Vetarin kumin vaihto esim w123
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Vetarin kumin vaihto esim w123
Eli vetarin kumi pitäis vaihtaa, mutta miten tuon nivelen purkaa helpoiten että saa uuden kumen vihdettua.
Kiitos vinkeistä.
Kiitos vinkeistä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Ei ole kuulema helppo homma alkuunkaan, vaatii isoa prässiä kovaa uskoa, kaasupilliä ja taitoa. Mitään em. ei ole ittellä ollut koskaan ko hommaan. Päälle vedettäviä kumeja ja halkaistuja on saatavilla taas suomenmaassa. Niillä voi onnistua ihan kotitallissa, ovat halpoja, porukoilla on vaihtelevia kokemuksia sellaisista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
ihan uteliaisuudesta kysyn, missä kohtaa remonttia tarvitsee vetoakselin kumien vaihossa kaasupillejä
mulla olis tuollanen työkalu kumien ja kippojen asennukseen
oliskohan tällänen
ja nivelakseli valamiina
tuollanen pelihän se on millä kipot ja kapot puristellaan toisiinsa ja tulee niinku tehtaassa tehyt sekä pitää myös öljynki
pikku työkalu painaa vain vaivaset 16.6Kg
mulla olis tuollanen työkalu kumien ja kippojen asennukseen
oliskohan tällänen
ja nivelakseli valamiina
tuollanen pelihän se on millä kipot ja kapot puristellaan toisiinsa ja tulee niinku tehtaassa tehyt sekä pitää myös öljynki
pikku työkalu painaa vain vaivaset 16.6Kg
mullon pelkkiä romuja vaan
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Näin arvelinkin joku tuommonen siihen on olemassa, taitaa vaan olla sellanen työkalu ettei löydy ihan joka pajasta
Mutta miten se kuppien liitos saadaan nätisti auki?
Mutta miten se kuppien liitos saadaan nätisti auki?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
ei niitä aletakkaan sorraamaan millään auki vaan rälläkällä hiotaan tuo pykälä puhki ja näin kupit saadaan erilleen ja nivel puhistetaan ja asennetaan takasi uusien kuppien ja suojakumien kanssasepulaakeri kirjoitti:Näin arvelinkin joku tuommonen siihen on olemassa, taitaa vaan olla sellanen työkalu ettei löydy ihan joka pajasta
Mutta miten se kuppien liitos saadaan nätisti auki?
mullon pelkkiä romuja vaan
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Just just. Noh seuraava kysymys, onko hommaan oikotietä. Esim. Kipsu mainitsi yli vedettävät kumit? Onko näistä kokemuksia ja mistä niitä saa?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
niitä tais aikonaan saada veholta ja kl-varaosilta itte en ole koskaan laittanut päältävedettäviä kummeja, pois lukien kortongitsepulaakeri kirjoitti:Just just. Noh seuraava kysymys, onko hommaan oikotietä. Esim. Kipsu mainitsi yli vedettävät kumit? Onko näistä kokemuksia ja mistä niitä saa?
esim. mutta voithan kl-varaosilta kysästä että saako heiltä
mullon pelkkiä romuja vaan
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Tarvikemotti Kalajoella myi vedettävää kumia, lainaan sai myös muovisen tötterön apuna työhön. Tramboliinin jousien asennus koukku oli helkutin kätevä, vieläkö ruuvas koko paketin kattoon niin sai huolell vetää spärdäriä paikoilleen
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
eikös tuohon hommaan olis käyny puolentoista litran limpsapullokin
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Miksi ei voi lyödä tuota niveltä irti? Muistaakseni sisempi irtooaa (korjatkaa jos ulompi) ihan lyömällä. Samalla vaihtuu molemmat kumit eikä mene kauan. Öljyjen pysyvyydestä en tiedä kun laitoin rasvat.
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Minun käsittääkseni kumpikaan nivel ei irtoa, tai no irtoaa toki mikä tahansa, mutta ei mitenkään järkevästi..
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
jaa, enpä tiijä irtooko lyömällä, mutta siitä on kaiketi vielä sellanen että nivelen tarttis mennä samoille pooreille missä on olleetkin ettei tule turhia jyrinöitä että kannattaa merkata nivelen paikka akselille ettei tule lisä ääniäPeeTee^^ kirjoitti:Minun käsittääkseni kumpikaan nivel ei irtoa, tai no irtoaa toki mikä tahansa, mutta ei mitenkään järkevästi..
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Jaa no kyllä minä otin irti lyömällä. Vain toinen puoli irtoaa. Ihan merkkiliikkeestä näin neuvoivat. En merkkaillu booreja, mutta ei tuo jyristä senkummemmin kun ennekään. Nivelkin oli ilman öljyjä reilun 10000km eikä sekkään äännä.touhottaja kirjoitti:jaa, enpä tiijä irtooko lyömällä, mutta siitä on kaiketi vielä sellanen että nivelen tarttis mennä samoille pooreille missä on olleetkin ettei tule turhia jyrinöitä että kannattaa merkata nivelen paikka akselille ettei tule lisä ääniäPeeTee^^ kirjoitti:Minun käsittääkseni kumpikaan nivel ei irtoa, tai no irtoaa toki mikä tahansa, mutta ei mitenkään järkevästi..
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Ois varmaan, mutta tuo annettiin mukaan ilmaseks, ja tuo on jämäkkä parin millin muovia.touhottaja kirjoitti:eikös tuohon hommaan olis käyny puolentoista litran limpsapullokin
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Lähtee se varmasti lyömällä, mutta kun mietein asiaa tuli kaks asiaa mieleen. Siellä on sokka takana miten sen käy ja miten sen saa takas.airaksela kirjoitti:Jaa no kyllä minä otin irti lyömällä. Vain toinen puoli irtoaa. Ihan merkkiliikkeestä näin neuvoivat. En merkkaillu booreja, mutta ei tuo jyristä senkummemmin kun ennekään. Nivelkin oli ilman öljyjä reilun 10000km eikä sekkään äännä.touhottaja kirjoitti:jaa, enpä tiijä irtooko lyömällä, mutta siitä on kaiketi vielä sellanen että nivelen tarttis mennä samoille pooreille missä on olleetkin ettei tule turhia jyrinöitä että kannattaa merkata nivelen paikka akselille ettei tule lisä ääniäPeeTee^^ kirjoitti:Minun käsittääkseni kumpikaan nivel ei irtoa, tai no irtoaa toki mikä tahansa, mutta ei mitenkään järkevästi..
Ja toinen että miten koko härvelille käy käy kun se hakataan takas kun näin ei ole varsinaisesti tarkotettu.
Näin voi tehdä kun kerran merkkiliikkeessä neuvotaan tekevän, minä en tekis vaikka paavi neuvois
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
jos en nyt oikein väärin muista niin siellä ei ole akselin päässä mitään lukitusta paitsi muovinen tuluppa mikä ottaa vastaa nivelen päittäisen liikkeen mutta saatampa tarkistaa asiansepulaakeri kirjoitti:Lähtee se varmasti lyömällä, mutta kun mietein asiaa tuli kaks asiaa mieleen. Siellä on sokka takana miten sen käy ja miten sen saa takas.airaksela kirjoitti:Jaa no kyllä minä otin irti lyömällä. Vain toinen puoli irtoaa. Ihan merkkiliikkeestä näin neuvoivat. En merkkaillu booreja, mutta ei tuo jyristä senkummemmin kun ennekään. Nivelkin oli ilman öljyjä reilun 10000km eikä sekkään äännä.touhottaja kirjoitti:jaa, enpä tiijä irtooko lyömällä, mutta siitä on kaiketi vielä sellanen että nivelen tarttis mennä samoille pooreille missä on olleetkin ettei tule turhia jyrinöitä että kannattaa merkata nivelen paikka akselille ettei tule lisä ääniäPeeTee^^ kirjoitti:Minun käsittääkseni kumpikaan nivel ei irtoa, tai no irtoaa toki mikä tahansa, mutta ei mitenkään järkevästi..
Ja toinen että miten koko härvelille käy käy kun se hakataan takas kun näin ei ole varsinaisesti tarkotettu.
Näin voi tehdä kun kerran merkkiliikkeessä neuvotaan tekevän, minä en tekis vaikka paavi neuvois
mullon pelkkiä romuja vaan
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 912
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Saattaa olla, mulla oli tietona vaan haynesin kirja jossa on kuva.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Eikös Haynesin kirjassa ole ohjeistettu vaiheittain myös tuo kumien vaihto? Vai onko se esim saksankielinen ja näin tulkinta ei onnistu?sepulaakeri kirjoitti:Saattaa olla, mulla oli tietona vaan haynesin kirja jossa on kuva.
Ja eikös yleensä nämä vetarit purkaannu toisesta päästä. Se lukkosokka saattaa löytyä juurikin sen päätylapun alta.
Akseli saattaa olla tiukassa siinä poorissa, mutta eiköhän nuo ennemmin tai myöhemmin aina antaudu.
P.S.
Hurjan näköistä touhua noiden ylivedettävien kumien asennus. Omaani en moisia kyllä erehtyisi laittamaan.
http://www.superturbodiesel.com/benz/bo ... Y/CVboots/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=tKvZXgxQc2Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Ylivedettäviä on laitettu, samanlaisella laitteella kuin edellisen viestin linkissä. Mitä erehtymistä niiden laittamisessa on ?
oulaistenliikenne.fi
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Tuolla sama työkalu käytössä
http://dieselgiant.com/mercedesaxleshaftbootreplace.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutakin samalla sivustolla
http://dieselgiant.com/mercedesaxleshaftbootreplace.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dieselgiant.com/mercedesaxleshaftbootreplace.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutakin samalla sivustolla
http://dieselgiant.com/mercedesaxleshaftbootreplace.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
Helpoimmalla pääsee kun hitsaa kipot takaisin yhteen kumin vaihdon jälkeen.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vetarin kumin vaihto esim w123
ei ollut akselin päässä mitään lukitusta
tässä kuva
tässä sitten vastakkainen pää
sitten koko akseli
kuva akselin päästä, muovi toimii vaimentimena ja kulutus pintana käytin kukko ulosvedintä nivelen sisäosan irrottamiseen eikä se mennyt miksikään vaikka sisäosa oli erittäin tiukassa
tässä kuva
tässä sitten vastakkainen pää
sitten koko akseli
kuva akselin päästä, muovi toimii vaimentimena ja kulutus pintana käytin kukko ulosvedintä nivelen sisäosan irrottamiseen eikä se mennyt miksikään vaikka sisäosa oli erittäin tiukassa
mullon pelkkiä romuja vaan