E 230/280, -96 väykky

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 827
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

E 230/280, -96 väykky

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

No niinhän siinä kävi, että kuume kasvaa uuteen vankkuriin uhkaavasti. Bensaväykky se olis vanhan vastaavan tilalle laitettava. Ei forumissa ole kuitenkaan kauheasti bensaväykystä puhetta ollut, pl. Jonin kutoseemeli.

Kuitenkin perustavaa laatua oleva kysymys on iskenyt takaraivoon, eli lähtäkö hakemaan nelikkoa vai kutosta?

Nelosella ajelleena viimeiset vuodet, on joskus kaivannut kutosen tarjoamia vetoja, mutta pelottaa ylläpitokustannukset kahden mukin lisähintana. Ja nelosen meluisuus on jo pitemmän aikaa häirinnyt, joten liekö uudempi moniventtiili 230 hiljaisempi vrt. 8-valveen?

Saksan tuontina 230 vs. 280 saattaisi ostohetkellä kuluttaa lompsaa 1-1,5 t€ vähempi ja verot samoin. Kuitenkin saattaisi hinnat olla jopa samaa luokkaa loppupelissä jos oikein onnistaa. :lol:

Vielä...

Ei aivan ole allekirjoittaneelle selvinnyt Classic, Elegance ja Avantgarde erot. Avan sisus lienee selvin ero, mutta miten ne alustat ja muut suurimmat erot? :?
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Re: E 230/280, -96 väykky

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Vesa T kirjoitti: Ei aivan ole allekirjoittaneelle selvinnyt Classic, Elegance ja Avantgarde erot. Avan sisus lienee selvin ero, mutta miten ne alustat ja muut suurimmat erot? :?
Classic = Halvin perusmalli

Elegance = hieman kalliimpi (uutena joskus vuonna 96 +20t mk vrt Classic)
sis. jalopuusisustus + nahkapenkit(?) ym.

Avantgarde = sporttisin malli (aikoinaan +25t mk vrt Classic). Eli hieman kalliimpi kuin Elegance. Madallettu ym.

Noista hinnoista nyt en mene ihan takuuseen, mutta arvojärjestys on tuo.

Edit: Avantgarde kirjoitettu väärin - Muffler
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Käsittääkseni Eleganceen ei kuulunut nahkajakkaroita ainakaan Suomessa vakiona. Ulkonäköeroina Elegancen ja Classicin välillä tulee mieleen lähinnä ohuet kromilistat kylkilistojen ja puskurien yläreunoissa. Ja olihan Classicissakin jo jalopuuta keskikonsolissa sekä ovissa. Oman pirssiurani ensimmäinen ajokki oli E 220 D A (tietenkin Classic) vuodelta -96. Ainakin tuossa härvelissä oli nuo jalopuusomisteet, ja auton ainoat lisävarusteet olivat takuulla juurikin tuo automagialaatikko, sekä radio...

Elegancen lisähinta ei tainnut tuolloin olla kovin kova, mutta käsittääkseni juuri Avantgarden ja Elegancen välissä oli leveä hintakuilu. Avantissa taisi olla jo tuolloin vakiona nahat ja kylmäkone?
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Vesa T kirjoitti: Kuitenkin perustavaa laatua oleva kysymys on iskenyt takaraivoon, eli lähtäkö hakemaan nelikkoa vai kutosta?
Jos lompakko kutosen sallii niin osta ihmeessä. Tien päällä sen huomaat. 80-100 vauhdissa ei ohittaessa vitoselta tartte neloselle vaihtaa. Kuitenkaan tuo bensan kulutusero nyt ei kovin suuri ole. Tiedä sitten muista kuluista.

Tuolla voit vertailla nelosen ja kutosen eroja:
E230 :arrow: http://www.mercefreaken.com/tekniskedata/210/e230.htm
E280 :arrow: http://www.mercefreaken.com/tekniskedata/210/e280.htm

Ajattelitko manua vai tomaattia? Itse haluaisin vaihtaa automaattiin. Mulla olis toi manuaali myynnissä hp 27 000€.
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 827
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Testattu

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Nyt on sitten koeajettu E 280 -99, tosin V6-mylly. Hepoja lienee hiukan enempi kuin R6 (193 vs. 204)? Kuitenkin, ajettu 99 tkm, automaatti, kylmät ja muuta elegance oli tarjolla hintaa 36900 € (no huh huh...). :x On siinä 124:n ero aivan uskomaton. Ainoa että 17" vanteet/renkaat oli hiukan äänekkäät mutta vetoja oli moottorissa ruhtinaallisesti. Automaatti oli hiukan epäloogisempi vaihdoissa kuin olin tottunut jenkkiaskiin entisessä Chevyssäni. Autoaski on kyllä ehdoton eemeliin. 8)
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Re: Testattu

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Vesa T kirjoitti:Nyt on sitten koeajettu E 280 -99, tosin V6-mylly. Hepoja lienee hiukan enempi kuin R6 (193 vs. 204)? Kuitenkin, ajettu 99 tkm, automaatti, kylmät ja muuta elegance oli tarjolla hintaa 36900 € (no huh huh...).
No mitäs muuten tykkäsit Väykystä? Jossakin väittäävät tuosta sivutuuliherkkyydestä, mutta mun mielestä se on pelkkää p*skapuhetta. Ite en oo ainakaan mitään suurempaa huomannut, joka vaikuttaisi negatiivisesti. Niin kyllähän tuo kutosmylly ihan hyvin liikkuu :)

edit: suosittelen
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Kyllä se sivutuuliherkkyys on Väyrysessä ihan todellisestikin olemassa, mutta kunhan ajellessaan omaksuu tarpeeksi "löysän" otteen ruorista, ei tuo mitään haittaa.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 827
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Erittäin oikea

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

ainakin mulle, nimittäin tommonen bensaväykky. Tosiaan hulppea luxus kyytiä oli. Tuuliherkkyyttä ei osannu vielä testailla kyseisellä koepätkällä, ei ollut juuri tuulta ja ei tainnut olla aivan päällimmäisenä fiiliksissä muutenkaan tuulen haistelu :D .

Kuitenkin ens maanantaina on tarkoitus mennä tyypittään E 230 -96 myöskin Sulan automekkaan. Vertailevaa koeajoa kutoseen. :?:

Vielä tuulesta; kaveri vaihtoi -99 220 CDI:n jossa lukuja hiukka alta puolimilliä ja kertoi myös negatiivisia tuulikokemuksia ajon aikana. Mutta kyllä se 124:n tuntuu tuulessa hakevan vaikka alusta on kunnossa. Enpä tuota osaa pelätä auton vaihtoa miettiessä. Mielestäni myös -96 523i:tä on myös suuntavakaudesta moitittu. :)

Vielä autoaskista; 5-pykäläutomaatti lie tullut -98 väykkyyn vai kuinka :?:

Sinänsä vanhan bensa 124:n hukkaaminen ei näinä aikoina liene helpoimpia tekosia, vaikka kuinka soiva peli olisi kyseessä :cry:
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W210:ssa 5-v. automaatti oli vakiona alusta pitäen E 420:ssä. Muissa oli ainakin vielä 1997 neljävaihteinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Mites noissa dieseleissä, muistelen että -96 E220D:ssä oli 5-pykäläinen automaattiloota?

Eikä sitä tuuliherkkyyttä pidäkään pelätä, sen kanssa pitää oppia elämään. Joku huomattavasti itseäni fiksumpi on tainnut todeta, että "mitä pienempi ilmanvastus autossa on, sen herkempi se on sivutuulelle"... Tuon W210:n ilmanvastuskerroinhan muistini mukaan on hyvin alhainen.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

J_J kirjoitti:Mites noissa dieseleissä, muistelen että -96 E220D:ssä oli 5-pykäläinen automaattiloota?
Oikeimpa muistelet. Tuossa tapauksessa autoon sai joko 5-vaihteisen manuaalin tai 4- tai 5-vaihteisen automaatin. Tosta 5-vaihteisesta tomaatista joutui tosin pulittamaan hieman lisähintaa.
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Juukeli, uskomatonta tekstiä. Minä kun olin 150% varma, että tuon -96 Väyrysen omistaja olisi ollut viimeinen tyyppi maan päällä, joka on valmis maksamaan mistään muusta lisähintaa, kuin tuosta automaatista. Mitenkähän suuri ero mahtoi olla 4- ja 5-vaihteisen automaattilaatikon hinnoissa, tietääkö/muistaako joku?
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Vastaa Viestiin