Termodilemman jäsennys Kiinalaisen rälläkän hiilillä:

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Termodilemman jäsennys Kiinalaisen rälläkän hiilillä:

Viesti Kirjoittaja HVM »

Otsake sinällään on jo paljon puhuva. Seuraavassa ohjeet vilusta kärsiville W140:n omistajille kuinka kajuuttaan saadaan löylyä ostamatta uutta kiertovesipumppua:

Aluksi lyhyt epikriisi:

Komentosilta on kovalla pakkasella luvattoman viileä. Reaktorin prosessilämpö on kuitenkin normaali, eli +80-82 astetta pekkerelliä.
Komentosillalle tunkevan hukkalämmön määrä kasvaa kun ajetaan pakkokakkosella 140km/h.

Dignoosi:

Lauhdeveden virtauma ei ole komentosillan lämmitystä silmälläpitäen riittävä.
Kiertovesipumppua tutkitaan niin näkö- kuulo -kuin tuntohavainnoinkin.
Pumppu todetaan kaksissa miehin halvaantuneeksi.

Ja eikun pumpun kimppuun. Pumppu hiekottaa purkuvimman sepiltä heti alkumetreille; ruuvit ovat ilimanmuuta ja ehottomasti ysitorxit. Kelloremonttia kun ei ole tullut juuri tehtyä, mitä nyt joku seinäkello hiivassa entisöityä, se tuli lähtö tarvikepuotiin. Liikkeessä on kaksi variaatiota tarvittavasta instrumentista: Meisselimalli, ja irtokärkimalli. Nyt punotaan nerokas juoni :8) Kummatkin vaihtoehdot otetaan mukaan ja sovitaan että sopimaton vaihtoehto palautetaan kun ei ole täyttä varmuutta kumpiko kaluista sopii ahtaaseen rakoon. Heti välittömästi ulkona sovitaan että ruuvit avataan kalliimmalla vaihtoehdolla ja ostetaan halvempi, kalliimpi sitten palautetaan liikkeeseen :shock: :lol:

Pumppu irtoaa lemmessä kuten Mersun pumpun ilmanmuuta kuuluukin. Potilas pöydälle ja pääty moottorista poispoikkeen. Jo huolimaton vilkaisu potilaan sisuksiin varmistaa että nyt on hullut vainulla ongelmasta :shock:

Hiilistä on 1,23 millin liisteet jäljellä, ja siivo sisuksissa on sen mukainen :x
Entiset hiilet raksitaan huuthiiteen Savenmaan torimyyntiautosta ostetuilla 1,50 euron pihdeillä :x ja loput kaksi säiettä piuhasta nirhataan hedelmäveitsellä :shock: Nyt päästäänkin miettimään mistä saadaan uudet hiilet korvaamaan jo parhaat päivänsä nähneet alkuperäiskekäleet.

Jompikumpi yltiöneroista virtuoosimekaanikoista ehdottaa tässä vaiheessa että jos kurkattaisiin tiimityönä saunan uuniin, toinen näyttää taskulampulla valoa kaminaan ja toinen analysoi sopivia ehdokkaita puusilmillään. Ajatuksesta kuitenkin luovutaan koska taskulampun nielaisee niin helposti.

Seuraavaksi kurkistetaan pääkalloluolan (juopottelutallin virallinen nimi) pöytälaatikon uumeniin. Laatikosta löytyy linkkuveitsi, töpseli, timpurin kynä, rikkonainen ruohonleikkurin terä puolikas lihapiirakka :shock: :x ja rasia vetopommeja :D :twisted: . Ihme kyllä idiootit malttavat pitää kyntensä erossa paukuista ainakin tällä erää :shock:(tiedä häntä sitten kumminko päin taloa juostaan ympäri kun ämmä tulee himaan :twisted: )

Seikkaperäisempi silmäily kuitenkin kantaa hedelmää tälläkin kerralla! Lootan pohjalta löytyy Kiinalaisen rälläkän "first aid-kit"!

Ei siihen tarvita kahta pölvästiä enempää toteamaan että kekäleet ovat suorastaan kohtuuttoman kokoiset kyseiseen projektiin, toisaalta vaakakupissa painaa uusien tarvikehiilien sietämätön kolmen euron hinta :shock: Päätös on helppo ja yksimielinen: Tahko käyntiin.

Koneistustapahtuma on naurettavan yksinkertainen ja nopea, 40 minuutin hiomisen jälkeen kekäleet ovat lähes sopivat. Vielä vartti kalttaamista päälle ja kymmenen minuuttia hienosäätöä kumpaakin tyydyttävän toleranssin saavuttamiseksi, ja voila'! Toinen hiilistä sopii paikoilleen paitsi että on liian pitkä :shock:

No, lopulta hiilet saadaan sovitettua koloihinsa ja ryhdytään miettimään sopivaa ratkaisua niitten yhdistämiseksi osaksi moottorin hengenelämää.

Taas mennään sinne laatikolle. Jätetään inventaario tällä kertaa väliin muilta kuin oleellisilta osin. Toosan uumenista löytyy puolenkymmentä vaihtelevakuntoista abikoliitintä jotka ovat joutuneet allekirjoittaneen haltuun nerokkaan liiketoimen seurauksena: Kaverilta puuttui takavuosina 20 mk täyslastista välipierua, (lätkäkassillinen) ja allekirjoittaneelle tarjoutui ainutkertainen mahdollisuus lunastaa 16-osainen Taiwanilainen hylsysarja abikoineen kaikkineen. Mainittakoon vielä että satsi on ykköspalkinto maakuntasarjan mänttipallo-ottelusta.( ja pohojanmaalaisille tiedoksi että ensi syksyn Itä-Länsi päättyy 2-0 mainitussa järjestyksessä)

Ja sitten eikun liitoksen kimppuun:
Abikoista purraan muoviset ja ylimääräiset osat pois. Pari susikappaletta tulee, mutta lopulta tulos tyydyttää siinä määrin että uustuotantokekäleet voidaan liittää entisten tilalle yksissä tuumin edellämainitusta sarjasta peräisin olevilla "akipoko"-tongeilla :shock: (ei ainakaan abikopihdeista voi puhua)

Loppu sujuukin sitten kuin tanssi, ja nimen omaan. Hiilihässäkkää laakereineen sorhataan juurilleen noin pari tuntia :shock: Ei nähtävästi Herr Bosch ole ainakaan härvelin kokoamisperiaatten perusteella miettinyt sitä että joku neropatti sovittaa sinne vielä Kiinalaisen rälläkän modifioidut varaosakekäleet :evil: :shock: :D , sinne ne vaan sisulla ja hulluudella laitettiin :lol:

Jos nyt pari sanaa loppuun laitettaisiin asiaakin:

Asiasta on täälläkin keskusteltu paljon malliin "Onko pumppua, miksi ei ole pumppua, vaikuttaako pumppu mihinkään, paljonko maksaa jne..."

Jos tällä järjenjuoksulla ja näillä käsillä onnistuu pumpun elvytys maksamatta siitä mitään, onnistuu se keltä hyvänsä. :lol: Hiiliin tietysti kannattaa investoida sen verran että jää tuo tahkoamisvaihe pois.

Pumppu pyörii ja ässä lämpiää, joku viisas kun vielä etsisi hinnan tuolle pumpulle...kiinnostaisi paljonko säästettiin :D

Jos hinta on alle 27 e älkää mielellään ilmoitelko :x :shock: :lol:

Jälkikirjoitus: Tarina on sitten tosi.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Tarinalle 8) :wink: :lol:
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Ehkä vielä pyörii mutta ei kauaa.... valitan.... Vaihtovirta -hiilet on paljon pehmosempaa tavaraa kuin tasavirran puolella. Toisin sanoen viikko tai kaks, niin se pumppu tukehtuu / sammuu omaan "..askaan", eli hiilipölyyn. Mutta muuten oli kyllä mielenkiintoinen projekti. Ja varmasti sai kyllä soveltaa jos jonkunlaista keksintöä!!!!

Toisaalta eihän tuo rälläkkä kallis ollu. Sellasen voi aina ostaa uuden ja vaihtaa sit parin viikon päästä uudestaan ne hiilet!!!!



Niin ja sen uuden kiertovesipumpun hinta oli 175 eukkoo.....
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

E300TD kirjoitti:Ehkä vielä pyörii mutta ei kauaa.... valitan.... Vaihtovirta -hiilet on paljon pehmosempaa tavaraa kuin tasavirran puolella. Toisin sanoen viikko tai kaks, niin se pumppu tukehtuu / sammuu omaan "..askaan", eli hiilipölyyn. Mutta muuten oli kyllä mielenkiintoinen projekti. Ja varmasti sai kyllä soveltaa jos jonkunlaista keksintöä!!!!

Toisaalta eihän tuo rälläkkä kallis ollu. Sellasen voi aina ostaa uuden ja vaihtaa sit parin viikon päästä uudestaan ne hiilet!!!!



Niin ja sen uuden kiertovesipumpun hinta oli 175 eukkoo.....
Kiitos hyvästä kommentista ja vielä paremmasta pumpun hinnasta :D

Hommahan on tästä eteenpäin silkkaa rutiinia. Juuri tänään tuli postin mukana uusi Savenmaan mainoslehti jossa mainostettiin pikkurälläkkää 15,90 nylkyhintaan :x Onneksi paikallinen Isojoen konehallin kätyri sotkee markkinoita tyrkyttämällä samaa värkkiä siedettävään 8,90 hintaan. :D

Tässä välissä kannattaa muuten huomioida se että vasarankäyttötaitoinen pölvästimekaanikko saa samaan rahaan kahdet hiilet ainakin Isojoen paketissa. Jos Sponsori löytyy pitää tarkistaa tuon dekadenssibussinkin rälläkäpaketin anatomia.(Onko joku muuten löytänyt joskus jotain viisasta ko. autosta? Se VW-paikallismoottorilla varustettu Ruotsin "armeijan"paloruiskukin on näköjään toimitusmyynnissä. Ja sitäpaitsi rajoitettu erä 2kpl nopeimmille. Ei voi kovin hätäisiksi Suomalaisia väittää kun tavara on ollut myynnissä vasta marginaaliset 2 vuotta)

Törkybussi laskeutuu paikkakunnalle torstaina, pitäisköhän ostaa peräkärryllinen IKH: rälläköitä ja kysyä montako laitetaan? Pannaanko paperiin vai syötkö tässä?
Avatar
jösse12488
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
Paikkakunta: Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse12488 »

Alas Vesa pistämään Kalevalaa uusiksi, saisin minäkin pojankossit kiinnostumaan siitä koulussa :D :D Melkoista verbaaliakrobatiaa tuo sinun kielenkäyttösi. Minusta alkoi tuntumaan, että omakin pumppu, joka ei pyöri saa kohta saman käsittelyn :lol: Jokin kumma pakkomielle...


"Pannaanko paperiin vai syötkö tässä"... Muista vaatia Maaseudun Tulevaisuuteen... :lol:
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

jösse12488 kirjoitti:Alas Vesa pistämään Kalevalaa uusiksi, saisin minäkin pojankossit kiinnostumaan siitä koulussa :D :D Melkoista verbaaliakrobatiaa tuo sinun kielenkäyttösi. Minusta alkoi tuntumaan, että omakin pumppu, joka ei pyöri saa kohta saman käsittelyn :lol: Jokin kumma pakkomielle...


"Pannaanko paperiin vai syötkö tässä"... Muista vaatia Maaseudun Tulevaisuuteen... :lol:
Tässä taas nähdään kertaaleen ettei "kansankynttilää" vedetä höplästä?

Tämä kulmahiomakoneen hiilistä jankkaaminenhan johtaa vääjäämättä siihen umpikujaan että jok'ikisessä Mersun kiertovesipumpussa on näillä näkymin viikon sisään rälläkän hiilet :D

Keksintöhän on sinällään jo melko vanha, vaikka ei sitä olekaan. Taisi olla herra Popov vuosisadan alkupuolella joka keksi että kun koiralle näyttää läskinpalaa ja soittaa kelloa, piski yhdistää kellon jonkin ajan kuluttua läskinpalaan vaikka ei sitä läskinkitlaketta näkisikään?

Tässä on juuri sama homma kyseessä. :lol:

Läskinpalan virkaa tässä tapauksessa ajaa se törkybussi.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

E300TD kirjoitti:Ehkä vielä pyörii mutta ei kauaa.... valitan.... Vaihtovirta -hiilet on paljon pehmosempaa tavaraa kuin tasavirran puolella....
Mutta mutta, eikö rälläkässä(samoin porakoneessa) ole tasavirtamoottori?
Eli tasasuuntain ja säätöpiiri-> moottori?(muistelisin näin), ja toisaalta nuissa kiinan koneissa osat tuskin kovin tarkoin suunniteltu juuri siihen vehkeeseen, että saattaapi se toimiakin, tai ainakin kannattaa koittaa.
Avatar
jösse12488
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
Paikkakunta: Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse12488 »

" Läskinpalan virkaa tässä tapauksessa ajaa se törkybussi"

AAARGGHHH! Nyt on varottava, se törkybussin kotikolo on tuossa naapurikunnassa Nivalassa :shock: Tuolla Herra Popovin teorialla ja erittäin suurella prosentuaalisella todennäköisyydellä tuo meidänkin ohi viilettävä törkybussi saa aikaan sen ETTÄ : SE SAAMARIN TOIMITUSMYYNNISSÄ OLEVA PALORUISKUKIN ON KOHTA MEIDÄN PIHASSA :!: :!: Mutta saisihan sieltä kyllä ne hiiletkin samalla...
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Jarno.v kirjoitti:
E300TD kirjoitti:Ehkä vielä pyörii mutta ei kauaa.... valitan.... Vaihtovirta -hiilet on paljon pehmosempaa tavaraa kuin tasavirran puolella....
Mutta mutta, eikö rälläkässä(samoin porakoneessa) ole tasavirtamoottori?
Eli tasasuuntain ja säätöpiiri-> moottori?(muistelisin näin), ja toisaalta nuissa kiinan koneissa osat tuskin kovin tarkoin suunniteltu juuri siihen vehkeeseen, että saattaapi se toimiakin, tai ainakin kannattaa koittaa.

Enpä lähe vastaan väittelemään, saatat olla jopa oikeassa.....
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Viikon paras :)
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Vastaa Viestiin