S203 4matic vai jotain muuta?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja repal »

Pitäisi saada talouteen toinen nelivetoinen auto, koska muutettiin maalle ja kapeaa auraamatonta hiekkatietä riittää aamuisin ja iltapäivisin loskavalleja. S203 4matic näyttäisi sopivan budjettiin. Farkku pitää olla koirahäkin vuoksi. Kilometrejä tulee 15-20 000 per vuosi, joten diesel tulisi käyttökuluiltaan halvemmaksi, mutta S204:t menevät liian kalliiksi hankkia. Takapenkitkin tarvitaan aina silloin tällöin 3-4 hengen kuljetuksien vuoksi, vaikka varmaan 95% ajoista ajetaan yksin.

Aika vähän tuntuu näistä juttua olevan, joten pari kyssäriä:

Onko nämä 203 koppasen nelivedot oikeita jatkuvia nelivetoja vai onko näissä jokin sähköinen nelivedon ohjaus? Heikkouksia?

Onko näistä käyttökokemuksia? Onko huoltaminen tee-se-itse miehelle yhtä helppoa kuin möllillekin? Ruoste on selvästikin näissä oma vaivansa eli faceliftissä pitäisi ainakin pitäytyä.

Entäs kulutuslukemat; onko ne tosiaan ilmoitetun lähes 11 l/100km mukaisia seka-ajossa?

W164 kiinnostais W163:n kaveriksi, mutta käyttökulut ovat kovat ja vähän tyyriitä meidän budjetille. Toista W163:stakaan ei oikein hoksittaisi hommata, vaikka omani onkin aikas hyvä ollut. Yhtä W164 mallia airmaticilla kävin ajamassa ja olihan se hieno peli.

Audit, Volvot ja Bemaritikin on tullut katsottua, mutta Mersuissa haluaisin pysyä.

Oisko jollain omakohtaisia kokemuksia näistä 203 korin nelivedoista?
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
J4matic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 29.01.2015 16:12

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja J4matic »

Samanlainen on nelivedon toteutus kuin esim saman aikakauden e:ssä ja m:ssä. Voimanjaossa eroja, 203:ssa muistaakseni 40 eteen 60 taakse. Ite ajanut n.5v aikana 140tkm->250tkm ilman ongelmia. Kuten eka omistajakin oli tehnyt, olen vaihdattanut öljyt 60tkm välein autom.laatikon öljynvaihdon yhteydessä. Muuta ei ole tarvinnut tehdä. Oma ajo suurelta osin maantietä, siellä kulutus pyörii satasella 8.3-8.6. Sekalaisessa ajossa kympin kahtapuolta. Omani on prefacelift, m112 ja peruskoon 16" renkailla.
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja repal »

Kiitos!

Onko moottorin kokosi 3.2 litraa? M112 koneesta on käsittääkseni useita eri variaatioita, mutta taitaa kulutukset olla kaikissa samaa luokkaa, kun ovat kaikki ilmeisesti v6 koneita. Vahva ja ongelmaton kone käsittääkseni ilman tyyppimurheita?

Tästä http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/7977499" onclick="window.open(this.href);return false; olen käynyt kirjeenvaihtoa ja kiinnostais vähän, vaikka ulkoväritys nyt ei ihan täysillä miellytä, mutta on mielestäni facelift, onhan? Varusteitakin jonnin verran ja datacardin mukaan Italiaan viety alunperin ja huoltovihkon mukaan kilometrit pitävät paikkansa, tiedä sitten. Automaatin öljytkin vaihdettu käsittääkseni 2 kertaa merkintöjen mukaan (1 kerta Italiassa ja kerran Suomessa). Peristä ja keskitasauspyörästöistä ei huoltomerkintöjen mukaan öljyjä ole ilmeisesti vaihdettu kertaakaan, pitääkö kiertää jo kaukaa tämän vuoksi?

Ruostettakaan ei kuulemma ole, eikä saamissani kuvissa sitä ole näkynyt.

Muuta huomioitavaa, jos tuosta oikein tosissaan lähtisi hieromaan kauppoja? Suoralla kaupalla olen ostamassa, joten luulisi olevan aika suoraviivaista..
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
J4matic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 29.01.2015 16:12

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja J4matic »

V6 koneitahan nuo, mulla on tuo 2.6. Tuskin on kulutuksissa isoja eroja, 3.2 vaan mukavampi voiman ja väännön puolesta. Käsittääkseni myös, m112 aikalailla varma toiminen motti. Mulla ainoa korjaus moottoriin on ollut apulaitehihnan ohjainrulla, joka pari talvea sitten alkoi valittamaan kovassa pakkasessa. Muuten menty perus öljyn- ja suodatinvaihto huolloilla.

Linkittämäsi auto vaikuttais faceliftiltä, kojelaudan ulkoasusta päätellen.
Samat ongelmat ja ominaisuudet auton suhteen kuuluu näihin nelikkoihin kuin vastaaviin takaveto kaksnollakolmosiin.
Tuo oma on ns. "Suomi-auto", ja merkkiliikkeesä tehty kaikki huollot ennen mulle tuloa. Voimansiirron öljynvaihdoista ei ole merkintöjä huoltokirjassa. Ne selvisi auton mukana tulleista kuiteista. Liekö sitten yleinen käytäntö, että merkitään työt vain rasti ruutuun menetelmällä huoltokirjaan.
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja repal »

Kaupathan tuosta sitten lopulta syntyi.

Kulku on ihan mukavan vaivatonta, vaikka mitään räjähtävyyttä siinä ei olekaan. Alle kympin on seka-ajossa varmasti vaikea päästä tietämyskoneenkaan mukaan. No tankeista nuo sitten ajallaan tulee laskettua.

Käytön jälkiä löytyy, ja auto oli minun mittapuun mukaan likainen. Viikonlopun puunauksen jälkeen auto sai mukavasti kiiltoa ja sisusta vaaleutta entisestään. Tuo vaalea sisusta on kyllä mielestäni erittäin hieno, vaikka arka onkin, mutta säännöllisellä putsauksella pysynee varmasti kohtuu hyvässä kunnossa.

Huoltokuitteja tuli pino mukana ja automaattilaatikon öljyjä on vaihdettu, mutta peristä ei ole varmuutta. Taakse suoritan öljynvaihdon lähiaikoina. Venetmäeltä Viialasta öljyjä hakiessani kysäisin keskitasauspyörästön ja etuperän öljyjen vaihdosta ja sain seuraavaa tietoa:
- keskitasauspyörästössä kiertää automaattilaatikon öljyt, joten ei tarvitse erikseen vaihtaa
- etuperästä öljypropusta vanhat pois ja uudet sisään vetoakselin reiästä; kuulostaa työläältä. Kuulemma uudet lisätäänkin usein pohjapropun reijästä ja pultti äkkiä kiinni
Onko noihin jotain muuta tietoa/käytäntöä olemassa? En ole autoa vielä nosturille asti saanut, jotta pääsee syynäämään noita vähän tarkemmin, kun poistaa alustasuojia.

Kattoikkuna tuo mukavasti lisää valoisuutta ennestään valoisaan sisustaan, mutta toimii vain nykäyksittäin ja moottori valittaen. Kiskoihin pitäisi ilmeisesti jotain rasvaa ujuttaa. Koitin haulla hakea, mutta mitään kovin selkeää vastausta voiteluasiaan en löytänyt. Tosin akku oli juuri vaihdettu, joten opettamishommakin lienee tekemättä.

Puskureista lakkapintaa on poistunut lastuina, myös listoista, mutta ei mistään peltipinnoista, kuten ei myöskään kylkilistoista. Taakse onkin joku pikku pusu käynyt ja koitettu heikosti joskus korjata, mutta etupuskuri näyttää vauriottomalta paitsi tuo lakkavika. Onko tähän olemassa mitään yleistä selitystä?

Ruosteita en ole löytänyt vielä mistään pintapelleistä; kiveniskuja ja joitain naarmuja on siellä täällä.

Miten ovien alareunojen kumi-/muovilistat lähtee irti? Varovaisesti vain repimällä? Voisi putsailla noiden listojen alustat ja vahailla ruosteen syntymisen hidastamiseksi.

Saako näihin vielä eteen roiskeläppiä jostain? Venetmäen mukaan valmistus on loppunut joitain aikoja sitten. Ajellaan paljon hiekkatietä, joten sillä eteenkin nuo täytyisi saada. Saa tarjota, jos joltain hyllystä joutilaat löytyy.

Ohessa vielä kuvatuksetkin uudesta perheen lisäyksestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja repal »

Tulipa sitten vähän tehtyä ekaa huoltoa autoon: perien öljyt ja automaattilaatikon vuotava pistoke. Toivottavasti öljytiputukset loppui tähän. TCU tarvii varmaan vielä katsoa jossain vaiheessa, ettei siellä asti ole öljyä.

Etuperään ei nyt sitten löytynytkään kuin täyttötulppa oikean etupyörän ja moottorin välillä noin suurinpiirtein. Rengas pois ja tulpan sai pienen aherruksen jälkeen auki ja imin vanhat mustat tökötit pois ja työnsin uudet Fuchsit sisään. Taaksehan tuo oli varsin itsestäänselvä ja helppo homma, varsinkin kun pääsi sen tekemään nosturilla.

Vaihteiston öljyt oli vaihdettu 6000 km sitten, ja olivat hyvinkin punaiset, joten en niitä lähtenyt vielä vaihtamaan.

Roiskeläppiä ei eteen näihin tunnu löytyvän uusina, joten pitää jatkaa vanhojen metsästystä; kai niitä nyt jostain rompparilta luulis löytyvän.

Kulutuskin oli ekan tankin jälkeen kohtuullinen 10,6 ltr/100km pääasiassa maaseutuajossa (mutkaa mutkan jälkeen ja hiekkatietä).

On kyllä hieno pirssi ajettavuudeltaan ja hiljainen. Kokoluokka on mainio pääasiassa yksin ajellessa ja keskikokoinen koirakin matkaa luukussa oikein hienosti, vaikkei takakontti mikään suuri olekaan. Tehoakin on mielestäni varsin kohtuullisesti tuohon koriin ja ohitukseen uskaltaa vielä lähteä satasenkin vauhdissa ilman kilometrin suoraa.

Multicontour (ortopedi?) penkitkin ovat kyllä hieno varuste ristiseläntukineen ja kylkipusseineen.

Autossa on myös automaatti-ilmastointi ja vähän jäänyt epäselväksi aktiivihiilisuodatinten (2 kpl hanttarin jalkotilan yläosassa) käyttö. Pitääkö tuo aktiivihiilisuodatus olla aina napista painettuna vai aktivoituuko se myös jotenkin automaattisesti?

Lohkolämmitin pitää laittaa vielä ennen talvea, joka tähän koneeseen onkin foorumiin mukaan letkuun laitettavaa mallia. Pitää selvitellä vähän lisää.

Myös vetokoukku on listalla ja ehkä voisi uusia takapuskurinkin, kun siihen joku on joskus hieman tölväissyt ja rumasti korjattu.

Ei kellään ole kommenttia puskureiden lakkojen lohkeiluun? Onko se tyypillista tämän aikakauden S203:lle? W163:ssa (-03) ei ole merkkiäkään moisesta.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja markoala »

Italiassa on normaalia työntää toista parkkiruudussa.. ja siitä johtuen puskuri voi olla jälkikäteen maalattu.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja repal »

Kyllähän noi puskurit on maalailtu jossain vaiheessa, kun niitä tarkemmin olen nyt katsellut.

Tänään katsastin ja tietysti hylätty: pissapoika ei tuulilasille toimi ja oikea ulompi raidetangon pää väljä. Pissapoika toimi vielä viikko sitten ja raidetankoa itse koittanut tutkia rengasta heiluttamalla sivuttain, mutta itse en välystä ole huomannut.

No, tähti kohti Venetmäkeä, Viialaa, ja hyllystä raidetangon pää matkaan (nelivetoisissa tietysti erilainen kuin vajaavetoisissa, mutta silti löytyi suoraan hyllystä :thumbup: ). Vaihto oli erittäin helppo toimenpide irrotuksineen ja ratti jäi koeajolla suoraan. Pitää seurailla renkaiden kulumista, jotka tosin ovat jo aika loppu ja menevät loppusyksystä/ensi keväänä vaihtoon.

Pissapojalle sain ohjeet Venetmäellä katsoa pumput vasemman sisälokasuojan takaa. Ei muuta kuin muutama kerta pistoke irti/kiinni (kolme pumppua nätisti rivissä kuran keskellä), liitinrasvaa hiven ja ruuvarilla kolauttelua pumpun kylkeen ja taas pelaa. Oliko vain tekohengitystä, jää nähtäväksi.

Huomenna näyttään uusiksi; tosin tämä olis saanut mennä kerrastakin läpi.

Venetmäen palvelu/avuliaisuus on kyllä ensiluokkaista, ei voi kuin suositella, jos Viialan suunnassa käytte ja osia/huoltoa Mersuunne tarvitsette.

Onkos kukaan laittanut tällaiseen koneeseen (M112) defan letkulämppäriä? Kuinka tarkka pitää olla sijainnin kanssa alaletkussa? Onko vesien täytölle jotain tiettyä proseduuria/ilmaruuveja jossain päin konetta?

Kattoikkunaakin tuli voideltua, opetettua rajat ja toimii nyt vallan mainiosti.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Terve. Ootko saanu lämppäriasiaan selkoo? Tarttis omaankin kotteroon asennuttaa joku defa sisäpistokkeella, mutten ole viä keksinyt minkälaisen!
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja repal »

Pistetään pientä päivitystä.

Ilmastoinnin aktiivihiilisuodattimet olivat vuoden 2004 leimalla eli alkuperäiset. No nyt on uudet, tosin mitään oleellista parannusta en sisäilmanlaadussa ole huomannut.

Ensimmäinen oma moottoriöljynvaihto tuli tehtyä ja samalla ilmansuodattimet. 8 litraa kun kaatoi, niin tuli ilmeisen hyvä, ainakin ajotietokone ja star olivat tyytyväisiä. Tikkuahan tähän ei valmistaja ole ilmeisesti säästösyistä raaskinnut laittaa, höh.

Kiertovesipumpun (rest) hiilet oli loppu, niin kuin näistä yleensä on. Pumpun kansi irti, ja parempien puutteessa rälläkän varahiilistä viilasin uudet. Taas toimii :thumbup:

Lämmittimeksi tilasin tt-thermon 1kW:n kulmamallin. Motonetistä kaveriksi pari mutkaa ja 90 asteen jatko, niin syntyi ainakin toistaiseksi toimiva asennus. Tavoite oli päästä katkomatta alkuperäisiä letkuja ja siinä onnistuin. Toivottavasti laatu on noissa parantunut, mitä keskusteluja olen seurannut. Pumpun ääni ainakin vielä uutena on hyvin hiljainen. 19mm letku kiristyi tiiviisti suoraan tt-thermon 16 millin putkiin. ½ tuntia riittää pikkupakkasilla lämmitykseen.

Viikko tuosta, niin oikean puolen xenon ei syttynyt. Polttimohan siellä oli tullut tiensä päähän. Nuukana ajattelin, että kyllä toisen vaihto riittää, mutta sävyero oli aikamoinen, kuten myös valoteho, joten seuraavana päivänä uusi polttimo vasemmallekin. Nyt taas näkee; on mielestäni varsin mallikelpoiset valot tähän autoon saatu valmistettua, joten siinä mielessä ei öljytikun puuttuminen haittaa, jos näillä olisi toisiaan suunnitteluvaiheessa kompensoitu..

EGR:n toimimattomuus antaa vikakoodia "P2001 Pakokaasujen takaisinkierrätyksen (vaikutusketju) vikatoiminto (P0400)". Starin testillä EGR-testi ei toimi, mutta manuaalisti letkulla alipainetta kellolle tehdessä käynti huononee oleellisesti eli itse EGR-venttiili ymmärtääkseni tämän perusteella toimii. Oisko EGR ohjelmoitu pois käytöstä, mutta vikakoodi jää silti päälle? Moottorivalo ei kuitenkaan pala, eikä vaikuttanut katsastuksessakaan, eikä vaikuta mielestäni mihinkään muuhunkaan toimintaan. Kaikki aiheeseen liittyvät alipaineletkut olen mielestäni tutkinut, enkä vuotoa ole löytänyt. Suoraa vastausta tai vihjettä en tähän asiaan ole löytänyt netistäkään. Oisko kellään mitään neuvoa jatkotesteistä vian paikallistamiseksi?

Huohotinkoppien kannet vuotavat myös jonnin verran kummassakin kannessa, oikea pahempi. Tämähän lienee oikein tyyppivika näissä koneissa. Täytynee nuo jossain vaiheessa käyttää irti ja liimata jollain massalla takaisin.

Pissapojatkin toimii edelleen edellisen "remontin" jäljiltä.

Ilmojen kylmettyä kulutuskin lähentelee nyt 10 litraa meidän seka-ajossa.

Varmaan olisi parempiakin vaihtoehtoja ollut automaattivaihteisissa 4-vetoisissa farkuissa, mutta mielestäni hintaluokassaan tämä on edelleen varsin mainio auto, pienistä vanhan auton huoltotoimenpiteitä vaativista töistä huolimatta.

Kuvatus lämmittimen asennuksesta, johon otin mallia joltain muulta täällä vaikuttavalta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S203 4matic vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja RH »

repal kirjoitti: on mielestäni varsin mallikelpoiset valot tähän autoon saatu valmistettua
Katoppa uuden TM:n (20/16) artikkeli heidän vuosien varrella mittaamiensa valojen vertailusta. Sen mukaan tuon ikäisessä C:ssä xenoneilla on yhdet kaikkien aikojen parhaista ajovaloista. Hakkaisi näemmä kevyesti uuden C:n leditkin :o . Itse asiassa jo puolivaloilla näyttää olevan yhtä hyvät valot kuin joissain uusissa ledivaloilla kaukovalot :shock: . Ja kaukovaloilla kantamaa parisataa metriä.
Itse ihmetellyt tuossa myös vaimon uudehkon volkkarin sinänsä kelvollisia tuplaxenoneita, kun eivät pärjää kuitenkaan lähellekään tuon C-mersusi kanssa samaa ikäluokkaa olevalle omalle Eemelilleni. Valokuvio on mersussa täysin tasainen, leveä ja kantama niin puolilla kuin pitkillä silmämääräisesti reippaasti parempi, varsinkin pitkillä, mutta selvästi havaittavasti myös noilla lyhyillä ajettaessa.
Vastaa Viestiin