Mercedes SLK 230 Kompressor

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Harppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 29.10.2003 18:07

Mercedes SLK 230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Harppa »

Tuollaisen auton hankinta kiinnostaa ja sen takia tarvitsen hieman mielipiteitä ja faktoja mallin tiimoilta...
Millainen talviajettavuus? Saako luistoneston kytkettyä pois? Minkä verran tavaratilaa? Riittääkö potku, onko vaarassa jäädä takana tulevan Volvon jalkoihin? :lol: Ylläpito?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ota yhteyttä nimimerkki jva:han. Hänelle SLK on tuttu peli, mutta pidä varasi, jva on nykyään Audimiehiä... :wink:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jep..mulla oli 230K ja onhan siitä eri yhteyksissä juttua ollut, mutta kirjoittelen nyt hiukan niitä tähän, josko niistä kokemuksista jotain iloa kysyjälle olisi..

Jospa aloitan ajettavuudesta..

Jos SLK:ta ajatellaan urheiluautona niin ajettavuus/ajo-ominaisuudet eivät minusta vastanneet täysin (tai ei ehkä lähellekään) tuota urheiluauto-ajatusta.
Tietysti ajettavuuteen ja ajotuntumaan vaikuttaa melkoisesti myös se että käytännössä SLK:ssa istutaan melkein taka-akselin päällä ja sitä myöten auton liikkeet välittyvät kuskille aikalailla eri tavalla kuin normaalissa 4-5 paikkaisessa autossa. "Ajokoira-ilmiö" tulee aika äkkiä tutuksi SLK:n kanssa jos ohjauskulmissa on hiukankin heittoa.
Muutenkin SLK oli/on ennemminkin mukava ja miellyttävä kruisailuauto kuin mutkateiden tykki..tosin sellaiseksihan se kait on tarkoitettukin..kruisailuun, ei rata-ajoon.

Palaan vielä uudelleen noihin ohjauskulmiin. Ainakin omassa SLK:ssa kulmat tuntuivat olevan melkoisen herkkiä muuttumaan. Paljoa ei tarvinnut olla tiessä kuoppaa tai jyrkkää asfaltinreunaa kesäisillä tietyömailla että sai käydä kulmat säädättämässä. Tai ehkä ne eivät sen herkemmin muuttuneet kuin muissakaan autoissa..mutta em syistä pienetkin muutokset tuntuivat melkoisen selvästi ajettavuudessa.

Moottorista hiukan..

2.3 litran kompuramoottori on varsin mukava kokemus. Vääntöjä löytyy mukavasti ja vaikka mikään hirmu tykki ei kyseessä olekaan niin erona esim turboahdettuihin vetoa jatkuu samanlaisena..vähän kuminauhamaisena, mutta tasaisena alusta loppuun asti. Parhaiten kyseinen moottori pääsee oikeuksiinsa moottoritienopeuksista ohitellessa/kiihdytettäessä..nykyisille matalapaineturboille ominaisesta hyytymiestä ei ole tietoakaan vaan SLK lähtee samalla lailla oli nopeus sitten 80km/h tai 160km/h
Moottorista ja sen ominaisuuksista pidin SLK:ssa erittäin paljon.

Kattomekanismi on erittäin hyvä ja toimiva. Ainakaan minulla ei ollut missään vaiheessa mitään ongelmia sen kanssa. No, ehkä pientä natinaa kuului hetken aikaa katon laskemisen jälkeen epätasaisuuksissa, mutta sekin hävisi aina melko pian kun katto asettui kunnolla paikoilleen.

Tiloista sen verran että äkkiseltään tilat voivat vaikuttaa pieniltä..mutta minä ajoin esim kisareissuja katto alhaalla ilman ongelmia, joka on minusta aika hyvin huomioiden että mukana oli ison urheilukassin lisäksi kilpapyörä (kaksilla kiekoilla) ym ym. Katto päällä sai sitten jo huoltajankin matkaan mukaan..joten eiköhän se tilojen pienuus ole vain järjestelykysymys.. :)

Siinä nyt jotain kokemuksia nopeasti..

Eli ERITTÄIN mukava ja päitä kääntävä kruisailuauto kesäkeleille..ja samalla SLK on myös 100%:nen talviauto jolla pärjää takavedosta ja kevyestä perästä huolimatta mukavasti pahemmillakin lumipöpperökeleillä.

Kyllä meikäläinen uskaltaa lämpimästi suositella SLK:ta sellaiselle ihmiselle jolle rata-automainen ajettavuus ei ole pääasia. SLK kelpaa aivan mainiosti poikamiehen autoksi ja kyllä sillä pärjää 2-henkinen perhekin aivan mainiosti.
Niin..ja vaikka avoautosta onkin kyse niin ilman muuta ilmastoitu versio kannattaa hommata..ainakin itse totesin sen erittäin tarpeelliseksi värkiksi kesäkeleillä ajellessa, tuulisuoja nimittäin ON tehokas ja sen voi jokainen kuvitella miltä tuntuisi istua jokseenkin tuulettomassa tilassa kun aurinko porottaa niskaan.. :)

Muutenkin avoautoilua ei voita mikään..ja vaikka itsellä nyt ei sellaista olekaan niin 100% varmasti vielä tulee uudelleen olemaan..onko se sitten CLK cabrio vaiko uudempi SLK joskun muutaman vuoden päästä, on eri asia..mutta varmaa on että avoauto vielä tulee olemaan..NIIN mukavaa puuhaa se kesäisin on :) 8)

"Eerola" voi jatkaa tästä..hänellä on tuoreempaa kokemusta SLK:sta.. :)
Harppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 29.10.2003 18:07

Viesti Kirjoittaja Harppa »

Kiitokset tiedoista!
Käytiin juuri ihastelemassa uutta 200 SLK Kompressoria, kyllä oli hieno peli, kuume sen kun kasvaa :lol: vaikkakin siinä on vähemmän tehoa kuin vanhassa 230:ssa.
Yksi vaihtoehto olisi 300 tai 500 SL, Saksassa suurin piirtein samassa hintaluokassa. Vero tietenkin eri luokkaa 500:ssa. Jostain pitäis löytää koeajomahdollisuus.
Tässä tapauksessa auto tulee "vanhalle piialle"...
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Uusi 200K(R171) on moottorinsa ominaisuuksilta aika lähelle samantuntuinen kuin vanha 230K..vaikka onkin siis todelllisuudessa vain 1.8K. Muutenkin SLK R171 on hiukan parempi ajettavuudeltaan kuin vanha, jos asiaa katsotaan urheilullisuusnäkökulmasta..mutta minusta sekin on edelleen aika kaukana "urheiluautoluokasta", jos sitä vertaa esim kilpailjoihinsa Audi TT:hen ja Porsche Boxsteriin.

Vanhempi 200K on moottoriltaan melkoisen laiskan oloinen, joten jos valita voi niin ilman muuta 230K R170:n ollessa kyseessä..R171:stä ilman muuta 350..tosin silloin kyllä eurojakin tarvitaan melkoisesti enemmän kuin 200K:hon.

Itselläni oli ihan alkuperäisenä "suunnitelmana" vaihtaa 230K uuteen 200K:hon, mutta perhesyistä jouduin (väliaikaisesti :) ) taipumaan hetkeksi autoon jossa on istumapaikat useammalle kuin kahdelle.

Jos noita vaihtoehtojasi SL ja SLK vertaa niin itse olisin taipuvainen SLK:hon..myös vanhempaan mieluummin kuin vanhaan SL:ään. Toki SL:ssä on taatusti autoa vaikka kuinka, mutta jotenkin vaan SLK:n (R170) ulkonäkö on jotenkin nykynäkökulmsta ajattomampi kuin SL:n. No, makuasioita, mutta kuitenkin..
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Hehee, pääsemme taas jva:n kanssa vääntämään vanhasta suosikkiaiheestamme :lol:

Tavallinen R170 SLK on urheiluautoksi kyydeiltään aika pehmoinen, mutta siitä selviää helposti. Meillä on perheessä tällä hetkellä SLK230K Sport AMG:n alustalla. Tuolla alustalla auto on loistava ajaa, vaikkakaan ei samalla tavoin mikroautomainen kuin puolet kevyempi, yli puolet halvempi, ja 50/50 painojakaumainen Miata. Jollainen perheessämme oli aikaisemmin. Mutta tätä ei kuitenkaan tule ymmärtää, että katuisin Miatan vaihtamista Mersuun :wink:

Lainaten avo-Firebirdiä ajavan kollegani kommenttia SLK:n koeajon jälkeen: "Tämä on niin jämäkkä ja tuntuu kuin tämä olisi yhtä kappaletta koko auto." R170 SLK on Mersu ja sen huomaa viimeistelyssä, kestossa, huollettavuudessa ja ajossa. Jos Mersusta tykkää, tykkää myös SLK:sta. Kun olin ostamassa SLK:ta, minulla oli muina vaihtoehtoina TT, Boxter ja M-Roadster. Päädyin SLK:hon mm.
seuraavista Mersuforumissa aikaisemmin listaamistanisyistä:

<clip>
...Porsche oli spartalainen eikä yllättäen kovinkaan laadukkaan oloinen. Olisin odottanut jotain positiivista sykähdystä. Onhan maailmassa paljon ihmisiä, joille Porsche on unelmien täyttymys. Mutta lopputulos oli laimea pettymys.
M-Roadster oli makean muhkea ja kone oli mahtava. Kyllä BMW:ssä on jotain mikä koskettaa. Mutta kokonaisuus oli vanhan oloinen. Eikä tämä ole mikään yllätys - pnhan auto perimää vanhasta 300-Bemusta.

TT on positiivisella tavalla erikoisen näköinen. Silmiinpistävyys on tässä porukassa etu. Roadsteri on tilavamman tuntuinen (katto alhaalla) kuin coupe. Lopuissa tunnelmissa en malta olla lainaamatta Car and Driverin "Fanzy Panzers" -artikkelia.

There was carping about the Prowleresque seating position—“like sitting in a bathtub,” one tester observed. “A deep bathtub.”

“By itself, the TT seems fine. But in this company, its road manners leave much to be desired.”

</clip>

Lisää mielipiteitäni SLK320 vs. SLK230K löytyy Koeajot-puolelta sekä täältä. Kysy vapaasti myös mitä vain maan ja taivaan väliltä liittyen SLK230K:hon. Sillä olen sillä tänäänkin töissä. Hymyssä suin! :wink:
Viimeksi muokannut eerola, Ke 15.12.2004 02:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...TT on positiivisella tavalla erikoisen näköinen. Silmiinpistävyys on tässä porukassa etu...
Ai niin juu, tuo oli TT Quattro. Sittemmin ajoin etuvetoisella TT:llä. Olen vahvasti sitä mieltä että urheiluauto ei ole etuvetoinen.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Porsche oli spartalainen eikä yllättäen kovinkaan laadukkaan oloinen...
Ja tämä auto oli tavallinen Boxter. Sittemmin olen huomannut, että spartalaisuus vähenee hiukan kun nimen perään lisätään S. Mutta Boxter S on ihan eri hintaluokassa mainittujen kandidaattien kanssa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Käytettyä R170 SLK230K:ta ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin:
  • 1) Moottorin kumityynyt. menevät 230K-koneesta aika varhain. Minulla nämä vaihdettiin sekä CLK:hon että SLK:hon.
    2) Käynnin tasaisuus. Joillain on ollut 230-koneissa anturien kanssa häikkää. Jos tyhjäkäynti ei ole tasainen, saattaa vika piillä näissä.
    3) Hattuhyllyn "ylimääräiset" äänet katto ylhäällä. Ei saa rämistä. Hyllyn istuu kumityynyjen kanssa, jotka jostain syystä ainakin amerikkalaisissa huolloissa näyttivät aina joskus unohtuneen laittaa takaisin.
    4) Iskunvaimentimien kunto. SLK on urheiluauto (janoo jva mitä tahansa :lol: ) Siksi kannattaa katsoa, että sitä ei ole ajettu kuin vatanen. Jos auto on ollut kovassa koulussa etuiskunvaimentimet saattavat olla hyvinkin varhain tiensä päässä.
    5) Raitisilmasuodattimen kunto. Ihmiset eivät useinkaan tule vaihtaneeksi tätä koska se ei ole välittömästi näkyvillä. Anna auton seistä muutama tunti. Käynnistä puhallin ilman ilmastointilaitetta. Jos sisään tulee hajua, on raitisilmasuodatin todennäköisesti vaihtamatta. Ei kallis juttu, mutta hyvä huomata.
    6) Ovien "ylimääräiset" äänet katto alhaalla töyssyjen yli ajettaessa. Ei paha juttu säätää, mutta vie aikaa.
    7) Katon äänet katto ylhäällä. Ei saa olla sivuääniä. Jos katto nitisee yli 5 km lähdön jälkeen, kannattaa miettiä kahdesti. Katon säätäminen on tuskainen homma.
    8 ) Hiertymäjäljet C-pilarissa. Joissain SLK:issa on katto hinkannut tavaratilan verhoilua vasten. Tämä on aiheuttanut hiertymäjäljen C-pilarin maaliin. Lisää tietoa täällä.
    9) Suuntavakaus. Kuten jva sanoi, mikäli auto kulkee kuin keitetty spaghetti, aurauskulmat ovat todennäköisesti hiukan pielessä.
    10) Tavaratilan lukon toiminta. Joissain SLK:issa tavaratilan lukko jää asentoon, jossa kantta pitää sillointällöin pikkuisen painaa ennenkuin lukko aukeaa. Säätökysymys, mutta kuuluu sarjaan "kiva huomata ennen kaupantekoa".
    11) Renkaiden kunto. Ainakin USA:ssa Sport-mallin SLK:n ensiasennusrenkaat ovat Continentalin SportContactit. Nämä alkavat kuluessaan tietyn rajan yli pitää hurjaa meteliä. Kuulostaa aivan kuin perä olisi menossa hajalle.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

:) Olemmepa hyvin yksimielisiä "eerolan" kanssa aiheesta.. :)

Sehän lienee jokaiselle selvä että AMG-alustalla/ AMG-versiona SLK:n ominaisuudet ajettavuuden osalta ovat toista kuin vakioalustalla. Mutta toisaalta pitää sitten muistaa myös se että AMG-alusta on niitä ainoita joita SLK R170:iin on ongelmitta asennettavissa. Tähän törmäsin itse kun mietin jonkin jälkiasenteisen, urheilullisemman alustan hankintaa.. Paikoilleen sen kyllä saa, mutta säätö kohdilleen onkin sitten jo kokonaan toinen juttu..ja kuten muistamme, SLK on äärimmäisen herkkä sille että säädöt ovat kohdillaan, jos ne ovat vain melkein kohdillaan se tuntuu ajossa taatusti.

Muutenkin se että esitin pientä kritiikkiä SLK:n urheilullisten ajo-ominaisuuksien puutteesta ei tarkoita sitä että SLK olisi jotenkin "huono" sen takia. Mieluumminkin se on ominaisuus kuin vika tai puute..ja se johtuu siitä että SLK on suunniteltu sellaiseksi. Siis kruisailuun mieluummin kuin tiukkaan ratatykitykseen..ja on täysin ajajasta kiinni mitä kukin arvostaa.

SLK ei siis missään tapauksessa ole huono tai muutakaan negatiivista..se on erittäin hyvin toteutettu kovakattoinen roadster joka on ollut ehdoton edelläkävijä ja tiennäyttäjä omalla alallaan.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...toisaalta pitää sitten muistaa myös se että AMG-alusta on niitä ainoita joita SLK R170:iin on ongelmitta asennettavissa. Tähän törmäsin itse kun mietin jonkin jälkiasenteisen, urheilullisemman alustan hankintaa.. Paikoilleen sen kyllä saa, mutta säätö kohdilleen onkin sitten jo kokonaan toinen juttu....
Akateemisesta mielenkiinnosta utelen: Kerrotko vielä tarkemmin, mitä sarjoja olet tarkistellut? Olisin uskonut että Eibachin Pro Kit asianmukaisilla camber-paloilla olisi saattanut olla aika hyvä. C:stä se teki niin hyvän, että välillä olen ehtinyt tuumia, että olisiko pitänyt sittenkin ostaa "tavallinen" SLK ja viritellä se mieleiseksi.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

No, oikeastaan kaikki mitä Suomessa oli tarjolla tuli kyseltyä.
Tottahan se on että pienellä "kikkailulla" esim Eibachin olisi saattanut hyvinkin saada toimimaan..mutta päädyin sitten siihen että kikkailu on aina kikkailua ja tyydyin siihen alustaan mikä alla oli.
Ongelma SLK:ssa on nimenomaan takapään säätäminen kohdilleen koska siinä ei käytännössä säätömahdollisuuksia ole (ilman camber-puslasarjoja/vast)

Ensin juttelin asiasta Vehon kaverin(joka mielestäni unohti tässä keskustelussa asemansa ja puhui kuten asia on) kanssa ja toistamiseen erään jonkinverran Mersuihin perehtyneen..kulmien mittailua/säätöjä tekevän, ainakin täälläpäin, arvostetun kaverin kanssa. Molemmat puhuivat kuin yhdestä suusta ja lopputulos oli että AMG-alusta olisi jokseenkin ainoa joka tuo kaikissa suhteissa parhaimman lopputuloksen ilman suurempaa kikkailua.

Mutta uskon kyllä hyvinkin että esim Eibachin ja muidenkin laatusarjojen kanssa voi saada erittäin hyvän lopputuloksen aikaiseksi.

Niin joo..ja tuohon "vikalistaasi" palaten vielä niin ovien säätö on todella millintarkkaa puuhaa, mutta maksaa vaivan..jos ei kolahteluista tykkää..
katon säätö on toinen homma jolla saa häiritseviä, ylimääräisiä pikkuääniä kummasti pois.

Suomessa ei välttämättä ihan parasta osaamista löydy näihin kaikkiin pikku hienosäätöihin kaikilta merkkikorjaamoilta..mutta kun itse osaa hiukan neuvoa mistä kannattaisi lähteä hommaa purkamaan niin yleensä asia hoituu merkkikorjaamolla Suomessakin.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...ovien säätö on todella millintarkkaa puuhaa, mutta maksaa vaivan..jos ei kolahteluista tykkää..
katon säätö on toinen homma jolla saa häiritseviä, ylimääräisiä pikkuääniä kummasti pois...
Jos on tee-se-itse -taipumuksia, MBSLK:sta löytyy aika mukavasti ohjeita, joilla näitä hommia voi tehdä itsekin. Olettaen että ymmärtää jonkin verran saksaa. Itse tehden saavuttaa usein parhaan aikaansaannoksen, koska oman "lelunsa" suhteen on aina tarkin korva ja koeajolenkit ovat sitä arkista ajoa missä sivuäänet tulevat esiin. :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:Käytettyä R170 SLK230K:ta ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin...
Vielä muutamia ajatuksia listaan lisätäkseni...

R170-korin SLK-Mersusta:

Istuinlämmittimen selkäosan vastus tuppaa R170-korin autoissa sanomaan työsopimuksensa irti. Etenkin facelift-mallin autoissa, joissa istuimessa on voimakkaat sivutuet, vastuslanka katkeaa/ palaa poikki sivutuen kohdalta, oven puolelta. Ilmeisesti autoon nousemisen yhteydessä tapahtuva sivutuen painaminen ja sen myötä tapahtuva rasitus vastuslankaan on lämmittimelle myrkkyä. Korjaaminen on mahdollista ja halpaa, mutta edellyttää tiettyä harrastuneisuutta - ja että omalle ajalle ei laske hintaa.

R170-korimallisen auton keskikonsolin "nahkakuviointi" on maalia, joka kestää valitettavan huonosti kulutusta. Hikinen käsi ja kuuma maalipinta tarkoittavat samaa kuin keskikonsolin pinnan hilseilyä. Korjaaminen on mahdollista, kunhan löytää asiaan paneutuvan maalikauppiaan.

Mersuissa, joissa on R170-korin autojen kanssa yhtenäinen ilmastoinnin tuuletinmoottorin sijoittelu, tuulettimen moottori alkaa vikistä. Ensin ilmiö esiintyy kylmissä starteissa. Sitten muulloinkin. Putsaaminen ja voitelu ovat suhteellisen helppo operaatio.

Facelift-mallin R170-autoissa ruoste ilmestyy yleensä ensin takaluukun avauskahvan alle. Pre-facelift-autoissa vakiopaikka on takaluukun lukon ympärillä.

Etulokasuojan ja puskurin reunaan ilmestyy myös joskus ruostetta. Tämä johtuu luultavasti siitä, että R170:n etupuskuri ja etuhelma ovat "yhtä puuta" (joskin muovia). Jos helma koskettaa katukiveä, puskuri hieraisee lokasuojan reunan maalin rikki.

Niin R170:ssa kuin muissakin Mersuissa pyörien laakerien kireys kannattaa tarkistaa n. 100000 km välein. Auto, jonka renkaat eivät klenkkaa, kulkee paljon nätimmin. Ja säädetty laakeri lisäksi kestää paremmin kuin löysä.

R170:n CD-vaihtaja on Alpinen tekele. Sekä Mersu-brändätty että Alpine-logollinen tuote alkavat reistata vanhimmiten. Laitteen mekanismi likaantuu ja kuluu. Lopputulos on että apparaatti ilmoittaa että makasiinia ei ole. SLK:ssa vaihtaja vielä on asennossa, joka oikein kerää likaa. Napakka isku kylkeen auttaa niin pitkään kun auttaa. Sitten edessä on uuden vaihtajan hankinta.

Yleistä 2000-luvulla valmistetuista Mersuista:

Automaattivaihteiston öljynvaihto on hyvä olla tehty aina silloin-tällöin. "Huoltovapaaksi" julistettu pakettikin kestää pidempään ja toimii kauniimmin kun se saa uudet öljyt muutaman vuoden tai n. 60000 km välein. Öljy on hintavaa, mutta niin on uusi laatikkokin. Suodatin ei paljon maksa.

Kardaanin kannatinlaakeri tuppaa menemään vajaan 100000 km:n välein. Sen huomaa siitä että ensialkuun kylminä aamuina kuuluu ujellusta, joka sitten lakkaa. Kannatinlaakeri ei montaa euroa maksa. Jos laakerin kumi on mennyt myös, se on hieman kalliimpi, mutta ei kestämättömän hintainen sekään. Vaihtaminen on suhteellisen simppeli homma, jos on hyvä pääsy auton alle.

Perän öljyt tulee olla vaihdettu vähintään 100000 km:n välein.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

Mielenkiintoista tekstiä tuli kysymättäkin mutta jatketaan kun vauhtiin päästiin..
eerola kirjoitti: Facelift-mallin R170-autoissa ruoste ilmestyy yleensä ensin takaluukun avauskahvan alle. Pre-facelift-autoissa vakiopaikka on takaluukun lukon ympärillä.
Ilmeisesti ruosteherkkyydessä on tuolle ajalle tyypillistä mersumaisuutta, noissa kun ei yleensä ole kauheasti kilometrejä? Nuo etulokarit tuli ilmi, onko havaintoja muista paikoista mitkä olisi ostettaessa hyvä tietää?
eerola kirjoitti: R170-korimallisen auton keskikonsolin "nahkakuviointi" on maalia, joka kestää valitettavan huonosti kulutusta. Hikinen käsi ja kuuma maalipinta tarkoittavat samaa kuin keskikonsolin pinnan hilseilyä. Korjaaminen on mahdollista, kunhan löytää asiaan paneutuvan maalikauppiaan.
Ei kellään olisi moisesta ilmiöstä kuvia? Lähinnä tuon korjaaminen kiinnostaa.

Searchilla lueskelin jonkun joutuneen vaihdattamaan kompuroita, kellään tietoa onko yleisempääkin? Aika viattomiahan nuo R170:set tuntuvat olevan, mutta toisaalta samaa "rautaa" olevat 202/210 koriset kiukutteli aika herkästi, mahtaisiko olla ajomäärissä sitten ero, eli SLK:t alkaa kiukutella samoista oireista tulevaisuudessa?

Mahtaako ohjauksen ja taka-akseliston rakenteet olla kuinka suoraan 202:sesta lainattuja?
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Ei ne kompuranvaihdot käsittääkseni mitään yleisiä ole ja muutenkin R170, kuten myös seuraajansa, ovat esim Saksassa tehdyissä tilastoissa teknisesti yksi huolettomimpia autoja vuodesta toiseen.
Eli varsin huolettoman auton siitä saa, tietysti yksilöissä on eroja sen puolesta miten kustakin on pidetty huolta/miten huolettomasti on käytetty.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jatke-Heebo kirjoitti:...Ei kellään olisi moisesta ilmiöstä kuvia? Lähinnä tuon korjaaminen kiinnostaa...
Hyvä puhdistus ja sopivasti sävytettyä vinyylimaalia sopivalla pensselillä sutimalla. Jos haluaa pohjustaa, niin hienolla hiekkapaperilla. Ei akryylipohjamaalia. Älkää kysykö sähköinsinööriltä miksi - hän on oppinut, että joissain asioissa kannattaa luottaa kauppiaaseen ja toisten tekemiin havaintoihin. ;) SLK-harrastajat kehuivat taannoisissa kokoontumisajoissa käyttävänsä Liquitexiä ja Vipondsia.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

jva kirjoitti:Ei ne kompuranvaihdot käsittääkseni mitään yleisiä ole ja muutenkin R170, kuten myös seuraajansa, ovat esim Saksassa tehdyissä tilastoissa teknisesti yksi huolettomimpia autoja vuodesta toiseen.
Eli varsin huolettoman auton siitä saa, tietysti yksilöissä on eroja sen puolesta miten kustakin on pidetty huolta/miten huolettomasti on käytetty.
Joo, samaan lopputulokseen olen tullut, mutta miten mahtaa pidemmällä tähtäimellä olla, jos samat osaset ovat rikkoontumisherkkiä perinteisissä korimalleissa joilla ajetaan enemmän? SLK kun saisi osakseen aika pieniä ajomääriä, ihan ymmärrettävistä syistä, eipä tuolla Lapin reissuja parin koiran kanssa tehdä :P
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

Harkitsin joskus aikaisemmin W202 230 Kompressoria, siinä oli ainakin alkupään malleilla ongelmana moottorin/vaihteiston heiluminen kiihdytellessä reippaammin, vaivaako sama SLK:ta samalla tekniikalla?
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

jva on nykyään Audimiehiä...
jokin sisäpiirin juttuko?

Mielenkiinnolla seurannut "jva:n" hienoa autokaluston vaihtuvuutta.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

jukkareu kirjoitti:
jva on nykyään Audimiehiä...
jokin sisäpiirin juttuko?

Mielenkiinnolla seurannut "jva:n" hienoa autokaluston vaihtuvuutta.
Kun katsot kommentin päivämäärää niin huomaat että siitä on jo aikaa.. :)
Audin jälkeen on ollut ja mennyt CLK,BMW335i coupe ja olikohan vielä joku siinä välissä..eipä tainnut, mutta eiköhän kohta voisi jo olla taas Mersun aika..yhtä SL:ää on käyty hupimielellä katsomassa, mutta se ei oikein sitten kumminkaan säväyttänyt niin paljoa Porsaan rinnalla kuin ehkä luulin/salaa toivoin :oops: ..ehkä alkupään 209 CLK:n 55AMG voisi olla mukava nyt kun niiden hinnat on jo pahimman laskunsa tehneet, huonoa on vain se että vähän vähissä tuppaavat olemaan Suomen vaihtoautomarkkinoilla :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jatke-Heebo kirjoitti:Harkitsin joskus aikaisemmin W202 230 Kompressoria, siinä oli ainakin alkupään malleilla ongelmana moottorin/vaihteiston heiluminen kiihdytellessä reippaammin, vaivaako sama SLK:ta samalla tekniikalla?
Eiköhän liene lähinnä Mersun konstruktiosta seuraava ominaisuus. Joten epäilisinpä, että saman havaitset myös keppivaihteisissa SLK:issa. Mersun manuaaleihin tottuneena en eden kyseistä Tekniikan Maailman vakiokritisoimaa ominaisuutta enää edes havaitse, joten lienen patologiseen jäävi kommentoimaan tarkemmin :lol:

Meidän SLK:mme oli automaatilla. Automaattia voin suositella, mutta käsivalintamahdollisuus on kaikissa muissa automaattilaatikoissa, paitsi AMG Speedshiftissä lähinnä vitsi. Tämä vain sillä, että manuaalia rakastavan henkilö ei suotta odota liian suuria tavallisen automaatin "käsivalintapuolelta".
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:Meidän SLK:mme oli automaatilla. Automaattia voin suositella, mutta käsivalintamahdollisuus on kaikissa muissa automaattilaatikoissa, paitsi AMG Speedshiftissä lähinnä vitsi. Tämä vain sillä, että manuaalia rakastavan henkilö ei suotta odota liian suuria tavallisen automaatin "käsivalintapuolelta".
Jos/kun se oli samaa sukua kuin mulla CLK:ssa automaattiloota niin käsivalintamahdollisuus todellakin oli lähinnä vitsi..vieläpä harvinaisen huono sellainen :)
Mutta toisaalta ainakin CLK:ssa, ohjekirjan mukaankin, tämä käsivalintamahdollisuus olikin tarkoitettu ihan muuhun kuin aktiivisen ajajan välineeksi kepittää autoa.
Tämän "käsivalinnan" tarkoitus kun on lähinnä se, että poikkeustilanteissa voidaan vaihteistoa käyttää siten ettei automaatti vaihda siinä kohtaa missä se muuten vaihtaisi.
Eli käsivalinta on apu poikkeustilanteesta selviämiseen, ei niinkään käsivalinta siinä mielessä kuin sen saattaisi aktiivisesti vaihteita kepittävä kuski mieluusti ymmärtää..ja siinä mielessä Mersujen käsivalintamahdollisuutta ei kannata kauheasti kritisoida.
Tästä uusimmasta 7G-tronicista en kauhean syvällisesti tiedä käsivalinnan kannalta, koska sellaista en ole suuremmin käsivalintana edes koittanut ajaa, automaattina se toimii kylläkin hienosti.

Mun SLK 230K oli manuaali ja kyllä se minusta siihen autoon sopi myös varsin hyvin..tosin sopii se automaattikin. Siitä SLK on mukava auto että oli siinä kumpi loota tahansa niin se sopii siihen..toisin kuin esim CLK:sta olisi auttamatta puuttunut jotain olennaista jos se olisi ollut manuaali.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

Eli parempi varmaan hakea automaattia, kun ei tuo mikään varsinainen sportti ole muutenkaan. Jostain luin penkeistä negatiivista juttua, onko kokemuksia minkäkokoiselle istujalle nuo eivät sovi? Itse en ainakaan perustanut 202:sen vakiojakkaroista ollenkaan, selkä kipeytyi aika usein :?
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

R170:n penkit ovat aika maltillisesti muotoillut, riittävän tuen niistä kyllä saa normaaliin ajeluun, mutta ei ne mitkään "ratapenkit" missään tapauksessa ole..mukavuusistuimet ennemminkin.
Isokin ihminen mahtuu kyllä vaivatta istumaan penkkienkin puolesta.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Morden
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 18.08.2012 13:49

Re: Mercedes SLK 230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Morden »

Kaivetaas wanha topikki ylös.

Työkaverini ei suosittele R170-korimallin SLK:ta, koska sisätilat ovat kuulemma ihan liian ahtaat. Esimerkiksi jakkaralla istuttaessa pää osuu kattoon yms pöljää. Itse olen kokoa ~190cm/110kg, joten kysynkin että puhuuko kaveri puppua vai mahtuuko SLK:ta ajamaan isompikin ihminen? Kutkuttelisi nimittäin vaihtaa tuo väyrynen sellaiseen...
Avatar
Warner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Su 06.07.2003 12:25
Paikkakunta: Turun tienoo...

Re: Mercedes SLK 230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Warner »

190cm mahtuu aivan loistavasti kuskin jakkaralle, ja katon ja pään väliin jää tilaakin vielä. Eikä tarvii ajaa jalat koukussa.
Tällä mennään kesät R170 230K
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercedes SLK 230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Jep, työkaverillas varmaan penkin korkeudensäätö rikki ;-)

Olen 180cm ja omassani sain penkin niin taakse että polkimille yltäminen oli vaikeaa
230 C 1978
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Mercedes SLK 230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja RAM »

Hassua... Minusta taas R170 on mahtava radalla... Jarrut on mitoitettu juuri nappiin ja jatkuva renkaiden ulina kantautuu hienosti korviin kun katto ja sivulasit alhaalla.
Ensi kuussa taas ahvenistolla :D
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Mercedes SLK 230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Isäntä osti pari vuotta sitten tuollaisen SLK R171 280 A -08 vuotisen ja tosi montaa tuollaista käytiin ajamassa. Todettiin, että nelosen kone ei sovi tämän tyypiseen autoon vaan revittäessä pitää kuulua jotain muuta kuin Ford Mondeon äänimaailmaa ja näin sitten hän päätyi tähän 280:seen eli 3.0L V6. No automaattia en itse olisi ostanut, mutta se oli kuulemma ykkösprioriteetti, mutta yllättävän kiva loppujen lopuksi sekin on "urheiluautossa". Sattuneesta syystä :roll: softasin tämän kulkineen ja hieman räväkämpi siitä tuli, mutta eron huomasi ihan loppukierroksilla ja vaihteen vaihdon jälkeen meno jatkui välittömästi kun ennen sai odotella, että koska taas mennään. Kulutus tipahti reilulla litralla, joskin sillä nyt ei ole merkitystä kruisailuautolla.
Väri on valkoinen, joka ajatuksena oli tyly, mutta mitä noita nyt on nähnyt niin perhana se sopii mielestäni parhaiten kyseiseen autoon! Akku noissa pitää olla hyvässä kunnossa, sillä saattaa jäädä katto auki sateen sattuessa... :oops:

Kuva

Kuva
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Vastaa Viestiin