W140-uupuneen norsun virkistys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

W140-uupuneen norsun virkistys

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi,

Aattelin laittaa lyhyesti tarinaa W140 Möhköfantin elvytyksestä.

Onnistuin ihan omalla kämmillä tyhjentämään akun jättämällä avaimen lukkoon (onneksi rauhallisessa kotipihassa). Auto seisoi 3vrk ja eipä ollut enää Boschin 95Ah mökissä elektroneja kotona.

Eihän tuo ole ongelma, annetaan apuvirtaa... Hetkinen, akku on kontissa ja kontin kansi kiinni. :roll: Avaimella kokeilemaan, mutta kun on keskuslukollinen auto, niin eihän kontinkantta ole varmaan vedenpaisumuksen jälkeen avaimella avattu. :( Hetken nitkuttelun jälkeen selvisi, että eipä avata nytkään. Mistäs sitä virtaa voisi saada syötettyä? Lyhyt googlettelu antoi vinkin, että repsikan jalkatilassa olisi liittimiä, joiden kautta onnistuu. Kun taittaa oikean etumaton kärkiosan taaksepäin pois edestä, alta paljastuu hieman A4:sta kookkaampi peltilevy. Levyn alakulmissa on M10 muovimutterit (2) irrottaa ne, saa levyn vängätyksi syrjään ja alta paljastuu sähköroipetta jos jonkinmoista. Muovisten "väliseinien" eristämänä on useita virtajohtimia ja kaapeleita, joihin tulee +. Useammassa vinkissä kehotettiin käyttämään noita +:n syöttämiseen autoon ja laittamaan - johdin (maa) oven lukon vastinkappaleeseen B-pilarissa.

Ihan hyviä ja järkeenkäyviä vinkkejä oli myös virran antaminen startin tai laturin +:n kautta, mutta W140:ssä molemmat uinuvat kasikoneisessa ainakin sellaisessa paikassa, ettei pääse helposti käsiksi.

Kävin noiden ohjeiden kanssa toimeen. Koetin starttikaapeleilla toisesta autosta ja myös älylaturilla. Ei tulosta, ei lataudu. Kokeilin myös älylaturilla jalkatilan poteron vasemmassa laidassa olevaan yhteen ruuviin, joka oli selkeä maadoituspiste, laittaa - johtimen siihen. Ei tulosta. Kaveri valisti, että niissä liitoksissa voi olla suojalakka, joka estää kontaktin. Sain Auto-Sunin huoltoneuvojalta myös puhelimitse ohjeen käyttää tuolla jalkatilassa olevaa kaapelia +:ksi ja kuoria siitä hieman, että saa kontaktin, joten oikeilla jäljillä piti olla, mutta mikä on, ettei onnistu.

Apuun riensi em. kaveri, joka on mittausalan ammattilainen ja hän epäili samaa, että lakka haittaisi. Kertoi myös, että älylaturi ei jaksa välttämättä ladata täysin purkautunutta isohkoa (95Ah) akkua. :evil: Huomasin itsekin, kun se veti melkein heti Err-tilaan, kun laturin kytki. Hetken kokeilun jälkeen laitettiin toisesta autosta + yhteen niistä lattian +paikoista ja - siihen vasemmassa laidassa olevaan ruuviin, niin johan aukesi keskuslukko ja siten takaluukku. Eipä tullut itse tuota kombinaatiota kokeiltua suoraan toisesta autosta olevalla apuvirralla. Sitten vaan lataamaan akku ja eipä ollut muuta ongelmaa, kuin radio kyseli koodiaan, jonka naputtelemalla homma hyvä.

Lopuksi muutama opittu pointti:

-ÄLÄ loputa virtaa W140:stä
-jos niin käy, niin anna virtaa sinne repsikan jalkatilaan, + jonnekin sopivaan nastaan, mihin saat kiinni (useampi punaisella johtimella oleva, selvästi +paikka) - siihen vasemman laidan maadoitusruuviin
- itselläni ainakaan lukon vastakappale Ei ole maissa (auto on maalattu kokonaan uudestaan myös oviaukoista, joten voisiko vaikuttaa, en tiedä) :think:
-huolehdi mekaanisten lukkopesien toimintakunnosta (täytyy koettaa elvyttää kontin lukko kuntoon)
-jos epäilyttää vähänkin akun kunto, niin vaihda ajoissa, kts. kohta 1. (tiesin kyllä itse akun hyväksi, kun olin viime talvena uusinut)
-hieman oli kilin tunteet, kun W140:ssä on aikalaisekseen sähköä vähintään riittävästi, että kunhan ei käräytä mitään tonnin hintaista modulia, mutta ei ainakaan nyt sattunut mitään
-W140:ssä Ei ole konehuoneessa mitään valmista +terminaalia virran syöttöön (uudemmissa Mersuissa ilmeisesti tällaisia on)

Mutta, lopussa kiitos, jos vielä seisoo. Nyt murisee Möhköfantti jälleen ja maisema vaihtuu. :wave:

T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W140-uupuneen norsun virkistys

Viesti Kirjoittaja simoks »

Melkein sama homma aikoinaan w126:n kanssa itellä. Kun laittoi uuden akun kiinni autoon niin päättikin vetää itestään kaikki ovet lukkoon sillä sekunnilla ja meinas paniikki iskeä kun ei lukkopesät käänny millään että mites mää nyt nää ovet avaan. Onneks peräkontin lukko oli säästyny enemmiltä ja alkoi hetken ronklaamisen ja voitelun jälkeen toimimaan :crazy:

Pitäis omasta möhköstä kyllä kokeilla että pelittääkö nuo lukkopesät ettei käy itelle samanlailla.
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin