Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt
Auto kävi laakerin ja seisontajarruvaijerin puolikkaan vaihdossa. Osat oli toisellekin puolelle, mutta eivät ehtineet niitä vaihtamaan. Samalla akku testattiin ja tulos oli että vaihda akku. Kävin originaalia vastaavan Vartan, 230 e. Pitää alkuviikosta vaihtaa paikalleen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt
Samalla vaivalla vaihtuu se pikkuakkukin.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt
Sain Veholta vuoden 2008 alun W251:n lisävarustehinnaston. Perusauton hinta oli 87 900 e. Jos tämän auton olisi ostanut näillä varusteilla Suomesta, sen hinta olisi ollut 139 930 e. Toimituskuluineen 140 000 e olisi varmaan mennyt rikki. Vastaava rahamäärä vuonna 2018 olisi ollut 157 580 e . Kolme kalleinta varustetta ovat olleet takatilan viihdepaketti (5210 e), kaksivärinen nahkaverhoilu (4460 e) ja 7-paikkaisuus, sis. ilmajouset takana (4410 e). Yllättävän kallis tuo jälkimmäinen, mutta tuleepa siinä suurempaa jarrua ym. mukana. 6-paikkaisuuden lisähinta ei olisi ollut kuin 1400,- . Varustelista oli tuohonkin aikaan tosi pitkä ja huolimatta kattavasta varustelusta, monta SA:ta olisi mahtunut vielä mukaan...
Virtahävikkiä ei ole ollut akun vaihdon jälkeen. Edellinen oli vuodelta 2016. Vaihtotyö oli video-ohjeen kanssa helppo. Mutta seuraava "vika" oli jo kulman takana.
Ennen uuttavuotta Nurmeksesta kotiinpäin ajaessa ohjaus alkoi tuntumaan jäykältä. Muistan että joskus aiemminkin, ehkä edellisenä talvena samanlaista jäykkyyttä havaittiin. Tehostimen säiliössä oli vajausta ehkä kymmenkunta ml. Pyöränaukoista katsottuna ainakaan hammastangon nähtävissä olevissa osissa ei näkynyt vuotoja. Täytin säiliön ensi hätään ATF 220:lla, mitä kaapissa oli. Tänään sain selville, että öljyn täytyy olla täyssynteettistä (?) 236.3 -luokituksen öljyä (Dexron III). Ostin luokitettua ainetta ja ruutan ja letkun kanssa tyhjensin ja täytin noin litran. Olipa työlästä, kun säiliötä ei saanut kerralla tyhjäksi vaan tyhjennys piti tehdä noin 50 ml erissä.
Mitään helpotusta jäykkyyteen ei tuolla työllä tullut. Pitääkö tuo systeemi ilmata jotenkin erikoisesti - tosin mistä ilmaa sinne olisi päässyt kun säiliökään ei ole ollut tyhjä? Ei kai nyt yläpallonivel voi olla syynä?
Autossa on nopeuden mukaan säätyvä tehostus. Eräässä W164:n ohjauksen jäykkyyttä selvittävässä videossa mainittiin SPS solenoidiventtiili hammastangon vasemmassa päässä, mikä kaiketi liittyy tuohon säätyvään tehostukseen. Onko sen rikkoontuminen tyypillistä?
Virtahävikkiä ei ole ollut akun vaihdon jälkeen. Edellinen oli vuodelta 2016. Vaihtotyö oli video-ohjeen kanssa helppo. Mutta seuraava "vika" oli jo kulman takana.
Ennen uuttavuotta Nurmeksesta kotiinpäin ajaessa ohjaus alkoi tuntumaan jäykältä. Muistan että joskus aiemminkin, ehkä edellisenä talvena samanlaista jäykkyyttä havaittiin. Tehostimen säiliössä oli vajausta ehkä kymmenkunta ml. Pyöränaukoista katsottuna ainakaan hammastangon nähtävissä olevissa osissa ei näkynyt vuotoja. Täytin säiliön ensi hätään ATF 220:lla, mitä kaapissa oli. Tänään sain selville, että öljyn täytyy olla täyssynteettistä (?) 236.3 -luokituksen öljyä (Dexron III). Ostin luokitettua ainetta ja ruutan ja letkun kanssa tyhjensin ja täytin noin litran. Olipa työlästä, kun säiliötä ei saanut kerralla tyhjäksi vaan tyhjennys piti tehdä noin 50 ml erissä.
Mitään helpotusta jäykkyyteen ei tuolla työllä tullut. Pitääkö tuo systeemi ilmata jotenkin erikoisesti - tosin mistä ilmaa sinne olisi päässyt kun säiliökään ei ole ollut tyhjä? Ei kai nyt yläpallonivel voi olla syynä?
Autossa on nopeuden mukaan säätyvä tehostus. Eräässä W164:n ohjauksen jäykkyyttä selvittävässä videossa mainittiin SPS solenoidiventtiili hammastangon vasemmassa päässä, mikä kaiketi liittyy tuohon säätyvään tehostukseen. Onko sen rikkoontuminen tyypillistä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - jäykkyyttä rat
E-sarjan parametriohjauksessa jäykkyyden syy on yleensä takanopeusanturin hajoaminen, muistelen että joskus on siinä venttiilissäkin vikoja ollut (korjaamohenkilöt kertokoot tästä omat tilastonsa). Vikakoodit löytää nuo kohteet. Sitten harvoin on ollut pumppuvikojakin, kohta saadaan rumilus kertomaan hammastankovian varmana kohteena.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - jäykkyyttä rat
No niin. Ensin tehtiin ESP:hen ohjelmistopäivitys. Sen jälkeen testerillä ohjatessa ohjaus herkistyi, mutta sammuttamisen jälkeen oli taas jäykkä. Vikakoodin mukaan tuo solenoidiventtiili olisi rikki. Uusi alkuperäinen 350-490 e. Kovin korkealta ei tipu, kun tilasin ebaysta 46 euron osan. Jännää, että mitään "tunnettua" merkkiä ei ole saatavana, vain orkkis tai sitten nuo halpikset.
Lisäksi edellisenä päivänä ennen korjaamolle menoa auto tuntui tahmealle ja lopulta moottorin merkkivalokin syttyi. Diagnoosina ahtopaineensäädin, toistuvuus ollut 7 kertaa. Milläs tapaa tätä pitäisi viedä eteenpäin? Tiedossa on, että alkuperäisenä säädintä ei saa erikseen.
Lisäksi edellisenä päivänä ennen korjaamolle menoa auto tuntui tahmealle ja lopulta moottorin merkkivalokin syttyi. Diagnoosina ahtopaineensäädin, toistuvuus ollut 7 kertaa. Milläs tapaa tätä pitäisi viedä eteenpäin? Tiedossa on, että alkuperäisenä säädintä ei saa erikseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - jäykkyyttä rat
Ahtopaineensäätimen vikakoodi voi joskus johtua myös imusarjan läppämoottorista. Sitä voi testata niin että Starilla poistaa vikakoodit ja tekee läppämoottorin toimintatestin -> jos vikakoodi tulee sillä muistiin vika on läppämoottorissa. Toisaalta varmuutta ei saa, jos vika on ajoittainen vaikkei vikakoodia tule...
Ahtopaineensäätimiä korjataan joissain paikoissa. Varaa ajan, ajaa sellaiseen paikkaan, irrottaa säätimen ja odottelee korjauksen ajan. Pääsee tuoreeltaan kokeilemaan tuliko kuntoon.
Ahtopaineensäätimiä korjataan joissain paikoissa. Varaa ajan, ajaa sellaiseen paikkaan, irrottaa säätimen ja odottelee korjauksen ajan. Pääsee tuoreeltaan kokeilemaan tuliko kuntoon.
wiimax.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - jäykkyyttä rat
Tänään saapui ebay.de:stä tilattu osa, lähettäjäksi valitsin tietenkin veljeskansalaisen Rolf Maasikkaan Eestistä . Asennus kävi tyyliin vanha pois-uusi tilalle. Tosin laskin vielä noin litran ohjaustehostinnestettä läpi, kun valui niin sopivan hitaasti tuosta venttiilin reiästä ulos. Uusi vena kiinni ja tason tsekkaus ja täydennys. Jäykkyys loisti poissaolollaan kun kävin koeajolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
No nyt se tapahtui. Imusarjan läppämoottori meni oikosulkuun ilmeisesti öljykylvyn takia. Täytyy viedä auto pajalle, jossa läppämoottorin siirron/poiston lisäksi korjataan samalla öljyvuodot, ahtopaineen säädin, turbon huolto ja jakoketjun vaihto. Mitä muuta?
Auto ei nyt kierrä kuin 1800 1/min ja jos menee lähemmäs 2000 1/min, se alkaa nykimään . Ennen vikakoodin lukua se kiersi sentään 3000 kiekkaan asti ja pystyi itse vaihtamaan vaihteita, nyt siitä ei ole mitään hyötyä.
Auto ei nyt kierrä kuin 1800 1/min ja jos menee lähemmäs 2000 1/min, se alkaa nykimään . Ennen vikakoodin lukua se kiersi sentään 3000 kiekkaan asti ja pystyi itse vaihtamaan vaihteita, nyt siitä ei ole mitään hyötyä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Läppämoottorin siirtoon ei kannata tuhlata yhtään energiaa, kun vastus ajaa saman asian.
Usein tää öljykylpyoikkari polttaa sulakkeen ja tulee herjat yhtaikaa monesta paikkaa.
Ahtopaineensäätimen aukaisu, puhdistus ja kolvailu on ihan ok tehdä.
Usein tää öljykylpyoikkari polttaa sulakkeen ja tulee herjat yhtaikaa monesta paikkaa.
Ahtopaineensäätimen aukaisu, puhdistus ja kolvailu on ihan ok tehdä.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Just näin, sepän kanssa jo juteltiin niin läpät ja moottori poistetaan, myös tulevasta ohjelmasta. Kävi juuri noin, herjat eivät mahtuneet Starin ruudulle. Sulake (en huomannut katsoa tarkemmin minkä) oli palanut konehuoneen taulusta. Diagnosoija otti piuhan irti läppämoottorilta laitettuaan uuden sulakkeen - se paloi saman tien kun töpselin laittoi takaisin kiinni.Kumipää kirjoitti:Läppämoottorin siirtoon ei kannata tuhlata yhtään energiaa, kun vastus ajaa saman asian.
Usein tää öljykylpyoikkari polttaa sulakkeen ja tulee herjat yhtaikaa monesta paikkaa.
Ahtopaineensäätimen aukaisu, puhdistus ja kolvailu on ihan ok tehdä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
Moi
Tuleeko öljykylpy siitä herkästi falskaavasta turbon imuliitoksesta josta huohotuksesta tiivistyvä öljy pääsee valumaan läppien moottorin päälle? Vai voiko tulla muukin öljykylpy?
Omaani vaihdettiin se imu liitoksen tiiviste ja oon sen pariin otteeseen jälkeenpäin avannut. Aika hankala rakenne saada varmasti ja hyvin paikoilleen. Käynyt myös mielessä että pitäiskö se varuiksi korvata kokonaan sillä silikoniletkun palalla jossa pieni sivuhaara huohotusputkelle ja klemmarilla joka liitos. Se olis varmaan kaikin puolin varmempi.
TJ
Tuleeko öljykylpy siitä herkästi falskaavasta turbon imuliitoksesta josta huohotuksesta tiivistyvä öljy pääsee valumaan läppien moottorin päälle? Vai voiko tulla muukin öljykylpy?
Omaani vaihdettiin se imu liitoksen tiiviste ja oon sen pariin otteeseen jälkeenpäin avannut. Aika hankala rakenne saada varmasti ja hyvin paikoilleen. Käynyt myös mielessä että pitäiskö se varuiksi korvata kokonaan sillä silikoniletkun palalla jossa pieni sivuhaara huohotusputkelle ja klemmarilla joka liitos. Se olis varmaan kaikin puolin varmempi.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
Onko kellään tietoa missä niitä silikooniputkia myydään Y-haaraan.
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
https://www.benzworld.org/threads/om642 ... t-17921752" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
Hei
Keles, olin kopsannut täältä foorumiltakin linkin talteen threadista missä oli linkki putiikkiin mistä voi sopivan haaran tilata. Thread oli myyntipalstalla ja kaiketi poistettu vanhuuttaan kun ei enää auennut... mutta juurikin tuon näköinen kuten MiHe linkkasi.
Tässä joku saksan kauppa josta myyvät juuri OM642 käyttöön:
https://www.turbozentrum.de/Repair-Kit- ... -CDI-OM642
Se muovinen imuputki pitää kaiketi sitten katkaasta sopivasta hohtaa ja sitten varmaan tuota siliconi pätkääkin leikkoa sopiviin mittoihin...
Tietysti jos läppämoottori poistettu niin sitten pienestä tihkumisesta ei sen suhteen enää niin väliä. Mutta parempi kai jos ei tihkuisi ollenkaan ja parempi myös jos ei aiheudu tilannetta jotta alkais imuutella myös likaa sisäänpäin...
TJ
Keles, olin kopsannut täältä foorumiltakin linkin talteen threadista missä oli linkki putiikkiin mistä voi sopivan haaran tilata. Thread oli myyntipalstalla ja kaiketi poistettu vanhuuttaan kun ei enää auennut... mutta juurikin tuon näköinen kuten MiHe linkkasi.
Tässä joku saksan kauppa josta myyvät juuri OM642 käyttöön:
https://www.turbozentrum.de/Repair-Kit- ... -CDI-OM642
Se muovinen imuputki pitää kaiketi sitten katkaasta sopivasta hohtaa ja sitten varmaan tuota siliconi pätkääkin leikkoa sopiviin mittoihin...
Tietysti jos läppämoottori poistettu niin sitten pienestä tihkumisesta ei sen suhteen enää niin väliä. Mutta parempi kai jos ei tihkuisi ollenkaan ja parempi myös jos ei aiheudu tilannetta jotta alkais imuutella myös likaa sisäänpäin...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Näiden suhteen ei tarvitse ohjelmaa muuttaa, egr:n kyllä.Timo L. kirjoitti: Just näin, sepän kanssa jo juteltiin niin läpät ja moottori poistetaan, myös tulevasta ohjelmasta.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ke 20.02.2008 06:53
- Paikkakunta: Uurainen
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
Mikäs idea tuossa on, korvaako se jotain?Jukkahep kirjoitti:Onko kellään tietoa missä niitä silikooniputkia myydään Y-haaraan.
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
Tuossa MiHe linkkaamas linkis oli kuva tuollaisrsta silikoniputkesta paikallaan:Jukkahep kirjoitti:Onko kellään tietoa missä niitä silikooniputkia myydään Y-haaraan.
Mikäs idea tuossa on, korvaako se jotain?
https://www.benzworld.org/threads/om642 ... t-17921752
Eli sillä korvataan tuo kohtuu surkea turbon imuun tuleva "imuhaaran" liitos joka aika monessa läppämoottoriongelmassa on syyllinen siihen että huohotuksesta kertynyt öljy valuu läppämoottorin päälle. Ei valu enää kun on tuolla liitetty.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - konetta huolto
Nyt on Ärrä taas kunnossa. Auto vieraili Raptecilla, missä siihen tehtiin erinäisiä juttuja. Vaati hieman asennetta ajaa 500 km autolla, joka käy nykimään 1600 kierroksen kohdalla...
Mittarilukeman ollessa reilut 247 000 km Raptecilla tehtiin seuraavat työt:
ahdin Turbotohtorille huoltoon
imusarjojen puhdistus, läppien ym. poisto, reikien hitsaus
läppämoottorin poisto
öljynjäähdyttimen tiivisteiden vaihto
jakoketjun ja kiristimen vaihto, suuttimien pohjat
peräöljyjen vaihto eteen/taakse
takapyöränlaakerin/seisontajarruvaijerin vaihto
pakoputken jouston vaihto
pakosarjojen tarkastus
hihnapyörien ym. moottorin yleinen tarkastus
ilman- ja pa-suodattimet
Tuikun ohjelmointi.
Tiivisteitä meni kaikkiaan 31 kpl, eli kaikki tarvittavat ja tyypilliset vuotokohdat korjattiin. Ahdin oli ihan loppu, mutta kunnostuskelpoinen. Ahtopaineensäädin korjattiin myös. Mielenkiintoista oli raportin maininta "jälkiä runsaasta huohotuksesta". Katsotaan nyt, mihin öljynkulutus asettuu. Voisikohan huohottimen separaattori olla viallinen, ja miten se ilmenisi?
Ohjelmointi toi autoon ainakin paikaltaan lähtien paljon lisää. Hitaassa ajossa suurempi vaihde ja pidemmissä rinteissä seiska pysyy päällä pidempään. Vaatii varmaan vähän totuttelua ja useamman sorttista ajamista, niin näkee mitä se oikein on. Mielenkiinnolla odotan ns. täyden pokan reissua, jolloin 6 paikkaa seitsemästä on täynnä ja kontti täynnä tavaraa. Ennen ohjelmointia tuollaisella lastilla ajaessa Ärrässä ei ollut yhtään liian iso moottori.
Vasen takalaakeri uusittiin talvemmalla pelkän äänen perusteella, ei ollut vielä välystä. Pajalle mennessä kuulostelin oikeanp. laakeria, ja se osoittautuikin todella väljäksi, joten se laitettiin samalla kertaa uusiksi. Pakoputken jousto-osa aiheutti tyhjäkäynnillä ikävää räminää joten siihen hitsattiin uusi jousto paikalleen.
No kannattiko? Aika näyttää. Remppa oli vähän pakollinen, koska läppämoottorin sijainnista johtuen purkamista olisi joka tapauksessa ollut edessä suuri määrä. Samalla kaikki siellä suunnalla oleva kannatti laittaa kuntoon. Lisäksi kuten olen maininnut, autoa on tarkoitus pitää niin pitkään ("jos Luoja suo"), kunnes jälkikasvusta joku saa kortin ja näin isolle autolle ei enää ole tarvetta. Todennäköisesti siihen menee vielä 6-7 vuotta. Vuotta kohti jakaessa kustannus käy tuntumaan kohtuullisemmalta. Toivon mukaan em. osien osalta kilsojakin olisi edessä sama määrä, kuin nyt takana. Se on sitten eri asia, jos alakerta käy poikimaan.
Mittarilukeman ollessa reilut 247 000 km Raptecilla tehtiin seuraavat työt:
ahdin Turbotohtorille huoltoon
imusarjojen puhdistus, läppien ym. poisto, reikien hitsaus
läppämoottorin poisto
öljynjäähdyttimen tiivisteiden vaihto
jakoketjun ja kiristimen vaihto, suuttimien pohjat
peräöljyjen vaihto eteen/taakse
takapyöränlaakerin/seisontajarruvaijerin vaihto
pakoputken jouston vaihto
pakosarjojen tarkastus
hihnapyörien ym. moottorin yleinen tarkastus
ilman- ja pa-suodattimet
Tuikun ohjelmointi.
Tiivisteitä meni kaikkiaan 31 kpl, eli kaikki tarvittavat ja tyypilliset vuotokohdat korjattiin. Ahdin oli ihan loppu, mutta kunnostuskelpoinen. Ahtopaineensäädin korjattiin myös. Mielenkiintoista oli raportin maininta "jälkiä runsaasta huohotuksesta". Katsotaan nyt, mihin öljynkulutus asettuu. Voisikohan huohottimen separaattori olla viallinen, ja miten se ilmenisi?
Ohjelmointi toi autoon ainakin paikaltaan lähtien paljon lisää. Hitaassa ajossa suurempi vaihde ja pidemmissä rinteissä seiska pysyy päällä pidempään. Vaatii varmaan vähän totuttelua ja useamman sorttista ajamista, niin näkee mitä se oikein on. Mielenkiinnolla odotan ns. täyden pokan reissua, jolloin 6 paikkaa seitsemästä on täynnä ja kontti täynnä tavaraa. Ennen ohjelmointia tuollaisella lastilla ajaessa Ärrässä ei ollut yhtään liian iso moottori.
Vasen takalaakeri uusittiin talvemmalla pelkän äänen perusteella, ei ollut vielä välystä. Pajalle mennessä kuulostelin oikeanp. laakeria, ja se osoittautuikin todella väljäksi, joten se laitettiin samalla kertaa uusiksi. Pakoputken jousto-osa aiheutti tyhjäkäynnillä ikävää räminää joten siihen hitsattiin uusi jousto paikalleen.
No kannattiko? Aika näyttää. Remppa oli vähän pakollinen, koska läppämoottorin sijainnista johtuen purkamista olisi joka tapauksessa ollut edessä suuri määrä. Samalla kaikki siellä suunnalla oleva kannatti laittaa kuntoon. Lisäksi kuten olen maininnut, autoa on tarkoitus pitää niin pitkään ("jos Luoja suo"), kunnes jälkikasvusta joku saa kortin ja näin isolle autolle ei enää ole tarvetta. Todennäköisesti siihen menee vielä 6-7 vuotta. Vuotta kohti jakaessa kustannus käy tuntumaan kohtuullisemmalta. Toivon mukaan em. osien osalta kilsojakin olisi edessä sama määrä, kuin nyt takana. Se on sitten eri asia, jos alakerta käy poikimaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
No niin, pari pvää ehdittiin ajaa ison rempan jälkeen, kunnes hehkun vikavalo syttyi. Muutama hehkuhan oli vaihdettu jo aiemmin, mutta niissä ei nyt ollut vikaa. Ohjainlaite rikki. Hehkut mitattu ja kunnossa. Edellinen omistaja oli uusinut laitteen 2017. Autodocilta löytyi samanlainen Beru 83 eurolla, ostin sen. Merkkiliikkeen osa vajaa 400 e. No, eipä korjaantunut, ja Star lähettää samaa koodia, eli
CDI-4
2267-001 LIN-sähke rakenneosalta N14/3 (hehkutuksen pääteaste) virheellinen. Virheellinen tietosähke tai aikarajoitus (Timeout).
Eli uudella ohjainlaitteella vika ei poistunut, koodi on tallentunut eikä voi poistaa. Merkkiliike puhui jostain uudemmasta versiosta ohjainlaitetta? Onko vinkkejä?
Muuten auto on pelannut OK. Kuivain ja takailmastoinnin taaemmat putket uusittiin nyt toistamiseen kun prässiliitos vuoti. Oikean takarenkaan ulkosyrjä näyttää vähän kuluneelle, tsekattava kulmat jossain välissä.
Autolla on nyt ajettu 252 tkm.
CDI-4
2267-001 LIN-sähke rakenneosalta N14/3 (hehkutuksen pääteaste) virheellinen. Virheellinen tietosähke tai aikarajoitus (Timeout).
Eli uudella ohjainlaitteella vika ei poistunut, koodi on tallentunut eikä voi poistaa. Merkkiliike puhui jostain uudemmasta versiosta ohjainlaitetta? Onko vinkkejä?
Muuten auto on pelannut OK. Kuivain ja takailmastoinnin taaemmat putket uusittiin nyt toistamiseen kun prässiliitos vuoti. Oikean takarenkaan ulkosyrjä näyttää vähän kuluneelle, tsekattava kulmat jossain välissä.
Autolla on nyt ajettu 252 tkm.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - pussiva
Timo L. kirjoitti:Kyllä oli painetestit tehty ja tehtiin nyt uudelleen. Kompura teki vain 8 baria testissä 16 barin sijaan. No eikun uutta paikalle MB-Osasta klubialennuksella, Arnottin eli AMK- OE-valmistajan tuote reilulla 300 eurolla. Merkkiliikkeen osa 1114 euroa, sisältäen tosin imuletkun ja suodattimen. Nyt on pysynyt ylhäällä ja kaikki tasonsäädöt toimivat ym. toimivat. Tosin pari päivää sitten syttyi moottoridiagnoosivalo... Lie pakokaasujen lämpötilatunnistimesta johtuva, koska sitä se herjasi keväälläkin. Nytkö se toinen on rikki, kun yhden uuden jo vaihdoin?.
Aika lailla päivälleen kaksi vuotta sitten vaihdettiin kompura. Nyt on käynyt suhahtelemaan voimakkaasti. Onhan se miehekästä, luulee ajavavansa kuorma-autolla, kolme suhahdusta parilla kilsalla ei lie normaalia. Lisäksi se suhahtelee ovia suljettaessa/autosta noustessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Huomenna menee taas pajalle teemana tuo hehkurele, takapyörän suuntaus ja 2 vkoa sitten täytetyn ilmastoinnin hiipuminen. Mikä nippa lie, mutta ympäristö ei voine tulla tämän näköiseksi ilmastointihuollossa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Onkos tuossa kohtaa haaroituskpl takailmastointiin? Siinä on o-rengastiiviste, jonka uusimalla vois kuntoutua.
Samalla olisi varmaankin hyvä tarkistaa muut mahdolliset vuotokohdat. Toivottavasti selviät tilanteesta helpon kautta.
Samalla olisi varmaankin hyvä tarkistaa muut mahdolliset vuotokohdat. Toivottavasti selviät tilanteesta helpon kautta.
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Kirjoittelit että autollasi oli ajettu n.250tkm ja turbo aivan loppu. Minunkin ärrään on huoltokirjan mukaan turbo vaihdettu n.300tkm kohdalla. Mikähän näitä turboja tuhoaa? Ajelin reilu 20 vuotta turbo Volvoilla dieseleillä ja bensa vehkeillä. Joillakin oli taulussa lähes 700tkm, eikä niihin turboo ollut vaihdettu ja silti vetoja riitti.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Varmaan tukkoiset ilmansuodattimet, v6
642 suodattimet tukkeutuu nopeasti ja on vähän hankalampi vaihtaa. Lisäksi huolto-ohjelman vaihtoväli on liian pitkä. Autokin on raskas joten jälkikäyttö on suotavaa.
642 suodattimet tukkeutuu nopeasti ja on vähän hankalampi vaihtaa. Lisäksi huolto-ohjelman vaihtoväli on liian pitkä. Autokin on raskas joten jälkikäyttö on suotavaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Kyllä. Turbohuollon raportissa oli maininta, että jälkiä voimakkaasta huohotuksesta. Varmasti en tiedä mistä huohotus voisi johtua; ilmansuodattimista vai separaattorista vai mistä. Tietenkin ajattelen, että ensimmäiset 180 tkm ajettu liian pitkillä huoltoväleillä. Nyt vaihdan öljyt n. 10 tkm välein, pitää kai ottaa ilmansuodatinten vaihto myös tuohon kympin ohjelmaan mukaan...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Kävin youtubessa katsomassa vinkkiä suodattimien vaihtoon. On kyllä pirun hankala entisiin autoihin verrattuna...
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Ekalla kertaa minullakin meni aikaa mutta kyllä se jo toisella kertaa aika nopeaa oli. Tuo ilmansuodattimen tyyppikin näykyy muuttuvan jossain vaiheessa, mun eemelissä on jo erimallinen kun coupessa.1tumppi kirjoitti:Kävin youtubessa katsomassa vinkkiä suodattimien vaihtoon. On kyllä pirun hankala entisiin autoihin verrattuna...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Onko kukaan laittanut k&n suodattimia? Ajattelin että helppo puhdistaa, hengittää helpommin vaikka on likaakin. Ikuiset.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
No niin.... seuraava vika... Etupäästä kävi kuulumaan narahtelua sekä suojatiekorokkeissa että ajossa asvalttitien epätasaisuuksissa - siis sekä terävissä montuissa että ns. routaheitoissa. Kokeilin painella perinteiseen tyyliin keulalta mutta eihän Airmatic anna jälkeä. Onko veikkauksia todennäköisestä äänen lähteestä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Ylläolevan vian aiheuttajaksi paljastui Airmaticin tasoanturien nivelet. Ensiapuna rasvaus. Ainakin muutama kuukausi on nyt edetty. Webasto heitti vikakoodin näyttöön. Testeri tarjosi viallista ohjainlaitetta. Merkkiliikkeen mekaanikko päästi johdon irti ja takaisin, nyt on taas menty kuukauden päivät toimivalla webastolla. Ohjainlaite tulee koko lämmittimen mukana. Korjaako noita tehdaslaitteita joku liike, tai onko tuo ohjainlaitehäiriö kuinka yleinen ja mikä sellaiseen neuvoksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi