Mihin öljy häviää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Mihin öljy häviää?

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Ongelmana on 190E 2.5-16:n öljynsyönti.
Öljyä kuluu n. 1 litra/2000 km. Pakokaasu ei haise öljylle. Ei vuoda öljyä.
Syökö se sitten niin hissukseen sitä ettei sitä haista, mutta palaa kuitenkin?

Mitkä toimenpiteet saisivat tuon öljynkulutuksen kuriin?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

venttiilivarsien kumien vaihdolla tuo lähes 100 varmasti loppuu... huohottaako kone pahasti?
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jep melko varmasti venttiilivarrenkumit...jos öljy tosiaan palaa moottorissa esim. männänrenkaat falskaa niin pakokaasu on selvästi sinertävää ja pilvi vaan kasvaa kun kiihdytetään...vaikka autossa olisi katti.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Ja saattaapi tuo kulutus pienentyä öljy merkkiä vaihtamalla. ainakin monissa mersun koneissa.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ite oon huomannut, että Nesteen öljyt on kuluvampaa tavaraa, kuin moni muu merkki. Tällä hetkellä sisässä Nesteen täyssynteettiset, kulutus ollut n. L/4000km. Ei siis paha, mutta viimeksi oli Mobilin öljyt, eikä syönyt 7000km kuin merkin välin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jiipee kirjoitti:Ite oon huomannut, että Nesteen öljyt on kuluvampaa tavaraa, kuin moni muu merkki. Tällä hetkellä sisässä Nesteen täyssynteettiset, kulutus ollut n. L/4000km. Ei siis paha, mutta viimeksi oli Mobilin öljyt, eikä syönyt 7000km kuin merkin välin.
Oliko sama viskositeetti ? mikä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Oon minäkin huomannut saman. Tosin minusta se ei haittaa. PItäähän öljyä jonkin verran kuluakin. Siitä tietää että voitelu toimii. Tosin halvan teboilin öljyn kokeilu johti minulla räjähdysmäiseen kulutukseen.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Sataysikymppisessäni on Mobil 0W40 nyt ajettu 5000km vaihdon jälkeen, eikä tikusta huomaa öljyn huvenneen yhtään, Mobilit sopii Mersulle muutenkin hyvin, eikä paikat rallata :wink:

mutta "yhdyn" edellisiin puhujiin, varren kumekset kun vaihdattaa ja laittaa Mobilit sisään niin jo luulisi lyytin kirjoittavan.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

veskola kirjoitti: Oliko sama viskositeetti ? mikä ?
Pitääpä tarkistaa se viskositeetti, mutta muistelisin että on sama. Se Nesteen öljy oli vielä aika arvokasta. Samaa öljyä käytetään työpaikan huoltoautoissa (MB Sprinter).
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Petri M. kirjoitti:Jep melko varmasti venttiilivarrenkumit...jos öljy tosiaan palaa moottorissa esim. männänrenkaat falskaa niin pakokaasu on selvästi sinertävää ja pilvi vaan kasvaa kun kiihdytetään...vaikka autossa olisi katti.
Hetkonen, mihis se öljy sitten menee? Haihtuuko taivaalle? Minä olen aina luullut, että jos venttiilinvarren kumi vuotaa, niin öljy menee sylinteriin ja pölläyttää käynnistettäessä sinistä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei sillä muuta vaihtoehtoa ole kuin palaa.. jos kone ei vuoda päällepäin. houhotin putket menee vakiokoneissa yleensä ilmanputsariin eikä maahan. näin ollen sitäkin kautta tuleva öljy menee sylintereiden läpi palamalla... anna auto nkäyd kuumana 10min tyhjäkäyntiä ja polkaise kaasupohjaan hetkellisesti. jos pölläyttää sinistä niin venavaren kumit. ne ne ekana menee. tuo tyhkäkäyttö siksi että silloin imukanavissa on alipaine kovimmillaan silloin öljy todennäköisimmin menee venttiilivarrenkumien läpi.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

ja muistelisin "kouluajoilta"että varsinkin moottori jarrutuksessa huomaa venttilin varsien kumien surkeuden sinisenä savuna ?
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pohdin tässä kanssa, että miten erottaa ventiilin varren kumit ja väljät sylinterit toisistaan :?:

Väljät sylinterit polttavat tasaisesti sinistä, mutta venttiilin varret pölläyttävät stratissa, koska moottorin seisoessa varsien kautta on päässyt valumaan paljon öljyä palotilaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Pietu71 kirjoitti:ja muistelisin "kouluajoilta"että varsinkin moottori jarrutuksessa huomaa venttilin varsien kumien surkeuden sinisenä savuna ?
Korjaan senverran, että moottorijarrutuksessa on imusarjan alipaine kovimmillan :D
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

veskola kirjoitti:Pohdin tässä kanssa, että miten erottaa ventiilin varren kumit ja väljät sylinterit toisistaan :?:

Väljät sylinterit polttavat tasaisesti sinistä, mutta venttiilin varret pölläyttävät stratissa, koska moottorin seisoessa varsien kautta on päässyt valumaan paljon öljyä palotilaan ?
Mutta jos ottaa huomioon väljät venttiilin varret, ja kovettuneet varrenkumit?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

veskola kirjoitti:Pohdin tässä kanssa, että miten erottaa ventiilin varren kumit ja väljät sylinterit toisistaan :?:

Väljät sylinterit polttavat tasaisesti sinistä, mutta venttiilin varret pölläyttävät stratissa, koska moottorin seisoessa varsien kautta on päässyt valumaan paljon öljyä palotilaan ?
Tälleesti minullekin jäi koulusta mieleen.
Aika loogista.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mistäs sitten erottaa sen, meneekö öljyn sekaan naftaa (tai bensaa)? Ja mikä siihen yleensä on syynä? Omassa on sisällä 0W40 (aiemmin 5W50) Mobilit, ja nyt näyttää siltä, että ei kuluta juuri mitään (ajettu about 2500 eikä vielä näkyvästi mittatikusta kadonnut). Mutta kuitenkin mielestäni kylmänä (kuitenkin webastolla lämmitettynä) tyhjäkäynnillä tulee ehkä aavistuksen sinertävää putken päästä.. eli polttaisi hiukan, mutta ei kuitenkaan mittatikun mukaan kulu.. eli meneekö naftaa öljyn sekaan :arrow: korvaa kuluneen öljyn ??
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mihin öljy häviää?

Viesti Kirjoittaja E300TD »

FosgateT kirjoitti:Ongelmana on 190E 2.5-16:n öljynsyönti.
Öljyä kuluu n. 1 litra/2000 km. Pakokaasu ei haise öljylle. Ei vuoda öljyä.
Syökö se sitten niin hissukseen sitä ettei sitä haista, mutta palaa kuitenkin?

Mitkä toimenpiteet saisivat tuon öljynkulutuksen kuriin?
Mutta jos se vuotaa sitä nestekanavaan, esim. ölynlauhduttimesta. Tarkistappa nesteet. Tai toisaalta olisthan sä jo huomannut varmasti sen, jos näin olisi.....
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

veskola kirjoitti: Väljät sylinterit polttavat tasaisesti sinistä, mutta venttiilin varret pölläyttävät stratissa, koska moottorin seisoessa varsien kautta on päässyt valumaan paljon öljyä palotilaan ?
Jep nimenomaan kuten veskola sanoi...se on hyvä että jotkut kuitenkin takertuu aina siihen pilkkuun ;)
...polttaa sinistä tasaisesti jos sylinterit MUTTA ei pöllytä sinistä startissa eikä ehkä moottorijarrutuksessa jos venttiilivarrenkumit valmiit katti-autossa ja tästä on ihan omakohtainen kokemus -> 1,5 l / 1000 km - pakokaasusta ei pystynyt sanomaan mitään? kumit vaihdettiin öljynkulutus 10000 km / 2-3 dl - että sitä rataa...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tuo öljynkulutus vaihtelee näköjään valtavan paljon. Hellapoliisin Polo oli ensimmäisessä huollossa viime viikolla. Mittariin oli vuoden aikana tullut 33500 km, eikä öljyä ollut kulunut juuri nimeksikään.
Volkkarin öljy on näköjään Shel Helix Ultra jne. Maksoi 60 egeä, joten ei ihan Bilteman ööliä, jota muuten itse olen käyttänyt jo vuosia. Sekä aiemmin bemarissa, että nyt mesessä.
Omassa tuplaveesatakaksnelosessa sitä kuluu ihan kiitettävästi. Ei kuitenkaan niin paljoa, että pakokaasut olisivat siniset missään vaiheessa.
Eikä tietysti kirpaisekaan, kun on niin halpaa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Myydään palstalla ois sulle FosgateT myynnissä uudet venavarrenkumit ja myös kannentiiviste vaikkapa varalle :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Kiitoksia vastauksista.
Täytyypä laittaa noi venavarrenkumit uusiks samalla kun vie venttiiliensäätöön keväämmällä... Niistä uskoisin läpi menevän.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

Viesti Kirjoittaja hak269 »

itselläni 300 24v bensa ja vie öljyä 5 desiä tuhannella kansirempankin jälkeen(litra ennen remppaa). Kuulun siis siihen epäonnisten ryhmään että oli vissiin sitten alakerrassakin vikaa. Ei työnnä sinistä savua eikä haise palaneelle öljylle. Vissiin katti vie hajun ja savun suurimmaksi osaksi pois. Öljyt on mobil super 5w50. Eipä ole kokemusta auttaisko öljymerkin vaihto?
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mullakin öljyt Mobilin 5W50... :roll:
Olisko toi liian ohkasta? :?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

itselläni vei lähes litran tonnilla ennen venttiilinvarren kumiremppaa.

kumien vaihdon jälkeen ei katoa öljynvaihtovälissä pisaraakaan.

autossa on 200tkm mittarissa (todellisista ei tietoa) 230 E vm 86.

Kumit olivat menettäneet elastisuutensä täysin ja "kivettyneet" aivan korpuiksi.

Öljynä olen nyt käyttänyt sadantonnin verran mobilin 5W50:siä ja alussa olleet koneen rallatuksetkin ovat pikkuhiljaa kadonneet lähes kokonaan.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Mitäs tälläinen venttiilivarsikumien vaihto teetettynä mahtaa kustantaa pajalla ?

Oma W123n (2.3 ltr bensa, ajettu 305 tkm) pölläyttää sinistä käynnistettäessä, edellä lukemani perusteella juuri nuo kumit kuluneet ?
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Vastaa Viestiin