W126 / rengastusväittämiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

W126 / rengastusväittämiä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Laitoin tuossa tilaukseen uuden kesäkiekkokierroksen, saa hoviörkki talvipuhteikseen pusata ne valmiiksi vanteille ensi kevättä varten, tämä suvi mennään vielä vanhoilla.
Njoo, mutta valintaa suoritettaessa - ja rengaskaveri oli ainakin tietävinään Mersuista enemmänkin - hän heitti pari väitettä.

Kyselin alunperin hiukan leveämpää mallia nykyisen vakion 205:n tilalle. Tämän gummisetä tyrmäsi suoralta kädeltä. "Jo 215-rengas sekoittaa W126:n alustageometrian tehokkaasti, leveämmistä ja matalammista puhumattakaan: suuntavakavuus huononee, uraherkkyys kasvaa ja lisäksi nivelien, puslien ja jopa iskareiden ja pyöränlaakereiden kulumisvauhti moninkertaistuu. Ainoa oikea rengas W126:een on vakiokoko 205/65-15, jolle alusta on tarkasti suunniteltu. Rengaskoon vaihto vaatisi rutkasti muutoksia alustaan, että tasapaino eri elementtien välillä säilyisi. Amen. Pienempikoppaisten alustat sietävät leveämpiä kumeja paremmin. Amenamen."

No en muutenkaan ajatellut laittaa vakiota leveämpää kumikalustoa alle, mutta antakaas kommentteja tällaiseen julistukseen noin muuten. Onko se nyt ihan noinkaan :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Täältä kyllä tulee puoltoääni rengasmaakarille. AInakin meikäläinen on siinä vahvassa uskossa, että melkeinpä auto kuin auto on suunniteltu tasan tarkkaan niille renkaille, joilla se tehtaalta lähtee. Jos ja kun jossain Gti-mallissa on eri koon renkaat kuin karvahattuversiossa, niin kyllä on sitten alustan palikoitakin inssit laskeneet uusiksi sen verran. Sama on tilanne, jos vakioalustaan liitetään inset/offset-arvoltaan vakiosta poikkeavat gummit. Kuka ties, joku joka tietää mitä tekee voi osata itsekin säätää pyöränkulmat ja muut kohdilleen uusien pyörien mukaan -- mutta ei se silloinkaan alusta toimi kuten on tehtaalla ajateltu.

W126:sta en tiedä, W201 toimi kohtuullisen hyvin kyllä 205/60 R15-renkailla vaikka vakiokoko on muistaakseni 185 leveä..toisaalta autossa oli kyllä niin loppuun ajetut iskarit, että olis siinä vakiomunkeillakin tehtaan alustainsinöörit itkeneet.... :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sepekyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta

gummit

Viesti Kirjoittaja Sepekyy »

Kyllähän parhaiten autoon suunnitellut renkaat kärryssä toimii. Yksi tuttu rengasmyyjä manasi leveitä renkaita omassa w124:ssa.

t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy

MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...

Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Kohta...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Huomenaamulla olis tarkoitus laittaa alle 225/60 R15 kummit.
Jos 500-moottorisista :arrow: vakiokoko on 215/65R15, en usko 225:n huonontavan autoa yhtään.
Päinvastoin siitä tulee sigamagee...

Mutta huomenna ollaan viisaampia.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Kun kerran mielipiteensä saa sanoa: ei ylileveitä/-matalia renkaita W126:een! Rahat ja ajettavuus menevät ulkonäön tavoittelussa hukkaan. Saksalaisen merkkikerhon W126-osto-oppaassa kehotettiin jättämään hankkimatta ylilevein renkain varustettua W126:a, koska etupään nivelet ja ohjausvaihde "ovat yleensä historiaa".
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mutta mitenkähän on tilanne w123:n kanssa, siinähän on samaa palikkaa alustassa, kuin w126:ssa. Ja onhan w126:ssa leveämmät renkaat vakiona kuin w123:ssa?.. Kyllä ainakin omassa w123:ssa 215:set tuntuvat ihan hyviltä, paitsi monttuisella hiekkatiellä. 175/80x14 renkaat kun on alla, niin ei edes tajua kiertää monttuja, mutta 215/55x16 renkailla kirotaan ja yritetään kiertää monttuja... Mutta asfaltilla kärsiikin sitten 16":lla kurvailla paremmin mutkiin.


Mutta kyllä luulisi w126:een voivan laittaa ihan huoletta 215:set renkaat alle, varsinkin samoille vanteille kuin missä 205:set ovat. Johan eri rengasmerkeilläkin voi olla vierekkäin verrattaessa leveyksissä eroja, vaikka kyljessä onkin samat luvut.
w115,123,124,126,210 yms.
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Kohta...

Viesti Kirjoittaja luokyio »

W126 kirjoitti:Jos 500-moottorisista :arrow: vakiokoko on 215/65R15, en usko 225:n huonontavan autoa yhtään.
Onko 560:ssa ja 300:ssa täsmälleen sama alusta? Veikkaan että ei. Timoooo!
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mä sain kutakuinkin samanlaisia vastauksia sekä eri rengasfirmoista että Veholta kun olin hankkimassa SLK:hon uutta vanne/rengassatsia. Alustat kuulemma tosiaankin on kutakuinkin tarkasti suunniteltu juuri sille rengaskoolle joka ohjekirjassa mainitaan.
Jos kuitenkin haluaa isompaa vannetta ja leveämpää rengasta,ehkä matalammalla profiililla, niin se kyllä käy..mutta silloin tulisi kuulemma myös alusta säätää uudelleen jotta ajo-ominaisuudet eivät huonontuisi.

En oikein tahtonut itse uskoa tuota..mutta kun säädätin aurauskulmat omastani niin aloin hiukan kallistua sille kannalle että saattaapa tuo olla tottakin. Nimittäin kulmissa oli vain aavistus heittoa, mutta silti ajo-ominaisuudet muuttuivat selvästi kun kulmat säädettiin kohdalleen.

Asiahan on toki jossain määrin eri kuin rengaskoon muuttaminen..mutta toisaalta jos noinkin pieni muutos kulmissa vaikutti niinkin reilusti ajettavuuteen niin aivan varmasti silloin vaikuttaa myös muutokset rengaskoossa..eikä välttämättä parempaan suuntaan!
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Kohta...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Marko L. kirjoitti:
W126 kirjoitti:Jos 500-moottorisista :arrow: vakiokoko on 215/65R15, en usko 225:n huonontavan autoa yhtään.
Onko 560:ssa ja 300:ssa täsmälleen sama alusta? Veikkaan että ei. Timoooo!
Veikkaan että Alustat on kutakuinkin samat.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kohta...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W126 kirjoitti:
Marko L. kirjoitti:
W126 kirjoitti:Jos 500-moottorisista :arrow: vakiokoko on 215/65R15, en usko 225:n huonontavan autoa yhtään.
Onko 560:ssa ja 300:ssa täsmälleen sama alusta? Veikkaan että ei. Timoooo!
Veikkaan että Alustat on kutakuinkin samat.
Niin, kutakuinkin. Aivan varmalla eroja on -W126:tta tarkemmin tuntematta- esim. jousien materiaalivahvuuksissa -- esimerkiksi KL-varaosien selkeä luettelo on tässä kohdin mainio apu, siitä näkee hyvin millä varaosanumerolla mikäkin osa sopii minkäkin malliseen autoon.

AIkanaan E28-bemarilla kun ajelin, tästä sai karvaita kokemuksia. Kerran mm. pyöränkulmia säädeltiin --pahaksi onneksi 528i:n arvojen mukaan. Meikäläisen 520i:ssä ei tainnut olla yhtään samaa astelukua kuin tuossa isompikoneisessa ja periaatteessa oikein -täsmälleen 528i:n ohjearvoihin- säädetty alusta oli sittenkin väärin säädetty. Ja sen kyllä ajossa huomasi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Re: W126 / rengastusväittämiä

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Renkaista W210:n kohdalla on nyt tullut aika paljon kokemuksia. Demecci suosittelee autoon 18" kummeja ja hinnan takia menin 17":siin ja 235/45 sarjalaisiin. Auto näiden jälkeen oli uudella baanalla aivan mahtava, mutta Suomen mahtavalla motarilla veteleli joka paikkaan niin pe****sti. Vaihdoin kumit takasin 195/65R15 renkaisiin ja samalla motarilla vanhoilla korealaisilla kitkrenkailla kesähelteillä auto kulki kuin juna ja ratista tarvi vain varuiksi parilla sormella vähän pitää kiinni, jos se ehkä vetää.

Eli kaikki oppii, ettei niitä leveitä renkaita ainakaan meseen sovi laittaa. Katsokaas mitä on muuten vakiokumi uudessä ässässä?
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Kohta...

Viesti Kirjoittaja tero »

Aku P kirjoitti: Niin, kutakuinkin. Aivan varmalla eroja on -W126:tta tarkemmin tuntematta- esim. jousien materiaalivahvuuksissa -- esimerkiksi KL-varaosien selkeä luettelo on tässä kohdin mainio apu, siitä näkee hyvin millä varaosanumerolla mikäkin osa sopii minkäkin malliseen autoon.
Kirjasta selaten niin W126 alustan osanumeroissa on kyllä pieniä eroja jousissa, jousikumeissa jne, mutta ero ei tule mallinumeron vaihtuessa isompaan vaan lähinnä riippuu siitä että kuinka paljon lisävarusteita (=lisäkiloja) k.o. autoon on lastattu sekä mahdollisesti onko se tilattu huonoille teille (=korkea maavara) jne jne jne...

Toisin sanoen niin neekerimallisessa 500 kopassa voi olla samat jouset kuin varustellussa 280 kopassa jos siitä puuttuu ilmastointi, kattoluukut jne.

Muiltakin osin niin osanumerot näyttävät täsmäävän.

Hydropneumaattinen jousitus on sitten oma lukunsa.



Mutta mitä vanteisiin ja renkaanleveyksiin tulee niin olisin valmis tukemaan olettamusta että ainakin 215 menisi leveytensä puolesta alle ilman ohjautuvuusongelmia.

Väärä offset, tai kovin matala profiili voivat sitten tehdä hallaa, kumpikin aiheuttaa uraherkkyyttä, mutta vain tuo leveyden ylittäminen 10mm ei pitäisi aiheuttaa senkummemepaa huolenaiheita.

,Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

itsellä 126sessa alla 255/45/17! on hyvä ajaa eikä vetele mihinkään... tosin laakerit ja nivelet on varmasti tiukemmalla kuin vakiokoon renkailla... moni sanoo että huonompi ajaa... tämä ei ole.... tarvittaessa kestää tehdä tiukkojakin ohjauliikkeitä... =) vakio 205/65/15 taittuu "alle" paljon pienemmissä vauhdeissa...
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kyllä 500 ja 300 w126 mersussa on erinlaisia alustan osia. Eikä pekästään jouset, vaan myös esim takatukivarret. 500: sissa on alumiiniset ja 300 "perinteiset" teräspalkit.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kohta...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

tero kirjoitti:
Mutta mitä vanteisiin ja renkaanleveyksiin tulee niin olisin valmis tukemaan olettamusta että ainakin 215 menisi leveytensä puolesta alle ilman ohjautuvuusongelmia.

Väärä offset, tai kovin matala profiili voivat sitten tehdä hallaa, kumpikin aiheuttaa uraherkkyyttä, mutta vain tuo leveyden ylittäminen 10mm ei pitäisi aiheuttaa senkummemepaa huolenaiheita.

,Tero
215:n luulisi menevän, sillä eikö 560-maleissa tuo ollut vakiorengastuskoko?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

275 menee taakse ilman "ohjattavuus ongelmia", edessä n.245, jotta mahtuu kääntymään.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W126 / rengastusväittämiä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Taitaa olla aika tuulesta temmattu väittämä, etteikö 126:sessa toimisi muutkin koot kuin 205/65/15. Todellakin jossain luettelossa olin näkevinäni, että isokoneisimmassa vakiorengas 215:nen.

