560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Tarttis viisaammilta vinkkejä vähän. Eli kyseisen auton 722.3 laatikko kierrättää konetta hieman alle 3000rpm ennen kuin suostuu vaihtamaan vaihteen. Tämä siis tasakaasulla ilman minkäänlaisia revittelyjä. Aluksi luulin tämän olevan vain simppeli säätöhomma, mutta sitten huomasin että noin puoli tuntia ajettuani, laatikko alkoikin vaihtamaan aiksemmin, eli siinä 1500-2000rpm kohdalla. Mikähän mahtaisi olla vikana? Öljyt (mobil atf 220) sekä suodattimen vaihdoin juuri, eikä vaikutusta. Laatikko toimii kaiken puolin todella hyvin, ei luista eikä mitään muutakaan outoa, muutakuin nämä kierrosluvut millä vaihto tapahtuu.
Ja tosiaan, pakkovaihteillakaan ei vaihda kylmänä aikaisemmin, eli niilläkin täytyy konetta kierrättää tuonne 3000 tuntumaan että vaihtaa. Eikös näissä ole jonkinlainen systeemi, että pari ekaa kiihdytystä viedään korkeammille kierroksille, että katti lämpeää nopeammin? Jos tässä järjestelmässä olis jokin vika?
Auto on vm 91
Ja tosiaan, pakkovaihteillakaan ei vaihda kylmänä aikaisemmin, eli niilläkin täytyy konetta kierrättää tuonne 3000 tuntumaan että vaihtaa. Eikös näissä ole jonkinlainen systeemi, että pari ekaa kiihdytystä viedään korkeammille kierroksille, että katti lämpeää nopeammin? Jos tässä järjestelmässä olis jokin vika?
Auto on vm 91
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Vajavaisella kokemuksellani joka sekin on W211:n 722.6 laatikosta, sanoisin että kuulostaa melko normaalilta.
Kylmänä järjestelmä kierrättää konetta korkeammalle ennen kuin vaihtaa vaihdetta. Liittyy tosiaankin jonkun lämpenemiseen, joko laatikon, katin tai koneen...
Kylmänä järjestelmä kierrättää konetta korkeammalle ennen kuin vaihtaa vaihdetta. Liittyy tosiaankin jonkun lämpenemiseen, joko laatikon, katin tai koneen...
S211 320CDI -05
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Aivan normaalia tuolle autolle ja laatikolle.Vaion kirjoitti:Tarttis viisaammilta vinkkejä vähän. Eli kyseisen auton 722.3 laatikko kierrättää konetta hieman alle 3000rpm ennen kuin suostuu vaihtamaan vaihteen. Tämä siis tasakaasulla ilman minkäänlaisia revittelyjä. Aluksi luulin tämän olevan vain simppeli säätöhomma, mutta sitten huomasin että noin puoli tuntia ajettuani, laatikko alkoikin vaihtamaan aiksemmin, eli siinä 1500-2000rpm kohdalla. Mikähän mahtaisi olla vikana? Öljyt (mobil atf 220) sekä suodattimen vaihdoin juuri, eikä vaikutusta. Laatikko toimii kaiken puolin todella hyvin, ei luista eikä mitään muutakaan outoa, muutakuin nämä kierrosluvut millä vaihto tapahtuu.
Ja tosiaan, pakkovaihteillakaan ei vaihda kylmänä aikaisemmin, eli niilläkin täytyy konetta kierrättää tuonne 3000 tuntumaan että vaihtaa. Eikös näissä ole jonkinlainen systeemi, että pari ekaa kiihdytystä viedään korkeammille kierroksille, että katti lämpeää nopeammin? Jos tässä järjestelmässä olis jokin vika?
Auto on vm 91
Kylmänä tosiaan vaihdot tapahtuvat myöhempään, kun lämpimänä.
Kesä kuumalla latoo sitten turhankin vikkelästi 4. lle.
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Hmm.... Enpä oikein usko että ihan tällä tavalla laatikon on suunniteltu käyttäytyvän. Eikai se nyt kuitenkaan ole normaalia, että puoli tuntia saa ajella ennen kuin alkaa vaihtamaan normaaleilla kierroksilla. Ja jos olisi normaalia, miksi pakkovaihteillakaan ei vaihda alemmilla kierroksilla?
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... l-not.html
Olen etsinyt aiheesta eri keskustelupalstoilta paljon ja ainoa topic missä keskustellaan tästä samasta vaivasta on tuossa linkissä ylempänä. Kirjottajan auto käyttäytyy prikulleen samalla tavalla kuin omani ja kuten tuossa käy ilmi, jokin on vialla. Jos ymmärsin oikein, tuossa tapauksessa kirjottajan autoon oli joku joskus vaihtanut vääränmallisen osan laatikkoon (venttiilikoneisto tms.?) ja tämä väärä osa esti öljyn kunnollisen virtaamisen, eikä laatikko toiminut oikein.
Voi toki olla että omassa autossani on tämä sama vika, vaikka se oudolta kuulostaakin. Ja jos on, tuskin alan tekemään asialle mitään. Ajattelin ensin kysyä mersuforumilaisilta tuleeko mitään muuta ideaa ensin mieleen mitä voisi kokeilla. Ei ainakaan luulisi, että mikään vakava vika olisi kyseessä koska laatikko tosiaan toimii muuten aivan mahtavasti.
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... l-not.html
Olen etsinyt aiheesta eri keskustelupalstoilta paljon ja ainoa topic missä keskustellaan tästä samasta vaivasta on tuossa linkissä ylempänä. Kirjottajan auto käyttäytyy prikulleen samalla tavalla kuin omani ja kuten tuossa käy ilmi, jokin on vialla. Jos ymmärsin oikein, tuossa tapauksessa kirjottajan autoon oli joku joskus vaihtanut vääränmallisen osan laatikkoon (venttiilikoneisto tms.?) ja tämä väärä osa esti öljyn kunnollisen virtaamisen, eikä laatikko toiminut oikein.
Voi toki olla että omassa autossani on tämä sama vika, vaikka se oudolta kuulostaakin. Ja jos on, tuskin alan tekemään asialle mitään. Ajattelin ensin kysyä mersuforumilaisilta tuleeko mitään muuta ideaa ensin mieleen mitä voisi kokeilla. Ei ainakaan luulisi, että mikään vakava vika olisi kyseessä koska laatikko tosiaan toimii muuten aivan mahtavasti.
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Saahan sitä vaihtokohtaa säädettyä siitä koneen takaosassa olevasta vaijerista missä on se valkonen muovipalikka. Jos nyt ei muuta keksi enshätään.
W210 E320cdi
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Kyllä se vaan on suunniteltu toimivan noin.Vaion kirjoitti:Hmm.... Enpä oikein usko että ihan tällä tavalla laatikon on suunniteltu käyttäytyvän. Eikai se nyt kuitenkaan ole normaalia, että puoli tuntia saa ajella ennen kuin alkaa vaihtamaan normaaleilla kierroksilla. Ja jos olisi normaalia, miksi pakkovaihteillakaan ei vaihda alemmilla kierroksilla?
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... l-not.html
Olen etsinyt aiheesta eri keskustelupalstoilta paljon ja ainoa topic missä keskustellaan tästä samasta vaivasta on tuossa linkissä ylempänä. Kirjottajan auto käyttäytyy prikulleen samalla tavalla kuin omani ja kuten tuossa käy ilmi, jokin on vialla. Jos ymmärsin oikein, tuossa tapauksessa kirjottajan autoon oli joku joskus vaihtanut vääränmallisen osan laatikkoon (venttiilikoneisto tms.?) ja tämä väärä osa esti öljyn kunnollisen virtaamisen, eikä laatikko toiminut oikein.
Voi toki olla että omassa autossani on tämä sama vika, vaikka se oudolta kuulostaakin. Ja jos on, tuskin alan tekemään asialle mitään. Ajattelin ensin kysyä mersuforumilaisilta tuleeko mitään muuta ideaa ensin mieleen mitä voisi kokeilla. Ei ainakaan luulisi, että mikään vakava vika olisi kyseessä koska laatikko tosiaan toimii muuten aivan mahtavasti.
Bowden kaapelia säätämällä saat hieman muutettua vaihtokohtia.
tuo 205kw versio vm 89-91 säädettiin juuri tuollaiseksi, että mukamas katti lämpenisi nopeammin.
Omani käytäytyy juuri noin ,ei ehkä noin kauan tarvitse ajella mutta kuitenkin kylmä ja lämmin laatikko käyttäytyy erillailla.
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Puolisen vuotta vasta ja siitäkin ajasta 98% tallissa seisonnassa Sen koko ajan on laatikko käyttäytynyt samalla tavalla. Voisihan tuota vaijerin säätöä toki kokeilla, en vaan ole hirveästi siihen viitsinyt koskea, koska vaihtokohdat ovat niin bueno sen puolen h ajamisen jälkeen.joonaskoski kirjoitti:Vaion kirjoitti:Tarttis viisaammilta vinkkejä vähän. Eli kyseisen auton 722.3 laatikko kierrättää konetta hieman alle 3000rpm ennen kuin suostuu vaihtamaan vaihteen. Tämä siis tasakaasulla ilman minkäänlaisia revittelyjä. Aluksi luulin tämän olevan vain simppeli säätöhomma, mutta sitten huomasin että noin puoli tuntia ajettuani, laatikko alkoikin vaihtamaan aiksemmin, eli siinä 1500-2000rpm kohdalla. Mikähän mahtaisi olla vikana? Öljyt (mobil atf 220) sekä suodattimen vaihdoin juuri, eikä vaikutusta. Laatikko toimii kaiken puolin todella hyvin, ei luista eikä mitään muutakaan outoa, muutakuin nämä kierrosluvut millä vaihto tapahtuu.
Ja tosiaan, pakkovaihteillakaan ei vaihda kylmänä aikaisemmin, eli niilläkin täytyy konetta kierrättää tuonne 3000 tuntumaan että vaihtaa. Eikös näissä ole jonkinlainen systeemi, että pari ekaa kiihdytystä viedään korkeammille kierroksille, että katti lämpeää nopeammin? Jos tässä järjestelmässä olis jokin vika?
Auto on vm 91
Tämä auto ei ole sinulla ollut kauaakaan ? Onko sinun omistusaikana mainittu ilmentymä laatikokon käyttäytymisessä ollut aina tuollainen ?
Onko laatikon ulkopuolella tai jossain muualla jotain laitetta/osaa mikä muuttaa tuota vaihtokohtaa sitten kun laatikko lämpiää? Vai onko se laatikon sisällä?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
ulkopuolella ei ole mitään mikä lämmetessään vois muuttaa vaihamista, mutta siinä kepin vieressä on namiska millä voi muutta vaihtamista mutta sekin tarvii tehdä itse nappia siirtämällä, tietysti jos nappi ei oikein toimi (magneetti venttiili toimii myöhässä)
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Oma -92 722.3 (tosin W124 ja eri moottori, mutta myös KE-Jet kattikone) ensimmäinen vaihto kylmäkäynnistyksen jälkeen on korotetuilla kierroksilla. Sen jälkeen normaalisti. Kylmänä vaihtaa hieman napakammin, mutta melko pian liikkeellelähdön jälkeen vaihtokohdat tapahtuu normaalisti, kuten lämpimänä. Tuollainen 560 varmasti lämpenee pakkasellakin kunnossa ollessaan 10 min ajossa käyntilämpöiseksi, joten luulisin että jotain vikaa autossasi on. Itse tarkistaisin ensiksi bowden cablen kohdistusmerkit. 300 E-24:ssä on ainakin selkeät kohdistusmerkit ja säätö tapahtuu vaijerin nylon-mutteria suuntaan tai toiseen kieputtamalla. Jos kohdistusmerkkejä ei ole, niin vaijerin tulisi olla lepoasennossaan siten että se ei ole jännityksessä tai vastaavasti myöskään löysällä. Vaijeri on vaihteiston suuntaan jousikuormitteinen, idean tajuaa kyllä kun kampeaa vaijerin pallopään irti kaasuvivustosta ja kokeilee vetää sitä. Eli idea on se, että kun painat kaasua, niin kaasuvivuston liike välittyy bowden cablelia pitkin vaihteistolle, mikä taas määrittää sen missä kohden vaihdot tapahtuu. Samalla kun touhuaa siellä, niin kannattaa irrottaa, putsata ja rasvata kaikki muutkin kaasuvivuston nivelet.
Mikäli tuo ei auta, niin seuraavaksi ottaisin tarkasteluun kaikki vaihteistoon menevät alipainelinjat. Vaihteiston alipainerasia voi olla viallinen, tai joku liitos irti tai vuotaa, mutta niiden pitäisi kai vaikuttaa lähinnä vaihtojen pehmeyteen. 722.3:een löytyy kyllä paljon tietoa, mutta tietysti perehtymistä.
S/E napista olen huomannut ainoastaan sen eron, että S:llä se vaihtaa reilummalla kaasulla pienemmälle pykälälle, E:llä ei.
Mikäli tuo ei auta, niin seuraavaksi ottaisin tarkasteluun kaikki vaihteistoon menevät alipainelinjat. Vaihteiston alipainerasia voi olla viallinen, tai joku liitos irti tai vuotaa, mutta niiden pitäisi kai vaikuttaa lähinnä vaihtojen pehmeyteen. 722.3:een löytyy kyllä paljon tietoa, mutta tietysti perehtymistä.
S/E napista olen huomannut ainoastaan sen eron, että S:llä se vaihtaa reilummalla kaasulla pienemmälle pykälälle, E:llä ei.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 560 sec tomaatti vaihtaa oudosti
Mä huomasin itte että jos pari kertaa kiihdyttää kickdownin välityksellä niin paljon alempaa vaihtoi sen jälkeen.
+20 asteen säillä kun ajeli niin ei montaa kilsaa tarvinnut normaalisti että vaihtoi neloselle ~45km/h. Onko siellä joku anturi syväjäässä että pitää olla pirun kuumat oltavat ennenkuin ymmärtää vaihtaa alhaisilla kierroksilla
+20 asteen säillä kun ajeli niin ei montaa kilsaa tarvinnut normaalisti että vaihtoi neloselle ~45km/h. Onko siellä joku anturi syväjäässä että pitää olla pirun kuumat oltavat ennenkuin ymmärtää vaihtaa alhaisilla kierroksilla
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic