W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Laitetaanhan viisammille kysymystä kun itsellä ei enää järki riitä.
Auto on -04 facelift w203, ajettu n.300 000km. Aloitetaan tarina.
Ostin auton ja tuntui jo koeajolla hieman laiskalta. Mitään vikakoodeja ei autosta löytynyt. Persdynon vertailukohtana toki olikin hieman pirteämpi auto. Ajattelin, että laiska mikä laiska, saa tuikku hoitaa asian
Autoon lisättiin tehoja; kyyti parani kyllä, mutta alaväännöt ikäänkuin puuttuivat. "Tehosavu" myös uupuin putkenpäästä kokonaan. Starin nokkaan ja arvoja tutkimalla tulos, että polttoaineenmääränsäädin ei vastaa kaasupolkimen pyyntiin. Uusi määränsäädin paikalleen ja kyyti jo taas hieman parani. Edelleen alakierroksilla ei tunnu tehoja löytyvän.
Kenkää tuli autolle annettua ja päätä raavittua, että missä vika.. Vikakoodeja ei tosiaan anna mitään, ahto- ja railpaineet OK. Kerran kiihdyttäessäni sain vikatilan kaasupolkimen asentotunnistimesta ja kuittasin pois eikä vikaa ole muutaman kuukauden aikana tullut uudestaan.
No sitten tuli mieleen, että olisiko katit tukossa. Ensimmäisen katin irroituksen jälkeen tulikin jo hymy huulille: katin sisuskalut olivat irronneet kokonaisena irti ja heiluivat pömpelin sisällä kuin hullun mulkku. No rautakangella sisuskalut muusiksi ja pihalle. Toinenkin katti irroitettiin ja todettiin sisuskalut ehjiksi. Varmuuden varalta kuitenkin rautakangella palasiksi ja pihalle
Ajolenkin jälkeen takimaisesta katista irtosi vielä palasia ja jouduttiin käyttämään vielä putki poissa ja tyhjentämään. Vaimentimesta kuuluu myös pientä kilinää, aika vaimeaa tosin. Vaimenninta koetettiin tyhjentää heiluttelemalla ja vedellä huuhtelemalla, mutta ei sielä juurikaan mitään pihalle tullut. Vaimea kilinä jäi. (On muuten omituinen rakenne tuossa vaimentimessa kun ei vesikään meinää tulla sieltä ulos vaikka miten yrittää käännellä ja heilutella!)
Katin tyhjennyksien jälkeen moottorin äänet muuttuivat huomattavasti, ei tahdo enää kuulla onko auto käynnissäkään Tosin tilalle tulikin sitten ahtimen vihellys koko kierrosalueen läpi. Tehot taas hieman paranivat, mutta alavääntö edelleen uupuu, eikä "tehosavujakaan" tule.
Päätin vielä puhdistaa maf-anturin. Hieman oli öljyinen, mutta CRC:n Air Sensor Cleanillä tuli hyvin puhtaaksi. Myös ilmanputsari sekä polttoaineensuodatin vaihdettu. Suodattimen täytin vielä diesel purgella, ja annoin käydä pari minuuttia ja jätin litkun koneeseen likoamaan. Sama vaiva jatkuu edelleen. Paikallaan kaasua polettaessa tehopiikki tulee n.3000 rpm jälkeen ja siitä heilahtaakin hyvin nopeasti tappiin 5000 rpm asti. Saman huomaa myös ajossa; 3000 kierroksen jälkeen alkaa vasta kunnolla vetoja tulemaan.
Vaivaan liittyy myös mielestäni korkea polttoaineen kulutus: 100 km/h matka-ajossa ei pääse millään alle 6 l/100km. 60 km/h vauhdissa kulutus tippuukin jo siedettävälle 5.5 l/100km tienoille.
Edellinen mersu w210 220 cdi piristetyllä koneella söi 4.5 matkassa ja jopa allekin. Nämä ovat siis ajotietokoneen mittaamia lukemia, todellisuudessa kulutus isompi.
Mikäs voisi olla seuraava tutkinnan kohde? Vinkkejä/apuja kaivataan!
EDIT: Mainittakoon vielä sen verran, että autossa ei ole hiukkassuodatinta ja EGR-venttiili on ohjelmoitu pois käytöstä ja sen lisäksi vielä tulpattu umpeen.
Auto on -04 facelift w203, ajettu n.300 000km. Aloitetaan tarina.
Ostin auton ja tuntui jo koeajolla hieman laiskalta. Mitään vikakoodeja ei autosta löytynyt. Persdynon vertailukohtana toki olikin hieman pirteämpi auto. Ajattelin, että laiska mikä laiska, saa tuikku hoitaa asian
Autoon lisättiin tehoja; kyyti parani kyllä, mutta alaväännöt ikäänkuin puuttuivat. "Tehosavu" myös uupuin putkenpäästä kokonaan. Starin nokkaan ja arvoja tutkimalla tulos, että polttoaineenmääränsäädin ei vastaa kaasupolkimen pyyntiin. Uusi määränsäädin paikalleen ja kyyti jo taas hieman parani. Edelleen alakierroksilla ei tunnu tehoja löytyvän.
Kenkää tuli autolle annettua ja päätä raavittua, että missä vika.. Vikakoodeja ei tosiaan anna mitään, ahto- ja railpaineet OK. Kerran kiihdyttäessäni sain vikatilan kaasupolkimen asentotunnistimesta ja kuittasin pois eikä vikaa ole muutaman kuukauden aikana tullut uudestaan.
No sitten tuli mieleen, että olisiko katit tukossa. Ensimmäisen katin irroituksen jälkeen tulikin jo hymy huulille: katin sisuskalut olivat irronneet kokonaisena irti ja heiluivat pömpelin sisällä kuin hullun mulkku. No rautakangella sisuskalut muusiksi ja pihalle. Toinenkin katti irroitettiin ja todettiin sisuskalut ehjiksi. Varmuuden varalta kuitenkin rautakangella palasiksi ja pihalle
Ajolenkin jälkeen takimaisesta katista irtosi vielä palasia ja jouduttiin käyttämään vielä putki poissa ja tyhjentämään. Vaimentimesta kuuluu myös pientä kilinää, aika vaimeaa tosin. Vaimenninta koetettiin tyhjentää heiluttelemalla ja vedellä huuhtelemalla, mutta ei sielä juurikaan mitään pihalle tullut. Vaimea kilinä jäi. (On muuten omituinen rakenne tuossa vaimentimessa kun ei vesikään meinää tulla sieltä ulos vaikka miten yrittää käännellä ja heilutella!)
Katin tyhjennyksien jälkeen moottorin äänet muuttuivat huomattavasti, ei tahdo enää kuulla onko auto käynnissäkään Tosin tilalle tulikin sitten ahtimen vihellys koko kierrosalueen läpi. Tehot taas hieman paranivat, mutta alavääntö edelleen uupuu, eikä "tehosavujakaan" tule.
Päätin vielä puhdistaa maf-anturin. Hieman oli öljyinen, mutta CRC:n Air Sensor Cleanillä tuli hyvin puhtaaksi. Myös ilmanputsari sekä polttoaineensuodatin vaihdettu. Suodattimen täytin vielä diesel purgella, ja annoin käydä pari minuuttia ja jätin litkun koneeseen likoamaan. Sama vaiva jatkuu edelleen. Paikallaan kaasua polettaessa tehopiikki tulee n.3000 rpm jälkeen ja siitä heilahtaakin hyvin nopeasti tappiin 5000 rpm asti. Saman huomaa myös ajossa; 3000 kierroksen jälkeen alkaa vasta kunnolla vetoja tulemaan.
Vaivaan liittyy myös mielestäni korkea polttoaineen kulutus: 100 km/h matka-ajossa ei pääse millään alle 6 l/100km. 60 km/h vauhdissa kulutus tippuukin jo siedettävälle 5.5 l/100km tienoille.
Edellinen mersu w210 220 cdi piristetyllä koneella söi 4.5 matkassa ja jopa allekin. Nämä ovat siis ajotietokoneen mittaamia lukemia, todellisuudessa kulutus isompi.
Mikäs voisi olla seuraava tutkinnan kohde? Vinkkejä/apuja kaivataan!
EDIT: Mainittakoon vielä sen verran, että autossa ei ole hiukkassuodatinta ja EGR-venttiili on ohjelmoitu pois käytöstä ja sen lisäksi vielä tulpattu umpeen.
Viimeksi muokannut Wilhaard, To 21.05.2015 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Hyvin kerrottu taustat ja viankuvaus!
En osaa arvata, mutta nyt kun eri temppuja on starin jälkeen kuitenkin tehty, olisiko paikallaan katsella sillä uudestaan ihan ajossa?
En osaa arvata, mutta nyt kun eri temppuja on starin jälkeen kuitenkin tehty, olisiko paikallaan katsella sillä uudestaan ihan ajossa?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Nimimerkki tuikku on varmaan paras vastaamaan tuohon kysymykseen.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Juu ei kait se auta ku ajella Tuikun pihaan ja laittaa starin nokkaan ja katella, että mitä se tuumaapi
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Tuikun nopea diagnoosi: putki tukossa! Ei auta kun huomenna ottaa rälläkkä käteen ja aukasta vaimennin ja katsoa, että mitä se on syönyt. Saattoihan sinne tosiaan tavaraa mennä kattien tyhjennyksien jälkeen. Päivitelläänpä huomenna tilannetta!
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Noniin, otettiin putket irti ja pohamuovin irroituksen jälkeen huomasin, että öljypohja on märkä. Tarkemmin konehuonetta katselemalla selvisi, että imusarjan kylki on myös aivan märkä. Eli imusarja ilmeisesti halki? Öljyä ei näkynyt viime viikolla kun tyhjennettiin katit.
Noh, ei auta kun rueta imusarjaa irrotteleman paremmalla aikaa. Löytyisikö jostain hyvät ohjeet kyseiseen toimenpiteeseen? Onko kukaan myöskään kokeillut haljenneen imusarjan korjaamista esim kaksikomponenttiliimalla?
Noh, ei auta kun rueta imusarjaa irrotteleman paremmalla aikaa. Löytyisikö jostain hyvät ohjeet kyseiseen toimenpiteeseen? Onko kukaan myöskään kokeillut haljenneen imusarjan korjaamista esim kaksikomponenttiliimalla?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Ettei olisi perinteinen, eli imusarjan läppäakselin läpiviennit vuotaa?
...läpät mäkeen, samalla poistuu tuo ongelma?
...läpät mäkeen, samalla poistuu tuo ongelma?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Okei, pitääpä tutkia pääsisikö niin "helpolla" Se läppäakseli pitää ilmeisesti jättää sinne sarjaan kiinni, jos läpät poistaa? Millä sen läpiviennin saisi hyvin tiivistettyä?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Ohjeita löytyy täältä etsimällä (tai mese.fi, olikohan väykyn osiosta), mutta akseli, vivut, läpät kaikki pois. Läppien "runko" takaisin imusarjaan, kierre m12 tai m14 ja vastaava pultti kunnon liiman/moottorisilikonin kanssa.
(englantilaisella foorumilla keksivät, että original öljyproppu käy sopivasti... Taisi olla m12)
Moottori jätetään itsekseen surisemaan, tai voi senkin korvata vastuksella. Jätä sinne, jos se toimii.
Kurkistele nyt ensin sinne imusarjan alle, ainakin ml:ssä näkee juuri ja juuri 1. pytyn läppäakselin...
(englantilaisella foorumilla keksivät, että original öljyproppu käy sopivasti... Taisi olla m12)
Moottori jätetään itsekseen surisemaan, tai voi senkin korvata vastuksella. Jätä sinne, jos se toimii.
Kurkistele nyt ensin sinne imusarjan alle, ainakin ml:ssä näkee juuri ja juuri 1. pytyn läppäakselin...
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Kiitoksia vastauksesta! Otetaan ensi viikolla mese työnalle ja kurkataan mitä löytyy.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Noniin mersu kävi tutulla pajalla imusarjarempassa. Tiiviste oli kuulema ihan rutussa ja välistä pääsi vuotamaan öljyä. Toimenpiteenä uusi tiiviste ja läpät mäkeen. Remontin jälkeen loppui myös ärsyttävä viheltäminen, jota luulin ahtimen aiheuttamaksi ääneksi. Ahdin toisaalta päästää melko voimakkaan "viuh" äänen kun kaasuttelee +2000 kierroksilla ja kaasun löysää pois. Taitaa kuitenkin olla kohtuu normaalia..?
Alavääntö ei remontin jälkeen valitettavasti kuitenkaan parantunut eikä "tehosavujakaan" ole tullut. Mitäs seuraavaksi?
Olisiko tukkoinen katti voinut karstoittaa ahtimen pakopuolen ja siivet olisivat jumissa? Voisi ihan vaikka edullisena kokeiluna koettaa vaikka tuota paljon puhuttua Mr Muscle käsittelyä, sillä tuskin kukaan on saanut ahdinta rikottua?
Alavääntö ei remontin jälkeen valitettavasti kuitenkaan parantunut eikä "tehosavujakaan" ole tullut. Mitäs seuraavaksi?
Olisiko tukkoinen katti voinut karstoittaa ahtimen pakopuolen ja siivet olisivat jumissa? Voisi ihan vaikka edullisena kokeiluna koettaa vaikka tuota paljon puhuttua Mr Muscle käsittelyä, sillä tuskin kukaan on saanut ahdinta rikottua?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Kävinpä juuri kokeilemassa ahtimen säätötankoa, jotta miten herkästi se liikkuisi. Yllätys yllätys, eihän sitä saanut näppivoimilla inahtamaan milliäkään! Auton kun laittoi käyntiin ja kaasutteli niin säädin kyllä liikkui, mutta aika tahmean näköisesti. Auto sammuksiin ja vielä sormilla kokeilemaan, mutta sama lopputulos: ei liiku milliäkään!
Nyt sitten olisikin hyvät vinkit tarpeen ahtimen puhdistusta varten! Tuon Mr Musclen kokeilun taidan kuopata saman tien kun nuin jumissa näyttää olevan ja eipä taida ahtimen irroituskaan mikään isompi homma olla.
Nyt sitten olisikin hyvät vinkit tarpeen ahtimen puhdistusta varten! Tuon Mr Musclen kokeilun taidan kuopata saman tien kun nuin jumissa näyttää olevan ja eipä taida ahtimen irroituskaan mikään isompi homma olla.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Mielenkiintone rojekti Saiskohan tota putsattua konsteista vanhimmalla, eli vettä imuun? Vesihöyryhän tunnetusti putsaa palotilatkin peilikirkkaiksi. Siksihän mm. palotilaan kuseva kansipahvi voidaan todeta siitä että yksi pytty on täysin peilipuhdas ja muut karstassa.
Hiljattain ostin lidlin tarjouslaarista sellasen käsipumpattavan painepullon. Letku siihen ja toinen pää imukurkulle (m102). Pari päivää aina ohimennen annostelin sinne ajon aikana siten etyä ikäänkuin tukehtuu vähän. Kyllä mä sanoisin että pehmeämpi käynti on nyt, kun yli 20 vuoden karstat on ainakin luullakseni höyrytetty helvettiin palotiloista. Huohottimesta tosin pukkasi varsin runsaasti ns. kylmälimaa, eli toi on kyllä varmaan yksi vähän huono puoli.
Soveltuneeko sitten turboa varten, en tiedä, ja mitä tykkää mm EGR:n letkut ym. Ettei tukkon vedä kylmälimaa. Toisaalta nyt on kesä, ei ainakaan jäätyyn pääse.
Hiljattain ostin lidlin tarjouslaarista sellasen käsipumpattavan painepullon. Letku siihen ja toinen pää imukurkulle (m102). Pari päivää aina ohimennen annostelin sinne ajon aikana siten etyä ikäänkuin tukehtuu vähän. Kyllä mä sanoisin että pehmeämpi käynti on nyt, kun yli 20 vuoden karstat on ainakin luullakseni höyrytetty helvettiin palotiloista. Huohottimesta tosin pukkasi varsin runsaasti ns. kylmälimaa, eli toi on kyllä varmaan yksi vähän huono puoli.
Soveltuneeko sitten turboa varten, en tiedä, ja mitä tykkää mm EGR:n letkut ym. Ettei tukkon vedä kylmälimaa. Toisaalta nyt on kesä, ei ainakaan jäätyyn pääse.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Hohhoh, tulipa sitten ahdinta irroitellessa katkaistua öljyn syöttöputken ruuvi ahtimen päästä. Ontto ruuvi siis kyseessä jossa reiät sivulla, josta öljy pääsee kulkemaan. Olisiko kenelläkään tietoa mistä moisen ruuvin saisi helpoiten?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Marmoritiskiltä varmaanki ainakin . eiköhän tollanen banjopultti löydy motonetistä tai jostain ruuviliikkeestä mallinmukaan
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Hohhoh, tulehan hakemaan ...Wilhaard kirjoitti:Hohhoh, tulipa sitten ahdinta irroitellessa katkaistua öljyn syöttöputken ruuvi ahtimen päästä. Ontto ruuvi siis kyseessä jossa reiät sivulla, josta öljy pääsee kulkemaan. Olisiko kenelläkään tietoa mistä moisen ruuvin saisi helpoiten?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Ja tuikku pelastaa päivän jälleen!
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Noniin tulipas rassattua ahdinta. Kyllähän ne ahtimen siivet liikkuivat sormin oikeinkin nätisti, kun ensin älysi ottaa sen säätötangon irti Eli ei siis vikaa ahtimessa.
Kiinan OBD-testerillä sitten ajon aikana arvoja katsellessa pisti silmään, että imuilman lämpötila huitelee ihan miten sattuu. Lämpötila auton käynnistyksen jälkeen n. 25 astetta ja kiihdytettäessä pomppaakin sitten 50-70 asteeseen asti. Ulkolämpötila oli n. 12 astetta. Kokeiltiin sitten kaverin Dodgessa ja siinä näytti imuilman lämpötilaksi 17 astetta ajon aikana.
Napattiin sitten anturin johto irti (anturi maf-anturin vieressä samassa "pötikässä") ja lämpötilaksi näytti sen jälkeen 25 astetta ja pysyi siinä vaikka kiihdytteli. Astelukema ilmeisesti joku "vakio" silloin kun anturilta ei saada tietoa..? Auton kulku ei anturin johdon irroituksen jälkeen kuitenkaan muuttunut miksikään, tai ei ainakaan parantunut.
Seuraava toimenpide onkin sitten uuden anturin hommaaminen. Jospa se vika tästä pikkuhiljaa alkaa selviämään
Edit: Mitä muuten tarkoittaa mersun osissa tuon vihreän tuotenumeron alapuolella oleva numerosarja? Linkin kuvassa numero 041240.
http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-C-CLAS ... 4195f88241" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiinan OBD-testerillä sitten ajon aikana arvoja katsellessa pisti silmään, että imuilman lämpötila huitelee ihan miten sattuu. Lämpötila auton käynnistyksen jälkeen n. 25 astetta ja kiihdytettäessä pomppaakin sitten 50-70 asteeseen asti. Ulkolämpötila oli n. 12 astetta. Kokeiltiin sitten kaverin Dodgessa ja siinä näytti imuilman lämpötilaksi 17 astetta ajon aikana.
Napattiin sitten anturin johto irti (anturi maf-anturin vieressä samassa "pötikässä") ja lämpötilaksi näytti sen jälkeen 25 astetta ja pysyi siinä vaikka kiihdytteli. Astelukema ilmeisesti joku "vakio" silloin kun anturilta ei saada tietoa..? Auton kulku ei anturin johdon irroituksen jälkeen kuitenkaan muuttunut miksikään, tai ei ainakaan parantunut.
Seuraava toimenpide onkin sitten uuden anturin hommaaminen. Jospa se vika tästä pikkuhiljaa alkaa selviämään
Edit: Mitä muuten tarkoittaa mersun osissa tuon vihreän tuotenumeron alapuolella oleva numerosarja? Linkin kuvassa numero 041240.
http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-C-CLAS ... 4195f88241" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Vastataanpas itse itselle kun tuntuu olevan anturit hieman hukassa, korjatkaa jos olen väärässä. Ilmamassamittarissa on kaksi anturia, toinen on tuo aiemmin linkkaamani ilmanpaineen anturi (ei siis olekaan lämpötila-anturi) ja toinen on sitten ilmavirran/lämpötilan anturi?
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Kysytääs vielä, että oletteko omiin autoihinne uusineet ilmamassamittarin koko pömpelin, vai pelkästään anturin? Pelkkiä antureita näyttäisi saavan muutamalla kympillä ja koko "massamittaripömpeliä" n. 200 eurolla.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
.
Elä vaan mene sitä ostamaan, vika ei ole siinä, jos ei erikseen tule vikakoodia juuri tarkalleen ilmamassamittarista.
Elä vaan mene sitä ostamaan, vika ei ole siinä, jos ei erikseen tule vikakoodia juuri tarkalleen ilmamassamittarista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Okei, pitääpäs putsailla välijäähdytintä seuraavaksi.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Vaihdoinpa uuden ilmamassamittarin kuitenkin, kun vanha mittari näytti melkein yhtä ja samaa arvoa (17-19 g/s) kokoajan, oli auto sitten tyhjäkäynnillä tai ajoi kaasu pohjassa. Mittarin vaihdon jälkeen rupesi maf-arvot jo näkymään mutta kulku ei edelleenkään parantunut. Puutuminen on varsinkin lämpimällä koneella totaalista n. 2000 rpm kieppeillä. Saa polkaista melkein kaasun pohjaan jos haluaa että laatikko vaihtaa pienemmälle ja haluaa että auto lähtisi yhtään kiihtymään.
Välijäähdytintä en ruennut putsailemaan kun näyttää kovassakin vedossa lämmöt jäävän kuitenkin alle 70 asteen.
Jos jollakin jotain hyvää ideaa vielä löytyisi niin ehdotelkaa.
Edit. On muuten aika surullisen tuntosta kun ei ees paikaltaan täyskaasukiihytyksessä saa märällä asfaltillakaan keltasta kolmiota vilahtamaan
Välijäähdytintä en ruennut putsailemaan kun näyttää kovassakin vedossa lämmöt jäävän kuitenkin alle 70 asteen.
Jos jollakin jotain hyvää ideaa vielä löytyisi niin ehdotelkaa.
Edit. On muuten aika surullisen tuntosta kun ei ees paikaltaan täyskaasukiihytyksessä saa märällä asfaltillakaan keltasta kolmiota vilahtamaan
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Katselin tuossa kiinan testerillä hieman arvoja ajossa nyt kun ilmamassamittarikin näyttää jotain. Laitan tähän arvot kevyellä kuormalla pintakaasulla sekä raskaalla kuormalla täyskaasulla niin voi joku tietävä sitten kommentoida onko arvot OK ja onko joitain arvoja mitä voisi vielä lisäksi tarkastaa.
Pintakaasu: Ahto 0,1 bar. MAF 27,5 g/s. Ahtoilman lämpötila 23 C. Rail-paine jakotukilta 452 bar. Imuilmanpaine 114 kpa.
Täyskaasu: Ahto 1,6 bar. MAF 207,6 g/s. Ahtoilman lämpötila 46 C. Rail-paine jakotukilta 1600 bar. Imuilmanpaine 242 kpa.
Ahtoilman lämpötila-arvot ovat softassa nimellä "Intake temperature", mutta luultavasti tarkoittaa ahtoilman lämpötilaa..? Imuilmanpaine on nimellä "Intake pressure".
Ja tuossaki täykaasutilanteessa auto ei lähte kiihtymään/vääntämään mihinkään jos kierroksia on alle 2000 rpm vaan laatikko nakkaa pienempää silmään. Kun yrittää ajaa aivan maksimiväännöllä niin, että laatikko on äärirajoilla ja vaihtamassa pienempää silmään niin kuuluu melko matala murina ja auto rupeaa hieman tärisemään, niinkuin esim manuaalivaihteisella autolla 3-4 -vaihteella 20 km/h vauhdissa painaa kaasun pohjaan.
Pintakaasu: Ahto 0,1 bar. MAF 27,5 g/s. Ahtoilman lämpötila 23 C. Rail-paine jakotukilta 452 bar. Imuilmanpaine 114 kpa.
Täyskaasu: Ahto 1,6 bar. MAF 207,6 g/s. Ahtoilman lämpötila 46 C. Rail-paine jakotukilta 1600 bar. Imuilmanpaine 242 kpa.
Ahtoilman lämpötila-arvot ovat softassa nimellä "Intake temperature", mutta luultavasti tarkoittaa ahtoilman lämpötilaa..? Imuilmanpaine on nimellä "Intake pressure".
Ja tuossaki täykaasutilanteessa auto ei lähte kiihtymään/vääntämään mihinkään jos kierroksia on alle 2000 rpm vaan laatikko nakkaa pienempää silmään. Kun yrittää ajaa aivan maksimiväännöllä niin, että laatikko on äärirajoilla ja vaihtamassa pienempää silmään niin kuuluu melko matala murina ja auto rupeaa hieman tärisemään, niinkuin esim manuaalivaihteisella autolla 3-4 -vaihteella 20 km/h vauhdissa painaa kaasun pohjaan.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Itellä vähän samantyylinen vika.
Minulla on tuo "tuikulla" ohjelmoitu 200cdi mutta siinä on sellainen juttu että kun kääntyy kovemmalla vauhdilla oikealle niin tehot palautuu normaaliksi.
Onkohan tankissa joku sihti mikä vois olla tukossa.
Minulla on tuo "tuikulla" ohjelmoitu 200cdi mutta siinä on sellainen juttu että kun kääntyy kovemmalla vauhdilla oikealle niin tehot palautuu normaaliksi.
Onkohan tankissa joku sihti mikä vois olla tukossa.
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
ei varmaan poista aivan alkuperäistä ongelmaa, mutta saattaisi auttaa pienimuotoiseen "tärinään/ravistukseen"Wilhaard kirjoitti:Kun yrittää ajaa aivan maksimiväännöllä niin, että laatikko on äärirajoilla ja vaihtamassa pienempää silmään niin kuuluu melko matala murina ja auto rupeaa hieman tärisemään, niinkuin esim manuaalivaihteisella autolla 3-4 -vaihteella 20 km/h vauhdissa painaa kaasun pohjaan.
jos vaihdelaatikon öljyt ja kyb-venttiili vaihtokunnossa??
- masterrontti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 136
- Liittynyt: La 04.07.2009 13:53
- Paikkakunta: Tampere
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Wilhaard kirjoitti:Laitetaanhan viisammille kysymystä kun itsellä ei enää järki riitä.
Auto on -04 facelift w203, ajettu n.300 000km. Aloitetaan tarina.
Ostin auton ja tuntui jo koeajolla hieman laiskalta. Mitään vikakoodeja ei autosta löytynyt. Persdynon vertailukohtana toki olikin hieman pirteämpi auto. Ajattelin, että laiska mikä laiska, saa tuikku hoitaa asian
Autoon lisättiin tehoja; kyyti parani kyllä, mutta alaväännöt ikäänkuin puuttuivat. "Tehosavu" myös uupuin putkenpäästä kokonaan. Starin nokkaan ja arvoja tutkimalla tulos, että polttoaineenmääränsäädin ei vastaa kaasupolkimen pyyntiin. Uusi määränsäädin paikalleen ja kyyti jo taas hieman parani. Edelleen alakierroksilla ei tunnu tehoja löytyvän.
Kenkää tuli autolle annettua ja päätä raavittua, että missä vika.. Vikakoodeja ei tosiaan anna mitään, ahto- ja railpaineet OK. Kerran kiihdyttäessäni sain vikatilan kaasupolkimen asentotunnistimesta ja kuittasin pois eikä vikaa ole muutaman kuukauden aikana tullut uudestaan.
No sitten tuli mieleen, että olisiko katit tukossa. Ensimmäisen katin irroituksen jälkeen tulikin jo hymy huulille: katin sisuskalut olivat irronneet kokonaisena irti ja heiluivat pömpelin sisällä kuin hullun mulkku. No rautakangella sisuskalut muusiksi ja pihalle. Toinenkin katti irroitettiin ja todettiin sisuskalut ehjiksi. Varmuuden varalta kuitenkin rautakangella palasiksi ja pihalle
Ajolenkin jälkeen takimaisesta katista irtosi vielä palasia ja jouduttiin käyttämään vielä putki poissa ja tyhjentämään. Vaimentimesta kuuluu myös pientä kilinää, aika vaimeaa tosin. Vaimenninta koetettiin tyhjentää heiluttelemalla ja vedellä huuhtelemalla, mutta ei sielä juurikaan mitään pihalle tullut. Vaimea kilinä jäi. (On muuten omituinen rakenne tuossa vaimentimessa kun ei vesikään meinää tulla sieltä ulos vaikka miten yrittää käännellä ja heilutella!)
Katin tyhjennyksien jälkeen moottorin äänet muuttuivat huomattavasti, ei tahdo enää kuulla onko auto käynnissäkään Tosin tilalle tulikin sitten ahtimen vihellys koko kierrosalueen läpi. Tehot taas hieman paranivat, mutta alavääntö edelleen uupuu, eikä "tehosavujakaan" tule.
Päätin vielä puhdistaa maf-anturin. Hieman oli öljyinen, mutta CRC:n Air Sensor Cleanillä tuli hyvin puhtaaksi. Myös ilmanputsari sekä polttoaineensuodatin vaihdettu. Suodattimen täytin vielä diesel purgella, ja annoin käydä pari minuuttia ja jätin litkun koneeseen likoamaan. Sama vaiva jatkuu edelleen. Paikallaan kaasua polettaessa tehopiikki tulee n.3000 rpm jälkeen ja siitä heilahtaakin hyvin nopeasti tappiin 5000 rpm asti. Saman huomaa myös ajossa; 3000 kierroksen jälkeen alkaa vasta kunnolla vetoja tulemaan.
Vaivaan liittyy myös mielestäni korkea polttoaineen kulutus: 100 km/h matka-ajossa ei pääse millään alle 6 l/100km. 60 km/h vauhdissa kulutus tippuukin jo siedettävälle 5.5 l/100km tienoille.
Edellinen mersu w210 220 cdi piristetyllä koneella söi 4.5 matkassa ja jopa allekin. Nämä ovat siis ajotietokoneen mittaamia lukemia, todellisuudessa kulutus isompi.
Mikäs voisi olla seuraava tutkinnan kohde? Vinkkejä/apuja kaivataan!
EDIT: Mainittakoon vielä sen verran, että autossa ei ole hiukkassuodatinta ja EGR-venttiili on ohjelmoitu pois käytöstä ja sen lisäksi vielä tulpattu umpeen.
selvisikö tämä lopulta ?? itsellä myös mese tehoton alakierroksilla ja kulutus ei laske alle 6.5 L
Re: W203 200 cdi tehoton alakierroksilla
Mikäs oli tarinan opetus? Oliko vika vai ominaisuus?