W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Laitetaanpa tälläinen helppo kysymys, kun rupeaa taas itseltä tietotaito loppumaan :(

Pari vuotta tuo auto ollut, nyt se on ruvennut tekemään omituisuuksia:
- Pikku flekti huutaa kokoajan, kun virrat päällä tai auto käynnissä. (siis se joka on lisätuuletin pikkukennolle oikean eturenkaan edessä.)
- Avaimet taskussakin, mittaristo herjaa punaisella, että ovi on auki. Normaalisti tämä tulee vain, jos ajossa avaa oven. Nyt se tulee ihan milloin sattuu, kun avaa oven.

Vikoja, mitkä on ollut koko pari vuotta
- Iso flekti ei saa ohjausta, se ei siis pyöri koskaan. (ohjaussignaali jäätynyt 3Volttiin, piuhat mitattu ehjiksi.)
- Distronic ei toimi

Kesällä ei pyörinyt kumpikaan flekti ja nyt talvella se pikkuflekti huutaa kokoajan :roll:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aina sieltä on starilla löytynyt tallennettuja CAN-sähke herjoja (tallentuneena.)

Tälläistä nyt:
EGS - Vaihteiston elektroninen ohjaus - f -
- 132 Ohjainlaitteelta N3/10 (ME-ohjainlaite) CAN-väylän kautta tulevista tietosähkeistä puuttuu toisinaan yksi tai useampia. TALLENNETTU
- 135 Ohjainlaitteelta N3/10 (ME-ohjainlaite) CAN-väylän kautta tulevista tietosähkeistä puuttuu toisinaan yksi tai useampia. TALLENNETTU
- 136 Ohjainlaitteelta N73 (EZS-ohjainlaite) CAN-väylän kautta tulevista tietosähkeistä puuttuu toisinaan yksi tai useampia. TALLENNETTU

DTR - Distronic .
- C1033 CAN-sähke ohjainlaitteelta N47-5 (ESP-, PML- ja BAS-ohjainlaite) puuttuu tai on virheellinen. Tapahtuma TALLENNETTU
- C1022 CAN-sähke ohjainlaitteelta N3/9 (CDI-ohjainlaite) puuttuu tai on virheellinen. Tapahtuma OLEMASSA ja TALLENNETTU
- C1214 Ohjainlaitteen N72/1 (ylempi käyttönäppäimistö) CAN-väylän kautta toimittama mittausarvo rakenneosalta S46/8s1 (DTR:n varoitustoiminnon katkaisin) ei ole uskottava. Tapahtuma TALLENNETTU
- C1032 CAN-sähke ohjainlaitteelta A1 (mittaristo) puuttuu tai on virheellinen. Tapahtuma TALLENNETTU
- C1034 CAN-sähke ohjainlaitteelta N73 (EZS-ohjainlaite) puuttuu tai on virheellinen. Tapahtuma TALLENNETTU
- C1035 CAN-sähke ohjainlaitteelta N80 (ohjauspyörämoduli) puuttuu tai on virheellinen. Tapahtuma TALLENNETTU

CDI 2 - Common Rail Diesel Injection - ! -

ESP - Electronic Stability Program - f -
- C1022 -025 CAN-tiedonsiirrossa moottoriohjauksen kanssa on häiriö. CAN-tiedonsiirrossa moottoriohjauksen kanssa on häiriö. TALLENNETTU
- C1200 -008 S9/1 (jarruvalokatkaisin) : Uskottavuus TALLENNETTU
- C1024 -004 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen N73 (EZS-ohjainlaite) kanssa on häiriö. TALLENNETTU

AIRmatic - f -
- C1026 -002 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen N73 (EZS-ohjainlaite) kanssa häiriö. TALLENNETTU
- C1026 -004 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen A1 (mittaristo) kanssa häiriö. TALLENNETTU
- C1026 -016 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen N80 (ohjauspyörämoduli) kanssa häiriö. TALLENNETTU
- C1026 -128 Ohjauskulma-anturi perusasettamatta. TALLENNETTU
- C1027 -001 CAN-tiedonsiirrossa moottoriohjauksen kanssa on häiriö. TALLENNETTU

EZS - Elektroninen virtalukko - . -
- Ei vikakoodeja

KIW - Mittaristo ja huoltovälinäyttö - . -
- Ei vikakoodeja

MRM - Ohjauspyörämoduli - . -
- Ei vikakoodeja
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noi vikakoodit on yleensä tallentuneina, joskus myös päällä olevia, mutta auto siis muuten toimii normaalisti. Ne koodit tulee takaisin poiston jälkeen, heti ja aina seuraavalla koodienlukukerralla :roll:

Isoin ongelma tossa nyt oli se, että CDI 2 antoi huutomerkkiä ja sinne ei päässyt käsiksi, jonka takia oli pakko ruveta asiaa tutkimaan. Stari kehotti katsomaan virran saannin ja K-line johdon (meneekö yhteys siis tuota kautta vai CAN-väylää?), no katoin, että on kunnossa, mutta yhteys ei muodostunut koko viikolla, kun yritin kymmeniä kertoja.

Kuvittelin, että noi kaikki laitteet operoi moottorin väylän kautta (CAN-C), joten siinä luultavasti olisi vikaa, mutta sitten löysin samanlaisen vian:
http://www.justanswer.com/mercedes/51rj ... -good.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja rupesin miettimään olisiko vika kuitenkin jossain sisä CANin laitteessa, vaikkei vikakoodeja tulekkaan. Sotkeeko noi väylät toisiaan (siis B ja C)? Kaikki herjat tulee kuitenkin laitteilta, jotka on moottorin väylässä:
can-c.jpg
Tuon ylläolevan linkin perusteella, vaihdoin Releitä ja sulakkeita varmuudeksi ja tuossa oli ratkaisu löytynyt oikeasta Etu SAMista :?, no vaihdoimpa senkin varmuuden vuoksi, kun osia onneksi löytyy.

Vika muuttui nyt niin, että mistään laitteesta ei tule mitään vikakoodia enään, mutta Virtalukko näyttää huutomerkkiä !! (CDI-ohjaimeen pääsee nyt käsiksi kyllä.) ja pikkuflekti huutaa edelleen ja myös oven auki olosta varoittelee mittaristo punaisella (ovi pitää toki olla auki, että toi tulee.)
Viimeksi muokannut noroljan, La 13.02.2016 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Omat epäilyt viasta on joko virtalukko (kuvittelen, että jos tänne saisi yhteyden, niin väyläherjat palaa takaisin) tai ECU (ainakin ison flektin ohjauksen puute on tämän syytä melko varmasti). Kumpaakaan ei vaan oikein huvittaisi vaihtaa, kun auto muuten toimii vielä ja ajoneston takia ei niin helppo juttu. (toisesta samanlaisesta autosta olisi kyllä virtalukko+ecu+vaihdekeppimoduuli, jotka vaihtamalla ajoneston saisi kierrettyä.)

Auto on nyt maanantaihin asti levällään tallissa, joten jos tulee mieleen jotain mitä tutkiä otan vastaan ehdotuksia mielelläni :!:

Mikäköhän laite tuon oven auki olemisen käsittelee, nythän auto luulee että se on liikkeessä, kun herjaa tuota, eli käynnissä ja liikkuu. Vaikka oikeasti on parkissa ja avaimet pois lukostakin?

E:
Autoon on syystä tai toisesta joskus vaihdettu ainakin seuraavat osat (koska auto on valmistunut 11/2000):

- KIW - Mittaristo ja huoltovälinäyttö: HW-versio 13.2005
- KLA - Ilmastointiautomatiikka: HW-versio 16.2004
- DTR - Distronic: HW-versio 02.2002
Ilipo57
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 10.11.2014 18:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja Ilipo57 »

Puhdas arvaus: Mittariston vaihdon yhteydessä ohjelmistopäivitys/ uuden asennus jäänyt tekemättä?
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Nyt on pysynyt CAN-herjat poissa ja virtalukkoon saa taas yhteyttä. Tosin nyt ei taas pääse moottorinohjaimeen, vaan tulee huutomerkkia :evil:

Noi vaihdetut rakenneosat olen koittanut käydä läpi ja muuttaa sinne tarvittavat asetukset, ainakin tuon lisätuulettimen takia pitää olla moottorin malli oikein laitteissa. ittaristossa tuo asetus on ainakin ja myös virtalukossa (jossa kaikki muutkin pääasetukset on, koska autossa ei ole ZGW:tä.)

