Uuden Mersun arvon pudotus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja Karski »

Vuonna 2008 uutisointiin, miten uuden auton arvo putoaa puoleen "kolmessa tai neljässä vuodessa", ja tämä argumentti on sittemmin ollut mieluinen käytetyillä autoilla ajaville.

Mutta mitä kummaa: Helsingin Sanomissa tammikuussa julkaisussa tutkimuksessa käy ilmi, että neljän vuoden ja 60 tkm jälkeen Toyotalla on arvostaan jäljellä yhä 83 prosenttia ja Renaultilla 62 prosenttia.

http://www.hs.fi/autot/N%C3%A4m%C3%A4+a ... 0000846231

Mersu on tässä kilpailussa keskitien kulkija, sillä nelivuotiaalla E-mersulla on arvostaan jäljellä yhä 70 prosenttia. Ja nettiauto näyttää saman suuntaisia lukuja, jopa pyyntihinnan ja myyntihinnan erotus huomioiden. Sinänsä esimerkki on kyllä hassu, että monella E-sarjalaisella ajetaan enemmänkin kuin 15 tkm vuodessa...

Ajatuksen arvon puolittumisesta muutamassa vuodessa voi kai silti unohtaa, vai onko tässä jokin juttu taustalla, mikä ei tilastoista selviä?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Karski kirjoitti:Vuonna 2008 uutisointiin, miten uuden auton arvo putoaa puoleen "kolmessa tai neljässä vuodessa", ja tämä argumentti on sittemmin ollut mieluinen käytetyillä autoilla ajaville.

Mutta mitä kummaa: Helsingin Sanomissa tammikuussa julkaisussa tutkimuksessa käy ilmi, että neljän vuoden ja 60 tkm jälkeen Toyotalla on arvostaan jäljellä yhä 83 prosenttia ja Renaultilla 62 prosenttia.

http://www.hs.fi/autot/N%C3%A4m%C3%A4+a ... 0000846231

Mersu on tässä kilpailussa keskitien kulkija, sillä nelivuotiaalla E-mersulla on arvostaan jäljellä yhä 70 prosenttia. Ja nettiauto näyttää saman suuntaisia lukuja, jopa pyyntihinnan ja myyntihinnan erotus huomioiden. Sinänsä esimerkki on kyllä hassu, että monella E-sarjalaisella ajetaan enemmänkin kuin 15 tkm vuodessa...

Ajatuksen arvon puolittumisesta muutamassa vuodessa voi kai silti unohtaa, vai onko tässä jokin juttu taustalla, mikä ei tilastoista selviä?
Yksi asia mikä vaikuttaa voimakkaasti arvon putoamiseen on varusteiden määrä. Ja tietysti kilometrit. Ja se onko kyseessä hinnat-alkaen -malli vai malliston yläpään malli. Ja mahdolliset verotusmuutokset yms.

Esim. itse ostin aikoinaan 4v vanhan mersun (s211). Silloin tuollaisten nelivuotiaiden 100-150 TKM ajettujen E-sarjan nelimatikkifarmarien markkinahinta oli n. 40KEUR, vähän yli tai alle. Omasta (Saksasta tuotu, mutta Suomessa myynnissä) maksoin toisine vanteineen jne. n. 37KEUR. Kyseisen mallin hinnastohinta Suomessa oli aikanaan perusvarustein n. 80KEUR, ja noilla meikäläisen auton varusteilla n. 115KEUR. Hinnastohinnasta oli siis kadonnut melko lailla 2/3 neljässä vuodessa. Perusvarusteilla markkinahinta olisi ollut suunnilleen sama, jolloin hinnasta olisi kadonnut vain n. puolet. Ja jos kyseessä olisi ollut E-sarjan hinnat-alkaen -malli, olisi sen markkinahinta ollut muutaman tonnin alhaisempi, mutta hinnastohinta uutena useita kymmeniä tuhansia alhaisempi, jolloin hinnasta olisi kadonnut alle puolet.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja RH »

Eihän näissä nyt mitään selvää kaavaa ole. 2006-mallin S211 nelivuotiaana on tuolloin ottanut juuri takkiinsa ankarasti uuden 212-mallin markkinoille tulosta.
Eli mikä tilanne markkinoilla nyt milloinkin sattuu olemaan. Ennustaminen on vaikeaa. Varusteet saa yleensä ainakin puoli-ilmaiseksi käytetyssä autossa, mutta voivat tietty olla se houkutin, jolla auto yleensä tulee myydyksi.
Itse olen ajatellut asian jotenkin näin, että käytetyssä mersussa saa tojotiin ja volkkareihin yms. verrattuna kuitenkin aika paljon autoa rahalleen. Tuo tj86430:n edeltävä viesti tukisi tätä olettamaa aika hyvin.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Aatelkaas ny ite. Josko kaikki omista jätöksistä lähtien vaan nousis arvossaan niin kuinka ison montus ne joutuskaan aikanaan kaivamaan että kaiken sais mukaan pakattua.....ei mulla muuta tällä kertaa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Eikös se ole jonkinlainen sääntö ollut, että kun talouden notkahduksen takia uusien autojen myynti vähenee, niin vastaavasti uudehkojen käytettyjen kysyntä kasvaa. Ja niiden hinnat nousee. Jollainhan on kansan ajettava, kun autot ei ikäänsä kauempaa kestä. Uusavuttomuus ja huoltojen hinnat poistaa kalustoa yhä nopeammin toisesta päästä.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä sen arvo oikeasti putoaa puoleen 3-4 vuodessa normi taksimalleissa . Pyytää voi tietysti mitä vaan .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
ruf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 20.07.2012 18:05

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja ruf »

OT: Automerkin osalta. Ostin Passatin 2.1-2008 juuri veromuutoksen jälkeen. Veromuutos alensi Passat Luxlinen hintaa n.4000€ Auto oli esittelyauto, ajettu 3000km ja käyttöönotto 9.2007. Hintalappu oli 27900€. Autoon oli asennettu lohkolämmitin ja 2 renkaat. Laitoin auton myyntiin 2.5v ja 100.000km. myöhemmin. Sain autosta 18900€. Auto oli myynnissä nettiautossa 2.5kk. huomattavasti halvimmalla kuin vastaavat saman verran ajetut. Tässä suuntia arvon alenemaan ja myöskin, miten veromuutos vaikuttaa.
M-B E200cdi -07
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kyllähän se niin on kai aina ollut, että se joka auton uutena ostaa ja hyvillä varusteilla, maksaa ne varusteet, eikä niihin laitettua hintaa koskaan takaisin saa. Perusmallin hinnan alennus on aina prosentuaalisesti pienempi, kuin hyvin varustellun ja korostuu merkeillä joilla lisävarusteet ovat vielä suht kalliita.

Pitää muistaa myös, että kaikki käytetyn ostajat eivät edes halua huippuvarusteltua autoa, kosks sellaisen käyttökulut ovat usein huomattavasti korkeammat kuin ns. Perusmallin, joissa jo kaikki tarpeellinen on nykyään mukana.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:Pitää muistaa myös, että kaikki käytetyn ostajat eivät edes halua huippuvarusteltua autoa, kosks sellaisen käyttökulut ovat usein huomattavasti korkeammat kuin ns. Perusmallin, joissa jo kaikki tarpeellinen on nykyään mukana.
Itse kuulun tähän, joskus mersumiesten keskuudessa kummastusta herättävään kastiin. En kaipaa kaikkia tingeltangeleita, itse auto on tärkeämpi. Vanhemmiten ne varusteet on vaan riesaksi. Tiettyjen varusteiden toiminnassa pitäminenkin kysyy oikeesti perseen kestoa :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Pitää muistaa myös, että kaikki käytetyn ostajat eivät edes halua huippuvarusteltua autoa, kosks sellaisen käyttökulut ovat usein huomattavasti korkeammat kuin ns. Perusmallin, joissa jo kaikki tarpeellinen on nykyään mukana.
Itse kuulun tähän, joskus mersumiesten keskuudessa kummastusta herättävään kastiin. En kaipaa kaikkia tingeltangeleita, itse auto on tärkeämpi. Vanhemmiten ne varusteet on vaan riesaksi. Tiettyjen varusteiden toiminnassa pitäminenkin kysyy oikeesti perseen kestoa :P .
Classic on lähimpänä omaa mielikuvaa Mercedeksestä, eli suht yksinkertainen ja karu, mutta varma ja kestävä. Tosin peruseemeliinkin on kaikenlaista ylimääräistä laitettu, ilmeisesti kilpailu pakottaa.. Autossahan ei oikein muuta tarvita kuin keskuslukitus ja ohjaustehostin, sekä mukava ja hiljainen matkustusympäristö. Vakkari tietysti pitkille reissuille!

Kun tuon oman eemelin aikanaan ostin, olisi kelvannut manuaalikin ja 200cdi, mutta silloin ei sellaista löytynyt joka olisi muut kriteerit täyttänyt. Joskus vähemmän on enemmän!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja RH »

tahtoomersun kirjoitti: Autossahan ei oikein muuta tarvita kuin keskuslukitus ja ohjaustehostin, sekä mukava ja hiljainen matkustusympäristö. Vakkari tietysti pitkille reissuille!
...Ja jos olisi vielä edes penkkien lämmitys ja tuuletus, sähkösäädöt muistipaikoin ja hierovat istuimet, polttoainelämmitin, nelialueilmastointi, automaattivaihteisto, jokapyöräveto, ilmajousitus, imuovet, kunnollinen äänentoisto hiljaisuutta särkemään, kuvantoistoviihdelaitteet lasten viihtyvyyttä parantamaan, aktiivinen vakionopeussäädin,ammattikuljettaja rattia kääntämään, tällä vähintään 400hv komennettavana,...
:D
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Uuden Mersun arvon pudotus

Viesti Kirjoittaja Karski »

jpeltoma kirjoitti:Eikös se ole jonkinlainen sääntö ollut, että kun talouden notkahduksen takia uusien autojen myynti vähenee, niin vastaavasti uudehkojen käytettyjen kysyntä kasvaa. Ja niiden hinnat nousee. Jollainhan on kansan ajettava, kun autot ei ikäänsä kauempaa kestä. Uusavuttomuus ja huoltojen hinnat poistaa kalustoa yhä nopeammin toisesta päästä.
Kas kummaa kun juuri tästä aiheesta (ja tutkimuksesta) uusimman Tekniikan Maailman (6/2014) Markkinat pintaa syvemmältä osastolla kirjoitettiin.

Tiivistetysti juuri niin, että taantuman vuoksi nelivuotiaita "hyviä" käytettyjä on niin vähän markkinoilla, että autokauppiaat kehtaavat pyytää niistä huimia hintoja (60-80 prosenttia uuden vastaavan arvosta). Mutta kauppias ei kyllä hyvitä asiakkaalle niistä läheskään yhtä hyvin vaan laittaa erotuksen taskuunsa - asiakkaan näkökulmasta auton arvo uuteen vaihtaessa ja välirahaa laskettaessa on 45-60 prosentin luokkaa. Se saattaa olla hieman enemmän kuin aiemmin.
Vastaa Viestiin