Pienellä menee, entäs sinulla
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
7,4 l/100 km alin mitattu matkakulutuslukema.
Kaasupoljinta käytetty tarvittaessa ja eteneminen reipasta.
Kaasupoljinta käytetty tarvittaessa ja eteneminen reipasta.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kylmäkäynnistyksien lukumäärä ja vallitseva lämpötila (jos ei tolppaa käytä) tuntuvat vaikuttavan kulutukseen varsin isolla kädellä, jos tuolla kuutosella ajelee pyöritysajoa. Tankki tuntuu tyhjenevän nopeahkosti sellaisessa käytössä, että kylmänä rojautetaan käyntiin, ajetaan 5km kauppaan/töihin ja takaisin kotiin, annetaan jäähtyä ja tehdään sama seuraavana päivänä uudestaan. Selvähän se tietysti on, sillä moottorin ja vaihteiston lämmittäminen käyntilämpöiseksi kuluttaa paljon energiaa, etenkin kun se tehdään rikkaalla seoksella kylmällä säällä. Hyvänä puolena tietysti on, että pakkassäästä kun lähtee liikkeelle, ei tarvitse kovin pitkään ajaa että jo tulee lämmintä kabiiniin.
Matka-ajossa kulutuslukemat ovat jo lähempänä inhimillistä tasoa. Toisaalta ihan kohtuullisetkin, kun miettii että automaatissa ei ole turbiinilukkoa ja kiesi painaa yli 1500 kg. Ripeä matka-ajo moottoritietä pitkin (keskimääräinen mittarinopeus ~140 km/h) syö about kympin, kulutus tuntuu kasvavan kun nopeus vähenee. Fysiikan lakeja tuntevat sanovat tätä essonbaarijutuksi, mutta toisaalta suuremmassa nopeudessa laatikko luistaa vähemmän ja kone on parhaimman väännön alueella. Niinpä kantateillä yleensä ~90km/h mittarinopeudella (joka yleensä aaltoileekin vielä jonossa ajettaessa) tahtoo polttoainetta mennä enemmän, noin 11 litraa per 100 km. Työmatka-ajo 70km suuntaansa vie pikkaisen reilua kymppiä, kun mittarinopeus vaihtelee 90-120 km/h. Siten, että kun varatankin valo syttyy, tankkiin menee tyypillisesti 57 litraa ja trippimittari on kerännyt about 550 km. Ilmastointi lisää litran ja helteellä ehkä toisenkin...
Autona siis W124 280E '93 4-vaihteisella automaatilla. Madallettu, jos se nyt jotain vaikuttaa.
Matka-ajossa kulutuslukemat ovat jo lähempänä inhimillistä tasoa. Toisaalta ihan kohtuullisetkin, kun miettii että automaatissa ei ole turbiinilukkoa ja kiesi painaa yli 1500 kg. Ripeä matka-ajo moottoritietä pitkin (keskimääräinen mittarinopeus ~140 km/h) syö about kympin, kulutus tuntuu kasvavan kun nopeus vähenee. Fysiikan lakeja tuntevat sanovat tätä essonbaarijutuksi, mutta toisaalta suuremmassa nopeudessa laatikko luistaa vähemmän ja kone on parhaimman väännön alueella. Niinpä kantateillä yleensä ~90km/h mittarinopeudella (joka yleensä aaltoileekin vielä jonossa ajettaessa) tahtoo polttoainetta mennä enemmän, noin 11 litraa per 100 km. Työmatka-ajo 70km suuntaansa vie pikkaisen reilua kymppiä, kun mittarinopeus vaihtelee 90-120 km/h. Siten, että kun varatankin valo syttyy, tankkiin menee tyypillisesti 57 litraa ja trippimittari on kerännyt about 550 km. Ilmastointi lisää litran ja helteellä ehkä toisenkin...
Autona siis W124 280E '93 4-vaihteisella automaatilla. Madallettu, jos se nyt jotain vaikuttaa.
Laitetaanpas vielä tuon väykyn kulutuslukemat esille. Taajamapyörityksessä kymppiin saa varautua ja runsailla kylmäkäynnistyksillä vielä enemmänkin. Mutta matka-ajossa antaa kuutoselle turpaan kulutuksessa. Vaikka automaatti on saman tyyppinen turbiinilukoton laatikko (käsittäkseni) ja auto painaa melkein yhtä paljon kuin 280E, niin tuolla pääsee jo 7 ja 8 litran välille tasaisella matkavauhdilla. BTW autossa on pidemmäksi välitetty nelonen kuin tuossa 280E:ssä. Tietysti kaasuun vastaavuuskin on luonnollisesti toisenlainen satasen paremmalla puolen. Ilmastointi kasvattaa kulutusta tässä kanssa ainakin litran sataselle kuumalla säällä. Väykyn hyvä aerodynamiikka selittää osan tuosta pienehköstä kulutuksesta, mutta eikös kakkosnelosenkin ilmanvastuskerroin ole jotain 0.30 Cd?
joo,ainahan sitä perustelee näitä hankintoja itselle ja omilla ajotarpeilla, hommasin kanssa viidenlitran V8 voimaa ja ajattelin että nyt menee pienellä kun ei tarvii vinguttaa maanteilla ja toisaalta on sitä ohitusvoimaa, no kurkkasin ajotietokonetta ja no kilsoja en muista mutta 89 tuntia ja keskinopeus 39km/h ja kulutus 14ltr
Toisaalta pientähän tuo on kesäautoon verrattuna Cadilac Eldorado Convertible -72, 8.2ltr täysmoottorilla, taitaa olla kone kunnossa kun vie sen minkä ohjekirja lupaa 35ltr / 100km, eli mersu menee itse asiassa todella pienellä.
Että näin meillä käytetään uusiutuvaa luonnonvaraamme öljyä, tosin siinä uusiutumisessa taisi mennä jokunen miljoona vuotta
Toisaalta pientähän tuo on kesäautoon verrattuna Cadilac Eldorado Convertible -72, 8.2ltr täysmoottorilla, taitaa olla kone kunnossa kun vie sen minkä ohjekirja lupaa 35ltr / 100km, eli mersu menee itse asiassa todella pienellä.
Että näin meillä käytetään uusiutuvaa luonnonvaraamme öljyä, tosin siinä uusiutumisessa taisi mennä jokunen miljoona vuotta
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
-87 250 manuaali farkku-dee on ollut alla nyt kuukauden ja kaksi päivää. Tänään tankkasin sen vasta kolmannen kerran koko aikana, joten eipä ole paha syömään. Olen tankannut melko pian sen jälkeen, kun polttoaineen varoitusvalo palaa kirkkaana eikä vain kurkistele ja vilahtele. Enimmillään tankkiin on mennyt 65 litraa.
Kulutukset on olleet nollatun trippimittarin lukemasta laskettuna näin:
- 7.2 l/100 km: suurin osa matka-ajoa talvirajoitus + mittarin 10-15 km/h nopeudella, lisäksi jonkin verran kaupunkipyöritystä
- 6.8 l/100 km: käytännössä lähes kokonaan pelkkää matka-ajoa ja suurimmaksi osaksi talvirajoitus + mittari 10-15 km/h nopeudella, osaksi satasen alueella + mittari 15 km/h nopeudella
- 7.5 l/100 km: matka-ajoa, mutta lisäksi paljon kaupunkipyöritystä ja tyhjäkäyntiä
Olen koittanut tankata aina samalla tavalla, eli pistoolin lyödessä hanan kiinni laitetaan seuraava litra täyteen ja lirutetaan vielä litra, eli kovin isoa eroa ei tankkauksissa pitäisi tulla. Aamulla auto on lähtenyt roikasta käyntiin, mutta päivällä työpaikalla ei ole tullut roikotettua.
Edelleen naurattaa Mersua tankatessa, kun edellinen kiesi oli Chevy Van 6.2 V8 dieseli, jossa oli 130 litran tankki... Sillä nimittäin pääsi suurin piirtein samoja kilometrimääriä tankillisella vaikka se oli Vaniksi todella pieniruokainen.
Pantse
Kulutukset on olleet nollatun trippimittarin lukemasta laskettuna näin:
- 7.2 l/100 km: suurin osa matka-ajoa talvirajoitus + mittarin 10-15 km/h nopeudella, lisäksi jonkin verran kaupunkipyöritystä
- 6.8 l/100 km: käytännössä lähes kokonaan pelkkää matka-ajoa ja suurimmaksi osaksi talvirajoitus + mittari 10-15 km/h nopeudella, osaksi satasen alueella + mittari 15 km/h nopeudella
- 7.5 l/100 km: matka-ajoa, mutta lisäksi paljon kaupunkipyöritystä ja tyhjäkäyntiä
Olen koittanut tankata aina samalla tavalla, eli pistoolin lyödessä hanan kiinni laitetaan seuraava litra täyteen ja lirutetaan vielä litra, eli kovin isoa eroa ei tankkauksissa pitäisi tulla. Aamulla auto on lähtenyt roikasta käyntiin, mutta päivällä työpaikalla ei ole tullut roikotettua.
Edelleen naurattaa Mersua tankatessa, kun edellinen kiesi oli Chevy Van 6.2 V8 dieseli, jossa oli 130 litran tankki... Sillä nimittäin pääsi suurin piirtein samoja kilometrimääriä tankillisella vaikka se oli Vaniksi todella pieniruokainen.
Pantse
Perheen kulkuvälinehistoria: Lada 1500, Mazda 323, Nissan Bluebird, Skoda Felicia Combi D, Renault Megane, Renault Kangoo D, VW Passat, Chevy Van G20 D, Buick Century D, Vento TD, Chevy Van G20 D, Chevy Van G20 D.
Nykyään ajetaan -87 W124 250 TouringD:llä, -96 TD Ventolla ja 97/98/02/05 alaskanmalamuuteilla
Nykyään ajetaan -87 W124 250 TouringD:llä, -96 TD Ventolla ja 97/98/02/05 alaskanmalamuuteilla
Jees,näyttää "säädöt" auttaneen,320CDI ja 6.8l edellinen tankkaus,eikä tuokaan kokonaan maantieltä,jonkinverran kaupunkipyörittelyäkin. Menee pintakaasulla normiajossa,näin talvella ei pitoja oikeen missään joten polkemaan ei pääse vaikka haluaisikin,polttaa karstoja
Edelliset pari tankillista ennen säätöjä 7.9 ja 8.2,ajot suunnilleen samanlaisia mutta enemmän pakkasta ts. auto kävi kylmempänä.
Edelliset pari tankillista ennen säätöjä 7.9 ja 8.2,ajot suunnilleen samanlaisia mutta enemmän pakkasta ts. auto kävi kylmempänä.
Sukulaismiehellä oli reilu vuosikymmen sitten -75 Käkkylä myös 500CID koneella. Muistan vielä, että saatiin se kulkemaan joskus alle 20 litrankin satanen. Oli muuten melkoista yrittämistä , jotta tuon haamurajan alle pääsi. Tehojakin oli autossa iskutilavuuteen nähden muistaakseni melko mainiot noin 100kilowattia!jameri kirjoitti:
Toisaalta pientähän tuo on kesäautoon verrattuna Cadilac Eldorado Convertible -72, 8.2ltr täysmoottorilla, taitaa olla kone kunnossa kun vie sen minkä ohjekirja lupaa 35ltr / 100km, eli mersu menee itse asiassa todella pienellä.
Sellainen pieni ohjelman päivitys Oli neljä eri versiota valittavana,tämä oma sellainen keskiverto eli 235hv ja 580Nm. Eron kyllä huomaa vaikkei laiskaksi osaa moittia ennenkään. Kaasua ei tartte paljoa painaa,on erilailla menohaluja Ohjelmoijalla 265heppainen versio,kuulemma ihan kivasti vetää...P.M.N. kirjoitti:Kysymyksiä JPK:lle.
Mitä "säätöjä" tarkoitat?
Onko kulutuslukemasi "oikeita" vai tietokoneen kertomia?
Jos ne on oikeita, niin paljonko on eroa tietokoneen kertomaan?
Pitempiaikaisesta kulutuksesta paha mennä sanomaan mitään mutta ei ainakaan kasva,sillä eka tankillinenkin oli vähemmän kuin edelliset ennen säätöä ja kaasujalka oli yllättävän raskas,tosin talvella kolmio vilkkuu käytännössä aina kun kaasua painaa,melkein sama mistä vauhdista
Nämä oikeita lukuja,tietokone näyttää edelleen ihan mitä sattuu eli reilusti yläkanttiin. Koskaan aiemmin en ole alle 7l kulutusta mitannut,tosin en ole ottanut huomioon jos tankkauspaikka eri kuin vakio. Vakiopaikalla auto soppelisti kallellaan kuskin puolelle,tulee täyteen helposti eli ei mene edes liruttamalla enemäpää ja jokainen tankkaus samanlainen.
[
Sukulaismiehellä oli reilu vuosikymmen sitten -75 Käkkylä myös 500CID koneella. Muistan vielä, että saatiin se kulkemaan joskus alle 20 litrankin satanen. Oli muuten melkoista yrittämistä , jotta tuon haamurajan alle pääsi.
RH , Joo on mullekkin kerran tapahtunut noin, mutta siinä ei saa painaa kaasuspedaalia kuin pikkuvarpaalla ja hyvin hellästi, jos sitä polkee niin saa hommata kierteenvakaajan bensatankkiin
Sukulaismiehellä oli reilu vuosikymmen sitten -75 Käkkylä myös 500CID koneella. Muistan vielä, että saatiin se kulkemaan joskus alle 20 litrankin satanen. Oli muuten melkoista yrittämistä , jotta tuon haamurajan alle pääsi.
RH , Joo on mullekkin kerran tapahtunut noin, mutta siinä ei saa painaa kaasuspedaalia kuin pikkuvarpaalla ja hyvin hellästi, jos sitä polkee niin saa hommata kierteenvakaajan bensatankkiin
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Ettet nyt vain olisi mennyt Karalan pajalla vierailemaan .jpk kirjoitti: Sellainen pieni ohjelman päivitys Oli neljä eri versiota valittavana,tämä oma sellainen keskiverto eli 235hv ja 580Nm. Eron kyllä huomaa vaikkei laiskaksi osaa moittia ennenkään. Kaasua ei tartte paljoa painaa,on erilailla menohaluja Ohjelmoijalla 265heppainen versio,kuulemma ihan kivasti vetää...
Nämä oikeita lukuja,tietokone näyttää edelleen ihan mitä sattuu eli reilusti yläkanttiin.
Taitaa olla syytä tarkastaa palomuurin pitävyys, ettei tuo "pikku säätö" tauti tarttuisi. Kyllä nuo 235/580 on aika kutkuttavia lukuja.
En ole koskaan kuullut, että tietokone näyttäisi kulutusta yläkanttiin, aina on lukemat olleet alakanttiin.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Ei oo Karalan lastu,oli kyllä vaihtoehtona mutta ei välttämättä paras,edes hyvä Omallakin "kylällä" yksi 320CDI poksahtanut ja demecillä oli ennen ku hajos ts. minne jäljet johtaa... Olin kyllä siinä uskossa aiemmin että on "se" guru näissä hommissa mutta näyttääpä niitä olevan muitakin,tiedä sitten onko kotimaassa.P.M.N. kirjoitti: Ettet nyt vain olisi mennyt Karalan pajalla vierailemaan
En ole koskaan kuullut, että tietokone näyttäisi kulutusta yläkanttiin, aina on lukemat olleet alakanttiin.
Niin,alakanttiinhan se tietokone näyttää tietenkin,eipä se siitä vanhasta päinvastoin muuttunut ,ehkä hiukan lähempänä totuutta.
Tää virus onkin pahasti tarttuvaa sorttia, leviää kaikilla mahdollisilla tavoilla Tarttui samalla vieressä olleeseen sprintteriin ja taitaa tarttua kaverin autoonkin.
Heip !
Kokeilin uudestaan tuon "korkkia myöten täyteen ja sivuun, kun alkaa köhiä" -testin lossillani. Trippimittari pyörähti täyden kierroksen ja satasen metriä päälle, kunnes OM617:n köhä alkoi. Tien sivuun ja varaleili tankkiin ja taas menoksi, ei tarvinnut käsipumpulla ilmata.
Tehtaan ilmoitus 7,0 l/100 km maantiellä 5-lovisella onpi siis täyttä totta. Saattoi mennä hitusen allekin, jos tankki + syöttöputki = 65 l + pari litraa putkeen. Matkamittarin näyttämä kalibroimatta tosin. Kumminkin, olen hyvin tyytyväinen
T; Wade
Kokeilin uudestaan tuon "korkkia myöten täyteen ja sivuun, kun alkaa köhiä" -testin lossillani. Trippimittari pyörähti täyden kierroksen ja satasen metriä päälle, kunnes OM617:n köhä alkoi. Tien sivuun ja varaleili tankkiin ja taas menoksi, ei tarvinnut käsipumpulla ilmata.
Tehtaan ilmoitus 7,0 l/100 km maantiellä 5-lovisella onpi siis täyttä totta. Saattoi mennä hitusen allekin, jos tankki + syöttöputki = 65 l + pari litraa putkeen. Matkamittarin näyttämä kalibroimatta tosin. Kumminkin, olen hyvin tyytyväinen
T; Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
190 2.0d turbotettu ic, 4 vaihteinen. matkanopeus100 alueella 110km/h ja 80 aluella 90km/h. noin 20 ripeää ohitusta nopeuden noustessa parilla kymmenellä lisää
yks pieni testi( kiireisen ohittajan kanssa) vakio 200 deen vauhdista hetkellisesti täysin kaasua auki matkaa 10 km ja joka pysähdyksestä suht ripeä lähtö musta savu ilmaantu aina lähdettäessä eli ei ollut tarkoitus ajaa mitään taloudellista ajoa vaan ajaa sujuvasti.
kulutus oli 850 km matkalla 5,84l/100km
yks pieni testi( kiireisen ohittajan kanssa) vakio 200 deen vauhdista hetkellisesti täysin kaasua auki matkaa 10 km ja joka pysähdyksestä suht ripeä lähtö musta savu ilmaantu aina lähdettäessä eli ei ollut tarkoitus ajaa mitään taloudellista ajoa vaan ajaa sujuvasti.
kulutus oli 850 km matkalla 5,84l/100km
Tuli ajettua tuossa pitempi siivu SL:llä. Eikä olut sitten mitään pyhäkouluajoa,vaan reipasta menoa reipaine ohituksineen. Nyt näyttäis olevan koneen säädöt kohillaan 13.38litraa sadalle.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Ennen meni (W201 2.0 Aut.) matka-ajossa n. 9-10 litraa ja kaupungissa n. 12-14litraa....
Vaihdoin nokka-akselin ja keinut ja kulutus tippui melkolailla, ennätys matka-ajossa 500km suuntaansa paluumatkalla 7.4litraa ilman että oli tien tukkona ja 8.5 litraa samalle matkalle menomatkalla aikaisin aamulla jolloin sai ajaa puolet menomatkasta REILULLA vauhdilla. Kaupungissa mennyt viimeksi 9.8litraa ja ei ole tullut säästeltyä.
Kulutus laskenut huomattavasti, elikkä puolitoista -pari litraa/100km. Nopeasti päässälaskettuna rempan saa maksettua bensakuluissa ajamalla 30tkm.
Vaihdoin nokka-akselin ja keinut ja kulutus tippui melkolailla, ennätys matka-ajossa 500km suuntaansa paluumatkalla 7.4litraa ilman että oli tien tukkona ja 8.5 litraa samalle matkalle menomatkalla aikaisin aamulla jolloin sai ajaa puolet menomatkasta REILULLA vauhdilla. Kaupungissa mennyt viimeksi 9.8litraa ja ei ole tullut säästeltyä.
Kulutus laskenut huomattavasti, elikkä puolitoista -pari litraa/100km. Nopeasti päässälaskettuna rempan saa maksettua bensakuluissa ajamalla 30tkm.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
300 E-24 5-vaihteisella automaatilla on kulutus vaihdellut 8,3...15,6 välillä. Tehdas lupasi aikanaan lukemat 8,3 / 9,9 / 14,6 (90/120/kaup.) joten 15-vuotiaalle nuo nykyiset lienee hyväksyttäviä lukemia.
Bensahan on vielä halpaa
Bensahan on vielä halpaa
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Matka-ajon kulutus on pienentynyt siitä mitä se on ollut, tai sitten olen oppinut hyödyntämään moottorin ominaisuuksia paremmin. 1000km lenkki, keskikulutus 8,5l/100km ja matkanopeus gps:n mukaan sellainen 115km/h tuon reissun ajan pääasiassa. Kuulostaa essonbaarijutulta ja tuntuu hullulta, mutta väitän, että tuo auto syö tasaisessa 90km/h ajossa enemmän polttoainetta kuin jos vauhtia on reilut parikymppiä enemmän. Tuohan saattaa johtua ihan moottorin vääntöominaisuuksista eri kierroslukualueilla. Tai sitten se johtuu noista 235/40R17 kumeista Ainakaan em. rengastus ei kulutusta lisännyt.
Seka-ajossa menee edelleen se 11 litraa satkulle, eniten tuntuu vaikuttavan kylmäkäynnistysten lukumäärä per tuo 100km - näyttää vaikuttavan kulutukseen merkittävästi. Toisaalta kone lämpenee kesällä ensimmäisen kilsan aikana tuonne 80C tienoille...
Koppa W124, koneena M104 2,8 litraa ja 145kW eli 104.942, laatikkona nelivaihteinen 722.4. Ilmastointia on pidetty koko ajan päällä, mutta eihän se jatkuvasti pöhise, kun sisälämpö on säädetty sopivasti.
Seka-ajossa menee edelleen se 11 litraa satkulle, eniten tuntuu vaikuttavan kylmäkäynnistysten lukumäärä per tuo 100km - näyttää vaikuttavan kulutukseen merkittävästi. Toisaalta kone lämpenee kesällä ensimmäisen kilsan aikana tuonne 80C tienoille...
Koppa W124, koneena M104 2,8 litraa ja 145kW eli 104.942, laatikkona nelivaihteinen 722.4. Ilmastointia on pidetty koko ajan päällä, mutta eihän se jatkuvasti pöhise, kun sisälämpö on säädetty sopivasti.
viimeiset 21000km niin keski kulutus 7,1l ja keskinopeus 69km/h..
Auto 320 cdi jossa 265hv/625Nm.. Maantiellä vie noin 6,2-6,8. ja kaupingissa sit loput, Jos rajoitus 80km/h niin kulutus noin 5,5l.
Sen huomasin et ku vaihdoin kesärenkaat niin kulutus nousi joku 0,4l/100km.
Rengaskoko nyt 245/40/18, Talvella 225/45/17 kitkat.
Auto 320 cdi jossa 265hv/625Nm.. Maantiellä vie noin 6,2-6,8. ja kaupingissa sit loput, Jos rajoitus 80km/h niin kulutus noin 5,5l.
Sen huomasin et ku vaihdoin kesärenkaat niin kulutus nousi joku 0,4l/100km.
Rengaskoko nyt 245/40/18, Talvella 225/45/17 kitkat.
E290:llä viime reissu taittui keskimäärin 4,9 l / 100km.
Vauhtia en nostanut yli 110kmh ja reissu oli lähes kokonaan matka-ajoa.
Mun mielestä ihan kohtuu kulutus.
Huiput mitä olen saanut menemään on 1280 km tankillisella, johon meni 59,5 litraa = 4,6 L/100km. Olosuhteet oli kyllä suotuisat: viileä ilma.
Vauhtia en nostanut yli 110kmh ja reissu oli lähes kokonaan matka-ajoa.
Mun mielestä ihan kohtuu kulutus.
Huiput mitä olen saanut menemään on 1280 km tankillisella, johon meni 59,5 litraa = 4,6 L/100km. Olosuhteet oli kyllä suotuisat: viileä ilma.
Tänään tankatessa tuli pieni yllätys. Hovimekaanikko sääti männä viikolla seosta hieman rikkaammalle ja ajattelin maitin tietenkin nousseen. Toisin kävi - tankkausväli meni säädön jälkeen 8,3 litraan, vaikka kulkupuoli piristyi. Joskus näinkin päin
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
no aika pienellä maantiellä semmonen 10-11l/100km ja kaupungissa ajosta riippuen semmonen 18-20l/100km.. maantiellä kulutus kyl suht pieni mun mielestä tolle koneelle..
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi