W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaverilla on talven jälkeen ilmennyt tylsä juttu 4Maticissa, voinut olla jo syksystä mutta talvinop. rajoitukset peittivät.

Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.

Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.

1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.

Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.

Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.

Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.

Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole.

Mikä neuvoksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja unski »

Toimiiko muuten häiriövalo? Kääntökulma-anturin temppuilukin saattaa aiheuttaa valon syttymisen.

Miten vikakoodit?

http://forum.mb124.de/read.php?1,208966 ... msg-209069" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja tese »

Elikkä nopeusmittarin kolmiovalo syttyy kun nopeus ylittää 122km/h, mutta 4-matic varoitus valo ei pala missään vaiheessa.
Kokeilkaa että antaako mitään vilkkukoodia. Jos vilahtaa kerran niin kaikki on kunnoossa niin kuin se varmaan tekeekin nyt kun 4-matic valo ei ilmaise vikatilannetta.

Vaikuttaa siltä että järjestelmä toimii ihan oikein ABS-antureilta tulevan akseleiden pyörimiserotiedon perusteella eli kyllä vika on siellä ABS hammaskehissä tai antureissa tai niiden kiinnityksessä. Etupään antureiden kiinnityskohtiin voi muodostua lehtiruostetta jolloin anturi on väärällä etäisyydellä kehältä. Viimemainittu aiheuttaa kyllä ongelmia jo aivan hitaassakin vauhdissa mutta mistäs näitä tietää eli nuo etuantureiden kiinnityskohdat kannattaa tarkastaa ja puhdistaa jos ei ole jo tehty.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja nes2 »

tese kirjoitti:Elikkä nopeusmittarin kolmiovalo syttyy kun nopeus ylittää 122km/h, mutta 4-matic varoitus valo ei pala missään vaiheessa.
Kokeilkaa että antaako mitään vilkkukoodia. Jos vilahtaa kerran niin kaikki on kunnoossa niin kuin se varmaan tekeekin nyt kun 4-matic valo ei ilmaise vikatilannetta.

Vaikuttaa siltä että järjestelmä toimii ihan oikein ABS-antureilta tulevan akseleiden pyörimiserotiedon perusteella eli kyllä vika on siellä ABS hammaskehissä tai antureissa tai niiden kiinnityksessä. Etupään antureiden kiinnityskohtiin voi muodostua lehtiruostetta jolloin anturi on väärällä etäisyydellä kehältä. Viimemainittu aiheuttaa kyllä ongelmia jo aivan hitaassakin vauhdissa mutta mistäs näitä tietää eli nuo etuantureiden kiinnityskohdat kannattaa tarkastaa ja puhdistaa jos ei ole jo tehty.
Samaa mieltä. Vika voisi myös olla nopeusantureiden johdotuksissa.

ABS-boksi kannattaa tarkistaa myös, jos en väärin muista niin antureiden signaalit tulivat 4matic boksille sen kautta kierrätettynä.
S124 300 TDT 4Matic -87
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kolmiovalon syttyminen ei tarkoita välttämättä, että neliveto on kytkeytynyt. Se ilmoittaa yli 30km/h nopeudessa, että akselien välillä on nopeuseroa yli 2 km/h. Oisko siellä nyt kuitenkin akseleilla todelliset halkaisijat eri kokoiset, kuluneet tai eri merkkiset. Eli toimisi kuitenkin niinkuin on suunniteltu ja olisi kunnossa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös nopeus mittarin hall anturi ole tuossa systeemin ketjutuksessa osallisena....ainakin jos se katkaisee sen 40-45km /h pois kokonaan esim. asd
Vai tyrkkääkö mese aina nelikonpäälle jos se huomaa luistoa nopeudesta riippumatta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Rattihan pitää myös olla täysin suorassa pyöriin nähden jotta järjestelmä ei luule että ollaan sivuttaisluisussa, mutta se varmaan on kunnossa jos kulmat säädetty.
juhaoh kirjoitti:Kolmiovalon syttyminen ei tarkoita välttämättä, että neliveto on kytkeytynyt. Se ilmoittaa yli 30km/h nopeudessa, että akselien välillä on nopeuseroa yli 2 km/h. Oisko siellä nyt kuitenkin akseleilla todelliset halkaisijat eri kokoiset, kuluneet tai eri merkkiset. Eli toimisi kuitenkin niinkuin on suunniteltu ja olisi kunnossa.
Periaatteessahan tuo yli 2km/h (tai yli 2% >100km/h nopeudesssa) nopeusero ja toiminnan merkkivalon syttyminen tarkoittaa että neliveto ainakin pitäisi olla kytkeytynyt muutoin jos painetaan jarrua samalla niin ei kytkeydy.

Sitähän se ei tosiaan kerro onko kytkeytyminen todella tapahtunut jos olisi jotain vikaa.

Ohjainlaitteessahan on myös oppimisefekti joten järjestelmän ainakin pitäisi sopeutua mahdolliseen renkaiden kulumisesta johtuvaan heittoon pyörien nopeusantureiden arvoissa.
atlas kirjoitti:Eikös nopeus mittarin hall anturi ole tuossa systeemin ketjutuksessa osallisena....ainakin jos se katkaisee sen 40-45km /h pois kokonaan esim. asd
Vai tyrkkääkö mese aina nelikonpäälle jos se huomaa luistoa nopeudesta riippumatta?
Nopeusmittarin anturi ei 4-matic järjestelmään ole yhdeydessä eli nopeusarvo saadaan vain etu- ja takapyörien nopeusantureilta. Neliveto pitäisi kyllä kytkeytyä nopeudesta riippumatta, lukot vaan ei kytkeydy suuremmissa nopeuksissa.
S124 300 TDT 4Matic -87
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuin asd ja se älyää nopeuden mielestäni siitä mittariston takaa hall anturista joka lukee nopeus mittarilta vaijerin tyvestä singnaalia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja tese »

joonaskoski kirjoitti:
nes2 kirjoitti: Neliveto pitäisi kyllä kytkeytyä nopeudesta riippumatta, lukot vaan ei kytkeydy suuremmissa nopeuksissa.
Muistikuvani on että neliveto ei kytkeydy jos nopeus ylittää 60 km/h
Kyllä tasattu neliveto ja keskitasauspyörästön eli jakolaatikon lukkko kytkeytyvät nopeudesta riippumatta. ASD-perän lukko ei kytkeydy kun nopeus ylittää 35 km/h.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja tese »

atlas kirjoitti:Kuin asd ja se älyää nopeuden mielestäni siitä mittariston takaa hall anturista joka lukee nopeus mittarilta vaijerin tyvestä singnaalia.
Nelivedon ja lukkojen kytkeytymiseen ja irrottamiseen vaikuttavat ohjainlaitteelle tulevat tiedot ABS-antureilta, ratin kääntökulmasta ja jarrun käytöstä. Kriteereinä kytkeytymiselle ja irroittamiselle: Renkaiden luisto, auton nopeus, ohjauksen kääntökulma, auton kiihtyvyys, aika ja jarrun käyttö. Näin selostaa Mb 4-matic käsikirja hieman referoiden eli ei ihan suora lainaus.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Matikissa tosiaan etuveto kytkeytyy päälle tarpeen mukaan ihan maantienopeuksissakin. Ja tässä tapauksessa tarpeettomastikin :(

Mutta:
Muistelen joskus lukeneeni siitä että W124:n ja monen muunkin ASD:n pystyisi jotenkin kalibroimaankin ajamalla? Hep Löyty.........Täältä juttua aiheeseen. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p712683" onclick="window.open(this.href);return false;
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja tese »

joonaskoski kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Matikissa tosiaan etuveto kytkeytyy päälle tarpeen mukaan ihan maantienopeuksissakin. Ja tässä tapauksessa tarpeettomastikin
Harmi kun en saa avattua vanhoja tiedostoja W/S 124 4-Maticin ,jotka ovat vanhassa koneessa.
Tämä nelivedon kytkeytyminen maantienopeksissa ei pitäisi olla mahdollista missään tilanteessa. Miten nelivedon kytkeytyminen on mahdollista todeta maantienopeuksissa ?
Minulla on tiedot tallella ja niin kun kirjoitin jo aikaisemmin kaikki neliveto-ominaisuudet ovat käytössä nopeudesta riippumatta paitsi perän täyslukitus joka ovat käytössä alle 35 km/h nopeudessa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja unski »

Hyvin neliveto nappaa päälle vilelä yli 100km/h. Helppo huomata kun talvella ohittaessa sopivan lumisen keskipalteen yli kun ajelee.

Itsekin muistan, että saksankielisessä esitteessä mainitaan, että neliveto kytkeytyy aina nopeudesta riippumatta. Lukot vain matalissa nopeuksissa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

joonaskoski kirjoitti:"Kaverilla on talven jälkeen ilmennyt tylsä juttu 4Maticissa, voinut olla jo syksystä mutta talvinop. rajoitukset peittivät.

Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.

Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.

1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.

Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.

Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.

Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.

Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole. "



Alkuperäisestä tekstistä lainattu ja lihavoiduilla kirjoituksilla korostettu ongelmasta.
Mikä toimitavalo syttyy mittaristossa ?

Mittaristossa ei ole kuin yksi toimintavalo pitkien ja seisontajarrun valon lisäksi, se kolmiovalo, muut ovat häiriövaloja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja tese »

unski kirjoitti:Hyvin neliveto nappaa päälle vilelä yli 100km/h. Helppo huomata kun talvella ohittaessa sopivan lumisen keskipalteen yli kun ajelee. Timppa
Juuri näin. Ero on kuin yöllä ja päivällä kun vertaa vajaa vetosiin. Ongelmakeleissä aivan ylivertainen aikalaisekseen.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja unski »

Sen verran vain kommentoin asiaa, että 4maticissa tuo nopeusmittarin kolmiovalo (sama kuin ASD:n merkkivalo) ei tarkoita pelkästään lukkojen toimintaa, vaan yleistä 4maticin toimitaa. Merkkivalo syttyy aina kun 4matic aktivoituu, poislukien liikkeillelähtö. Valo syttyy myös esimerkiksi yli satasen vauhdeissa kun pelkkä neliveto aktivoituu. Asia on helpo huomata, kun minulla on talviautona ollut parikin S124 4matic:ia. Tämä 4maticin aktivoitumisvalon toiminta lukee myös alkuperäisissä korjaus ja -käyttöohjekirjoissa (saksankielisissä).

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja noroljan »

joonaskoski kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
joonaskoski kirjoitti:"Kaverilla on talven jälkeen ilmennyt tylsä juttu 4Maticissa, voinut olla jo syksystä mutta talvinop. rajoitukset peittivät.

Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.

Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.

1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.

Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.

Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.

Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.

Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole. "



Alkuperäisestä tekstistä lainattu ja lihavoiduilla kirjoituksilla korostettu ongelmasta.
Mikä toimitavalo syttyy mittaristossa ?

Mittaristossa ei ole kuin yksi toimintavalo pitkien ja seisontajarrun valon lisäksi, se kolmiovalo, muut ovat häiriövaloja.

No hyvä että mittariston valojen terminologia on oikein ymmärretty.
Itse lukon kytkeytymisen päälle ei ole itse nelivedon kytkeytymsen kanssa mitään tekemistä...siis virheellinen tieto alkukirjoituksessa.
Nyt tiedetään että lukon kytkeytymisestä on kysymys mainitulla nopeudella ei nelivedon.

Vika on mahdollisesti jakolaatikossa tai itse ohjainlaitteessa joka on vaihdettu jostain syystä alle vuosi sitten.
Vika tuskin on takaperän lukkoa säätelevässä venttiilikoneistossa.
Mistähän rumilus nyt tälläkertaa luki omiaan, missä tuossa alkuperäisessä viestissä puhutaan lukon ongelmista? On se jännä miten voit tulkita joka asian erilailla kun muut... Taisi se valon tulkitseminenkin mennä metsään itseltäsi :roll:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

joonaskoski kirjoitti:
Minun tiedon mukaan nelivedon aktivoitumisesta ei tule mitään tietoa mittaristoon tai muutenkaan, perstuntumalla huomaa kun liikkeelle lähtee, jos on kitkaa/ vastustavaa momenttia liiaksi keskilukko kytkeytyy päälle ja jos ei vieläkään liikkeellelähtö onnistu kytkeytyy takaperän ASD-lukko.
Nelimaticin toimintaperiaate ;
Pelkkä takaveto
Neliveto (jako 35% - 65%)
Neliveto (keskitasauspyörästö lukossa 50% - 50%)
Neliveto (kuten edellä mutta takatasauspyörästö lukossa)
Sulla ei nyt ole oikeaa tietoa.

Jokakerta kun lähtee liikkeelle tuntee sen kun 4-veto kytkeyty päälle het kun jarrupolkimelta jalan nostaa ja auto alkaa liikkua eteenpäin. Näin siis kesälläkin! Semmonen "pieni nykäisy" jos sitä tunnetta sellaiseksi voi nimittää. Ja maantienopeuksissa se valo tosiaan syttyy tauluun kun Matic aktivoituu.

Nyt ei kannattaisi alkaa inttää kavereitten kanssa jotka tuollaisella autolla päivittäin ajaa!

Mutta tuota kalibrointia kannattaisi koittaa ongelmaan mikä alkuperäisessä viestissä mainittiin?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja unski »

Komppaan tässä Jaria, Kuten kerroin W124:n nelivedon aktivoitumisen merkiksi syttyy nopeusmittarin toimintavalo. Tämä tapahtuu aina, lukuunottamatta liikkeilleillelähtöä, jolloin neliveto on aktivoituna, mutta merkkivalo ei syty. Siis liikkeillelähtiessä on aina neliveto kytkettynä.

Tiedän tämän kokemuksesta. Sama kerrotaan myös käyttöohjeessa ja korjauskäsikirjassa. Valitan, että teksti on saksaksi, mutta tekstissä vapaasti käännettynä sanotaan: "Toimintavalo palaa ajaessa, kun etuvoimansiirto ja vastaavasti jokin tasauspyörästöistä on lukittu"

Myöhemmin: "Toimintavalo varoittaa kuljettajaa siitä, että renkaiden pitoraja on ylitetty"

Kuva

Mutta en nyt jaksa junkuttaa asiasta enempää, tämä ei edistä vian korjausta millään lailla.

Tuli vain tällainen mieleen...sen ei kyllä pitäisi sytyttää merkkivaloa, mutta mikä on hydraulinesteen pinnan taso? Onko tuo 122 km/h muuten mitattu GPS:llä?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja Wade »

Tere,

Heitänpä tähän soppaan oman arvaukseni, että voisiko viallinen ylijänniterele aiheuttaa tuota?

Itselläni loppui 4-Maticin vikatilaan meno ylijännitereleen vaihdolla. Ennen releen vaihtoa sytytteli myös kolmiovaloa samalla lailla yli 120 vauhdeissa.

Nyt en vaan pysty verifioimaan, että pysyykö kolmiovalo poissa hapiammassa kyydissä, kun on vuoto polttoainetankissa ja lossi on lk-poistossa tällä hetkellä. Jahka saan tankin laitettua ja suvigummit alle, niin täytyy suorittaa nopeuskokeita (suljetulla alueella toki... :mrgreen: )

Vikatilaan ei ainakaan releen vaihdon jälkeen ole enää menny (tosin en ehtinyt ajaa paljoa, kun alkoi merkata reviiriään).


Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jari Ke kirjoitti:
joonaskoski kirjoitti:
Minun tiedon mukaan nelivedon aktivoitumisesta ei tule mitään tietoa mittaristoon tai muutenkaan, perstuntumalla huomaa kun liikkeelle lähtee, jos on kitkaa/ vastustavaa momenttia liiaksi keskilukko kytkeytyy päälle ja jos ei vieläkään liikkeellelähtö onnistu kytkeytyy takaperän ASD-lukko.
Nelimaticin toimintaperiaate ;
Pelkkä takaveto
Neliveto (jako 35% - 65%)
Neliveto (keskitasauspyörästö lukossa 50% - 50%)
Neliveto (kuten edellä mutta takatasauspyörästö lukossa)
Sulla ei nyt ole oikeaa tietoa.

Jokakerta kun lähtee liikkeelle tuntee sen kun 4-veto kytkeyty päälle het kun jarrupolkimelta jalan nostaa ja auto alkaa liikkua eteenpäin. Näin siis kesälläkin! Semmonen "pieni nykäisy" jos sitä tunnetta sellaiseksi voi nimittää. Ja maantienopeuksissa se valo tosiaan syttyy tauluun kun Matic aktivoituu.



Nyt ei kannattaisi alkaa inttää kavereitten kanssa jotka tuollaisella autolla päivittäin ajaa!

Mutta tuota kalibrointia kannattaisi koittaa ongelmaan mikä alkuperäisessä viestissä mainittiin?
Tässä on eroa, riippuen mikä matic -versio on kyseessä. Vanhemmassa 4-matic -versiossa nykäisyä ei tunnu, koska lukolla on esipaine. Uudemmassa tätä ei ole, joten nykäisy tuntuu. Maticin versioero on tunnistettavissa konehuoneen puolella olevasta 4-maticin poissulkusysteemistä. Mekaanisella vivulla olevassa on tämä huomaamattomampi liikkeellelähtö.
Vastaa Viestiin