190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Lueskelin jo aiempia topicceja, mutta kysäsen kuitenkin. Takapyörän laakerin vaihto pysähtyi navan mutterin avaamiseen. Lukituskynnet on kyllä jo avattu. Haluaisin irroittaa koko navan laakerin vaihtoon, koska narinat on myös uusissa. Toisaalta koko takakelkka on tarkoitus maalata.
Onko 190 E 16V:ssä jotenkin erilainen taka-akselin navan mutteri irroitus, kun ei aukea millään. Liittyykö irroittamiseen joku kikka?
Onko molemmilla puolilla normaali kierre ei siis "vääränkätinen".
Olen kokeillut jo kahta pulttikonetta ja 1,5 m momenttiräikkää (samaa jolla kasaamme teräksisiä sähköpylväitä, joten voimaa on), mutta ei vain ota auetakseen. Vaatiiko avaaminen yleensä lämmittämistä?
Onko 190 E 16V:ssä jotenkin erilainen taka-akselin navan mutteri irroitus, kun ei aukea millään. Liittyykö irroittamiseen joku kikka?
Onko molemmilla puolilla normaali kierre ei siis "vääränkätinen".
Olen kokeillut jo kahta pulttikonetta ja 1,5 m momenttiräikkää (samaa jolla kasaamme teräksisiä sähköpylväitä, joten voimaa on), mutta ei vain ota auetakseen. Vaatiiko avaaminen yleensä lämmittämistä?
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Voihan siihen joku valopää ollut laittanut lukkoliimaa ja silloin on kyllä tiukassa...lämmitä sitä niin kyllä aukee....ei siinä ole mitään erikoista kuin ei v8 koneisissakaan joissa voimaakin enemmän jos sitä miettii että on voimaa normi kulkineisiin nähden.
tuota jos ei ole ikinä avattu niin on kyllä booreistakin vaikea vetäistä pois.
tuota jos ei ole ikinä avattu niin on kyllä booreistakin vaikea vetäistä pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2327
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Muistan joskus nuoruudesta kun kaverilla oli varmaankin miljoonan ajettu vanha jatkettu 300D taksimersu josta vetoakselin ulommainen nivel oli ampunut siististi laakerikuulan suojuksen läpi. Pyöreä reikä oli jäänyt vain muistoksi.atlas kirjoitti: tuota jos ei ole ikinä avattu niin on kyllä booreistakin vaikea vetäistä pois.
Sitä pyörännapaa kaveri yritti irroittaa kaikilla tunnetuilla keinoilla mutta vetoakselin boorit olivat ilmeisesti hitsautuneet niin tiukasti kiinni tai päällekkäin ettei liitos auennut koskaan. Korjauksena kaveri osti purkuautosta koko alatukivarren vetoakseleineen.
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Jos mutteri ei aukea kunnon hylsyllä ja kohtuullisella vipuvarrella, lyö mutteri halki pienellä taltalla.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Tääkin ratkaisu käynyt jo mielessä, mutta hieman huolestuttaa silloin vetoakselin pää.tomant kirjoitti:Jos mutteri ei aukea kunnon hylsyllä ja kohtuullisella vipuvarrella, lyö mutteri halki pienellä taltalla.
tomant
Tosiaan peruskysymys vielä, onhan niissä muttereissa normi suunnan kierre? Joskus aikoinaan muissa merkeissä tullut vastaan vääränkätisiäkin??
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Ei W201-Mersussa ole vasenkätisiä kierteitä tullut vastaan.
Vetoakselin pää ei mene rikki, kun lyöt mutterin poikki akselin suunnassa. Korkeintaan tulee kierteeseen pieni naarmu, joka ei haittaa mitään. Itse tein taltan betonipiikkaustaltasta, jonka pään smirklasin noun 5 mm leveäksi. Ja sitten pienellä moskalla perään. Muutama isku saattaa jo irrottaa mutterin niin, että sen saa hylsyllä auki.
tomant
Vetoakselin pää ei mene rikki, kun lyöt mutterin poikki akselin suunnassa. Korkeintaan tulee kierteeseen pieni naarmu, joka ei haittaa mitään. Itse tein taltan betonipiikkaustaltasta, jonka pään smirklasin noun 5 mm leveäksi. Ja sitten pienellä moskalla perään. Muutama isku saattaa jo irrottaa mutterin niin, että sen saa hylsyllä auki.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Joskus se mutterin lukitus tuntuu ahdistavan vaikka sen olisikin vääntänyt auki. Kerran porasin siitä lukituksen kohdalta isolla terällä viistoon akselia päin sen verran että lukitus oli kokonaan lähtenyt mutterista pois sen jälkeen aukesi paljon helpommin.
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Lämmitä mutteri punaiseksi ja todistetusti vahvalla pyssyllä auki, niissä on eroja. Tai pidempi jatkovarsi.. joskus vääntänyt 2m varrellakin.
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Normi kierre on. Kun laakeri menee joka tapauksessa vaihtoon voit lämmittää mutterin kunnolla ja sitten pulttikoneella (noin 1000Nm alkaa olla kelvollinen) auki.
oulaistenliikenne.fi
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Kyllä on joskus 2m jatkovarrella väännetty tai hypitty päällä. Ei auennut.
Sitten vaan hylsykauppaan ostamaan hylsy ja lainaksi 1" tai olikohan 3/4" karalla oleva pulttipyssy. Ehkö jotain 1000Nm-2000Nm vääntöä taisi olla. Kokoa ainakin koneella oli. Kompuraan vielä 8-10bar.
Ei tarvinnut kuin vähän näyttää navanmutterille niin aukesi. Taisi ehkä mutteri pelästyä
Eikä hajonneet paikat tai kierteet. Kyllä kai se isku tekee siinä pulttipyssyssä myös jonkin verran.
Sitten vaan hylsykauppaan ostamaan hylsy ja lainaksi 1" tai olikohan 3/4" karalla oleva pulttipyssy. Ehkö jotain 1000Nm-2000Nm vääntöä taisi olla. Kokoa ainakin koneella oli. Kompuraan vielä 8-10bar.
Ei tarvinnut kuin vähän näyttää navanmutterille niin aukesi. Taisi ehkä mutteri pelästyä
Eikä hajonneet paikat tai kierteet. Kyllä kai se isku tekee siinä pulttipyssyssä myös jonkin verran.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!
Kyllä pulttikone vaan aika ehdoton on sen iskunsa kanssa.
Nopeea lämmitys punaiseksi toki helppaa tilanteen myös.
Kuusiokolopulttien kohdalla ja miksei ylipäänsä muidenkin pulttien kohdalla voi tilannetta jeesata alkuun kun lyö suoraan kantaan melko tukevasti. 6-koloissa, hylsy koloonsa, t-väännin/tms.väännin ja samalla iskeä pamauttaa napakasti kun vääntää.
Nopeea lämmitys punaiseksi toki helppaa tilanteen myös.
Kuusiokolopulttien kohdalla ja miksei ylipäänsä muidenkin pulttien kohdalla voi tilannetta jeesata alkuun kun lyö suoraan kantaan melko tukevasti. 6-koloissa, hylsy koloonsa, t-väännin/tms.väännin ja samalla iskeä pamauttaa napakasti kun vääntää.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea!!
Juu irti on pienen väkivallan jälkeen. Näytti äkkiä sille, että toisen vetarin kierteet oli vioittuneet jo aiemmin. Vetarit irtosi navoista helposti.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05