Kirjoitin aikaisemmin, että 123:sessakin oli erilaisia vakiorenkaita. Konkreettisesti minua muistuttaa tästä varaosiksi hankkimani ambulanssi 123, josta sain yhden kierroksen 15 tuumaisia vanteita. Alkuperäinen rengas 185R 15.

Joku voisi väittää, että rekisteriotteeseen merkattu väri on ylivoimaisesti paras kun se on tehtaalla tähän autoon suunniteltu. Sellaiset, jotka väittää, että rekisteriotteeseen merkattu rengas- ja vannekoko on kiistatta paras, voisivat tarkistaa käsitystään miettimällä onko myös rekisteriotteeseen merkitty moottori kiistatta paras ja ovatko moottorit kenties kehittynyt jotenkin vuosien saatossa.

Myös renkaat on kehittynyt vuosien saatossa - samoin kuin moottorit.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W126 / rengastusväittämiä

Viesti Kirjoittaja epk »

Jori Ravantti kirjoitti:Taitaa olla aika tuulesta temmattu väittämä, etteikö 126:sessa toimisi muutkin koot kuin 205/65/15. Todellakin jossain luettelossa olin näkevinäni, että isokoneisimmassa vakiorengas 215:nen.

Kirjoitin aikaisemmin, että 123:sessakin oli erilaisia vakiorenkaita. Konkreettisesti minua muistuttaa tästä varaosiksi hankkimani ambulanssi 123, josta sain yhden kierroksen 15 tuumaisia vanteita. Alkuperäinen rengas 185R 15.

Joku voisi väittää, että rekisteriotteeseen merkattu väri on ylivoimaisesti paras kun se on tehtaalla tähän autoon suunniteltu. Sellaiset, jotka väittää, että rekisteriotteeseen merkattu rengas- ja vannekoko on kiistatta paras, voisivat tarkistaa käsitystään miettimällä onko myös rekisteriotteeseen merkitty moottori kiistatta paras ja ovatko moottorit kenties kehittynyt jotenkin vuosien saatossa.

Myös renkaat on kehittynyt vuosien saatossa - samoin kuin moottorit.

nyt rupee kuulostaa järkipuheeltä , vastaväitteitä? :lol:
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W126 / rengastusväittämiä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

epk kirjoitti:nyt rupee kuulostaa järkipuheeltä , vastaväitteitä? :lol:
Kiitos kannatuksesta! :D

Olen kokeillut autoissani erilaisia renkaita ja vanteita, joiden muassa 126:sen vakio kokoa olevat 205 ja 216/65/15. Ei ole mitään yksiä ehdottoman oikeita renkaita. Erilaisilla renkailla on erilaisia ominaisuuksia.

Annoin ilmaiseksi 123:sen mukana tulleet 14 tuuman vanteet pois.

Muutama vuosi sitten minulla oli Toyotan vuosimallin 1970 Crown farmari. Sen vakiorenkaat ei tosiaankaan olleet nykymittapuun mukaan parhaat mahdolliset.

Maastureissa ja jenkeissä konkretisoituu se kun ihmiset laittaa niihin melko vapaasti erilaisia rengastuksia, niin erilaisilla renkailla tulee erilaiset ominaisuudet.

Eräässä 1980 luvun Land Cruiserissa, jonka kyydissä olin, oli karkeakuvioiset 245/85/16" renkaat. Näiden renkaiden ominaisuudet vaikutti hyvältä maastoon. Tämä rengas välttämättä ei ole paras mahdollinen nopeassa maantieajossa. Kulutuspinta oli ehkä maastossa hyvä, mutta ei välttämättä jääkelillä.

Myös traktoreissa ja työkoneissa on erilaisia renkaita, eikä kiistatta parasta rengasta olekaan. Paripyörienkin hyöty riippuu tilanteesta. Jossain tilanteessa niistä on hyötyä ja toisessa haittaa.

Autojen suunnittelussa tehdään kompromisseja, eikä aina haeta teknisesti parasta vaihtoehtoa, vaan myös hinta vaikuttaa.
Vastaa Viestiin