Mersulla rekkakolarissa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
uniMersum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.11.2004 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Mersulla rekkakolarissa

Viesti Kirjoittaja uniMersum »

Sattuipa tuossa itselleni "pikku" vahinko liikenteessä ja ajattelin nyt kun tässä sitten jostain ihmeen syystä vielä hengissä ollaan niin kertoa kokemuksista ja tapahtuneesta tännekin.. Monille on varmasti sattunut vastaavaa ja ystäviä tai tuttavia vierestä lähtenyt omasta tai muiden takia, enkä itsekään ole järin ylpeä teostani, mutta liikenteessä on vaarallista - se tulisi aina pitää mielessä vaikka lähtisi vain kaupassa käymään.

Viikko sitten lähdin viemään erästä naisystävääni Jyväskylästä Pirkkalaan lentoasemalle josta hänen oli määrä lentää Lontooseen ja sieltä etiäpäin, matka meni muuten aivan loistavasti ja mukavia jutellen kunnes liukkaus pääsi yllättämään kuskin perinpohjaisesti. Olen aina pitänyt itseäni (kukapa ei) jos en hyvänä niin vähintään keskivertoa parempana kuskina, ja pidin asiaa niin itsestään selvänä etten epäröinyt yhtään lähteä ohittamaan edelläni ajanutta puoliperävaunullista niinkuin olen sen tuhansia kertoja aikasemminkin tehnyt, mielestäni vielä huonommissakin olosuhteissa. Ohituspaikka on hyvä, pitkä aukea laakso ja tie on aivan suora. Huomaan kyllä että kaukana vastaan tulee liikennettä mutta koska olin jo ohituksen aloittanut, pidin turvallisempana päästä siitä kerralla ohi kuin hidastaa ja palata takaisin rekan taakse.
Ohitan rekan ja palaan omalle kaistalleni kunnes vuosimallin -82 w123 sutaisee tyhjää ja heilahtaa voimakkaasti oikealle. Teen korjausliikkeen ja sitten oltiinkin poikittain auton oikea kylki edellä luisumassa suoraan vastaantulijoiden kaistalle ja täysperävaunullisen raskaan sarjan edustajan etupyörien väliin. En tiedä meninkö paniikkiin vai ajattelinko järjellä sillä sekunteja ei ollut kovin montaa. Painoin lisää kaasua mielessäni vain että "aja ojaan aja ojaan" ja sinne päästiin noin puoliksi kunnes ADR-Haanpään liimalastissa ollut rekka pamahtaa täyttöaukon kohtaan ja heittää meidät 180 astetta pyörähtäen katolleen ojaan. Rysähdys ja sitä seurannut ilmalento oli kyllä kovinta ja kylmintä kyytiä mitä olen koskaan missään huvipuistossa kokenut. Samoin myös kaikkein pelottavinta.

Kysyin ystävältäni että sattuiko mitään ja kuin sen mainitun ihmeen kaupalla, minussa itsessäni ei ollut naarmun naarmua ja ystävältäni oli katkennut oikeasta kädestä kynsi (!). Sammutin edelleen käyvän moottorin ja rämmimme ulos linttaan painuneesta autosta suunnilleen niiltä kohdin missä joskus oli sijainnut tuulilasi. Katson tapahtumapaikkaa ja uusi, vielä valtavampi järkytys nousee pintaan - rekka yhä pystyssä mutta kolme muuta autoa ojassa ja ihmisiä juoksemassa edes takasin liikenteen seassa. Mitä olenkaan tehnyt? Tapoinko juuri useamman viattoman perässäni ajaneen ihmisen törttöilylläni?

Kun sain kuulla että kenelläkään ei ole mitään hätää eikä kenellekkään ole mitään sattunut, nousi valtaisa helpotuksen tunne kaiken sen shokin ja järkytyksen yläpuolelle, ja oloni oli suorastaan onnellinen. Paikalle alkoi virrata ylimääräisten töllistelijöiden lisäksi pikkuhiljaa myös ambulanssia ja paloautoja, mutta onneksi tällä kertaa heille ei löytynyt tämän enempää töitä. Irroitin stereot mukaani, jätin autoni pelastusalan ammattilaisten hellään huomaan ja lähdimme naisystäväni kanssa terveyskeskukseen tarkastettaviksi.

Tuurista en tiedä, enkä ole sitä tyyppiä että lähtisin spekuloimaan sillä "pahimmalla mahdollisella".. Näin vain kävi, suurilta osin syyni oli minun koska ei tästä oikein voi meteorologejakaan syyttää. Tienkohta oli ollut jo pitkään jäässä mutta en myöskään syytä suolakuskeja tai tielaitosta.. Ei tässä voi olla muuta kuin pelkästään iloinen että moisesta rysäyksestä olen selvinnyt ilman minkäänlaisia vammoja.

Tässä lehtijuttu aiheesta: http://www.punainen.org/NuoriOpiskelijaPariskunta.jpg

Ja tässä eilen ottamiani kuvia siitä mitä jäi pitkän matkan taistelleesta rakkaasta w123:stani jäljelle, ja kyllähän sen vielä oikein hyvin mersuksi tunnistaa vaikka lyhenikin melkein A-sarjaan :)
http://www.punainen.org/~halme/kolari/

Pitkä juttu ja ei ehkä niin kovin erikoinenkaan, mutta olkoon tämä nyt sitten vaikka muistutuksena siitä että käyttäkää niitä turvavöitä, itse olisin luultavimmin hukkunut oman autoni alle ojaan jos en olisi kiinnittänyt itseäni kulkuneuvooni.


Terveisiä ja lisää turvallisia kilometrejä kaikille toivoo, Heikki

ps. Ostetaan w123
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

No huh huh!
Ei kehtaa kuvitella, mitä pienelle kauppakassille olisi vastaavassa tilanteessa käynyt..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Hienoa että henkilövahingoilta vältyttiin. Olis voinut käydä todella pahasti.

Peräkontti katosi todella olemattomiin, jos jotain huumoria tästä saa etsiä :D
Avatar
uniMersum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.11.2004 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja uniMersum »

Esa H. kirjoitti:No huh huh!
Ei kehtaa kuvitella, mitä pienelle kauppakassille olisi vastaavassa tilanteessa käynyt..
Hinaamon pihasta löytyi esimerkki, kuvia siellä hakemistossa.. Millään muulla autolla kuin Mersulla en haluaisi samaa yrittää!


Tv: Heikki
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Mersulla rekkakolarissa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

uniMersum kirjoitti: Pitkä juttu ja ei ehkä niin kovin erikoinenkaan, mutta olkoon tämä nyt sitten vaikka muistutuksena siitä että käyttäkää niitä turvavöitä, itse olisin luultavimmin hukkunut oman autoni alle ojaan jos en olisi kiinnittänyt itseäni kulkuneuvooni.
Kun juttu on hyvin laadittu, niin pituus ei ole pahasta. Ja kyllä tuossa erikoisuuttakin piisaa kotitarpeiksi, taitaa olla kovin forumille omakohtaisesti raportoitu rysäys. Onneksi oli tukevaa rautaa ympärillä. Tosin peräkontin haihtuminen antaa kyllä viitettä siitä, että pahempaakin olisi voinut olla luvassa, jos rekka olisi osunut hiukan keskemmälle.

Samoja seutuja ajelen itse päivittäin, mitä nyt parikymmentä kilometriä etelämmässä, mutta yhtä kaikki nuo äkkijäät ovat kavalia. Tiettyä valppautta vaatii erityisesti se, että matkan varrella tienhoitopiiri - tai mikä se sitten onkaan - vaihtuu. 20 km alkureissu on säännöllisesti hiekoitettua, puolesta matkasta alkaa toinen vastuualue, jota ylläpidetään suolaamalla. Ja jos suolaa ei ole ajoissa kylvetty, niin tuolla samaisella tiellä turvallinen pito muuttuu peiliksi kuin veitsellä leikaten. Ei järin miellyttävä ilmiö, varsinkaan satunnaiselle matkailijalle :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
uniMersum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.11.2004 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mersulla rekkakolarissa

Viesti Kirjoittaja uniMersum »

Kaapo kirjoitti:Tosin peräkontin haihtuminen antaa kyllä viitettä siitä, että pahempaakin olisi voinut olla luvassa, jos rekka olisi osunut hiukan keskemmälle.
Näinhän se on, sitä oltaisiin maksapasteijana ysitiessä kiinni mitä todennäköisemmin. Vaan kuten sanottu, en halua lähteä arvailemaan "mitä jos olisin ollut kymmenen sekuntia aikaisemmin tai mitä jos rekka olisi ollut kymmenen metriä lähempänä.." Ehkä nämä ajatukset tulisivat mieleen vasta jos onnettomuudessa olisi sattunut henkilövahinkoja. Nyt tässä osaa olla vain onnellinen ja nauttia joka hetkestä! Uudet pyörät pitäisi vaan saada alle pikimmiten! :twisted: Liikennekammoa ei jäänyt, kävin eilen katsomassa onnettomuuspaikkaa kaverin autolla, mikä oli kyllä ihan hyvä. Suotta sitä keräämään kummituksia sänkynsä alle.
Kaapo kirjoitti: Samoja seutuja ajelen itse päivittäin, mitä nyt parikymmentä kilometriä etelämmässä, mutta yhtä kaikki nuo äkkijäät ovat kavalia. Tiettyä valppautta vaatii erityisesti se, että matkan varrella tienhoitopiiri - tai mikä se sitten onkaan - vaihtuu. 20 km alkureissu on säännöllisesti hiekoitettua, puolesta matkasta alkaa toinen vastuualue, jota ylläpidetään suolaamalla. Ja jos suolaa ei ole ajoissa kylvetty, niin tuolla samaisella tiellä turvallinen pito muuttuu peiliksi kuin veitsellä leikaten. Ei järin miellyttävä ilmiö, varsinkaan satunnaiselle matkailijalle :shock: .
Kyllä, tässäkin tilanne oli se että Orituvan kohdalla tie oli aivan märkä ja sula, mutta siitä reilun kilometrin päässä jäätynyt niin että palomiehetkin liukastelivat nurin onnettomuuspaikalla. Suolarekka ajoi paikan ohi noin 10-15 minuuttia onnettomuuden jälkeen, mutta kuten jutusta sai lukea saavat tienpinnat olla sääntöjen jopa (!) kaksi tuntia jäässä ennenkuin toimiin tarvitsee ryhtyä. Ysitie kuuluu tiehuollon korkeimpaan superluokkaan, onnettomuushetkellä tie oli aivan superjäässä. Mutta edelleenkään en halua vierittää syytä kenenkään muun kuin itseni kontolle - mikäs pakko minun oli ohittaa hitaampi ajoneuvo.

Tv: Heikki
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Onko noissa joissakin kuvissa IRVISTELYN ja naurun aihetta?????????????????????????????????????????
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Vesqju kirjoitti:Onko noissa joissakin kuvissa IRVISTELYN ja naurun aihetta?????????????????????????????????????????
No Mazdan kuvissa ei, mutta jos on hengissä selvinnyt JA OPPINUT jotain, niin mikäs siinä on irvistellessä ja naureskellessa. Eiköhän se vakavasta asiasta leikin lasku ole aika hyvä stressinpurkukeino. Parempi oma kuin omaisten irvistely. (toim. huom. wanha wiidakon sananlasku :) )

Turvavöitä tosiaan kannattaa käyttää. Itsekään en todennäköisesti olisi enää täällä irvistelemässä, jos ei vyö olisi ollut käytössä ja olisin tipahtanut auton alle sen heittäessä voltteja. Meikä tosin otti matsia lähinnä mersu vs. soratie, mutta ei tullut kaunista jälkeä sittenkään. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
uniMersum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.11.2004 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja uniMersum »

Vesqju kirjoitti:Onko noissa joissakin kuvissa IRVISTELYN ja naurun aihetta?????????????????????????????????????????
Ei. Sori jos näistä provosoidut, mutta olen kyllä iloinen että pääsin näinkin vähällä ja voin edelleen irvistää ja nauraa - kuolemallekkin. Musta huumori on itselleni elämän suola, ei kannata siis loukkaantua meikän jutuista koska en sitä henkilökohtaisesti kenellekkään osoita.

Tv: Heikki
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Onhan se hyvä ettei käynny pahemmin, mutta nauru kuvat ois kyllä voinu jättää omaan tietoon.. :o
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Mersulla rekkakolarissa

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kaapo kirjoitti: Samoja seutuja ajelen itse päivittäin, mitä nyt parikymmentä kilometriä etelämmässä, mutta yhtä kaikki nuo äkkijäät ovat kavalia. Tiettyä valppautta vaatii erityisesti se, että matkan varrella tienhoitopiiri - tai mikä se sitten onkaan - vaihtuu. 20 km alkureissu on säännöllisesti hiekoitettua, puolesta matkasta alkaa toinen vastuualue, jota ylläpidetään suolaamalla. Ja jos suolaa ei ole ajoissa kylvetty, niin tuolla samaisella tiellä turvallinen pito muuttuu peiliksi kuin veitsellä leikaten. Ei järin miellyttävä ilmiö, varsinkaan satunnaiselle matkailijalle :shock:
Kyllä, tässäkin tilanne oli se että Orituvan kohdalla tie oli aivan märkä ja sula, mutta siitä reilun kilometrin päässä jäätynyt niin että palomiehetkin liukastelivat nurin onnettomuuspaikalla. Suolarekka ajoi paikan ohi noin 10-15 minuuttia onnettomuuden jälkeen, mutta kuten jutusta sai lukea saavat tienpinnat olla sääntöjen jopa (!) kaksi tuntia jäässä ennenkuin toimiin tarvitsee ryhtyä. Ysitie kuuluu tiehuollon korkeimpaan superluokkaan, onnettomuushetkellä tie oli aivan superjäässä. Mutta edelleenkään en halua vierittää syytä kenenkään muun kuin itseni kontolle - mikäs pakko minun oli ohittaa hitaampi ajoneuvo.

Tv: Heikki

Loppujen lopuksi suolaamaton tie on turvallisempi, koska siinä ei ole niitä superliukkaita kohtia. Kun tie on rehellisesti liukas niin sillä yleensä ajetaankin varovasti. Suolattu tie on voi olla sula tai sitten ei. Se voi olla täysin jäässä. Suolakuskien takia on tullut noita kiemuroita tehtyä ennenkin. Ei todellakaan ole hauskaa huomata keksen ohituksen, että suolattu tie onkin vain osittain sula. Etukäteenhän sitä ei voi mitenkään tietää. Normaali, suolaamaton tie, on huomattavasti varmempi ajaa. Kun se on liukas, niin se on liukas. Sen tietää jo etukäteen ja ajotavan voi sovittaa sen mukaan. Yllätyksiä ei tule!

Tämä näin pohjoisesta näkökulmasta.

Ps. Onnittelut henkikullan säilymisen johdosta. On se joskus ollut lähellä itsekullakin.
Lash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 02.12.2004 22:24
Paikkakunta: S.joki/Tre

Viesti Kirjoittaja Lash »

Onni onnettomuudessa onneksi! :shock:
Olen itsekkin ajellut noita samoja teitä kohta kymmenen vuoden ajan ja tiedän millainen tie se on aina välillä ajaa. Olen onnellinen teidän puoleste ettei mitään käynyt.
Pelottaa ajatella mitä olisi todella tapahtunut jos olisi ollut joku pienempi tai isomman luokan japanilainen samassa tilanteessa. :(
Olisi varmasti ollut rumaa jälkeä.

Kalle :roll:
Aina on mahdollista oppia jotain uutta.
VW
Opel GT -70 1.9

P.S. antakee armoa lukihäiröselle
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Lash kirjoitti: Pelottaa ajatella mitä olisi todella tapahtunut jos olisi ollut joku pienempi tai isomman luokan japanilainen samassa tilanteessa. :(
Hirttäkää nyt sitten kun sanon oman mielipiteeni. Etuvetokinnerillä ohitus olisi onnistunut luultavasti ongelmitta.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Melitos kirjoitti:
Lash kirjoitti: Pelottaa ajatella mitä olisi todella tapahtunut jos olisi ollut joku pienempi tai isomman luokan japanilainen samassa tilanteessa. :(
Hirttäkää nyt sitten kun sanon oman mielipiteeni. Etuvetokinnerillä ohitus olisi onnistunut luultavasti ongelmitta.
niinpä.. :?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kaverille kävi samalla tavalla, mutta auto oli Lada 1200L. Samoin oli hävinnyt peräkontti ja katto madaltunut, mutta törmääjänä oli tukki lastissa ollut rekka. Selvisivät pelkällä säikähdyksellä vaimonsa kanssa. Elikkä Lada ja vanha 123 Mese ovat yhtä kolari turvallisia. :shock:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onneksi olkoon vaan, kun olet vielä täällä. Itse saman tehnyt junan kanssa 123:lla Otalammella -96 ilman naarmuakaan. Junakin on jo liikenteessä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

petri.n kirjoitti:Elikkä Lada ja vanha 123 Mese ovat yhtä kolari turvallisia. :shock:
Mersusta en tiedä, mutta olihan tässä viimeisimmässä Puskuri -ohjelmassa (muistaakseni TV2) ladaileva mummo. Mummo toisteli moneen kertaan, että kyllä Lada sentään on turvallinen auto. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näitä ajatuksia

"mitä jos olisin ollut kymmenen sekuntia aikaisemmin tai mitä jos rekka olisi ollut kymmenen metriä lähempänä.."

on turha pohtia, koska vilkkaassa liikenteessä ollaan tuossa jamassa koko ajan; muutaman sekunnin sen jälkeen kun ohitit risteyksen siinä on jo sivutieltä tulija kaistallasi kääntymässä jne...

Sama juttu toisinpäin, kun joku menehtyy liikenneonnettomuudessa, helposti ajatellaan: "Entä jos hän olisi lähtenyt muutamaa minuuttia aiemmin..."

Jokaisella on joskus aika lähteä täältä - Sinulla, uniMersum, ja naisystävälläsi, aika ei ollut vielä.

Ole iloinen siitä, ja niinhän kerroit olevasikin !
oulaistenliikenne.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:
Jokaisella on joskus aika lähteä täältä - Sinulla, uniMersum, ja naisystävälläsi, aika ei ollut vielä.

Ole iloinen siitä, ja niinhän kerroit olevasikin !
Dealer, sinähän puhut kuin saarnamies :shock:
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

:D

No, en ole sellainen....
oulaistenliikenne.fi
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Itse kerran metsään mersun ajaneena osaan hyvin kuvitella tunteita tuollaisen rysäyksen jälkeen. Ja huumorilla tuollainen pitää ottaa, kyllä maailmassa murheita riittää eikä hengen säästymistä kannata paljon murehtia.
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Onneksi oli tankissa naftaa ja tankki pystyssä selkänojan takana. Btw, jos olisin tollasesta tällistä selvinnyt itse hengissä niin hymy olis aika leveeeeee... Kuolema kuittaa univelat ja haudassa on aikaa levätä sano jo kummelin pojat aikoinaan :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Melitos kirjoitti:
Lash kirjoitti: Pelottaa ajatella mitä olisi todella tapahtunut jos olisi ollut joku pienempi tai isomman luokan japanilainen samassa tilanteessa. :(
Hirttäkää nyt sitten kun sanon oman mielipiteeni. Etuvetokinnerillä ohitus olisi onnistunut luultavasti ongelmitta.
Oletteko te muuten mitenkätarkasti katsoneet nuo kuvat :?:

Itse olen sitämieltä, että tuollaista tapahtumaa ei olisi ollutkaan, jos autossa olisi ollut ihan mitkä muut talvirenkaat tahansa kuin Michelinin 260:t.

Michelinin 260 rengaskuvio näkyy ainankin yhdessä kuvassa vähän liiankin selvästi ja se rengas jos mikä on jäisellä tienpinnalla täysin arvaamaton.

Sitten jos ne on vielä ollut pinnatut niin ei kun paranee.... :roll:

Toivottavasti se rengaskuvio kiellettäisiin lailla, näitä esimerkkejä alkaa olla turhan paljon.

Mutta onneksi säilyitte ehjin nahoin ja vakavasta onnettomuudesta huolimatta jatkat autoilua ilman suurempia traumoja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mersulla rekkakolarissa

Viesti Kirjoittaja RH »

uniMersum kirjoitti: ps. Ostetaan w123
Olis yx nurkissa melkein jo ylimääräisenä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti: Itse olen sitämieltä, että tuollaista tapahtumaa ei olisi ollutkaan, jos autossa olisi ollut ihan mitkä muut talvirenkaat tahansa kuin Michelinin 260:t.
Michelinin 260 rengaskuvio näkyy ainankin yhdessä kuvassa vähän liiankin selvästi ja se rengas jos mikä on jäisellä tienpinnalla täysin arvaamaton.
.
Heeeh. Semmoiset on ainakin minulla parhaillaan W124:ssa alla, ja vielä siinä kunnossa että kevätalesta haen uudet.... :shock: :oops: :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mersulla rekkakolarissa

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Perttu K kirjoitti: Loppujen lopuksi suolaamaton tie on turvallisempi, koska siinä ei ole niitä superliukkaita kohtia. Kun tie on rehellisesti liukas niin sillä yleensä ajetaankin varovasti. Suolattu tie on voi olla sula tai sitten ei.
Tässä on huoneentaulun ainesta. Hyvä Perttu!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Aku P kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti: Itse olen sitämieltä, että tuollaista tapahtumaa ei olisi ollutkaan, jos autossa olisi ollut ihan mitkä muut talvirenkaat tahansa kuin Michelinin 260:t.
Michelinin 260 rengaskuvio näkyy ainankin yhdessä kuvassa vähän liiankin selvästi ja se rengas jos mikä on jäisellä tienpinnalla täysin arvaamaton.
.
Heeeh. Semmoiset on ainakin minulla parhaillaan W124:ssa alla, ja vielä siinä kunnossa että kevätalesta haen uudet.... :shock: :oops: :twisted:
Kiireesti vaan sitten Aku rengaskauppaan. Voi se talvi meilläkin vielä yllättää, kuten tänään aamulla taas huomattiin. Se 260 Misukka on muuten renkaana jo niin ikivanha mallikin, että sullakin lienee alla pyörimässä lähinnä kivikovat "muovirenkaat". :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Saul kirjoitti: Mersusta en tiedä, mutta olihan tässä viimeisimmässä Puskuri -ohjelmassa (muistaakseni TV2) ladaileva mummo. Mummo toisteli moneen kertaan, että kyllä Lada sentään on turvallinen auto. :roll:
Kyllä käytännönläheisten teorioitten :shock: mukaan myös 55 hv 200D:n pitäisi olla erittäin turvallinen auto - mahdollisuudet myöhästyä kolaripaikalta ovat erittäin hyvät :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

RH kirjoitti:Voi se talvi meilläkin vielä yllättää, kuten tänään aamulla taas huomattiin. Se 260 Misukka on muuten renkaana jo niin ikivanha mallikin, että sullakin lienee alla pyörimässä lähinnä kivikovat "muovirenkaat". :wink:
No, tällä kelillä etua on kyllä lähinnä hyvistä vesiliirto-ominaisuuksista. Tosiaan kyllä aamulla oli hetken aika talvisen näköistä, mutta taas jo pukkaa päälle kunnon kaurismäkeläistä loskakeliä.
Totta on, että tässä pitäisi talvirenkaisiin investoida; itse sitä on kai lähinnä tottunut tuohon kehnohkoon pitoon. Nelivedon kanssa tulee nähtävästi ajettua huonoilla renkailla herkästi -- takavetoisella kumit lähti mäkeen siinä kohdassa, kun vanhoilla alkoi lipsua ja jäädä jumiin. Nyt sitä riskiä ei juuri ole, vaikka ajaisi suvikumeilla vuodet läpeensä. Pysähtyminen onkin sitten toinen juttu... :oops:

Olisko kellään ideoita mistään erikoisemmista gummeista? Viittis aina sitä tavallista ultragripiä tai hakkapeliittaa hankkia... Marangoni, anyone?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Aku P kirjoitti:
RH kirjoitti: Olisko kellään ideoita mistään erikoisemmista gummeista? Viittis aina sitä tavallista ultragripiä tai hakkapeliittaa hankkia... Marangoni, anyone?
Mulla on kaveri, joka on autorengasalan hommissa. Suosittelee mieluummin hyvälaatuisia pinnattuja kuin jotain halpalaatuisia talvirenkaita.
Tuolla kokemuksella meitin toiseen 124 laitettiinkin just pinnatut kotimaiset. Valkattiin tarkasti, että kaikki on samanmerkkisillä rungoilla, tässä tapauksessa siis misukan rungot. Pintakuvio ja kumiseos on HKPL 2. Perstuntumalla arvioiden oikein positiivinen kokemus.
Toisessa 124:ssä on uudet Continentalin nastakumit. Hyviltä luonnollisesti tuntuvat nuokin. Ehkä aavistuksen tarkemmat ajaa, kuin ne pinnatut. Vaan pitäis tietysti verrata noita saman auton alla vuorotellen, niin osais paremmin sanoa. Vaan hintaerokin oli suurin piirtein kaksinkertainen, elikkäs tuolla logiikalla voin samoilla kustannuksilla hankkia auton alle useammin uudet pinnatut sen sijaan että päästelisin, säästelisin menemään kuluneilla laaturenkailla. :roll: :idea: :?:
Vastaa Viestiin