Tuli mieleen, että aikaisemmin on ollut vaikeuksia päästä ESP-ohjaimeen käsiksi, se on antanut aina välillä tuota huutomerkkiä, nyt sinne on viikon ajan päässyt aina. Sekavaa touhua.

Tarkistelin kaavioista, että tuossa mallissa menee ton ison flektin ohjaus ECUlta sen vaihdetun oikean etuSAMin kautta, mutta en pääse kokeilemaan toimiiko se, kun en ECun pääse sisään.

Aika mielenkiintoista, jos tuossa SAMissa se vika oli, se ei antanut mitään vikakoodia ja kaikki toimi mitä se ohjaa :problem:

Pikku flekti huutaa edelleen kokoajan, kun virrat on kytketty. Tai no en jaksanut kuunella sitä pöhinää tallissa ja irrotin sulakkeen numero 42(Virtapiirin 87 päätehelan (Z7/24): 20 - Rele lisätuuletin (K25)), en nyt ole varma mitä kaikkea muuta tuon sulakkeen kautta menee, sen paikallaan olo ei ainakaan auttanut pääsemään ECUun, joten olkoon irti, jos ei tule myöhemmin jotain havaittavaa vikaa. Parempi olisi varmaan ollut irroittaa tuon lisätuulettimen rele, mutta se on jossain siellä ohjaimessa kiinni, eli näkymättömissä etupuskurin takana.

Nyt pitäisi tutkia miksi tohon ECUun ei pääse sisään ja miksi laite välillä vaihtuu mihin ei yhteys muodostu.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

En oikein keksi miten noi laitteet vaihtuu, johon ei starilla saa yhteyttä. X11/4 diagnostiikkapistoke on ainakin kytketty, niin ettei se selitä mitään. K-line johtoa pitkin tuo vissiin yhteyttä ottaa:

EZS - Elektroninen virtalukko N73 -> suora johto pistokkeen pinniin 1
CDI 2 - Common Rail Diesel Injection N3/9 -> Johto menee K40/7 (etu oikea rele/sulake/sami) moduulin kautta pistokkeeseen
ESP - Electronic Stability Program N47-5 -> on yhdistetty N15/5 (EGS) ja N51 (Airmatic) kanssa samaan johtoon, joka menee pistokkeen pinniin 9

Eli eri kautta kiertää kaikki ja toisiinsa noi on yhteydessä vaan väylien kautta, joten ei oikein mene jakeluun miten noi voi vaihtua :?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ootkos käynnyt versiokoodaukset läpi joka purnukista? Lähinnä ihmetyttää tuo, että miksi EGS kaipailee signaalia ME:ltä, mikä on siis bensamoottorin ohjainlaite?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

sonikki kirjoitti:Ootkos käynnyt versiokoodaukset läpi joka purnukista? Lähinnä ihmetyttää tuo, että miksi EGS kaipailee signaalia ME:ltä, mikä on siis bensamoottorin ohjainlaite?
Joo tosiaan, tossa taitaa olla joku älyttömyys DASsissa, sieltä kun katsoo listan kaikista vikakoodeista se ei tunne N3/9 (CDI-ohjainta) ollenkaan, joten antaa tollaista koodia, joka on vähän sinne päin. Muistaakseni kun noi koodit klikkasi auki, niin siellä sitten luki, että se voi koskea myös CDI-ohjainta. Eli tuo EGS51 ei vissiin osaa antaa koodia suoraan oikealle purkille :roll:

Versiokoodaukset olen kyllä tarkistanut useaan kertaan ja ne pitäisi olla oikein, en nyt mene vannomaan, mutta olen aika varma (aina voi löytyä joku kohta, jota en ole älynnyt) :)

Tänäänkään auto ei kuitenkaan antanut enää CAN-väylä herjoja, ainoastaan moottorinohjaimeen ei pääse sisään, kaikki vikakoodit loistaa poissa olollaan. Rupean jo epäilemään tuota staria kun ei oikein muuta tule mieleen.

Vielä on selvittämättä mikä on TNA-johto, kun CDIstä menee OBD-pistokkeelle näköjään sellainenkin?
x11_4.jpg
Diag-johto on tuo N3/9 lähtevä pinni 28 (U648=OM613), joka kiertää Rele- ja sulakemoduulin K40/7 kautta ja menee OBD-pistokkeen (X11/4) pinniin 7.
Siinä vieressä on johto, joka lähee N3/9 pinnistä 40 ja menee samaa reittiä OBD-pistokkeen pinniin 3, tämä on kerrottu CDI:n kaaviossa TNA-johdoksi, mutta mikä tämän toiminta idea sitten on?

Ilmeisesti SAMi ei kuitenkaan liity asiaan, vaan johdot vain (syystä tai toisesta) kiertää tuon K40/7 kautta:
k40_7_pistokkeet.jpg
Pistokkeet joiden kautta tuo Diag ja TNA johto kulkee on noi sulakeboxin pohjassa olevat C1 ja MR2. Täytyy vielä mitata, että tuolla sulakepesän sisällä ei ole mitään oikosta. (tosin eilen se toimi hetken, joten ei ne kokonaan ainakaan ole poikki.)

Meinasin myös katsoa noi moottorin CANin "jakotukit", mutta tässä noi CAN-C väylän johdot on kolvattu yhteen ja sijaitsee aika hankalissa paikoissa (kuten kojelaudan sisällä):
z37_13.jpg
Sinänsä meni mielenkiinto koko väylään, kun ei nyt herjaa enään sitä, vaikka koko kaksi vuotta sieltä on tullut aina vikakoodia (tallentuneena). Jotenkin epäilen, että vika olisi korjaantunut, mutta toivotaan.

Tonne moottorinohjaimeen kyllä pitäisi saada yhteys aikaiseksi, vaikka auto nyt toimiikin, niin ihan varmasti kohta ollaan vikatilassa ja sitten ei tiedä yhtään mistä vikaa etsisi, kun vikakoodeja ei pääse lukemaan :?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Luultavasti tuon ylimääräisen tuulettimen rele on jumittanut ja käy siksi kokoajan. Toi on vähän erikoinen järjestelmä, kun ei sitä koko laitetta näy starilla mistään.

Näyttäisi olevan oma lämpökytkin kennossa, joten toiminee normaalisti itsekseen 100 asteessa:
aux_radiator.jpg
On toi yhteydessä kyllä auton muuhun järjestelmään X22/3 pistokkeen kautta, mutta muuten toiminee itsenäisesti.

Tonne releelle ei sitten pääse käsiksi, kun irrottamalla puskurin, joten olkoon sulake irti:
CDI_320_1.jpg
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

noroljan kirjoitti:Vielä on selvittämättä mikä on TNA-johto, kun CDIstä menee OBD-pistokkeelle näköjään sellainenkin?
Jahas, TNA (engine RPM) signal. Selvishän sitten sekin. Tuostahan katsastusmieskin moottorin kierrokset kattoo, eipä tullut mieleen.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Kyllä se nyt näyttää siltä, että ne CAN-väylä herjat poistui tuolla oikean etu SAMin vaihdolla. Huonompi homma on että ne ei lopulta vaikuttaneet mihinkään :problem:

CDI 2:seen ei kyllä edelleenkään pääse käsiksi. Tajusinpahan taas uuden jutun, tuo "Napa" numero kertoo sen mitä johtoa pitkin yhteyttä otetaan ohjaimeen:
vikakoodit_16_2.jpg
Distronic ei toimi vieläkään, vaikkei tule vikakoodeja, tarpeeksi kun ajelin tuli tälläinen koodi tosin OBF-ohjaimeen:
vikakoodit_16_2_2.jpg
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei tästä mitään apua kunhan turinoin kun on tylsää...

Onko se K40 piirilevykin katottu kunnolla, sehän on mm. väykyssä herkkä vikailemaan?
Tunnistaakos sulla star suoraan moottorin vai pitäkö se laittaa käsin? Joskus vaan vahingossa valitsin väärän koneen yhdessä CLKssa niin huutomerkki tuli heti moottorinohjaimeen. Virtalukon kanssa siellä nyt joku konfilkti vois olla kun se oli ainoo mikä jätti toimimatta silloin kerran kun se CDI toimi (ja kerran koodausasetuksetkin vaan siellä) Ootko koittanu perusasettaa ohjainlaitetta uusiksi (saikos näissä sen tehtyä 'heittämällä' että ei saa mitään jumilukkoon)?
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitatko Stariin valmistenumeron vai valitsetko mallin muuten ?
wiimax.fi
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 320 CDI ässä -01, Yleistä sekoilua, CAN-C väylä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Virtalukkoa nyt rupean itekkin epäilemään, kun tosiaan star ei lue auton tietoja, vaan joutuu syöttämään käsin VIN-koodin. Muistelen että tähän autoon pääsi aikaisemmin automaattisesti sisälle starilla. Toinen ässä oli sellanen, että siihen tuon joutui aina syöttämään käsin, mutta nyt ei ole enää vertailukohtaa, kun vain yksi ässä olemassa.

Tänään ajossa tein pikatestiä ja nyt se ESP- herjaa joka toisella yrittämällä huutomerkkiä. Jostain syystä menee aina ekalla kerralla sisään, mutta sitten ei välttämättä menekkään :?

Toi perusasetus ohjainlaitteille ei sano mitään itelle, eli en sellasta ole tehnyt. (E: luin vanhaa Distronic-ketjua ja tosiaan tuolle olen tuon perusasetuksen tehnyt, mutta virtalukolla tai eculla ei taida sellaista olla, tosin täytyy virtalukosta vielä tarkistaa asia.)

Kokeilin myös toisilla kaapeleilla yhteyttä autoon ja toisella muksilla, mutta se ei sano mitään edelleenkään, pelkkää huutomerkkiä antaa joka laitteelle.

Pystyskös tolla starilla kokeilemaan yhteyttä pelkkään moottorinohjaimeen sillä 4-napaisella kaapelilla, eli kytkee sen signaalijohtimen suoraan ECU:un ja ottaa sille muksille virtaa vaan jostain? Vai tuleeko tässä joku ongelma, kun en tiedä miten toi käyttäytyy silloin kun ei ainakaan saa luettua auton tietoja mistään?
MiHe kirjoitti:Onko se K40 piirilevykin katottu kunnolla, sehän on mm. väykyssä herkkä vikailemaan?
Tätä vekotusta ei taida tässä autossa olla?
E: joo K40/7 on se sulakeboxi ja siellä ei ole piirilevyä ollenkaan. En ole tässä autossa sitä aukaissut, mutta mittasin kyllä, että noi OBD-pistokkeelle menevät johtimet (jotka kiertää sen kautta) on kunnossa.

Toisessa ässässä kyllä tollasen aukaisin ja siellä tosiaan on sisällä vaan tollaisia "virtakiskoja". Tän kuvahan tänne joskus tässä laittelinkin, kun jollain oli kyllä ollut vähän ongelmia tuon kanssa:
Kuva

Tulipa tuo moottorinohjainkin avastua ja puhdisteltua hammasharjalla, mutta ei siellä mitään näkynyt ennen puhdistustakaan.

E2: laitoin tuonne vanhaan ketjuun tuon Distronic ongelman, kun ei taida tähän yhteysongelmaan nyt liittyä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 82&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin