R129 katon lukitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
avo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 22.03.2004 09:13

R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja avo »

Tervehdys arvoisat Foorumilaiset!

Kesä tuli ja R129 pitäisi saada katto pois auringon edestä. :)
Ongelmana on se, että sähköinen varausjärjestelmä on täysin "eloton" katkaisijassa ei ole valoa eikä mitään tapahdu kun katkaisinta vedetään .
Olen tarkastanut kaikki sulakkeet, päällisin puolin kaikki on OK.
Kovan katon lukituksenhan voi avata mekaanisesti etupäästä kuusioavaimella mutta takalukkoja ei ilmeisesti voi mekaanisesti avata?
Rättikattokaan ei näin ollen toimi kun tuo katkaisija ja koko järjestelmä on hengetön.
Osaisitteko antaa vinkkiä, miten tätä vyyhtiä tulis lähteä purkamaan?
Katto ollut pois paikoiltaan muistaakseni 2008...
Kiitos ja aurinkoista alkavaa kesää. :)
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
jouniu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 16.07.2013 09:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja jouniu »

avo kirjoitti:Tervehdys arvoisat Foorumilaiset!

Kesä tuli ja R129 pitäisi saada katto pois auringon edestä. :)
Ongelmana on se, että sähköinen varausjärjestelmä on täysin "eloton" katkaisijassa ei ole valoa eikä mitään tapahdu kun katkaisinta vedetään .
Olen tarkastanut kaikki sulakkeet, päällisin puolin kaikki on OK.
Kovan katon lukituksenhan voi avata mekaanisesti etupäästä kuusioavaimella mutta takalukkoja ei ilmeisesti voi mekaanisesti avata?
Rättikattokaan ei näin ollen toimi kun tuo katkaisija ja koko järjestelmä on hengetön.
Osaisitteko antaa vinkkiä, miten tätä vyyhtiä tulis lähteä purkamaan?
Katto ollut pois paikoiltaan muistaakseni 2008...
Kiitos ja aurinkoista alkavaa kesää. :)
Varmaan ohjausboksi pimeenä, niitä on käytettyhä ebayssa noin 500 taalan hintaan. Ainakin näis vanehmmissa tuo boksi taitaa majailla apparin puolella "takapenkin" säilytyslokerossa. Sitten jos hytikkapuolen kanssa ilmenee ongelmia http://www.tophydraulicsinc.com/en/cont ... 29-diagram" onclick="window.open(this.href);return false; niin tuolta kautta saa luotettavasti apua. Tuon putiikin ylläpitäjä on aika aktiivinen benzworldin foorumillakin, kannattanee ehkä tehdä sinne topic lontoon kielellä niin apua löytyy varmiten.
500SL -90
500whp.net
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja pazo »

Takalukot saat hutlaarin puolelta auki kapealla ja pitkällä 10mm kiintoavaimella, jos auton oma työkalu on kateissa. Takalukkovivut on merkitty punaisella maalilla. Ohjausboksin viat näissä ovat melko harvinaisia muihin (halvempiin) vikoihin verraten. Onhan katon/turvakaaren hydrauliikassa öljyä? Lue vikakoodit; useampikin katon vikakoodeista estää sen toiminnan.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

pazo kirjoitti:Takalukot saat hutlaarin puolelta auki kapealla ja pitkällä 10mm kiintoavaimella, jos auton oma työkalu on kateissa. Takalukkovivut on merkitty punaisella maalilla. Ohjausboksin viat näissä ovat melko harvinaisia muihin (halvempiin) vikoihin verraten. Onhan katon/turvakaaren hydrauliikassa öljyä? Lue vikakoodit; useampikin katon vikakoodeista estää sen toiminnan.
Mistä muuten voi tarkistaa katon/turvakaaren hydrauliikan öljyt?

Ja alkuperäiseen kysymykseen, en ole varma pitääkö käsijarrun olla päällä että tuo katon lukitus vapautuu? Joten kannattaa ehkä kokeilla sitäkin.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja pazo »

Katon ja turvakaaren pumppu ja öljysäiliö on varapyörän keskellä muovikuvun alla. Läpikuultavassa säiliössä on öljypinnan ylä- ja alarajat. Oikea öjy on ZH-M (löytyy mm. Motonetistä). Väitetään muuten, että kattomekanismi pysyisi parhaiten kunnossa säännöllisellä käytöllä.

Jos(?) öljyt ovat karanneet, jossain on vuoto. Tältä foorumilta löytyy Jens-72 aloittama viestiketju tiivistehaasteista http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... n#p1036709

Onnea vianetsintään, raportoi kun löytyy!
Viimeksi muokannut pazo, To 04.06.2015 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Tässä vanhassa keskustelussa myös muutamia asioita, enemmänkin sähköpuolesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=135549" onclick="window.open(this.href);return false;

Takakontissa olevat sulakkeet on myös hyvä tarkistaa.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
SLK 230 (R170)
E240 A Avantgarde (w210)
Avatar
avo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 22.03.2004 09:13

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja avo »

SL ollut nyt päivän "diagnosoitavana" Alppilan Autohuollossa, tähän asti selvinnyt: katkaisija toimii ja sillä on virtaa, maadoitukset OK, Boschin/MB:n koodinlukija ei löydä vikakoodeja järjestelmästä, ei siis ole ihan helppo juttu tuon vianetsintä...per##le!
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Tavallista vaikeampaa tuntuu olevan. Yksi juttu on saada vikakoodi tallentumaan muistiin pitämällä katon ohjauksen nappia pohjassa pitkään esim. 90 s ajan. Eli jos katto on auki, nappi pohjaan kiinni-ohjaukselle ja pitää pohjassa n. 90 s. Sen jälkeen vikakoodien luenta.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
SLK 230 (R170)
E240 A Avantgarde (w210)
Avatar
avo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 22.03.2004 09:13

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja avo »

Koodit nyt luettu "old school" menetelmällä, eli ledi+ piuhat. Vilkkulukemat on tulkattu maahantuojalla ja tuomio oli se, että katon ohjausyksikkö ei toimi. Uusi Saksasta 1500€ ja siihen duunit päälle...huh huh, löytyisköhän jostain joku Pelle-Peloton joka osais korjata tollasen... ;)
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja pazo »

Ihan mielenkiinnosta, mitä koodeja siis löytyi?
jouniu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 16.07.2013 09:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja jouniu »

avo kirjoitti:Koodit nyt luettu "old school" menetelmällä, eli ledi+ piuhat. Vilkkulukemat on tulkattu maahantuojalla ja tuomio oli se, että katon ohjausyksikkö ei toimi. Uusi Saksasta 1500€ ja siihen duunit päälle...huh huh, löytyisköhän jostain joku Pelle-Peloton joka osais korjata tollasen... ;)
Ebaysta saa noita 500 taalaan. Aika yllättävää jos vika on tuossa, melkeen arvaukset kallistus hydrauliikkaosien puolelle. Ne vikakoodit ois mukava tietää kanssa. Vilkasikko sinne varapyörän alle, miltä näyttää hydrauliikkaneste? Sen pitäs olla ihan kirkasta, jos se on ihan mustaa niin siellä on ne kumitiivisteet murentunu ja tukkii joka paikan pahimmassa tapauksessa.
500SL -90
500whp.net
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

avo kirjoitti:Koodit nyt luettu "old school" menetelmällä, eli ledi+ piuhat. Vilkkulukemat on tulkattu maahantuojalla ja tuomio oli se, että katon ohjausyksikkö ei toimi. Uusi Saksasta 1500€ ja siihen duunit päälle...huh huh, löytyisköhän jostain joku Pelle-Peloton joka osais korjata tollasen... ;)
Näistä kannattaisi kysyä korjausta :

http://www.sercap.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elehuolto.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
avo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 22.03.2004 09:13

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja avo »

Auto on siis edelleen Alppilan Autohuollossa, en tiedä koodeista sen enempää. Sieltä ilmoitettiin vaan että katon ohjausyksikkö on hajonnut ja uusi pitäisi tilata Saksasta >1500€ +Työt
Otin "aikalisän" viikonlopuksi miettimisaikaa miten tuon ongelma ratkaistaan...
MB R129 SL 300 Mosselman -90 320 hp
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja pazo »

Päivitystä pls, päättyikö viikonlopun mietintä miten - löytyikö vika?
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Omassa vm.1989 kärryssä ilmeni seuraava vika. Kovakatto ei lukitu takaa paikalleen. Rätin kanssa ongelmia myös takalukkojen kanssa, eli tarvitsee 1-4 yritystä ennen kuin avaa takalukot. Muuten rätti toimii normaalisti. Veholla käytin näyttämässä, löytyi vikakoodi turvakaaresta. Muuta ei löytynyt, ja sanoivat että heidän pitäisi edetä jatkossa "pinni kerrallaan" ja hintaa tulisi 100-1000€. Tuli vain mieleen että voisiko katon ohjainboxin vika aiheuttaa tuon? Turvakaarellehan on myös oma boxi, voisiko vika olla siinäkin? Olisin kiitollinen mielipiteistä miten pitäisi tästä edetä. Tuo katon ohjainboxin saisi korjautettua ainakin Kanadassa about 400€:lla ja turvakaaren boxeja näyttää saavan käytettynä alle satasella.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja pazo »

Mielipide: kuvauksesi viittaisi pikemminkin takalukon tai -lukkojen ongelmiin. Sylinterien tiivisteet ehkä luovuttamassa? Jos ohjausyksikkö on vikaantunut, siitä luulisi jäävän vikakoodi muistiin tai katon mekanismi olisi kokonaan hengetön.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 katon lukitus

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

pazo kirjoitti:Mielipide: kuvauksesi viittaisi pikemminkin takalukon tai -lukkojen ongelmiin. Sylinterien tiivisteet ehkä luovuttamassa? Jos ohjausyksikkö on vikaantunut, siitä luulisi jäävän vikakoodi muistiin tai katon mekanismi olisi kokonaan hengetön.
Tähän diagnoosiin päädyttiin myös jenkkifoorumilla. Koska ulkoisia vuotoja ei ole, eikä öljyä ole kadonnut syylliseksi epäiltiin sylinterien männissä olevia o-renkaita.
Pitää purkaa kaikki sylinterit samalla ja lähettää ne Top Hydraulicsille. Tulee sitten vaihdettua kaikki samalla kerralla, ettei tarvitse joka syksy uusia seuraavia sylintereitä.
R129 500SL 1989 (MR)
Vastaa Viestiin