OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Moro!

Onko näiden vaihdosta kellään kokemusta? Termari on helpossa paikassa, mutta mistä kannattaisi tyhjentää jäähdytysnestettä pihalle / onko syylärissä tyhjennysroppua, jotta koko lohkon väli + hihnat ei uisi jäähdytysnesteessä?

Kyselin KL-varaosista tuohon termaria, ainoastaan alkuperäistä tuotteena --> 230€ :shock:

Pienen googlettelun jälkeen löysin Wahler - merkkisiä termareita (joka tuossa omassakin on + mb logo ja osanro), mutta niissä mainittiin sopivuudeksi ainakin 204, 211 korit.
Kuvan perusteella molemmat termarit ovat päällisinpäin samanlaiset, hinta alle 100€ ebayn kautta. Tuolla auton omalla varaosanumerolla en löytänyt sopivaa termaria..

Auto kyllä lämpiää 87c asti (tutkittu starilla ja torquella) mutta vaatii reilumpaa kaasun käyttöä ja vähintään 20km ajoa (-10c pakkasilla, viimasuoja maskissa paikallaan, 2h letkulämppärissä).
Epäilen että tuo alkup. termari aukeaa liian aikaisin / vuotaa, noihin aikaisempiin cdi-koneisiin on saanut kanssa vaihtaa termarin 3-4v välein. Mitään vikakoodia ei tuosta ole tallentunut.

Mitäs glykolia noihin kuuluu laittaa, paisarista kun katsoin niin ei oikein väriä erottanut, sen korkin kierteen juuressa oli kuivunutta nestettä ja oli mielestäni sinistä? :crazy:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja epk »

muusta tiedä mutta lämpiämis aika-kilsa-c-kombo kuullostaa normaalilta.
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja jani k »

Kokemuksia omista
350 cdi lämpeä tosi nopeasti verrattuna 320 cdi r6 ja 400 cdi verrattuna
En tiedä mikä tekee eron
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Lämmöt seilaavat ajossa muutenkin 90-77c välissä vaikka tuo 87c avautumislämpötila on saavutettu. Siksi epäilen että termari joko vuotaa tai aukeaa omia aikojaan (mekaanisesti).

Kaikki cdi:t ollut ohjelmoituja, ja sen myötä vähän hitaampia lämpiämään (egr pois käytöstä) paitsi tuossa nykyisessä se on ilmeisesti käytössä, käytin autoa karalalla ja jäi sellainen mielikuva että kierrätystä ei voi ottaa pois dpf:n takia --> auto ei välttämättä lämpiä tarpeeksi tyhjennyspolttoa varten..?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Onkos näissä om642:ssa ollut pikkutermaria vielä erikseen?
Polttoaineen kulutuskin on ollut pienessä nousussa, sen huomasi myös aiemmissa kulkiessa kun termari ei toiminut oikein..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja jani k »

Ei oo pikku termaria.
Kaverilla oli ongelmia kans samanlainen e 350 cdi aukas termarin ja oli ollu jotain likaa välissä ja pelaa,kokeile aukasta jos ois niin hyvä tuuri kans.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Tarvii ottaa jossain vaiheessa auki kunhan kelit vähän lämpiää. Tarvii jostain vielä etsiä ohjeita / vinkkiä mistä saisi tyhjennettyä nesteitä sen verran ettei uita niitä koneen ja moniurahihnan päälle. Kiitos Jani K:lle ja EPK:lle! :thumbup:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja jani k »

Keula ylös hana syylärin päässä kuskin puolella.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

:clap: Kiitos avusta!
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja noroljan »

jani k kirjoitti:Kokemuksia omista
350 cdi lämpeä tosi nopeasti verrattuna 320 cdi r6 ja 400 cdi verrattuna
En tiedä mikä tekee eron
Samanlaista kokemusta itsellä. tuossa -10 asteessa kylmänä lähdettäessä ja 8 kilometrin matkalla (n. 15 min). OM642 on lämmin jo ennen kohteeseen saapumista, mutta OM613 on vasta 50-60 astetta perillä.

