w124 sähköongelma / virtalukko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

w124 sähköongelma / virtalukko

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Lämmityslaitetta en saa puhaltamaan mitään, ellei moottori (auton :shock:) ole käynnissä! Ei suostunut hönkimään edes siinä hehkutusasennossa mitään, mutta kun starttaan ja moottori (auton!) on käynnissä, sitte kyllä toimii hienosti.

Olisko nyt niin, että joku tolvana on kytkeny virtalukon pesää vaihtaessaan piuhat pikkusen väärin vai voikos olla jossain muualla tuo vika? Virtalukon kytkentäkaavio?

Virtalukko pitäis myös sarjottaa uudestaan ja vois hoitua tossa samalla, kun ottaa sen irti, joten mitenkäs koko lukko lähtee irti?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Huhuu tietäjät!? Selvennetään nyt sitte niin, että kysytään, pitääkö lämmityslaitteen puhallin hönkiä jotain siinä virtalukon ekassa asennossa? Mielestäni ex W123:ssa puhallin hyökkäs päälle heti, kun avainta oli kääntäny ekaan asentoon.

Tuntuu oudolta, että parkissa seistessä, ei saa lämmintä (tai ylipäätään mitään) ilmaa, ellei avain oo siellä hehkutusasennossa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei puhalla muuta kuin silloin kun virta on päällä,käynnissä ei tarvitse olla.
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Juu, pitäisi puhaltaa siinä "toisessa" pykälässä oli moottori käynnissä eli ei. Kokeilepa sammuttaa auto "vahingossa" vaihteella. Jääkö tuuletin tuolloin pyörimään? Virtalukonpohjan ongelmiltahan tuo haiskahtaa. Tuosta 15X koskettimesta ei taida mennä virtaa muualle kuin puhaltimelle, joten mikään muu sähkövehke ei välttämättä oireile.

Virtalukon pohjan vaihtamiseksi ei tarvitse purkaa lukkosylinteriä (eikä päinvastoin), joten tuskin kukaan johtoja vahingossa on väärin kytkenyt (virtalukon irroitusohjeita). Virta-avain tosin pitää olla ykkösasennossa, että pohjan liitin irtoaa.

t.
Risto

Virtalukkojutskaa:
Kuva Ykköspykälässä (15R) menee virtaa mm. raadiolle ja pyyhkimille, kakkosasennossa ovat kytkettyinä 15 (sytytys yms) sekä 15X (puhallin). Viimeinen (50) on startti, jolloin 15X ei ole kytkettynä. Sitten on vielä 30P asento, josta virta menee saksalaismallisille toispuolisille parkeille, eli ne ovat päällä vain, kun virtalukko on nolla-asennossa.
E500 – 211.070
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Mikäli virtalukon pohja aiheuttaa sähköongelmia, kannattaa se vaihtaa heti. Pahimmillaan jättää startin päälle. Monasti kulunut pohja takertelee virta-avaimesta käännettäessä. Takertelu ei siis välttämättä johdu itse virtalukosta.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Hei nyt vois tarvita ohjetta virtalukon pohjan irrottamisesta. Siis eikö tarvi ottaa lukkopesää irti? Lähteekö sitte jotensakin vetämällä sieltä takakautta? Ja mitenkäs sinne pääsee käsiks? Mitä pitää purkaa?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lukkopesää ei tarvitse irrottaa, kun käännät avaimen oikeaan asentoon niin saat pistokkeen vedettyä irti pohjasta.
Itse pohja on kolmella ruuvilla rungossa kiinni (tasapäämeisseli)
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin