pumppu asiaa.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kysytääs nyt täältä, että mitähän tässä mahtoi tapahtua. elikkäs tossa om602 mosassa on kyljessä kotitekonen 7mm pumppu. vuoden päivät sillä ajellu ja muuten pelannut niin hyvin, kun vaan voi toivoa, paitsi, että pyttykohtaset syötöt ei ollu ihan tasassa. hömpsötti pikkasen lähinnä tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla.

nyt pari päivää sitten innostuin sääteleen pyttykohtasia syöttöjä vähän tasasemmaks. korvakuulolta säätelin ja silmämääräsesti kattelin kuinka kone hytkyy. sain säädettyä syötöt mielestäni aika hyvin tasaan. kone käy nyt tasasemmin, eikä heilu samalla tavalla, kun ennen. säätäessä myös soppamäärä kasvoi ainakin nimellisesti, koska säädin kaikki noita elementtejä kääntäviä osia suuremmalle. eli nyt on periaatteessa enemmän soppaa. jotain kuitenkin tapahtui, koska nyt kone rötää vähän alakierroksilla, jos antaa reippaammin kaasua. jonnekkin 1500rpm asti rötää, kunnes ottaa ilosesti kierroksia. tuntuu myös käyvän paljon pehmeemmin. voiko ruiskuennakko muuttua tuon toimenpiteen takia? tuntuu, kun olis myöhäsellä. käynnistettäessä sama homma, ihmeellisesti rötää. kuulostaa vähän kakstahtisen koneen epämääräseltä käynniltä sillon, kun kone rötää.

pitääkö tosta nyt säätää vähän takasin päin syöttöä noista pyttyköhtasista säädöistä, vai alanko sääteleen ennakkoa?
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:kysytääs nyt täältä, että mitähän tässä mahtoi tapahtua. elikkäs tossa om602 mosassa on kyljessä kotitekonen 7mm pumppu. vuoden päivät sillä ajellu ja muuten pelannut niin hyvin, kun vaan voi toivoa, paitsi, että pyttykohtaset syötöt ei ollu ihan tasassa. hömpsötti pikkasen lähinnä tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla.

nyt pari päivää sitten innostuin sääteleen pyttykohtasia syöttöjä vähän tasasemmaks. korvakuulolta säätelin ja silmämääräsesti kattelin kuinka kone hytkyy. sain säädettyä syötöt mielestäni aika hyvin tasaan. kone käy nyt tasasemmin, eikä heilu samalla tavalla, kun ennen. säätäessä myös soppamäärä kasvoi ainakin nimellisesti, koska säädin kaikki noita elementtejä kääntäviä osia suuremmalle. eli nyt on periaatteessa enemmän soppaa. jotain kuitenkin tapahtui, koska nyt kone rötää vähän alakierroksilla, jos antaa reippaammin kaasua. jonnekkin 1500rpm asti rötää, kunnes ottaa ilosesti kierroksia. tuntuu myös käyvän paljon pehmeemmin. voiko ruiskuennakko muuttua tuon toimenpiteen takia? tuntuu, kun olis myöhäsellä. käynnistettäessä sama homma, ihmeellisesti rötää. kuulostaa vähän kakstahtisen koneen epämääräseltä käynniltä sillon, kun kone rötää.

pitääkö tosta nyt säätää vähän takasin päin syöttöä noista pyttyköhtasista säädöistä, vai alanko sääteleen ennakkoa?

Kun olet säätänyt "korvakuulolla " elementtien säädösitä, tässä tapauksessa ruiskutusmäärää lisännyt, on polttoaine/ilmaseossuhde pielessä tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla. Ruiskutusennakolla ei asiaa voi korjata. Melkein joutuu pumppupajalle viemään pumpun, jota ruiskutusmäärät saadaan oikeaksi.
Pumppupajallakin hyvin harvoin joudutaan perushuollossa kajoamaan mainittuiohin säätöihin, sensijaan paineventtiileitä voidaan vaihdella keskenään useinkin, jos ruiskutusmäärät vaatii trimmausta eri kierrosalueilla.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt on kulmalalla pikkasen asiat hukassa. diiselissä on periaatteessa aina ilmaylimäärä, kunnes syöttömäärät on niin isoja, että pakarista tulee tuutin täydeltä mustaa. eli laihalla käy jokainen dieseli tyhjäkäynnillä.

ja asia tuli kuntoon ennakkoa aikaistamalla. taas toimii niinku pitääkin. :thumbup:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

:thumbup:
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:nyt on kulmalalla pikkasen asiat hukassa. diiselissä on periaatteessa aina ilmaylimäärä, kunnes syöttömäärät on niin isoja, että pakarista tulee tuutin täydeltä mustaa. eli laihalla käy jokainen dieseli tyhjäkäynnillä.

ja asia tuli kuntoon ennakkoa aikaistamalla. taas toimii niinku pitääkin. :thumbup:
Ilmeisesti tiedät ruiskutuspumpuista ja moottoreista tarpeellisen, mutta ihmetyttää miksi tiedustelit apua ongelmaasi. En olisi vastannut jos olisin tiennyt palautteen.
Ei Kulmalla ole asiat hukassa.
No pääasia että sait moottorin toiminnan haluamaasi kuntoon.
Tässä tapuksessa säädöilläsi huononsit muunmuassa tehollista hyötysuhdetta, ei tässä sen kummempaa kommentoitavaa.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tiedän moottoreista ja pumpuista vaan sen verran, mitä olen kokemuksen kautta oppinut tekemällä. yritys erehdys periaatteella kokeilemalla ja maalaisjärjellä miettimällä kuinka mikäkin toimii. ja tietysti lukemalla esim. täältä foorumilta yms.



tiedän myös sen, että todellisia pumpputietäjiä, alan ammattilaisia on olemassa, mitkä ymmärtää niiden sielunelämästä reilusti enemmän, kun minä. silläpä täältä kysäsin, koska en tiennyt, mikä tuon käyntihäiriön aiheutti. enkä tavallaan tiedä vieläkään. jotain siellä tapahtui, koska ruiskuennakkoa aikaistamalla alkoi käymään paremmin. moottorin käynnistä päättelin, että ajotus on jostain syystä mennyt myöhäselle räpeltäessäni pumppua ja kaiken järjen mukaan se sitä olikin, koska vika korjaantui aikaistamalla ennakkoa.

kaikki vastaukset on tervetulleita. oli ehkä vähän karski tuo kommenttini sulle. ihmetyttää vaan, jos yrität esittaa asiasi ammattilaisena, taikka moottoritietäjänä, mutta samaan lauseeseen tulee sellasta infoa, mikä ei pidä mitenkään päin paikkaansa. vai ymmärsinköhän jotakin väärin? tietääkseni sellasta dieselmoottoria ei ole vielä kehitettykkään, mikä kävis vakio suhteella ilmaa/polttoainetta. ilmaa tulee sen verran, mitä moottori kykenee imeen ja mitä ahdetussa moottorissa ahdin sinne tuuppaa. ilmaa ei rajoteta millään tavalla, toisin, kun pensakoneissa. ainoa ilmaa "rajoittava" tekijä on ahdetussa moottorissa hukkaportti, mikä määrää maksimi ilmamäärän. ja polttoainetta ruiskutetaan pyttyihin tehon tarpeen mukaan. enemmän kaasua on enemmän polttoainetta riippumatta ilmamäärästä. ainakin tässä käsityksessä olen tähän saakka ollut. eikä ainoossakaan diiselimoottorissa, mitä olen räpeltänyt oo ollu kaasuläppää, tai muutakaan millä ilmamäärää säädeltäisiin.

EDIT: ja se tehollinen hyötysuhde muuttui jo siinä kohtaa, kun laitoin pumppuun 7mm elementit. käsittääkseni muuttui vielä parempaan suuntaan.

mutta jos kulmalalla on jotain erilaista tietoa kyseiseen asiaan liittyen, niin jaa se toki kanssamme. mua ainakin kiinnostaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:


en tiennyt, mikä tuon käyntihäiriön aiheutti. enkä tavallaan tiedä vieläkään. jotain siellä tapahtui, koska ruiskuennakkoa aikaistamalla alkoi käymään paremmin. moottorin käynnistä päättelin, että ajotus on jostain syystä mennyt myöhäselle räpeltäessäni pumppua ja kaiken järjen mukaan se sitä olikin, koska vika korjaantui aikaistamalla ennakkoa.

ihmetyttää vaan, jos yrität esittaa asiasi ammattilaisena, taikka moottoritietäjänä, mutta samaan lauseeseen tulee sellasta infoa, mikä ei pidä mitenkään päin paikkaansa. vai ymmärsinköhän jotakin väärin?

mutta jos kulmalalla on jotain erilaista tietoa kyseiseen asiaan liittyen, niin jaa se toki kanssamme. mua ainakin kiinnostaa.
- Polttoaine-elementtien "säädöilläsi " ei ole vaikutusta ruiskutusennakkoon. Niinkuin aikaisemmin kerroin, aikaistit tai myöhäistit ruiskutusmäärää tietylle kierroslukualueelle.

- En ole yrittänyt esittää mitään tietäjää, kerroin vain muutamia totuuksia.

- En nyt tiedä mitä " erilaista tietoa " Kulmalla on, enkä tiedä mitä kysymykselläsi tarkoitat. Senverran voisin kertoa, ettei moottoreita ja ruiskutuspumppuja säädellä mututuntumalla tai korvakuulolla, Mainittuihin toimenpiteisiin on alan laitteet. Jokainen voi kuitenkin puuhastella omien mielihalujensa mukaan, ja jos tuntuu hyvältä, niin silloinhan se tyydyttää tarpeet.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

J.Kulmala kirjoitti:
- En ole yrittänyt esittää mitään tietäjää, kerroin vain muutamia totuuksia.
näinpä. kerroppas lisää totuuksia tuosta dieselmoottorin seossuhteesta. yritän tässä vaan sanoa, että jos jotain mututuntumaa, taikka väärää tietoa yritetään jakaa faktoina, niin ei ole asiat kovin hyvin. arvostan kyllä ihmisten tiedon jakoa ja osaavien ihmisten kommentteja ja auttamista omissa rakenteluissani, mutta tällänen, että puhutaan omia näkemyksiä faktoina ja levitetään se kaikille luettavaks, niin se ei ole omasta mielestäni hyvä asia. joku tietämätön saattaa pian luulla, että asiat oikeasti on niin ja sen seurauksena tekee sitten virheitä omissa rakenteluissaan, taikka ettii mahdollista vikaa väärästä paikasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

En tiedä että mihin kaikkeen tuo sylinterikohtaisen syötön lisäys vaikutti mutta ennakkoon sen ei suoranaisesti pitäisi vaikuttaa?
Pumpullehan annetaan tietyt arvot joiden sisään syöttömäärä kuuluu mennä pumpun kullakin kierrosmäärällä, sinulla syöttömäärä on varmasti suurempi mitä kuuluu olla, jos ennakkoa piti lisätä sen takia?

Ennakonsäädinhän aikaistaa ruiskutusta muutenkin 1500 kierroksesta ylöspäin?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:
kerroppas lisää totuuksia tuosta dieselmoottorin seossuhteesta. yritän tässä vaan sanoa, että jos jotain mututuntumaa, taikka väärää tietoa yritetään jakaa faktoina, mutta tällänen, että puhutaan omia näkemyksiä faktoina ja levitetään se kaikille luettavaks, niin se ei ole omasta mielestäni hyvä asia. joku tietämätön saattaa pian luulla, että asiat oikeasti on niin ja sen seurauksena tekee sitten virheitä omissa rakenteluissaan, taikka ettii mahdollista vikaa väärästä paikasta.

- Mitä pitäisi kertoa totuuksia dieselmoottorin seossuhteesta ?
- Kerrohan minullekin mitä väärää tietoa olen yrittänyt jakaa faktoina ?
- Onko kertomani jotenkin ristiriidassa yleisen moottoritekniikan tietämyksen suhteen ja mitä sinun mielestäsi kertomuksissani on väärää tietoa ?
+358 18B8FE99
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Älkää nyt pilatko mielenkiintoista topicia turhalla jankkaamisella.

Minusta kuulostaisi hyvältä idealta säätää sylinterikohtaiset syötöt lähelle alkuperäistä määrää.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jolle kirjoitti:Älkää nyt pilatko mielenkiintoista topicia turhalla jankkaamisella.

Minusta kuulostaisi hyvältä idealta säätää sylinterikohtaiset syötöt lähelle alkuperäistä määrää.
En minä ainakaan jankkaa tässä asiassa. Huvittuneena vaan lueskelen kysyjän toimenpiteitä ruiskutuspumpun ja ruiskutusennakon säädöillä.
Itse olen hyvin perillä näistä asioista ja päässyt useasti " Arolan Jussin" toimenpiteitä seuraamaan livenä.
Minun puolestani keskustelu jääköön tähän. Palaute oli senverran kärkevää että antaa olla.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en jaksa enempää jankuttaa samasta asiasta. jos ei ymmärrä, niin ei ymmärrä. sanotaan nyt vielä kerran näin, että periaatetasolla diiselimoottorissa seossuhde muuttuu kaasua painamalla. eikä sitä yleisesti puhuta mistään seossuhteesta, kun kyseessä on diiseli. että siinä meni mielestäni väärin, kun aloit noista seoksista höpiseen.

itse en ole päässyt vierestä seuraan kenenkään pumpputouhuja, itse on täytyny kaikki tehdä. ei se mielestäni tee kenestäkään ammattilaista, eikä osaajaa, jos pääsee vierestä seuraan, kuinka jussi, taikka pasi, taikka kuka hyvänsä tekee pumppuja. kyllä niitä tarvii vähän ittekki räpeltää, jos meinaa päästä periaatetasoo pidemmälle noissa asioissa.

jollen kanssa samoilla linjoilla. omakin käsitys on, että ajotusta ei pitäisi päästä muutteleen tuolta, mistä säätelin. periaatteessahan se ajotus inansa muuttuu, kun annetaan kaasua kunnolla. johtuen elementtien rakenteesta. jotain mystistä siellä tapahtu, koska ennakkoa aikaistamalla jokusen asteen alkoi pelittään paremmin. tarvii varmaan kokeilla vielä säätää vähän takasin päin nosita elementtikohtasista säädöistä. jos siellä joku säädin reagoi nyt liian herkästi tms. en todellakaan tiedä mikä moisen aiheutti. voisko soppamäärä olla niin raju, että tyhjäkäynniltä kun painaa kaasun reippaasti pohjaan, niin kone meinaa tukehtua löpön määrään ja sen takia rötää?

noo, säädellään vähän takasinpäin, niin ehkäpä se siitä sitten korjaantuu kokonaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

J.Kulmala kirjoitti:

Kun olet säätänyt "korvakuulolla " elementtien säädösitä, tässä tapauksessa ruiskutusmäärää lisännyt, on polttoaine/ilmaseossuhde pielessä tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla. Ruiskutusennakolla ei asiaa voi korjata. Melkein joutuu pumppupajalle viemään pumpun, jota ruiskutusmäärät saadaan oikeaksi.
Pumppupajallakin hyvin harvoin joudutaan perushuollossa kajoamaan mainittuiohin säätöihin, sensijaan paineventtiileitä voidaan vaihdella keskenään useinkin, jos ruiskutusmäärät vaatii trimmausta eri kierrosalueilla.
Minä taas olen ymmärtänyt että perus syöttöpumpun huollossa juurikin tasataan kyseisen luukun alta syöttömäärä tasan eri sylinteireiden kesken. Jos viereisten elementtien antama polttoainemäärä vaihtelee paljonkin niin eikös silloin ole vika enemmänkin huonolaatuisissa elementeissä? Esimerkiksi kiinalaisvalmisteisissa elementeissä esiintyy tuota oiretta.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jolle kirjoitti:


Minä taas olen ymmärtänyt että perus syöttöpumpun huollossa juurikin tasataan kyseisen luukun alta syöttömäärä tasan eri sylinteireiden kesken. Jos viereisten elementtien antama polttoainemäärä vaihtelee paljonkin niin eikös silloin ole vika enemmänkin huonolaatuisissa elementeissä? Esimerkiksi kiinalaisvalmisteisissa elementeissä esiintyy tuota oiretta.

Rakennettuhin pumppuihin toteutetaan ruiskutuksen määrän tasaus, ei perushuollossa oleviin pumppuihin yleensä ole tarvetta.

Pumppu kun on penkissä, selviää elementin kunto hetimiten. Sensijaan alakierroksilla jos ruiskutusmäärät poikkeavat toisistaan, vaihdetaan paineventtiileitä keskenään tapaus kohtaisesti.
+358 18B8FE99
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Jolle kirjoitti: Ennakonsäädinhän aikaistaa ruiskutusta muutenkin 1500 kierroksesta ylöspäin?
1500alkaa ennakko muuttumaan ja 3000kierroksilla alkaa säädin olla pohjassa.
arska522
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:58

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja arska522 »

Millanen tää kotitekoinen pumppu oikeen on?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

arska522 kirjoitti:Millanen tää kotitekoinen pumppu oikeen on?
Yleisesti ottaen heikko esitys. Pumpun modifioiminen vaatii ammattityökaluja ja osaamista.
Paljon ei tarvitse mennä pieleen pumppufiksauksessa kun saa hajotettua koko moottorin.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

J.Kulmala kirjoitti:
arska522 kirjoitti:Millanen tää kotitekoinen pumppu oikeen on?
Yleisesti ottaen heikko esitys. Pumpun modifioiminen vaatii ammattityökaluja ja osaamista.
Paljon ei tarvitse mennä pieleen pumppufiksauksessa kun saa hajotettua koko moottorin.
bull shit.

kotitekonen pumppu on samaa paskaa, kun kaupallisetkin pumput. suurin ero on hinnassa. jos teetättää ammattilaisella pumppuun elementtien vaihdon ja säädon, niin hinta on luokkaa tonnin, taikka enemmänkin. samat hommat pystyy tekeen aika pitkälti itsekkin, jos tajuaa pumpun sielunelämästä tarpeeks ja on muutenkin riittävästi kärryillä. ainoa ero on siinä, että kotitalleissa ei ole yleensä mittalaitteita ja säätämisen joutuu tekeen mutu tuntumalla. lopputulos on kuitenkin likimain sama(, ellei joskus parempikin). suurin murhe tulee tästä pyttyjen välisestä syötömääräerosta, mitä on hankala säätää korvakuulolla, tai muutenkaan ilman kunnollisia työkaluja. sopan määrän ja pumpun toiminnan saa kyllä pelaan ihan hienosti ja hyvin ilman mitään mittalaitteitakaan. toki tuon pyttyjen välisen syöttömääräeronkin näkee ja kuulee koneen käynnistä. jos on tasassa, niin käy hienosti, jos ei, niin hömpsöttää.

tämä ei ole ensimmäinen pumppu minkä olen itse tehnyt. ekalla ajoin n.100tkm ja tehot oli n. 2,5 kertaiset vakioon nähden. 300hp, kulutus oli kovalla rankomisellakin vähemmän, kun vakiolla ikinä. mikä siinä sitten meni pieleen? ei mielestäni mikään! mutta jos ei osaa, niin teettää toisilla ja maksaa sen, mitä siitä pyydetään. minä ainakin teen itse, saan hyvän lopputuloksen ja säästän. eikä se säästäminen ole suurin pointti, vaan se tekeminen ja oppiminen. mutta makunsa kullakin. toki joku voi olla kateellinen ja alkaa vikiseen, että huonommaks menee ja kulutus nousee ja moottori hajoo ja mitä kaikkee muuta paskaa.

ps. vieläkään en ole saanut kulmalalta selvennystä tähän dieselmoottorin polttoainesekseen. olis sekin kiva saada jos niin tohkeissaan alkaa sellasta paskaa höpöttään.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Sitä paskaa ei kannata enempää tähän topiikkiin viimeksimainitun lisäksi oksentaa.
+358 18B8FE99
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Taasko tuo rumiluksen paskanjauhaminen alkaa??
S124 300TE
S211 E500
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Näköjään. :D hyvää viihdettä koko porukalle. :lol:
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

J.Kulmala kirjoitti:
arska522 kirjoitti:Millanen tää kotitekoinen pumppu oikeen on?
Yleisesti ottaen heikko esitys. Pumpun modifioiminen vaatii ammattityökaluja ja osaamista.
Paljon ei tarvitse mennä pieleen pumppufiksauksessa kun saa hajotettua koko moottorin.
Sama se on öljynvaihdossakin, ei tarvitse kuin unohtaa kiristää öljyroppu tai lisätä öljyt...

Minusta se on aivan sama että kuka sen pumpun avaa ja laittaa ne elementit sinne vanhojen tilalle. Toki pumppupajat voivat samalla tasata sylinterikohtaiset mutta jos pumppu on ollut kohtuu säädöissä ennenkin niin ei se minusta miksikään aikapommiksi muutu vaikka elementit sinne vaihtuukin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sanotaan nyt vielä sen verran, että jotkut pajat ovat kyllä ansainneet sen kovan hinnan, mitä tuosta työstä pyytävät. käsittääkseni esim. mynädiesel on askeleen edellä muita, on tutkinut ja suunnitellut noita pumppuja juurikin virityskäyttöön ja teettänyt kaiketi ihan omat elementtinsä, mitä ne niihin laittaa. ja sama juttu noissa morkooleissa, eikös nekin ole mynällä iha niiden omaa käsialaa. että myös sellasia eroja siihen kotitallipumppuun on erona. mutta itse säätäminen ja niiden elementtien laitto ei kovin paljoa poikkea lopputulosena siitä, kuka tai mikä ne sinne pumppuun on laittanut, jos vaan on sellanen laittaja, kuka sen homman taitaa. oli niitä laitteita, taikka ei.

yhtenä esimerkkinä vielä sellanen, kun kymmenen vuotta sitten tutustuin ekaa kertaa mersun pumppuun ja halusin soppaa lisää. en uskaltanut alkaa sitä sörkkiin vaan irrotin sen, lähetin tunnetulle suomalaiselle pumppuosaajalle ja jonkun ajan päästä sain sen 300 euroa köyhempänä takasin säädettynä. oltiin sopvittu, että kaikki irti, mitä sieltä saa niillä edellytyksillä, että se vielä toimii tietenkin. no pumppu kiinni autoon ja testaileen. soppaa sieltä kyllä tuli, mutta muuten säädöt oli huonommat, kun keskivertokotiräpeltäjän jäljiltä keskimäärin. auto ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä, jos oli kone kylmä, tai sähkölaitteita päällä. lopulta soitin sinne firmaan ja käski lähettää pumpun takasin. en jaksanut alkaa repiin enää pumppua irti, vaan perehdyin niihin ruuvveihin säätelin aikani sitä, niin alko pelaan normaalisti. että ei ne asiat aina ihan putkeen mene ammattilaisillakaan. virheitä sattuu kaikille. enkä viitsi alkaa huonoa mainosta kyseiselle firmalle antaan sen enempää, niin jätetään nimi mainitsematta. itse kun tekee, niin saa sitten syyttää, tai kiittää peilissä näkyvää kaveria.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Pumppupajoilla on omia temppuja noihin pumppuihin.

On teetettyjä elementtejä, vakiomorkoolin tilalle tulevia parempia morkooloja, ahdonalainen syötönsäätö voidaan siirtää kokonaan pumpun ulkopuolelle, pumpun takakansi voidaan tehdä uusi että siihen saadaan ulkoinen syötönsääty jne jne. Tähän vielä lisäksi kaikki jipot mitä pumpun sisälle tehdään jotta saadaan juurikin haluttu toiminta jokaiseen käyttöön.

Ei omatekoista pumppua johon on vaan elementit vaihdettu voi oikein verrata teetettyyn pumppuun mutta tuntuu ne omatekoisetkin pumput pelaavan :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Mahtaako silti yksikään pummppu ukko pystyä tarkentamaan sylinterikohtaisia ennakoita? Sehän myös aina muuttuu hivenen verran riippuen elementtien laatueroista. Yms.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

aniemiko kirjoitti:Mahtaako silti yksikään pummppu ukko pystyä tarkentamaan sylinterikohtaisia ennakoita? Sehän myös aina muuttuu hivenen verran riippuen elementtien laatueroista. Yms.
Mitähän kysyjä nyt tarkalleen kysymyksellä tarkoittaa? Jokainen pumppu-ukko joka ammatikseen tekee ruiskutuspumpuille huoltoja/korjauksia, laittaa pumpun kuin pumpun haluttuun iskuun. Elementeillä ei ole mitään merkitystä ennakoiden kanssa oli ne minkä laatuiset hyvänsä. Elementillä on vain yksi tarkoitus eli ruiskutuksen määrä. Vakioelementtien lisäksi voidaan viritysmielessä valmistaa elementti halutulle parametreille.
+358 18B8FE99
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Herra voi sitä miettiä hiljaa itsekseen nukkumaan mennessä. Tai vaihtoehtoisesti itkeä itsensä uneen jos ei ymmärrä.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

aniemiko kirjoitti:Herra voi sitä miettiä hiljaa itsekseen nukkumaan mennessä. Tai vaihtoehtoisesti itkeä itsensä uneen jos ei ymmärrä.

Onneksi minun ei tarvitse miettiä ymmärrystäni ja eikä kukaan muukaan pumppu-ukko.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: pumppu asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti: ei perushuollossa oleviin pumppuihin yleensä ole tarvetta.

Pumppu kun on penkissä, selviää elementin kunto hetimiten. Sensijaan alakierroksilla jos ruiskutusmäärät poikkeavat toisistaan, vaihdetaan paineventtiileitä keskenään tapaus kohtaisesti.
Se kokemus mikä minulla on niin sylinterikohtainen syöttö on enempi tai vähempi persiillään ihan tehdassetapin pumpussa. Kokemuksia on että kolminkertainen persiilläänolo sylinterikohtaisen syötön määrässä sallittuun tehdasarvoon verrattuna tyhjäkäynnillä ei ole tavatonta ale 200t ajetussa autossa :shock:

Paineventtiilien vaihoja en ole kertaakan nähnyt tehtävän. Sensijaan säädöt tehdään ihan muulla tavalla. Lisäksi tehdään sylinterikohtaisia syötönajoitussätöjä ja nekin voi olla tehtaanjäljiltä aivan poskellaan. Nyt sitte puhelen vanhanliiton vehkeistä eli esim W124.

Ei voi puhua tarkasta työstä ei Boshilla eikä mersulla :roll:

Edit:pera on oikeassa siinä että sylinterikohtaisen syöttömäärän saa kotikonsteinkin todella todella lähelle samaa jos vain viittii nähdä vaivaa. Ei tarte penkkejä eikä digimittareita :wink: Aikaa sinä tosin menee.

Sylinterikohtaisen syötönajoituksen tarkistus ei taida sitten ollakkaan niin helppo juttu mutta sekin onnistuu kyllä
Vastaa Viestiin