Kovemmissa pakkasissa en ole testannut, vaan OM613 autossa on webasto hyrrännyt ja OM642 autoa säilytän lämpösessä (+20). Tosin nyt tuosta OM613 on termari rikki, eikä lämpene, kun 60 (ilman webastoa).
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja epk »

Taitaa v6 cdi lämmetä äkkiämmin koska alulohko?
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja jani k »

Aamulla -25 lokilämmittimessä oli
4 km taajama ajoa lämpö karvan alle 70 aika nopeasti lämpenee omasta mielestä.
Om 642 350 cdi
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Tältä aamulta: -20c, 3h letkulämppärissä, ajoa 6km 40-50km/h rajoituksella --> 62c. Lämmitys säädetty manuaalinopeudelle eli suht pienelle ja asteita 20c.

Aikaisemmin havainnut, että ei ole juurikaan merkitystä onko ac päällä vai pois. Sitten jos ottaa lämmityksen kokonaan pois ja lähtee maantielle, lämmöt nousee 87c reilun 10min päästä mutta tippuu 80c paikkeille jos lämmityksen laittaa päälle..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Mikä funktio tuolla sähköohjatulla termostaatilla on, kun autoja on tullut myös perinteisellä termarillakin. Jossain lukee että sähköisesti ohjattu ja toisaalla sähköisesti lämmitetty..?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Juhismatti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 01.01.2023 21:16

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Juhismatti »

Jani1980 kirjoitti: La 16.01.2016 09:43 Moro!

Onko näiden vaihdosta kellään kokemusta? Termari on helpossa paikassa, mutta mistä kannattaisi tyhjentää jäähdytysnestettä pihalle / onko syylärissä tyhjennysroppua, jotta koko lohkon väli + hihnat ei uisi jäähdytysnesteessä?

Kyselin KL-varaosista tuohon termaria, ainoastaan alkuperäistä tuotteena --> 230€ :shock:

Pienen googlettelun jälkeen löysin Wahler - merkkisiä termareita (joka tuossa omassakin on + mb logo ja osanro), mutta niissä mainittiin sopivuudeksi ainakin 204, 211 korit.
Kuvan perusteella molemmat termarit ovat päällisinpäin samanlaiset, hinta alle 100€ ebayn kautta. Tuolla auton omalla varaosanumerolla en löytänyt sopivaa termaria..

Auto kyllä lämpiää 87c asti (tutkittu starilla ja torquella) mutta vaatii reilumpaa kaasun käyttöä ja vähintään 20km ajoa (-10c pakkasilla, viimasuoja maskissa paikallaan, 2h letkulämppärissä).
Epäilen että tuo alkup. termari aukeaa liian aikaisin / vuotaa, noihin aikaisempiin cdi-koneisiin on saanut kanssa vaihtaa termarin 3-4v välein. Mitään vikakoodia ei tuosta ole tallentunut.

Mitäs glykolia noihin kuuluu laittaa, paisarista kun katsoin niin ei oikein väriä erottanut, sen korkin kierteen juuressa oli kuivunutta nestettä ja oli mielestäni sinistä? :crazy:
Hieman vanhahko keskustelu ja itsellä sama tilanne edessä...

Mites kävi termarin kanssa, vaihdoitko jos vaihdoit niin minkä ja mistä?
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Juhismatti kirjoitti: Ti 02.01.2024 08:56
Jani1980 kirjoitti: La 16.01.2016 09:43 Moro!

Onko näiden vaihdosta kellään kokemusta? Termari on helpossa paikassa, mutta mistä kannattaisi tyhjentää jäähdytysnestettä pihalle / onko syylärissä tyhjennysroppua, jotta koko lohkon väli + hihnat ei uisi jäähdytysnesteessä?

Kyselin KL-varaosista tuohon termaria, ainoastaan alkuperäistä tuotteena --> 230€ :shock:

Pienen googlettelun jälkeen löysin Wahler - merkkisiä termareita (joka tuossa omassakin on + mb logo ja osanro), mutta niissä mainittiin sopivuudeksi ainakin 204, 211 korit.
Kuvan perusteella molemmat termarit ovat päällisinpäin samanlaiset, hinta alle 100€ ebayn kautta. Tuolla auton omalla varaosanumerolla en löytänyt sopivaa termaria..

Auto kyllä lämpiää 87c asti (tutkittu starilla ja torquella) mutta vaatii reilumpaa kaasun käyttöä ja vähintään 20km ajoa (-10c pakkasilla, viimasuoja maskissa paikallaan, 2h letkulämppärissä).
Epäilen että tuo alkup. termari aukeaa liian aikaisin / vuotaa, noihin aikaisempiin cdi-koneisiin on saanut kanssa vaihtaa termarin 3-4v välein. Mitään vikakoodia ei tuosta ole tallentunut.

Mitäs glykolia noihin kuuluu laittaa, paisarista kun katsoin niin ei oikein väriä erottanut, sen korkin kierteen juuressa oli kuivunutta nestettä ja oli mielestäni sinistä? :crazy:
Hieman vanhahko keskustelu ja itsellä sama tilanne edessä...

Mites kävi termarin kanssa, vaihdoitko jos vaihdoit niin minkä ja mistä?
En ihan varmaksi muista, mutta termari taisi tulla autodocista ja oli vanhempaa mallia eli ilman lämmitystä tai mikä tuon sähköliitännän funktio onkaan. Kulutus tippui jonkin verran ja auto ei herjannut mitään, toki en starilla tutkinut.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Toimintoa on jossain muussa threadissa käsitelty, se lämmitys siis lämmittää 'normaalia' termarin vahapatruunaa, ja sillä voidaan termostaattia ohjata auki jo ennenkuin nesteen lämpötila on itse termarikotelossa kohonnut. Kai siitä vikakoodi tulee jos ei liitintä ole kytketty.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tuo lämmitys taitaa tuoda orkkistermariin sellaisen reilun satasen lisähintaa w211:n orkkistermariin verrattuna.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Tänään oli tori.fi myynnissä Tampereella 212 300-/350cdi lämmitetty termostaatti parilla kympillä. Taisi olla 1v vanha.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
W251R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2023 09:08

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja W251R »

OM642 termari ilman lämmitystä. Vaihdoin kesällä vesipumpun ja termarin. Tuntuu että lämpiää hitaammin uudella kuin vanhalla. Uusi Kl-varaosilta Borgwarner. Vanha oli Mersun orkkis. 15 asteen pakkasessa tyhjäkäynnillä kestää ikuisuuden että nousee 40 ja palkkia tulee näkyviin. Siitä 15 km ajo 80-100km/h niin ollaan 85 asteessa. Sisälle pukkaa lämmintä tarpeeksi vasta 30km jälkeen. Pitäs olla laatutermari vaan pikkuse laiskalta vaikuttaa.

Tuolla sähköohjatulla versiolla voisi saada lämmöt nousemaan nopeammin koska se on speksattu 92 asteeseen. Ei tiedä sitten jäähdyttääkö tarpeeksi kesällä ja flekti huutaa kokoajan
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja mpower »

Ohimennen luin ketjua ja mulla olisi käytetty OM 642 moottorin termostaatti. Hommahan meni silleen,ollut alkuperäisenä 2011 CLS mallissa. Niin pirun hitaasti lämpes auto, ja kuvittelin termostaatissa olevan vika. Mää semmosen Metzger no.4006328 laitoin tilalle.Metzgerissä lukee Repl. No. A6422002215. Öffnungtemp. 92 astetta Celsiusta.

Noh, ei se termostaatin vaihdolla miksikään muuttunut, kylmä oli CLS:n koppi kuin ruumishuone! Päättelinkin ,alkuperäinen kunnossa ja nyt voisin vaikka lahjoittaa kympillä+postikulut maksaen!
Laitan nyt tekstiä mitä alkuperäisessä lukee. Wahler. Made in Germany! Mersun tähti!A642200, sitten epäselvää pari merkkiä ja lopussa15.

Sitten stanssattu 039/11/10/028/92 ja asteen merkki/002

Saman näköinen kuin linkissä!
https://www.motonet.fi/tuote/termostaat ... gJNLvD_BwE

Onkos toi musta mötikkä anturi vai lämmitykseen liittyvä!? :?:
Tarviiko joku!? Vai odotanko muuttolintujen saapumista ja sitten heitän termostaatilla "vesilintua"? :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja mpower »

mpower kirjoitti: La 06.01.2024 18:15 Ohimennen luin ketjua ja mulla olisi käytetty OM 642 moottorin termostaatti. Hommahan meni silleen,ollut alkuperäisenä 2011 CLS mallissa. Niin pirun hitaasti lämpes auto, ja kuvittelin termostaatissa olevan vika. Mää semmosen Metzger no.4006328 laitoin tilalle.Metzgerissä lukee Repl. No. A6422002215. Öffnungtemp. 92 astetta Celsiusta.

Noh, ei se termostaatin vaihdolla miksikään muuttunut, kylmä oli CLS:n koppi kuin ruumishuone! Päättelinkin ,alkuperäinen kunnossa ja nyt voisin vaikka lahjoittaa kympillä+postikulut maksaen!
Laitan nyt tekstiä mitä alkuperäisessä lukee. Wahler. Made in Germany! Mersun tähti!A642200, sitten epäselvää pari merkkiä ja lopussa15.

Sitten stanssattu 039/11/10/028/92 ja asteen merkki/002

Saman näköinen kuin linkissä!
https://www.motonet.fi/tuote/termostaat ... gJNLvD_BwE

Onkos toi musta mötikkä anturi vai lämmitykseen liittyvä!? :?:
Tarviiko joku!? Vai odotanko muuttolintujen saapumista ja sitten heitän termostaatilla "vesilintua"? :lol:
Mustan mötikän salaisuus on siis vielä selvittämättä kuin Harrison Fordin tähdittämän kadonneen aarteen metsästäjät elokuvassa! :D

Mutta ovat nämä omistamani OM 642 moottorilla varustetut Mersut olleet aivan ihmellisiä. Vanha W211 facelift kylmä huurrekaappi, W218 kylmä ilman huurretta, ja W222 hirmu nopeesti lämpiivä ilman huurretta!

Väistämättä mieleeni tuleekin Charles Darwinin teos Lajien synty, ja voitaneenkin siis kokemukseeni perustuen todeta evoluutioteorian pitävän paikkansa, niin luonnon kuin Mersujenkin osalta! :)
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Juhismatti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 01.01.2023 21:16

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja Juhismatti »

Jani1980 kirjoitti: Ti 02.01.2024 10:53
Juhismatti kirjoitti: Ti 02.01.2024 08:56
Jani1980 kirjoitti: La 16.01.2016 09:43 Moro!

Onko näiden vaihdosta kellään kokemusta? Termari on helpossa paikassa, mutta mistä kannattaisi tyhjentää jäähdytysnestettä pihalle / onko syylärissä tyhjennysroppua, jotta koko lohkon väli + hihnat ei uisi jäähdytysnesteessä?

Kyselin KL-varaosista tuohon termaria, ainoastaan alkuperäistä tuotteena --> 230€ :shock:

Pienen googlettelun jälkeen löysin Wahler - merkkisiä termareita (joka tuossa omassakin on + mb logo ja osanro), mutta niissä mainittiin sopivuudeksi ainakin 204, 211 korit.
Kuvan perusteella molemmat termarit ovat päällisinpäin samanlaiset, hinta alle 100€ ebayn kautta. Tuolla auton omalla varaosanumerolla en löytänyt sopivaa termaria..

Auto kyllä lämpiää 87c asti (tutkittu starilla ja torquella) mutta vaatii reilumpaa kaasun käyttöä ja vähintään 20km ajoa (-10c pakkasilla, viimasuoja maskissa paikallaan, 2h letkulämppärissä).
Epäilen että tuo alkup. termari aukeaa liian aikaisin / vuotaa, noihin aikaisempiin cdi-koneisiin on saanut kanssa vaihtaa termarin 3-4v välein. Mitään vikakoodia ei tuosta ole tallentunut.

Mitäs glykolia noihin kuuluu laittaa, paisarista kun katsoin niin ei oikein väriä erottanut, sen korkin kierteen juuressa oli kuivunutta nestettä ja oli mielestäni sinistä? :crazy:
Hieman vanhahko keskustelu ja itsellä sama tilanne edessä...

Mites kävi termarin kanssa, vaihdoitko jos vaihdoit niin minkä ja mistä?
En ihan varmaksi muista, mutta termari taisi tulla autodocista ja oli vanhempaa mallia eli ilman lämmitystä tai mikä tuon sähköliitännän funktio onkaan. Kulutus tippui jonkin verran ja auto ei herjannut mitään, toki en starilla tutkinut.
Sillä kyselin koska autossani kuuluisi olla 92C sähköohjattu termari ja tarvikkeena saa heikohkosti wahler/behr 92c termaria ja orkkis maksaa hunajaa. Nyt bongasin 87c sähköohjatun mahle (behr) termarin joten ajattelin kokeilla sitä.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Itse laittaisin originaalin on se kallis mutta toimii.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Itsellä on ollut tämöinen muutaman vuoden, Hyvin on pitänyt lämmöt yli 92 tuntumassa

https://aeromotors.fi/kataloog/search?l ... uery=57953

On sähköohjattu.

Tässä muita vaihtoehtoja:

https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... 6422002215
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tais tässäkin sähköohjatussa olla myös perusasetus vaihdon jälkeen
mutten sattaa jäädä epämääräistä toimintaa
Mökkillä
'
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja mpower »

Jaa, ei sitten kelvannu kellekään tuo aikaisemmassa viestissäni Mersun merkillä oleva käytetty Wahler. Keittelin kattilassa, lämpötilat mitaten ja toiminta OK! :o
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
JarnoN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 20.10.2005 18:23

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja JarnoN »

En tiedä onko näissä edes koko osaa, mutta mulla oli vastaavaa lämpiämisongelmaa omassa om651 moottorisessa w205:ssa. Uusi termari ei auttanut mutta vesipumpun alipainetta ohjaavan venttiilin vaihdolla lämpeäminen muuttui normaaliksi.

Edit: Tuossa ko. topic viewtopic.php?p=1369259

Vastaava osa näyttää netti-EPC:n perusteella löytyvän myös Om642:sta. Mulla olisi yksi tuollainen venttiili, uusi ja käyttämätön vielä jouten, jos jollakulla tarve.

Eli tämä osa: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja mpower »

JarnoN kirjoitti: La 13.01.2024 17:52 En tiedä onko näissä edes koko osaa, mutta mulla oli vastaavaa lämpiämisongelmaa omassa om651 moottorisessa w205:ssa. Uusi termari ei auttanut mutta vesipumpun alipainetta ohjaavan venttiilin vaihdolla lämpeäminen muuttui normaaliksi.

Edit: Tuossa ko. topic viewtopic.php?p=1369259

Vastaava osa näyttää netti-EPC:n perusteella löytyvän myös Om642:sta. Mulla olisi yksi tuollainen venttiili, uusi ja käyttämätön vielä jouten, jos jollakulla tarve.

Eli tämä osa: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg
Tiedä sitten niin, mutta"vesipumpun alipainetta ohjaava venttiili" kuulostaa oudolta! Mutta toisaalta, ovat outoja niin Mersut kuin Mersujen viatkin! Tiedä noista sitten, niin! :D
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM 642 sähköinen termostaatti (s212 300/350cdi)

Viesti Kirjoittaja MiHe »

JarnoN kirjoitti: La 13.01.2024 17:52 En tiedä onko näissä edes koko osaa, mutta mulla oli vastaavaa lämpiämisongelmaa omassa om651 moottorisessa w205:ssa. Uusi termari ei auttanut mutta vesipumpun alipainetta ohjaavan venttiilin vaihdolla lämpeäminen muuttui normaaliksi.

Edit: Tuossa ko. topic viewtopic.php?p=1369259

Vastaava osa näyttää netti-EPC:n perusteella löytyvän myös Om642:sta. Mulla olisi yksi tuollainen venttiili, uusi ja käyttämätön vielä jouten, jos jollakulla tarve.

Eli tämä osa: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg
Tuohan on normi alipainesäädin, ei kait OM642:ssa ole vesipumpussa tuota OM651:n insinööritaidonnäytettä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin