Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Hankin talvi-iltojen iloksi hieman kevyttä projektia.

Ident-Nummer: WDB1240831F131783

Fahrgestell
Verkaufsbezeichnung: 230 TE
Auftragsnummer: 0 9 529 12489
Lack-Code 1: 261 Nelkengrün Metallic
Ausstattung: 065 STOFF CREMEBEIGE / CHAMPIGNON
Motornummer: 102982 12 157139
Getriebe: 722408 02 657200

SA-Code

065A STOFF CREMEBEIGE / CHAMPIGNON
211 AUTOMATISCHES SPERRDIFFERENTIAL (ASD)
239 REIFEN MICHELIN FUER FA. HERTZ
260 TYPKENNZEICHEN AUF HECKDECKEL - WEGFALL
261 NELKENGRÜN METALLIC
341 BLINKLEUCHTEN ZUSAETZLICH
420 GETRIEBE AUTOMATISCH 4-GANG
466 Keine Code-Benennung vorhanden
482 FEDERUNG FUER GROESSERE BODENFREIHEIT
524 LACK - KONSERVIERUNG
581 KLIMATISIERUNGSAUTOMATIK
593 WD-GRUENES GLAS RUNDUM, HEIZBARE HECKSCHEIBE-ESG
600 SCHEINWERFER - REINIGUNGSANLAGE
620 ABGASREINIGUNG
636 WEGFALL - WARNDREIECK
673 BATTERIE MIT GROESSERER KAPAZITAET
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS
982 FINNLAND-FAHRZEUGE - ZUSATZTEILE

Auto on katsastettu edellisen kerran helmikuussa 2012 ja marraskuussa 2012 takajousitus sylkäisi öljyt pihalle. Auto jäi tuolloin seisomaan, ja eilen se käynnistettiin uudella akulla ensimmäistä kertaa yli vuoteen. Auto liikkuu omin avuin sekä pysähtyy tarvittaessa :D .

Varusteet on tuossa yllä listattu, väri siis 261 willow green.

Autoon on asenneetu sähköiset etuikkunat joista kuskin ikkuna ei kuulemma toimi. Käynnistyksen jälkeen lämppärin keskisuuttimista nousi höyryä tai hajutonta savua :P ja sieltä tulipellin luota kärytti/höyrytti aika lailla, tosin siellä oli kahden syksyn koivunlehdet muussina ja nekin saattoi vähän haiskahtaa kuumetessaan... auto sammahti lisäksi lämmettyään ja syynä oli virranjakajan kannen sisäpuolelle rajusti kondensoitunut vesi; kuivuttuaan kävi sitten hyvin, ainakin jonkin aikaa. Tosin mittariston varoitusvalotkin hävisi siinä yhteydessä kun autoa starttailtiin, en tiedä mistä johtuu. Kunhan saan kärryn talliin kuivamaan niin katsotaan viat sitten uudestaan.

Kuvia sitten kun olosuhteet antaa myötä.

Edit: värikoodi korjattu SA-koodilistaan :P
Viimeksi muokannut karra, Ma 16.12.2013 19:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea rojektille! Nelkengrün on mielenkiintoinen väri, ikäänkuin ex-farkkuni muovihelmojen väri. SA-koodilistassakin 261 tarkoittanee väriä, meinasin jo että mitä ihmettä oikealla puolen takakontissa lukisi 230 TE:ssä. :D

Erikoista että auto on tilattu katilla; omassa 260 E:ssä sitä ei ole. Ilmastointiautomaatti myös plussaa suomiautossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Onhan tuo koppa jo rapeassa kunnossa, tallissa kun sitä nyt tutkailin, noh katsotaan mitä löytyy.

Mutta, ei lataa. Koeajolla eilen illalla mittariston varoitusvalot temppuili, siis joskus ne vilahti vaan kun virrat laittoi päälle, joskus ne toimi ihan kuten pitääkin. Kotimatkalla tänään kumminkin virta alkoi loppua ja ajelin sitten ensin parkit päällä ja loppukilometrin ilman valoja... auto hyytyi sitten juuri kotipihalle; sen verran että avasin tallin ovet ja astuin autoon ja laitoin D:n päälle niin siihen sammui eikä jaksanut startata.

Ei lataa, mittasin sen. Jännitteensäädin/hiilisilta visuaalisesti ok; irroitin sen ja putsasin. Jos se laturi on vaan nyt sipannut yli vuoden seisotuksen aikana? Ehkä varoitusvalojen outo käytös johtuu juuri laturista. Sulakkeet ok, samoin yj-releen sulakkeet.

Kuivakoot nyt tallissa yön yli niin jatkan huomenna tutkimista. Kaverilla lähellä 200 TE kaasarilla purussa jos kävis sieltä nyppäseen laturin huomenna jos se vaan sopii.

Joku roklottaa koneen käydessä, saattaa olla se hydraulipumppu kun kerran tasonsäädön öljytkin on kankaalla. Oli mielenkiintoinen ajaa 20 km kotiin ilman toimivia takaiskareita.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Täs olisikin vasen etusiipi, minulla on autossani taas ne minua vainoavat gromigaaret, jäisi tuo ruoste peittoon :D

http://www.ebay.de/itm/W124-Kotflugel-l ... 2c778cf37d" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti:Hankin talvi-iltojen iloksi hieman kevyttä projektia.
marraskuussa 2012 takajousitus sylkäisi öljyt pihalle. Auto jäi tuolloin seisomaan
Tuollainen http://www.tori.fi/keski-suomi/Tasonsaa ... m?ca=7&w=1" onclick="window.open(this.href);return false; olisi täälä meidän nurkilla kaupan, jos tarvetta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
karra kirjoitti:Hankin talvi-iltojen iloksi hieman kevyttä projektia.
marraskuussa 2012 takajousitus sylkäisi öljyt pihalle. Auto jäi tuolloin seisomaan
Tuollainen http://www.tori.fi/keski-suomi/Tasonsaa ... m?ca=7&w=1" onclick="window.open(this.href);return false; olisi täälä meidän nurkilla kaupan, jos tarvetta.
Hyvä tietää tuokin, kiitosta. Kävin purkamassa kaverin autosta laturin ja hydraulipumpun. Siinä farkussa pitäisi olla toinen iskareista ehjä.

Puhelintukea purkuoperaatiossa sain kahdelta Jaakolta, kiitos sinne... ja tuli samalla tieto että vielä yksi elinluovuttajafarkku olisi tiedossa jossain vaiheessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Dodii, laturi rokkaa nyt. Autossani oli joku itä-tarvike-laturi, maksanut kuitin mukaan puoltoista vuotta sitten 88 euroa tarvikeputkassa Kausalassa. Siitä on joku diodi nyt siis hajalla.

Laitoin paikalleen Boschin 70A laturin jossa oli ainakin kollektorit todella siistissä kunnossa kuin myös hiilisilta, puhdas ja hiilet uudenveroisessa kunnossa.

Autoni on liikkunut tämän vuosikymmenen alussa Kotka-Kausala linjalla, rekisteri on TGM-588. Jos joku tietää auton niin olisi kiva kuulla lisää. Autosta löyty nimittäin nippu Kotkan Vehon remonttikuitteja...

Keskuslukko toimii, takaluukun suljenta ei; kannatinpumput pitää ainakin tallin lämmössä luukun ylhäällä. Takana on lisäpenkit kahdelle ja kruiserikin on, tokko orkkis kerran ei ollut varustelistauksessa ja se kruiserin mötikkä on oikean ajovalon takana runkopalkin päällä. Mahtaakohan toimia :P .

Kesävanteistus oli sekalainen, ne tarttee duunata oikeaksi, ja nyt kun on kaksi tuollaista "käyttökinneriä" niin voi jotain vanteita vekslailla. Lupasin ostaa jo yhden talvipyöräsarjan mitä tässä tänään tarjottiin :D .

Kunhan kelit lämpenee niin pesen ja otan kuvia.

Ihmeen hyvä fiilis tulee kun saa jotain mieleistä puuhaa , pienestä se on kiinni :D . Nyt on sauna lämpiämässä, pitkästä aikaa kun ei ole tallissa tullutkaan oikeesti mitään ropattua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuitit plärätty läpi kun ne oli ensin irroteltu toisistaan ja kuivateltu. Niitä oli tältä vuosikymmeneltä.

Keskulukon alipainepumppu oli uusittu Kotkan Veholla, aah niin ihanan kallista :D .

Ilmastointiin on viritetty Veholla joku kytkin jolla kompressori käynnistyy suoraan, en ole löytänyt vielä mutta sähköjohtovirityksiä piisaa kuivaimen luona... niin joo kun ilmastointilaitteen nappuloita laittaa muuhun asentoon kuin EC niin tyhjäkäynti nousee aavistuksen, ehkä 50 rpm. Ei tunnu järjestelmä antavan kylmää enkä näe pyöriikö kompura vai ei, se hihnapyörän kytkin ei ainakaan naksahtele.

ASD järjestelmä ollut rikki myös, korjattu Kotkan Veholla :P .

Kaksiavainjärjestelmä, eli virtalukko vaihdettu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tallitunnelmia:

http://s194.photobucket.com/user/karra_ ... t=3&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

En löytänyt googlella oikein kuvia kolmannesta penkistä. Minulta on kadonnut istuinosan tyyny, auton mukana tuli irrallinen tyyny jossa sininen verhoilu. Taaemman esiin kääntyvän osan taustalla ei ole siis kiinteää pehmustetta vaan se on irrallinen. Etummaisen esiin kääntyvän osan eli selkänojan kangas on kyllä sama kuin muissa penkeissä. No ei tullut kuvaa siitä otettua...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä lisäistuinsysteemistä:

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Takajousituksen korkeudensäädön tasoventtiili oli sanonut työsopimuksen irti; oli pullahtanut halki. Siinä toivottavasti syy eikä seuraus.

Hydrauliputkitus on uusittu; konehuoneesta lähtee uudella putkella, ja sieltä jakoventtiilistä lähtevät putket oli uutta myös. Aikamoinen putkihässäkkä tuolla on, yhden jousipallon löysin; se oli siellä jakoventtilihässäkässä.

Bensatankin vieressä on toinen bensapumppu, outoa :? . Se pääpumppu suodattimineen ja paineentasaajinen löytyy auton alta myös.

Erikoinen vehjes tuo farkku, tosiaan ei ole tällaista ennen ollutkaan :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Taistelin tänään irti tuon tasonsäätöventtiilin. Neljä putkiliitosta lähti suht mukavasti irti kun ne oli aika tuoreet asennukset. Mutta se ryökäleen venttiili oli pullahtanut halki, taikka se keskiosa korkannut ulos sen verran että peltinen kannake oli vääntynyt pultin kannan ympärille ettei sinne mahtunut minkään valtakunnan kiinto-, lenkki-, pieni hylsavain saatikka lukko- tai muut pihdit. Piti vääntää, hakata ja nitkutella ja se kannakehan petti sitten kun oli jo muutenkin "hapan". Ja on luonnollisesti toisen kaasupallon kiinikkeenä, eli tulee olemaan hauska iroitettava sekin stna. No sitä saa mitä tilaa, itsehän tuon rojektin hommasin...

Osia pitäs lähtee purkamaan lauantaina kaverin laanille. Onneksi lupasi lauhaa keliä :mrgreen: .

Menihän tuolla tallissa koko ilta kun vielä rakentelin uuden bensaletkun pumpusta sinne auton takapenkin alle asti. Oli se metalliputki takasillan kohdalta aika rapsakassa kunnossa niin se alko vuotaa kun siihen sormenkynnellä eilen tökkäsin :lol: . Ja piti laittaa hetkeksi pyörilleenkin auto kun siirsin vähän pukkien paikkoja tilantarpeen takia.

Ai niin takajarrupalat liikkuu ja käsijarru vaikuttaa pelaavan; aika lähelle säädetty vielä eikä jää mikään päällekään hankaamaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...näyttäis karra olevan jälkeenpäin asennettu lisäpenkki vöineen :wink:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti::) ...näyttäis karra olevan jälkeenpäin asennettu lisäpenkki vöineen :wink:
Niin myö pääteltiin kun ei ole varustelistassa. Mutta mistä saatu selkänojaan orkkiskangasta? Takaluukussa ei ole sisäkahvaa (kiinnivetolenkkiä) myöskään.

Lisäksi cruiseri on jälkiasennettu, pääteltiin. Kävin ostaas ZH-M litkua pyhiä varten, en aio tosin juoda niitä... :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin tänään purkamassa kaverin laanilta osia 200T:stä; korkeudensäätöventtiili ja bensapumppujen suojamuovi, tuossa kaasarifarkussa sen muovin alla ei olut mitään luonnollisestikaan - onkohan se muovi ilmanvastuksen takia siellä paikoillaan?

Irroitin myös keski-ja takaäänenvaimentimen jemmaan sekä pyörät laitoin siistiin pinoon jos niitä joku saattaa tarvita (ovat hyvässä kunnossa olevat 185/65 R15 Kristall-saksankitkat farkun omilla peltivanteilla.

Käännettiin auto hiabilla kyljelleen niin pääsi mukavasti purkamaan :D . Oli se tasonsäätösysteemi ihan paineellisena, katkoin nimittäin ne putket, Venttiilin kiinnike jäi ehjänä paikoilleen enkä saanut sitä irti kun jousipallon liitos menee sen läpi, kiinnitysmutterit ihme kyllä irtos.

Nyt pitää alkaa liottamaan niitä liitimiä jotta saa vara-elimestä putkennysät ehjänä irti :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mielenkiintoinen projekti - täällä seuraillaan tiiviisti. :thumbup:

Mutta sitä piti sanoa siitä lisäistuimen kankaasta, että samaa on muinoin käytetty siihenkin, että Recaron jälkiasennusistuimia on verhoiltu alkuperäisellä kankaalla. Että on sitä jo tuon auton myymisen aikaan varmaan ainakin maahantuojan kautta ollut saatavilla, tai nyttemmin sitä tietty saa monistakin verhoiluliikkeistä. Tai näin olen ainakin päätellyt noiden orkkiskuosi-Recarojen osalta, kun ei sellaisia tietääkseni ole suoraan varustelistalta voinut valita, mutta varsinkin takseissa niitä Suomessa on käytetty ilmeisesti suhteellisen useinkin W124:n aikaan. (Ja en nyt tarkoita niitä alkuperäisiä urheiluistuimia, jotka vissiin kanssa ovat Recaron tekemät.)

Siitä bensapumppujen muovista (silloin kun ei ole bensapumppuja eikä ASD-hydrauliikan osia), niin varmasti joo vaikuttaa ilmanvastukseen. Mutta lisäksi suojaa pohjaa lentäviltä kiviltä ja kuralta - eikös siellä kohdassa pohjassa ole alun perin ohuempi korroosionsuojaus, vai oliko se vain uudemmissa E-mallin lankuissa niin? Ja varmaan se äänitasoonkin jotain vaikuttaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti - täällä seuraillaan tiiviisti. :thumbup: .
Hyvähyvä. Kyselen kangasta kunhan aika koittaa, pk-seudulla pitäs olla pari verhoomoa josta saattaa löytyä, ja ne Kuopion paikat.

Purin illalla kuskin oven tutkittuani ensin lasinnostimen katkaisijaa. Nostimen moottori menee hankintalistalle, tai koko nostin saksineen.

Käytiin eilen tallissa parin työkaverin kanssa ketkä meillä ei ole aiemmin käyneet, toinen kertoi sitten toimistolla että autostani tuli mieleen vanhat saksalaiset poliisisarjat, siis telkkarisarjat. Mistä lie monen mielleyhtymä, tai siis sisustuksesta kuulemma tuli sellainen olo. On creme aina kaunis väri tosiaan, vaikka tässä nyt kangasta onkin.

Ai niin nyt laturin vaihdon jälkeen ei sitä koneen roklotusta ole enää kuulunut, bueno. Kunhan saan ne tasonsäädön liemet sinne niin selvinnee lopullinen kuva asiasta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Vähän samoilla linjoilla Nozkin kanssa seuraillaan projektia mielenkiinnolla, on viime aikoina ollut työ kiireitä ja näin ollen tuo motivaatiokin hiukan kateissa noihin omiin projekteihin! :( Vaan josko tuossa tuleva viikon valohoito auttaisi asiaan ja saisi tuon 250 projektin nytkähtämään etiäpäin, niin saisi kesään mennessä jotain valmistakin aikaiseksi. :)

Kyllä kait nuo muovit kaasari mallissakin on sinne perään suojaksi ja eristeeksi laitettu, valitettavan usein nuo kotomaan varsioista on heitetty pois tai kadonneet aikojen saatossa!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tää autohan on kohta valmis, ennen kuin talvi edes tulee :D .

Lasinnostimen kanssa oli sama kun ammoiselle W126:lleni kävi. Silloin avasin nostimen moottorin kuoren kiinnitysruuvit kaluston vielä oven sisällä ollessaan ja kas kummaa kun heiluttelin moottorin koppaa se alkoi pelaamaan.

Sama tässä nyt; mutta mekanismin paikallaan ollessa W124 ovessa ei ole tilaa, siis moottoriin ei pääse käsiksi. Purin nostimen irti ja tallin pöydälle; siinä tuo elvytys onnistui, eli raotin sähkömoottorin kuorta sentin verran ja annoin virtaa sille, ja kas jopa alkoi rokkaamaan. Rojut oven sisälle ja testaus; pelaa. Ovipahvi paikoilleen ja edelleen pelaa. Muy bien!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Päivitellään nyt vaikka ihan pikku juttuja. Sain inspiraation tutkia auton sisällä lisää kun kuskin oven ikkuna tuli kuntoon; vaihdoin tuhkakupin palaneen polttimon sekä kaksi polttimoa automaattisen ilmastoinnin paneeliin. Testasin lämppärin paneelissa rinnakkain kahta polttimoa; 0.4 W sekä 1.2 W ja tuohon se 1.2 W on se oikea. Erottuu hyvin kun toiminnon nappi on sisään painettuna.

Nykäisin irti autossa olleen Denver CAU-425 MP3/SD korttia tukevan soitinlaitteen, sehän oli puolen mittainen; kuten ne oikein wanhat autoradiot. ISO liittimet sen takana oli eli siihen pitää tökätä Audio 10 CD hyllystäni kun niitä melkein puolen tusinaa on :D .

Ikkunannostimen katkaisijan valo näyttää omituiselta; siellä on pikku poltin valkoisen muovisen rungon sisällä ja siitä lähtee kaksi karvaa...meneeköhän juotoshommiksi?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 994
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti:Tää autohan on kohta valmis, ennen kuin talvi edes tulee :D .
Eipäs jinxata katsastusta. :mrgreen:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti:
karra kirjoitti:Tää autohan on kohta valmis, ennen kuin talvi edes tulee :D .
Eipäs jinxata katsastusta. :mrgreen:
Näin on, ja onhan se tasonsäätö vielä korjaamatta/testaamatta.

Taitaa mennä ostoslistalle vasemmat lasinnostimen sekä penkinlämmittimen kytkimet, valot on pimeenä...

http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... tures.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Pieni takaisku mutta ei paha. Saatiin taas yksi vika ulos.

Laitoin tasonsäädön venttiilin paikoilleen, sitä ennen löysäsin sen kuulapäätangon mutterit että tangon pituutta pääsee sitten helposti säätämään. Tasonsäätöventtiilin vivun käänsin yläviistoon enkä siis vielä kiinnittänyt tankoa. Yläasennossa venttiili päästää öljyä iskareille eli se on ns ilmausasento.

Lisäsin tyhjään säiliöön litran ZH-M:ää ja käynnistin auton. Puolivälissä ollut nestepinta alkoi vajoamaan hitaasti tyhjäkäynnillä. Ennen kuin säiliö meni tyhjäksi asti huomasin että oikean takaiskarin tienoilta tulee öljyä ulos, ensin oli ihan mustaa ja kun kerkisin sammuttaa moottorin oli öljy jo kirkasta. Iskarille menevä letku oli halki ja siitä suihkutti.

Tarvii tutkia saanko siihen käytetyn, vai ottaisiko uuden jos eivät ole kalliita ja mistä sen sitten ostaa. Tai jos sen saa teetettyä hydrauliikkalikkeessä?

Tallin lattian siivouksen jälkeen menin auton alle, tasonsäätöventtiilin alla oli vati valmiina mutta se oli kuiva kuten kaikki liitokset. Säätöventtiilin vipu oli jäykkä eli siellä oli painetta, käänsin vivun alas jotta iskareille menevä öljynkierto sulkeutuu. Eikä se vuotokohta enää ollut edes vuotanut mutta eipähän nyt tule säiliö ja putkisto tyhjäksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...kangasta ei ole ommeltu muotoon/tikattu ja väärät verhoilut sekä 3 piste vyöt puuttuu.
Istuinosan penkin kiinitys palatkin puuttuu.
Noitahan tehtiin helposti aina 31.12.2006 asti jopa kääntämällä luukut vain auki ja leimalle :lol:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti::) ...kangasta ei ole ommeltu muotoon/tikattu ja väärät verhoilut sekä 3 piste vyöt puuttuu.
Istuinosan penkin kiinitys palatkin puuttuu.
Noitahan tehtiin helposti aina 31.12.2006 asti jopa kääntämällä luukut vain auki ja leimalle :lol:
OK, mistähän ne on kangasta hommanneet? Kuitenkin niin vähän löytyi että riitti selkänojaan pelkästään :D .

Tasonsäädön letkua sa erikseen: http://mbspecialist.com/mercedes_webcat ... 49970582B/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brittifoorumilla kertoivat että hydrauliikkaliikkeesä tuo voidaan tehdä eli jos tällä kertaa ne päät olisi sellaisella kierteellä että niitä löytyis hydrauliikkakaupasta. Yhtäkään mersuun letkua en ole saanut missään teetettyä paitsi 300 SEL 6.3:een mutta vein sinne vanhat päät mukanani ja nekin oli kierteillä :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Aikoinaan 123 :n teetin kone huoneeseen hydrauliikka liikkeessä konehuoneessa vuotavan tasonsäädön kumiletkun tilalle ... Piti poistaa ja mennä marmoritiskille. Syy oli moottorin äänen "nouseminen" penkkien välistä kabiiniin :!:
Metallivahvisteisia letkuja tekevät ja alkuperäinen on kangasvahvisteinen :wink:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti:Aikoinaan 123 :n teetin kone huoneeseen hydrauliikka liikkeessä konehuoneessa vuotavan tasonsäädön kumiletkun tilalle ... Piti poistaa ja mennä marmoritiskille. Syy oli moottorin äänen "nouseminen" penkkien välistä kabiiniin :!:
Metallivahvisteisia letkuja tekevät ja alkuperäinen on kangasvahvisteinen :wink:
Minulla on myös se konehuoneen letku tehty hydrauliikkaliikkeesä, ei äännellyt :D . Onhan niitä kangasvahvisteisenakin kait?

Ja kaikki hydrauliputket siellä alla konehuoneesta lähtien on uutta kuten se toinen iskarin letkukin. Nyt se viimeinenkin menee uusiksi.

Tänään kaivoin takapyöränaukoista muutaman kilon (öljyistäkin) hiekkaa ulos. Työkaverin pojilla ollut tuo auto ja maalla kun asuvat niin varmaan pellolla pistetty menemään; kuivanutta mutaa ja heinätupsuja alusta täynnä :lol: . Onneksi ei hevosenpaskaa ollut :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Oikean takaiskarin letku irroitettu. Se lähti yllättävän kivuttomasti, olinhan sitä muutaman illan irrotusöljyllä liottanut. Kumminkin se letku piti katkaista koska kovan putken pään puoleinen juntturi on jumittunut putkeen kiinni; sehän on kuten jarruletkun ja putken liitos. Tällä lailla sai letkun molemmat päät pyöriteltyä irti.

Pitää huomenna hakea pieni puhalluslamppu lainaksi jotta sen mutterin saa siitä pyörimään itse (haurasta) putkea vaurioittamatta.

Sopisikohan tuohon joku raskaan sarjan jarruletku, se on siis ihan samanlainen kuin tavan jarruletku mutta vaan isommilla päillä. Kumminkin hydrauliiikkaliikkeessä nyrpistävät nenäänsä että ei voi tehdä tuollaista...

Tai sitten pitää tilata orkkis :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Olihan se mersukansalla tiedossa että tasonsäädön iskareiden letkut on purettavilla päillä.

Purimme letkun ja ostin hydrauliikkaliikkeestä samanlaista 3000 psi kiiltäväpintaista letkua, sitä piti vaan kaivaa firman ö-mapista koska tuote oli ainakin Tehohydrossa poistunut markkinoilta. Ensimmäinen pää onnistui hyvin mutta se toinen kierreholkki halkesi kiristettäessä, oli sen verran ruostunut ohuemmaksi.

Se iskarin puoleinen pää oli vakio kamaa ja siihen sai karan joka puristettiin paikoilleen. Se putken puoleinen pää on JIC 7 kokoinen jota ei ainakaan Lappeenrannasta saanut tänään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Voi kerpeleen kerpele. Laitoin letkun paikoilleen ja lisäsin tasonsäädön nestettä. Sitten auto käyntiin. Ensin alkoi vuotaa sieltä venttiilin tienoilta ja kun ehdin sammuttaa auton niin oli se uusi 200 bar letkukin ehtinyt pullistua:

Kuva

Paluukierrossa varmaan joku on tukossa. Taisin siis hajottaa jo toisen tasonsäätöventtiilin, olisi pitänyt perehtyä aiheeseen että eihän se itsestään hajalle pullistu. Samoin tuo oikea letku, miten sinne voi päästä noin suuri paine? Vasen puoli ihan ok, ei vuoda sieltä. Venttiili oli vipu alas eli ei siinä asennossa jolloin iskareille virtaa lisää öljyä :shock: .

Pitää mennä auton alle tutkimaan lisää. Kaaviokuvan löysin jo foorumilta:

http://home.snafu.de/cjm/Schalter/asd_diagram.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut karra, Pe 27.12.2013 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin