Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Tähdellisissä kerrottiin että talvirenkaille ei ollut enää tuolloin käyttöä siis 2008 jälkeen .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Jep. Ei ollut juuri talvirenkaille käyttöä, nehän olikin ihan *askat. Auto talvehti lämpimässä tallissa ja palveli siis ihan "kesäautona".
Miun mielestä se liikkui oikein kepeästi, alhaaltakin. Verrokkina oli koeajamani vakio S123 Tdt. Sille sai antaa tennaria ihan eri tavalla.
Lisävaloja ei ollut enkä huomannut mitään kiinnitysreikiäkään. Tuosta ledistä ei ole hajuakaan.
Suurimmat modaukset miun aikana oli doppelrollo ja 15" Barockit. Lisäksi oli pientä jarrujumppaa (putki, muutamat palat).
Kuskin puolen etujousen kuppi vaihdettiin. Lämppärin moottorin vaihdoin, ja myöskin takasumuvalon kokonaisuudessaan (oli aika haperossa kunnossa).
Näiden lisäksi toki normaalit kausittaiset öljyn/suodattimen vaihdot. Jotain pientä saattoi jäädä mainitsematta.
Miun mielestä perä vollotti hieman jossain 80-100km/h välillä. Sillä silmällä katellessa Ebaysta tosiaan tarttui mukaan W126 prefacelift -kitkalukko 2.47 -välityksellä.
Tätä ei ehditty asentamaan (pölyttyy nyt vintillä ja odottaa sopivaa asennuskohdetta... )
Alkuun säikähdin vähän kun löin ensimmäisen kerran kylmänä käyntiin; kone kävi aika terävästi, pätki ja tuprautteli. Lämmettyään kävi tasaisesti.
Ehdin jo epäillä kansipahvia/kieroa kankea, mutta asettui onneksi pumpun ennakon säädöllä. Kansiremppahan tuohon oli jo ainakin kertaalleen tehty minua edeltäneen omistajan toimesta. Minua edeltäneestä omistajasta sain sen kuvan, että on todellakin tarkka ja tunnollinen auton omistajana.
Saitko mukaan haalimaani kirjallisuutta ja tavaraa (esitteitä, korjausopasta, räjäytyskuvia, venttiilisäätö avaimet, "nahkainen?" maskinsuoja jne. )?
Multa lähtiessä mukana meni myös 2-3 vaihteen jousisarja. En ehtinyt sitäkään laittaa. Pikkuisen luistatti miun mielestä tuota vaihtoa. Alkuperäinen syöttöpumppu lähti matkaan myös.
Jos viimeisen päälle meinaat tehdä, niin kannattaa tarkistaa tuo öljynjäähdytin. Se kun laukesi kesämökin pihaan niin laitoin tilalle hätäpäissäni 300D -jäähdyttimen, joka on siis kapoisempi kuin alkuperäinen. Ei löytynyt turbon jäähdyttäjää siihen kiireeseen...
Miun mielestä se liikkui oikein kepeästi, alhaaltakin. Verrokkina oli koeajamani vakio S123 Tdt. Sille sai antaa tennaria ihan eri tavalla.
Lisävaloja ei ollut enkä huomannut mitään kiinnitysreikiäkään. Tuosta ledistä ei ole hajuakaan.
Suurimmat modaukset miun aikana oli doppelrollo ja 15" Barockit. Lisäksi oli pientä jarrujumppaa (putki, muutamat palat).
Kuskin puolen etujousen kuppi vaihdettiin. Lämppärin moottorin vaihdoin, ja myöskin takasumuvalon kokonaisuudessaan (oli aika haperossa kunnossa).
Näiden lisäksi toki normaalit kausittaiset öljyn/suodattimen vaihdot. Jotain pientä saattoi jäädä mainitsematta.
Miun mielestä perä vollotti hieman jossain 80-100km/h välillä. Sillä silmällä katellessa Ebaysta tosiaan tarttui mukaan W126 prefacelift -kitkalukko 2.47 -välityksellä.
Tätä ei ehditty asentamaan (pölyttyy nyt vintillä ja odottaa sopivaa asennuskohdetta... )
Alkuun säikähdin vähän kun löin ensimmäisen kerran kylmänä käyntiin; kone kävi aika terävästi, pätki ja tuprautteli. Lämmettyään kävi tasaisesti.
Ehdin jo epäillä kansipahvia/kieroa kankea, mutta asettui onneksi pumpun ennakon säädöllä. Kansiremppahan tuohon oli jo ainakin kertaalleen tehty minua edeltäneen omistajan toimesta. Minua edeltäneestä omistajasta sain sen kuvan, että on todellakin tarkka ja tunnollinen auton omistajana.
Saitko mukaan haalimaani kirjallisuutta ja tavaraa (esitteitä, korjausopasta, räjäytyskuvia, venttiilisäätö avaimet, "nahkainen?" maskinsuoja jne. )?
Multa lähtiessä mukana meni myös 2-3 vaihteen jousisarja. En ehtinyt sitäkään laittaa. Pikkuisen luistatti miun mielestä tuota vaihtoa. Alkuperäinen syöttöpumppu lähti matkaan myös.
Jos viimeisen päälle meinaat tehdä, niin kannattaa tarkistaa tuo öljynjäähdytin. Se kun laukesi kesämökin pihaan niin laitoin tilalle hätäpäissäni 300D -jäähdyttimen, joka on siis kapoisempi kuin alkuperäinen. Ei löytynyt turbon jäähdyttäjää siihen kiireeseen...
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Kiitos tiedoista. Pumppua saati oheistarvikkeita ei tullut mukana muita kuin vena-avaimet ja varaosia, mm. käytetty lämppärinmoottori. Nythän tuo käy tosi nätisti, itse asiassa sellaista raklatusta, minkä luulin kuuluvan 7 mm elementteihin, ei kuulu juurikaan . Kävi vähän pelottamaan - kun nyt kerroit toisesta pumpusta - että onko siellä vakiopumppu sittenkin paikallaan? En kyllä jaksa uskoa siihen, kyllä tuo niin kepeästi liikkuu.
Perä tai joku laakeri kyllä pitää nyt aika pahaa ääntä, huomasin viime viikolla kun ajelin takapenkit alhaalla ja rollo pois päältä. Pitää tsekkailla ensi keväänä sitä.
Kiitos öljynjäähdytinvinkistä.
Miten tuossa on muuten toteutettu tyhjäkäyntinopeuden säätö, eikö kylmänä pitäisi olla korkeampi kuten W124:ssä?
Perä tai joku laakeri kyllä pitää nyt aika pahaa ääntä, huomasin viime viikolla kun ajelin takapenkit alhaalla ja rollo pois päältä. Pitää tsekkailla ensi keväänä sitä.
Kiitos öljynjäähdytinvinkistä.
Miten tuossa on muuten toteutettu tyhjäkäyntinopeuden säätö, eikö kylmänä pitäisi olla korkeampi kuten W124:ssä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Onko sielä ensinkään turbodieselin pumppua?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Hyvä kysymys! Sinullahan on myös orkkis TDT. Viitsisitkö ottaa kuvan omasta pumpustasi niin pääsisin vertaamaan. Vai onko erot vain sisäisiä?S202 kirjoitti:Onko sielä ensinkään turbodieselin pumppua?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Se pumppu on ihan erinäköinen ulkoapäin.
Turbon pumppu on tuon näköinen
vaparissa ja uudemmissa(601-2-3) on m pumppu, sen näkee heti tuosta sivussa olevasta luukusta(elementtien kohdalla)
Turbon pumppu on tuon näköinen
vaparissa ja uudemmissa(601-2-3) on m pumppu, sen näkee heti tuosta sivussa olevasta luukusta(elementtien kohdalla)
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Ootko Timo saanut ratkaistua tuota mittarivalo ongelmaa
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
En, auto on navetan vintillä talviteloilla. palaamme asiaan kevään koittaessa.Pontus kirjoitti:Ootko Timo saanut ratkaistua tuota mittarivalo ongelmaa
On siinä turbon pumppu .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Mittari ja sen valot kävivät Salon seudulla foorumilaisen syynissä. Minulla oli ollut enemmän intoa kuin taitoa ja olin muljutellut tinaa vähän liian pitkälle paikkaan jossa sitä ei olisi pitänyt olla . Nyt näkyy hyvin, ainoastaan yläkatkaisinpaneelin "kärrinpyörään" pitää vaihtaa polttimo.
Otin auton viime viikonloppuna talviteloilta pois. Talvella Saksasta tilatut De Luxe-ultramarin-veluurimatot (myös tavaratilaan) löysivät myös jo paikkansa .
Otin auton viime viikonloppuna talviteloilta pois. Talvella Saksasta tilatut De Luxe-ultramarin-veluurimatot (myös tavaratilaan) löysivät myös jo paikkansa .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Oletko tällä autolla tulossa sinne Lahden näyttelyyn
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Pontus kirjoitti:Oletko tällä autolla tulossa sinne Lahden näyttelyyn
Kyllä olen .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Edit: Ei mitään sittenkään. Saatampa itsekin tulla pyörähtämään Lahdessa, jos vapun vietto antaa periksi!
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Ehjää oli molemmin puolin.
Ilmastoinnin kuivaimen pesä löytyi oikean lampun takaa. Näyttää sille, ettei sitä ole vaihdettu vähään aikaan. Pitänee hankkia kun kesemmällä vien ilmastointihuoltoon. Umpio pitänee irrottaa jotta sen saa vaihdettua.
Lahti kutsuu lauantaina!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Kaveriksi tulee varaosa-auto. Ml. 389 tkm, Koriltaan hapan mutta huippuhyvinvarusteltu '84, petrooli/musta verhoilu. Jospa saisi selville, missä kunnossa siinä autossa on tasauspyörästö, omassa pitää aikalailla ikävää jurinaa matalissa nopeuksissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Liikeneekö siitä mitään myyntiin, kun sulla on toi sininen sisusta?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Todennäköisesti liikenee koko verhoilu pl. jalopuut. Se oli MB-Tex- tai nahkaverhoilu, en katsonut vielä tarkemmin. Hometta oli jonkun verran, pitää tutkia missä kunnossa se on, jahka saan auton kotiin. Etuistuimissa oli istuinlämmitys ja ainakin kuskilla ortopediselkänoja. Lisäksi siinä oli tempomat, automaatti-ilmastointi, ABS ja neljät sähkölasit.S202 kirjoitti:Liikeneekö siitä mitään myyntiin, kun sulla on toi sininen sisusta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Ostin foorumilaiselta autoon Becker Mexico 830:n. Tosi napakka ja vähän käytetty laite. Kyllä, pari vuotta liian uusi mankka. Jatkamme 753:n etsimistä. Ulkonäkö ei kuitenkaan äkkiseltään katsottuna poikkea.
Auton ilmastointilaite täytettiin R134a:lla sunnuntaina. Vanhaa ainetta oli jäljellä parisataa grammaa. Liittimet löytyivät venttiilikopan editse kulkevasta putkessa ja korkeapainepuolen nippa laturin takaa. Vaati imuputken irrottamisen. Vuotoja ei äkkiseltään havaittu suihkuttamalla "etsintäainetta" ponnepullosta liittimiin tms. Kompuraöljy sekä väriaine laitettiin sisään. Jatkamme harjoituksia. Ilmastoinnin sähkötuuletin toimii. Mukava ajella helteessä viileällä autolla.
Auton maalipinta oli melko naarmuinen kylkilistan yläpuolelta. Se myllytettiin ja laitettiin Lacroe-kovapinnoite. Kyllä kiiltää! Tuntuu että vasta nyt uudet maski, etuvalot ja vilkut pääsevät oikeuksiinsa. Katon maalipinta ei edelleenkään ole hyvä, lakka on lähtenyt muutamista kohdin (linnunsontaa?) ja siellä on kiveniskemiä. Ei kuitenkaan niin pahoja että olisi maalautettu. Vanteista puhdistettiin pinttynyt jarrupöly hapolla.
Takaistuimessa ja etukyynärnojassa oli likaa/kosteusjäämiä pinnassa joten istuimet pestiin samalla. Näillä kaikilla toimenpiteillä autosta nautittavuus koheni kyllä 110 prosentilla, on se tajuttoman nätti .
Auton ilmastointilaite täytettiin R134a:lla sunnuntaina. Vanhaa ainetta oli jäljellä parisataa grammaa. Liittimet löytyivät venttiilikopan editse kulkevasta putkessa ja korkeapainepuolen nippa laturin takaa. Vaati imuputken irrottamisen. Vuotoja ei äkkiseltään havaittu suihkuttamalla "etsintäainetta" ponnepullosta liittimiin tms. Kompuraöljy sekä väriaine laitettiin sisään. Jatkamme harjoituksia. Ilmastoinnin sähkötuuletin toimii. Mukava ajella helteessä viileällä autolla.
Auton maalipinta oli melko naarmuinen kylkilistan yläpuolelta. Se myllytettiin ja laitettiin Lacroe-kovapinnoite. Kyllä kiiltää! Tuntuu että vasta nyt uudet maski, etuvalot ja vilkut pääsevät oikeuksiinsa. Katon maalipinta ei edelleenkään ole hyvä, lakka on lähtenyt muutamista kohdin (linnunsontaa?) ja siellä on kiveniskemiä. Ei kuitenkaan niin pahoja että olisi maalautettu. Vanteista puhdistettiin pinttynyt jarrupöly hapolla.
Takaistuimessa ja etukyynärnojassa oli likaa/kosteusjäämiä pinnassa joten istuimet pestiin samalla. Näillä kaikilla toimenpiteillä autosta nautittavuus koheni kyllä 110 prosentilla, on se tajuttoman nätti .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - pikkufixiä
ei ihan poikkeukseton sääntö.mulla luki 300TDT.Timo L. kirjoitti:Tulipa hankittua lähes sattumalta ensimmäinen museoauto. Viime vuonna museotarkastettu, malli 1983 300 TD Turbodiesel, tai kuten tehdas silloin kirjoitti, TURBO-DIESEL.
Hienon yksilön olet löytäny!!Onnittelut!
W163 400 cdi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - pikkufixiä
miten kesä meni vanhuksen kanssa ?
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - pikkufixiä
Kiitos kysymästä, kesä meni hyvin.cuuno kirjoitti:miten kesä meni vanhuksen kanssa ?
Ajokausi avattiin "virallisesti" Classic Motor Shown keikalla toukokuun alussa. Harrasteparkissa sain ensimmäisen ostokyselyn autosta taiteltuna kuskin ikkunan tiivisteen väliin . Reissulla tuli havaittua, että tuulilasin tiiviste vuotaa. Se on korjattu mustalla Sikalla. En tiedä korjaantuiko, ei ole tullut ajeltua sateessa. Paikallaan vettä kaataessa ei tule läpi. Lisäksi - mikä harmittaa enemmän - vettä pääsee tavaratilaan/rollon päälle takaluukun välistä. Päällisin puolin luukku on linjassaa, sehän on vaihdettu uuteen vasta takavuosina. Jatkamme tutkimista.
Vaikka varaosa-auto tuli hankittua, simpukan ja perän vaihto antaa odottaa itseään.
Em. seikoista huolimatta auto on toiminut nämä 2-3 tkm mainiosti. Kuva Klubin ajokauden päättäjäisreissulta Mäntyharjulta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - pikkufixiä
Todella hieno kuva
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Tässä on sitä jotain! Harrasteauto hienoimmasta päästä.
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1206
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - pikkufixiä
Tämähän olisi käynyt vaikka tehtaan mainoskuvaksi aikanaanTimo L. kirjoitti: Kuva Klubin ajokauden päättäjäisreissulta Mäntyharjulta:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Otin auton toissapäivänä ylisiltä alas. Eilen sitten käytin sen määräaikaiskatsastuksessa, mikä oli ensimmäinen kerta tämän auton kanssa. Katsastusmies kysyi, koska tämä auto on entisöity? Vastasin niinkuin asia on, autoa ei ole entisöity koskaan vaan sillä on ollut muutama pitkäaikainen omistaja jotka ovat huolehtineet vuorollaan autosta.
En muistanutkaan, että päästötesti tehdään myös museoautoille. No, siitä selvittiin kertapolkaisulla. Käyttöjarruissa ei puoltoa yhtään, seisontajarrussa 45%; poljin painuukin melko alas joten se pitää kiristää jo käyttömukavuuden takia. Pyysin katsuria koplottelemaan ohjausnivelet tarkkaan, mutta mitään välyksiä ei löytynyt. Nivelien kumit näyttivät tosi hyville ja raidepäissäkin näkyi olevan Mersun leimat. Apusimpukassa saattoi olla ihan pientä "taipuisuutta". Näin ollen väljän ohjaustuntuman alkulähteeksi kohdistui ohjaussimpukka. Olin jo pari päivää aiemmin irroittanut sen -84 purkufarkusta. Vaihto-osassa kiristysruuvi oli vain 6 mm ylhäällä, joten odotukset tilanteen kohenemisesta olivat hyvinkin posetiiviset.
Olin harjoitellut simpukan vaihtoa joskus 2005 230 E:ssä, mutta silloin en osannut keskittää simpukkaa. Nyt laitoin pyörät suoraan, valmistin keskitysruuvin ja lukitsin sillä vanhan simpukan ennen ohjausvarsien irroitusta. Näin auraus- tms. arvot eivät juuri muuttuneet vaihtotyössä. Itse vaihto dieselissä on kyllä huippuhelppo verrattuna M102:een. Kolme kiinnityspulttia, kaksi ohjausvarsien mutteria irti , rattiakselin ja simpukan boorituksen pultti löysälle sekä ohjaustehostimen letkut auki ja mötikkä on irti. Laitan tästä vanhaan ketjuuni vielä kuvat. Tuo simpukan keskitys on minusta jutun A ja O, sitä ei kannata unohtaa.
"Uusi" simpukka oli säätämättä melkein huonompi kuin entinen. Sitäkin sai kiristää useamman millin ennen kuin tuntuma alkoi löytymään. Nyt se on melko hyvä, mutta uria ylitettäessä esim. ohitustilanteessa tuntuu, että auto vieläkin hakee, etenkin tuntuu että perä tulee vähän jäljessä. Olen käynyt miettimään tuon 205/60 -rengastuksen (Nokian Nordman 4) vaikutusta aiheeseen. Voiko poikkeavalla rengasleveydellä olla merkitystä? 230 E:ssäni on myös 7x15-barokit mutta 195/65-renkailla, eikä siinä ollut tuollaista vetelyä laisinkaan. Iskarit näyttivät melko kuiville Sachseille tässä farkussa. Voisihan tietty tarkistuttaa pyörän kulmat vielä.
Muutoin sain vaihdettua purkufarkun verhoiluosilla toisen 3,07:1 -perän, jota ajattelin kokeilla tähän autoon. Oma perä pitää hitaissa nopeuksissa melko kaoottista ääntä. Lisäksi on vielä purkufarkun perä. Molemmat vaihtoperät ovat ABS-periä, anturista paikallaan ei liene haittaa kun mulla systeemiä ei ole.
En muistanutkaan, että päästötesti tehdään myös museoautoille. No, siitä selvittiin kertapolkaisulla. Käyttöjarruissa ei puoltoa yhtään, seisontajarrussa 45%; poljin painuukin melko alas joten se pitää kiristää jo käyttömukavuuden takia. Pyysin katsuria koplottelemaan ohjausnivelet tarkkaan, mutta mitään välyksiä ei löytynyt. Nivelien kumit näyttivät tosi hyville ja raidepäissäkin näkyi olevan Mersun leimat. Apusimpukassa saattoi olla ihan pientä "taipuisuutta". Näin ollen väljän ohjaustuntuman alkulähteeksi kohdistui ohjaussimpukka. Olin jo pari päivää aiemmin irroittanut sen -84 purkufarkusta. Vaihto-osassa kiristysruuvi oli vain 6 mm ylhäällä, joten odotukset tilanteen kohenemisesta olivat hyvinkin posetiiviset.
Olin harjoitellut simpukan vaihtoa joskus 2005 230 E:ssä, mutta silloin en osannut keskittää simpukkaa. Nyt laitoin pyörät suoraan, valmistin keskitysruuvin ja lukitsin sillä vanhan simpukan ennen ohjausvarsien irroitusta. Näin auraus- tms. arvot eivät juuri muuttuneet vaihtotyössä. Itse vaihto dieselissä on kyllä huippuhelppo verrattuna M102:een. Kolme kiinnityspulttia, kaksi ohjausvarsien mutteria irti , rattiakselin ja simpukan boorituksen pultti löysälle sekä ohjaustehostimen letkut auki ja mötikkä on irti. Laitan tästä vanhaan ketjuuni vielä kuvat. Tuo simpukan keskitys on minusta jutun A ja O, sitä ei kannata unohtaa.
"Uusi" simpukka oli säätämättä melkein huonompi kuin entinen. Sitäkin sai kiristää useamman millin ennen kuin tuntuma alkoi löytymään. Nyt se on melko hyvä, mutta uria ylitettäessä esim. ohitustilanteessa tuntuu, että auto vieläkin hakee, etenkin tuntuu että perä tulee vähän jäljessä. Olen käynyt miettimään tuon 205/60 -rengastuksen (Nokian Nordman 4) vaikutusta aiheeseen. Voiko poikkeavalla rengasleveydellä olla merkitystä? 230 E:ssäni on myös 7x15-barokit mutta 195/65-renkailla, eikä siinä ollut tuollaista vetelyä laisinkaan. Iskarit näyttivät melko kuiville Sachseille tässä farkussa. Voisihan tietty tarkistuttaa pyörän kulmat vielä.
Muutoin sain vaihdettua purkufarkun verhoiluosilla toisen 3,07:1 -perän, jota ajattelin kokeilla tähän autoon. Oma perä pitää hitaissa nopeuksissa melko kaoottista ääntä. Lisäksi on vielä purkufarkun perä. Molemmat vaihtoperät ovat ABS-periä, anturista paikallaan ei liene haittaa kun mulla systeemiä ei ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - simpukkasouvi
Kyllähän tuo 205/60 on mielestäni liian pieni pyörä etenkin farkkuun. Matala profiili yhdistettynä leveämpään kumiin saattaa vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Kannattas kokeilla toisilla pyörillä, sittenhän sen näkis. Itse laittaisin 195/65 tai 205/65 kun on farkku eikä sedan. Omaa 1984 ässää ajelin 195/70 x 15 ja oli aikas mukavat.
Tän kuvan saanee julkaista, Kesälahti Cruising 2015
Tän kuvan saanee julkaista, Kesälahti Cruising 2015
Viimeksi muokannut karra, To 14.04.2016 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - simpukkasouvi
Joo, kyllä kumeilla on merkitystä. Alla oleva koko olikin 205/65-15. Vaihdoin alle 12 vuotta vanhat 195/65-15 Goodyear GT3:t ja ei vedellyt yhtään urissa. Lisäksi tuo Nordman e on melko jyrkkäolkainen kun taas GT3 on oikein pyöreäolkainen. Taitaa tulla renkaanosto eteen, on se niin rasittava ajaa noilla leveillä kumeilla, vaikka kuviota onkin vielä n. 6 mm.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - simpukkasouvi
Muista ottaa ne paperit sieltä perän sisältä pois. Matkahuollon täti ei meinannut ottaa sitä ollenkaan vastaan kun on sisältänyt joskus öljyä
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Oletko tulossa nyt viikonloppuna tänne Helsinkiin siihen klubi kokoukseen?Timo L. kirjoitti:Otin auton toissapäivänä ylisiltä alas. Eilen sitten käytin sen määräaikaiskatsastuksessa, mikä oli ensimmäinen kerta tämän auton kanssa. Katsastusmies kysyi, koska tämä auto on entisöity? Vastasin niinkuin asia on, autoa ei ole entisöity koskaan vaan sillä on ollut muutama pitkäaikainen omistaja jotka ovat huolehtineet vuorollaan autosta.
En muistanutkaan, että päästötesti tehdään myös museoautoille. No, siitä selvittiin kertapolkaisulla. Käyttöjarruissa ei puoltoa yhtään, seisontajarrussa 45%; poljin painuukin melko alas joten se pitää kiristää jo käyttömukavuuden takia. Pyysin katsuria koplottelemaan ohjausnivelet tarkkaan, mutta mitään välyksiä ei löytynyt. Nivelien kumit näyttivät tosi hyville ja raidepäissäkin näkyi olevan Mersun leimat. Apusimpukassa saattoi olla ihan pientä "taipuisuutta". Näin ollen väljän ohjaustuntuman alkulähteeksi kohdistui ohjaussimpukka. Olin jo pari päivää aiemmin irroittanut sen -84 purkufarkusta. Vaihto-osassa kiristysruuvi oli vain 6 mm ylhäällä, joten odotukset tilanteen kohenemisesta olivat hyvinkin posetiiviset.
Olin harjoitellut simpukan vaihtoa joskus 2005 230 E:ssä, mutta silloin en osannut keskittää simpukkaa. Nyt laitoin pyörät suoraan, valmistin keskitysruuvin ja lukitsin sillä vanhan simpukan ennen ohjausvarsien irroitusta. Näin auraus- tms. arvot eivät juuri muuttuneet vaihtotyössä. Itse vaihto dieselissä on kyllä huippuhelppo verrattuna M102:een. Kolme kiinnityspulttia, kaksi ohjausvarsien mutteria irti , rattiakselin ja simpukan boorituksen pultti löysälle sekä ohjaustehostimen letkut auki ja mötikkä on irti. Laitan tästä vanhaan ketjuuni vielä kuvat. Tuo simpukan keskitys on minusta jutun A ja O, sitä ei kannata unohtaa.
"Uusi" simpukka oli säätämättä melkein huonompi kuin entinen. Sitäkin sai kiristää useamman millin ennen kuin tuntuma alkoi löytymään. Nyt se on melko hyvä, mutta uria ylitettäessä esim. ohitustilanteessa tuntuu, että auto vieläkin hakee, etenkin tuntuu että perä tulee vähän jäljessä. Olen käynyt miettimään tuon 205/60 -rengastuksen (Nokian Nordman 4) vaikutusta aiheeseen. Voiko poikkeavalla rengasleveydellä olla merkitystä? 230 E:ssäni on myös 7x15-barokit mutta 195/65-renkailla, eikä siinä ollut tuollaista vetelyä laisinkaan. Iskarit näyttivät melko kuiville Sachseille tässä farkussa. Voisihan tietty tarkistuttaa pyörän kulmat vielä.
Muutoin sain vaihdettua purkufarkun verhoiluosilla toisen 3,07:1 -perän, jota ajattelin kokeilla tähän autoon. Oma perä pitää hitaissa nopeuksissa melko kaoottista ääntä. Lisäksi on vielä purkufarkun perä. Molemmat vaihtoperät ovat ABS-periä, anturista paikallaan ei liene haittaa kun mulla systeemiä ei ole.
Jos olet tulossa niin oletko täällä koko viikonlopun? Minua kiinnostaisi ottaa tuosta farkusta tyypit, kun kerran sanoit tuosta perästä kuuluvasta ulinasta, kiinnostaisi onko se samanlainen ulina kuin mitä omasta autosta kuuluu niin tietäisi että pitääkö tässä itsekkin alkaa perän vaihto operaatioon.
Minulla on Sunnuntaina vapaa päivä töistä niin voisi pitää jonkun mini miitin vaikka täälä Helsingin puolella
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - simpukkasouvi
Koeajoin tämän auton tänään lahdessa.
Ensimmäistä kertaa pääsin ajamaan Farmari 123:lla ja vielä 300 TDT:llä. Auto antoi mukavat kyydit ja huomasi kun ajoimme moottoritiellä että Pumppuviritys todellakin antaa mukavan lisäpotkun kiihdytyksiin.
Samalla selvisi myös oman auton voimansiirto vika, perä on valitettavasti vaihtokunnossa.
Timolle vielä kiitokset koeajosta.
Ensimmäistä kertaa pääsin ajamaan Farmari 123:lla ja vielä 300 TDT:llä. Auto antoi mukavat kyydit ja huomasi kun ajoimme moottoritiellä että Pumppuviritys todellakin antaa mukavan lisäpotkun kiihdytyksiin.
Samalla selvisi myös oman auton voimansiirto vika, perä on valitettavasti vaihtokunnossa.
Timolle vielä kiitokset koeajosta.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - simpukkasouvi
Classic Motor Show'n teeman mukaan sorateiden virtuoosi:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi