W115 taksina Jyväskylässä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Pari vuotta sitten olin Melakan kaupungissa Malesiassa ja kaupungin bussiterminaalista piti päästä hotellille. Ja taksitolpalla olikin jonossa noin 15 nelipyöräistä. Yhtä lukuunottamatta kaikki oli jotain tylsiä puikuloita. Taksitolpan ainoa AUTO oli W115 Mercedes, jossa arviolta 3 miljoonaa ajettua kilometriä tietysti hieman jo alkoi näkymään. Ei muuta kuin askeleet kohti Mersua, mutta älämölön saattelemana pienet keltaiset miehet yrittivät ohjastaa minut väkisin taksijonon keulilla olevaan perunanpuolikkaasen. Sehän ei todellakaan käynyt, kun tarjolla oli vain yksi laadukas auto. Asiakas maksaa, asiakas valitsee. Siispä ylimääräiset mustapäät ympäriltäni hätisteltyäni menin Johtotähden kyytiin ja kohti hotellia. Harmi vain, että kuljettajana toiminut, jo reilusti harmaantunut herrasmies ei osannut englantia, mutta ajoi sujuvan rauhallisesti hotellille. Erittäin hyvä taksivalinta.

Silloin veikkasin, ettei taida tulla enää minun kohdalla vastaan missään W115 taksia. Kunnes.... Tänään fillarilenkillä jouduin kahdesti vilkaisemaan taksitolpan suuntaan, kun Jyväskylän juna-aseman tolpalla kaikenmaailman sähköpökäleiden seassa oli W115! Ja pakko oli käydä kuljettajalta kysymässä miten tällainen on päätynyt tolpalle. Kuljettaja ollut herrasmies (kaikki w115:lla ajavat ovat herrasmiehiä) kertoi museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa. Lisäksi dieselveroa, eikä käyttömaksua tarvitse maksaa, joten kyydit W115:lla on asiakkaalle halvempia kuin muilla takseilla. Sain kuljettajalta käyntikortin ja jos taksia Jyväskylässä tarviin, niin varmasti haluan matkustaa mielummin W115:lla, ennenkuin muiden taksiyrittäjien muovikupeilla.

Se tietysti tuli mieleen, että kuinkahan kauan kestää, ennenkuin tuo kyseinen lain porsaanreikä on tukittu....

Kuva
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Teddy kirjoitti:museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa
Tarkoittaako tuo sitä, että museoautolla saisi olla Uber-kuskina laillisesti?

e: Hyvin muuten bongattu, webbisivujen mukaan firma on aloittanut toimintansa 25.5. Neljä mersua on ainakin nettisivujen kuvassa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Teddy kirjoitti: Kuljettaja ollut herrasmies (kaikki w115:lla ajavat ovat herrasmiehiä) kertoi museokatsastetun auton käytön taksiliikenteessä olevan henkilöliikenneluvasta vapaata toimintaa. Lisäksi dieselveroa, eikä käyttömaksua tarvitse maksaa, joten kyydit W115:lla on asiakkaalle halvempia kuin muilla takseilla. Sain kuljettajalta käyntikortin ja jos taksia Jyväskylässä tarviin, niin varmasti haluan matkustaa mielummin W115:lla, ennenkuin muiden taksiyrittäjien muovikupeilla.

Se tietysti tuli mieleen, että kuinkahan kauan kestää, ennenkuin tuo kyseinen lain porsaanreikä on tukittu....
]
Tämä "herrasmies" kusee yhteisiin muroihin. Taloudellinen hyöty (veronkierto) ja museoajoneuvot eivät sovi yhteen. Tällainen toiminta ei ole alkuperäisen museoajoneuvoaatteen hengen mukaista. SAHK:n (jonka ansiota museoajoneuvosysteemi on) sivuilla mainitaan, että museoajoneuvo ei ole käyttöauto eikä sitä saa käyttää luvanvaraiseen liikennöintiin (taksikäyttöön). No, lupaahan ei tällä hetkellä näköjään tarvita.

Normaalia harvemmat katsastuksetkaan eivät puolla suuria ajomääriä... Toivottavasti tämän porsaanreijän tukkimisen yhteydessä ei menetetä mitään nykyisistä vapauksista.

Kohta alkaa taas näkyä W124:sia taksitolpilla...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Matti Äyräväinen kirjoitti:
Tämä "herrasmies" kusee yhteisiin muroihin. Taloudellinen hyöty (veronkierto) ja museoajoneuvot eivät sovi yhteen. Tällainen toiminta ei ole alkuperäisen museoajoneuvoaatteen hengen mukaista. SAHK:n (jonka ansiota museoajoneuvosysteemi on) sivuilla mainitaan, että museoajoneuvo ei ole käyttöauto eikä sitä saa käyttää luvanvaraiseen liikennöintiin (taksikäyttöön). No, lupaahan ei tällä hetkellä näköjään tarvita.

Normaalia harvemmat katsastuksetkaan eivät puolla suuria ajomääriä...
Suurelta osin samaa mieltä, mutta missä kohtaa se veronkierto tapahtuu? Selvyyden vuoksi, veronkiertohan on toimintaa, jossa veroja vältetään laittomin järjestelyin. Päällisin puolin vaikuttaa siltä, että tuossa kaikki tapahtuu laillisesti. (Toki on mahdollista että kuskit ajavat ilman että mittari on päällä jne, mutta se on kai teoriassa yhtä mahdollista kaikissa muissakin takseissa).
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kohta alkaa taas näkyä W124:sia taksitolpilla...
Hienoa, voisivat taas kerätä kilometrejä niin ettei joka pakkasella vikavalot pala kun yrittää lähteä töihin :idea:
wiimax.fi
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

[quote="tj86430Suurelta osin samaa mieltä, mutta missä kohtaa se veronkierto tapahtuu? Selvyyden vuoksi, veronkiertohan on toimintaa, jossa veroja vältetään laittomin järjestelyin. Päällisin puolin vaikuttaa siltä, että tuossa kaikki tapahtuu laillisesti. (Toki on mahdollista että kuskit ajavat ilman että mittari on päällä jne, mutta se on kai teoriassa yhtä mahdollista kaikissa muissakin takseissa).[/quote]

Edellinen vastaukseni katosi jonnekin. Yritetään uudestaan.

Puhutaan sitten vaikka verosuunnittelusta. Tämä kyseinen W115 voisi olla normaalirekisterissäkin, sille ei ole estettä. Nyt tämä yrittäjä käyttää hyväkseen museoajoneuvoille suotuja etuja yritystoiminnassaan koska se on mahdollista (vielä). Valtiolta jää saamatta ainakin käyttövoimavero, autovero sekä vuosittaisen katsastuksen alv.. Talvisin voi ajella suvikumeilla... Museoajoneuvon liikennevakuutusta tämä yrittäjä tuskin käyttää, koska se olisi vakuutuspetos (jos 30 päivää ylittyy).

Urheilussakin kiellettyjen aineiden listan ulkopuoliset aineet ovat ok. Eettisyys onkin toinen juttu.

Tällaisesta oman edun tavoittelusta ei seuraa mitään hyvää, se on varma.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja Ranex »

[quote="

Tällaisesta oman edun tavoittelusta ei seuraa mitään hyvää, se on varma.[/quote]
ainakin se on varmaa että asiakas pääsee perille, ei tietokoneet takkuile. Se ón oikein nautinko kuumana kesäpäivä ottaa vinyylipenkille joku asiakas kyytiin, takamus palaa ja kuskilla kunto kasvaa kun tehostamatonta rattia vääntää.
Minusta ei oo mitään väärää jos sen 30 päivää vuoteen suhaa, jos enemmän niin normivakuutukselle sitten. Tällä toiminnalla saadaan taas vanhojen taksimersujen hinnat nousemaan :lol:

Pitäsköön ens sunnuntaina pistää kyltti katolle ja ajaa tolpalle torin parkkiin,kattoa kun paikalliset kuskit hermostuvat, kutsua muutama kaveri siihen asiakkaaks ja kiertaa toria... kiusa se ois pieniki kiusa. :mrgreen:
Tiijättekö mikä on tämän maan kateellisin ammattiryhmä??

Kukahan osais vanhan mekaanisen Rekord taksamittarin päivittää nykytaksoille tai ees puoleen Siitä, mikä on nyt enimmäishinta.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W115 taksina Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tästä museoauton käytöstä taksina oli vähänaikaa sitten juttua iltalehdessä, liekö lukenut jutun ja ottanut tuon käyttöön:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Vastaa Viestiin