W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hexa66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 26.04.2015 08:30

W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja hexa66 »

Autoni automaattilaatikko ei ota 6 ja 7 vaihdetta nopeasti sisään.
Vika ilmenee. Lähden ajoon kylmällä autolla - laatikko toimii kuin unelma, ei mitään ongelmia.
Ajan 40-50km pysähdyn 15 minuutiksi - lähden ajoon, laatikko ei ota 7 sisään vaan jurnaa 6 vaiheeteella pitkän matkan (yli 1km) 100km/h nopeudella.
Tuntuu siltä, että vika esiintyy vähän jäähtyneenä. Vika ei esiinny kylmänä tai normaalilämpöisenä.
Vaihde D asennossa joko sport tai comfort moodissa, vaihdetta ei rajoitettu kepistä.
Tätä laatikko on tehnyt kokolailla uudesta asti.

Vehon mukaan tämä on laatikon normaalia toimintaa, mutta muut automaatit ottaa vaihteet sisään nopeammin.

Onko tämä vika vai ominaisuus?

Autoni w211 320cdi 2006 facelift farkku. Laatikkoöljyt vaihdettu. Ajettu 90tkm.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Elikä laatikko öljyillä ajettu 30tkm yli vaihtorajan vaihtoväli on 60tkm. Vaikka veholla väittäisivät mitä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hexa66 kirjoitti:Autoni automaattilaatikko ei ota 6 ja 7 vaihdetta nopeasti sisään.
Vika ilmenee. Lähden ajoon kylmällä autolla - laatikko toimii kuin unelma, ei mitään ongelmia.
Ajan 40-50km pysähdyn 15 minuutiksi - lähden ajoon, laatikko ei ota 7 sisään vaan jurnaa 6 vaiheeteella pitkän matkan (yli 1km) 100km/h nopeudella.
Tuntuu siltä, että vika esiintyy vähän jäähtyneenä. Vika ei esiinny kylmänä tai normaalilämpöisenä.
Vaihde D asennossa joko sport tai comfort moodissa, vaihdetta ei rajoitettu kepistä.
Tätä laatikko on tehnyt kokolailla uudesta asti.

Vehon mukaan tämä on laatikon normaalia toimintaa, mutta muut automaatit ottaa vaihteet sisään nopeammin.

Onko tämä vika vai ominaisuus?

Autoni w211 320cdi 2006 facelift farkku. Laatikkoöljyt vaihdettu. Ajettu 90tkm.
Jep Jep Ominaisuus... ja ominaisuus...(onhan ne jotkut oudot toiminat sitä kun on vaikapa sopivasti kulunut, huonot öljyt niin siinä kohdin ominaisuus mutta jos olisi udesta asti niin kaikkien ehjien pitäis tehdä samoin...)
Vaikapa tuossa mitä on ensin kerrotu jonkun olevan
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=162577" onclick="window.open(this.href);return false;
ja mitä se on ollut...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Oma w211 -06 facelift 280cdi 290tkm tekee välillä ihan samaa... eli josku jää 6 tai jopa 5 vaihteelle joksikin aikaan vaikka olisi jo 100km/h mittarissa...
Syytä tähän en ole saanut selville... staarilla olen joskus seurannut laatiko toimitaa ja ko tilanteessa laatikko ei pyydä suurempaa pykälää. Laatikko vaihtaa kyllä nätisti sekä ylös- että alaspäin.
Auto on ohjelmoitu aj-techin toimesta ja dpf on poistettu. Uusin laatikkosofta on päivitetty.
Itse vaihdoin laatikkoon öljy n.20tkm sitten ja muutama aikaisempi merkintä on aikaisemmista vaihdoista...
Vaihdon yhteydessä vanha öly oli hieman tummentunutta mutta haju normaali. öljypohjassa ei ollut metallia ja magneetit olivat lähes puhtaat.
Turbiinissa oli proppu joten sieltäkin sai öljyt pois.
Jos CDI203:lla on jotain vinkkiä/kutinaa mistä voisi vikaa/ongelman lähdettä katella niin kiinostaisi kuulla.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja skibe »

samaa tekee minullakin tuo 7g kun ajelee pintakaasulla.. aika harvoin

käyttää kierroksia vähän korkeammalla niin alkaa vaihtamaan
meneeköhän sitten painetta tarpeeksi joka rakoon??
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
hexa66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 26.04.2015 08:30

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja hexa66 »

arska10 kirjoitti:Elikä laatikko öljyillä ajettu 30tkm yli vaihtorajan vaihtoväli on 60tkm. Vaikka veholla väittäisivät mitä
Laatikkoöljyt on kyllä vaihdettu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Viestistä ei nyt välttämättä saa täyttä kuvaa aiheesta mutta aika lailla hyvin tuo sopisi DPF:n polttotilanteeseen jolloin moottoriohjainlaite pyytää vaihteistoa rajoittamaan ylös vaihtoja (kierrosten nostamiseksi). Polttoa ei tapahdu kylmällä moottorilla eikä normaalisti matkavauhdissa kun se tehdään suhteellisen harvoin. Oletko varma että tuo pysähdys on tarpeen sen "ongelman" esiintymiselle?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiukkassuodatin autoissa on, tai oikeammin, niiden ohjelmissa on sellainen pakokaasujen lämmönvalvonta - ominaisuus.
Jotta saastelaitteille saataisiin parhaat mahdolliset toimintaedellytykset, muuttaa ohjelma joissain tilanteissa hiukan paketin toimintaa saadakseen lämpötilat pysymään oikeassa haarukassa, tai nopeuttaakseen optimaalitilanteen palautumista.
Lämpöjen nosto voi liittyä myös tulevan puhdistuspolton valmistelu tapahtumiin.
Jos poltto on jäänyt väliin, niin sitä lämpötilojen nostoyritystä kitkuineen ja katkuineen voi olla aika useastikkin, liittyy siis siihen, että moottorin ohjain pyrkii tekemään polttoa lähes jokaisella ajosuoritteella, jottei suodatin tukkeentuisi.

Termostaattien pitäisi olla kunnossa, muuten ei koko paketti toimi suunnitellulla tavalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Polttoja varten lämmitelyä voi kurkistella *:rila
näkee minkä lämpöisenän kaasut näkyy ECU:le jos vaikka antureissa tai johdoissa jotain
ja tosiaan terms taatin pitää olla kunnossa lämmöt yli 70c

hassa näissä on että ennen muinoin oli suositus että älä kuormita/kierätä kylmää moottoria, nykyisin sitä tehdään väkisin päästöjenen pienetämisen nimissä... no sillä konstilla ne päästöt siirttyy jonekin materialien/enrgian alku tuontoon toisessa paikassa pienennee ja toisessa monin kertaistuu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W211 -06 automaattilaatikon toiminta

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

No tulipas tuota omaa kulkinetta seurattua staarilla ajon aikana...
Autolla oli ajettu ennen sitä n. 150km jonkajälkeen n. 30min kahvitauko ja sitten staari kiinni ja taas liikkeelle...
Heti tämän kahvitauon jälkeen auto piti 5. vaihetta hiukan aikaan ennenkuin vaihtoi 7:lle.

Jotain outo tuossa on kun pakokaasujen lämpötila katalysaattorissa on mukamas parhaimmillaan 16 astetta...
Kuva

Välillä lukema kuitenkin nousi tuonne 200 ja yli...
Kuva

Tyhjätyn dpf-pöntön anturi pysytteli tuolla 200C hujakoilla...

Huomasin myös sellaisen seikan että jostain syystä kahvitauon jälkeen kun auton käynisti niin pakopaine näytti hurjia lukemia... tyhjäkäynnillä 1350 hPa ja kun pintakaasulla lähti kiihdyttään niin oli heti 2000 ja yli hPa... sitten jonkun ajan päästä lukema laski...

Viikonloppuna olisi joka tapauksessa tarkoitus ottaa katti käteen ja tarkistaa sen kunto
Vastaa Viestiin