Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, se on tosiaan totta että mitään kattavaa "numerollista" hylkyrajaa ei ole. Aiheellinen korjaus kommenttiini.
Tuo 40 oli joskus vastaus kun kysyin paikallisella konttorilla "perusautolle ja perusjousitukselle" onko jokin lukema sellainen että aletaan hylättyä rustata lappuun.
Itselleni tyypillisesti luin taas niin huonosti, etten huomannut kyseessä olevan ilmajousitettu ajoneuvo.
Mainittu 40 jos on henkilö-mersun kierrejousituksen normaalien iskarien lukema, niin ei ne juuri vaimenna, varmaan aiheellistakin hylätä.

Omassa maasturissa oli monena vuonna kuskin puolen etuiskarin lukema paljon heikompi kuin vänkärin puolen; 60/92 ja siitä aina mainittiin suullisesti ja ihmeteltiin kun iskarit oli testissä sellaiset jo ensimmäisenä vuonna kun ne oli alle vaihdettu.
Sitten sattui terävämpi katsastusnainen joka sanoi että tarkistapa etuiskarin yläkiinnitys, ja löysällähän se oli iskarien vaihtajan jäljiltä.
Sen jälkeen onkin ollut hyvät lukemat joulukuun 2007 leimasta alkaen seuraavat 16 katsastuskertaa.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Accord kirjoitti: Su 28.05.2023 17:44
Pari epäilyttävää huomiota ilmajousien puolelta tullut nyt tähän mennessä:

- Auto ei laskeudu paikallaan ollessa modea vaihtamalla, vaikka youtubevideoissa ainakin kaksi eri autoa tekee niin. Häikkää softassa?
- Kahtena ekana omistuspäivänä auto oli sport modessa arviolta 1cm alempana kuin nykyisin. Mittaan lähes päivittäin ainakin etukaarien välit sormilla että saa käsitystä toimiiko värkki edes sinnepäin. Ei putoamista yön aikana eikä muutakaan vuotoihin viittaavaa. Kompura käy hyvin harvoin ja kuulostaa normaalilta. Mikä vois aiheuttaa tällä tavoin epätarkan korkeudensäädön vai onko ihan perus toimintaa? Jos anturit sekoilee niin luulis olevan per kulma eikä tasaisesti pielessä.

Jos elektroniikka sekoilee niin silloinhan iskarienkin adaptive damping system voi toimia väärin jolloin auto ehkä keikkuu. Mutta arvailuja vaan.

Vaikeintahan tässä on virhevastuuta ajatellen, että tällaisen systeemin virheiden diagnosointi tulee maksamaan maltaita ja täyttä uhkapeliä siltä osin jos mitään vikaa ei olekaan. Ellei nyt helpoimman kautta eli joku vikakoodi kertois suoraan ongelmasta.
Muistithan että oven pitää olla kiinni jotta se laskee tai nousee?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Eipä tietenkään tullut mieleen. Huomasin nyt että auto lähti laskemaan kun pykälän vaihtoi D:lle, mutta ehkä ovi oli kiinni silloin ainakin aluksi.

Nyt lähtee tosissaan ne takapään helat tarkastukseen ja myös tukivarret. Vauhdissa polkaistessa alkoi nimittäin perä hieman ohittamaan oikeelta ja mikään c63 toi ei ole. Tunne oli niin hätkähdyttävä että tuskin oli kuvitelmaa. Mitään kolahduksia ei ole kuulunut ja muuten auto käyttäytynyt ihmeen suuntavakaasti mutkissa, siksi en ole epäillyt. Jos nyt vihdoin tärppäis ja keikuttavat oireet selittyis sillä!
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Päivitystä projektin osalta.... Ottaa vanteen puolista kiinni kun auto on P asennossa ja heiluttelee renkaan kiertosuunnassa niin apurungon etupää liikkuu ylös alas aivan vapaasti, puslat tainneet antaa kokonaan periksi molemmilta puolin autoa. Selittää monta erikoista tunnetta ajaessa eri tilanteissa. Taaimmaiset puslat on myös luonnollisesti revenneet, kun tunkilla apurunkoa nostaa niin kunnon vekit molemmin puolin puslien kumeissa.

Eli eipä lähdetä haukkumaan Airmaticin ajotuntumaa sen enempää, apurungon ollessa käytännössä irti auto voi keikutella miten vaan. Ihmeen vähän tuohon liittyviä oireita vaan on ns. normaaliajossa ollut havaittavissa..
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
WilbertS
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 03.06.2023 13:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja WilbertS »

Hyviä havaintoja ja kommentteja! Itsellä on samanlaisia tuntemuksia auton käyttäytymisestä, on rauhaton comfort asennossa. Sport tila parantaa tilannetta, mutta tulee samalla myös kova. Juuri sain auton pajalta, kun imunokka-akselin asentoanturi antoi periksi. Autolla mittarissa 61tkm. Saattoihan se olla maanantaikappale.
S205 C350e Avantgarde 2018 - Saksan tuontiauto
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Joo, lopputuloksena kaiken turhan äheltämisen jälkeen totesin että kyllä se rauhattomuus ja keikuttelu valitettavasti on Airmaticista johtuva ominaisuus mihin tässä syitä etsiskelin, eikä siihen tule muutosta kuin vaihtamalla teräsjousiseen. Takapään tuennassa ei ilmennyt sittenkään mitään merkittävää vikaa, vaikka taaemmissa puslissa halkeamaa olikin ja etummaiset näytti liikkuvan kuin olisivat irti. Pyörittelin parin muun paljon uudemman mersun takarenkaita ja ihan samaa liikettä sielläkin ilmeni takakelkassa, eli siinä on kaiketi haettu sitä mersumaista pehmeyttä kun kelkka antaa yllättävänkin paljon periksi.

No, päädyttiin kauppojen purkuun kun autosta selvisi vähän sitä ja tätä tuon Airmaticin olemassaolon lisäksi. Palautuspäivää edeltävän parin yön seisonnan jälkeen oli sitten perä tippunut nätisti tonttiin, mikä aika hyvin sinetöi palautushalut ja vahvisti sen miksi systeemiä alun perin pelkäsinkin. Eli tuon verran (130tkm) ajetussa systeemi alkaa todennäköisesti tuottamaan ongelmia ja korjauskuluja.

Se kaikkein suurin ristiriita itselle ton "sporttisen" säädön kanssa oli, että jousitustuntuma on kaukana sporttisesta (keikkuu kuin vene) mutta silti terävissä iskuissa epämukavan pintakova. Moottoritielläkin tuntui kuin siltojen saumat olis iskeneet vanteet kieroon. Villi veikkaus että Airmatic ja matalaprofiiliset renkaat eivät ole toimiva yhdistelmä, vaan Airmaticista saa hyötyä enemmän muhkeammilla renkailla ja comfort modessa. Useampaa AMG paketin 486 sport teräsalustalla tullut nyt ajettua ja ne on jämäkän rauhallisia käytökseltään kuten sport alustalta olettaa, mutta aivan pinnasta ottaa terävät iskut pehmeämmin kuin Airmatic. Auto ei keikuta pienten heittojen jälkeen kuten ilmajousitettu.

Ei myöskään ole sattumaa että Porschepuolella kyydissäolijat ovat valitelleet pahoinvointia kun auto keinuttaa, taisi olla jonkin muun merkin ilmajousituksesta vähän samaa havaintoa myös.

Kunniamaininnan Airmatic ansaitsee soratiellä comfort modessa, pieniä kuoppia ja kiviä ei juuri tuntenut vaan meno oli kuin siivillä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2461
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Kyllä se teräsjousinen enemmän keikkuu kuin Airmatic auto. Jotain vikaa siellä on ollut ja pahasti. Joskaan en ole tuollaista pikku korista Airmaticcia koskaan kokeillut/istunut. Omat kokemukset perustuu ässään ja ML:lään.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jälkiasennetun ilmajousituksen kanssa Bilstein B8 uudet iskarit antoivat C124 takana katsastuksen iskaritestissä lukemia noin 20 paikkeille.
oulaistenliikenne.fi
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja Accord »

noroljan kirjoitti: Su 09.07.2023 03:40 Kyllä se teräsjousinen enemmän keikkuu kuin Airmatic auto. Jotain vikaa siellä on ollut ja pahasti. Joskaan en ole tuollaista pikku korista Airmaticcia koskaan kokeillut/istunut. Omat kokemukset perustuu ässään ja ML:lään.
Painonsiirrosta johtuvasta kallistelusta en tässä puhunut, se on eri asia. Toki Airmatic teoriassa kallistelee vähemmän, koska ilmanpainetta lisätään kallistuksen puolelle. Se oli kyllä huomattavissa ja hieno ominaisuus. Verrattuna teräsjousiseen sport alustaan en kuitenkaan siinä suhteessa huomannut mitään mainittavaa eroa normaaliajossa. Jäykkä teräsalusta on jäykkä, eikä turhia kallistele. Ehkä johonkin Avantgardeen tai muuhun perus lullaan verrattuna Airmatic kallistelee vähemmän. Avantgardesta itsellä melko negatiiviset kokemukset, alusta meni ainakin tehokkaamman c300:n alla aivan veteläksi. Eikä se Airmatic kokonaan kallistusta tietenkään eliminoi, vaikka myyntipuheet antavat sellaisen kuvan äkkiseltään.

Keikuttelulla meinasin sellaista yleistä rauhattomuutta mikä tapahtuu aivan jousituksen pinnassa. Ilmajousi on luonteeltaan teräsjousta progressiivisempi ja mm. sen takia sillä saadaan tietynlaista mukavuutta, mistä taas aiheutuu tietynlaisia miinuksia. Jousitus on aina kompromissi ja jos jousesta halutaan herkkä ja "liitävä", kuten Airmatic, auton kori myös liikahtelee herkemmin aivan iskun alkuvaiheessa. Iskareilla voidaan säätää, mutta samaan tapaan sen iskarin täytyy olla herkkä ja nopea reagoimaan jos halutaan tuntumasta pehmeä = vähemmän vaimennusta pinnassa.

En usko että autossani oli merkittävää vikaa mikä keikuttelun aiheutti, kun ei Vehokaan löytänyt iskareista mitään sanottavaa ja pystyin kyllä tuntemaan sen mukavuuden mistä Airmaticissa on kyse, se vaan tuo mukanaan myös selkeitä haittapuolia. Ja jos tosiaan lukaisee nettiä niin huomaa etten ole havaintoni kanssa yksin, siis ilmajousista ylipäätään. Mutta toiset ovat herkempiä huomaamaan asioita jos on vaikkapa paljon erilaisten jousitusten kanssa kokemusta, esim. moottoriurheilun tai muun vastaavan parissa jossa alustan säätöjä räplätään ja tuntumaa ihmetellään jatkuvasti. Tieto lisää tuskaa.

Mitään muuta Airmaticia en ole kyllä ajanut, ehkä pitäisi. S ja C mersua en varsinkaan lähtis vertailemaan, ihan varmasti on ässässä parempi alusta.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?

Viesti Kirjoittaja epk »

sun pitäisi päästä ajamaan W221:sta airmaticilla, sellaista jossa 20" ja madallettu myös normikorkeudesta. Siinä kohtaa käy sellainen ilmiö että siitä tulee pirun mukava kaikinpuolin, ei ole pintakova eikä löysä, mutta juuri sopivan napakka mutta silti erittäin mukavaa kyytiä :thumbup:
Vastaa Viestiin