Letkulämmitin!!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kylläkai se kannattaa laittaa,niinkuin dealer sanoi semmoinen mitä valmistaja suosittelee,jos autoon saa lokilämmittimen niin tietenkin semmoinen ja jos ei saa lokilämmitintä niin suosituksen mukainen letkulämmitin.laitatin juuri W221 seen Defan letkulämmittimen se tulee koneen eteen pystyyn ja kierto perustuu siihen että lämmin vesi nousee luonnostaan ylöspäin ja kylmä virtaa tilalle ja näin aiheuttaa veden kierron, kuten vanhoissa taloissa jossa ei ole kiertovesipumppua. Lämmittimen pieni muutaman sadan watin teho riittää saamaan moottorin +puolelle pakkasella ja se riittää,eikä haittaa vaikka roikkuu joskus hotellin parkilla muutaman päivänkin. En oikein ymmärrä miksi siinä pitäisi olla 2Kw teho ja kiertovesipumppu,joka nostaa koneen lämmön 70asteeseen.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja taky »

jussilampi kirjoitti: En oikein ymmärrä miksi siinä pitäisi olla 2Kw teho ja kiertovesipumppu,joka nostaa koneen lämmön 70asteeseen.
Jotta auton lämmityslaite tuottaa heti lämmintä liikkeellelähdöstä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja TLP »

jussilampi kirjoitti:En oikein ymmärrä miksi siinä pitäisi olla 2Kw teho ja kiertovesipumppu,joka nostaa koneen lämmön 70asteeseen.
Tolla perusteellahan nämä polttoainekäyttöiset lisälämmittimetkin on turhia, niissähän on jopa 5kW se teho :thumbup:

Jotta pumputon letkulämmitin nostaa moottorin lämmöt +:an puolelle vaikkapa -10°C, niin sitä saa pitää aika kauan kiinni.
Pumpullisella 1000W lämmittimellä tuo tapahtuu esim. OM642 moottorissa aika nopeasti, eikä sitä autoa tarvi moottorin lämmityksen vuoksi letkussa kauaa pitää.
Päästöt, polttoainekulutus yms. putoaa, mitä lämpöisemmällä moottorilla liikkeelle lähdetään, joten ei tuo ympäristön kantilta ajatellenkaan huono juttu ole.

Nämä pumpulliset lämmittimet ei ole henkilöautoissa kovin vanha keksintö, joten kehitys menee eteenpäin ja kaikki uusi ei välttämättä ole huono tai turha juttu.
Onhan ainakin Defakin jo tuon pumpun erillisenä aivan vast'ikään markkinoille tuonut, joten on sielläkin se mahdollisuus nykyään.
Jos nimenomaan haluaa laittaa sen merkin, minkä kanssa valmistajalla on jonkinlainen sopimus.

Laitetaas tähän nyt vielä TT-Thermo KLD1000 käyriä 0, -5°C ja -10°C lähtöasetelmista lämmitettynä ja mitattuna OBD:n kautta.
Suositus on KLD1500 tähän moottoriin, mutta itse olen pitänyt tätä 1000W riittävänä ja koska samalla autossa on sisätilan lämppäri, niin työmaalla olevien virransyötön rajoitteiden takia valitsin 'liian pienen'.

160min_0aste.jpg
160min_5astepakkanen.jpg
160min_10astepakkanen.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Meseboa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 10.10.2012 18:20

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja Meseboa »

Justiinsa tänään asennettiin Mersun suosittelema Calixin letkulämppäri omalla vesipumpulla. Auto on W204 1,8 cgi. Katotaan miten toimii ja kestää.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja B170 »

TT-Thermo täälläkin asennettu lämmityslaitteen kennon letkuun ja asennus helpohko. Toimii kyllä hienosti.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Yuzzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 07.11.2018 20:13

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja Yuzzi »

Vieläkö on TT-Thermot toimineet? Näistä on todella paljon negatiivista juttua netin eri palstoilla. Kyseisen lämppärin laitoin edelliseen autoon mutta siitä ei ehtinyt kertyä hirveästi kokemuksia. Nykyiseen kulkineeseen mietinnässä letkulämppäri webaston kaveriksi, ettei tarvis aina olla pelkästään sen varassa. Kiertovesipumppu vikoja nuissa on tuntunut olevan, mikä se olis se tämän päivän verkkovirta läppäri?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Aikasemmassa oli TT-thermo ja toimi kyllä hyvin.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yuzzi kirjoitti: Ke 10.01.2024 07:31 Vieläkö on TT-Thermot toimineet? Näistä on todella paljon negatiivista juttua netin eri palstoilla.
Kummasta versiosta on puhe? Lämmittimen rakenne uudistui muutama vuosi sitten ja ainakaan Rouvan autossa ei ole vielä vuotanut ainakaan vielä kolmantena talvena. Tämä on toki vain yksi näyte tuosta uudemmasta TT-Thermo versiosta.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Tarkoitin sitä neljä vuotta vanhaa mallia.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Letkulämmitin!!

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Joo, meillä on uusi paremmin koteloitu XC-versio ja hyvät kokemukseni koskevat sitä.

Vahvistan TLP:n ylempänä näyttämät nopeaa lämpenemistä osoittavat käyrät myös 1.0 kW lämmittimellä, jolla 2-litrainen nelikko lämpenee selvästi nopeammin kuin viereinen 2.1-litrainen nelikko painovoimaisella kierrolla Defan lämmittimellä. Ero on kymmenisen astetta jo puolen tunnin jälkeen eikä tuo tehokas lämmitin kohtuullisessa talvessa juuri enempää tarvitsekaan
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin