Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Terve, aattelin nyt tänne tehhä projekti topicin, kun nyt on tuommonen W123 mese laitettavana, tarkotus ois rakentaa ajuauto siitä. Tämä on siis meikäläisen eka auto, kortin saan vasta puolen vuoden päästä. Että siihen mennessä ois tarkotus rakennella tämä! Kuvia todennäkösesti tulee aika paljo laiteltua tänne, mukavempi minusta seurata projektia ku on paljo kuvia! vai mitä?

Noniii siis tällä on ajettu melkein 700tkm, korinvaihto auto, kori surkeessa kunnossa.. Kone on 300 dieseli.

Tässä vähä kuvia:

Lähtökunto oli tämmönen ennen purkua:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Kaikennäköstä peltihommaa on jo tehty:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Iskarit vaihtuu sedanin kaasuiskareihin koska tasonsäätö oli rikki tässä vehkeessä.
Kuva

Pituusvertailua:
Kuva

Sitte vielä semmonen että joku oli joskus keksiny hitsata toisen iskarin takaa kiinni tukivarteen :/
Kuva

Koko tukivarsi menee vaihtoon, entisen irrotus meneillää:
Kuva

Tämä tulee tilalle:
Kuva

Kattoluukkukii on tullu väsättyä jo. Finlandia 2000!!
Kuva

Ikkunan tummennusta aloteltu:
Kuva

Sitte on vielä pari satunnaista kuvaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuommonenkii siellä kerkes olla jonkii aikaa, ku piti kokeilla:D Imusarja on ite tehty!
Kuva

Joo o, siinä oli pikkusen kuvia. Parempiaki kuvia tulee myöhemmin kuhan nuista mätä hommista on päästy eroon! Paljo on vielä tekemistä.. Reikiä pitäs paikkailla sieltä sun täältä, ei ollu vielä kaikki nuissa kuvissakaa.
Sitte tuo tukivarren vaihtokii on kesken, kun ei taho vetari lähtee millään irti. Lekalla on koitettu mätkiä vaikka kuinka kovaa mutta kun ei lähe :( Yks pienempi ulosvetäjäki antautu sille. Apuja? Jos ois jotaki neuvoja nii sanokaa vaan! :wink: Ja kommenttia!
Viimeksi muokannut methonen, Ma 25.08.2014 17:35. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllähän siihen työkalu on, mutta meikäläinen saa heti tumpulan nimen jos käyttää työkalua :oops: vasara, leka ja kirveen hamara se varmaanki on :think:
laitan yvn.
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Hieno mersu sulle tulossa! Täytyy kyllä sanoa että itseltä olisi tuon pelastaminen jäänyt vain ajatukseksi mutta hyvä että joillakin intoa vielä riittää tehdä näitä etteivät kokonaan häviä maanteiltä :) Onnea projektiin!
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Noi farkut on yleensä kovia kokennu, raksa-autoina olleet ja minä lienee hevosenkuljetusautoina. Kova on rojekti, ostin justiinsa samanlaisen mut purkuun se menee. Ei pää kestäis vastaavaa rojektia, eipä kyllä ole viksuja tilojakaan sille. Ootko vaihtamassa sisustusta mustaan ku on niin tumman näköisiä osia joissain kuvissa? Jos tarttee takakonttia nii siinä mun purkuun menevässä on vielä sellanen jonka saisi kohtuuhitsauksilla elvytettyä, pohja on jopa tallella :shock:

Täällä on jotain kuvia http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=138451.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Trvetuloa foorumille,mukava kun joku rohkeasti aloittaa projektin noinkin haasteellisesta lähtökohdasta! :clap: Työsarkaa tuossa näemmä riittää,mutta jos jaksaa kemppiliimaa laittaa peliin,niin hyvä juttu kuten edellä todettiin ei näitä enään liikaa liikenteessä näy.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
TPeltola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja TPeltola »

Kyllä se siitä etenee pikku hiljaa :thumbup: Nyt vaan jotakin kunnon maalia esim epoxia puhtaiden hitsipaikkojen päälle. :thumbup:
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Ihan pienenä vinkkinä että eikös tuo kannattais hiekkapuhaltaa kokonaan ennen kun menee hitsaamaan uutta peltiä päälle sitte muutenhan ruostetta jää helposti vanhan pellin alle ja ruostuu nopeesti uudelleen? :crazy: Sit kun on hitsannut ja maalannut niin kotelonsuoja ainetta täyteen joka kolo niin pääsee taas korilla miljoonia. :thumbup:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Näyttäs pahasti siltä että tästä on tulossa kisanen katurassi :twisted: Kiva ois ottaa tuommonen w123 farkku itellekin projektiksi kun olis vaan tiloja missä tehdä :( Mutta varmasti hieno auto tulossa :thumbup:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Kiitoksia! Kontti mulla on ehyt itellä, joten sille ei oo tarvetta! Ja ei oo oikein mahollisuuksia hiekkapuhaltaa kokonaan:/

Tänään sain hitsattua kuskinpuolen lattian.
Tässä taas pari tylsää pohjanhitsaus kuvaa :D


Kuva
Kuva
Kuva

Alapuoli hitsattuna:
Kuva

Molemmat puolet maalissa:
Kuva
Kuva

Eihän tuo nätti tietenkää oo, ku paikkoja siellä sun täällä. Eikä muutenkaa mikää mallisuoritus mutta sillä mielellä mennään, että kunhan katastus ukolle kelpaa :thumbup:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Komian väriset maalit ainaki! :thumbup:
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kannattas kyllä putsata koko lattia peltipinnalle ensin, koska sillon näkee hyvin kuinka seula pohja on ettei tarttis pikku paikkoja laittaa vieri viereen :wink: ja aina vanha paska pelti pois ei koskaan vanhan ruosteisen pellin päälle :)
mullon pelkkiä romuja vaan
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Yks vinkki tähän väliin, ei kuvista käynny ilmi että oletko moista käyttänny. Hitsauksen jälkeen olisi hyvä tasottaa saumat rälläkän hiomalaikalla (jos näkyvät saumat) tai puhdistaa porakoneen teräsharjapäällä (jos piilossa olevat saumat). Siinä ei kauan mene. Putsattu sauma on kirkas, sitten vasta maali päälle. Sauman kestoikä pitenee kun siitä poistaa hitsauskuonat, savut yms. muut sellaiset jos putsausta ei tee niin puolenvuoden päästä puskee jo ruoste maalin läpi. Jos ikuista tehään niin isot pojat on kertonnu että ne levittää vielä tinaa päälle ennen maalausta 8)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Kipsu kirjoitti:Yks vinkki tähän väliin, ei kuvista käynny ilmi että oletko moista käyttänny. Hitsauksen jälkeen olisi hyvä tasottaa saumat rälläkän hiomalaikalla (jos näkyvät saumat) tai puhdistaa porakoneen teräsharjapäällä (jos piilossa olevat saumat). Siinä ei kauan mene. Putsattu sauma on kirkas, sitten vasta maali päälle. Sauman kestoikä pitenee kun siitä poistaa hitsauskuonat, savut yms. muut sellaiset jos putsausta ei tee niin puolenvuoden päästä puskee jo ruoste maalin läpi. Jos ikuista tehään niin isot pojat on kertonnu että ne levittää vielä tinaa päälle ennen maalausta 8)
juu, näinhän se on, mutta tuota tina hommaa en kyllä menis ainakaan tuollaseen kohtaan laittaa (ei sitten minkäänlaista hyötyä) näkyviin kohtiin kylläkin, mutta siihenki suhtaudun varauksella koska jos sauma kohta hiotaan muun pellin kanssa tasalle ja kohasta tulee yhtenäinen pelti niin miksi siihen vielä tinaa en ymmärrä, pohja maalihan siihen kuuluu :wink: mutta niinku Kipsu jo tuossa edellä kertoi, että kannattaa saumakohdat hioo ja olen ehdottomasti samaa mieltä :thumbup:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Juuu, nuo maalit on vaan punasta pohjamaalia tuossa, massa tulee vielä päälle :D Ja pystyy tuota vielä hiomaan, jos sitä vähä tasottaskii vaikka!

Tänää ei oo ollu intoo tehä pohjaa, nii rupesin vanteita levittämää. Koulussa tein joku aika sitte levikepalat kun kotona ei oo mankelia.

Tuossa vähä kuvia:
Kuva
Kuva

Eteen tulee pikkusen erilaiset vanteet. Reiät on erimuotoset mutta ei sitä helpolla huomaa :thumbup:
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Takavanteet siis levitin ja hepattu vasta kiinni. Aattelin kaikki hepata läjään ja sitte lopuks hitsata koko nipun :)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

seevasitko levike vanteita yhtään :roll: kuinkas leveet vanteet noista nyt sitten tulee ja minkä kokoset renkaat meinaat laittaa :)
mitäs koulua sää oikein käyt :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

9,5 tuumaa leveet, jotkiin semmoset kumit että tulee pikkunen veny mutta ei mikää ihan överi. 240 kokoset renkaat ois just oikeet tuoho, mutta menisköhän 205:set nuille? Ja ammattikoulua käyn, levyseppä puolta :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkos nuo 15 vai 16 tuumaset vanteet :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

15" vanteet on nuo.
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Ja ite vielä mietin että kannattaako 123 KV Coupea lähtee laittaa enää :shock: Ja siinä vielä todella terveet pellit :thumbup: Kylläkin pari reikää kylkilistojen alla lähteny leviämään.. Onnea projektiin
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

300cd kirjoitti:Ja ite vielä mietin että kannattaako 123 KV Coupea lähtee laittaa enää :shock: Ja siinä vielä todella terveet pellit :thumbup: Kylläkin pari reikää kylkilistojen alla lähteny leviämään.. Onnea projektiin
Tottakai kannattaa :!: tai sitten myyntiin asevelihintaan jollekin innokkaalle :?:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Rupee vaan laittamaa! Monesti oon ite miettiny tuolla pohjan alla hitsatessa että mitähä järkee oli tätäki rueta laittamaa ku ois helpommallaki päässy :) Mutta tässä autossa oikeestaan ainoo hyvä puoli on se että 2+3 pakettiauto :!:
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tuli eilen tehtyäki jotain tuolle, kuskin puolelta pohja ois nyt hitsattu.

Tuohonkii vetäsin vielä pohjamaalin päälle ettei ruostu heti. Pensselimassat laitan kuhan koko pohja hitsattu nii keralla saa massata sen.
Kuva

Toisella puolella vielä tämän näköstä, tuon ku sais hitsattua vielä nii vois sisustaaki kasata jo:
Kuva
Kuva

Mallasin vähä vilkkuja:
Kuva
Kuva
Kuva

Nuo tummennuskalvot varmaan lähtee pois. Muutenki pitää katastukseen ottaa. Ja nuo pienet sivuvilkut kans saa lähtee!

Pistetään nyt vielä kuvat talon muista mersuista!

Isän 200D 2 paikkanen paku, melkein 900 tuhatta mittarissa :D
Kuva
Kuva
Kuva

Sitte ois tuommonen 250D, sekii 2 paikkanen paku. Tämä pietään vara autona jos tuo oma projekti ei valmistu nii tällä sitte kai ajellaan jonku aikaa :D Saakohan tuon katon ottaa pois tuosta? Kun joskus rekisteröity pakuks nii joutunu tuommosen tekemään. Tietoa kellään?

Kuva
Kuva
mese95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 06.11.2012 16:50

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja mese95 »

Veditkö rälläkällä vaan vanteet halki? ja miten katoit että sait suoraan halkaistua? :)
Avatar
Jukki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 27.06.2004 18:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Perhanan tyylikäs kattokorotus kyllä tuossa 250:s. :lol:
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Jukki kirjoitti:Perhanan tyylikäs kattokorotus kyllä tuossa 250:s. :lol:
kukahan katsastusmiehen hylykiö on tuommosen vaatinut katolle :think:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Se on vissiin laki ollu semmonen siihen aikaan että joutunu tuon katon tekemää :D
Tuli tänää taas jotakii tehtyä, toisen puolen pienen vilkun poistin, pakkelit puuttuu vielä:
Kuva

Ja ulosvetäjän tein vetarille (kiitoksia touhottajalle mallista):

Kuva
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voi olla että tarttee hitsata holkki ja mutteri ympäri, joskus se akseli saattaa olla tiukassa, kait tehit kartion ruuvin päähän :wink: jos ei vääntämällä irtoo sitten tarttee kopata välillä moskalla ruuvin päähän ja jatkettava vääntämistä :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Ei voi kuin ihmetellä miten tuohon voi riittää motivaatio :clap: mutta hyvä kun näitäkin joku vielä pelastaa :thumbup:
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1246
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

94zip kirjoitti:Ei voi kuin ihmetellä miten tuohon voi riittää motivaatio :clap: mutta hyvä kun näitäkin joku vielä pelastaa :thumbup:

Eihän tuo nyt edes ole paha, on niitä tehty paljon huonommistakin
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

jotain niin hienoo nuo kattokorotukset :roll: :sick: Vasta joku viikko sitten näin vastaavan niin ihmettelin että minkä ihmeen takia on tuommonen pitänyt tehdä. Kuulemma joskus pitänyt tehdä tuommosia että on saanut pakuksi rekisteröityä vaikka onhan noita normi farkkujakin pakuksi rekisteröitynä...
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Vastaa Viestiin