W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nonniin, on tässä ahtimen asennusta ja irroitusta tullut harjoiteltua, joten laitoin ohjeet kotisivuille.

linkki

Tosiaan mystinen öljyvuoto ilmeni n. 200 km kannentiivisteen vaihdon jälkeen.

pääoven kautta:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2
Viimeksi muokannut veskola, Pe 24.06.2005 12:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No huh ! Sielläpä oli kunnon ohjeet.
Hyvä että vuotokohta löytyi.

Mikä on "12 mm räikkähylsy " ? :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Mikä on "12 mm räikkähylsy " ? :D
Siis ilman ei voi elää kun on kerran saanut koittaa:
[img]http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat ... räiiso.jpg[/img]
...mutta juu tarkoitin räikkälenkki :oops: täytyypä korjata heti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu
Selkeät on ohjeet, ahtaan ja hankalen näköiset tilat.

Pakoputkea kannattaa varmaan isontaa aina sinne ensimmäiseen äänenvaimentimeen saakka, niin se sitten toimii jonkinlaisena resonaatiopönttönä, ja tasaa painetta sitten eteen (tai oikeastaan taakse) päin.

Onnea vaan ja menestystä.

Koetahhan jatkaa tätä kuvakertomusmallia, niin onpahan toisillekkin töllisteltävää.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
Juu
Selkeät on ohjeet, ahtaan ja hankalen näköiset tilat.

Pakoputkea kannattaa varmaan isontaa aina sinne ensimmäiseen äänenvaimentimeen saakka, niin se sitten toimii jonkinlaisena resonaatiopönttönä, ja tasaa painetta sitten eteen (tai oikeastaan taakse) päin.

Onnea vaan ja menestystä.

Koetahhan jatkaa tätä kuvakertomusmallia, niin onpahan toisillekkin töllisteltävää.
.
Jep, suunnitelmissa on jatkaa putkea suuremmalla taakse asti ja sijoittaa pönttö sinne poikittain, mutta se taitaa olla ensi kesän sekoiluja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No kerrohhan mitenkä moottori toimii, että tulis tässä oikein paha mieli.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
No kerrohhan mitenkä moottori toimii, että tulis tässä oikein paha mieli.
.
Toistaiseksi oikein huonosti, turbo on pöydällä :D Selvitellään vielä tuota öljynvuodon syytä, sillä ei se välttämättä ole ollenkaan turbon syytä. Näyttäisi kuitenkin siltä, ettei öljy tule turbon imuun huohotinletkunkaan kautta, se näyttää puhtaalta. Ehkä sen näkee parhaiten kun/jos turbo avataan...siis kompressoripyörä irroitetaan, että onko tullut sieltä. Täytyy jättää huohotin irti, siis maahan, niin yksi vaihtoehto vähemmän.

Se saattaa myös johtua ahdistavasta öljynlähtölaipasta, nimittäin se ei ole aivan ideaalinen kun on muokattu KKK:n laipasta 'siirtämällä' toista kiinnitysruuvia.

Käyn tänään pro-turbolla ja arvioidaan tuon turbon kunto, välykset ja sitten mitä tehdään seuraavaksi. Joudun laittamaan tuon seisontavakuutukseen, ja sehän sitten on vähintään kuukauden poissa ajosta, jona aikana toivon mukaan autoon tulee se vaparisuodatin ja alkuputki.

Sovitellaan samalla tuota hukkaportin toteutusta, eli KKK:n alkuperäinen painekello taitaa lentää mäkeen, ja tilalle jokin paremmin sopiva. Ei välttämättä tarvitse kikkailla kellon sisäänmenopaineiden kanssa ollenkaan. Niin ja tuo KKK:n kellohan tuohon mitenkään järkevästi sopinut, vaan käytin asennuksessa rälläkkää ja MIG:ä. Luulenpa että ahtimelle tehdään peruskunnostus, jolloin saan sen pakopesänkin pyöräytettyä edullisempaan asentoon. No ennen kaikkea saataisiin siitä pitkäikäinen, ettei tarvitse siellä alla enää kyykkiä.

Jossain taisin mainitakkin, että tuo sähkölaatikko aiheuttaa murheita. Nimittäin sen 'kieroslukurajoittuneisuus'. Kunhan saan muun moottorin taas käyntikuntoon alan tutkimaan mitä signaalia laatikko kuuntelee tarkkaillessaan kierroslukua (pulsseja vai jotain jännitettä). Mikäli on vielä niin onnellisesti, että tuo signaali menee laatikkoon/laatikkon ohjausyksikköön minun pitää rakentaa siihen väliin taajuus- tai jännitemuunnin.

Laatikon luonnetta sai muutettua, paitsi ohjaamon talvi/power/norm kytkimestä, myös ruuvaamalla kaasupolkimen asentotunnistinta 'tiukemmalle'. Tuo löytyy sieltä edestä katsoen vasemmalta tulipellistä, ja sitä ohjaa pumpulta tuleva vaijeri.

Laatikkon ohjain heittää siis vikavalon päälle 4800 rpm jälkeen, no se ei itsessään haittaisi minua, mutta vaihtokohta sinnittelee tiukasti vähän päälle 4000:n. ja haluan sen ylemmäs, sillä siellä sen tehon pitäisi olla sitten aikanaan. Tosin kun jättää kepin 1 asentoon se taitaa kierrättää vähän ylemmäs lähdössä, mutta nuo kokeilut ovat vielä täysin kesken.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Moottoriko kiertää nyt sitten yli 4800rpm ?

Paljoonko on varaa syöttöä lisätä ?
Mulla on 96 milliä. Suunnilleen sillä määrällä ja n.4000 kierroksella pitäisi nelipyttyisestä tulla kaksisataa hv ulos. Paineita varmaan riittää, kun on 1,5-1,6 kg. Tietysti jos on enemmän, niin savutus varmaan vielä vähenee, mutta mulla ei kyllä savuta ainakaan mitenkään häiritsevästi. Riippuu varmaan koneen kunnostakin.

Sulla taitaa olla tehotavoite jossain aivan muualla....
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

tuikku kirjoitti:.
No joo
Moottoriko kiertää nyt sitten yli 4800rpm ?

Paljoonko on varaa syöttöä lisätä ?
Mulla on 96 milliä. Suunnilleen sillä määrällä ja n.4000 kierroksella pitäisi nelipyttyisestä tulla kaksisataa hv ulos. Paineita varmaan riittää, kun on 1,5-1,6 kg. Tietysti jos on enemmän, niin savutus varmaan vielä vähenee, mutta mulla ei kyllä savuta ainakaan mitenkään häiritsevästi. Riippuu varmaan koneen kunnostakin.

Sulla taitaa olla tehotavoite jossain aivan muualla....
.
96 milliä? kuinka tuo on mitattu kun aina puhutaan näistä milleistä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
No joo
Moottoriko kiertää nyt sitten yli 4800rpm ?

Paljoonko on varaa syöttöä lisätä ?
Mulla on 96 milliä. Suunnilleen sillä määrällä ja n.4000 kierroksella pitäisi nelipyttyisestä tulla kaksisataa hv ulos. Paineita varmaan riittää, kun on 1,5-1,6 kg. Tietysti jos on enemmän, niin savutus varmaan vielä vähenee, mutta mulla ei kyllä savuta ainakaan mitenkään häiritsevästi. Riippuu varmaan koneen kunnostakin.

Sulla taitaa olla tehotavoite jossain aivan muualla....
.
Kiertää juu, ihan tarkkaan en tiedä minne asti se nostaa syöttöä, nuo mynän miehet osaavat varmasti sanoa, mutta puhetta taisi olla jostain 5100...5200:sta.

Syötöstä en tiedä, mutta tarvittaessa sitä siis ruuvataan haluttuun suuntaan...riippuu turbosta, ja heh ennen kaikkea sen asentajasta. Ainakaan pumpun syöttömäärä ei pitäisi tulla vastaan, kaikki muu tuleekin sitten jo ennen.

Ellei rivien välistä ole jo huomattu autossa on Mynä-Dieselin 'rakentama' pumppu 7 mm elementeillä.

...ja terveisiä Porista, turboa ei avata vaan laitetaan ne laippa-asiat kuntoon. Samalla rakennetaan se hukkaporttitangotus kunnolla. Siihen pitää siis vähän taitella sitä kellon tankoa, ja muuttaa portin 'vivun' asentoa. Tuolla kellolla kun ei ole paljon sijoittelutilaa siellä ahtaassa autossa. Laitan kuvan kun tuo on valmis.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

96 milliä? kuinka tuo on mitattu kun aina puhutaan näistä milleistä.

No näissä uusissakin moottoreissa "käyttöjärjestelmä" käsittelee ruiskutusta kuitenkin millilitroina per työtahti. Niitä siinä viime kädessä muutetaan.

