Renkaanvaihto.
Renkaanvaihto.
Vaihtelinpa tuossa avovaimon isän mondeoon talvirenkaat.. jokanen mutteri oli väännetty niin lujaa kiinni että rasva ja metrin jatkovarsi oli tarpeen. Viimeisessä pyörässä joutu ihan tosissaan vitkutteleen 10min eestaas välillä rasvaten vaan poikkihan se napsahti, mukava inffota että tässä kävi nyt näin Samasta pyörännavasta oli jo valmiiks yks pultti pyörännavasta poikki, nyt siis kolmella viiden sijaan kiinni.
Kysymys kuuluu että mikähän ihmeen tarve ihmisillä on vääntää ne pultit/mutterit niin saatanan lujaan kiinni? Vai lieneekö rengasliikkeiden kanssa sama homma.
Omissa autoissa aina riittäny se auton oma väännin kiristykseen ja ongelmia ei ole koskaan ollu.
Kysymys kuuluu että mikähän ihmeen tarve ihmisillä on vääntää ne pultit/mutterit niin saatanan lujaan kiinni? Vai lieneekö rengasliikkeiden kanssa sama homma.
Omissa autoissa aina riittäny se auton oma väännin kiristykseen ja ongelmia ei ole koskaan ollu.
W210 E320cdi
Re: Renkaanvaihto.
Kerran autoin kaveria renkaanvaihdossa tuoreeseen hankintaansa. Ei meinattu saada renkaita pois. Yks bilteman nelikkoavain meni solmuun, lopulta metrin jatkolla ne aukes. Kaikki oli kierrelukitteella liimattu
Re: Renkaanvaihto.
Rengasliikkeessä pultit/mutterit vedetään sopivaan kiristysmomenttiin joko paineilmalla tai käsin momenttiavaimella, joten tuollaisia ongelmia ei pitäisi olla. Nimim. nuorena Fiat 127:n takarummusta kierteen rikki kiristänyt ,-)simoks kirjoitti:...Kysymys kuuluu että mikähän ihmeen tarve ihmisillä on vääntää ne pultit/mutterit niin saatanan lujaan kiinni? Vai lieneekö rengasliikkeiden kanssa sama homma....
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Renkaanvaihto.
Asiaa hieman sivuten. Onko nämä pulttipyssyyn tulevat momenttipuikot kuinka tarkkoja josko hankkis 110 Nm puikon kun se taitaapi olla Mersun alumiinivanteitten momentti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Renkaanvaihto.
Pulttipyssy ja/tai sellainen teleskooppivartinen hylsyavain pitkällä varella. Se on poikaa tai tyttöä. Silä kun nykäsee pulti ja lukkopultit kiinni ei varmasti varasteta niitä yli 20-vuotta vanhoja 8-reikiä. Ilman paitaa tietty, ettei vaan jää löysälle.
Luonnollisesti lukkopultin koodi, tai ylipäätään mikään millä voisi avaimen tunnistaa, tulee hävittää. Tämä siksi, ettei vain desperado saa vihiä mistään pultin avaamiseen liittyvästä.
Rasvaa ei tarvita, mutta voihan sitä ruiskuttaa reiästä esim rummun sisään, kuten eräässä liikkeessä havaitsin tehtävän.
Kaikesta tästäkin kivasta välttyy, kun tekee itse kaiken, tai asioi rengasliikkeissä vain sesongin ulkopuolella. Tokihan kumikauppias on se paikka missä saadaan kulmat ja kumit kohdilleen, ja yleensä lopulta halvin ja paras vaihtoehto.
Luonnollisesti lukkopultin koodi, tai ylipäätään mikään millä voisi avaimen tunnistaa, tulee hävittää. Tämä siksi, ettei vain desperado saa vihiä mistään pultin avaamiseen liittyvästä.
Rasvaa ei tarvita, mutta voihan sitä ruiskuttaa reiästä esim rummun sisään, kuten eräässä liikkeessä havaitsin tehtävän.
Kaikesta tästäkin kivasta välttyy, kun tekee itse kaiken, tai asioi rengasliikkeissä vain sesongin ulkopuolella. Tokihan kumikauppias on se paikka missä saadaan kulmat ja kumit kohdilleen, ja yleensä lopulta halvin ja paras vaihtoehto.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Renkaanvaihto.
Älkää liian tiukkaaan vetäiskö lukko pulttia...kevyesti vaan koska ei sitä aukaista rosvoamalla....taistelin yhden pultin kanssa ostoautossa ja ka-runkoporalla piti porata se pois.
Mikä on momentti puikko...kiinnostaa..toki googlella voisi löytää mutta kokemuksia?
Mikä on momentti puikko...kiinnostaa..toki googlella voisi löytää mutta kokemuksia?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Renkaanvaihto.
googlella löyt keskustelu motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Renkaanvaihto.
Siis...? Eikö se toimintaperiaate nyt nimenomaan ole se, että momenttisauva joustaa sen verran, että kun pultti tai muuteri on riittävän tiukalla, niin iskevä väännin iskun aikana ei enää saa mutteria tai pulttia kiertymään, vaan isku ainoastaan vääntää sitä sauvaa, joka antaa riittävästi periksi? Eli ei tosiaan sovi millekään muulle kuin iskevälle vääntimelle.MiHe kirjoitti:googlella löyt keskustelu motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
Itse ostin joskus 90Nm momenttisauvan, jolla saa vapaasti vetää pultit kiinni pulttipyssyllä ja sitten viimeistellä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen. Toimii tolleen hyvin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Renkaanvaihto.
Kyllä. Joustava varsi "syö" iskuvoiman.
Re: Renkaanvaihto.
En minä sen toimintaperiaatteesta ole tiennyt, nyt vasta ensimmäisen kerran kuvista tuollaisia kepukoita yleensä katselin. Olen luulut niiden sisältävän hotain hienompaa mekaniikkaa, hinta kyllä herätti nyt epäilyt.Nozki kirjoitti:Siis...? Eikö se toimintaperiaate nyt nimenomaan ole se, että momenttisauva joustaa sen verran, että kun pultti tai muuteri on riittävän tiukalla, niin iskevä väännin iskun aikana ei enää saa mutteria tai pulttia kiertymään, vaan isku ainoastaan vääntää sitä sauvaa, joka antaa riittävästi periksi? Eli ei tosiaan sovi millekään muulle kuin iskevälle vääntimelle.MiHe kirjoitti:googlella löyt keskustelu motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
Itse ostin joskus 90Nm momenttisauvan, jolla saa vapaasti vetää pultit kiinni pulttipyssyllä ja sitten viimeistellä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen. Toimii tolleen hyvin.
Jos ne pitää kuitenkin momenttiavaimella hienosäätää niin eihän noilla mitään tee, mun pulttipyssyn oma 'momenttisäätö' hoitaa saman homman (no joo varmasti jättää aika isolle hajonnalle kun riippuu kompuran paineestakin), sitten naksuavaimella oikeseen momennttiin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Renkaanvaihto.
No juu ja ei; mulla esim. kun on akkuväännin, niin siinä ei ole mitään säätöjä momentille. Nyt ton sauvan kanssa voi vetää kaikki niin pitkälle kiinni kuin menee - muuten niin ei voisi tehdä, kun speksien mukaan sen koneen pitäisi vääntää 440Nm asti. Sitten kun meilläkin erimerkkisissä autoissa on erilaisia ohjemomentteja, niin ei tarvitse kuin yhden momenttisauvan, jolla voi vetää ruuvit kiinni autosta riippumatta ja viimeistellä ne oikeisiin arvoihin momenttiavaimella. Luultavasti kyllä ihan riittävään tarkkuuteen pääsisi silläkin, jos hankkisi nimellisarvoltaan oikean momenttisauvan ja vetäisi pelkästään sillä ne kiinni.MiHe kirjoitti:...
Jos ne pitää kuitenkin momenttiavaimella hienosäätää niin eihän noilla mitään tee, mun pulttipyssyn oma 'momenttisäätö' hoitaa saman homman (no joo varmasti jättää aika isolle hajonnalle kun riippuu kompuran paineestakin), sitten naksuavaimella oikeseen momennttiin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Renkaanvaihto.
Mullakin on kyllä momenttiavain, mutta useimmiten olen niin laiska, etten jaksa sitää rengashommeleissa kaivaa esille... Momentti perustuu pelkästään oikean käsivarren kautta syntyvään tuntumaan. Missään laitteessa ei ole koskaan sen paremmin pyöränpultit omia aikojaan irtoilleet kuin jumittaneet kiiinnikään. Aina kyllä pidän huolen, että kierteet on takuuvarmasti puhtaat ja kevyesti kuparitahnalla käsitelty.
Re: Renkaanvaihto.
Fordissa oli semmoset peltikupit mutterien päällä joista puolet lennelly maantielle. Varmaan aika ratkaseva tekijä miksi joka mutteri on jumissa kun kaikki suola ja muu lika pääsee suoraan sinne.
Mersussa taas hyvä kun pulttien kierreosa on periaatteessa suojassa vanteen ja navan sisällä.
Mersussa taas hyvä kun pulttien kierreosa on periaatteessa suojassa vanteen ja navan sisällä.
W210 E320cdi
Re: Renkaanvaihto.
Ja vielä vanhemmissa fordeissa (ainakin ransitissa) oli toisella puolella erikätiset kierteet. Arvatkaapa mistä tiedän
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: Renkaanvaihto.
CDI320CLS kirjoitti:Ja vielä vanhemmissa fordeissa (ainakin ransitissa) oli toisella puolella erikätiset kierteet. Arvatkaapa mistä tiedän
Taidetaan tietää samasta asiasta Menihän siinä useampi työkalu ransiitin pyöriin poikki ja hylsykin hitsattiin ja hitsaukset petti ennenkuin aukes. Lopuksi kaveri veti norsumallin pulttikoneella auki eikä inahtanutkaan ja kokeili huvikseen "kiristää" hieman niin johan aukes Menihän siinä päivä hyvin kun trailerilla projektivehje ensin sinne pulttikoneen luokse
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: Renkaanvaihto.
Momenttisauva on hyvä, ei mene liian kireälle. Varmistus käsin.
Kuvittelin tilannetta kun asiakas palaa Motonetin tiskille kiroamaan tällaisella kiristäessä toimimatonta momenttisauvaa
motonetin umpisurkeista momenttisauvoista/-varsista, näkyvät myyvän bahco-merkkisiä nykyään... overdrivella oli juttua että toimisivat vain iskevissä vääntimissä???
Kuvittelin tilannetta kun asiakas palaa Motonetin tiskille kiroamaan tällaisella kiristäessä toimimatonta momenttisauvaa
wiimax.fi