Renkaanvaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja simoks »

Vaihtelinpa tuossa avovaimon isän mondeoon talvirenkaat.. jokanen mutteri oli väännetty niin lujaa kiinni että rasva ja metrin jatkovarsi oli tarpeen. Viimeisessä pyörässä joutu ihan tosissaan vitkutteleen 10min eestaas välillä rasvaten vaan poikkihan se napsahti, mukava inffota että tässä kävi nyt näin :D Samasta pyörännavasta oli jo valmiiks yks pultti pyörännavasta poikki, nyt siis kolmella viiden sijaan kiinni.

Kysymys kuuluu että mikähän ihmeen tarve ihmisillä on vääntää ne pultit/mutterit niin saatanan lujaan kiinni? Vai lieneekö rengasliikkeiden kanssa sama homma.

Omissa autoissa aina riittäny se auton oma väännin kiristykseen ja ongelmia ei ole koskaan ollu.
W210 E320cdi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1298
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kerran autoin kaveria renkaanvaihdossa tuoreeseen hankintaansa. Ei meinattu saada renkaita pois. Yks bilteman nelikkoavain meni solmuun, lopulta metrin jatkolla ne aukes. Kaikki oli kierrelukitteella liimattu :crazy:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja tomant »

simoks kirjoitti:...Kysymys kuuluu että mikähän ihmeen tarve ihmisillä on vääntää ne pultit/mutterit niin saatanan lujaan kiinni? Vai lieneekö rengasliikkeiden kanssa sama homma....
Rengasliikkeessä pultit/mutterit vedetään sopivaan kiristysmomenttiin joko paineilmalla tai käsin momenttiavaimella, joten tuollaisia ongelmia ei pitäisi olla. Nimim. nuorena Fiat 127:n takarummusta kierteen rikki kiristänyt ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Asiaa hieman sivuten. Onko nämä pulttipyssyyn tulevat momenttipuikot kuinka tarkkoja josko hankkis 110 Nm puikon kun se taitaapi olla Mersun alumiinivanteitten momentti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Pulttipyssy ja/tai sellainen teleskooppivartinen hylsyavain pitkällä varella. Se on poikaa tai tyttöä. Silä kun nykäsee pulti ja lukkopultit kiinni ei varmasti varasteta niitä yli 20-vuotta vanhoja 8-reikiä. Ilman paitaa tietty, ettei vaan jää löysälle.
Luonnollisesti lukkopultin koodi, tai ylipäätään mikään millä voisi avaimen tunnistaa, tulee hävittää. Tämä siksi, ettei vain desperado saa vihiä mistään pultin avaamiseen liittyvästä.
Rasvaa ei tarvita, mutta voihan sitä ruiskuttaa reiästä esim rummun sisään, kuten eräässä liikkeessä havaitsin tehtävän.

Kaikesta tästäkin kivasta välttyy, kun tekee itse kaiken, tai asioi rengasliikkeissä vain sesongin ulkopuolella. Tokihan kumikauppias on se paikka missä saadaan kulmat ja kumit kohdilleen, ja yleensä lopulta halvin ja paras vaihtoehto.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älkää liian tiukkaaan vetäiskö lukko pulttia...kevyesti vaan koska ei sitä aukaista rosvoamalla....taistelin yhden pultin kanssa ostoautossa ja ka-runkoporalla piti porata se pois.
Mikä on momentti puikko...kiinnostaa..toki googlella voisi löytää mutta kokemuksia?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6294
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

googlella löyt keskustelu motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MiHe kirjoitti:googlella löyt keskustelu motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
Siis...? Eikö se toimintaperiaate nyt nimenomaan ole se, että momenttisauva joustaa sen verran, että kun pultti tai muuteri on riittävän tiukalla, niin iskevä väännin iskun aikana ei enää saa mutteria tai pulttia kiertymään, vaan isku ainoastaan vääntää sitä sauvaa, joka antaa riittävästi periksi? Eli ei tosiaan sovi millekään muulle kuin iskevälle vääntimelle.

Itse ostin joskus 90Nm momenttisauvan, jolla saa vapaasti vetää pultit kiinni pulttipyssyllä ja sitten viimeistellä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen. Toimii tolleen hyvin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1298
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä. Joustava varsi "syö" iskuvoiman.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6294
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nozki kirjoitti:
MiHe kirjoitti:googlella löyt keskustelu motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
Siis...? Eikö se toimintaperiaate nyt nimenomaan ole se, että momenttisauva joustaa sen verran, että kun pultti tai muuteri on riittävän tiukalla, niin iskevä väännin iskun aikana ei enää saa mutteria tai pulttia kiertymään, vaan isku ainoastaan vääntää sitä sauvaa, joka antaa riittävästi periksi? Eli ei tosiaan sovi millekään muulle kuin iskevälle vääntimelle.

Itse ostin joskus 90Nm momenttisauvan, jolla saa vapaasti vetää pultit kiinni pulttipyssyllä ja sitten viimeistellä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen. Toimii tolleen hyvin.
En minä sen toimintaperiaatteesta ole tiennyt, nyt vasta ensimmäisen kerran kuvista tuollaisia kepukoita yleensä katselin. Olen luulut niiden sisältävän hotain hienompaa mekaniikkaa, hinta kyllä herätti nyt epäilyt.

Jos ne pitää kuitenkin momenttiavaimella hienosäätää niin eihän noilla mitään tee, mun pulttipyssyn oma 'momenttisäätö' hoitaa saman homman (no joo varmasti jättää aika isolle hajonnalle kun riippuu kompuran paineestakin), sitten naksuavaimella oikeseen momennttiin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MiHe kirjoitti:...
Jos ne pitää kuitenkin momenttiavaimella hienosäätää niin eihän noilla mitään tee, mun pulttipyssyn oma 'momenttisäätö' hoitaa saman homman (no joo varmasti jättää aika isolle hajonnalle kun riippuu kompuran paineestakin), sitten naksuavaimella oikeseen momennttiin.
No juu ja ei; mulla esim. kun on akkuväännin, niin siinä ei ole mitään säätöjä momentille. Nyt ton sauvan kanssa voi vetää kaikki niin pitkälle kiinni kuin menee - muuten niin ei voisi tehdä, kun speksien mukaan sen koneen pitäisi vääntää 440Nm asti. Sitten kun meilläkin erimerkkisissä autoissa on erilaisia ohjemomentteja, niin ei tarvitse kuin yhden momenttisauvan, jolla voi vetää ruuvit kiinni autosta riippumatta ja viimeistellä ne oikeisiin arvoihin momenttiavaimella. Luultavasti kyllä ihan riittävään tarkkuuteen pääsisi silläkin, jos hankkisi nimellisarvoltaan oikean momenttisauvan ja vetäisi pelkästään sillä ne kiinni.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja RH »

Mullakin on kyllä momenttiavain, mutta useimmiten olen niin laiska, etten jaksa sitää rengashommeleissa kaivaa esille... Momentti perustuu pelkästään oikean käsivarren kautta syntyvään tuntumaan. Missään laitteessa ei ole koskaan sen paremmin pyöränpultit omia aikojaan irtoilleet kuin jumittaneet kiiinnikään. Aina kyllä pidän huolen, että kierteet on takuuvarmasti puhtaat ja kevyesti kuparitahnalla käsitelty.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja simoks »

Fordissa oli semmoset peltikupit mutterien päällä joista puolet lennelly maantielle. Varmaan aika ratkaseva tekijä miksi joka mutteri on jumissa kun kaikki suola ja muu lika pääsee suoraan sinne.

Mersussa taas hyvä kun pulttien kierreosa on periaatteessa suojassa vanteen ja navan sisällä.
W210 E320cdi
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Ja vielä vanhemmissa fordeissa (ainakin ransitissa) oli toisella puolella erikätiset kierteet. Arvatkaapa mistä tiedän :lol:
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

CDI320CLS kirjoitti:Ja vielä vanhemmissa fordeissa (ainakin ransitissa) oli toisella puolella erikätiset kierteet. Arvatkaapa mistä tiedän :lol:

Taidetaan tietää samasta asiasta :lol: :lol: :lol: :lol: Menihän siinä useampi työkalu ransiitin pyöriin poikki ja hylsykin hitsattiin ja hitsaukset petti ennenkuin aukes. Lopuksi kaveri veti norsumallin pulttikoneella auki eikä inahtanutkaan ja kokeili huvikseen "kiristää" hieman niin johan aukes :D Menihän siinä päivä hyvin kun trailerilla projektivehje ensin sinne pulttikoneen luokse :D
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Renkaanvaihto.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Momenttisauva on hyvä, ei mene liian kireälle. Varmistus käsin.
motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???

Kuvittelin tilannetta kun asiakas palaa Motonetin tiskille kiroamaan tällaisella kiristäessä toimimatonta momenttisauvaa :mrgreen:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin