MrUncle kirjoitti:Ajattelin kysellä täältä hiukan viisautta auton vaihtoon.
Kysymyksenäni olisi, että onko täällä joku käyttänyt näitä "kuninkuusluokan" mercedeksiä päivittäiseen ajoon? Ovatko kaikki S-mersut pehmeitä kuin kermavaahto; onko CL500 jalopuulla ja rotukarjalla sisustettu menolippu velkavankeuteen ja suoltaako E500:sen hydraulinen tasonsäätö hydrauliikkanestettä ja paineilmaa pitkin tietä joka toisessa risteyksessä? Mennäänkö näillä oikeasti maantiellä alle 10l/100km kulutuksella ja onko facelift-versio lisähintansa väärti? Mitäs jos menen ja säästän vielä hiukan lisää ja ostan AMG:n?
Olen varma, että en ole ainoa joka miettii näitä elämän suuria kysymyksiä. Tietäjät - jakakaa kokemuksianne!
No niin. Tietäjästä en tiedä, mutta jonkin verran kokemusta on.
Olen ajanut W215 CL600 vm2000 nyt elokuusta 2010. Ympäri vuoden ja lähes päivittäisessä käytössä. Toin auton Saksasta alle 100.000 km ajettuna. Olen itse ajanut siihen 65.000 tyytyväistä kilometria.
Kulutus. Kokeilin joskus pihistellä, niin pääsin tarkalla ajolla noin 9,8 litraa sadalla. Sitten päätin samantien, että ei huvita; mieluummin polta enemmän bensaa ja nautin.
Peruskulutus maantiellä 10,5-11,5 litraa sadalla. Kaupungissa pyöritään jossain 14-15 paikkeilla. Eilen katsoin viimeisen noin 4000 km yhdistetyn kulutuksen ja tulos oli 12,3 litraa sadalla. Jokainen kulutettu
litra on hintansa arvoinen.
Mitä siitä sanoisi? Auto toimiessaan on jumalainen. Kun käynnistysnappia painaa, niin se ei varsinaisesti käynnisty - se vain kytkeytyy päälle ja ilmoittaa
sen kuskille. Nykyään ei enää ihan joka kerta tunnu jöpötystä, kaikkeen näemmä tottuu. Moottori on hurjan vahva, vaihteet toimivat hienosti. Normiajossa
kierrokset ei nouse yli 2500 kierroksen juuri ollenkaan. Kaasupohjassa kiihdytyksessä vaihteisto saisi vaihtaa mielestäni aiemmin jo isommalle, kierrokset
nousevat silloin jonnekin 6000 paikkeille - jos ei kaasua sitten vähän hellitä välillä. (Mietin kyllä, että mitä tällainen moottori saisikaan aikaan jollain
modernilla 7 portaisella vaihteistolla...)
Olen koeajanut kaikenlaisia käyttöautoja tässä välissä, viimeksi upouuden Mazde 6:en. Ja olen joutunut toteamaan kaikkien paitsi Teslan kohdalla, että oma 15v vanha autoni on
parempi. Teslan kanssa on vähän niin ja näin.
Auto painaa 2500kg ja menee maantiellä niinkuin juna. Kaupungissa ei ole kertaakaan haitannut iso koko, tottumiskysymys. Autossa on loistavat ja tarkat parkkitutkat. Kiihtyvyys riittää
lähes aina valoista lähdössä vaikka kuinka joku yrittäisi. Ohittaminen ei ole koskaan ollut ongelma ja olen joskus ajanut moottoripyörän kanssa samaa tahtia ohitellen.
BOSEn stereot, ilmastoidut penkin kesällä ja lämmitetyt talvella. Hierontaakin tarvittaessa. Autohan on tehty 2 hlölle - takapenkit on käytännössä hankalat. Mutta hyvää tavaratilaa.
Navi-laitteen CD on vanhentunut aikaa sitten, olen harkinnut uuden hankkimista. Kasettisoitinkin löytyy ja autopuhelin langallisella luurilla. Jopa TV, mutta se ei ole digi, joten sitä ei pysty käyttää.
Toisin sanoen, auto toimintakunnossa on aivan järkyttävän hieno peli. Mahtavaa, että muotoilu on osattu tehdä ainakin niin ajattomaksi, että miltei 20v myöhemmin se näyttää edelleen
modernilta.
Huollot maksavat. Huollatan auton asiantuntevalla mersu-huoltamolla. Kokeilen kerran Vehoa, sieltä tuli 1250 euron lasku ja ongelma ei selvinnyt eikä poistunut. Määräaikaishuollot
maksavat saman mitä näihin premium -autoihin muutoinkin.
Varaosat ovat kalliita. Mm. Sytytystulpat, 24 kpl, maksavat noin 450 euroa setti.
ABC-järjestelmä (hydraulinen jousitus ja kallistuksenvakain) on toiminut loistavasti. Kerran luulin sen hajonneen, mutta syynä olikin yksi työntötanko, joka oli vääntynyt ja siten antoi väärää tietoa järjestelmälle.
Imuovet, ovien auetessa laskeutuvat ikkunat ja muu paineilmajärjestelmä on altis koville pakkasille. Todennäköisestihän tämä johtuu järjestelmään kondensoituvasta vedestä, joka jäätyy. Nytkin syksyn ekat kovat
pakkaset aiheuttivat pieniä ongelmia, jotka sitten poistuivat kun ajoin autolla seuraavan 500km pätkän ja kaikki järjestelmät kunnolla lämpenivät ja tuulettuivat. ABC-järjestelmä tuntuu olevan tuntematon
lähes kaikissa huoltoliikkeissä. Mutta imuovet ja takaluukku on hienot. Kun vain kaikki kaverit tajuaisivat, että tällaisen kunnon auton ovia ei tarvitse lyödä kiinni - ne painetaan kiinni.
Useilla huoltamoilla ei ole lukulaitetta, jolla pystyy lukemaan tämän moottorin tietoja. (Osalla taas on Kiinasta hankittu piraattilaite, josta ei ole tarvinnut maksaa lisenssiä, niin
sillä pystyy lukemaan.)
Muutoin ajovakaudenhallintajärjestelmä on mielestäni hieman liian ärhäkkä tarttumaan pieneenkin luisuun, mutta ymmärtäähän sen kun 2500 kg ja 389 hv. Jos se lähtee, niin se sitten helposti myös
lähtee ja menee. Olen ajanut kitkarenkailla kaikki talvet, kuulemma tässä autossa ei nastat renkaissa pysy painon ja tehon vuoksi. Toistaalta olen muutenkin aina ajanut kitkoilla, joten hyvin on mennyt.
Vikoja 4 vuoden aikana:
-sytytysjärjestelmä. Vika: Tuli tunne, että käy vaan osalla pytyistä. Muutaman kerran moottori käynnistyi vikasietotilaan. Vika ja korjaus: 2 - 4 kpl sytytyspuolista viallisia. Sytytyspuolat 12 kpl ovat kiinni 2 kpl alumiinikiskoissa (1600e/kpl), yksi kummankin sylinteririvin päällä. Näitä ohjaa erillinen ohjausyksikkö (1500e). Jos menee rikki, niin tehtaan ohje on, että kaikki uusitaan. Välttämättä ei ole tarpeen uusia kaikkea. (Tämä on se vika, mitä VEHO ei löytänyt lainkaan. Tämä on on ilmeisesti tämän V12 moottorin tyypillinen vika. Ja VEHO ei löydä sitä millään.)
-imuovien kanssa ongelmia; vuotoja tms paineilmajärjestelmässä. Pakkasaikaan tapahtuneita.
-istuimen takaa verhoilun muoviosa rikkoutui joskus. Ostin uuden, noin 150e. Viime kesänä humalainen nainen kiivetessään ulos takapenkiltä rikkoi sen taas kun se törröttää siinä sopivasti. En ole ostanut uutta.
-ovien sähkövedot. Vika: ovien laitteita/näppäimiä on lakannut toimimasta. Syy: johtosarja on liian lyhyt. Kun kaksoisaranoituja ovia avataan, niin johdot kiristyvät ja varsinkin talvella lämpölaajenemisen johdosta saattaa joku kytkentä sitten lopulta irrota. Täytyy avata ja kiinnittää uudestaan.
-pissapoika. Vika: säiliö vuotaa aina 2/3 nesteestä tielle. Korjaus: etuvalon takana ollut pumppu vuotaa ja uusittiin 150e. Vuoto loppui.
-SRS-airbag merkkivalo. Vika ja korjaus: perussyy. Apukuskin penkissä oleva tunnistinmatto oli rikki ja antoi vikakoodin. Matto uusittiin, 150e.
-pallonivel eturipustuksissa. Vika: olin ajanut juuri pitkän reissun ja vähän kovempaa, alkoi kuulua oikealta edestä narinaa. Sieltä löytyi hieman löystynyt pallonivel Korjaus: uusi pallonivel, maksoikohan se 80e.
Suurimmat riskit taloudellisesti ovat kai tuo sytytyspuolen uusinta (kokonaisuudessaan noin 4500e) ja mikäli ABC -järjestelmä hajoaa. Sytytyspuolista kuulin, että BMW:llä vielä M5:kin on ihan erilliset puolat, jotka voi uusia yksitellen. MB:llä ei, vaan koko paketti kerralla. ABC -järjestelmän täysremontti on varmasti kallis.
Yllättävää kyllä, sähköikkunoiden, sähköpenkkien tms laitteiden kanssa ei ole tainnut olla mitään ongelmia.
CL500 ei nykyään maksa juuri mitään. Kunhan vain sattuu saamaan hyvän yksilön eikä mitään loppuun ajettua. Siinä simppelimpi V8 kone, joten varmaan vähän halvempi ylläpitää ja huoltaa. Joskus testasin mm. yhtä vm2000 140.000km ajettua. Ei missään nimessä pärjännyt tällä mun 165.000km ajetulle.
Mietin seuraavaksi, että asentaisin uudet putket. Moottori on hienostunut ja niin ovat sen äänetkin. Kun kaasua painaa, niin hölmömpikin tietää äänestä että nyt on voimaa pelissä. Mutta uudelle putkistolla voisi saada vähän lisää murinaa aikaan.