om642 liian alhainen ahtopaine

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
zippow211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 01.01.2015 21:48

om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja zippow211 »

Otsikon autossa ongelmia. Aijemmin meni täydestä kaasusta vikatilaan. Staari ilmoitti liian alhaisesta ahtopaineesta. Uusittiin repsikan ahtoputki jäähdyttimelle sekä o rengas ahtimelle tulevaan putkeen. Ei mene enää vikatilaan mutta on silti selkeästi tehoton. Ylhäällä vähän yrittää mennä mutta 2- 3 alue täysin kuollutta. Staarilla testejä : Ahtopaineensäädin ok Läppien askelmoottori ok. Moni sanonut että ahdin tuskin on rikki. Mitä seuraavaksi? Askelmoottorin irroitus?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja -230k- »

ahtovuodon kanssa ajelu kyllä kuluttaa turboa melkoisesti joten ei sekään mahdoton vikakohde ole. voihan sen y haaran purkaa ja kattoa miltä välykset/kompressorisiipi näyttää.
Onhan varmasti kaikki ahtovuodot nyt havaittu ja stari ei antanut mitää vikakoodeja/herjoja mistään?
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kannattaa tarkistaa ahtolämpötila anturin kiinnitys. Kaasuläpän alla moottoriin päin.
Sattaa olla huomaamatta toinen kynsi lipsahtanut auki jolloin anturi tulee pikkasen kieroon ulospäin ja vuotaa hiukan.
zippow211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 01.01.2015 21:48

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja zippow211 »

Ei ole enään ahtovuotoja. Liitokset jne. käyty läpi moneen kertaan. Mistään ei myöskään puhalla tai " kastu " parinpäivän ajolla.
Ilmanputsarit ja naftansuodatin uusittu. Tänään hyppysi vikatila ja tällä kertaa starilla katsottuna " tarkasta ahtopaineensäätö ". Säädin tanko kyllä liikkuu kaasulla ja testillä napsahtaa ylös sekä alas. Ainoa mikä sen toiminnassa ihmetytti oli tangon nopea liike. Ymmärtäisin että sen pitäisi liikkua ahtopaineen mukaan mutta itsellä tuo meinaa napata jo ylös kun vähänkin antaa kaasua. Kaverin 220cdi liikkuu huomattavasti hillitymmin. Säädin on ilmeisesti silti kokeiltava toisesta autosta vielä ennen ahtimen irroittamista.
zippow211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 01.01.2015 21:48

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja zippow211 »

Turbo huollettu / servomoottori sisukset uusittu

Map kokeiltu

Nokka- akselin tunnistin kokeiltu

Naftansuodatin uusittu

Ilmanputsarit uusittu

Ohjelmoitu voimaa ja ( Egr tapettu )

Edelleen sama vika. Alkaa toivo loppuun :?:
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

No sitten jää vielä pakoputken tukkoisuuden tarkistus.
Onko katalysaattori(t) tukossa? onko PDF tukossa? pakoputken äänen vaimentimessa voi olla sisukset huonolla tuurilla irti ja putken tukkona.
zippow211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 01.01.2015 21:48

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja zippow211 »

Vastapaine anturi oikutteli. Ei jatkuvasti mutta välillä. Ajossa kone kiinni tuo löytyi parintunnin ajelun jälkeen.
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Oliko ahtimessa näkyvää kulumaa kun se huollettiin vai oliko uuden veroinen?
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Nostellaan tätä ketjua.
Pojan auto hyytyi eilen ajosta ja valittelee matalasta ahtopaineesta.
CS MB V2 lukijalta p2099 koodi
Limppi päällä
Kurahaara remontti tehty,tosin näkyy kasatun vanhoilla tiivisteillä imu-/ahtoputket!
Servo toimii/liikkuu nätisti(tehdas uusi turbo,niin pitääkin toimia)
Täytyy hakea alkuperäiset tiivisteet/o-renkaat, jotta nekin nyt vaihtuisi,kuten oli tarkoitus
Kävin katselemassa ja ajamassa, mielestäni suhinaa on liikaa,muttei pysty sanomaan mistä?

Lisäksi pelkääjän puolelta konetta näyttää työntävän
höyryä,kuskin puolelle on paluulinjaan tiivisteet vaihdettu
Mutta voisiko ahtovuoto olla pelkääjän puolella ?
Olipas tyhmä kysymys :lol:
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Orlov kirjoitti: Pe 15.12.2023 12:30 Nostellaan tätä ketjua.
Pojan auto hyytyi eilen ajosta ja valittelee matalasta ahtopaineesta.
CS MB V2 lukijalta p2099 koodi
Limppi päällä
Kurahaara remontti tehty,tosin näkyy kasatun vanhoilla tiivisteillä imu-/ahtoputket!
Servo toimii/liikkuu nätisti(tehdas uusi turbo,niin pitääkin toimia)
Täytyy hakea alkuperäiset tiivisteet/o-renkaat, jotta nekin nyt vaihtuisi,kuten oli tarkoitus
Kävin katselemassa ja ajamassa, mielestäni suhinaa on liikaa,muttei pysty sanomaan mistä?

Lisäksi pelkääjän puolelta konetta näyttää työntävän
höyryä,kuskin puolelle on paluulinjaan tiivisteet vaihdettu
Mutta voisiko ahtovuoto olla pelkääjän puolella ?
Olipas tyhmä kysymys :lol:
Kävin katsomassa potilasta päivänvalossa, niin vika löytyi heti, tai siis syy miksi ei ole ahtoja

Kuva

Pistin paikalleen ja totesin tuon klemmarin olevan mallia, ettei kyllä kiristä letkua, loppuu kiristysvara.
Kokeilin kuitenkin, muttei pysy paikallaan tuo putki kun ahtoja tulee kunnolla
Ei varmaan normaalia?
Tuo putki on coolerin ja äänenvaimentimen välissä, liitoskohta ehjä äänenvaimentimen puolella

Jotenkin näyttää oudolta tuo kiinnitys, täytyy katsoa epc varaosanumero

-letku A2045283182
-klemmari 60-80mm A0069972790 , numerolla tosiaan löytyy ihan klemmari, ei tuota ”runkoa” minkä sisällä klemmari on letkussa
Sitten löytyy vielä joku catch spring A0079934101, joka kyllä haiskahtaa joltain osalta joka kuuluu johonkin päivitettyyn letkuun, näkyy joku muutos näkyy tulleen 31.01-20, mutta tämä on -09
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Täytyy varmaan laittaa kunnollinen letkunkiristin, eikä mitää tommosia rimpuloita :)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Sen mitä tuolla rimpula testerillä katselin, niin ihan järjellisiä arvoja oli joka paikassa.

Moottorin päällä oleva alumiininen ahtoputki näyttäisi olevan asemoitu väärin(onko siinä edes liukuvaraa?)kaulukseen useampi mm vajaa :think: ei vuoda kuitenkaan. Eli tuntuisi ettei kasaus ole ihan satasella mennyt :think: Lisäksi on tosiaan kasattu, nyt 2kertaa vanhoilla tiivisteillä, vaikka ilmoitin selkeästi, ettei vanhoja tiivisteitä käytetä! Vaan kaikki uutta!

Dbf osastolta tuli koodia jotta pönttö olisi täynnä, täytyy katsoa oliko tuossa poltolle ohjaus, muutenkin varmaan olisi hyvä käyttää * kiinni, varmaan olisi kalibrointia yms tehtävä :think:

Imupuolen tiivisteet kävin pojalle hakemassa(punaiset)ja ne kaksi ahtopuolen o-rengasta(vihreä ja musta), originellia tietysti, mitkä nyt ei tilanteeseen oikein vaikuta, mutta saavat ne sinne nyt vaihtaa, kun korjaavat putkien asemoinnin.

Ja tosiaan tuo ahtopuolen vaimennin on tässä mallissa ahtoletkun osalta semmoinen, ettei sinne mitään klipsejä tule, on vain tuolla klemmarilla, komiasti pompsahti kun antoi kenkää, rauhallisesti liikkuessa pysyy kyllä. Liekö sitten vastapainetta, jos hiukkaspönttö on täynnä? Mitenköhän tuommoisen putsaus onnistuisi?
En kyllä pirulauta tainnut katsoa arvoja siitä pakopuolen paine ero anturista :think:
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Pakosarjat rikki :?: Tarkastakaa
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Hyvä pointti!
Pelkääjän puolelta katsottuna voi fikkarin valossa havaita pientä vuotoa, mutta se näyttää tulevan paljon alempaa, sanoisin katin alaosan jälkeen,eikä ole mitenkään isoa, mutta tunnistaa pakokaasuksi jopa värin perusteella :think:
Mustaa jöötiä, vai miten se kummelissa sanottiinkaan :)
Katselen huomenna noita paine ero anturin arvoja.
Ja jos tässä nyt päädytään pakosarjojen vaihtoon, niin ei ainakaan alkuperäiset tule kysymykseen, ihan pelkästään sen vuoksi, et parempia saa parempaan hintaan
Puhutaan kuitenkin sadoista euroista, niin ollaan jo melko tiukilla järkevyyden suhteen, mutta jotain keksitään ja sitten puf
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: om642 liian alhainen ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Lopullinen vika tässä ”ahtovuodossa” oli tuo antautunut klemmari, nyt pysyy letku kiinni, kun klemmarin olivat uusineet korjaamolla.
Edelleen meni työn takuuseen.
Vastaa Viestiin