W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikamars
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.12.2015 09:44

W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja mikamars »

Tervehdys,

Mulla on tuollainen E350 4maticci vm. -10, 3 litran V6 diesel (OM642, 642.856), alunperin 170 kW / 228 hp. Edellinen omistaja oli käynyt Turbotecin päämajalla teettämässä tehokkaamman softan (mahdollisesti custom softa), joka antaa ymmärtääkseni noin 291-293 hp / 700 nm. Kilometrejä oli lasissa silloin n. 210 tkm, nyt ajettuna noin 40 tkm enempi.

Kiihdytyksissä alkoi vasta ontumaan ja nykimään, kun sitten avattiin niin turbon siivethän siellä liikkui huonosti. Enempi kun irroteltiin niin huomattiin, että myös pakosarjakeiju oli käynyt paikalla ja sieltä oli lentänyt jotain pieniä palasia turboon. Tämä on tod.näk. koitunut turbo-raukan kohtaloksi. Syksymmällä autosta hajosi mm. EGR, DPF:ää polttelee minun mielestä myös turhan tiuhaan.

Onko autosta otettu softalla liikaa tehoa vai onko softa susi? Ymmärtääkseni pakosarja voisi olla myös kovempaa tekoa, jotta pysyisi ehjänä. Toki edellinen omistaja oli jättänyt pakosarjat vaihtamatta. Tietääkö kukaan mistä saisi parempia pakosarjoja tähän autoon?

Harkitsen tosissani softan palauttamista alkuperäiselle tasolle, jotta pysyisi jatkossa ehjänä. Vähän tuntuu osiensa summalta tämä homma, ja mietityttää että mikä sitä seuraavaksi leviää kun on laitettu uusi turbo ja pakosarjat. Onko jotain muuta mitä pitäis ottaa huomioon rempassa?

-Mika
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Käänny MB-purkaamo venetmäen puoleen Akaassa.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja skibe »

ei kai se softa ole hajottanut turboa ja pakosarjaa.
murenee ne sarjat vakio-ohjelmallakin
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pikkuisen ole skiben kanssa samoilla linjoilla.
Tässä on hiukan asiat nyt sekaisin.

Pakosarjojen mureneminen on tyyppivika, olipa valmistaja asiasta mitä mieltä tahansa.
Muruset särkee ahtimen vääjäämättä, olipa ohjelmoitu tai ei.
Oikeastaan sama tarina siitä egr venttiilin säätömoottorista, kaikista se menee.

Se toinen puoli asiaa on että minun mielestäni , (ei perustu muuhun kun omaan kokemukseen aiheesta).
Siis minun mielestäni potkua on pikkuisen liikaa, jos hiukkassuodatin on vielä paikoillaan.
Vakioahdin on niin pieni, että savuttaa jo varmasti ja sitä kautta aiheuttaa ylimääräistä rasitusta suodattimelle, jonka voi rivien välistä lukea aloittajan kirjoituksestakin, puhdistuspolttoväli tihenee.
Kaikki on kutakuinkin ok niin kauan kun suodatin vaan kunnolla puhdistuu.
Pitkittynyt liikakuormitus lopulta tukkii suodattimen.

Kun syöttöä on sopiva määrä lisättynä ja pakokaasun kierrätys deaktivoitu, niin tapahtuu päinvastainen ilmiö, suodatin tykkää ja aukeaa ja polttovälit pitenee.
Tästä on minulla hyviä kokemuksia.
Ei kuitenkaan tepsi aina.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja epk »

Valurauta sarjat löytyy tuohon koneeseen, jeepistä vai mikä olikaan jossa sama kone, ei tietoa meneekö heittämällä. Raptec valmistaa myös ei hajoavaa mallia.
mikamars
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.12.2015 09:44

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja mikamars »

tuikku kirjoitti:.
Pikkuisen ole skiben kanssa samoilla linjoilla.
Tässä on hiukan asiat nyt sekaisin.

Pakosarjojen mureneminen on tyyppivika, olipa valmistaja asiasta mitä mieltä tahansa.
Muruset särkee ahtimen vääjäämättä, olipa ohjelmoitu tai ei.
Oikeastaan sama tarina siitä egr venttiilin säätömoottorista, kaikista se menee.

Se toinen puoli asiaa on että minun mielestäni , (ei perustu muuhun kun omaan kokemukseen aiheesta).
Siis minun mielestäni potkua on pikkuisen liikaa, jos hiukkassuodatin on vielä paikoillaan.
Vakioahdin on niin pieni, että savuttaa jo varmasti ja sitä kautta aiheuttaa ylimääräistä rasitusta suodattimelle, jonka voi rivien välistä lukea aloittajan kirjoituksestakin, puhdistuspolttoväli tihenee.
Kaikki on kutakuinkin ok niin kauan kun suodatin vaan kunnolla puhdistuu.
Pitkittynyt liikakuormitus lopulta tukkii suodattimen.

Kun syöttöä on sopiva määrä lisättynä ja pakokaasun kierrätys deaktivoitu, niin tapahtuu päinvastainen ilmiö, suodatin tykkää ja aukeaa ja polttovälit pitenee.
Tästä on minulla hyviä kokemuksia.
Ei kuitenkaan tepsi aina.

Mitä Karalan puljuista kyselin syksymmällä jo, niin kuulemma hiukkasen vaikea koodailla pois tuo DPF/pakokaasun kierrätys tuossa mallissa? En panisi pahitteeksi jos se onnistuisi. Pitäisi vaan löytää osaava tekijä ;)

Tuolta Raptecilta voisin myös kysellä parempaa pakosarjaa.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja illinois »

Se teetetty pakosarja ei mene heittämällä kaikkiin OM642:siin.
Raptec kyllä tietää kun vaan kerrot autosi tarkan mallin.
Olikohan juuri 4-matic:ssä ongelma sovituksessa..sillä perus(teetetyllä)pakosarjalla.
Varmista pakosarjan tekijältä. Loimaan mies kyllä osaa homman, voin suositella jos vaan kerkeää niitä vääntämään.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
mikamars
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.12.2015 09:44

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja mikamars »

illinois kirjoitti:Se teetetty pakosarja ei mene heittämällä kaikkiin OM642:siin.
Raptec kyllä tietää kun vaan kerrot autosi tarkan mallin.
Olikohan juuri 4-matic:ssä ongelma sovituksessa..sillä perus(teetetyllä)pakosarjalla.
Varmista pakosarjan tekijältä. Loimaan mies kyllä osaa homman, voin suositella jos vaan kerkeää niitä vääntämään.

Totta, juttelin Raptecin kanssa puhelimessa äskettäin. Oli kehittelemässä uutta menetelmää noihin mikä olisi parempi ja nopeampi valmistaa. Ei vaan pysty toimittamaan mulle pakosarjaa seuraavaan pariin kuukauteen vielä.

Joutuu näillä näkymin tilaamaan Saksasta uudet pakosarjat (n. 350e/kpl).
mikamars
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.12.2015 09:44

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja mikamars »

tuikku kirjoitti:.
Se toinen puoli asiaa on että minun mielestäni , (ei perustu muuhun kun omaan kokemukseen aiheesta).
Siis minun mielestäni potkua on pikkuisen liikaa, jos hiukkassuodatin on vielä paikoillaan.
Vakioahdin on niin pieni, että savuttaa jo varmasti ja sitä kautta aiheuttaa ylimääräistä rasitusta suodattimelle, jonka voi rivien välistä lukea aloittajan kirjoituksestakin, puhdistuspolttoväli tihenee.
Kaikki on kutakuinkin ok niin kauan kun suodatin vaan kunnolla puhdistuu.
Pitkittynyt liikakuormitus lopulta tukkii suodattimen.

Kun syöttöä on sopiva määrä lisättynä ja pakokaasun kierrätys deaktivoitu, niin tapahtuu päinvastainen ilmiö, suodatin tykkää ja aukeaa ja polttovälit pitenee.
Tästä on minulla hyviä kokemuksia.
Ei kuitenkaan tepsi aina.
Onko kokemusta tai tietoa, että saako tuon pakokaasun kierrätyksen / hiukkassuotimen tästä autosta pois? Minulle vaan väitettiin että ei suju helpolla tässä uudemmassa (?)
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W212 E350 ohjelmointi ja hajonnut turbo

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

mikamars kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Se toinen puoli asiaa on että minun mielestäni , (ei perustu muuhun kun omaan kokemukseen aiheesta).
Siis minun mielestäni potkua on pikkuisen liikaa, jos hiukkassuodatin on vielä paikoillaan.
Vakioahdin on niin pieni, että savuttaa jo varmasti ja sitä kautta aiheuttaa ylimääräistä rasitusta suodattimelle, jonka voi rivien välistä lukea aloittajan kirjoituksestakin, puhdistuspolttoväli tihenee.
Kaikki on kutakuinkin ok niin kauan kun suodatin vaan kunnolla puhdistuu.
Pitkittynyt liikakuormitus lopulta tukkii suodattimen.

Kun syöttöä on sopiva määrä lisättynä ja pakokaasun kierrätys deaktivoitu, niin tapahtuu päinvastainen ilmiö, suodatin tykkää ja aukeaa ja polttovälit pitenee.
Tästä on minulla hyviä kokemuksia.
Ei kuitenkaan tepsi aina.
Onko kokemusta tai tietoa, että saako tuon pakokaasun kierrätyksen / hiukkassuotimen tästä autosta pois? Minulle vaan väitettiin että ei suju helpolla tässä uudemmassa (?)

Moro!
Onko asian tiimoilta uutta tietoa / ratkaisua?
Tuo dpf:n poisto ja egr:n eliminointi kiinnostaisi itseäkin..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Vastaa Viestiin