettiin...

Tuota noin...

Olisko nykyisellä omistajalla kaveria töissä autoliikkeessä, jossa on star? Jos ei, niin on niitä muillakin.
kaaleppi 70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
Paikkakunta: paukarlahti

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

Täällä meni kuskinpuolen takapussi vaihtoon n.125 tuhatta ajetusta,alkuperäinen pussi oli minkä otin pois.
Suurin vuoto oli pussin ja ilmaletkun välisessä liittimessä mutta itse pussikin vuoti vähän sekä ylä että ala päästä kun sitä irtaallaan paineilmalla ja saippuavedellä testailin.
Nopeahan tuo on C sarjalaiseen vaihtaa.
Auto on vm 2016 c350e jossa airmatic alusta.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Kokemuksia Luiginpajan, tai vastaavasta ilmajousihuollosta? Ajattelin tuon teettää jossain välissä jos siitä on apua. Nimenomaan jos kosteus jää sinne järjestelmään muhimaan niin letkujen liittimet syöpyvät ja alkavat vuotaa.

https://luiginpaja.fi/ilmajousitus-mm-mb-bmw-range/

Nyt on varattu Veholta iskarien pikatestiin aika (80€) ja sen perusteella tehtynä diagnoosityö arviolta 200€/tunti.. Täytyy varmaan ohjeistaa että tota tuntia enempää älkää ainakaan tutkiko, alkaa nimittäin kertymään prosessille hiukan hintaa ja melkein silloin fiksuinta olis suoraan tilata uudet Bilsteinit sen kummempia ihmettelemättä. Mutta jollain tavalla olis pakko saada uskottavaa näyttöä ainakin siitä melko selkeästä vuodosta reklamaatiota varten jos saisi liikkeen osallistumaan.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2461
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Accord kirjoitti: Ma 22.05.2023 21:13 Jossain Airmaticia koskevassa artikkelissa näin maininnan että vastaavasti ilmajousen ikä olis arviolta noin 105000mi eli 168tkm. Joillain selvästi kestänyt moninkertaisesti pidempäänkin juttujen perusteella, ota sit selvää.
Eilen rupesi perheen 12/2005 käyttöönotetusta W164:sta vuotamaan edestä alkuperäinen etupussi (kuskin puoli). Kilometrejä takana 315 tkm. Toinen alkuperäinen etu hajosi 2015 (199tkm) ja siihen pari kertaa jo vaihdettu tarvike tolppa tilalle (2017 vuodesta asti ollut nykyinen paikoillaan). Iskari mennyt katsastuksesta loppuvuodesta läpi ja vika siis ilmapuolella nyt. Aika isoja eroja kestoissa kyllä on ja tässä ei ole esim. kompuraa avattu koskaan...

Aikanaan noiden W220 Airmaticcien kanssa pelaillut ja niistä 4-5 auton kokemuksella hajosi aina iskariosa, eli pomppasi katsastuksessa testeistä, vaikka ilmat sitten vastaavasti pysyikin sisällä.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Accord kirjoitti: Su 21.05.2023 13:01 Katsaus iskareihin riitti eikä tarvinnu edes raotella niitä suojakumeja kun molemmalla puolella keulaa ovat selvästi märkiä jo ulkopuolelta. Eli pidemmän aikaa vuotanut tai ehkä tötterö on täynnä öljyä, jos noin märäksi kumin alta pääsee. Sateessa ei ole ajeltu yhtään minun aikanani. Ei muuta kuin Veholle toteamaan asia paperille.

Nyt kun autolla taas asian tiedostaen ajellut niin tajuaa ettei tuollainen lyllertävä kulku välttämättä ole ainakaan siinä määrin normaalia.
Meneepäs mielenkiintoiseksi. Veholla käyty ja iskarit testattu arvoilla etu 41/39 ja taka 67/70. Öljyvuoto tarkistettu eikä vielä aiheuta toimenpiteitä koska on vaan "pientä hikoilua". Eli kaikki on ainakin näennäisesti heidän mielestä kunnossa. Lysti kustansi onneksi vaan 60€. Vertailun vuoksi aiempi katsastuksen iskaritesti tosiaan näytti eteen 23% eron eli kyllä ne härvelit on ihan lottokoneita todellakin, ja silti noilla testeillä voidaan määrätä hylkäys.

"Pieni hikoilu" kertoo kuitenkin että jotain on alkanut tulla läpi. Vuosien kokemusten perusteella motocrosspyörien ja muiden 2-pyöräisten iskareista väittäisin ettei se stefa kunnossa ole jos sieltä jotain tihkuu niin että alue on näkyvästi kostea. Otan vielä itse suojakumit alas ja tarkistan minkä tason tilanne siellä nyt on.

Hyvähän se on jos peli on oikeasti kunnossa, mutta täytyy kai vielä käydä kokeilemassa tuollaista s205 airmaticia vertailun vuoksi jossain ja sen perusteella katsella vähän tukivarsien heloja yms mahdollisia aiheuttajia lisää.

Mitähän muuten kertoo Vehon raportissa maininta "Xentry tarkastus ei onnistunut, tapahtui tuntematon virhe"?
Siitä ei mainittu mitään ja huomasin vasta kotona raporttia tutkiessa.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Accord kirjoitti: Ke 24.05.2023 13:29
Meneepäs mielenkiintoiseksi. Veholla käyty ja iskarit testattu arvoilla etu 41/39 ja taka 67/70. Öljyvuoto tarkistettu eikä vielä aiheuta toimenpiteitä koska on vaan "pientä hikoilua". Eli kaikki on ainakin näennäisesti heidän mielestä kunnossa. Lysti kustansi onneksi vaan 60€. Vertailun vuoksi aiempi katsastuksen iskaritesti tosiaan näytti eteen 23% eron eli kyllä ne härvelit on ihan lottokoneita todellakin, ja silti noilla testeillä voidaan määrätä hylkäys.

"Pieni hikoilu" kertoo kuitenkin että jotain on alkanut tulla läpi. Vuosien kokemusten perusteella motocrosspyörien ja muiden 2-pyöräisten iskareista väittäisin ettei se stefa kunnossa ole jos sieltä jotain tihkuu niin että alue on näkyvästi kostea. Otan vielä itse suojakumit alas ja tarkistan minkä tason tilanne siellä nyt on.

Hyvähän se on jos peli on oikeasti kunnossa, mutta täytyy kai vielä käydä kokeilemassa tuollaista s205 airmaticia vertailun vuoksi jossain ja sen perusteella katsella vähän tukivarsien heloja yms mahdollisia aiheuttajia lisää.

Mitähän muuten kertoo Vehon raportissa maininta "Xentry tarkastus ei onnistunut, tapahtui tuntematon virhe"?
Siitä ei mainittu mitään ja huomasin vasta kotona raporttia tutkiessa.
Voi olla että Veholla on iskaritesteri valittu sopivaksi öljyä vuotaneille airmaticin tolpille. :D

Mulla kun oli märkänä kuskin puoli, niin A-katsastuksen uudehko iskaritesteri anto 20/60. Ajossa ei juuri mitään huomannut mutta pientä kolinaa kuulu kun ajoi töyssystä soratietä. Irrallaan ilmapussi poistettuna iskari oli kyllä melko jäykkä, mutta sieltä kuului korinaa kun sitä käsin paineli, eli uskoisin että se isommissa lyönneissä kyllä toimi, mutta pienemmällä iskulla ei.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tulos iskaritestissä 41/39 niin molemmat iskarit on hajalla. Tai ainakin muistelisin että 40 on hylkyraja ollut joskus.
Toki vehon testilaitteesta en tiedä mitään mutta takaiskarien arvot näemmä siellä ihan normaaliluokkaa verraten katsastusasemien testereihin.
oulaistenliikenne.fi
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Luulis että Vehon kaverit olis sanoneet iskarien olevan huonot jos se 40% on heikko tulos. Se asiakas kumminkin tulis reklamoinnin jälkeen heille mahdollisesti ostamaan ne tolpat.

Kokemuksia kun googlaa aiheesta niin käy selväks että uusistakin autoista tai juuri vaihdetuista alkuperäis-iskareista voi saada jotain alle 50% tuloksia, eli noissa numeroissa ei taida olla oikeastaan mitään järkeä muuta kuin ehkä se ero per akseli. Esimerkiks aiemmassa tämän auton katsastustodistuksessa lukee etuiskareille 30 ja 36 ja hienosti on mennyt 2v sitten läpi (takana myös silloin arvot vain 50% luokkaa vaikka nyt 70%). En edelleenkään tajua millä perustein ne näitä sitten kylmästi hylkää jos eri asemien laitteet näyttää eri arvoja yli 20% heitolla. Jää aika vapaat kädet viranomaiselle käyttää mielivaltaa.

Googlesta poimittua mikä ainakin kuullostaa ihan järkevältä:

"Testin tulokseen vaikuttaa myös jousen jäykkyys, progressiivisuus ja renkaiden tyyppi -> matalaprofiilisemmilla huonompi tulos. Tarkkaa hylkäyksen raja-arvoa ei voi testissä olla, vaan hylsy on tapauskohtainen (esim. arvot samalla akselilla reilusti erilaiset)."

Tosiaan autossani on tällä hetkellä n.1cm matalammat renkaat edessä kuin takana, eli 225/40 ja 245/40 (Vanteet 7.5" ja 8.5"). Eli jousitusmekaniikan erojen lisäksi renkaat ovat edessä paljon kovemmat ja vaimentavat vähemmän (Kuuluu muuten myös rengasmelussa, renkaat myös eri ihan merkkiä ja eri kuntoiset/ikäiset). Mutta ylipäätään etu ja takapään täytyy käyttäytyä testissä melkoisesti eri tavalla kun toisessa päässä on moottori ja toisessa tyhjää, ja vaimennus tietenkin suunniteltu toimimaan painojakauman ym. poikkeavuuksien mukaan. Ainakin miljoona muuttujaa akselien välillä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

amatoori kirjoitti: Pe 26.05.2023 16:31 Mulla kun oli märkänä kuskin puoli, niin A-katsastuksen uudehko iskaritesteri anto 20/60. Ajossa ei juuri mitään huomannut mutta pientä kolinaa kuulu kun ajoi töyssystä soratietä. Irrallaan ilmapussi poistettuna iskari oli kyllä melko jäykkä, mutta sieltä kuului korinaa kun sitä käsin paineli, eli uskoisin että se isommissa lyönneissä kyllä toimi, mutta pienemmällä iskulla ei.
Tää se on itse asiassa käynytkin mielessä, kun yleensä iskarissa jos ilma pääsee sekoittumaan öljyyn niin pinta-alueen vaimennus muuttuu ihan löysäksi ja muuten toimii ok. Tekis juuri kuvailemani kaltaista käytöstä.

Toisaalta jos et ole huomannut eroa noinkin vuotavalla iskarilla niin voihan se olla ettei sitä pientä vuotoa ajossa tunne. Mutta silti tuntuu että ei kyllä mitenkään voi luottaa iskarin olevan täysin kunnossa jos sieltä öljyä on karannut edes vähän, sanoo Veho mitä tahansa.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Accord kirjoitti: Ke 24.05.2023 13:29Meneepäs mielenkiintoiseksi. Veholla käyty ja iskarit testattu arvoilla etu 41/39 ja taka 67/70. Öljyvuoto tarkistettu eikä vielä aiheuta toimenpiteitä koska on vaan "pientä hikoilua". Eli kaikki on ainakin näennäisesti heidän mielestä kunnossa. Lysti kustansi onneksi vaan 60€.
Jos se on jo kerran katsastuksessa hyväksytty, niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Rahan tuhlausta vain jäädä miettimään "mahdollisia iskarivikoja". Iskaritesti antaa vain jotain viitteitä iskareiden kunnosta. Se, mitä itse voi tehdä, on katsoa onko kiinnitykset tiukasti kiinni, ja onko varsinaista vuotoa (ei pelkkää hikoilua). Ja se perinteinen keinohan on painella autoa voimakkaasti kulmista ja katsoa toimiiko joka kulma suunnilleen samalla tavalla. Jos ne noilla keinoilla näyttää vielä hyvältä, niin voihan ne iskarit sitten vaihtaa varmuuden vuoksi?
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

amatoori kirjoitti: La 20.05.2023 12:23 Kyllä mielestäni tämä on sellainen vika joka menee myyjäliikkeen piikkiin jos auto kerran myyty liikennekelpoisena. Tappelua se voi tietää.
Autohan on liikennekelpoinen, kun se on katsastuksessa hyväksytty. Siten jälkivaatimukset voivat olla turhia, mutta eihän se kysyminen vielä mitään maksa. Autoliikkeestä riippuen vastaus voi olla, mikä tahansa, mutta helposti vedottaisiin siihen, että se on katsastettu ja toiseksi kerrottaisiin, että iskarit ovat kuluvia osia, jotka eivät kuulu myyjän vastuulle.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

tehodia kirjoitti: Su 28.05.2023 16:15 Jos se on jo kerran katsastuksessa hyväksytty, niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Rahan tuhlausta vain jäädä miettimään "mahdollisia iskarivikoja".
Niin no mielestäni kaikkein rikollisinta rahan tuhlausta on ostaa tämän luokan auto hienoilla airmatic ym. vimpuloilla varustettuna ja ajaa sitten puolikuntoisilla iskareilla, ajatuksella että korjataan kun tulee hylky. Rahallisesti ja työmäärällisesti kaikkein järkevintä olis ollut pysyä Hondissa, monellakin tapaa. Mutta ei tässä mersuihastuksessa olekaan mitään tekemistä järjen kanssa. :D Nytkin selvittelen useampaa pikkuvikaa joita aiemmat omistajat eivät ole huomanneet/korjanneet ja joita Japanin kikkareissa ei todennäköisesti olis koskaan ilmaantunut.

Mutta kokeillaan nyt meneekö verrattain isohkolla autoliikkeellä tarpeeksi tunteisiin että tulisivat niissä iskareissa vastaan. Todennäköisesti ei vaikka vuotaisi kuinka, juurikin sen "ok" katsastusraportin takia. Virhevastuun päättymistä seuraavana päivänä varmaan lörähtää loputkin öljyt pihalle, mutta elämä on.

Pari epäilyttävää huomiota ilmajousien puolelta tullut nyt tähän mennessä:

- Auto ei laskeudu paikallaan ollessa modea vaihtamalla, vaikka youtubevideoissa ainakin kaksi eri autoa tekee niin. Häikkää softassa?
- Kahtena ekana omistuspäivänä auto oli sport modessa arviolta 1cm alempana kuin nykyisin. Mittaan lähes päivittäin ainakin etukaarien välit sormilla että saa käsitystä toimiiko värkki edes sinnepäin. Ei putoamista yön aikana eikä muutakaan vuotoihin viittaavaa. Kompura käy hyvin harvoin ja kuulostaa normaalilta. Mikä vois aiheuttaa tällä tavoin epätarkan korkeudensäädön vai onko ihan perus toimintaa? Jos anturit sekoilee niin luulis olevan per kulma eikä tasaisesti pielessä.

Jos elektroniikka sekoilee niin silloinhan iskarienkin adaptive damping system voi toimia väärin jolloin auto ehkä keikkuu. Mutta arvailuja vaan.

Vaikeintahan tässä on virhevastuuta ajatellen, että tällaisen systeemin virheiden diagnosointi tulee maksamaan maltaita ja täyttä uhkapeliä siltä osin jos mitään vikaa ei olekaan. Ellei nyt helpoimman kautta eli joku vikakoodi kertois suoraan ongelmasta.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Vastaa Viestiin