W116 HYDRAULIIKKA EI TOIMI!!!
W116 HYDRAULIIKKA EI TOIMI!!!
Elikkä siirsin W116 SEL:stä hydropneumaattisen alustan omaan W116 350:seen. Laite toimii noin viisi minuuttia, jonka jälkeen alusta menee kovaksi ( paineet hukkuu). Sylinterit on kunnossa eikä vuoda, paineakut on uudet ja testatut, venttiilit on korjattu ja ne toimii koepenkissä, pumppu pyörii ja antaa tarpeeksi painetta, mutta kun ei toimi niin ei toimi. Sähköiset venttiilit on hankittu ja tunnistimet, niillä laite saadaan toimimaan, mutta alkuperäinen "laitos" olisi koskus mukava saada lyöntiin. Elikkä löytyykö keneltäkään käytännön kokemusta tästä nimenomaisesta hydrauliikasta. Kaikki apu on tarpeen..
Syttyykö hydrauliikka paineen merkkivalo sen viiden minuutin jälkeen?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Auto on siis 350 SE vm.73 ja automaatti-vaihteisto. Sillä on ajettu n.380 tkm ( mittarit nollattiin pari vuotta sitten) Historia on aika hyvin tiedossa ja niin, suomi autohan tämä on. Ostin sen kaverilta pois, kun meinas jäädä pihaan mätäneen ja jatkan remontin loppuun. Kyllä siitä ihan kelpo peli tulee jahka vielä hydrauliikka saadaan kuntoon.
Siis, hydrauliikan merkkivalo palaa muistaakseni koko ajan, mutta en ole siihen keskittynyt koska se antaa periaatteessa vain tietoa paineen määrästä. Hydrauliikka oli kiinni koepenkissä, jossa nähtiin, että pumppu antaa oikean paineen. Tasonsäätimet on kunnossa, toinen jouduttiin uusimaan. Käsipumpulla kun annettiin painetta järjestelmään, öljy kiersi auton ympäri ja tuli aina takaisin säiliöön, ihan sama mistä kohtaa painetta antoi. Ja kyllä öljyä on ollut koko ajan oikea määrä. Vikahan on yksinkertaisesti siinä, että paineakut ei lataudu, vaikka niiden kaiken järjen mukaan pitäisi. Mutta todellakin tasonsäätöventtiilit korvataan nyt sähköisillä venttiileillä ja pohjaan asennetaan anturit, jotka haistelee auton asentoa. Eli järjestelmä toimii niillä juuri niin, kuin sen alkunperin pitäisikin. Itse olen lähinnä oppivan asemassa kun hydrauliikkaa ollaan tehty, että sitä on koittanut hieroo kuntoon alan ammattilainen, jolla ammattitaitoa piisaa jo monen vuosikymmenen takaa. Ainoa positiivinen asia on se, että remontti ei tule maksamaan mitään järjettömiä, koska tämä kyseinen hydrauliikka-asentaja otti tämän projektin henkilökohtaisena haasteena ja siten on myös työtuntejä uponnut mersuun niin paljon, ettei uskalla laskeakkaan. Eli käytännön kokemus laitteesta ja sen vioista ovat nyt todella kovaa huutoa.
Siis, hydrauliikan merkkivalo palaa muistaakseni koko ajan, mutta en ole siihen keskittynyt koska se antaa periaatteessa vain tietoa paineen määrästä. Hydrauliikka oli kiinni koepenkissä, jossa nähtiin, että pumppu antaa oikean paineen. Tasonsäätimet on kunnossa, toinen jouduttiin uusimaan. Käsipumpulla kun annettiin painetta järjestelmään, öljy kiersi auton ympäri ja tuli aina takaisin säiliöön, ihan sama mistä kohtaa painetta antoi. Ja kyllä öljyä on ollut koko ajan oikea määrä. Vikahan on yksinkertaisesti siinä, että paineakut ei lataudu, vaikka niiden kaiken järjen mukaan pitäisi. Mutta todellakin tasonsäätöventtiilit korvataan nyt sähköisillä venttiileillä ja pohjaan asennetaan anturit, jotka haistelee auton asentoa. Eli järjestelmä toimii niillä juuri niin, kuin sen alkunperin pitäisikin. Itse olen lähinnä oppivan asemassa kun hydrauliikkaa ollaan tehty, että sitä on koittanut hieroo kuntoon alan ammattilainen, jolla ammattitaitoa piisaa jo monen vuosikymmenen takaa. Ainoa positiivinen asia on se, että remontti ei tule maksamaan mitään järjettömiä, koska tämä kyseinen hydrauliikka-asentaja otti tämän projektin henkilökohtaisena haasteena ja siten on myös työtuntejä uponnut mersuun niin paljon, ettei uskalla laskeakkaan. Eli käytännön kokemus laitteesta ja sen vioista ovat nyt todella kovaa huutoa.
Jopas on mielenkiintoinen topicci, mulla on kokemusta vaan tuosta S124sen hydromatista ja se tuntuu oikein hienolta ja varmalta systeemiltä. Suorastaan nerokkaalta. Ainoa vaan, että perä böljää hieman edelleen - täytyy vaihtaa sedanin jousten tilalle hiukan löperömmät farkun omat.
Öhöm, toiv sulla on runsas ja monipuolinen valikoima kuvia ko. projektista? Nimittäin vilkaisin nuitten 116sten hintoja tuolla saksanmaalla ja alkoi hiukkasen himottamaan..
Mutta miten voi olla ettei paineakut varaa?! Käsittämätöntä, sehän on niitten homma! Ja sanoitko vielä että ne ovat uudet..
Öhöm, toiv sulla on runsas ja monipuolinen valikoima kuvia ko. projektista? Nimittäin vilkaisin nuitten 116sten hintoja tuolla saksanmaalla ja alkoi hiukkasen himottamaan..
Mutta miten voi olla ettei paineakut varaa?! Käsittämätöntä, sehän on niitten homma! Ja sanoitko vielä että ne ovat uudet..
Niin, itsekään en kyseistä systeemiä tunne, mutta mieleeni tuli eräs takavuosina ohjaustehostimen kanssa sattunut juttu. Tehostin ei nimittäin toiminut remontin jälkeen vaikka se purettiin ja kasattiin puolenkymmentä kertaa. Lopulta (useiden kuukausien kuluttua) kokeiltiin vaihtaa sylinterille menevien letkujen paikkaa ja kas kummaa, tehostin alkoi toimimaan..PKivireki kirjoitti:Mutta miten voi olla ettei paineakut varaa?! Käsittämätöntä, sehän on niitten homma! Ja sanoitko vielä että ne ovat uudet..
Tarinan opetus: Jos järjestelmässä on mahdollista kytkeä letkuja väärin, niin kannattaa tarkastaa ne huolellisesti.
ex-300D 1979
No jos se valo palaa, niin painettahan ei ole silloin riittävästi järjestelmässä.
Mites noitten paineakkujen(varaajien) testaus suoritetaan?Niitähän on viisi kappaletta siinä sinun autossa.
Mites noitten paineakkujen(varaajien) testaus suoritetaan?Niitähän on viisi kappaletta siinä sinun autossa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Vikaa vois alkaa etsimään paineensäätö venttiilistä joka on siinä öljysäiliön yhteydessä.Tuleeko päävaraajalle painetta,jos kerran valo palaa?Merkkivalon paine anturihan on siinä paine-akussa.Tuo järjestelmä ainakin mikrofilmiltä tutkittuna näyttäis suht idioottivarmalle jos asennukset on tehty niin kuin ne alunperin kuuluukin.Jos tarttet kaaviokuvan siitä venttiilistä joka on öljysäiliössä,niin voin laittaa sähöpostina.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Haynesin MB 350 & 450 - korjausoppaassa on muutama sivu juttua 116:n hydropneumaattisesta jousituksesta. Vai onkohan tuo Haynes enemmänkin kirosana
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Minulle ei vielä ole selvinnyt, että puhtuaanko tässä pelkästä taka-akselin säädöstä vai 6.9:ssä (ja W126:ssa) olleesta neljän pyörän systeemistä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No niin... Painetta on tarpeeksi. 200 baria pumpulta. Paineensäätöventtiilin sisukset korjattiin asesepällä, sieltä löytyy tällä hetkellä mm. pianon kieliä, niin hassulta kun se kuulostaakin.. Hydrauliputket on menty kaikki huolellisesti läpi. Niin, tuli mieleeni, että paineensäätöventtiili ei toimi ollessaan kiinni auton järjestelmässä, mutta testipenkissä moitteettomasti.
Paineakuthan testataan kylmästi ruuvimeisselillä. Jos typen ja hydrauliöljyn erottava kalvo on painunut alas, on akku vuotanut typen pois ja ruuvimeisseli tippuu öljyn täyttöaukosta alas asti. Järjestelmässä on kyllä viisi paineakkua. Jokaiselle sylinterille oma ja yksi järjestelmän oma akku, joka pitää painetta yllä, ettei sitä tarvi heti pumpulta, joka hidastaisi puolestaan auton liikeherkkyyttä.
Minulta löytyy kyllä koko järjestelmän kaavio ja muut tarkat tiedot mm. siitä, että koko hydrauliikalle on mersun tehdas luvannut aikoinaan ikää enintään 15 vuotta. Joskohan se olisi tässä minunkin tapauksessa se "vika" hydrauliikassa. Yksinkertaisesti liian väljät ja tukkeutuneet osat. Mutta eihän se venttilin oma kaavio pahaa voi ainakaan tehdä.
Innolla olen odotellut, että sais ne sähköventtiilit kiinni ja tasonsäätöön tarvittavat anturit pohjaan, niin pääsis kokeileen käytännössä, kuinka herkkä alusta on esim. Tampereen hämeenkadulla. Ja onhan siinäkin oma hohtonsa, että saan kabiinin pulelle ainakin kolme säätönupikkaa venttiileille. Yksi säätää maavaran, alkuperäisessä järjestelmässä autoa ei olisi voinut laskea "katuun asti". Yksi taka sylintereille ja yksi etusylintereille, josta voin säädellä keuliiko auto vai kunnon kasarityyliin perä ylhäällä nokka maassa. Vielä yhden voisi lisätä, mikä määräisi auton kallistumaan puolelta toiselle, mutta sen tuleminen jää nähtäväksi.
Projektista ei ole pahemmin kuvia, kun en omista omaa kameraakaan.
Paineakuthan testataan kylmästi ruuvimeisselillä. Jos typen ja hydrauliöljyn erottava kalvo on painunut alas, on akku vuotanut typen pois ja ruuvimeisseli tippuu öljyn täyttöaukosta alas asti. Järjestelmässä on kyllä viisi paineakkua. Jokaiselle sylinterille oma ja yksi järjestelmän oma akku, joka pitää painetta yllä, ettei sitä tarvi heti pumpulta, joka hidastaisi puolestaan auton liikeherkkyyttä.
Minulta löytyy kyllä koko järjestelmän kaavio ja muut tarkat tiedot mm. siitä, että koko hydrauliikalle on mersun tehdas luvannut aikoinaan ikää enintään 15 vuotta. Joskohan se olisi tässä minunkin tapauksessa se "vika" hydrauliikassa. Yksinkertaisesti liian väljät ja tukkeutuneet osat. Mutta eihän se venttilin oma kaavio pahaa voi ainakaan tehdä.
Innolla olen odotellut, että sais ne sähköventtiilit kiinni ja tasonsäätöön tarvittavat anturit pohjaan, niin pääsis kokeileen käytännössä, kuinka herkkä alusta on esim. Tampereen hämeenkadulla. Ja onhan siinäkin oma hohtonsa, että saan kabiinin pulelle ainakin kolme säätönupikkaa venttiileille. Yksi säätää maavaran, alkuperäisessä järjestelmässä autoa ei olisi voinut laskea "katuun asti". Yksi taka sylintereille ja yksi etusylintereille, josta voin säädellä keuliiko auto vai kunnon kasarityyliin perä ylhäällä nokka maassa. Vielä yhden voisi lisätä, mikä määräisi auton kallistumaan puolelta toiselle, mutta sen tuleminen jää nähtäväksi.
Projektista ei ole pahemmin kuvia, kun en omista omaa kameraakaan.
Eihän sulla sitä kaaviota ole mahista pistää sähköpostina. Ihan yleissivistyksen vuoksi nääs.Teemuka kirjoitti: Minulta löytyy kyllä koko järjestelmän kaavio ja muut tarkat tiedot mm. siitä, että koko hydrauliikalle on mersun tehdas luvannut aikoinaan ikää enintään 15 vuotta. Joskohan se olisi tässä minunkin tapauksessa se "vika" hydrauliikassa. Yksinkertaisesti liian väljät ja tukkeutuneet osat. Mutta eihän se venttilin oma kaavio pahaa voi ainakaan tehdä.
Jos on niin pistäks:
petteri.kivimaki@keskisuomalainen.fi
Paine pumpulta onkin aivan oikein 200bar. Painevarajalle pitäis tulla 149-199bar paine säätöventtiililtä. Varoitus valo syttyy 100 barin tietämillä. Jos kerran painetta ei tule paine varaajalle niin vikahan on silloin siinä venttiilissä. Että nyt ei vaan olis joku paineventtiili auki. Entäs tuo vaijerin asetus onko ok. M asentohan vapauttaa paineet järjestelmästä. Tuo järjestelmähän pitää paineet vaikka pumppu ei pyörisikään.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"