123:n löpömittarin toiminnasta?
123:n löpömittarin toiminnasta?
Polttoainemittari tuntuu kummittelevan, mittari heilahtelee tuntuvasti jopa parkkipaikalla kun vain virrat on päällä, eikä muutenkaan mittarin näyttämä tunnu kovin luotettavalle. Merkkivalo sentään tuntuu toimivan kohtalaisen systemaattisesti. Kysymys kuuluukin: miten polttoaineen merkkivalo on toteutettu? Ei kai valolle sentään ole omaa anturia tankissa? Ylipäätään itse mittari näyttää vähän liikaa. Onko kellään kokemuksia aiheesta..?
ex-300D 1979
Minullakin mittarin näyttämä vaihtelee satunnaisesti. Kerran varoitusvalo syttyi ajaessa, mutta mittarin mukaan polttoaine ei ollut vähissä. Tankkauksen jälkeen valo sammui, eikä ole palanut sen jälkeen. Olisi mielenkiintoista tietää miten systeemi on toteutettu.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
no..
Sen anturin saa helposti pois sieltä tankista, irrottaa vain ensin ensiapulaukun kotelon hattuhyllystä. Sitten mutterin näköisen osan keskellä oleva johdinpistoke irti ja sitten ruuvaa siitä "mutterista" anturin pois. Ennen kuin anturin nostaa pois tankista, niin kannattaa varata viereen joku sopiva astia, johon anturin pään laittaa ettei paikat sotkeennu polttoaineeseen, enimmät polttoaineet voi lirutella ensin tankkiin.
Anturi on päällepäin putken pätkän näköinen osa, joka on tukittu molemmista päistä. Sisällä liikkuu koho, joka on kosketuksissa kahteen johdin säikeeseen ja "putken" pohjalla on kosketinpinnat joihin koho osuessaan sytyttää polttoainevalon.
Sinne putken pohjalle kertyy ajanmittaan mustaa töhnää, joka saa aikaan sen, että polttoainemittari ei laske esim. 1/4 tankkia alemmas, eikä polttoaine valo syty vaikka tankki olisi tyhjä. Putkilo on helppo puhdistaa, avaa vain pohjassa näkyvän pienen ruuvin ja anturi purkaantuu osiin, samalla rakenne selviää hyvin. Omasta w123:sta oli anturista toinen johdinsäie irti tinauksestaan ja sai aikaan levottomuutta polttoaine mittarissa, tinasin sen kiinni ja taas toimii.
Ei muuta kuin ottamaan anturia irti ja katsomaan mitä se on syönyt.
Anturi on päällepäin putken pätkän näköinen osa, joka on tukittu molemmista päistä. Sisällä liikkuu koho, joka on kosketuksissa kahteen johdin säikeeseen ja "putken" pohjalla on kosketinpinnat joihin koho osuessaan sytyttää polttoainevalon.
Sinne putken pohjalle kertyy ajanmittaan mustaa töhnää, joka saa aikaan sen, että polttoainemittari ei laske esim. 1/4 tankkia alemmas, eikä polttoaine valo syty vaikka tankki olisi tyhjä. Putkilo on helppo puhdistaa, avaa vain pohjassa näkyvän pienen ruuvin ja anturi purkaantuu osiin, samalla rakenne selviää hyvin. Omasta w123:sta oli anturista toinen johdinsäie irti tinauksestaan ja sai aikaan levottomuutta polttoaine mittarissa, tinasin sen kiinni ja taas toimii.
Ei muuta kuin ottamaan anturia irti ja katsomaan mitä se on syönyt.
w115,123,124,126,210 yms.
No nyt toimii
Olihan siellä putkessa hyvästi mustaa töhnää.. puhdistus ja toimii paremmin! Vieläkään ei mene mittari aivan pohjaan vaan jää siihen 1/4 tankkiin. Kokeilin nimittäin mittarin toimintaa kun koho oli levällään ja kädellä liikutin kohoa. Niiden kahden vastus langan (joita koho hinkuttaa) lisäksi siihen oli juotettu kolmas kuparinen lanka, näytti ihan kuparilta. Onkohan tällä virityksellä vaikutusta mittarin "offsettiin"? Onko tätä kolmatta lankaa alunperin ja mitä materiaalia se lienee?
ex-300D 1979
hmm..
Muistaakseni omassakin oli kolme lankaa...
Piru kun pitää olla huono muisti, mutta ettei vain omassakin w123:ssa jäänyt mittari jonnekin 1/4 tankin tienoille, vaikka koho oli pohjassa kun anturi oli irrallaan. Mutta tulisiko siinä sitten joku "sähköinen vastuksen muuttumis ilmiö", kun anturi ui polttoaineessa? Kyllä se nyt ainakin laskee sinne R:ään asti.
Piru kun pitää olla huono muisti, mutta ettei vain omassakin w123:ssa jäänyt mittari jonnekin 1/4 tankin tienoille, vaikka koho oli pohjassa kun anturi oli irrallaan. Mutta tulisiko siinä sitten joku "sähköinen vastuksen muuttumis ilmiö", kun anturi ui polttoaineessa? Kyllä se nyt ainakin laskee sinne R:ään asti.
w115,123,124,126,210 yms.
Ei suoranaisesti liity ihan tähän mutta pa-mittariin kuitenkin.
Mulla tekee/teki mittari päinvastaista "kummittelua"..eli vaikka tankin pistää täyteen mittari jää yhden piirtovälin alle täyden.
Veho-huollosta osasivat heti kertoa mahdollisen vian syyn..eli: uudemmissa SLK-mersuissa(luultavasti muissakin) mittariston toimintaa säätelevä softa on päivitystä vailla jos/ kun mittari alkaa jäämään vajaaksi. On kuulemma ollut melko yleinen vika ja helposti korjattavissa.
Eli jos jollakulla joskus ilmenee saman kaltaista vikaa niin ei syytä suurempaan huoleen..
Mulla tekee/teki mittari päinvastaista "kummittelua"..eli vaikka tankin pistää täyteen mittari jää yhden piirtovälin alle täyden.
Veho-huollosta osasivat heti kertoa mahdollisen vian syyn..eli: uudemmissa SLK-mersuissa(luultavasti muissakin) mittariston toimintaa säätelevä softa on päivitystä vailla jos/ kun mittari alkaa jäämään vajaaksi. On kuulemma ollut melko yleinen vika ja helposti korjattavissa.
Eli jos jollakulla joskus ilmenee saman kaltaista vikaa niin ei syytä suurempaan huoleen..
Re: 123:n löpömittarin toiminnasta?
Tää mehumittari on muuten yks osa mikä nyt ois ehkä eniten kannattavia talteen otettavia, uuden hinta jotain 100 euroa vähintään (ellei jopa 360) ja lisäksi helpohko fiksailla kuten muutkin jo kertoivat!
Eli siis talteen vaan purkuautoista ja romuista, eivät ne aina välttämättä ole rikki...
Eli siis talteen vaan purkuautoista ja romuista, eivät ne aina välttämättä ole rikki...