On sisä rivoitettu eli enemän jäähdytys pintaalaa kuin semmoisessa(muuten vastaavan kokoisessa) missä ei sitä ole
eli jos on kakasi muuten samanlaista niin tuo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
epk kirjoitti:250-300e oli hinta omien mittojen mukaan paikkallisessa liikkeessä teetettynä.
minkäs kokoisen mittatilauscoolerin tuolla hinnalla saa ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
tuossa, tehtiin kaverin 211:seen. Maalataan vielä mustaksi.
Eli bilteman cooleri, 2.5" 90asteen mutkapalat hitsattu päihin, orkkis cooleri letkut tulee kiinni rst-pannoilla (letkuista katkaistu ne aluholkit pois).
Kiinnitys kulmapaloilla. Koko homma muutos hitsauksineen 167e (osien ja hitsauksen hinta, kulmapalat tuli itse tehtyä).
Hommasitko kilander mistä nuo mutkaletkut ja klemmarit? näyttäis pärjäävän yhellä mutkalla per puoli? Olis tarkotus tehä itellekki kyseinen homma.
Nämä silikoonimutkat tilattiin Englannista,motonetistakin saa joskus vastaavanlaisia 4mm.seinämävahvuudella (nämä 5mm.)Klemmarit teollisuus Etolasta.Yksi mutka puolelle riittää,cooleriin hitsautin oikeankokoiset lähdöt.Kaupan jäljiltä 58 mm.,nyt 70 mm.
epk kirjoitti:tuossa, tehtiin kaverin 211:seen. Maalataan vielä mustaksi.
Eli bilteman cooleri, 2.5" 90asteen mutkapalat hitsattu päihin, orkkis cooleri letkut tulee kiinni rst-pannoilla (letkuista katkaistu ne aluholkit pois).
Kiinnitys kulmapaloilla. Koko homma muutos hitsauksineen 167e (osien ja hitsauksen hinta, kulmapalat tuli itse tehtyä).
Onko nuo 3 näkyvää pultin nokkaa puskuriraudassa coolerin kiinnityksen ?
Voiko 90 asteen mutkat juottaa kiinni hopealla ?
Viimeksi muokannut koyama, La 04.05.2013 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
tuikutettu, 270cdi vakio coolerilla kaupunki ajon jälkeen ei moottoritielle lähtiessä kovin iloiselta tuntunut, näyttihän tuo auton mittari kuitenkin +33C illalla sitten taas asia korjaantu kun ilma viileni
Ensimmäistä mersua viedään, tiedä kuinka pitkälle jalostetaan
juippi_ kirjoitti:tuikutettu, 270cdi vakio coolerilla kaupunki ajon jälkeen ei moottoritielle lähtiessä kovin iloiselta tuntunut, näyttihän tuo auton mittari kuitenkin +33C illalla sitten taas asia korjaantu kun ilma viileni
Joo siis kyllä toi 320 vakiocoolerilla tuikutettuna kävi kerran jo jossain 115 asteessa, normaalisti 95-105. Eikai se vielä keitä,
toivottavasti..
Kuvat samasta mutkasta.molemmat päätyt samoilla mitoilla
Nuo mutkat on lyhennelty motonetin 45 cm alum.kulmista.Halkaisija on 63 mm päältä eli on tiukka laittaaa paikoilleen orkkisputkiin joten kannattaa supistaa 60 mm
Esim. hydr.liikkeessä,sieltähän ne löytyy oikeat putkilemmaritkin.
Molemmat päätyt 90 asteen kulmaan
noin 92 cm keskimitta.Ei millipeliä
Kulmarautojen kiinntykseen 8x70 mm pultit puskurin törmäysraudasta läpi ja cooleriin kiinni 8x25
tuommoset uraraudat,,, kuvassa oikealla pitelee puskuria sivusta kiinni sisälokasuojan takana.yksi ruuvi 25 torx kanta.muut ruuvit heleposti näkösällä.
lisäsin kuvan kun näemmä unohtui aiemmin
Kiitti epk:lle neuvoista.Siirsin ne suoraan tänne
Viimeksi muokannut koyama, Su 24.05.2015 12:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Tossa jo tosiaan ehdin tuon aiemman vastauksen jälkeen laittaa nuo kulmat paikoilleen välijäähyyn, 92cm väli. Tosta putkien pituudesta taaksepäin kun ei ollut tietoa niin jätin noin pitkiksi, saahan ne jälkikäteen leikattua oikeaan mittaan.
Mitenkäs muuten koyama noi letkut pysyvät putkissa paikallaan kun tuon lyhennyksen ja supistuksen jälkeen toi olake on poissa noista putkenpäistä? Vai ajoitko siihen vielä jonkun olakkeen noiden kuvien ottamisen jälkeen?
Alla kuva omasta välijäähystä. Hankittu myös facelift-puskuria ja muuta keulille niin menee sitten samassa rytäkässä kaikki paikalleen kerralla:
Voihan siihen pikku olakkeet hitsillä vetää tai siellä hydroliikkeessä.Minä en laittanut ,koska aika tiukka on sovitus jo tuollakin tällillä ja kaksi lemmaria peräkkäin.
En ole täysillä ahdolilla voinut kokeilla.Täällä on tiet jäässä.
Pysyy se noinkin
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Moi!
Tuolta voi ihmetellä kennon kokojen vaikutusta teoreettiseen tehon kestoon (liekkö eroa onko bensassa vai dieselissä?). http://www.turbosbytm.com/catalog/intercoolers http://www.turbomaster.info/eng/applica ... arrett.php
Korkeuden (no flow) ja paksuuden (cold flow) kasvattaminen näyttäisi tuovan tehon kestoa nopeammin kuin leveyden (hot flow) lisääminen. Eli ilma jäähtyy pääasiassa coolerin etuosassa ja ylenpalttinen pituuden lisääminen lisää virtaushäviötä.
Omassa entisessä 220 cdia w211 oli kennokooltaan 18" 450mm * 9" 230mm * 3" 76mm, lähdöt oli 3" 76mm, tehoja oli about 280hp, jolloin ahtolämmöt jäi nipinnapin alle 50C kesällä pitemmässäkin vedossa. Osa korkeudesta jäi kylläkin alumiini palkin taakse 'tuulensuojaan'.
Linkin tiedoista veikkailemalla näyttäisi motonetin cooleri 22" * 5,5 " *2,5" olevan noin 300hp.
Laittakaahan ahtolämpötietoja ja ilmamäärän muutoksia tulemaan noilla uusilla coolereilla, kunhan saatte ajoon. Omassa 320 cdissä menee ilmaa läpi garminin ecorouten mukaan kesällä n 235mg/s ja talvella about 250mg/s. Ja ahtolämmöt saa vakiocoolerilla yli 50C n. 5s polkaisulla.
Täältä tuli vähä lueskeltua asiaa. Kävin ostaa Biltemasta ton 57e jäähyttimen, siihen kylkeen nuo 2,5" mutkat myös eli 76cm halkasijat(oisko riittäny pienemmät?). Elikkäs nuo entiset letkut on ilmeisesti halkasijaltaan 65cm joissa alumiiniholkki päädyssä joka kannattaa leikata irti?. Pitäskö nuo mutkat supistaa sitten 60cm halkasijaan että vois laittaa vanhat letkut niiden päälle, niinku Koyama teki ilmisesti?
Sitten pitäs vielä perehtyä tuohon kannakkeieen tekoon
Jos tässä tänään tai huomenna veis jonekkin hitsauksee tuon. Tarkotus olis että riittäs yhen kerran irrottaa puskuri ja sais yhen illa aikana vaihdettua tuon.
Autona siis w203.
osku1619 kirjoitti:Täältä tuli vähä lueskeltua asiaa. Kävin ostaa Biltemasta ton 57e jäähyttimen, siihen kylkeen nuo 2,5" mutkat myös eli 76cm halkasijat(oisko riittäny pienemmät?). Elikkäs nuo entiset letkut on ilmeisesti halkasijaltaan 65cm joissa alumiiniholkki päädyssä joka kannattaa leikata irti?. Pitäskö nuo mutkat supistaa sitten 60cm halkasijaan että vois laittaa vanhat letkut niiden päälle, niinku Koyama teki ilmisesti?
Sitten pitäs vielä perehtyä tuohon kannakkeieen tekoon
Jos tässä tänään tai huomenna veis jonekkin hitsauksee tuon. Tarkotus olis että riittäs yhen kerran irrottaa puskuri ja sais yhen illa aikana vaihdettua tuon.
Autona siis w203.
Onkohan ceessä ja eessä samalla varaosanrolla välijäähdytin ?Pituus ratkaisee
Kyllä ne mutkat on supistettava.Ei mahdu muuten
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
osku1619 kirjoitti:Täältä tuli vähä lueskeltua asiaa. Kävin ostaa Biltemasta ton 57e jäähyttimen, siihen kylkeen nuo 2,5" mutkat myös eli 76cm halkasijat(oisko riittäny pienemmät?). Elikkäs nuo entiset letkut on ilmeisesti halkasijaltaan 65cm joissa alumiiniholkki päädyssä joka kannattaa leikata irti?. Pitäskö nuo mutkat supistaa sitten 60cm halkasijaan että vois laittaa vanhat letkut niiden päälle, niinku Koyama teki ilmisesti?
Sitten pitäs vielä perehtyä tuohon kannakkeieen tekoon
Jos tässä tänään tai huomenna veis jonekkin hitsauksee tuon. Tarkotus olis että riittäs yhen kerran irrottaa puskuri ja sais yhen illa aikana vaihdettua tuon.
Autona siis w203.
Onkohan ceessä ja eessä samalla varaosanrolla välijäähdytin ?Pituus ratkaisee
Kyllä ne mutkat on supistettava.Ei mahdu muuten
Joo, supistellaa.
Pikanen googlettelu ei nyt paljastanu eroa. Pitää ilallla WIS:stä vertailla jos löydän ees koko osaa sieltä..
Tarkotus ois myös s210 320cdi vaihtaa välijäähdytin. Oisko kellään valmiita mittoja mitä putkia tarvis hitsailla välijäähyyn?
Mikä on ahtoputkien halkasia?
Jos sais hommattuu kaikki valmiiks ennen kun alkaa purkamaan ja asentamaan. Kerralla kaikki kuntoon