pikkumersussa kylmä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onko hyviä ideoita tai vastaavia kokemuksia miksi "uudemmissa" 201 palelee? tuo on nyt neljäs pikkumersu ja 87 ja 89 oli suorastaan kuumia.
pari 91 vuotista on ollu ja niissä ei ole ollut puoleksikaan niin lämmin kun vanhemmissa.
onko näissä sitten pienempi lämppärin kenno?
w201 om605
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos närhen munat jumittaa niin ei tule tarpeeksi kylmää tai kenno on tukos eli tällöin konetiskitabletiilla pesu.
Voi olla myös että nyt sekoittuu kylmää lämpimän sekaan eli läppä vikaa.
Lankussa oli kennoa ympäriltä eristys iri ja sieltä meni ohi kennon....eli täällä oli kuviakin siitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jpkl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 27.01.2014 02:18

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jpkl »

Kiertovesipumppu ei toimi?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kääpiö on sen verran hausk kapistus että närhen munia ei ole eikä ole myöskään erillistä vesipumppua sisäkennolle.

viimetalvena jo painin saman ongelman kanssa ja jotain "oikeaa" puhdistus ainetta vuorokauden pidin koneessa ja huuhtelin sitten vedellä ja paskaa tuli ulos mutta ei suurempaa vaikutusta havaittavissa.

UUSIA IDEOITA :wtf:
w201 om605
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No sen varmaan oletkin katsonut, että kun vääntää lämmöt täysille, niin myös hanat aukeavat kokonaan? Eikä ole esim. ongelmaa vaijerin säädöissä tms.

Toinen ilmiselvä juttu on moottorin lämpö, eli termostaatin pitää olla kunnossa, mutta veikkaisin, että sekin on varmistettu jo? Tietty, jos siitä lämmitysletkun lähtöpaikasta saisi vaikka infrapunamittarilla mitattua, voisi varmistaa, minkä lämpöinen neste siellä liikkuu. Tai ainakin saisi siis sen putken pintalämpötilan, jonka ei luulisi olevan kovin kaukana nesteen lämpötilasta.

Ja sitten toi atlaksen mainitsema kylmää ilmaa lämpimän sekaan - juttu. Tosiaan, jos kennon ohi pääsee vaikka edes suhteellisen vähän kylmää ilmaa sisään, niin sillä on erittäinkin oleellinen vaikutus tähän, joten kennon tiivistys lämmityslaitteen runkoon pitää olla hyvässä kunnossa. En tosin yhtään tiedä, että miten sen saisi W201:ssä tarkistettua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aikoinaan kun alkoi tuonti marsuja tulla Saksasta niin alkoi kuulua puhetta että tänne tuodaan liian pienellä lämppärin kennolla ja heppoisilla johdatuksella olevia marsuja joista palaa johtosarjalla ja on jouduttu kennoa isontamaan.
Onkohan perää?...nää on varmaan esson baarin juttuja
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

atlas kirjoitti:Aikoinaan kun alkoi tuonti marsuja tulla Saksasta niin alkoi kuulua puhetta että tänne tuodaan liian pienellä lämppärin kennolla ja heppoisilla johdatuksella olevia marsuja joista palaa johtosarjalla ja on jouduttu kennoa isontamaan.
Onkohan perää?...nää on varmaan esson baarin juttuja
Veikkaisin jälkimmäistä vaihtoehtoa, eli Esson (tai ehkä ST1:n) :wink: baarista kotoisin. Ei ainakaan W124:ssä ollut mitään tuollaista, kun tuontiautooni tilasin uutta kennoa. Ja samoin on julkisesti todettu väitteen pienemmistä kennoista olevan vailla todellisuuspohjaa, tosin ei se nyt vielä mitään todista. Onhan sitäkin esitetty julkisesti totuutena, että tuontiautoissa kennot ovat pienempiä. Jos asiaa syvällisemmin miettii, niin en jaksa uskoa, että kenelläkään autovalmistajalla olisi mielenkiintoa käyttää suunnitteluresurssejaan siihen, että pienille pohjoisen markkinoille tehtäisiin paremmat lämmityslaitteet kuin muualle. Eikä se suunnittelu ole ainoa juttu - kustannuksia tulisi myös siitä, että autoihin joudutaan tilauksen mukaan laittamaan erilaisia kennoja ja ylläpitämään niille omia varastopaikkoja, varaosanumeroja jne. En usko, että niin olisi tehty.

Sen sijaan onhan siihen nyt joku moittimisen aihe pitänyt keksiä, kun naapuri on muinoin käynyt Saksasta hakemassa auton, ja samalla rahalla saanut paremmin varustellun ja vähempiruosteisen kulkupelin kuin Suomesta. Sille naapurillehan on voinut sitten mennä naureskelemaan, että ensi talvena sulla on varmasti ihan hemmetin kylmä, kun menit ostamaan tuommoisen lämpimän maan auton. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kojelautaa en ole purkanut ollenkaan laiskuuttani ja hieman tilan puutteestakin johtuen.
veikkaisin että läpät menee kiinni asti kun ne läpsähtää kun lämpöjä alkaa pienentämaan.
moottorin lämpö 85 mittarin mukaan.

miten se sitten on oikeasti toteutettu tuo lämpöjen säätäminen nuissä kääpiöissä? 124 on alipaineella mutta mutta...
w201 om605
Avatar
jpkl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 27.01.2014 02:18

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jpkl »

jekku90 kirjoitti:kääpiö on sen verran hausk kapistus että närhen munia ei ole eikä ole myöskään erillistä vesipumppua sisäkennolle.

viimetalvena jo painin saman ongelman kanssa ja jotain "oikeaa" puhdistus ainetta vuorokauden pidin koneessa ja huuhtelin sitten vedellä ja paskaa tuli ulos mutta ei suurempaa vaikutusta havaittavissa.
UUSIA IDEOITA :wtf:


Jäi häiritsemään kiertovesipumppu, koska niitä saa varaosana. Esim http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 1232/10/18" onclick="window.open(this.href);return false;
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja wolf »

Mitens se nyt on kun minulla on sellainen käsitys että uudemmissa tenavissa (-91 alk,) olisi vesivena "närhenmunilla"? Oma kärrykin on nykyisin tuota vuosikertaa mutta ei juuri huvita näillä pakkasilla mennä aukomaan ritilöitä.
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

tenavassa on joku alipaine toiminen systeemi akun vieressä muovin takana mikä myös rajoittaa kennolle nesteen kiertoa jollain tapaa. lämmönsäätimestä menee alipaine juuri tuohon mötikkään mikä on akun vieressä
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja tomant »

jekku90 kirjoitti:...miten se sitten on oikeasti toteutettu tuo lämpöjen säätäminen nuissä kääpiöissä? 124 on alipaineella mutta mutta...
MInulla on 190E vm. 1991 ja ainakin siinä on jonkinlainen alipainesäätö lämppärin letkussa konehuoneen puolella akun luona.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

pitää sitä alipaine kilkettä kattella kun ehtii tässä.

vesipumppua en muista koskaan nähneeni kääpiössä ja nykyisessä sitä ei 100% varmuudella ole. jos ei ole jossain tuulilasin alla piilossa :evil:
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kiertovesipumppu ei ole syypää tähän ongelmaan. siitä voi ottaa vaikka piuhat pois, niin tenava on lämmin auto. eikä myöskään siinä, että olis tuontiauto ja liian pienellä kennolla. samat kennot niissä on. mahdollisia vika kohteita voi olla se alipainejuttu, siitä en tiedä mitään, enkä ymmärrä kuinka se edes toimii. toinen voi olla ilman ohjain läppä(t). niitä on siellä kojelaudan takana, missä se lämppärin kennokin on. lämmönsäätö nupikoista menee vaijereita sinne läpille ja ne liikkuu sitten sitä mukaa, mitenkä räplää ilmaa tuleen. muistaakseni kaikki napikat vaikuttaa niihin läppiin. eli se lämmityksen suuntaus ja itse lämmön säätö. ja sitten voi olla kenno. kenno voi olla sisältä tukossa, mutta myös ulkopulelta. tossahan ei ole mitään suodattimia, eli välillä sieltä saattaa tulla koivun siemeniä yms. ylimäärästä auton sisään asti lämppärin läpitte. isommat sitten jää sinne lämppärin kennoon. ja jos se kenno on joskus vuotanut, niin sinne on joku saattaanut laittaa syylärisementtiäkin, niin varmaan on tukossa.


mulla oli joskus 91vm 200D w201 saksan tuontiauto ja siinä oli samaa vikaa. ei meinannu tarjeta. lopulta, kun lämppärin kenno alkoi vuotaa, niin oli pakko alkaa korjaankin. tutkittuani asiaa siellä oli oikeestaan vähän kaikki noi yllä mainitut viat. syyläri oli tukossa niin sisältä, kun ulkoakin. tosin vaan osittain. yksi läppää ohjaava vaijeri oli irti läppäkoneiston päästä ja täten tästä kulki kylmää ja kuumaa sekasin = haaleata sisälle. ja kun sen kojelaudankin siitä joutu remontissa purkaan, niin paljastu, että kuskin puolen suuttimelle menevä ilmaputkikin oli pois paikoiltaan ja nekin vähät kuumat ilmat meni mittaristolle tms.

eli ei muutakun kojelauta pois ja tutkiin. uutta kennoa melkein suosittelisin, jos muuten näyttää ehjältä ja kone lämpiää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: pikkumersussa kylmä

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Niin kai se on kohta otettava. Kokeilin laittaa suoran alipaineen siihen säätimeen mutta ei vaikutusta.. huoh.
w201 om605
Vastaa Viestiin