Mulla on nyt se syöttö säädetty siten, että 1800rpm, llä on se syöttö jo siinä maksimissa ja sillä tasolla mennään 4200rpm asti. Tai se on ohjelman pyyntö. 4800rpm jälkeen syöttöä ei voi säätää, kun ohjelma ei tunne sen suurempia lukuja.

Käyttöjärjestelmä haistelee eri anturoiden antamaa informaatiota ja päättelee sitten siitä, voidaanko pyyntö täysin toteuttaa, vai pitääkö ruiskutusaikaa rajoittaa. Mulla tulee (siis autossa) 3500rpm,ssä sellainen kohta, että sen jälkeen aika ei enää riitä täyden määrän ruiskauttamiseen, eli ohjelma rupeaa sitä rajoittamaan. Täytyisi olla suuremmat reijät suuttimissa, niin suurimman tehon kierrosluku nousisi. Ja samalla teho.

Nyt jää aika huomattava osa kierroksista ikäänkuin vajaakäytölle, ei hyvä.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kyselin tuossa vähän pumppumieheltä. Jos en nyt väärin muista niin omassa pumpussa on syöttöä 130 kuutiosenttimetriä=millilitraa/tuhat iskua, puhun siis yhden elementin tuotosta, kierroksia en muista. Meniköhän tuo nyt oikein
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Petri K kirjoitti:Kyselin tuossa vähän pumppumieheltä. Jos en nyt väärin muista niin omassa pumpussa on syöttöä 130 kuutiosenttimetriä=millilitraa/tuhat iskua, puhun siis yhden elementin tuotosta, kierroksia en muista. Meniköhän tuo nyt oikein

Joo, näinhän se tietenkin menee. Siis tuhatta työtahtia kohden, muuten taitaisi tulla aikamoiset virtaukset putkiin, pitäis olla kokokin jotain vesijohdon luokkaa.

Täysin mekaanisessa syöttöjärjestelmässähän voi itse kokonaan määrätä, millä kierrosluvulla ja millä ahtopaineella täyden syötön määrä saavutetaan. Ja kun kierrokset nousee, niin kaikki toiminnot vaan nopeutuu, mikäli vehkeet kestää ja suuttimien läpäisykyky riittää. Fysiikan lakeja kuitenkaan se ei muuta, eli täytyy tietää, mikä kannattaa ja mikä ei.

Jos nelipyttyisestä moottorista tulee tehoja sadalla millin syötöllä n.200 hv, niin kuusipyttyisenä se sama moottori samalla syötöllä antaa n.300 hv. Siis jos muita asiaan vaikuttavia tekijöitä ei oteta huomioon.

AMG,n tekemillä suuttimilla päästäisiin myös toiselle sadalle millille syötön suhteen. Käyttökelpoisten kierrosten määrää niilläkään ei kuitenkaan saada lisättyä. Mutta kuitenkin aika mukaviin teholukuihin kyllä päästäisiin.

Ei tainnut kyllä enää paljoa liittyä Veskun turboon. :roll:

Mielenkiinnolla kuitenkin odotan, miten vito alkaa toimimaan.

Vähän on nyt harmittanut, että tuli ostettua uusi auto, johon ei oikein millään raskisi tehdä nyt oikein kummoisia muutoksia. Tämä foorumikin löytyi siiten vasta jälkeenpäin. Muutaman vuoden vanha kolmesatanen olis ollut halvempi ja siinä olisi kuitenkin mahdollisuuksia toteuttaa itseään ihan eri tavalla.

Vaikka kyllä toisaalta tykkään tästä nykyisestäkin, kun hullu puurosta ja tehot kyllä nytkin riittää kaikkiin himoihin, mutta mutta...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin, hmmm, minua hetken harmitti aikoinaan kun tuli ostettua vuoden liian vanha auto. Kyselin nimittäin brabusilta että mitenkäs tuota V-mallin moottoria nyt sitten 'lastutetaan' kun ei siihen löytynyt niitä samoja lastuja, jotka käy cdi malliin. No demec sitten vastasi että lyödään noin 4000 € rahaa tiskiin niin alkaa V kulkemaan, kun tavoiteeksi laitoin 160...180 hv. Olivat kuulemma pumppua säätämällä tehneet yhden, josta 'saatiin' 120 hv ulos. No enhän minä semmoisella mitään tee, 100 tai 120 aivan sama, ja varsinkin kun se ei olisi vaikuttanut huippuihiin mitään (pumpun kierroslukurajoitus).

Onneksi löytyi tämä palsta, ja todelliset mestarit täältä (kiitos 'Jorman', Maurin ja muiden superturbo'hullujen' :D ja ennenkaikkea mynä-dieselin). Nyt autoon on mennyt virityksen suhteen jotain 1100 € ja pikkusen menee vielä, ehkäpä coolerin kanssa selvitään kokonaiskustannuksissa alle 2000 €.

No joo eiköhän sitä rahaa sitten vielä pala kun laitetaan laatikko, ja kohta varmaan on vetoakselitkin päreinä jne jne.

...mutta eikö brabusilta tosiaan löydy ohjausyksikköä, jolla kierrokset nousee ylemmäs ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:...Laitan kuvan kun tuo on valmis.
Ahdin palasi kotiin ja hukkaportin tanko näyttää nyt oikein toimivalta, toivottavasti mahtuu vielä paikoilleen :D

Muuten oli oikein hyvää palvelua 'Porin pajalla', sai hyviä neuvoja ja ylimääräistä työtä ei 'suostuttu' tekemään vaan laitettiin nuo perusasiat kuntoon, ja vielä alkuperäisellä kellolla. Kunnon vehkeillä tuntuu onnistuvan.

Pakopesä oli "poikkeuksellisen jumissa", vaikka ovat ehkä muutaman ahtimen aukaiseet. Eipä siis ihme ettei oluen, kuumailmapuhaltimen ja perkeleen voimalla irronnut kotiverstaassa :D

Löytyi se öljynpaluulaippakin, tosin tiiviste uupuu vielä. Mitä mieltä raati on, laitetaanko bilteman pahvista itse leikattu vai pitääkö hakea jostakin/mistä sopiva :?:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

veskola kirjoitti:Löytyi se öljynpaluulaippakin, tosin tiiviste uupuu vielä. Mitä mieltä raati on, laitetaanko bilteman pahvista itse leikattu vai pitääkö hakea jostakin/mistä sopiva :?:
Mulla on ihan vaan wurthin tiivisteliimaa tuossa öljylaipassa. Hyvin on pelannut tähän asti.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jokos Veskulla tulee (auton) pakoputkesta enemmän savua, kun korvien välistä. :wink:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
Jokos Veskulla tulee (auton) pakoputkesta enemmän savua, kun korvien välistä. :wink:
.
Ei tule, on mennyt aika kaljoitellessa, se on tämä pikkujouluaika näes. Huomenna yritän laittaa turbon paikoilleen, vaparisuodatin menikin sitten tilaustavaraksi ja saapuu ehkä vasta joulukuun alussa. Pakoputkimatskuakaan ei ole löytynyt mistään liikkeestä järkevään hintaan. vaikeaa vaikeaa :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paluupuolella kestää lemmariviriytyksetkin, kuten myös itse tehdyt tiivisteet ja liimatkin. Siellä ei ole yhtään enempää painetta kuin huohotinletkuissa. Pistähän biltemaa kehiin. Kyllä kestää. Siihen voi laittaa kyllä liimaa varmuuden vuoksi, niin ei sitten hikoile.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Paluupuolella kestää lemmariviriytyksetkin, kuten myös itse tehdyt tiivisteet ja liimatkin. Siellä ei ole yhtään enempää painetta kuin huohotinletkuissa. Pistähän biltemaa kehiin. Kyllä kestää. Siihen voi laittaa kyllä liimaa varmuuden vuoksi, niin ei sitten hikoile.
Jep, Mauri antoikin jo vinkkiä ja kävin tuhlaamassa 30 € eli ostin kuparisilikonia, jota tulee paluulaippaan, Hylomar sinistä jota tulee niihin alkuperäisiin kumirinkuloihin siinä paluuputken muhveissa...ja ostin vielä kuparitahnaakin, joka oli päässyt loppumaan. Aika paljon menee rahaa noihin pikkunippeleihin mitä turbohommissa tarvitaan, klemmareita, putkia ja kaikkea krääsää. Ei siinä turbon hinta paljoa paina.

Tuosta paluuputkesta tuli oikein hyvä eli edellä olevassa kuvassa näkyvän putken hitsasin siihen alkuperäiseen mersun putkimuhviin kiinni. Pitäisi toimia ja 'asentua' kuin unelma.

Tarttis jaksaa volkkarin jarrulevytkin ja pääsylinteri vaihtaa, mutta kele, kaljaa tässä taas vain lauantai-iltana kitataan :twisted:

Juu auto on seisontavakuutuksessa, joten ainakin 30 päivää on aikaa parsia se kasaan. Suotimeksi tulee greenin 'single cone filter', tosin en jaksanut kovasti katsoa sille vielä paikkaa, mutta tuon suhteen tilaa on aika mukavasti. Kaippa se sinne maskin lähelle tarttis putkittaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:Tuosta paluuputkesta tuli oikein hyvä eli edellä olevassa kuvassa näkyvän putken hitsasin siihen alkuperäiseen mersun putkimuhviin kiinni. Pitäisi toimia ja 'asentua' kuin unelma.
Höpönpöpön minä, aikas vääntäminen siinä paluuputkessa taaskin oli. Ahdin on paikoillaan, ja tiukkaa teki hukkaportin kanssa. Öljyntuloletkua odotellaan ja pakoputkentekijän motivaation nousua :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
D Vito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 22.11.2004 11:20
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja D Vito »

Näin vielä tyystin kokemattomana näissä virihommissa, olisin udellut kokeneemmilta velhoilta Viton virityksestä ( vanhempi 110 versio):

- mitä muuta tarvitsee ottaa budjettiin huomioon kuin pumpun fiksaus ja ahtimen uusiminen, kun aiotaan pysyä maltillisissa ~150-180 tehoissa
- millaista ahdinta suosittelette kyseiseen värkkiin
- mitä maksanee (noin suunnilleen) pumpun fiksaus, entä ahdin
- onko tietoa, kestääkö laatikko, vetarit (nivelet)
- jne jne

Kiitos jo etukäteen
Avatar
D Vito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 22.11.2004 11:20
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja D Vito »

Siis kun tuo turbo viime talvena ilmeisesti imaisi huohottimesta jäätä tms. sisäänsä, menee jokatapauksessa turbo vaihtoon, miksei yksintein laittaisi jotain parempaa, kun tuo alkuperäinen tuntuu maksavan aika hunajaa.

Ja sinänsä eihän se turbokaan tarvitse olla alkuperäisen tyyppisellä laipalla, saaneehan tuon pakosarjan väännettyä uudenkin, koska eihän sitä ikinä tiedä että käykö siinä lopulta niin että nälkä kasvaa tehojen suhteen

Lisäkysymys vielä: minne asti riittää nuo alkuperäiset suuttimet
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

D Vito kirjoitti:Ja sinänsä eihän se turbokaan tarvitse olla alkuperäisen tyyppisellä laipalla, saaneehan tuon pakosarjan väännettyä uudenkin, koska eihän sitä ikinä tiedä että käykö siinä lopulta niin että nälkä kasvaa tehojen suhteen

Lisäkysymys vielä: minne asti riittää nuo alkuperäiset suuttimet
Juu jos otat moottorin ulos niin onnistunee se pakosarjan vääntäminen. Siihen saattaapi käydä myös jokin valmis 4 sylinterisen sarja, MUTTA siellä on se moottorin kannake heti turbon vieressä.

Ei ole tullut noissa superturboissa vielä suuttimet vastaan...vai onko ?

KL-varaosat 650 € uusi sprintterin turbo.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 23.11.2004 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Posti toi perjantaina vihdoin suodattimen joten homma pääsi jatkumaan kylmissä merkeissä (autoa laitetaan ulkosalla 8) )

Hommasin 2,5 tuumaista pakoputkitarviketta martelasta (aluminitua putkea ja 180 asteen mutkia) mutta loppujenlopuksi teinkin vain ekan mutkan uusiksi. Viton putki on vain muutaman millin pienempää kuin 2,5 tuumanen, joten eipä siinä paljon järkeä ole näillä hitsaustaidoilla lähteä pilaamaan putkea enempää.

Tässä kuva alkukäyrästä:
Kuva

Muutoin tämmönen on aika näppärä peli, tuli hommattua honkkarista, eikä maksa juuri mitään.
Kuva

Turbon lähtö:
Kuva

Suodatin putkistoa
Kuva
Kuva

ja savut piti ottaa ulos :lol:
Kuva
Nyt uskalsin ekaa kertaa ryntäyttää koneen ja eihän ne kierrokset nouseet kuin johonkin 5300 rpm :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No vieläkös se Vesku siellä hangessa nokiläikkää ihailee.....
Vai joko ois savu sen verran hälvenny, että ihan ajokokemuksista kuultais jotain.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
No vieläkös se Vesku siellä hangessa nokiläikkää ihailee.....
Vai joko ois savu sen verran hälvenny, että ihan ajokokemuksista kuultais jotain.
.
Ei ole lunta täälläpäin...vakiotehoilla ajellaan toistaiseksi, eli morkooli on tukessa. Katsotaan josko katsastuksen jälkeen uskaltaisi repäistä. On kulunut illat mukavasti tuossa pihamaalla golfin kimpussa kun emännän skoda leikkas kiinni ja oltiin hetken ihan ilman autoa ja se on yhtä helevettiä täällä maaseudulla. Onneks sai meseen putsarin paikalleen ja golfikin pitäisi kohta mennä kahtsastuksesta läpi...aika paljon on siinä hommia piisannu.

No ajokokemuksista sen serran että automaatti kettuilee ja taitaa mennä vaihtoon, josko saadaan vaihtolaatikko vahvistettuna. Sitten alkaa show miten sen elektroniikan saa tajuamaan mun ruumiin kieltä...vaikka justiinsa kauppareissulla kokeilin lähteä kakkosella, ja se perkelehän kiersi jonnekin 4500 rpm asti ja sitten nousi multa kaasujalka :shock: Mielenkiintoista... ohjekirjan mukaan noin ei olisi pitänyt käydä, eka vaihto siis tapahtu jossain 4000 rpm kohdalla ja tokalla se veti 4500 asti, ja ideaali olis jos se tosiaan vaihtais vaikka just tossa 4500 kohdalla tai vähän yli. Mikäli lähtee D:llä ei todellakaan kierrätä yli 4 tonnin millään vaihteella eli hassu juttu.

Oikeasti tosiaan tehoista puhutaan vasta kun laatikko on kunnossa ja kunnon cooleri paikallaan. Ahdot on siis kanssa rajotettu vakioksi toistaiseksi...en viitsi ruuvata sitä tankoa vaan laittelen ne turboruuvit ja morkoolin sähköohjauksen sitten kun jaksan. Pirun kylmä vain noita laitella talvella.

Tossa on kuva mun 'tallista'...kylmä on juu:
<poistettu kuva>
Viimeksi muokannut veskola, Ti 21.12.2004 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kulmien säädössä käytettävän puutavaran suositellaan olevan oikohöylättyä, riihessä kuivatua plaatua :wink:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

paloviita kirjoitti:Kulmien säädössä käytettävän puutavaran suositellaan olevan oikohöylättyä, riihessä kuivatua plaatua :wink:
Kiitos tiarosta, ton 'säädön' tuloksena auraus olikin -2,2 astetta, tarkastettiin teboil Aaltosilla, ja säädettiin toleranssiin. :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tänään tuli vähän kokeiltua tuota mynäpumpun 'kierrätettävyyttä'. Ahdot on edelleen vakiot ja lisärikastus suljettu, joten hiljaa mentiin. Työmatkalla vanhalla ykköstiellä tukkirekka pysäytti vauhdit, ja sai siitä kelata takaisin nollasta alkaen. Laitoin ykkösen tai ehkä kakkosen automaatinsilmään ja runttasin kaasun pohjaan. Katselin miten kierrokset nousi ja nousi...no siinä hälytysrajalla (4800) syttyi taas se auomaatin vikavalo, ja multa loppu pokka ja runttasin isommat pykälät silmään :shock:

Hienosti se pyörii, harmi vain kun piti ottaa taas vauhdit alas ja käydä bussipysäkillä buuttaamassa automaatinohjausyksikkö. Täytyy varmaankin rakentaa siihen resetnappi, vaikka eihän se ole ongelma kun tajuaa just ennen rajaa vaihtaa isommalle. Vaikuttaa vain, ettei noille kierroksille pääse kuin alemmilla vaihteilla, tai sitten se on vain tehon puutetta. Ei esimerkiksi menisi kolmosella 4800 asti. Vai ymmärtääkö joku millä sielunelämällä se laatikko päättää vaihtokohdan.

Toi oli hassua että se anto kierrättää sinne hälytykselle asti ja ylikin...mutta hyvä niin. Punavalopäälläkin pysty ajamaan ihan reilusti (+100 kmh) vaikka jotenkin se oli ehkä oudossa tilassa.

Jotain 1000+ kilsaa on nytten ajeltu tolla, kulutukset taitaa olla samaa tasoa kuin ennen pumppuremppaa, tosin en kovin tarkkaan ole koskaan viitsinyt kulutuksia seurata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin