211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
AMG-Riku

211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Ei löytynyt selväkielistä korjaamo-ohjetta niin kysytään näin. Eli epäilys että SBC-jarrujen akku(pelkääjän rintapellin kohdalla) ja pääakku(farkun tavaratilan alla) alkavat olla tiensä päässä. On huhuja että jomman kumman hiipuminen rasitta toistakin ja olisi tarkoitus testata molemmat saman tien jotta tietää kuinka monta pitää ostaa :evil:
Välillä alkanut kylmillä ilmoilla herjaamaan että "mukavuustoiminnot pois käytöstä alhaisen jännitteen vuoksi" mutta poistuu hetken käytön jälkeen. Ollut muutenkin laiskaa starttia myös plussakeleillä.
Löytyisikö pätevää testi- ja vaihto-ohjetta?
ps. Onkohan noilla Motonetin kiinalaisilla n.40e analogisilla testereillä mitään virkaa tai siellä oli myös pari jotain elektronista (muistaakseni akkuliikkeessä oli tuollainen aidon vastuksen omaava ronskimpi malli...).
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1901
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja tony »

Ei kai siinä muuta ole, kuin muistaa antaa apuvirtaa vaihdon aikana, muuten CAN boxit voi paukahtaa. Näytät olevan eteläsuomessa niin aja GL-energyyn Pitzkuun ja pyydä vaihtamaan laadukas 100ah Tranen akku, siellä tietävät miten homma tehdään, tavara hyllystä ja vaihto kaupan päälle.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12616
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja epk »

Eikös apuvirta nyt jo ollut myytti joka on todettu haitaksi 211 korissa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6300
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei kai se myytti ole, auttaa se mutta ongelma on että virheen mahdollisuus kasvaa entisestään... jokuhan tuolla jossain threadissa jo sanoi että w211n kanssa on aina vähän haltuun haltuun kun joudutaan akkukaapeli irroittamaan. Eli aina kun tulee raju jännitemuutos = näkyy kipinä niin nuo SAMit saattaa ottaa nistä itteensä. Siksi jos samaan aikaan laitetaan toinen kunnosa oleva akku rinnalle, ei jännitehyppyjä tapahdu. Paitsi kun siinä sählätään ylimääräisillä kaapeleilla ja siirreellään kahta painavaa akkua ahtaissa tiloissa niin herkästi potkaisee/repäisee/yhdistää jonkun paikan mitä ei pitäisi ja seuraus on pahempi kuin harkitusti määrätietoisella liikkeellä irroittaa ja kytkee akun kaapelin.

Testereistä en osaa sanoa, kuormittava testeri antaa osviittaa akun kunnosta tai ainakin löytää lähes kuolleen akun, sitten ne kalliit oikeat akkutesterit antaa oikein oikeita lukemia akun kunnosta (muistelen että AGM-akuissa joku ei olisi toiminut oikein, miksiköhän? No ehkä muistan väärin). Täällä oli akunvaihdosta ihan hyvä threadin jossain...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Ei mitään apuvirtoja. Avaimet pois virtalukosta ja muutaman minuutin odotus, jotta CAN-väylä nukahtaa.

Miinusjohto ensin irti ja vastaavasti miinusjohto viimeiseksi kiinni. Kaapelin irroitus/kiinnitys ei saa olla teinipojan haparoivaa lirputtelua vaan aikamiehen ottein vetää/painaa kertaheitolla kunnolla pohjaan. :mrgreen:

Itse olen varmuuden vuoksi suojannut irrotetut kaapelinpäät ja paljaat akunnavat vaihtotyön ajaksi teipillä/hanskalla/muovipussilla tms. juuri sen takia, etteivät kaapelit/navat enää napsauttele kipinöitä, kun nostelee painavaa akkua. Kipinöillä on paha tapa kärventää SAM-bokseja.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Maucca
Mersumies
Mersumies
Viestit: 506
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Maucca »

Ostin vasta kuormituksella olevan viisarimallisen testerin jolla näkee akun kunnon sekä latausjännitteen käynnissä ollessa.
Tuolla olen ehtinyt testaamaan kolmea akkua ja se kyllä näyttää onko akku entinen.

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.mobi ... 8152086780" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja aziz »

En kanssa ymmärrä tuota apuvirtahössötystä, kuka sen on mahtanut keksiä? Ei kai tämä mikään virallinen ohje ole? Olen omasta CLS:stä ottanu akunkengän irti kymmeniä kertoja, mm. projektivaihessa tätä joutui harrastamaan usein, ilman mitään ongelmia. Ikkunat joutui aina opettamaan uudelleen, mutta ei tuo minusta ole suuri toimenpide, saavatpa nekin liikuntaa. Esp-herjaa ei ole tullut mulla koskaan, mutta ei se ratin pyörittäminen äärilaidasta toiseen ole mahdoton urakka, jos tuo ESP-ilmoitus tulee tauluun.
Ja jos tuo kipinöinti nyt pelottaa, niin mitä puhtaampi akunkenkä/akun napa ja mitä vähemmän virtaa kuluttavia laitteita päällä kenkää kiinnittäessä, niin kipinöi vähiten. Mulla näin tapahtuu tuskin ollenkaan. Tälläkin hetkellä auto on tallissa seisomassa akun kenkä irti...
Kannattaa lukea tästä, kuinka voi käydä apuvirran kanssa leikkiessä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=159964" onclick="window.open(this.href);return false;
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Kyseessä -07 320 cdi farkku.
Hukkaako se radion/navin koodit kun akun vaihtaa.
Mistä saan ne käsiin mahdollisesti ?
Onko jotain muuta mitä pitää huomioida.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13260
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jari36 kirjoitti:Kyseessä -07 320 cdi farkku.
Hukkaako se radion/navin koodit kun akun vaihtaa.
Mistä saan ne käsiin mahdollisesti ?
Onko jotain muuta mitä pitää huomioida.
Ihan ohjekirjassa sanotaan mitä pitää tehdä kun akku on irrotettu tai mennyt tyhjäksi.

Ei tarvii mitään mankan koodeja eikä muistaakseni 211:ssä tarvitse edes ratin kulma-anturia alustaa (ratin kääntely) mutta ikkunat ja kattoluukku pitää normittaa.
AMG-Riku

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Maucca kirjoitti:Ostin vasta kuormituksella olevan viisarimallisen testerin jolla näkee akun kunnon sekä latausjännitteen käynnissä ollessa.
Tuolla olen ehtinyt testaamaan kolmea akkua ja se kyllä näyttää onko akku entinen.

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.mobi ... 8152086780" onclick="window.open(this.href);return false;
Onpas edullinen ja vielä analoginen :D

Yleisesti "saisiko halvalla hyvää" :lol: : olen miettinyt kunnollisen harrastajatason akkutesterin hankkimista kun noita lähipiirinkin autoja pyörii tuossa, mutta olisi vielä kiva saada kokemuksia myös elektronistenkin ja ammattilaitteiden käyttäjiltä toimiiko nuo "Motonetin ja Puuiloin" laitteet kuten ko. kalliit ammattityökalut ettei osta turhaan halpista harrastuksiin vaan tyytyy käymään tarvittaessa huollossa :( ?

Esim. Motenetissä on montaa mallia ja tämä (49,90e/kuva alla) iski silmään kun on myös "-Soveltuu sekä perinteisille että suljetuille (VRLA/AGM/GEL) akkutyypeille=suljetun akun" testaus eli voisiko tulkita MB:n AGM akkuille jollakin tavalla optimoitu toiminta?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493112/ ... kkutesteri" onclick="window.open(this.href);return false;

Huom. olen lukenut että jotkut ovat laittaaneet halvemman "tavallisen akun" kun eivät tiedä miträ AGM tarkoittaa kommenteilla "ihan hyvin toimii tälläkin, ei mitään eroa huomaa" :wtf: AGM akuistahan ei pitäisi tulla mitään käryjä eliniän aikana mm. hengitettäväksi(esim. SBC-jarrujen akku[pelkääjän kohdalla konepellin alla aivan sisäilmasuodattimen vieressä]... ja farkussa (AGM)pääakku sisäpuolella takatavaratilan kannen alla). Täydellisen hermeettisesti suljettuja siis?

Olisiko lisää kommentteja noista harrastajatason mittaresta verrattuna esim. ammattikorjaamon testereihin ts. antavatko ko. käytössä samoja(luotettavia)tuloksia?
Mikä oikeasti lienee tuo "suljetun akun testaus" rajoittaako virtaa ja esim. jollakin ennalta määritellyllä virran nousukäyrällä tulkitsee kunnon "luotettavasti" :geek: ?
AMG-Riku

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Jos kipinät rikkovat SAM:t niin olisiko tällainen edullinen ja toimiva lisävaruste jos on pakko vaihtaa pääakkua su aamulla :mrgreen:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja karra »

Eihän sähköautoon (ei siis sähkötoimiseen) nyt saakaan vaihtaa akkua itse, Ylen mukaan. Ja mersuihin se maksaa Turussa 450 euroa!

http://yle.fi/uutiset/itse_vaihdettu_ak ... sa/7717689" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6300
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

karra kirjoitti:Eihän sähköautoon (ei siis sähkötoimiseen) nyt saakaan vaihtaa akkua itse, Ylen mukaan. Ja mersuihin se maksaa Turussa 450 euroa!
Taitaa olla rumiluksen pajan speciaalihommia... :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Tervehdys,

Olisi hieman kysyttävää akun kuntoon liittyen. Viikonloppuna kävi niin että akku hyytyi. Viimeisillä voimillaan se kuitenkin sai kuin saikin auton käyntiin, mutta virta alkoi olla niin vähissä, että valotkin taulussa himmeni starttimoottorin pyörähtäessä. Autosta löytyy webasto ja defan 3A:n ylläpitolaturi. Akku on Vartan valmistama, tyyppiä AGM (start, stop, plus) ja kapasiteetiltaan 95Ah. Stanssaus kertoo ajankohdaksi 04/2014.

http://www.akkuteho.fi/fi/product/varta ... x190-+/G14" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun akku hyytyi niin kävin ajamassa autolla 30min lenkin, jonka aikana yritin vähentää sähkölaitteiden kulutuksen minimiin, sammuttamalla radion, pudottamalla puhaltimen nopeuden jne. Ajon jälkeen laitoin auton omaan laturiinsa kiinni yön ajaksi. Seuraavana aamuna kävin puolenpäivän jälkeen vaihtamassa laturin Einhellin 10A peruslaturiin joka näytti latausvirraksi hieman yli 6A. Jätin Einhellin lataamaan reilun 5h ajaksi jonka jälkeen kävin tarkastamassa tilannetta. Latausvirta oli edelleen 6A.

Yritin käynnistää autoa ilman webastoa, ei lähtenyt tulille. Laitoin auton vielä Einhellin laturiin ja webaston pyörimään tunnin ajaksi. Ideana se että kiinni oleva laturi riittää vähintään ylläpitämään webaston toimintaa. Tämän jälkeen auto saatiin käymään, joskaan ihan helpolla ei vieläkään lähtenyt.

Seuraavana päivänä kävin AD:n varaosaliikkeessä jossa akku mitattiin ja mittari oli sitä mieltä että lataa akku ja mittaa uudelleen. Ostin samalla käynnillä CTEK:n MXS 7.0 7A:n älylaturin ja laitoin akun lataukseen AGM ohjelmaa käyttäen. Akku oli tullut täyteen noin 7h jälkeen, jonka jälkeen vaihdoin latauksen auton omaan 3A:n ylläpitolataukseen yön ajaksi.

Nyt aamulla kävin uudestaan AD:lla mittaamassa akun josta oheinen mittaus tulos.

Vasen lappu on ensimmäisestä mittauksesta jolloin kehotettiin lataamaan akku täyteen ja oikean puoleinen on ns. täydestä akusta mitattu tulos. Auto on E320CDI 4matic A, vuosimallia -08. Kilometrejä takana 155tkm. Akun taustasta en osaa sanoa mitään, auto tuli meille uudenvuoden aattona.

Kuva

Minulla on jotenkin sellainen käsitys että täydessä akussa pitäisi olla yli 12V jännitettä. Taas toisaaltahan pelkkä jännite ei kerro akun kunnosta mitään. Mysteeriksi jäi kuinka paljon akku pystyy puskemaan pihalle startatessa. Kun kunto palkkikaan ei hurraata huuhda. Jos akku pitäisi vaihtaa niin millainen akku kannattaisi tällaiseen autoon vaihtaa? Itsestä tuntuisi että yli 100Ah:n akku ei olisi pahasta.



Pidän näitä kahta videota informatiivisena liittyen mersun akkujen vaihtoon ja vaihtotyön aikaiseen virran antoon. Joten liitän ne mukaan tähän jotta muutkin ne täältä löytävät. Muutenkin pidän tämän kyseisen herran videoista.

https://www.youtube.com/watch?v=hgSFK7YfuyI" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=JfeXk__BGJM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ensimmäisessä osassa kerrotaan että jännitteen tulisi näyttää vähintään 13,6V auton pyöriessä, muuten jossain muuallakin voi olla vikaa. Minun tapauksessa mittari näytti 13,44V
W219 CLS350 vm.2005
AMG-Riku

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Jumpstart kirjoitti:Tervehdys,

Olisi hieman kysyttävää akun kuntoon liittyen. Viikonloppuna kävi niin että akku hyytyi. Viimeisillä voimillaan se kuitenkin sai kuin saikin auton käyntiin, mutta virta alkoi olla niin vähissä, että valotkin taulussa himmeni starttimoottorin pyörähtäessä. Autosta löytyy webasto ja defan 3A:n ylläpitolaturi. Akku on Vartan valmistama, tyyppiä AGM (start, stop, plus) ja kapasiteetiltaan 95Ah. Stanssaus kertoo ajankohdaksi 04/2014.

http://www.akkuteho.fi/fi/product/varta ... x190-+/G14" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun akku hyytyi niin kävin ajamassa autolla 30min lenkin, jonka aikana yritin vähentää sähkölaitteiden kulutuksen minimiin, sammuttamalla radion, pudottamalla puhaltimen nopeuden jne. Ajon jälkeen laitoin auton omaan laturiinsa kiinni yön ajaksi. Seuraavana aamuna kävin puolenpäivän jälkeen vaihtamassa laturin Einhellin 10A peruslaturiin joka näytti latausvirraksi hieman yli 6A. Jätin Einhellin lataamaan reilun 5h ajaksi jonka jälkeen kävin tarkastamassa tilannetta. Latausvirta oli edelleen 6A.

Yritin käynnistää autoa ilman webastoa, ei lähtenyt tulille. Laitoin auton vielä Einhellin laturiin ja webaston pyörimään tunnin ajaksi. Ideana se että kiinni oleva laturi riittää vähintään ylläpitämään webaston toimintaa. Tämän jälkeen auto saatiin käymään, joskaan ihan helpolla ei vieläkään lähtenyt.

Seuraavana päivänä kävin AD:n varaosaliikkeessä jossa akku mitattiin ja mittari oli sitä mieltä että lataa akku ja mittaa uudelleen. Ostin samalla käynnillä CTEK:n MXS 7.0 7A:n älylaturin ja laitoin akun lataukseen AGM ohjelmaa käyttäen. Akku oli tullut täyteen noin 7h jälkeen, jonka jälkeen vaihdoin latauksen auton omaan 3A:n ylläpitolataukseen yön ajaksi.

Nyt aamulla kävin uudestaan AD:lla mittaamassa akun josta oheinen mittaus tulos.

Vasen lappu on ensimmäisestä mittauksesta jolloin kehotettiin lataamaan akku täyteen ja oikean puoleinen on ns. täydestä akusta mitattu tulos. Auto on E320CDI 4matic A, vuosimallia -08. Kilometrejä takana 155tkm. Akun taustasta en osaa sanoa mitään, auto tuli meille uudenvuoden aattona.

[ [url=http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/661/3M3DVv.jpg] ][/url]

Minulla on jotenkin sellainen käsitys että täydessä akussa pitäisi olla yli 12V jännitettä. Taas toisaaltahan pelkkä jännite ei kerro akun kunnosta mitään. Mysteeriksi jäi kuinka paljon akku pystyy puskemaan pihalle startatessa. Kun kunto palkkikaan ei hurraata huuhda. Jos akku pitäisi vaihtaa niin millainen akku kannattaisi tällaiseen autoon vaihtaa? Itsestä tuntuisi että yli 100Ah:n akku ei olisi pahasta.



Pidän näitä kahta videota informatiivisena liittyen mersun akkujen vaihtoon ja vaihtotyön aikaiseen virran antoon. Joten liitän ne mukaan tähän jotta muutkin ne täältä löytävät. Muutenkin pidän tämän kyseisen herran videoista.

https://www.youtube.com/watch?v=hgSFK7YfuyI" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=JfeXk__BGJM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ensimmäisessä osassa kerrotaan että jännitteen tulisi näyttää vähintään 13,6V auton pyöriessä, muuten jossain muuallakin voi olla vikaa. Minun tapauksessa mittari näytti 13,44V
Onko auton oma laturi MB oma lisävaruste, aiemmin mainittu että AGM-akulle suositellaan "älylaturia" parhaan lataustuloksen saamiseksi?

Missä lämpötiloissa operoit eri päivinä, kylmä akkuhan ei ota eikä luovuta virtaa kuten lämmin ja se vaikuttaa siis suorityskykyyn(mittaustulokseen) eri päivinä?

Eikö nuo molemmat tuloslaput näytä että palkki on paras mahdollinen(musta on palkki) jännite parempi seuraavana pvnä? Virran luovutustulos kummallinen=päinvastainen...

Jos mittaustulos epäilyttää, niin kannattaa aina toistaa testi samalla tavalla 3krt jolloin näkee mittaustuloksen "suunnan" jos vaikka eka yritys olisikin ollut huonoilla kontakteilla tms.

Et maininnut koneesta...mulla on 3litran iso diesel ja jos esim. pakkasta -10 niin silloin kyllä tulee nuo samat oireet joka kerta kylmäkäynnistyksessä ja pyörittää vaikean kuulloisesti vaikka akut mitattu Boschin akkutesterillä just kunnossa oleviksi kuten sinulla...pienen bensakoneen jälkeen oli tuossa pyörityksessä totuttelemista...

Voihan akku olla rikkikin jos nämä pois suljettu + videon liittimien kontaktivirheen mahdollisuus liittimistä.
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Moi,

Kiitoksia vastauksestasi. Itse en ole autoon mitään hankkinut ja autokin on ollut minulla vasta uudenvuoden aatosta lähtien. Auton konehuone on sinällään oiva paikka akun säilytykseen että se myös lämpenee samalla jolloin se ottaa/ antaa virtaa paremmin. Mutta koska MB on päätynyt asentamaan sen tavaratilan pohjan alle ja vielä erillisen kuoren taakse, niin se on aina kylmässä. Akkuihin on saatavana niitä lämmitys paneeleja mutta onko niillä saavutettu hyöty niin suuri että kannattaa akun varausta purkaa sen lämmittämiseen.

Autoon on asennettu edellisen omistajan toimesta Defan ylläpitolaturi joka lataa maks 3A virralla. Laturi on asennettuna tavaratilan oikean poskipaneelin taakse, mistä löytyy myös ilmaiskarien painesäiliö. Kyseessä mitä ilmeisimmin tämä laturi malli. Ainakin aistinvaraisesti tarkasteltuna.

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... K6foiusXN0" onclick="window.open(this.href);return false;

Koska en aikaisemmin omistanut erillistä, ulkoista laturia niin päätin hankkia tämän jolla latasin akun "täyteen" AGM ohjelmaa käyttäen. Akku ladattiin ko. menetelmällä ennen tuota tuoreempaa mittaustulosta.

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%207.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuosta mittarin esittämästä palkista en ole varma, mutta kuvittelin että kuntoa esittää tuo poikkiviiva palkin alkupäässä. (neljännen "kakun" jälkeen)
Toinen vaihtoehto on että janalla oleva palkki ilmaisee "välttävän" rajaa. Eli palkkien mukaan akku olisi ihan kunnossa.
Jokatapauksessa tuon pienemmän lapun saatunani akun testannut herra kertoi minulle että "testeri on sitä mieltä että lataa akku ja testaa uudelleen"
Mittaukset on tehty tänään ja eilen, kuten lapuista käy ilmi. Pakkasta oli mittauspäivinä -3...-8 astetta,

Kone on 3.0l V6 diesel (E320CDI) joka on raskas pyöräyttää käyntiin kovemmilla pakkasilla. Viikonloppunahan oli pakkasta vajaa -20c mutta kyllä auton tulisi lähteä käyntiin silloinkin, mikäli kaikki on kunnossa. Webasto oli jokatapauksessa jo lopettanut lämmityksen 20min kohdalla koska akkujännite oli tippunut liian alas. Automatiikanhan pitäisi teoriassa jättää akkuun sen verran virtaa, että auto pystytään käynnistämään. Mutta jo ensimmäisellä startin pyöräytyksellä tuli selväksi että auto on parasta laittaa laturiin kiinni.

Vanhassa BMW:n X5:ssa oli myös ongelmia käynnistymisen kanssa. Auto kyllä käynnistyi mutta jotenkin laiskasti. Akku todettiin hyväksi mutta myöhemmin selvisi että autossa oli jokin maavuoto joka vuosi virtaa starttauksen yhteydessä. Tämän korjauksen jälkeen auto pyörähti nätisti pyörimään.
Viimeksi muokannut Jumpstart, To 08.01.2015 17:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6300
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei se webasto tervettä akkua 20min imaise tyhjäksi, muta jos sinulla on siellä vuotovirtaa niin... ja sitä weban jännitetsoo on voitu säädellä. Mun suora kutone lähti vielä jollain rapiat kymmenellä ja puolella voltilla justjajust.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Ei syö ei...

Mulla oli aikaisemmassa volvossa volvon artic lämmitin joka on käytännössä volvon uudelleennimeämä eberi. Sitä kesti huudattaa kolmesti päivässä ja vaikka välillä oli viikonkin lyhyemmässä ajossa niin koskaan ei startatessa nikotellu että akku alkaisi hiipumaan. :?

Hyvänä perussääntönähän pidetään että ajaa yhtäpitkään kuin pyörittää lämmitintä.
W219 CLS350 vm.2005
AMG-Riku

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Jumpstart kirjoitti:Moi,

Kiitoksia vastauksestasi. Itse en ole autoon mitään hankkinut ja autokin on ollut minulla vasta uudenvuoden aatosta lähtien. Auton konehuone on sinällään oiva paikka akun säilytykseen että se myös lämpenee samalla jolloin se ottaa/ antaa virtaa paremmin. Mutta koska MB on päätynyt asentamaan sen tavaratilan pohjan alle ja vielä erillisen kuoren taakse, niin se on aina kylmässä. Akkuihin on saatavana niitä lämmitys paneeleja mutta onko niillä saavutettu hyöty niin suuri että kannattaa akun varausta purkaa sen lämmittämiseen.

Autoon on asennettu edellisen omistajan toimesta Defan ylläpitolaturi joka lataa maks 3A virralla. Laturi on asennettuna tavaratilan oikean poskipaneelin taakse, mistä löytyy myös ilmaiskarien painesäiliö. Kyseessä mitä ilmeisimmin tämä laturi malli. Ainakin aistinvaraisesti tarkasteltuna.

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... K6foiusXN0" onclick="window.open(this.href);return false;

Koska en aikaisemmin omistanut erillistä, ulkoista laturia niin päätin hankkia tämän jolla latasin akun "täyteen" AGM ohjelmaa käyttäen. Akku ladattiin ko. menetelmällä ennen tuota tuoreempaa mittaustulosta.

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%207.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuosta mittarin esittämästä palkista en ole varma, mutta kuvittelin että kuntoa esittää tuo poikkiviiva palkin alkupäässä. (neljännen "kakun" jälkeen)
Toinen vaihtoehto on että janalla oleva palkki ilmaisee "välttävän" rajaa. Eli palkkien mukaan akku olisi ihan kunnossa.
Jokatapauksessa tuon pienemmän lapun saatunani akun testannut herra kertoi minulle että "testeri on sitä mieltä että lataa akku ja testaa uudelleen"
Mittaukset on tehty tänään ja eilen, kuten lapuista käy ilmi. Pakkasta oli mittauspäivinä -3...-8 astetta,

Kone on 3.0l V6 diesel (E320CDI) joka on raskas pyöräyttää käyntiin kovemmilla pakkasilla. Viikonloppunahan oli pakkasta vajaa -20c mutta kyllä auton tulisi lähteä käyntiin silloinkin, mikäli kaikki on kunnossa. Webasto oli jokatapauksessa jo lopettanut lämmityksen 20min kohdalla koska akkujännite oli tippunut liian alas. Automatiikanhan pitäisi teoriassa jättää akkuun sen verran virtaa, että auto pystytään käynnistämään. Mutta jo ensimmäisellä startin pyöräytyksellä tuli selväksi että auto on parasta laittaa laturiin kiinni.

Vanhassa BMW:n X5:ssa oli myös ongelmia käynnistymisen kanssa. Auto kyllä käynnistyi mutta jotenkin laiskasti. Akku todettiin hyväksi mutta myöhemmin selvisi että autossa oli jokin maavuoto joka vuosi virtaa starttauksen yhteydessä. Tämän korjauksen jälkeen auto pyörähti nätisti pyörimään.
Eli ei lähtenyt siis aluksi ollenkaan käyntiin kun ei pyörittänyt? Oliko Webasto tällöin jauhanut 20min+akkujännitteen lasku+autom Webaston sammutus+pakkasta 20-astetta? Tuntuu aika kovalta summalta tolla isolla myllyllä mutta kyllä pitäis tosiaan lähteä aina jollakin tavalla käyntiin.
Tuossa Defan linkissä:"Teho auton akussa laskee huomattavasti lämpötilan laskiessa, moottoristakin tulee raskaampi ja raskaampi käynnistää. -18°C saat vain 40% akun tehosta käyttöösi. DEFAn akkulaturilla varmistat akun täyden tehon kaikissa lämpötiloissa."
Onkohan tuo Defa AGM-sopiva ts. ei vaan saanut ensimmäisellä kerralla ladattua (-20c) täyteen? Asennettu juuri ko. ongelman/ilmiön/"ominaisuuden" takia ko. autoon?
Epäilin omassa (samalla koneella) akkua kun ehdin tekemään muutamia -18c kylmäkäynnityksiä ja ne kyllä olivat tuskaisen kuuloisia mutta silti vaan aina lähtee... :D

Onko noihin akkulämmittimiin linkkiä, saako esim. toimimaan samalla kun joutuu lataamaan kovalla pakkasella auttaisi samalla lataamaan täyteen asti?

Toivottavasti alkaa workkimaan...
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Moro,

Eli auton laitoin lämpenemään ja 20min jälkeen olisin mennyt starttaamaan autoa mutta webasto oli sammunut. (Normaalistihhan webasto pyörii maks tunnin jonka jälkeen se sammuu automaattisesti.) Tämän jälkeen yritin käynnistää ja tuli samantien selväksi että turha edes yrittää. Siitä sitten laturiin ja loppujen lopuksi pyöritin teoriassa webastoa laturin turvin reilun tunnin jonka jälkeen kone oli niin "notkea" että lähti juuri ja juuri pyörimään kun startatessa karvan verran antoi kaasua.

Ainakin Articin akkulämmittimiin olen törmännyt motonetin hyllyillä. Hinta oli muistaakseni aika suolainen, reippaan satkun maksoi ainakin. Se on selvää että akku antaa käynnistykseen enemmän virtaa ja latautuukin paremmin kun se on lämmin.


Tuote on TM:n testaama mutta kun kyseistä lehteä ei talouteen tule niin varsinainen artikkeli aiheesta on lukaisematta.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Polar heater on toinen valmistaja ja siitä löytyy melko kattavasti tietoa heidän omilta sivuilta. Mutta on arcticin lämmitintä vieläkin kalliimpi, noin 190€. Tämän voi ainakin liittää suoraan joko calixin tai defan 230v sarjojen rinnalle
http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin" onclick="window.open(this.href);return false;


Sitä en osaa sanoa onko omistamani kiinteä defan 3A:n ylläpitolaturi AGM yhteensopiva. Ihan villinä korttina heittäisin ettei ole. :think:

Yksi hankittava varuste mitä mietin olisi webaston Thermo Call 3 tai jokin muu GSM ohjattu purkki. Tämä mahdollistaisi lämmittimen käytön ja tarkkailun puhelimen välityksellä.

Puhelin softahan näyttää mm.

- moottorin lämpötilan
- sisätilan lämpötilan
- ulkolämpötilan
- akkujännitteen
W219 CLS350 vm.2005
AMG-Riku

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Jumpstart kirjoitti:Moro,

Eli auton laitoin lämpenemään ja 20min jälkeen olisin mennyt starttaamaan autoa mutta webasto oli sammunut. (Normaalistihhan webasto pyörii maks tunnin jonka jälkeen se sammuu automaattisesti.) Tämän jälkeen yritin käynnistää ja tuli samantien selväksi että turha edes yrittää. Siitä sitten laturiin ja loppujen lopuksi pyöritin teoriassa webastoa laturin turvin reilun tunnin jonka jälkeen kone oli niin "notkea" että lähti juuri ja juuri pyörimään kun startatessa karvan verran antoi kaasua.

Ainakin Articin akkulämmittimiin olen törmännyt motonetin hyllyillä. Hinta oli muistaakseni aika suolainen, reippaan satkun maksoi ainakin. Se on selvää että akku antaa käynnistykseen enemmän virtaa ja latautuukin paremmin kun se on lämmin.


Tuote on TM:n testaama mutta kun kyseistä lehteä ei talouteen tule niin varsinainen artikkeli aiheesta on lukaisematta.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Polar heater on toinen valmistaja ja siitä löytyy melko kattavasti tietoa heidän omilta sivuilta. Mutta on arcticin lämmitintä vieläkin kalliimpi, noin 190€. Tämän voi ainakin liittää suoraan joko calixin tai defan 230v sarjojen rinnalle
http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin" onclick="window.open(this.href);return false;


Sitä en osaa sanoa onko omistamani kiinteä defan 3A:n ylläpitolaturi AGM yhteensopiva. Ihan villinä korttina heittäisin ettei ole. :think:

Yksi hankittava varuste mitä mietin olisi webaston Thermo Call 3 tai jokin muu GSM ohjattu purkki. Tämä mahdollistaisi lämmittimen käytön ja tarkkailun puhelimen välityksellä.

Puhelin softahan näyttää mm.

- moottorin lämpötilan
- sisätilan lämpötilan
- ulkolämpötilan
- akkujännitteen

Jos sulla on tämä nykyinen Motonetistä saatava Defan laturi niin siinä lukee että sopii myös AGM-akuille:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454946/d ... ri-10a-12v" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Defa akkulaturi 10A/12V
45-4946 | Defa akkulaturi 10A/12V
199,90€
Toimituskulut alkaen 7,90€
Moottorinlämmitysjärjestelmään liitettävä laturi ajoneuvon akun lataamiseen ja ylläpitoon. Huom! Ajoneuvoissa joissa on ns. akunvalvontajärjestelmä, on maadoitusjohdon kytkennässä nuodatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita.
Nimellisteho 125W. Latausjännite, täysi teho:>14,7V.
Ylläpitolataus: 13,7V.
Paino 505g, mitat (l/k/s): 120/205/65mm.
Suojausluokitus: IP54. Voidaan käyttää myös 24V järjestelmässä (tällöin tarvitaan 2 laturia).
Sopii myös AGM-akuille.
"

"TM testasi: 4 x enemmän virtaa pakkasilla" vaikuttaa toimivalta joten vähän vierestä mutta...
Saisiko innokas TI-mies akkulämmittimen jotenkin näin (osat n.50e)ko. w211 tms. farkun "jatkuvasti kylmään akkutilaan" ajonaikainen akkulämmitin: 12v 35-85w lämmityskalvo+termostaatti(tai käyttökytkin talvella päälle)+jännitevahti, ottaisi sitten paremmin laturilta varausta vastaan tietenkin riittävän pitkäkestoisella matkalla ja ulkopuolisen laturin latauksen aikana tietenkin lämmittäisi kun saa kytkimellä tällöin erikseen päälle(manuaalikäyttökytkin akun yhteydessä)? Harmaalla solumuovilla eristystä ympärille kuten kaupallisessa tuotteessa(AGM ei vuoda) :ugeek:
Esim. Vaasan elektroniikkakeskuksesta kalvo 20,50e:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=16059" onclick="window.open(this.href);return false;
FG12-35W
Lämmityskalvo 12Vdc 3A 35W
Lämmityskalvo tarraliimalla.
Käyttöjännite: 12 Vdc
Teho: 35 W
Virta: 3 A
Maks. lämpötila: +100 °C
Kalvomateriaali: akryylimuovi
Kalvon paksuus: 0,115 mm
Mitat (PxL): 320x137 mm
Liitäntä: 250 mm johdot

Toinen TI-aihio...http://www.ikh.fi/tuotehaku/elementti#!tid39131" onclick="window.open(this.href);return false; 29e.

Jännitevahti (21,39 €) estää toiminnan jännitteen ollessa liian alhainen: http://www.vapaa-aika.com/sahko/automaa ... i-12v.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanhoissa penkinlämmitinelementeissäkin taitaa olla riittävästi tehoa... :crazy:

Tai jotain sinne päin...tai kuten kukin parhaaksi näkee näin pe fiiliksissä...tai... :lol:
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja mazza »

Jotain vikaa lienee jossain, tai sitten V6 on todella huono käynnistettävä. Vastaava auto rivi-kuutosella ja vahalla, huonohkolla akulla lähti suht mukisematta 28 asteen pakkasessakin, vaikka silloin oli 2 hehkua pimeänä. Nyt on Defan lohkolämppäri rikki, eikä silti mitään ongelmaa, vaikka pyöritään lähinnä kaupungissa pätkäajoa. Minusta tuo raskas käynnistettävä kuvaa paremmin 4-sylinterisiä, niissä olen törmännyt ongelmiin uudellakin akulla.

Vuotovirtaa? Latausjännite? Startti heikossa hapessa? Onko akku varmasti täysi? Jos akku on päässyt kovin tyhjäksi, ainakin perinteinen lyijyakku ei tule älylaturilla täyteen muuten kuin recovery-tilassa, jossa jännite nostetaan 15,4V saakka. Tavallisessa tilassa valo näyttää kyllä täyttä, mutta varaus jää vajaaksi ja jännite kyykkää rajusti kuormitettaessa.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Vuotovirrasta en osaa sanoa, enkä startin kunnosta. Auto on ollut minulla reilun viikon. :think:

- Akussa 12.45V kuten ylhäällä mainuttu ja Boschin testeristä saadussa lapussakin lukee. Tulos löytyy ketjusta ylempää.
- Lataus jännite 13.44V joka sekin näkyy samassa lapussa. Käsittääkseni latausjännitteen pitäisi olla VÄHINTÄÄN 13.6V
- Akku on ladattu CTEK:n MXS 7.0 laturilla ja AGM ohjelmaa käyttäen täyteen, ainakin laturin mukaan.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Minulla oli aikoinaa autossa (S211 270 cdi T automaatii -2003) käynnistys ongelmia webaston (alkuperäis asennus) käytön jälkeen, sitten webasto teki tenän ja lopetti lämmittämisen. Vaihdoin siihen uuden ns. Tulipesän vai mikä se nyt on nimeltään, ei auttanut. Ostin uuden can-väylä kortin ja sitten alko pelaamaan kunnolla. Tämän jälkeen häipy myös käynnistys vaikeudet ja nyt lähtee heti tulille oli miten kylmä tahansa ja webasto päällä miten pitkään hyvänsä (max. Noin 30-40 minuuttia). Akusta tuli myös samoja herjoja mittaristoon ja kun akku mitattiin niin näytti hyvältä, tänä talvena vaihdoin uuden akun vanhan tilalle joka oli ollu autossa vuodesta 2003 saakka (olipa pitkä ikänen akku), vaihdoin molemmat akut ja nyt niitä herjoja tulee harvemmin johtuen siitä että autolla ajetaa aika lyhyttä ajoa jolloin se ei kerkeä lataantua tarpeeksi mutta parempaan suuntaan on menty.

Voi olla että käynnistys vaikeudet aiheutui webaston kortti viasta, näin ainakin oletan.

Akut on nyt Vartan AGM akkuja molemmat.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Tänään kokeilin piruuttani käynnistystä ilman lämmitystä. -7c pakkasta ja pyörähti käymään alle sekunnissa. Mystistä...
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6300
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jumpstart kirjoitti:Tänään kokeilin piruuttani käynnistystä ilman lämmitystä. -7c pakkasta ja pyörähti käymään alle sekunnissa. Mystistä...
huonosti/epätasaisesti lämmitetty auto saattaa sekoitaa auton antureita, mullakin huonoin tilanne on se että weba on n.10min (riippuu pakkasesta) päällä ja sit käynnistää. Lähtee joskus melko vaivasesti. Kylmästä tai puolituntia lämmitettynä rähähtää tulille normisti. Mutta aina ekalla startilla lähtee.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Ennen kortin vaihtoa webastoon piti startata kaksi jopa kolme kertaa. Nyt lähtee aina ensimmäisellä startilla ja heti tulille kone. Vahvasti epäilen sitä webaston korttia, viisaammat varmaan tietää onko aillä yhteyttä tähän startti ongelmaan. Minulla ongelma poistu sen kortin vaihdon välkeen.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Ok, hyvä tietää. Jos tilanteessa ei tapahdu muutoksia niin täytyypä käydä jostakin paikallisesta autosähkö liikkeestä kysymässä asiasta. En viitsi rynnätä huoltoon suinpäin, koska ensin pitää saada varmuus että autossa oleva akku pelaa kuten pitääkin. Mutta eiköhän se siitä heräile vähitellen.

Pari kysymystä olisi tuohon Telestart T100 HTM kapulan kättöön liittyen. Se ilmeisesti on tehdas asenteinen koska "kakessa" on takana mersun logo ja ajastusta pääsee räpläämään myös ajotietokoneesta käsin. Käyttökytkin kahdella ledillä löytyy vaihdekepin oikealta puolelta.
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/w ... M_ohje.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli:

- Saako lämmityksen tehoa säädettyä? Ohjeesta ymmärsin että kauko-ohjaimesta on valittavissa joko lämmitys tai tuuletus tai sekä että.
- Kuinka asetetaan sisätilan lämmityksen teho ja tuulettimen nopeus? Voiko asiaan vaikuttaa ja jos voi miten?
- Kauko-ohjaimesta ilmeisesti voidaan asettaa haluttu toiminto ja kesto tai vaihtoehtoisesti ajastaa lämmitys vaikkapa seuraavaksi aamuksi. Onko asetettu aika ajankohta milloin auton tulisi olla lähtökunnossa vai ajankohta milloin auto lähteää lämpenemään?

Olen vielä tämän viikkoa joululomilla ja toistaiseksi olen käyttänyt webastoa vain pakkokäynnistyksellä kauko-ohjaimesta käsin. Siksi ajattelin että tämän viikon aikana olisi hyvä tutustua tuon sielunelämään vähän tarkemmin. Vanhemmassa volvossa oli ardicin lämmitin jonka kelloa pystyi ohjaamaan ainoastaan ajotietokoneen kautta. Joten tämä "etänä" lämmittäminen on hieman uutta.

Edit: Nyt taas kävi niin että webasto pyöri 20min ja ainakin viidesti piti yrittää pyörimään. Auto oli ollut 3h tolpassa ylläpitolaturissa ennen webaston käynnistymistä ja kun menin autoa starttaamaan niin silloin otin pois laturista.

Edit2: Laitoin tavaratilan pohjan alle lämmittimen ja lämmitin akun sen ollessa paikallaan. Akkua lataa nyt CTEKin laturi AGM ohjelmalla. Käyn vielä myöhemmin ilalla tarkistamassa latauksen tilan ja kokeilen käynnistymistä kylmällä koneella. Ulkona on nyt -16c pakkasta jonka nyt ei pitäisi olla mikään ongelma käynnistymistä ajatellen jos kaikki yleisesti ottaen on kunnossa.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Jaahasta. Päivitellään vaikka yksinpuheluksi taitaapi mennä.

Elikkä aamulla -20 pakkasta ja mersu jäi taas pihaan. Auto on ollu mulla nyt 22 päivää ja se on ollu CTEKin perässä jo 7 kertaa. Kävin ostamassa mittarin jolla saa mitattua mm. CA,CCA,SAE,EN ym arvot. Niiden mukaan akku on "OK" mutta kaipaa latausta, vaikka akku olis just ladattu.

Kun auto pyörii niin mittari näyttää hädin tuskin yli 13V joten sekään ei minusta ihan kohdallaan ole. Auton oman latausvirran pitäis olla noin 13,4-13,6V.

Tuo Webaston telestart ei ole kyllä saanu multa pisteitä. Sen PDF ohjeet on niin simppelit kuin vain voi olla mutta yksikään siinä mainittu komento ei toimi niinkuin ohjeessa sanotaan. En siis voi olla aivan varma siitä mitä autossani tapahtuu hetkellä kun se pitäisi olla lämmityksessä.

Esimerkiksi:

Laitoin eilen auton lämpenemään "pakkosyötöllä/ suorastartilla" ja lämmitin autoa 20min. Menin autolle ja starttasin auton webaston pyöriessä. Tämän jälkeen ajoin webasto päällä tytön hoitoon ja jätin auton pyörimään pihaan. Tulin autolle takaisin 30min jälkeen eikä lämmöt ollu noussu vieläkään normaaliin.

Jos pellin alla on 3-5kW lämmitin (vertaa 0,5kw lohko) niin pitäshän tuon nyt helkkari lämmitä niin että kohina käy! Entinen volvo olis ollu sisältä jo saunomis kunnossa ja kone normi lämmöissä alle puolen tunnin ilman ajoakin.

Että minua sapettaa vaihtaa autoa jota pääsee ensimmäisenä korjaamaan. Eikä myyjä liike (kamux) varmasti ota asiaan mitään kantaa... Ajoturvastakin tarkastin niin yllätys yllätys ei kata esimerkiksi näitä lisälämmittimiä. :evil:
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 farkun akkujen testaus- ja vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Lataus ei kyllä ole ihan kuosissa. Oma 320 latailee 14.2 v - 14.4 v.
Omaan tilasin heti uuden akun. mielestäni lataantuu liian nopiasti täyteen (Bosch 3A AMG laturi)
Käymään lähtee kyllä ihan kohtuullisesti vanhalla akulla !
Maailmalta kun noita biilejä hommaa niin ei niistä mitään tiedä... nyt tietää !
Kyllä 6 koneen lämmetä pitäisi... vielä ei ole omalle kohdalle 20 pakkasia ollut mutta.
tänään 8 pakkasta 20 min webastoa 3 km ajoa lämmöt 80.
Viimeiset 2 riviä kirjoituksessassa tuli joskus hyvinkin tutuksi
tiedän tunteen :oops:
kyseessä (E220 cdi vm 04)
- lämmitystehoa ei saa säädettyä saa joko lämmitys tai tuuletus.
- T 91 lähtöaika - lämmitysaika
- HTM 100 lähtöaika
- valitset suurimman mukavuus asetuksen eli asteikolla 1-5 5 paras "aloittaa lämmityksen aikaisemmin"
- Oletko varma että autossa on HTM 100...sama kaukkari toimii myös T91 !
Pystyt testaamaan siten että... saatko kaukkariin auton sisälämpötilan. jos et siinä T 91
- Mukavuus asetukset ovat HTM100 juttuja ! ( T 91 ei ole)
Vastaa Viestiin